Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 57, views: 70.778 •

Voorlopige Conclusie

Als er iets is dat bijblijft na de eerste kennismaking met Medal of Honor: Warfighter dan is het wel dat het spel absoluut baat heeft bij de komst van de Frostbite 2.0-engine. Een engine is niet zaligmakend, maar wel belangrijk. Van de gameplay hebben we eigenlijk nog te weinig gezien om er nu al een voorzichtig oordeel over te vellen. Vooral de manier waarop je een secondary weapon gebruikt is interessant, en we zijn benieuwd naar de manier waarop die multiplayer-modus met verschillende landen eruit zal zien. Daarover verwachten we op de E3 of de Gamescom meer duidelijkheid.

Titel Medal of Honor: Warfighter Medal of Honor: Warfighter
Platform PC, Xbox 360, PlayStation 3
Ontwikkelaar Danger Close
Uitgever Electronic Arts
Releasedatum 23 oktober 2012

Medal of Honor WarfighterMedal of Honor WarfighterMedal of Honor WarfighterMedal of Honor WarfighterMedal of Honor WarfighterMedal of Honor Warfighter


Door Jurian Ubachs

- Redacteur

Jurian werkt sinds 2008 bij Tweakers, maar bouwde voor die tijd al ruime review-ervaring op bij onder meer InsideGamer. Hij heeft een voorliefde voor rpg's en sportgames, maar is van alle markten wel thuis, al vindt hij mmorpg's stiekem iets te tijdrovend om echt goed mee aan de slag te gaan. Om te zorgen dat hij een gefundeerde mening over de geteste spellen kan geven, speelt hij vaak thuis verder of vliegt hij naar de andere kant van de wereld om de informatie uit eerste hand te horen.

Reacties (57)

Ziet er mooi uit. Ik heb eigelijk na MOHAA en COD 1/2 niet meer een overtreffende game gespeeld. Nog steeds hoop ik dat ze ooit weer een WW2 shooter uitbrengen. Zonder al de technologische gadgets/perks maar gewoon wapens, knife en voor de rest tactisch spelen om te winnen.
En leanen ;-) MoHAAS ftw sowieso beste shooter ooit. Lekker rifle only, toen was het nog mogelijk!
Amen. Grafisch kan het spel natuurlijk niet meer mee, maar qua gameplay is het onovertroffen.
Oooowwww, geweldig dat je dat noemt .... Medal of Honor: Allied Assault, wat een geweldige controls/gameplay en vooral dat leanen.

'Commando Angreifen!' :+
graag in Freezetagg modus pls ;)
Valt me op dat er zoveel mensen zijn die exact hetzelfde van MOHAA vinden als ik. Was mijn eerste echte online shooter, en heb me er heerlijk mee vermaakt.
Vooral Freezetag modus :D

Toch hoop ik dat WW2 terug komt. Ik blijf erbij. MOHAA in een nieuw grafisch jasje gieten, en een anti-cheat eronder en klaar is kees.
Juist! Helemaal mee eens! Lekker leanen en echt mikken om te winnen :9

Ben benieuwd naar de nieuwe versie, vorige viel mij erg tegen qua gameplay.
Ik heb op mijn xfire account 1200 uur aan mohaa staan van vroeger :)
had toen zelfs last van me fingers na het game van het leanen (A)

Was echt een heerlijk spel!! nog in de top van europa gespeeld op clanbase:)

Ik heb daarna nooit meer echt een spel gegeven wat zelfde gameplay had :(
Helemaal mee eens. M'n maten en ik wachten al weer tijden op een ww2 shooter die zo lekker wegspeelde als MOH (aas/spearhead). M1 garand en de SMG staan hier gewoon weg te roesten. Ik mis echt een goed simpel spel die supergoede gameplay heeft en voor de rest alleen je skills en tactiek doorsglagevend zijn.
Ik ben tegenwoordig te vinden bij Red Orchestra 2. Die doet het toch ook echt goed.

[Reactie gewijzigd door lezzmeister op 1 mei 2012 03:35]

Als er iets is dat bijblijft na de eerste kennismaking met deze preview is het wel het feit dat het lijkt alsof dit een semi-advertorial is of dat T.net ietwat laat is uitgenodigd voor een preview.

De plaatjes en filmpjes in deze preview staan al weken online bij andere andere grote game-sites en ook het verhaal over de Tier 1 operators komt wat klinisch over; beetje alsof iemand een samenvatting heeft geschreven van een hoorcollege wat net boven zijn/haar niveau was en er dus maar het beste van heeft gemaakt.

MoH:Warfighter lijkt me een interessant spel en zeker een waardige opvolger in de MoH-series; neemt niet weg dat we in de afgelopen 5 pagina's toch wat hapklare marketingpraat krijgen toegeworpen, in mijn optiek.
Gelukkig hebben ze bij deze MOH een goede eninge gebruikt voor de singleplayer.
Ik had anders stiekem gehoopt dat ze de Unreal 3 engine bleven gebruiken, omdat die veel soepeler is en even mooie plaatjes kan tonen als de Frostbite 2 engine.

De Unreal 3 engine is in mijn ogen veel flexibeler dan bijvoorbeeld de ID Tech engine(om een even oude game engine te noemen) waar ondertussen meerdere versies van zijn. Terwijl de Unreal 3 engine steeds bijgewerkt kan worden naar de laatste standaard.

Qua beleving zou de Frostbite 2 engine MoH:Warfighter wel een boost kunnen geven, vanwege het geluid en physics.
Ja ok maar dan niet die engine van MOH 2010, dat zag er namelijk niet uit. Wat tegenwoordig kan is wel mooi met de UR engine
nee maar MOH 2010 was gewoon een perfecte mix tussen battlefield en call of duty, het kleinschalige camperige gedoe van CoD en de Engine en gameplay van Battlefield. dat vond ik vooralsnog een dikke faal.
Ik had anders stiekem gehoopt dat ze de Unreal 3 engine bleven gebruiken, omdat die veel soepeler is en even mooie plaatjes kan tonen als de Frostbite 2 engine.

De Unreal 3 engine is in mijn ogen veel flexibeler dan bijvoorbeeld de ID Tech engine(om een even oude game engine te noemen) waar ondertussen meerdere versies van zijn. Terwijl de Unreal 3 engine steeds bijgewerkt kan worden naar de laatste standaard.

Qua beleving zou de Frostbite 2 engine MoH:Warfighter wel een boost kunnen geven, vanwege het geluid en physics.
Je weet dat de ID Tech engine gebruikt wordt in de CoD-games? Je vergelijking gaat dus dr al mank: ID Tech wordt niet meer ontwikkeld, ook niet door Activision. Unreal Engine wordt nog gewoon ontwikkeld en meen me te herinneren dat er wederom een nieuwe versie van komt.

Beetje zeuren om een bepaalde engine, die nog niet eens uit is vind ik dus wat vreemd, de Unreal Engine 3 is inmiddels namelijk ook wel verouderd (aan het worden).

Daarnaast is het voor EA / Danger Close goedkoper om een licentie op Frostbite te nemen, aangezien die van EA / Dice is. En als je dan toch per s voor eye candy gaat, zou ik eerder de CryEngine pakken, wat dacht ik ook raakvlakken met EA heeft (tegenwoordig).

Punt is echter wel (en dat is eigenlijk wel het belangrijkste), dat je ook moet kijken naar hoe alles (technisch gezien) werkt en wat de mogelijkheden daarin zijn en wat je wil. Frostbite is daarvoor blijkbaar ook de beste kandidaat geweest, zeker als ik kijk naar BF3. Die mij ook nu nog wel eens verbaasd doet kijken naar mijn scherm, ondanks dat ik bepaalde explosies of gebeurtenissen al honderden keren heb gezien. Heb ik de ID Tech of Unreal Engine nooit zien doen.

Ben benieuwd naar de "demo" beta. :)

[Reactie gewijzigd door CptChaos op 30 april 2012 10:50]

Preview ziet er goed uit! Nu hopen dat de gameplay ook zo goed is, want hier schort het nog al eens aan. De laatste MOH liep op de PS3 nog regelmatig vast, ook speelde de multiplayer zich op soms te kleine mappen af, en waren rockets te sterk. Ook vond ik de laatste MOH slecht gesupport vanuit EA, er zitten nog steeds bugs in die niet zijn gepatched (dit lijkt op snel cashen en je weer focussen op de volgende release).
Die zullen het tegen elkaar opnemen in wat wordt omschreven als 'Blue vs. Blue multiplayer', maar wat dat precies betekent zien en horen we later pas.
Lijkt me niet zo lastig om te raden: normaal gesproken vriendschappelijke strijdkrachten die het tegen elkaar opnemen. Wikipedia legt het mooi uit:
The term friendly fire was originally adopted by the United States military. Many North Atlantic Treaty Organization (NATO) militaries refer to these incidents as blue on blue, which derives from military exercises where NATO forces were identified by blue pennants, hence "blue", and Warsaw Pact forces were identified by orange pennants.

[Reactie gewijzigd door Rafe op 30 april 2012 10:39]

Ik vind het jammer dat ik de Dutch Special Forces er niet tussen zag staan in het filmpje. Deze behoren naar mijn weten bij de wereldtop.
Waarom dan ?

Doen zeker goed werk maar op het wereldtoneel spelen ze nauwelijks een echte rol.
Daar is het simpelweg te klein, en te beperkt voor (qua daadwerkelijke internationale inzet in het verleden).
Klopt, we hebben aardig goede special forces in Nederland, absoluut waar. Maar ze zijn niet zo bekend als de SAS, SEAL, GSG9 etc etc. Overigens wel jammer inderdaad, zou leuk zijn, maar ik snap best dat EA ze er niet in verwerkt.
Ze zijn weg bezuinigt, net zoals het hier in Nederland gebeurt xD
Dat deel van de extraction met boten in de campaign? Dat deed me nogal denken aan de film Act of Valor, nogal erg vergelijkbaar :D
Daar is Medal of Honor (en daarna Call of Duty) ook bekend om; veel scenes in de spellen zijn 1 op 1 gebaseerd op scenes uit films (Saving Private Ryan, Enemy at the Gates, Pearl Harbor, etc).
Volgens mij wordt MoH een beetje verdrukt tussen al het CoD en BF geweld. Vroeger hoorde MoH bij de top, nu is het meer een B shooter, toch jammer want op papier blijft het toch een van de betere shooters. Ach, EA kan op 2 paarden inzetten ;)
Op papier idd; MoH was vroeger cool, toen kregen de makers / het talent daarachter ruzie met de uitgever en startten ze de Call of Duty serie; zelfde formule, zelfde gevoel (in eerste instantie).
Dat verhaal van die Frostbite 2.0 engine is me niet helemaal duidelijk. Waarom zouden nu opeens alle consoleversies er net zo mooi uitzien als op de PC? Bij BF3 lukte dat toch ook niet?
Die verschillende Tier 1 teams zijn wel leuk, alleen jammer dat deze niet in de single player zitten. Verder vraag ik me af in hoeverre deze MOH nog iets toevoegt aan de COD (Black Ops) series.
Nou heel veel. Je kan met de gameplay verschillende kanten opgaan.

COD is snelle UT achtige bunnyhop close combat en quickscopen omdat je amper de ++300 meter in map haald.

BF is zwaar generfde games waardoor je in core mode maar ook hardcore de bunnyhop neigingen krijg. Op range zijn de wapens zwak dus je moet paar keer aanschieten eer ze neer gaan. Enkel wat bolt action sniper rifles doen wat upclose of longrange headshot.

