Hoofdcategorieën
Device Settings

Tweakers.net Best Buy Guide: editie juli 2010

Door Redactie Tweakers.net, donderdag 1 juli 2010 14:00, views: 347.878

Budget overkloksysteem

Deze editie van de BBG bevat een nieuw systeem, met een speciaal doel. Voor een laag bedrag willen we niet alleen veel prestatie in huis halen, maar de rekenkracht ook nog flink kunnen opschroeven door over te klokken. Dit systeem verschilt dus van andere systemen doordat er bij de keuze voor componenten meer gelet is op overklokbaarheid. Helaas kunnen er geen garanties worden gegeven op hoe ver men hierbij precies kan gaan, maar de kans op een stevige overklok kan wel worden vergroot door de juiste onderdelen te kiezen. Aanvankelijk was het budget op 600 euro gezet, maar uiteindelijk zijn we iets boven dat bedrag uit gekomen. De overschrijding werd vooral gebruikt voor iets betere randapparatuur.

In [BBG aanschaf] Budget overkloksysteem juli-augustus 2010 kan er gediscussieerd worden over dit systeem en is er ruimte voor persoonlijk advies.

AMD Phenom II X2 555 Black Edition

Waar men vroeger de hoofdprijs betaalde voor een FX-model, biedt AMD nu met zijn Black Edition-processors voor lage bedragen modellen aan waarvan de multiplier niet vast staat. Hierdoor is het voor een budget-overklokker een stuk makkelijk om tot goede resultaten te komen. Ook heeft de processor de mogelijkheid om de twee andere aanwezige, maar uitgeschakelde kernen, beschikbaar te maken door middel van 'unlocking'. HWBot laat zien dat deze processor het ten opzichte van zijn broertjes heel goed doet, dit zal vooral zijn dankzij de nieuwere C3-stepping. De mensen die een goedkoper model willen maar de mogelijkheden tot het unlocken van cores wel zien zitten, kunnen kijken naar de goedkopere AMD Athlon II X3 440. Er is voor een Phenom II in plaats van een Atlhon II gekozen omdat de prestaties van de Phenom II op hogere kloksnelheid beter schalen.

linkLink naar HW-Bot
linkPricewatch AMD Athlon II X3 440

Spire TherMax Eclipse II

Om een stevig opgevoerde processor koel te houden, is er ook een stevige koeler nodig. Spire levert met zijn TherMax Eclipse II een erg goed koelende koeler af, die wordt geleverd met maar liefst twee ventilators. Het grote nadeel is dat de geluidsproductie hierdoor aan de forse kant is.

linkFrostytechs review van de TherMax Eclipse II

Asus M4A87TD EVO

De stabiliteit van het systeem wordt bij overklokken voor een aanzienlijk deel door het moederbord bepaald. Asus levert met dit moederbord, gebaseerd op AMD's nieuwe 870-chipset, een 8 fasen-stroomvoorziening. Deze ruime voorziening zorgt er niet alleen voor dat er genoeg stroom geleverd kan worden aan een hongerige cpu: ook zal de aanwezigheid van 8 fasen de stabiliteit ten goede komen. Een andere feature die Asus biedt is de Core Unlocker-functie. Hiermee kan er met een druk op de knop geprobeerd worden kernen van de processor beschikbaar te maken. Om ook op de nabije toekomst voorbereid te zijn ondersteunt het bord sata 600 en usb 3.0.

Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4G

Wat het geheugen betreft is er niet gekozen voor standaard 1333MHz Kingston-ValueRAM, maar voor het op hogere prestaties en overklokken gerichte HyperX-geheugen van Kingston. Deze tikt op 1600MHz en biedt zo voor de overklokker genoeg ruimte om te spelen met de bussnelheid. Hiermee kan hij de optimale balans proberen te vinden tussen bussnelheid, processorsnelheid en geheugensnelheid.

Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB

Een systeem is natuurlijk niets zonder opslag, zo ook deze budget-overklokbak. Samsung biedt met zijn F3-serie snelle schijven voor een aantrekkelijke prijs. Om de kosten wat te drukken is er gekozen voor de 500GB-versie.

