Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

Apple iPhone 5

12-09-2012 • 22:45

475

Multipage-opmaak

Inleiding: daar is hij weer

Het is inmiddels een traditie in de telecomindustrie: in de zomer of het najaar presenteert Apple een nieuwe iPhone. Ook een traditie is dat elk vernieuwend model afgewisseld wordt met een minder spectaculaire upgrade. Inmiddels zijn we weer aan een grote update toe: de laatste grote vernieuwing van de iPhone was in 2010, toen de iPhone 4 een scherm met hogere resolutie en een nieuw design bracht.

Wat ook vaste prik is, is de constante stroom geruchten, waarmee het internet wordt overspoeld in de maanden voor de presentatie. Het begint met vage geruchten over releasedatum en mogelijke nieuwe features en langzaamaan worden die steeds concreter. Uiteindelijk heeft iedereen die de markt goed volgt voor de presentatie veelal een beeld van wat de nieuwe iPhone brengt.

De iPhone 5 wijkt in één opzicht af van alle andere iPhones en dat is het scherm: al sinds 2007 heeft de iPhone een 3,5"-scherm met 3:2-beeldverhouding. Dat is nu anders: deze iPhone kent een 4"-beeldscherm met 16:9-beeldverhouding.

Wat ook afwijkt, is dat Tweakers.net deze keer niet aanwezig is bij de presentatie. Bij de iPhone 4S en de nieuwe iPad mochten we nog wel een uitnodiging ontvangen om hands-on te gaan, deze keer bleef de uitnodiging om onduidelijke redenen achterwege.

In dit verhaal vind je een technische vergelijking van deze nieuwe iPhone met de iPhone 4S en concurrenten, maar geen hands-on ervaringen.

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Uiterlijk en hardware: Apple A6

Uiterlijk en design

Apple heeft het design van de iPhone 4 duidelijk als basis genomen voor het ontwerp van deze nieuwe iPhone. Toch zijn er veel duidelijke verschillen te herkennen.

Ten eerste is de achterkant niet helemaal meer van glas. In plaats daarvan zitten er glazen strips aan de boven- en onderkant en is de rest gemaakt van aluminium. De achterkant heeft twee tinten: bij de witte versie is dat wit en grijs, bij de zwarte is dat zwart en donkergrijs.

Behalve de langere behuizing is er aan de voorkant niet veel veranderd. Aan de zijkanten zitten de knoppen op dezelfde plaats, maar de 3,5mm-jack is verplaatst naar de onderkant van de telefoon. De speakers zijn verkleind, maar volgens Apple is het geluid dat eruit komt wel beter.

Opvallend is het gewicht: hoewel de telefoon langer is, is het gewicht juist flink afgenomen. Met 112 gram is het onder de duurdere smartphones een van de lichtste, zo niet de lichtste. De Galaxy S II van Samsung en Xperia P van Sony zijn een klein beetje zwaarder. Daarbij is vooral de Xperia P vergelijkbaar, omdat ook die een in-cell lcd heeft met een diagonaal van 4" en bovendien eveneens grotendeels van aluminium is gemaakt.

ToestelHoogte (mm)Breedte (mm)Dikte (mm)Gewicht
iPhone 5 123,8 58,6 7,6 112g
iPhone 4S 115,2 58,6 9,3 140g
iPhone 3GS 115,5 62,1 12,3 135g
Galaxy S3 136,6 70,6 8,6 133g
Galaxy S2 125,3 66,1 8,5 116g
Lumia 920 130,3 70,8 10,7 185g
Xperia P 122,0 59,5 10,5 120g
Apple iPhone 5 Apple iPhone 5 64GB Zwart iPhone 5 Apple iPhone 5

Dock connector, nano-sim

Na de introductie van de Thunderbolt-poort voor desktops, heeft nu ook de poort voor iOS-devices een naam gekregen. De vervanger van de 30-pins connector die sinds 2003 bestaat heet Lightning. Lightning heeft acht digitale pins en daardoor zijn veel accessoires wellicht niet compatibel zonder - en sommige zelfs met - adapter.

De connector is - helaas - niet compatibel met micro-usb, waardoor kabels van Apple niet voor andere telefoons gebruikt kunnen worden en kabels van andere telefoons niet in iPhones passen. Dat is een gemiste kans om compatibliteit in te bouwen.

Nano-sim

Het voordeel van Lightning is dat je hem niet verkeerd in de iPhone kan duwen: hij is symmetrisch en past dus altijd. Bij micro-usb gaat dat nog wel eens mis.

De iPhone 5 werkt niet langer met microsim, maar met de door Apple bedachte nano-sim. De chip is daarbij hetzelfde, maar er is nog minder ruimte rondom de aansluitingen dan bij de micro-sim. De stap is lastig, want veel mensen hebben net een micro-sim. Of bijknippen makkelijk is, zal moeten blijken.

Daarnaast heeft Apple een microfoon extra toegevoegd, onder meer zodat spraakbesturing Siri de gebruiker dan beter zou verstaan. Ook wordt hd voice ondersteund: het helderdere geluid bij bellen is prettig voor de mensen die dat nog doen.

iPhone 5

Apple A6

Apple was niet scheutig met details over de gebruikte hardware. Bij de presentatie van eerdere processors was dat al niet anders; Apple benadrukt graag dat de processors en gpu's beter zijn dan die van de concurrentie en voldoende zijn om de interface en apps vloeiend te laten lopen. Vaak blijft het daar dan bij. Toch zijn er enkele zaken duidelijk over de soc, die de nieuwe iPhone aandrijft. Zo claimt Apple dat zowel het cpu- als het gpu-gedeelte van de soc twee keer zo snel is geworden.

Daarbij zijn een aantal mogelijkheden, maar volgens het doorgaans goed ingevoerde Anandtech gebruikt de Apple A6 Cortex A15-cores. Daarmee zou de iPhone 5 de eerste aangekondigde telefoon zijn die over een soc met deze nieuwe micro-architectuur beschikt. Cortex A15 volgt Cortex A9 op en moet onder meer zuinigere processors en betere prestaties opleveren.

Het lijkt in elk geval duidelijk dat een 'die shrink' heeft plaatsgevonden: in plaats van een 45nm-procedé zal de A6 gebakken worden op 32nm, waarbij het vermoedelijk gaat om Samsungs LP HK+MG-procedé.

Over de gpu is zo mogelijk nog meer onduidelijk dan over de cpu: tot nu toe gebruikte Apple PowerVR-gpu's van Imagination in zijn iOS-devices. De iPhone 4S heeft een SGX543MP2 en de nieuwe iPad beschikt over een SGX543MP4. De kans bestaat dat de iPhone 5 ook de SGX543MP4 heeft, maar voor de hand ligt het niet: die gpu met vier cores slurpt energie en neemt bovendien veel ruimte in beslag: Apple claimt juist dat de A6 in totaal 22 procent kleiner is dan de A5-processor.

iPhone 5 - Apple A7

Scherm: groter en dunner

Het scherm is misschien wel een van de punten waarop de nieuwe iPhone het meest afwijkt van de vorige.

Schermverhouding: doei 3:2

Vanaf de eerste iPhone in 2007 hebben iPhones een 3:2-verhouding gehad. Dat is onhandig voor het bekijken van fullscreen-video's, omdat die vaak in 16:9-verhouding willen afspelen. Het gevolg is dat je of met grote zwarte balken zit, of dat de video fullscreen afspeelt en delen van het beeld 'afhakt'.

Het scherm van de nieuwe iPhone is langer, waardoor de schermverhouding wijzigt van 3:2 naar 16:9. De diagonaal is 4" en de resolutie is meegegroeid: in plaats van 960x640 is het 1136x640 pixels. De pixeldichtheid blijft daardoor hetzelfde; 326 pixels per inch.

Ontwikkelaars zullen hun apps snel moeten updaten: applicaties zullen niet mooi worden weergegeven op de iPhone 5. Apps zonder updates worden op de native resolutie weergegeven, waarbij dus zwarte balken boven en onder de app staan. Door het uitrekken van bepaalde elementen niet automatisch te doen, geeft Apple een sterk signaal aan ontwikkelaars: je moet snel updaten, anders zullen mensen met een iPhone 5 in je app een rare ervaring hebben.

In-cell

Niet alleen de beeldverhouding en resolutie is aangepast: ook is het scherm voorzien van een nieuwe technologie. Er is namelijk een schermlaag tussenuit gehaald: de laag met de touch-sensoren. Die touch-sensoren zitten nu in de lcd zelf ingebouwd.

Deze 'in-cell' technologie, in de industrie ook aangeduid als tsic, oftewel touch-sensor-in-cell, maakt het scherm dunner en maakt dus ook een dunnere behuizing mogelijk. Ook betekent het dat de lcd dichter onder de glasplaat ligt, wat een gunstig effect heeft op de weergave van kleuren. Ook prestaties buitenshuis kunnen daardoor worden opgekrikt omdat er minder licht wordt gereflecteerd door het scherm. Apple claimt een 44 procent betere kleurverzadiging. De helderheid en het contrast die Apple claimt blijven gelijk, met respectievelijk 500 nits en 1:800.

De technologie van in-cell bestaat al sinds 2007, maar was jarenlang niet rijp voor massaproductie. Het probleem van tsic-schermen is dat ze moeilijk afgedekt konden worden, waardoor bijvoorbeeld een laagje Gorilla Glass dus niet mogelijk was. Dat probleem is nu kennelijk opgelost. Sony gebruikte in-cell touch ook al voor zijn mid-range model Xperia P eerder dit jaar en ook de HTC One X beschikt waarschijnlijk over deze schermtechnologie.

ToestelTechnologieUSPResolutieDiagonaalPPI
iPhone 5 ips-lcd in-cell 1136x640 4" 326
iPhone 4 ips-lcd hoog ppi 960x640 3,5" 326
iPhone 3GS lcd - 480x320 3,5" 163
Galaxy S3 amoled in-cell, hd 1280x720 4,8" 306
Lumia 920 ips-lcd overdrive 1280x768 4,5" 332
Xperia P WhiteMagic-lcd helderheid,
in-cell
960x540 4" 275

Apple iPhone 5iPhone 4S

Software: iOS 6

Uiteraard komt een nieuwe iPhone uit met een nieuwe versie van iOS: zo gaat dat al sinds 2008 en de iPhone 5 is geen uitzondering. De nieuwe versie van iOS werd al in juni gepresenteerd en er zitten geen spannende nieuwe features in die je met een update niet op de iPhone 4S kunt krijgen.

iOS 6

De Kaarten-app heeft een grote update gehad: Google Maps is niet langer de kaartenleverancier, maar Apple heeft besloten het heft in eigen hand te nemen. Daarvoor is een samenwerking gesloten met onder meer het Nederlandse TomTom.

Er komen ook nieuwe features bij, waarbij onder andere turn-by-turn-navigatie standaard in het OS zit. Daarnaast is er ook verkeersinformatie te vinden in de applicatie. Er is een 3d-modus om steden met een 'bird's eye view' te bekijken. De versie die Apple tijdens de keynote toonde is uitgebreider dan die in de bèta's van iOS te zien was: meer gebouwen lijken in 3d te worden weergegeven.

Ook brengt iOS 6 onder meer de langverwachte integratie met Facebook. Dat werkt ongeveer hetzelfde als met Twitter, dat sinds iOS 5 in Apples mobiele besturingssysteem is verweven. Na inloggen kunnen systeemapps van de login gebruik maken, waardoor bijvoorbeeld een foto snel gedeeld kan worden op Facebook. Bovendien kunnen apps in de App Store worden 'geliked' en kun je zien welke apps door Facebook-contacten 'leuk' zijn bevonden. Daarnaast worden Facebook-evenementen getoond in de kalender, iets dat Android en Windows Phone al langer ondersteunen. Facebook-contacten zullen ook verschijnen in de contactenlijst.

In Safari zijn ook enkele wijzigingen doorgevoerd. Zo worden tabbladen automatisch via iCloud gesynchroniseerd en wordt de zoekbalk in de adresbalk gestopt, zoals in de browser voor Android al jaren het geval is. Daarnaast kunnen websites ook fullscreen in landscape-modus bekeken worden. Er is een Niet Storen-knop toegevoegd aan de instellingen en een telefoontje kan met een nieuwe knop snel worden beantwoord met een tekstberichtje.

Nieuw is de app Passbook, een overzicht van mobiele toegangstickets en klantenkaarten. De app werkt met gps, waardoor een qr-code op het lockscreen kan worden getoond als de gebruiker op de plek van bestemming aankomt, bijvoorbeeld een bioscoop, koffiehuis of winkel.

Apple maakt het delen van Photo Streams in iOS 6 mogelijk. De Photo Stream kan gedeeld worden met contactpersonen, die daardoor kunnen reageren op foto's. Videobeldienst Facetime werkt in iOS 6 voor het eerst over 3g. Ook worden het telefoonnummer en Apple ID gecombineerd, waardoor een Facetime-telefoontje op een iPhone kan worden beantwoord via een iPad of Mac. Ook is 'VIP Mail' toegevoegd aan de mail-client, een feature die ook in OS X Mountain Lion zit. Daarmee wordt mail van bepaalde contactpersonen van een ster voorzien. Ook wordt het markeren of 'flaggen' van mail ondersteund.

Ook heeft Apple aanpassingen gemaakt in spraakbesturing Siri. Zo kan de 'virtuele assistent' nu apps starten, iets dat in iOS 5 niet mogelijk was. Ook moet een knop in diverse automodellen komen om Siri te starten vanaf het stuur, zodat de bestuurder de iPhone kan besturen zonder naar de iPhone te kijken of hem aan te raken. Er komen veel nieuwe talen bij waarin Siri zal werken, maar Nederlands zal ook in iOS 6 vooralsnog niet worden ondersteund.

iOS 6: telefoon iOS 6: telefoon iOS 6: Safari Screenshot iOS 6 iOS 6 Apples Siri in iOS 6 met Nederlandse locaties Delen via bluetooth in iOS 6

Tot slot: volgens verwachting

De presentatie van een nieuw product maakt het meeste indruk als er veel verrassende elementen in zitten. Nokia deed dat bijvoorbeeld vorige week met de Lumia 920, waarvan je het scherm met handschoenen kunt bedienen. Maar Apple zelf heeft ook vaak verrast met nieuwe designs of nieuwe features.

Daarom zijn lekken ook zo erg voor een bedrijf als Apple: het neemt het element van verrassing weg. Dat was bij de presentatie van de iPhone 5 erger dan het ooit geweest is. Vrijwel alles, van het design tot aan de hoofdtelefoontjes toe, was van tevoren uitgelekt. Slechts enkele details waren verborgen gebleven.

Daardoor is het verleidelijk te denken dat de iPhone 5 geen grote upgrade is. Dat is het echter wel: in vrijwel alle opzichten zijn wijzigingen doorgevoerd. Het scherm is groter en bevat nieuwe technologie, de behuizing is dunner en veel lichter en de cpu-kernen zijn hoogstwaarschijnlijk gebaseerd op een gloednieuw core-ontwerp.

Apple heeft ervoor gekozen om op een breed terrein vernieuwingen toe te passen, in plaats van een grote vernieuwing centraal te stellen, zoals het vorig jaar deed met Siri in de iPhone 4S.

Het is allemaal de vraag hoe al die vernieuwingen in de praktijk zullen uitpakken. Voorlopig hebben we de zesde generatie iPhone nog niet in de hand kunnen houden, laat staan enige tijd dagelijks gebruiken. Pas dan kunnen we beoordelen in hoeverre deze iPhone 5 echt veel beter is dan de inmiddels goedkopere iPhone 4S.

iPhone 5

Reacties (475)

475
419
266
38
0
79
Wijzig sortering
Ik begrijp de lauwe reacties vanuit de pers, maar voornamelijk de 'community' heel goed.
Het probleem zit hem niet zo zeer in de telefoon zelf, die is verder prima. Het is een moderne telefoon met adequate specificaties, is snel en stabiel (als de iOS lijn wordt doorgetrokken ook op lange termijn) en heeft een degelijk, no-nonsense design. Het scherm is een beetje vreemd, de beeldverhouding is op zijn zachtst gezegd apart.

Het probleem zit 'm in het feit dat Apple de lat zo hoog heeft gelegd (iPhone, iPhone 4) dat het lijkt alsof ze de handrem hebben aangetrokken op het vlak van innovatie en ontwikkeling. De iPhone 5 is een telefoon die zich kan meten met veel concurrenten en in dat opzicht gewoon modern is, maar de telefoon is vérre van innovatief, vernieuwend, verfrissend of verassend. Waar zelfs de Galaxy III van Samsung een aardige hoeveelheid slimme snufjes heeft toegepast zoals NFC, closed-eye recognition enz. om zich buiten de snellere CPU/GPU en iets ander design, toch nog te onderscheiden.
Of neem de Lumia 920, die een hele stapel vernieuwingen heeft doorgevoerd die toch echt indrukwekkend en innovatief te noemen zijn: wireless charging, PureView, OIS camera, HAAC Rich Recording, NFC én een OS met een gigantisch potentieel (WP8 -> W8).

Er is dus, in de eerste oogopslag, helemaal niets mis met de iPhone 5. Maar de 'wow' factor is geheel verdwenen, het is meer van hetzelfde, het is evolutie in plaats van revolutie.

Wordt het een succes? Ongetwijfeld. Alleen al omdat de vele miljoenen 3GS/4/4S gebruikers stapels apps hebben waar zij voor betaald hebben en gewend zijn aan iOS. Maar of de iPhone 5 mensen over de streep kan trekken als nieuwe of terugkerende gebruikers? Nee, dat denk ik toch niet. Daar doet de Lumia 920 het een heel stuk beter.
Ik geef je gelijk en zag het ook veel terugkomen.
De algemene opinie is dat het een knappe telefoon is en zeker modern. Maar niet meer innovatief zoals Apple vroeger (soms) was.

Terwijl ze toen vaak de koploper waren hebben ze nu op bijna alle iOS aspecten alleen maar bijgebeend (zoals Tweakers ook aangeeft).
Op hardware vlak hebben ze de concurrentie voorbijgestoken (?) benchmarks afwachten eerst. Maar ik vrees niet sterk genoeg om de upgrade van de One X en SIII voor te blijven.

Maar gaan ze blijven verkopen?
Ja zeker! Enorm veel fans zullen deze onmiddelijk kopen.
En Amerikanen zijn ook nog dol op Apple, waar in Europa android meer fans heeft.
Ik ben die veralgemeningen zo beu he. We hebben allemaal een referentiekader van pak 'm beet 100 personen, en denken daaruit aannames te kunnen doen over de rest van de Europese bevolking. Wel, laat me een voorbeeld geven. TIjdje geleden zat ik aan tafel met 6 andere personen. Van de 7 telefoons, waren er 5 iPhones en 2 dumb phones. In mijn optiek is de iPhone dus véél populairder dan Android. Ga ik daarom lopen verklaren dat in Europa de iPhone populairder is dan Android? Neen.

On-topic:

De verwachtingen lijken (weer) niet ingelost. Ligt dit echter aan de verwachtingen of aan de telefoon? In mijn ogen aan de verwachtingen. Het is immers al vaker gebleken (en het wordt steeds duidelijker) dat Apple zijn producten uitpuurt tot (in hun ogen) de "perfectie" De definitie van perfectie is hier een toestel dat gewoon werkt en perfect geïntegreerd is in een Apple-omgeving. Perfectie betekent niet dat er bvb kwa specs geen betere zijn.

Soms zie je aan kleine dingen dat er heel hard over nagedacht is. Een feature waar sommigen niet bij stilstaan, of die anderen dom vinden, en ik in eerste instantie ook dacht "huh?", blijkt bij nader inzien geniaal. Ik heb het dan over de hoofdtelefoonaansluiting onderaan het toestel. Neem gewoon eens je telefoon aan je oor. Steek hem vervolgens zonder er bij na te denken in je broekzak. Je telefoon zit nu onderstoven, en bij de iPhone <5 zit je hoofdtelefoonaansluiting dus onderaan je broekzak. Bij de 5 is dit bovenaan.
Is dit revolutionair? Neen. Is dit slim design? Ja.
Ga ik een iPhone 5 kopen? Ik twijfel. Mijn 4 voldoet nog, maar voelt toch traag aan ivm een 4S.
Wat word ik toch moe dat Apple spul perfectie en 'altijd-werkend' genoemd wordt. Perfectie is in software nooit terug te vinden. Er kunnen wel héél wat dingen beter of handiger op ios. Dat iemand het perfectie noemt is een pure mening. Overigens hoor ik vaak genoeg mensen "hoe the hell moet ik dit doen of kan ik dat doen" als ze met hun iPhone bezig zijn.
Mooi, maar geen mind blowing vernieuwend apparaat... Misschien is Apple het spoor toch langzaam maar zeker aan het kwijtraken? Vond juist 3,5" ideaal, nu is het net een uitgerekte 4S

Apple altijd werkend? Mijn iPad 3 moet terug omdat het scherm om de haverklap op zwart gaat! Met Apple Care wordt dat btw wel binnen 24 uur geregeld dus dat is wel een duim waard. Overigens van alle electronische apparaten heb ik alleen wat aan de hand gehad met mijn ipod touch 3rd gen en ipad 3rd gen

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 16:53]

Zoals als je een gesprek wil weigeren terwijl je in een vergadering zit door je telefoon om te draaien. ( op zijn "buik" leggen dus )... ow wacht. :9

Als wij uitgaan met vrienden legt elke iphone eigenaar trots zijn toestel op tafel. Als mijn vriendin haar Note uithaalt om een sms te lezen, dan willen ze hem toch graag even in hun handen houden. "jesus wat groot", en 5 minuten later als ze aan het surfen zijn, "wat makkelijk zo groot"...

Zonder trollen nu, de iphone 5 lijkt me mij een erg leuk toestel an sich, maar stervens duur in vergelijking met de directe concurrentie. Verkopen doen ze toch wel blijkbaar.

[Reactie gewijzigd door spl3ndr op 22 juli 2024 16:53]

Helemaal eens met musje83.... Kon het zelf niet beter zeggen. Ben zelf overgestapt op een Samsung Galaxy S3 (na iPhone 3G, 4) omdat de iPhone 5 meer van hetzelfde is. Vind het leuk om weer eens wat anders te proberen. Windows Phone 8 belooft ook veel. Maar de Galaxy S3 die ik nu heb is niet slechter dan de iPhone 5 denk ik, en de schermverhouding vind ik persoonlijk prettiger.
Ik keek net even naar de gerelateerde items naast dit artikel en ik moest toch echt nog een tweede keer kijken. 900 euro voor een telefoon.. hallo mensen??, 900 euro. Voor dat geld verwacht je toch een persoonlijke butler, een ingebouwde ion-canon en 3D hologram projector. Niemand, maar ook werkelijk niemand kan mij wijs maken dat met zulke prijzen Apple niet de grootste afzetter aller tijden is op de smartphone markt.

Natuurlijk, het is en blijft qua uiterlijk en bouwkwaliteit een prachtig ding, maar ik vind nog meer dan genoeg andere telefoons minstens net zo mooi (Sony Xperia lijn, Nokia Lumia, Huawei Ascend P1). En even 1 op 1 vergeleken met mijn eigen Xperia S, vind ik een 32GB iPhone 5 niets beter.
  • De Sony heeft nog altijd een iets hogere PPI dan de iPhone
  • Beiden 32GB geheugen
  • Looks is net wat je mooier vindt
  • Processor van de iPhone is beter
  • Qua OS prefereer ik Android vanwege openheid, veel te customizen, widgets etc. Zeker met de aankomende update naar Android 4.1 is deze minimaal gelijk aan iOS op het gebied van "soepel lopen"
  • Op papier is de camera van de Xperia "beter" (12MP vs. 8MP)
  • Micro USB vs. de Apple connector, maakt niets uit
  • De Sony heeft leuke gadgets zoals NFC en een oplichtende balk (beiden niet baanbrekend maar wel leuk)
  • De Sony heeft een HDMI aansluiting (vind ik een groot pluspunt)
  • De iPhone is lichter en dunner
  • Prijs: 365 euro vs. 799 euro
Nu mag de processor wel weer een stuk beter zijn, maar ik heb nog nooit het gevoel gehad dat ik op dat vlak iets tekort kom. Voor die paar apps die ik draai, beetje browsen, whatsappen, bellen, Twitter en het weerbericht volgen heb ik echt geen 1 million Ghz octacore nodig.
En ja de iPhone is lichter en dunner, mooi meegenomen, maar heb ik me ooit gestoord aan het feit dat mijn telefoon te zwaar is? Nee, absoluut niet. Deze criteria komen bij mij op dezelfde plaats als dingen zoals NFC: het is een "nice to have". Niets meer, niets minder.
Ik zal hier even advocaat van apple spelen:
  • De Sony heeft nog altijd een iets hogere PPI dan de iPhone
Vanaf "retina" maakt het eigenlijk niets meer uit, je ogen kunnen het verschil toch niet meer registreren. De PPI van de iphone5 is zoals bij zijn voorgangers the best noticable thing.
  • Looks is net wat je mooier vindt
toch bestaan er regels over schoonheid (denk aan gulden snede), symetrie en we denken ook aan ergonomie. Waarom rijden er geen duizenden nissan cube's rond? Juist, omdat veel mensen de look aarslelijk vinden. Aangezien een mobiel nog steeds een statussymbool is, is de look dus wel belangrijk. Jullie zijn mensen, jullie hebben dat zo bepaald.
  • Qua OS prefereer ik Android vanwege openheid, veel te customizen, widgets etc.
Jij bent een tweaker. 99,9 % van de bevolking niet. Merk op dat zelfs onder de tweakers hier onenigheid over bestaat. Waarom ga je niet zelf een sms-bericht byte-wise encoderen en versturen door je eigen driver te schrijven? Omdat het kan? Sorry maar veel mensen willen gewoon op de meest efficiente manier een sms kunnen versturen of een foto'tje maken. Dat je dan de knopjes van kleur en vorm kan veranderen zal hen echter worst wezen, en zou bovendien de UI-ervaring verknallen omdat 99% van de mensen onetische keuzes zou maken zoals het plaatsen van een groene knop met comic sance letters op een rode achtergrond. <horror>
  • Op papier is de camera van de Xperia "beter" (12MP vs. 8MP).
Op papier zou Nederland het EK winnen. Laten we even de effectieve foto's en feiten afwachten? En laten we ons niet blindstaren op MP... de camera in de aldi heeft ook 16 MP, terwijl de fotos meer ruis bevatten dan mijn eigen kapsel.
  • De Sony heeft een HDMI aansluiting (vind ik een groot pluspunt)
HDMI of lightning? wat klinkt het meest sexy bij de gebruikers... denk jij?
  • Prijs: 365 euro vs. 799 euro
De prijs van de markt. Het toestel raakt toch uitverkocht. Waarom oh waarom zouden we minder vragen? zelfs 999 euro zouden veel mensen nog willen uitgeven. En dan mag je mag ome apple eigenlijk dankbaar zijn dat ze deze prijs niet vragen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 16:53]

Je hebt wel een aantal interessante punten Rubizon. Maar laat ik hier toch nog even mijn visie op geven.
Vanaf "retina" maakt het eigenlijk niets meer uit, je ogen kunnen het verschil toch niet meer registreren. De PPI van de iphone5 is zoals bij zijn voorgangers the best noticable thing.
Wat betreft het scherm daar zit wat in, als je de 2 naast elkaar zou leggen zou je niet snel verschil kunnen zien. We waren alleen tot op heden van Apple gewend, zie de iPad3, dat ze net een schepje er bovenop doen. Dit is hier niet gebeurd, juist het tegenovergestelde. Vanwege dat feit heb ik dit punt even aangestipt, niet zo zeer omdat 720p merkbaar beter is.
toch bestaan er regels over schoonheid (denk aan gulden snede), symetrie en we denken ook aan ergonomie.
Als ik denk aan schoonheid, m.b.t. telefoons, ga ik (en ja dit is 100% persoonlijk) puur en alleen uit van wat ik mooi vind. Daarbij maak ik dan de afweging met andere aspecten, zie de overige punten in mijn opsomming. Schoonheid is daar 1 van de vele factoren en niet leidinggevend.
Jij bent een tweaker. 99,9 % van de bevolking niet. Merk op dat zelfs onder de tweakers hier onenigheid over bestaat.
Of je nu een Tweaker bent of niet, afhankelijk van je eigen smaak kun je dingen als widgets in Android zien als een pluspunt wat bij iOS ontbreekt. Daarbij stel ik het bij Android ook op prijs dat fabrikanten hun eigen touch geven aan het besturingssysteem, met een iets andere laucher, eigen apps, eventueel modificaties aan het notificatiescherm enzovoorts. De apps die Sony bijvoorbeeld heeft toegevoegd vind ik erg mooi en handig, een ander iemand wil misschien liever de ervaring van de HTC Sense schil enzovoorts. Je hebt in ieder geval nog een extra keuze, bij Apple is er 1 standaard en that's it.

Wat betreft de camera, daarom had ik dat punt ook al heel voorzichtig neergezet. Meer pixels betekent niet direct betere foto's, daar ben ik me van bewust. Alleen is dit wederom een punt waar Apple niet kan uitblinken, maar in de middenmoot meedraait.
HDMI of lightning? wat klinkt het meest sexy bij de gebruikers... denk jij?
Lightning mag dan wel sexy klinken, maar HDMI is universeler en bekender bij het grote publiek. Bij zowat elke nieuwe tv, mediacentre, monitor en pc komt op de doos wel de term HDMI voor en kan je dus die aansluiting gebruiken om een filmpje/foto's etc. te tonen. Als een redelijke leek de term HDMI voorbij ziet komen, wordt dit geassocieerd met (HD) beeldoverdracht. Hij of zij heeft dit al bij veel andere producten voorbij zien komen en weet dan dus dat je deze apparaten met elkaar kunt verbinden. Dit heb je bij Lightning nog totaal niet.
De prijs van de markt. Het toestel raakt toch uitverkocht.
Ik twijfel er ook geen minuut aan dat complete volksstammen de iPhone 5 gaan kopen. Maar dit gebeurt vanuit een onderbuik gevoel, een bepaalde voorliefde voor een merk. Puur objectief kijkend naar welke hardware/features je geleverd krijgt voor welke prijs, kan je niet ontkennen dat een iPhone gewoon verschrikkelijk duur is. Je betaald dus gewoon voor het merk. Of het jou dat waard is, dat is aan de persoon die deze overweging wil maken. Ik geef niet zoveel om een merknaam, dus dan is de keuze snel gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Moi_in_actie op 22 juli 2024 16:53]

@Mol_in_actie: is "Ik twijfel er ook geen minuut aan dat complete volksstammen de iPhone 5 gaan kopen. Maar dit gebeurt vanuit een onderbuik gevoel, een bepaalde voorliefde voor een merk" dit nu niet precies wat Apple al jaren roept?

We don't just sell products, we sell an experience. Juist het feit dat mensen vanuit een "onderbuik gevoel" iets van Apple kopen en niet Samsung...mission accomplished vanuit het Apple perspectief.

@anderen: het verkooppraatje van Apple heeft altijd al gebruik gemaakt van superlatieven. Laten we eerlijk zijn...van elke fabrikant verwacht ik dit eigenlijk. Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar 1 fabrikant is die zegt...ons display (vb.) is slechter dan de concurrentie/onze voorganger.

V.w.b. iOS...tja, meningen alom. Wat je "lekker" vindt is net zo persoonlijk als wat je lievelingskleur is. Zoals anderen ook al hebben opgemerkt: het merendeel van de consumenten is geen tweaker, m.a.w. die maakt het geen bal uit of het icoontje nu blauw, rood, of pimpelpaars met gele stippen: zolang het zijn werk doet en dit GOED doet vinden ze het al best.

Cheers,
Bel*.
[...]

toch bestaan er regels over schoonheid (denk aan gulden snede), symetrie en we denken ook aan ergonomie.
De iphone 5 wijkt dankzij zijn lange ontwerp behoorlijk af van de gulden snede hoor..
Ben het helemaal eens met je verhaal, alleen Android 4.1 komt nog niet in de buurt van iOS of Windows Phone wat betreft soepele animaties. Heb hier ook eens een filmpje van gezien met een high speed camera en iOS is duidelijk de winnaar.

Edit: Gevonden http://youtu.be/ijol7KbqYQs

[Reactie gewijzigd door Crim op 22 juli 2024 16:53]

Hoge prijzen in de periode van de eerste release is toch niks nieuws onder de zon? Apple is ook niet op zijn achterhoofd gevallen en probeert zijn markt wat verder af te tasten. Hoe meer vraag des te hoger de prijs. In PC land niks nieuws. De nieuwste CPU van Intel kost ook in het begin 1000 euries. Als mensen dat willen betalen, so be it but it ain't me. Apple zal het zelf wel merken of de verkoop er onder zal leiden. Daarnaast kan het ook zijn dat de oplage van de iPhones nog niet bepaald hoog is.
De 64gig en even opletten, minder flamen, in de vergelijking zegt hij 800 euro. Check de PW ;)
ah ja bij de apple store, oh wacht.
Ik denk dat Apple zichzelf flink in de vingers heeft gesneden om in 2007 zo revolutionair over de brug te komen. Echt wezenlijk anders sinds de 1e iphone is het niet. Innovatief, mwah/meh:

1. nog steeds multi-touchscreen
2. nog steeds zelfde formfactor, min of meer
3. nog steeds zelfde UI
4. nog steeds zelfde app store

Feitelijk is het allemaal evolutionair tot nu toe. Het is allemaal sneller, lichter, kleiner, groter, geworden. Geen echte innovatie dus. Alle andere fabrikanten, android-achtigen, hebben deze trend helemaal bijgebeend en zijn nu zelfs trendsetter. Waarom is er anders nu een 4" iphone, terwijl jobs zei, dat 3,5" alles is wat je nodig hebt? Nee groter, sneller, lichter is de trend en Apple heeft het zolang als mogelijk volgehouden.

En dan facebook integratie, sinds wanneer bepaald een 3e partij wat voor functies er in het OS komt? Ik acht het apple-onwaardig dat ze niet gewoon hebben gedaan waar ze het beste in zijn. De dingen zelf goed regelen, want als je ergens de beste in wilt zijn, dan moet je het eerst zelf verzinnen. Dit doen we een beetje met maps, maar gaat niet ver genoeg. Die nieuwe connector, ja je naait zo wel gigantisch veel 3rd parties en consumenten, met hun dure iphone 4(s) accessoires. Dus of apple verkoopt minder iphone 5's, immers een incourante B+W speakerdock van 600 pop zet je niet zo efkes aan de kant. We zullen zien of de hegemonie van Apple nog zege zal vieren met deze richting.

Mijn mening: Apple heeft teveel op hun lauweren gerust en de wet van remmende voorsprong is weer waarheid geworden. Dit is nog steeds heel lucratief, maar of dat over 3-4 jaar nog zo is, ik moet het nog maar zien.
Ik zou graag eens een onderbouwing willen lezen/zien van die trendsetters bij Android toestellen. Er word bijzonder gesproken over dozenschuivers die dan zogeheten "innovatief" zijn, maar qua hardware & software design zie ik dit echt niet terug tov van dit nieuwe toestel - tenzij je echt gelukkig word van dit soort zaken. (ik hoor de "ja maar, ja maar's al aankomen)….ik zou zeggen, wacht de benchmarks even af, want ja dat is toch het belangrijkste bij android-fanaten - nu is het ineens een minne upgrade terwijl dit toestel qua performance alle toestellen achter zich gaat laten.

De UI is hetzelfde omdat ze hier een keuze hebben gemaakt: dit is een telefoon die word gedreven door apps. Developers bouwen de apps die je telefoon veelzijdiger maakt. Je bent nog geen seconde productiever geweest omdat je een widget op je homescreen hebt staan, zo ook niet door "real multitasking".

En wil je dan dat appje starten wat nu net niet op je homescreen staat dan moet je alsnog door een lijst met nog oubolligere icoontjes dan iOS heen om het te zoeken. Eerst even op zoek naar de juiste applauncher want de standaard voldoet al schijnbaar niet.

Uniformiteit is wat Android mist, daar waar iOS op leeft - mensen zijn dat gewend en het is ook totaal geen issue - behalve voor de naysayers.

Als je qua UI design in 1999 wilt blijven hangen, dat is prima, maar dat hoef je niet af te geven op Apple want die hebben het nodige gedaan en ze blijven het verfijnen - overigens typisch dat die kleine dingetjes "stiekem" in Android worden gestopt.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 16:53]

Kleine dingetjes "stiekem" in Android worden gestopt?

Heb je wel eens de "revolutionaire" features bij de laatste iOS versies bekeken?

- Notificatie centrum: Had Android al.

- Cloud opslag contacten, apps, whatever: Had Android al.

- Geïntegreerde navigatie: Had Android al.

- Voice to Text invoer: Had Android al.

- Siri: Spraakbesturing was al beschikbaar op Android, Apple verbeterde het en Google heeft het op zijn beurt weer verbeterd.

- Integratie sociale netwerken: Had ik 2 jaar gelden al op mijn HTC Desire.

En ga zo maar door. Het gebrek aan uniformiteit kan een nadeel zijn, maar wie zit op uniformiteit te wachten als je het toch naar wens kan aanpassen. Het enige wat uniformeel moet zijn is het settingsmenu omdat het anders rommeling wordt. En laat dat nu net er overal hetzelfde uit zien, met hooguit een paar extra settings van de fabrikant uit voor het specifieke toestel.

"Als je qua UI design in 1999 wilt blijven hangen, dat is prima, maar dat hoef je niet af te geven op Apple"
Dat doet Apple op dit moment juist, blijven hangen. Er zit geen vooruitgang in.
Ik kan in 1 oogopslag mijn afspraken voor de week, taken, favoriete contacten of e-mails zien. Hoe kan dit niet productiever zijn dan het programma uit een lijst moeten kiezen, het programma starten en naar de juiste plek in het programma gaan?
dit zie ik op m'n lockscreen.
Dus jij zet je scherm uit en weer aan om je favoriete contacten te kunnen bekijken :P Aan een lockscreen heb je alleen wat aan als je hem net aan zet maar niet als je de smartphone al aan het gebruiken bent...

Daarbij zijn er ook nog is 100x meer verschillende widgets buiten wat ie opnoemt en is het naar eigen inzicht in te delen en vaak ik grote aanpasbaar...

En in je andere post:
Als je qua UI design in 1999 wilt blijven hangen
Apple is de gene die al 5 jaar precies hetzelfde toont. Vergelijk Android van 5 jaar terug en nu en je ziet dat het toch duidelijk moderner wordt per heel versienummer (of je het mooi vindt heeft daar weinig mee te maken)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 16:53]

Fanboydiscussies zijn dan altijd gebaseerd op overgevoelige meningen :z
Haters gonne hate..

[Reactie gewijzigd door T.Rijkers op 22 juli 2024 16:53]

Verwacht je zou serieus dat een productcategorie elk jaar revolutionair verbeterd kan worden? Dat is onmogelijk. Als je kijkt naar besturingssystemen met een grafische user interface dan was de laatste revolutie feitelijk de introductie van de Macintosh. Veel van de concepten uit de Macintosh (en de gui van Xerox Parc) staan nog fier overeind na dertig jaar. Sindsdien zijn er incrementele verbeteringen gedaan. De iPhone was revolutionair door de eerste goed werkende hardware- en softwarematige implementatie van multi-touch. Dat hebben we nu en gaat alleen nog maar evolutionair verbeterd worden totdat er weer een nieuw soort apparaat met een radicaal nieuwe bedieningsmethode wordt ontwikkeld.
Nee, natuurlijk zal er niet iets revolutionairs komen, maar apple pretendeert het telkens wel. En dan heb ik het alleen nog maar over de hardware. Ik ontwerp/bouw zelf ook apps (o.a. Voor buienradar) en zie dat qua software de visie ook een beetje weg is. Jobs kwam echt met een visie, cooks niet. Of die moet groter sneller dunner zijn, maar dat is de android/wp visie. Ergo: trendvolger van zijn eigen trend, door zichzelf ingehaald
Even toevoegen: ik gok dat het percentage winst-to-development wat gedaald is en de percentage winst-to-lawyers is toegenomen :+
Ik vind toch de nieuwe connector wel aardig verassend. Zeker omdat hij er op twee mannieren in past. Maargoed, al met al had ik stiekum net even iets spectaculairders verwacht. Wat mij betreft meer een upgrade van de 4S.

Ik vind tevens dat Apple erg veel waarde hecht aan PPI. Persoonlijk vindt ik dit één van de minder interessante eigenschappen van een telefoon (natuurlijk moet de PPI niet té laag zijn, minimaal 230 IMO), Apple zit in mijn ogen op het gebied van PPI tegen het randje van 'doorslaan'. Ook de dikte vind ik nu niet zo zeer het meest interessante. En dit zijn wel de eigenschappen waarmee Apple op dit toestel het verschil wilt maken.

Wat ik graag had willen zien is een spectaculaire feature zoals 'waterdichtheid' of iets in die trant.

Als laatste wil ik toevoegen dat ik het nu echt wel tijd vind worden dat iOS een keer iets ingrijpender wordt aangepast. Ik zou de vooruitgang in dit OS echt als "conservatief" bestempelen.

Je zou mijn mening als 'kritisch' kunnen bestempelen, maar bij een bedrijf met deze arrogantie (gooit maar al te graag met kreten als: amazing, awesome, revolutionary) vind ik een kritische blik wel op ze plaats.

[Reactie gewijzigd door ElmarNieser op 22 juli 2024 16:53]

Apple is al lang niet meer de voorloper op gebied van PPI. Retina was revolutionair, maar het is al 3 jaar niet geüpdatet.

De Nokia Lumia 920 heeft momenteel de hoogste PPI (332) met een groter scherm en een hogere resolutie.
Apple is al lang niet meer de voorloper op gebied van PPI. Retina was revolutionair, maar het is al 3 jaar niet geüpdatet.
LG was revolutionair en SE die al een aantal jaren daarvoor vergelijkbare of zelfs hogere (LG) PPI gebruikte...

SE X1 heeft 311PPi en kwam bijna 4 jaar terug uit, 4/4s/5 zit daar marginaal boven.
LG LU1400 met 333PPi is ook 4 jaar oud, echter niet in NL uitgekomen (in veel landen niet).
Nee niet waar de Sony Xperia S heeft al 341 PPI en die is al een half jaar op de markt
Tellen is best moeilijk, Retina werd 2 jaar geleden aangekondigd...
@Korben

Ja en?

Je begrijpt het niet denk ik.

Wat jij nu zegt als dat Ferrari niet zo snel is omdat een Lamborghini X km/h sneller is.

Wat maakt die paar pixels verschil nou uit?

Weet je wat pas erg is?

Dat Samsung zelf LCD's produceert maar Apple eerder hogere resolutie telefoons uitbrengt dan Samsung, dat vind ik de grootste mysterie en tevens ook zielig van Samsung.
Dockingport hetzelfde moeten laten, ze naaien nu bestaande systemen (denk aan dure bose apparatuur).
NFC en draadloos laden kunnen veel bieden, NFC geeft het signaaltje door van "joehoe ik ben een geweldig apparaat en wil met je praten" en hatsa, iphone connect en laad mogelijk zelfs op!

De arrogantie als innovater kost ze nu. Nokia die komt met handschoenvriendelijke touchscreens. Koop toch eens een patent Apple, neem es wat minder winst op de Iphone en bedien je klanten op kwaliteit... |:(
@T.Rijkers : Dat "naaien" valt allemaal wel mee. Zullen beslist wel verloopstukjes voor te krijgen zijn straks.

Daarbij vind ik het sowieso onzin om je mobiele telefoon apart op je stereo-installatie aan te sluiten. Je kunt toch ook Airplay gebruiken ?

Bovendien; ik heb mijn HTPC gewoon via een optische kabel aan mijn versterker geprikt. Kan daar ook al mijn muziek mee afspelen. Waarom zou ik eerst muziek gaan downloaden, het via iTunes op mijn iPhone zetten, deze vervolgens op een speciaal dock prikken dat op mijn stereo-installatie zit en op "play" drukken ? Nogal omslachtig allemaal ...
is Apple nou een fabrikant van telefoons of van helaas-niet-te-vermijden-verloopstekertjes?
Tsja, zeg jij het maar. Je zult dus wel een verloopstukje nodig hebben (zal wel bakken met geld gaan kosten zoals we Apple kennen-) om je iPhone 5 op een apparaat met een "oude" iPhone connector te kunnen prikken...

Zal beslist wel een oplossing voor komen ...

Houd anders Belkin maar eens in de gaten. Die maken vervangende accessoires voor iPhones die goedkoper en beter zijn. Zo heb ik van mijn 3G de originele (rubberen) laadkabel moeten vervangen omdat deze bij de connectoren begon in te scheuren. Belkin levert daar een veel stevigere (plasic) kabel voor in de plaats die ook nog eens voordeliger was.

Wellicht dat zij straks met een "clone" komen voor het benodigde verloopstekkertje van iPhone 4 naar iPhone 5.
De dockconnector zou dit jaar 9 of 10 jaar oud worden... Niet raar dat ze updaten naar een nieuwe connector. Daarnaast werd het ook gewoon tijd, de oude connector was véél te fragiel. Dankzij Airplay, iCloud en wifi syncen heb je de connector ook bijna niet meer ndoig.
Een connector die op 2 manieren past is niet revolutionair... De nokia 6310 had een ronde plug, die past op 365 manieren. ;)

Draadloos oplaadbaar, of een batterij die een maand meegaat... Wat dat betreft staat ontwikkeling aardig stil: batterijen gaan een dag of 2 mee als je geluk hebt bij actief gebruik.
Met het verschil dat de ronde plug alleen bedoeld was voor het opladen. Deze connector kan beter vergeleken worden met de mini/micro usb aansluitingen van deze wereld en dan blijkt het, hoewel niet revolutionair, toch wel handig.
/ant screw modus
360 manieren bedoel je denk ik en dan nog is iets wat rond is op oneindig veel manieren te plaatsen.
hij bedoelde vast dat hij elke dag van het jaar past
@ElmarNieser : Ik vind die nieuwe connector onzin. Apple had de kans om de compatibiliteit te vergroten maar koos desondanks voor (alweer) een andere zinloze connector en moest met nano-SIM ook weer aan deze standaard rommelen.

Hierdoor wordt het ook zo'n puinhoop. Honderden kabels, stekkertjes en connectoren ... Gek wordt je ervan. Als je naar de binnenkant van de iPhone 5 kijkt zie je dat er geen enkele noodzaak is voor een nano-SIM. Een micro-SIM had hier ook prima gepast.

Ik werk voor een bedrijf dat mobiele telefoons omwisselt bij klanten die aanspraak hebben moeten maken op hun mobiele verzekering. We lopen nu al constant te sodemieteren met die SIM-kaarten. We moeten een defect toestel ophalen waar een micro-SIM in moet en de klant krijgt vervolgens een vervangend toestel waar een normale SIM in moet. Gevolg; klant wil toestel niet omruilen en we kunnen onverrichte zaken weer terug naar de zaak.

En nee, wij krijgen de toestellen van de verzekeraar dus hebben geen invloed op wat de klant als vervangend toestel krijgt.

Nu komt Apple met nóg een ander formaat SIM-kaart. Hallo ? Volgens mij denken ze dat we graag voor Jan (met de korte achternaam) rondrijden ..
Ik begrijp wat je bedoeld, maar dat jullie service zo werkt ligt dan ook aan hoe jullie met de verzekeraar afspraken hebben. Als ik een telefoon heb met connector A en ik krijg via de verzekering een vervangent toestel met connector B dan heb ik daar toch ook niets aan. Alicht, ik kan ermee bellen en ik krijg er vast een adapter bij maar het blijft vervelend.

Mischien eens de manier van werken met de verzekerings maatschappij aanpassen? want het wordt alleen maar erger, wacht tot het moment dat andere fabrikanten ook de nano-sim of micro-sim gaan ondersteunen en het probleem bij jullie wordt alleen maar groter.

Nano-sim is de nieuwe standaard... mischien moeten de rest van de partijen de laatste standaard gaan ondersteunen.
De telefoons worden steeds groter, waarom moet de simkaarten dan steeds kleiner?
Ik heb nog een normale Sim kaart in mijn Sensation en een 2000 mAh batterij, dus daar hoeft de simkaart ook niet kleiner voor te worden.
Mijn vraag is eerder, waarom nog steeds een simkaart? Je kan die gegevens prima digitaal op het toestel krijgen. En voor veiligheid hoef je het ook niet te doen, simkaarten zijn al heel lang te clonen.

Ik snap het hele gejammer niet over de kleinere simkaarten. Ja, het is lastig prutten met die kleinere dingen, maar als het goed is doe je één keer in het leven van het toestel dat ding er in en één keer aan het einde van het leven van dat toestel. Voor de rest hoef je het nooit aan te raken.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 22 juli 2024 16:53]

Vanuit consumentenoogpunt is een simkaart die je zelf kan verplaatsen nog altijd een handigheid. Je identiteit op het netwerk zit niet fysiek vast in een toestel.

-Leuke promo in de winkel? Sim in nieuw toestel en je bent op 2min weer bereikbaar.
-Toestel kapot? Sim eruit en in vervangtoestel of nieuw toestel.
-Batterij plat? Sim in een ander toestel en je kan weer bellen. Handig als dit gebeurd met het toestel van het werk zodat je niet op eigen kosten moet bellen en nog bereikbaar bent.

Wanneer dit digitaal in het toestel zit moet je naar de winkel of de provider om de gegevens van toestel te wisselen. Allemaal onnodig werk en veel tijdverlies. Bovendien zet het de poort open voor machtsmisbruik en vendor lockin van winkels of providers. Je bent dan tenslotte afhankelijk van hen.
Ik heb nog een normale Sim kaart in mijn Sensation
Nee dat heb je niet ;) hoewel ik er wel mee eens ben dat het kleiner maken bar weinig toevoegt... Maarja wel meer bragging rights ivm een telefoon die kleiner/platter kan worden, maar verder weinig nut ;)
Nano-sim is de nieuwe standaard... mischien moeten de rest van de partijen de laatste standaard gaan ondersteunen.
Wat een onzin is dit. Wie bepaald dat nano-sim de nieuwe standaard is? Appel? Welke toegevoegde waarde heeft nano-sim dan?

EDIT: Antwoord reeds gevonden: http://techcrunch.com/201...le-space-inside-the-case/

[Reactie gewijzigd door swemmela op 22 juli 2024 16:53]

@swemmela : Als je naar de binnenkant van de iPhone 5 kijkt zie je dat er genoeg vrije plaats over is. Een micro-SIM kaart had hier ook prima gekund. Nano-SIM was niet nodig.
Ah, je hebt een tweede baan als technicus bij Apple? Daarbij, zijn er al non-mockup, final iPhone 5's open geschroefd?

@swemmela: Apple bepaalt inderdaad niet wat de standaard is, dat heeft een consortium dit jaar bepaald.
@curumir : Ik heb jaren lang mobiele telefoons gerepareerd. Ik kan behoorlijk nauwkeurig inschatten hoeveel lege ruimte er in zo'n toestel zit.

De iPhone 3G die ik ook nog heb rondslingeren is qua afmetingen compacter als de iPhone 5, en toch past daar een doodnormale SIM-kaart in.

Nu is de iPhone 5 wel een stuk geavanceerder dan de 3G; echter heeft Apple veel ruimte kunnen besparen door chips te nemen die volgens een kleiner procedé zijn gemaakt. Het veschil tussen micro-SIM en nano-SIM is bijna te verwaarlozen.

Je maakt mij niet wijs dat er in de iPhone 5 geen ruimte is voor een micro-SIM kaart. Wat Apple gewoon weer doet is weer lekker eigenwijs afwijken van de standaard. En wij ons maar afvragen waarom er zoveel kabels, stekkers en connectoren zijn die onderling niet uit te wisselen zijn...

Een "standaard" heeft als doel om de wildgroei van een bepaalde technische onderdelen aan banden te leggen. Het bespaart ook behoorlijk wat afval en verbetert de compatibiliteit. Bovendien heb je niet voor iedere scheet een apart verloopstukje of converter nodig.

Ik snap wel dat Apple de reputatie heeft om af te wijken van de rest. Op zich is daar niets mis mee. Echter vind ik het wel belangrijk dat bepaalde onderdelen gewoon met elkaar uit te wisselen zijn.

Al die fabrikanten wisselen technologieën met elkaar uit. Is het dan zo moeilijk om even de koppen bij elkaar te steken en één standaard interface te bedenken die toereikend capaciteit heeft voor de volgende 5 jaar, en hier in de toekomst op verder te borduren ?

Ik bedoel; wat is er mis met een micro-USB connector ?
Je durft nu te beweren dat jij het toch beter weet dan de Apple ingenieurs?

Bovendien weet je wel weinig voor iemand die mobiele telefoons heeft gerepareerd, Nano SIM is gewoon een standaard.

Jij doet alsof dat niet zo is, weet je het echt niet of wil je het niet accepteren dat het echt zo is?

Want het is een feit he?
@ronaldmathies : Het gaat erom dat Nano-SIM compleet overbodig is bij de iPhone 5. Ik wordt helemaal gek van al die "standaarden".

Hoe kun je iets een "standaard" noemen als iedere fabrikant weer met eigen varianten daarop komt ?

Ik bedoel; zelfs USB is niet "universeel" : http://www.mycablemart.com/images/usb_connectors.jpg

Word er helemaal gestoord van ...
Dan zorg je toch voor dat je adaptertjes bij je hebt ?
Adaptertjes = (extra kosten + extra vervuiling milieu) x (onnodig + onoverzichtelijk).

Voor zo ver mijn wiskundige aanduiding omtrent het onderwerp "adaptertjes".
Ik vind toch de nieuwe connector wel aardig verassend.
Ik zou Apple pas echt verrassend gevonden hebben als ze een connectorless telefoon hadden uitgebracht, ik kan mij geen feature bedenken die tegenwoordig niet makkelijk draadloos gaat.

OT:
Ik vind het slotwoord erg defensief richting Apple (d'r staan nog net geen "Posted from my iDevice" tags bij t.net artikelen). Ik bedoel, er zijn dingen gelekt zoals de connector en scherm, maar ook al was dit niet zo geweest, hoe innovatief zou dit overgekomen zijn? Totaal niet dus. (Processor, gpu en accu upgrades zijn pre's tegenwoordig) Ik denk zelfs dat de reacties beter zijn aangezien mensen al het idee van een nieuwe connector in hun hoofd hadden. Als dat niet zo was, had ik tenminste meer vragen dan antwoorden gehad na zo'n keynote.

[Reactie gewijzigd door BonzO op 22 juli 2024 16:53]

Op zich een gewone incrementele innovatie = volgens het verwachtingspatroon.
De vraag is wat je na 12 maanden kan verwachten op een hoog concurrentiële markt. De iphone is sneller, de camera beter en het scherm groter.

250 ppi schermen zijn vrij normaal, quad cores ook al. Extra ppi en extra rekenvermogen is geen innovatie meer. Zelfs een verdubbeling van een A6 cpu zou geen potten meer breken op de markt.

De echte innovatie zit hem in het gebruik zelf. De komende 6 jaar zijn mag je dit zeker verwachten:

- Onbreekbaar flexibel (e-inkt) scherm/body
- Waterbestendige architectuur
- betalen met uw gsm
- 3D camera/scherm
- Cloud computing
- Lens met 'echte' zoom
- Reuksensoren (o.a. detectie mensen, locaties, etc)
- Snel oplaadbare batterij (minuutje stopcontact)
- Spraakherkenning / liplezen


Niet te onderschatten evolutie is de verbeterde kwaliteit van enkele features:
- Camera (photo/video)
- gps
- mp3
- gsm

Als deze features heel standaard worden dan is een dedicated camera/gps/mp3... compleet overbodig. Net zoals Nokia en Samsung trouwens. De tendens was er natuurlijk al, maar op een gegeven moment is een grens bereikt dat bijv. 90% van de gebruiker tevreden is. Terwijl 5 jaar geleden bijna niemand zijn smartphone dedicated gebruikte voor navigatie/camera/mp3. Nog enkele generaties en de markt van deze dedicated toestellen kan er heel anders uit zien.
3D heeft zichzelf al genoeg bewezen als product waar niet iedereen op zit te wachten. Dat hoef je niet in een telefoon terug te zien, zijn er na LG nog andere spelers die het met 3D hebben geprobeerd?

