Canon EOS 6D Body Zwart Review

Deathchant 6 augustus 2015, laatste update op 6 augustus 2015, 1.344 views

Canon EOS 6D Body Zwart

Ergonomie kon op enkele punten toch echt beter wanneer je een 40D gewend bent, maar dit is een goeie camera als "beginners fullframe" die een uitstekende image quality biedt voor een redelijk aantrekkelijke prijs (1500 euro).

Pluspunten

• Resolutie en beeldkwaliteit (IQ)
  • Nabewerkingsruimte
  • Ruispatroon

Minpunten

• Ergonomie
  • Onhandige bediening
  • Antiek AF systeem

Snelheid en automatiek Score: 3
Batterijduur Score: 4
Historie en reden tot aanschaf
Al enkele jaren was ik mijn 40D ontgroeid en wilde graag overstappen naar fullframe. Door mooie andere aanbiedingen zoals de 50MP en 100MP en mijn vele vakanties is het altijd naar achter geschoven.
Mijn wensen in 2009 leidde me naar de 40D (stevige ergonomische body met goeie AF en burst). Tot op heden gebruikt.
Mijn main focus is landschapsfotografie en ik merkte eigenlijk al zeker 2,5 jaar geleden dat ik tegen de limieten aanliep van de 40D:
- slecht scherm (ik kon vaak moeilijk beoordelen of een foto scherp was of niet),
- ISO1600 vaak niet bruikbaar in slecht licht
- oprekruimte in nabewerking
- niet genoeg megapixel (na croppen, geen 1 op 1 scherpte meer op een 40x60 afdruk)
- krappe zoeker wat ondanks een Ef-S matglas en een tenpa 1.36x vergroter het manual focussen vaak lastig maakte

Ik wilde gewoon meer dynamisch bereik, betere nabewerking en hogere bruikbare iso's die clean genoeg waren.
Vanaf dat ik tegen de limiet aanliep heb ik altijd de 5D3 als logische opvolger gezien: zelfde stevige body, zelfde knoppen layout- en functies, betere AF, kortom d camera voor mij. Echter door de vele vakanties en tussentijdse aankopen ben ik me gaan realiseren of die extra 1300 euro het nou echt waard was boven de 6D. Ik stoorde me bij de 6D aan de layout, en de ergonomie en AF was een flinke stap terug t.o.v. de 40D/5D3.
Ik kon het toch nog steeds niet voor mezelf verantwoorden dat ik een 1300 euro meer kostende camera zou kopen, dus wat doet een Nederlander dan? Comprissen sluiten: AF inleveren, want die had ik met landschappen niet echt meer nodig, ergonomie inleveren (dit was wel het zwaarste weegpunt), en 1300 euro "winnen" om daar een mooie lens voor de kopen.

Om deze redenen ben ik toch voor de 6D gegaan in plaats van de 5D3. Lees deze review dan ook met het boven geschetste referentiekader.

Ik ga in deze review ook geen menustructuren opnoemen of wat er allemaal op de camera zit (de obvious features). Deze zijn prima terug te vinden op o.a. dpreview. Dit gaat puur over mijn ervaringen van het gebruik van de 6D.

Featureset
Ik heb dit op "goed" gezet, omdat ik vanuit mijn oogpunt vind dat de camera uitgerust met WiFi en GPS een goed genoege featureset biedt. Klapbaar scherm zie ik niet als een pre en heb ik dan ook niet mee laten wegen. Ik oordeel puur op wat ik nodig heb. Dingen als een opzichtige Canon 6D neckstrap die bijgeleverd wordt, geef ik niet veel om. Het enige wat ik als echt technisch feature nog graag had willen zien was een verbeterd AF systeem.

Uitbreidingsmogelijkheden
Dit aspect heb ik in deze tweakers beoordeling laten staan op "geen mening", omdat ik geen grip wil, geen strap, of externe flitsers en andere attracties die op de hotshoe kunnen.

Batterijduur
Deze heb ik op goed gezet, omdat dit niet slechter is dan de 40D. De features GPS en WiFi schijnen veel te slurpen, maar deze features staan uit en worden alleen aangezet in enkele gevallen. Waarschijnlijk ga ik meer gebruik maken van GPS, vanwege mijn vakanties.

Postieve punten:
- Image quality is echt geweldig. Mooie cleane images. ISO 6400 durf ik gewoon te gebruiken en af te drukken, waar ik dat van ISO 1600 op de 40D niet kon zeggen.

- Vl meer oprekruimte in nabewerking. Als je foto onderbelicht is en je rekt de donkere delen op, kun je veel verder gaan voordat je storende ruis krijgt.

- Ruispatroon is vl prettiger dan bij de 40D/7D. Daar zijn het van die langgerekte punten die gewoon storen, terwijl op de 6D het zeer fijne spikkels zijn. Veel rustiger.

- Zoeker STUK groter. Meer info in de zoeker

- Veel scherper/helderder LCD schermpje

- Auto ISO eindelijk beschikbaar, en daarbij is minimale sluitertijd ook instelbaar. Hiermee zeg je tegen de camera dat hij de iso niet moet verhogen totdat die sluitertijd bereikt wordt. In het geval van een 200mm lens, zeg je dus dat de sluitertijd minimaal 1/250e moet zijn voordat hij de iso omhoog mag gooien. Voor een 50mm lens zeg je dan dat de iso pas omhoog mag vanaf een sluitertijd van 1/60e bijvoorbeeld.

- Live view werkt een stuk fijner. Ik kan nu autofocus gebruiken in Live view modus. Maar dit is in vergelijking tot de 40D. De 7D heeft al goeie LV-mogelijkheden.

- Silent shutter: eindelijk een rustig shutter geluid

- Een “analoge” ontspanknop. Dus geen klikjes meer die uiteindelijk vast kunnen lopen zodat je harder moet drukken zoals bij de 40D, maar deze gaat gewoon lekker soepel en geeft de juiste feedback

- Middelste focuspunt focust met de 16-35/4 nog bij behoorlijke duisternis

- Prijskaartje: goedkope camera maar wel een van de betere sensoren

Negatieve punten / Punten waar ik aan moet wennen
- De “knobbel” waar je duim tegen rust is een stuk platter dan de 40D/7D, waardoor je met je duim meer moet drukken om grip te houden.

- Joystickje is verdwenen en is nu geintegreerd in het achterste draaiwiel.

- Draaiwiel heeft veel minder grip waardoor je steeds op de pijltjestoetsen drukt terwijl je juist het wieltje wilt bewegen. Dit zal voor iedereen anders zijn, maar ik drukte met mijn duim op het wieltje, omdat het wieltje een groter oppervlak had waardoor het draaien vanzelf ging. Nu moet je echt met je duim alleen op het geribbelde drukken en draaien.

- De focuspunten liggen een stuk dichter bij elkaar en weinig verdeeld over het frame

- AF-systeem kon sneller: alle focuspunten behalve de middelste focussen bij objecten met weinig contrasten al niet meer goed of helemaal niet meer.

- Het selecteren van focuspunten kun je niet meer doen in het bovenste LCDtje, maar moet je door de zoeker doen. Daarbij hoef je bij de 7D/40D maar met het bovenste draaiwieltje te scrollen om te wisselen van focuspunten. Hier moet je of met beide wieltjes scrollen (richtingsgevoelig), of je moet met de pijltjestoetsen hannessen. Waarom zeg ik hannessen: deze toetsen zitten n het achterste draaiwieltje verwerkt i.p.v. een losse joystick die de 40D en 7D wl hebben. Doe dat maar eens als je je oog aan de zoeker hebt….

- Minimale sluitertijd bij auto-ISO mode niet zelf instelbaar. Je kunt slechts enkele sluitertijden kiezen.