Score: 4OnbekendVideokaart MSI R5750-MD1G
MSI R5750-MD1G

Bij de meeste games is de processor van ondergeschikt belang en speelt de videokaart een grotere rol. Daarom is er hier ook gekozen voor een betaalbare videokaart die standaard al goed presteert. Het gaat om de nieuwe versie van de HD5750 van MSI. Deze komt met een grote 8cm-koeler en beschikt daarnaast over wat MSI 'Military Class Components' noemt. Dit houdt in dat er betere componenten worden gebruikt, die voor een langere levensduur, hogere stabiliteit en een lagere temperatuur moeten zorgen. Deze eigenschappen zijn natuurlijk voordelig voor de overklokker. Ook ondersteunt deze versie het verhogen van de spanning middels MSI's Afterburner-software, die gebaseerd is op het bij overklokkers bekende Rivatuner.

Antec Three Hundred

Al die hitte die gegenereerd wordt, moet ook netjes worden afgevoerd. Antec biedt met zijn Three Hundred een nette kast die standaard met een 12- en 14cm-ventilator wordt geleverd. Deze ventilators zijn zogenaamde tri-cool-modellen. Dit betekent dat ze een knop hebben om op drie verschillende standen te draaien. Dit kan een groot voordeel zijn bij hogere temperaturen. Er kan dan op eenvoudige wijze wat stilte worden opgeofferd om wat meer koeling te verkrijging.

be quiet! L7 430W

Ondanks de focus op overklokonderdelen, wordt er met de voeding niet te gek gedaan. Deze 430 watt-voeding biedt voldoende capaciteit om aan de hogere vraag naar energie van de extra hard lopende componenten te voldoen. De be quiet! is verder 80plus bronze-gecertificeerd. Dit houd in dat deze een efficiëntie heeft van boven de 82 procent als de belasting tussen de 20 en 100 procent ligt.

Sony Optiarc AD-7240S Zwart

Bij de keuze voor optische drive keurt de Sony-Nec 7240S weer terug. Deze biedt uitstekende prestaties voor een goede prijs.

Scythe Slip Stream SY1225SL12M, 120mm

Om de luchtstroom in de Antec 300 nog verder te verbeteren, kiezen wij er voor om nog een extra 12cm-ventilator toe te voegen. Deze kan voor in de kast worden geplaatst en zorgt zo voor een optimale luchtstroom.

Scythe Kaze Q Black

Het zou handig zijn om de redelijk lawaaiige processorkoeler en de extra fan iets stiller hun werk te kunnen laten doen. Hiertoe stoppen wij een fancontroller in het systeem. Deze Scythe Kaze Q Black is bedoeld voor de 3,5"-bay en biedt aansluitingen voor vier ventilators.

OCZ Freeze Extreme Thermal Conductivity Compound

Om de temperatuur nog een paar graden te laten dalen, is er gekozen om betere koelpasta te nemen. Hierbij is de keuze op OCZ's Freeze Extreme komen te vallen.

€ 345,13Actuele totaalprijs:
ProductPrijsAct.Prijs
Processor AMD Phenom II X2 555 Black Edition € 91,18 Onbekend
Processorkoeling Spire TherMax Eclipse II € 35,70 € 40,-
Moederbord Asus M4A87TD EVO € 95,83 € 92,50
Geheugen Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4G € 107,79 Onbekend
Harde schijf Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB € 42,08 € 78,90
Videokaart MSI R5750-MD1G € 126,54 Onbekend
Behuizing Antec Three Hundred € 49,- € 46,48
Voeding be quiet! L7 430W € 42,23 € 40,75
Optische drive Sony Optiarc AD-7240S Zwart € 19,43 € 26,95
Ventilator Scythe Slip Stream SY1225SL12M, 120mm € 6,15 € 6,70
Fancontroller Scythe Kaze Q Black € 9,80 € 12,85
Koelpasta OCZ Freeze Extreme Thermal Conductivity Compound € 4,99 Onbekend
  Totaalprijs bij opstellen BBG € 630,72 € 345,13

De goedkoopste leveranciers van deze configuratie kunnen opgezocht worden het systeem te bekijken.