Een lens met echte zoom is trouwens onmogelijk. Eerst heb je het kleine lensje en dan moet daar nog een constructie bij om mee te zoomen ook. Tel daarbij op dat je niet zoveel ruimte hebt voor een grotere cameramodule en dan zie je meteen de reden waarom het er nog niet is. Nouja, het is er wel maar dat zie je dan ook aan de afmetingen van de toestellen.

Cloudcomputing moet zich nog steeds bewijzen. Je plaatst jouw data wel in de handen van een ander. Is die ander wel te vertrouwen? Ik wil nog steeds een cloud opzetten met mijn Synology, dan heb ik alles echt in de hand (letterlijk).

Een snel oplaadbare batterij lijkt mij meer een condensator. Of je dat nu in een toestel wilt hebben met een dergelijke capaciteit?

Spraakherkenning is er al maar liplezen, dat zou een goede zijn. Telefoons zijn toch al mobiele alleskunners en de dove medemens is hierbij gebaat. Liplezen is voor veel doven niet lastig maar vanaf een telefoon wel, zou de telefoon dit zelf kunnen uitlezen en omzetten naar tekst dan is beeldbellen ineens mogelijk.

Tuurlijk, het sturen van berichten en foto's is mooi maar er zijn toch nog situaties waarbij je wilt beeldbellen. :)
De vraag is wat je na 12 maanden kan verwachten op een hoog concurrentiële markt.
Eerder 24 maanden, de iPhone 4S was buiten een upgrade qua rekenkracht/specs gewoon identiek aan de iPhone 4.
Twee jaar is toch wel lang in technologieland.
Het is eigenlijk (voor veel mensen) best simpel...

Als je eenmaal in de vendor lock in zit. (iOS, Android, windows phone) en je hebt al voor een leuk bedrag apps e.d. gekocht ga je gewoon niet zomaar meer switchen.

Apple zal nooit met enorme veranderingen komen, omdat ze (zie earPod filmpje) gewoon heel veel research doen naar wat voor 'de meeste mensen' het beste werkt.

Het grotere scherm (maar niet breder!) is een evolutiestap die eigelijk door Apple zelf ingezet is. Door de enorme toename in gebruik van smartphones sinds de originele iPhone werden smartphones voor steeds meer dingen gebruikt dan in 2007... Apple had eigenlijk met de iPhone 4 al voor een langer scherm moeten kiezen, maar die kans hebben ze laten liggen. Misschien wat het op dat moment ook een technisch verhaal ivm die Retina schermen (en niet teveel in 1x willen vernieuwen misschien).

iOS innovatie blijft wel aardig achter vind ik. 'Active' iconen zou al heel mooi zijn bijvoorbeeld.
Toch vernieuwd Apple geleidelijk veel dingen in iOS, waar ook wat voor te zeggen is. Gebruikers wennen er nu makkelijker aan dan alles in 1x grondig aan te passen. Zeker door dit soort zaken is het voor bedrijven makkelijker iPhones in te zetten. Ook na 3 jaar blijft de handleiding voor het personeel dan grotendeels gelijk en is alles nog op dezelfde plek te vinden. Scheel heel veel support!

NFC had ook wel gemoeten. Apple zou daarmee zeker de markt kunnen pushen. Nu zal dat zeker nog een jaar op zich laten wachten.

Nieuwe dock connector na 9 jaar vind ik goede zet! Als ze dit gelijk bij de 1e iPhone hadden gedaan dan was er ook veel commentaar gekomen dat iPod accessoires niet werkte. Apple heeft er verstandig aan gedaan een overlap te maken voor ze de kabels gingen vernieuwen. Het zou apple sieren als ze een nieuw -> oud verloopstuk in de iPhone doos zouden stoppen. Maar dat gebeurd vast niet ;)
Begreep wel dat het USB 2.0 is, gemiste kans daar! Alhoewel ze misschien zonder problemen later kunnen upgraden naar 3.0 (wohooo improved lightning...) zonder compatibiliy te verliezen, en eventueel is USB3 op dit moment nog wat duurder (hoewel de kabels sowieso schreewend duur zijn bij Apple).

Al met al, evolueert Apple goed door, zonder de wensen van algemene groep gebruikers te verliezen. Dit zorgt er echter wel voor dat de wat geavanceerdere gebruiker die nog niet echt in de 'lock-in' vastzit verder zal gaan kijken naar Android, maar ook windows phone 8.
Echter denk ik dat Apple met de enorme verkoop aantallen zich hier helemaal niet zo druk om maakt. Juist het bereiken van de mainstream groep, de groep die Nokia eigenlijk altijd had, zorgt voor de meeste omzet. En zolang de mainstream groep andere toestellen blijft vergelijken met de iPhone gaat het nog de goede kant op.
Waar de 3GS eerst de goedkope iPhone was is dat nu de 4 geworden. De goedkoopste Apple telefoon heeft nu dus zelfs al een Retina display en ziet er qua looks nog zeker up-to-date uit. Verschilt amper van de 4S en enige grote verschil met de 5 is de lengte. Kortom, het is amper te zien welke iPhone iemand heeft.
Kijk eens naar de prijzen van iPhone's en van Android's uit dezelfde generatie. 33% duurder. Is met een stabiele Android (sinds 4.1) gewoon absoluut niet meer te verantwoorden.
Waarom willen mensen een Audi A3? Dat is toch precies zelfde techniek en platform als een Volkswagen Golf? Toch is Audi premium en heeft de Audi een hogere restwaarde.

Apple is meer premium. Dat wil niet zeggen dat ze alles het beste hebben, maar de gehele look & feel is zeker premium. Op dit moment (en dat bedoel ik met 'mensen blijven vergelijken met de iPhone) zal je mensen op een feestje eerder onder de indruk zijn van je iPhone (alleen al door de naam) dan door een LG of Samsung Galaxy.
beetje raar je stelling van smartphones naar wagens maar oke, in mijn ogen is mijn htc one x premium tov de iphone 4s (de 5 heb ik nog niet gezien in het straatbeeld), alles hangt dus af van wat je wil en waarvoor je het wil gebruiken, ik ken genoeg personen die bv 2 sim kaarten hebben eentje voor werk en eentje voor prive, waarom brengt apple nu eens geen dual sim telefoon uit.. dat zou pas premium zijn

de looks en feeling zijn persoonlijk maar kom aub niet af met een apple is een audi en een android is een golf want dat is echt wel te gek voor worden, kan je evengoed een basic audi nemen tov een uitgebouwde golf gti :o
Premium is idd niet looks (dat is persoonlijk) maar zeker wel de feel. De gebruike materialen, de kwaliteit van het geheel (nee dat is niet hoe snel ie kapotvalt, maar hoe hij aanvoelt bij het vasthouden). HTC One X is trouwens ook goede bouwkwaliteit. Beter dan bijv de Galaxy telefoons.

Golf GTI is nice, maar nog steeds geen premium. Extra features kunnen iets niet premium maken.
premium [prie:miəm] (zelfstandig naamwoord)
  • 1beloning, prijs
  • 2(verzekerings)premie
  • 3toeslag, extra, meerprijs
  • 4(figuurlijk) hoge waarde: put someone's work at a premium iemands werk hoog aanslaan
http://www.vandale.nl
Ja... en een Sjonnie met z'n volgespoilerde honda civic heeft er ook een premium auto van gemaakt...

Op dit moment is NFC een premium extra, Bluetooth 4.0 en bijvoorbeeld LTE.
Een 2e simkaart is nice, maar is een beetje als een 3e zitrij... (als we bij auto's blijven).
Alleen is het nu niet een vergelijking tussen een Golf en een A3, maar 2 verschillende merken met 2 verschillende technieken.
Techniek is juist grotendeels gelijk (CPU, GPU, Geheugen, etc) misschien net iets andere configuratie (andere bouwer van de cpu) maar (meestal) gebaseerd op dezelfde basis bouwstenen (ARM). Echter de uitvoering (het OS) en de uiterlijke bouwkwaliteit verschillen. Dat bedoel ik met eenzelfde platform.
Ik kan mij niet voorstellen dat mensen op een feestje onder de indruk zijn van een mobiele telefoon, laat staan de minst exclusieve smartphone die er is(iPhone = meest verkochte toestel).
Onder de indruk is idd niet goede woordkeuze.