- De knoppen bovenop (iso, AF-drive, lampje e.d.) zijn niet meer bedeeld met 2 functies zoals de 40D. Als je op de iso knop drukte, kon je met het bovenste wieltje de iso veranderen en met het achterste wieltje de flash compensation instellen. Bij de 6D is dit niet meer en kun je slechts 1 functie bedienen met 1 knop. De rest moet je onder het Q-menu zoeken.

- SD kaart i.p.v. CompactFlash. Als je nooit CompactFlash hebt gehad geloof ik dat je dit geen minpunt vind, maar het voelt toch echt een stuk steviger.

- Onhandige plaatsing van de diafragma-sluitknop, die nu aan de linkerkant (van voren gezien) van de lensmount zit.

- Auto white balance maakt foto’s wat mij betreft te geel. Dus ik heb een fixed whitebalance ingesteld van 4800K die onder alle omstandigheden goed werkt.

- Aantal FPS gaat naar 4 (ik kom van 6,5fps). Discutabel of dit een minpunt is natuurlijk, omdat mijn behoeftes nu meer bij IQ liggen dan bij burst, maar t.o.v. de 40D is het een minpuntje.

Algemenere indrukken
Lichtmetering
Nog een ding wat niet perse iets te maken hebben met een slechte/verminderde werking van de 6D, maar me toch opvalt t.o.v. de 40D: lichtmetering is totaal anders.

Ik gebruikte bij de 40D altijd de Evaluative metering: metering op het hele frame, en een gemiddelde nemen. Bij de 6D houdt ie daarnaast nog een sterke voorkeur voor het gebied rond het gekozen AF-punt die het gemiddelde beinvloedt. Dus als je deze metering doet met 1 focuspunt krijg je een ander resultaat dan wanneer je alle AF-punten gebruikt, waardoor wat mij betreft de lichtmeting ng onvoorspelbaarder wordt. Deze metering methode gebruik ik vooral omdat ik landschap fotografeer, dus ik inderdaad een balans wil tussen de lucht en voorgrond, zodat ik niet perse alleen flink hoef te overbelichten of flink hoef te onderbelichten.

Kleinere scherptediepte t.o.v. cropcamera
Wat ook flink wennen is, is de ng kleinere scherptediepte die je met fullframe krijgt. Een foto gemaakt met een 10-22 @10mm op f/5.6 had altijd de goeie scherptediepte die ik wilde. Met de 16-35 kom ik nu niet meer weg om f/5.6 te gebruiken, en moet ik vaak naar f/8 afstoppen.

Ook met de productfotografie moet ik zelfs vaker naar f/9 of f/11 afstoppen (met Zeiss 100MP lens) om alles van voor tot achter scherp te hebben. Het scherptediepte “effect” is dus een stuk heftiger op fullframe dan op crop; zeker iets waar ik aan moet wennen.

Beeld fullframe is wijder met dezelfde lenzen
Het beeld dat ik zag door de 40D met al mijn lenzen, is nu natuurlijk ook een stuk wijder geworden vanwege fullframe, maar vreemd genoeg ben ik daar snel aan gewend.; je past je aan naar hetgeen dat je op dat moment te zien krijgt, dus als ik nu foto’s maak met de 100MP refereer ik niet snel terug naar het meer “gecropte” beeld dat ik zou hebben bij deze lens op de 40D.

Voorbeeldfoto's
Hier wat foto’s met de Canon 6D+16-35.
Bokeh is wat onrustig, maar dat heb je meestal met een UWA:

Boom in 3D effect zelfs terwijl ie niet met een Zeiss gemaakt is (23mm, ISO100, f/5.6):

Boom 2 (35mm, ISO100, f/5.6):

Boom 3 (16mm, ISO400, f/5.6):

Fire rainbow (35mm, ISO100, f/5.6):

Fire rainbow 2 (33mm, ISO100, f/5.6): Dit is een HDR:

Verboden toegang: (16mm, ISO100, f/5.6): Hier zie je bijvoorbeeld goed dat je met f/5.6 niet voldoende achtergrondscherpte hebt, waar ik dit met de 40D +10-22 wel had:

Dan testfoto’s met de 100MP van Zeiss:

Krappe scherptediepte op f/2.8 (100mm, ISO800, f/2.8); een effect wat door fullframe flink groter wordt t.o.v. crop:

Clematis (100mm, ISO1000, f/4): Ook weer een behoorlijk krappe scherptediepte:

Dorpje (100mm, ISO2000, f/5.6): Is verder geen mooie foto want de lucht is crap. Maar als je de scherpte in de verte bekijkt op de huizen. Ragscherp.

=================================================================
Conclusie en nuancering
Het voelt allemaal gewoon wat onhandiger, minder snel, en ik moet gewoon meer handelingen verrichten voor bepaalde functies dan dat ik gewend was bij de 40D.

Maar goed, ik wist waar ik voor koos en ik was voor zeker 80% van te voren bekend met deze minpunten; het was me gewoon geen 1300 euro extra waard om de 5D3 te kiezen. Ik hoop dat ze met een 6D mark II de AF-unit aanpakken, en de ergonomie van de 5D3 / 7D2 gaan overnemen, want deze 6D is qua ergonomie (lees: de vorm/handigheid n plaatsing van de knopjes) een vreemde eend in de bijt.

De positieve punten, en dan vooral de image quality, resolutie en het ruispatroon brengen wat mij betreft de boel in helemaal balans, met een groter voordeel naar de positieve kant toe, ondanks mijn langere lijst negatieve punten. Ik had al een referentiekader (40D) en het is nou eenmaal wat makkelijker om negatieve punten te noteren en/of zwaarder aan te zetten. De plaatsing van het diafragma sluitknopje en SD kaart weegt wat mij betreft niet zwaar. Punt 1, 2 en 6 van de negatieve punten wegen dan wel weer zwaar. In mijn geval is het denk ik gewoon een kwestie van wennen aan een nieuwe body en je een beetje eraan aanpassen; ik krijg nu gewoon niet alles exct zoals ik het wil qua ergonomie, maar het is absoluut niet slecht of moeizaam werkbaar, maar dat compromis heb ik nou eenmaal moeten sluiten; ik krijg wl de gewenste IQ n nabewerkingsmogelijkheden terug; d redenen waarom ik naar fullframe wilde, en daar is deze 6D voor dit prijskaartje gewoon prima in geslaagd.

Heb jij ook een Canon EOS 6D Body Zwart?

Reviews door de redactie

Ik vind het sterk aan je review dat je benoemt wat je referentiekader is.
Omdat ik geen Canon gewend was vallen de ergonomische minpunten en de 'onhandige bediening' voor mij weg. Waar ik vandaan kwam is te vergelijken met een overstap van de slumbs naar een villa in een Vinex wijk (kodak P850 naar canon 6D). Ben je onbekend met canon, dan leer je snel genoeg prettig werken met de bediening. De grip is voor mij een combinatie van lens en body allebei goed vasthouden omdat ik zoomlenzen gebruik. Daarbij is de 6D een instapmodel voor Full Frame. Ze kunnen daar moeilijk alles instoppen willen ze de betere modellen in Full Frame aantrekkelijk houden.