Wat je dus kan doen is wapen effectivieit meer realistischer aanhouden.
Continu bewegen beperken. Je gaat niet met 30kg missie van paar dagen constant in aktie periodes rond rennen.
Zelfs zwaar getrainde soldaten hebben hun grensen.
bunny hoppen kan je al helemaal vergeten.

Beetje richting de Milsim game genre maar niet puur.

Zoals America army game 2.x
Arma2 (3 komt er ook aan) doen dit al, daar is dit totaal niet op gericht. De snelle actie die tussen cod en bf3 inzit is waar dit op gericht is. De cod gamers die wat anders willen maar niet een learning curve van 2 weken willen hebben om een game te leren. snelle actie, niet te lange potjes etc. Kortom het vooroordeel over de console gamer manier van spelen. Daarnaast blijft het een game en speel je dus alleen de actie, dat ze niet 24 uur per dag bezig zijn weet iedereen ook wel, dat is alleen nogal saai in een actiegame.
Nou nee arma zijn lange missies.
America army zijn van die korte online potjes maar dan ook wat meer de milsimkant op.

Goed voorbeeld is de Blops vs MW gamers er is dus mix bag van preferenties dus je kan flink varieren.
Gezien kwa gameplay mechanieken je veel gameplay keuzes als dev kan maken kan je flink varieren.
Arma is de fullscale battle milsime game BF is daarvan de arcade uitvoering.

COD MOH vs AA is de arcade vs milsimgame kwa korte game sessies.

Vind de potjes in BF3 lang genoeg.

Mijn voorkeur
Realistic slowpace.
Supressfire
Stamina
Realistic soldier mass movement incl equip mass + weapon + ammo.
Realistic weapons.

Maar helaas ook een milsim online shooter zal balans moeten hebben. En dus niet correct gedragen. Voorbeeld is dan toch AA. het blijft een online game.

Er is dus veel ruimte waar MOH zich kan onderscheiden van arcade tot milsim.
Maar ook binnen de arcade concurentie.
Eindelijk iets wat leuker is dan COD. Ik was daar wel een beetje op uit gekeken. bij MOH was alles veel beter en mooier. Het gebruik van voertuigen was ook leuker ook in MP.

heb de eerste versie op de PS3 met zeer veel plezier gespeeld.
Wat ik een vervelende ontwikkeling vindt, en ik weet niet of deze dat heeft, is het verblinden met een zaklamp of laser, OVERDAG en buiten in games.
Een beetje verblind op elkaars ongeveer-daar-positie sprayen....
Jammer...
Ja idd. En de grootste onzin overdag buiten met een zaklamp. Tenzij je 1 miljoen watt en een kerncentrale op je rug hebt zal je nooit iemand op afstand verblinden met een zaklamp overdag in het zonlicht.
En toch heb ik, ook overdag, liever geen maglight recht in m'n ogen. Zou trouwens wel stoer zijn als je zelf de focus kon instellen 8-)
Ja op 30 cm van je gezicht, maar vanaf enige afstand doet een zaklamp ala Surefire, Maglight of wat dan ook geen indruk.
In de games zie je dat je overdag in de buitenlucht verblind wordt door een zaklamp op zo'n 30 meter of meer afstand.

Beetje overdreven en bederft de playabillity.
Ik vind die zaklamop juist tof.
Met tight bundel kan je overdag toch wel verblindend werken op 25 meter.

Je krijgt toch van die HDR effecten. Maar verder 100 meter is het

Een " Ik ben hier gadged and please kill me" wat ik dan ook doe.

Die overdreven scope glare is ook zo iet een " ik ben hier scope "
Irritant je hoefd eigenlijk niet meer te verstoppen.

Wat ik doe ik kijk kort poozen in mijn scope. wat sowieso aan te raden is.
Of dan maar DMR met een 3.4x of 4x scoopje.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013