Het is vaak: "Dat is geen iPhone? Is het zo'n Samsung dan?!? (nee een HTC...)
Ik verwonder me steeds over de reacties op de nieuwe iPhone. Veel mensen vinden het design niet revolutionair. Dat klopt. Apple staat er nu eenmaal niet om bekend echt flink van design te wisselen, behalve bij de iPhones tot dat ze hun idee van perfectie hebben bereikt. Laten we eerlijk zijn: de iMacs zijn de laatste jaren niet verandert, de Mac Books, de Airs en ook de iPad is qua design niet verandert. Dus waarom zou het ontwerp dan toch ineens zo revolutionair anders zijn. Apple werkt graag met aluminium, dat doen ze al jaren en het was te verwachten dat de nieuwe iPhone wederom van dit materiaal gebruik zou maken.
Zelf vind ik de verhoudingen vreemd, hij is langer, maar even breed. Op het oog ziet dat er vreemd uit en dat zal voor sommige wennen zijn. Hij is echter dunner en heeft toch meer accu capaciteit ondanks het grotere scherm. Veel is gelijk gebleven, maar sommige dingen ook vooruit. Sommige mensen kijken hier over heen, maar het is wel degelijk een prestatie wanneer het design in zulke mate is afgeslankt. De hands-on van Engadget en the Verge zeggen ook dat het design heel anders aan voelt door de gebruikte materialen. Het voelt toch als een compleet nieuwe telefoon.
Persoonlijk hou ik niet zo van het design, maar zelfs dan moet ik bewondering hebben over hoe Apple zo'n telefoon maakt en de sterkte ervan. Mijn eerste iPad heeft weet ik niet hoeveel klappen gekregen en is nog niet kapot, mijn One X daarin tegen kan niet hetzelfde zeggen.
Je betaald bij Apple voor design en in deze zin vind ik een hogere prijs gerechtvaardigd.

Het tweede probleem van vele is die nieuwe aansluiting die wederom niet met de standaard USB compatible is. Er is een dock verkrijgbaar - uiteraard tegen een meerprijs, zoals gewoonlijk van Apple - waardoor de nieuwe iPhone backwards compatible is met de aanwezige accessoires. Of het mooi uit ziet is een tweede, maar de mogelijkheid is er.

Een derde probleem dat wordt aangehaald is iOS zelf. Dat verandert niet. Als ik kijk naar mijn One X zie ik ook nog steeds dezelfde icoontjes, ondanks de widgets. Ik vraag me af in hoeverre je iOS kan aanpassen. Een nieuwe achtergrond zelf kunnen instellen misschien? Apple wil dat alles uniform uit ziet. Veel Apple fans houden ervan, anderen (waaronder ik zelf) niet. Dat is een keus, maar het werkt wel en het werkt vlot. Zeer vlot als ik de hands-on moet geloven. Ik heb de 4s in de handen gehad, maar ik kan absoluut niet zeggen dat die telefoon langzaam is. De 5 moet nog sneller gaan, dus ik denk dat het qua hardware echt wel dik in orde zit.

Het grote probleem is dat mensen verwachten dat een nieuw product revolutionair is bij Apple. Dat is niet het geval. Apple is alleen revolutionair wanneer het een nieuw product aankondigt. Zoals de eerste iPhone of de eerste iPod, iPad en dergelijke. Vervolgens zijn het allemaal evoluties met hier en daar grote sprongen vooruit. Maar het blijft nog steeds een telefoon, een tablet of weet ik wat. Allemaal evoluties.

Als ik de 5 kon rooten en er Android met HTC Sense op kon zetten haalde ik me meteen deze telefoon, maar nu helaas niet. Toch weet ik 100% zeker dat de Apple fans die deze telefoon in de handen hebben onder de indruk zullen zijn.
Ben het met je eens. Dat 'revolutionaire' is sowieso onzin. Ten eerste omdat, zoals de redactie terecht aangeeft, veel van de 'magie' al was verdwenen omdat zoveel specs waren uitgelekt. Terwijl die specs toch echt een forse verbetering betekenen.

Ten tweede omdat elke nieuwe iphone na de eerste nooit 'revolutionair' of 'op alle specs de beste' was. De revolutie bestond uit de introductie en brede acceptatie van een full touchscreen toestel. En zelfs bij de eerste iphone waren er zaken waar andere toestellen voorliepen (b.v. betere camera). Dus het is onzin om te stellen dat Apple eerst mijlenver voorliep, maar nu z'n best moet doen om bij te blijven.

En tenslotte zijn de reacties van anti-Apple personen toch altijd negatief, waar Apple ook mee komt. Het verbaast me elke keer weer hoe fanatiek zij er bij ieder Apple-topic invliegen om hun afkeer kenbaar te maken.
En tenslotte zijn de reacties van anti-Apple personen toch altijd negatiefpositief, waar Apple ook mee komt. Het verbaast me elke keer weer hoe fanatiek zij er bij ieder Apple-topicApparaat-met-een-scherm topic invliegen om het gehele apparaat te bestempelen als iDevice-kloon.

[Reactie gewijzigd door blix op 22 juli 2024 16:53]

Heb gewacht op de Iphone5 maar gisteren toch maar de S3 besteld.
Ik vind er eigenlijk weinig spannends aan,...wat ik persoonlijk gewoon echt mis is een UI die je kan aanpassen, in ieder geval een home screen naar eigen wens aanpassen in plaats van die saaie app grid. Belachelijk dat ze na jaren die optie er nog steeds niet in gooien.
Vond de Iphone in het begin echt dope, de 3g was stoer, de 4 had een radicaal andere design en dat maakte het dan weer goed..maar de 5 heeft voor mij persoonlijk niks nieuws wat me over de streep kan trekken. Hopelijk brengt de 6 of de 5s volgend jaar wel wat nieuws naar voren, heb de iphone altijd fijn gevonden maar het is nu tijd voor wat anders. Ze beginnen IMO achter te lopen kwa OS.
Je bedoelt met homescreen naar eigen wens aanpassen dat je er een ruimteverslinde widget pontificaal op neer kan plempen?
Dat kan op een niet-jailbreaked iPhone idd niet, daar staan de widgets gewoon netjes onder elkaar op het notificatie scherm.
Ziet er slick uit en de toewijding voor het leveren van zo'n kwalitatief en robuuste behuizing kan ik alleen maar toejuichen, maar verder word ik er -persoonlijk- niet warm van. Ben na de eerste iPhone eigenlijk al afgestapt omdat ik niet zo gecharmeerd ben van iOS en toch minimaal een 4,5" scherm wil.

Maar ik zie wel waarom anderen er wel warm van zouden kunnen worden. Het is immers een nog betere iPhone. En met de Facebook integratie en -ogenschijnlijk- nog vloeiendere UI, mooier design, groter scherm en andere toevoegingen/verbeteringen hier en daar zie ik dit zomaar weer een gigantisch success worden. Men is nu eenmaal vaak trouw aan een -voor hen- vertrouwd merk en workflow/UI en daar speelt Apple handig op in.

Alleen dat overdramatische praatje van die Jony Ive had van mij wel iets minder gemogen, zou zo in een aflevering van Master Chef Australie passen waar te pas en te onpas elke gelegenheid wordt aangegrepen om te overdramatiseren.
Wie NFC nutteloos noemt, moet eens naar Nokia kijken. Die hebben bewezen hoe gemakkelijk NFC is en waar het voor gebruikt kan worden. Dat de mensen van Apple alleen denken aan betalingen zegt al genoeg over hoe ver hun fantasie reikt.

NFC is perfect voor het verbinden van meerdere apparaten zonder dat er via bluetooth/wifi gezocht moet worden naar andere apparaten. BIj elkaar houden en ze verbinden automatisch. Dat Apple hier niet aan gedacht heeft, is nogal opmerkelijk.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 22 juli 2024 16:53]

Ik denk dat ze er wel aan gedacht hebben (het lijkt me nogal slordig om over te slaan als je een nieuwe telefoon ontwikkeld namelijk) maar dat ze het simpelweg niet willen (licenties/software/weetikwat) of het niet interessant genoeg vinden.

Hoe je er tegenaan kijkt is persoonlijk en afhankelijk van je verwachtingen bij een iPhone, maar Apple heeft altijd al een sterke "wil" gehad wat dat betreft. Dingen als opticals uit een laptop slopen, geen microUSB comatibility als je toch een nieuwe connector ontwerpt, enzovoorts. Wellicht niet altijd correct maar kennelijk wel onderdeel van Apple-filosofie.
Klopt. Ze geloven niet echt in NFC. Apple kennende zullen ze zelf iets uitdenken waarmee je enkel kan betalen in de Apple Store.
BIj elkaar houden en ze verbinden automatisch.
Ik zag een keer 2 collega's 2 S3's tegen elkaar aan laten rijden om dat te bewerkstelligen. Ze hebben 5 pogingen moeten doen (en het zag er bespottelijk uit ;) ) om 't voor elkaar te krijgen.

Als dat een goed voorbeeld is van NFC ....... nou laat maar :)

Hetzelfde had ik met mijn Xperia P, daar zitten 2 NFC smarttags bij. Leuk, maar het werkt voor geen meter tenzij ik de plek waar de chip in de telefoon zit tegen de tag aan houdt. Dat doet fors afbreuk aan het vermeende gebruiksgemak van NFC.

En dat - NFC maakt nog lang niet waar wat het belooft heeft - maakt dat bedrijven als Apple terughoudend zijn.
Lijkt me sterk dat het zo slecht werkt, in mijn Galaxy Nexus zit ook een NFC chip en die reageert altijd direct met een geluidje zodra je er een willekeurig RFID chip tegenhoud, zoals bijvoorbeeld m'n OV-chipkaart. (ja NFC is een soort RFID) ik heb het nog niet kunnen testen met een ander toestel met NFC, maar het feit dat het direct op andere 'random' RFID chip reageert bewijst volgensmij dat het goed kán werken

(ik zeg niet dat het altijd goed werkt, want zelfs Apple producten kunnen crashen :+ )

[Reactie gewijzigd door Paul-G op 22 juli 2024 16:53]

Om precies dezelfde reden, die ik niet weet, kan je ook geen bestanden via BT naar/van iphone sturen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.