Canon EOS 6D Body Zwart Review

mlq88 3 augustus 2015, 443 views

Canon EOS 6D Body Zwart

Deze camera is echt gericht op de prosumer: Full Frame kwaliteit, maar je levert wel in op sommige features.

Pluspunten

• Full Frame
  • Wi-Fi
  • GPS
  • Prima focus (in -3 ev!)

Minpunten

• Relatief lage FPS
  • Focussysteem niet zo goed als 5D mk III / 7D mk II

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 4
Deze camera heb ik gekocht als upgrade voor de 60D - een logische upgrade omdat de lay-out van de body grotendeels hetzelfde is. Ik gebruik de 6D met name voor concertfotografie, met lenzen (niet de nieuwste) uit de L-serie (24-70 f/2.8, 70-200 f/2.8, 17-35 f/2.8).

Met name de uitstekende ISO-performance van deze camera maakt deze geschikt voor fotografie in donkere situaties: je hebt weinig last van ruis. Waar de oudere typs vaak ophouden mooi te zijn bij ISO 1600 kan je met deze makkelijk het dubbele aan zonder stoorbare hoeveelheden ruis - bij 10.000 begint het wel duidelijk aanwezig te raken, maar niet in een dusdanige mate waarop je de foto niet meer kunt gebruiken.

Qua gewicht is zit de body lekker tussen de 60D en de 5D MK III in, ik gebruik hem zelf met een Meike batterijgrip en dat bevalt prima. Jammer: de lader die bij de 6D komt kan niet met alle 3rd-party batterijen overweg, en ik kon mijn Jupio 2600mAh accu niet meer gebruiken. De batterijduur is overigens prima - ruim 900 foto's per accu.

Het focussysteem is waarop echt is bezuinigd bij deze camera, en dit maakt het minder geschikt voor snelle actie - met name sport vindt het focussysteem moeilijk, hoewel de gevoeligheid van het systeem goed kan worden ingesteld.

Filmografen moeten uit de buurt blijven van deze camera - deze camera is voor enthousiastelingen die meer willen halen uit hun camera qua fotografie. Absoluut een aanrader voor wie full frame wil fotograferen, maar niet 1000 euro meer wil uitgeven aan de 5D mark III. Mijn advies: stop dat budget in goede lenzen!

Heb jij ook een Canon EOS 6D Body Zwart?

Reviews door de redactie