Door , , reacties: 51, views: 71.197 •

Verhaal: Shen in een dubbelrol

Sleeping Dogs plaatst de speler in de rol van Wei Shen, een undercover-politieagent. Shen verhuisde, na te zijn opgegroeid in Hong Kong, naar Amerika. Aan het begin van het spel keert Shen net terug in Hong Kong, met als missie om in de Triad-organisatie Sun On Yee te infiltreren. Daarmee onderscheidt Sleeping Dogs zich direct van 'concurrent' Grand Theft Auto, want in GTA speelde je nimmer met een hoofdpersonage dat voornamelijk politieagent is.

Opwerken in Sun On Yee

Shen is dat dus wel, maar dat verandert zeker in het begin van het spel weinig aan de opbouw zoals je die ook zou verwachten in GTA. Je voert missies uit voor een van de onderbazen van Sun On Yee en bouwt op die manier langzaam een reputatie op. Daarmee zul je later worden beloond met promotie en met toelating tot de Sun On Yee, waarbij Shen zelf een van de kopstukken wordt. Niet heel verrassend, maar dat geeft niet: het gaat om de weg er naartoe, en die is zeer vermakelijk.

Sleeping Dogs

Dat is voornamelijk te danken aan de mate van variatie in het spel. Toegegeven: je bent veelvuldig aan het rondrijden en dat kan, als je in korte tijd een paar keer van de ene naar de andere kant van Hong Kong moet, soms wat irritant zijn. Het doel is echter nimmer hetzelfde. Zo vermaakten we ons prima met een missie waarin we een Amerikaanse muzikant een nachtje moesten vermaken in de VIP-room van een club. Dat is nog eens wat anders dan een boef achtervolgen die er op een motor vandoor gaat terwijl je ondertussen afrekent met het gespuis dat hem beschermt. Maar ook die missie zit er in.

Dat is wat je zoal tegenkomt als je de groene missies doorspeelt. Deze missies staan voor de Triad-missies en handelen dus rond allerlei mafiapraktijken. Daar tegenover staan de blauwe missies, de politiemissies. Deze missies hebben meestal maar beperkt betrekking tot het hoofdverhaal en het komt er op neer dat Shen zijn unieke positie binnen de onderwereld gebruikt om een andere detective te helpen wat lastige zaken op te lossen. Leuk voor de afwisseling, en ook handig omdat je op die manier ervaringspunten scoort voor je politie-XP. Daar komen we zo nog op.

Lineair verhaal

Eerst namelijk aandacht voor het enige verbeterpunt dat Sleeping Dogs in onze optiek nog beter had kunnen maken. Het verhaal is namelijk volledig lineair en biedt niet al teveel keuzemomenten. Shen wordt op een gegeven moment een hele meneer binnen Sun On Yee, maar blijft ook altijd politieagent. Waarom laat United Front Games de speler niet zelf de keuze of hij uiteindelijk kiest voor de politie of voor Sun On Yee? Dat vragen we ons vooral ook af omdat je in Sleeping Dogs uiteindelijk meer tijd doorbrengt in Triad-missies, waardoor je als speler meer een band krijgt met Shen de mafiabaas dan met Shen de politieagent. Een beetje zeurpieterij wellicht, maar toch.

Populaire gebruikersreviews

Meer gebruikersreviews over deSleeping Dogs

Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets