E3: True Crime - Hong Kong

Hong Kong

De skyline van Hong Kong, sfeervol belicht door de ondergaande zon. Een haast idyllisch beeld, maar Wei Shen weet beter. Zijn Hong Kong zit meer dan ooit vol gespuis, dat maar op één manier kan worden uitgeroeid: vanuit de wortels. Shen gaat dus undercover. Het verhaal is bekend, de setting is anders: welkom terug in de wereld van True Crime.

Gezien op: Xbox 360
Verschijnt ook voor: pc, PlayStation 3

True Crime is geen naam die per se enthousiasme op zal wekken. True Crime LA en New York waren niet de meest briljante games, en dat is iets waar de ontwikkelaars mee af zullen moeten rekenen. "We werken met een volledig nieuw ontwikkelteam", legt hoofdontwikkelaar Jeff O'Connell uit. "We hebben enorm veel expertise. Er lopen mensen rond die van de Need for Speed-studio komen, jongens die aan Skate hebben gewerkt, jongens die bij Rockstar vandaan komen, enzovoort". Zulke teksten zijn de game-industrie niet vreemd, maar O'Connell straalt iets eerlijks uit. Achter de net iets te modieuze bril en dito kleding gaat een ontwikkelaar schuil die oprecht probeert om een cool misdaadspel neer te zetten, en tot zover hebben wij niets gezien dat doet vermoeden dat dat niet lukt.

Het nieuwste deel speelt zich dus af in Hong Kong. De stad is niet één op één nagemaakt, maar vereenvoudigd tot een kleinere versie. Dat heeft twee redenen. Allereerst is het echte Hong Kong volgens O'Connell een waar doolhof en dat zou niet werken in een game. Daarnaast zijn er beperkingen aan wat de hardware aan kan. Heel Hong Kong namaken kan wel, maar dan zou je een vrij lege, dode stad overhouden. Juist dat laatste is voor O'Connell onaanvaardbaar. "Ben je wel eens in Hong Kong geweest? Je kunt er over de hoofden lopen. Het was voor ons dus heel belangrijk om ervoor te zorgen dat er veel gebeurt op straat. De speler moet het gevoel krijgen in een levende stad rond te lopen."

*Plankgas

Een vereenvoudigde stad dus. Dat heeft nog een andere functie, die samenhangt met de aanwezigheid van de de Need for Speed-ontwikkelaars. Dwars door de drukste gebieden van Hong Kong heen zijn racetracks verstopt. Auto's hebben altijd een grote rol gespeeld in True Crime en dat is in True Crime: Hong Kong niet anders. Het spel beschikt over een reeks exotische sportwagens en over de nodige plekken om ze uit te proberen. Vooral het noordelijke deel van de spelmap lijkt daarvoor geschikt, want dit gedeelte bestaat uit lange snelwegen, vrijwel zonder scherpe bochten. Plankgas dus!