Je scherptediepte verhaal herken ik. Meestal kun je dit wat onderdrukken door afstand te nemen en op volledige zoom te werken maar op kortere afstanden zul je snel je f-getal moeten verhogen wil je wat scherptediepte overhouden. In een lichtarme omgeving is dat een nadeel.
Wat ik me nog afvraag: is het model gerelateerd of is het merk gerelateerd dat je met de 6D beter een stopje kan overblichten dan kan onderbelichten? Mijn ervaring is dat iets overbelichte foto's prettiger te bewerken zijn dan iets onderbelichte foto's.
Verder vind ik je uitleg van de auto-ISO een goede tip. Tot nu toe schiet ik altijd manual maar ik kan me goed voorstellen dat je met auto-ISO aanzienlijk sneller werkt.
De ruis is vrijwel onzichtbaar tot ISO-800. Is het echt donker dan zal de ruis veel sneller zichtbaar zijn in de hogere ISO-waardes dan dat je in een lichte ruimte op een hogere ISO moet schieten. Dit betekent dat ISO-12800 in de ene situatie wel acceptabel is en ISO 4000 in een andere situatie onacceptabel overkomt.
Persoonlijk heb ik nooit spijt gehad van de 6D. Dat neemt niet weg dat voor een ander de Nikon d600 prettiger kan zijn. Beide modellen zijn in deze prijsklasse aan elkaar gewaagd.
Dank voor je feedback. De reden dat ik dit referentiekader ook aangeef, is om te onderstrepen dat dit absoluut GEEN slechte camera is. Ergonomie, de "vanzelfsprekendheid" van de plaatsing van de knopjes en handelingen die je moet uitvoeren, was toch n van de redenen destijds om de 40D te kiezen t.o.v. Nikon D80. Ik ben gewoon een zeur en een pixelpeeper ;) maar het moet wel onderbouwd worden.
De 6D voelt een stuk kleiner dan een 5D2/5D3...Het draaiwieltje en het joystickje...als ze dt kunnen fixen in de 6D mark II, zou ik al blij zijn ;)

Over de lichtmeting...Het kan exemplarisch zijn, dit weet ik niet. Je hebt zeker gelijk dat een ietwat overbelichte foto beter in bewerking is, in die zin dat het een veel cleaner resultaat oplevert, omdat je meer informatie hebt gevangen die behouden blijft na onderbelichting. Bij dezelfde foto maar dan onderbelicht ga je toch meer ruis zien wanneer je de belichting/shadows omhoog krikt, maar gelukkig is dat met een 6D een STUK werkbaarder dan met de 40D. Wanneer een foto eigenlijk iets onderbelicht is, twijfel ik er niet aan om shadows +50 te doen in Lightroom, zonder dat ik aan een noise-brush achteraf denk.
Wat ik niet prettig vind is dat de camera het default lijkt te doen, terwijl ik liever zelf de controle erover heb. Ik wil liever zelf het startpunt hebben dat de camera goed belicht en dat ik zelf kies om te over- of onderbelichten. Ik schiet voornamelijk landschap waar vaak heel veel verschil zit tussen absoluut wit en absoluut zwart. Een default overbelichting kan vaak al zorgen voor informatieverlies in de highlights.

Auto-ISO is iets waar ik nooit mee gewerkt had; de 6D heeft het wel en na het wennen van het gedrag van deze 6D wat betreft auto-ISO, vind ik het echt een waardevolle toevoeging. Als je iso 12.800 gebruikt in een lichte omgeving is het wel te doen. Als je ditzelfde doet in een donkere omgeving is het wat mij betreft niet echt bruikbaar. Mijn auto-iso gaat van 100-6400 en daar kom ik niet meer aan; nooit meer een "foute" iso waarde en nooit meer dat gevoel van "shit, vergeten de iso waarde terug te zetten" na 20 landschapsfoto's.....De enige situatie waarbij ik nu nog aan de iso kom, is als ik de camera op statief zet.

Tja 6D of Nikon D600.....Ik kan absoluut niks zeggen over de Nikon, want ik heb nooit overwogen om naar Nikon over te stappen. Ik heb alleen maar EF-lenzen en nooit de behoefte gehad om naar een Nikon body te gaan. Het zal vast een uitstekende camera zijn, misschien wel beter (Nikon is vaak beter in de shadows, en Canon iets beter in de highlights zegt men), maar ik kan er dus niks over zeggen.
Nuttige review! En goede voorbeeldfoto's
Specificaties lees ik elders wel :-)