T'rug naar huus


Inhoudsopgave

Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  »

Ik begrijp niet waarom men een game pc van rond de €800 zou samenstellen terwijl men voor ongeveer €300 een PS3 / XBOX360 console heeft. Ik bedoel, wat is nu het grote voordeel van gamen op een pc ten opzichte van gamen op een console? Iemand die mij dit kan toelichten?

upgradable
veelzijdiger (ook te gebruiken voor tekstverw, internet etc)
edit: + je kan er zelf software voor schrijven

[Reactie gewijzigd door cosmo_roel op donderdag 1 juli 2010 23:36]


Bij deze: de stap van office PC naar een game PC is natuurlijk geen 800 euro, maar eerder 300 euro (dikkere graka, proc en mem, voeding, sound). Daarnaast zijn voor strategie games en shooters een muis onontbeerlijk.

Maar goed, even uitgaande van een nieuw samen te stellen systeem.
En upgradable begrijp ik niet helemaal.. spellen worden voor een Console dusdanig gemaakt dat het gewoon werkt. Bij een pc bestaat de kans dat je voro een nieuwe game weer een nieuwe videokaart zal moeten aanschaffen omdat het anders niet netjes loopt.
No offence tegen iemand hoor, ik bedoel, iedereen moet gewoon lekker doen waar hij/zij zin in heeft.. maar ik snap niet waarom men een game-pc boven een console prefereert.. indien alleen gebruik makend van de pc om te gamen..

@cosmo_roel: internetten kan ook gewoon op je PS3 dus dat is geen argument. Tekstverwerken hoef je geen 800 euro voor neer te tellen.. kan eventueel ook via internet.. (bijvoorbeeld Google Docs ofzo)

Hoi DonJunior,

Veel mensen kopen een pc omdat bij de pc versie van een game vaak de instellingen hoger kunnen worden gezet waardoor een spel er mooier uitziet. Daarnaast kan een spel (hangt van setup + keuze van de instellingen af) in sommige gevallen soepeler lopen dan bij een console. Er zijn uitzonderingen waarbij een console bijna beter wil spelen dan een pc. Dit komt dan vaak doordat een game slecht is omgezet voor als pc versie (ik denk dat gta4 een goed voorbeeld is).

Voor sommige mensen is het illegaal downloaden ook een argument om de pc te gebruiken.

Iedereen zegt wel vrolijk dat je €300,- kwijt bent aan een PS3 / XBX360, maar ondertussen moet je wel een LCD TV (of nog beter, net wat je prefereert) kopen van minstens €400,- dat is natuurlijk alleen al wil je een beetje fatsoenlijk groot scherm, zodat je niet tegen je televisie aan hoeft te zitten.

Ook zijn de graphics hoger op de PC dan op de console (mits je hardware goed genoeg is uiteraard) en op het moment kan je nog steeds een hoop top spellen alleen op de PC spelen, zoals World of Warcraft, RTS. Begin nou niet over "ja maar je kan een toetsenbord en een muis kopen voor je console", want dan blijft die console natuurlijk ook niet meer bij de €300,- hangen.

Uiteindelijk komt het gewoon op persoonlijke keuze neer, hoe ik het zie:

PC:

-Duurder
-Betere graphics
-Wat handigere interface (windows zelf)
-Makkelijker multi-tasken doordat je niet met een controller zit, niet alleen met gamen, maar ook gewoon met chatten, skypen etc.

Console:

-Games waar vliegen in voorkomt zijn echt heel leuk en beter om te spelen op de console (zoiets als GTA IV is echt gewoon ongelofelijk brak om op de PC te spelen, helikopter dan welteverstaan)
-Veel hoger geprijsde games
-Minder makkelijk lannen, aangezien ikzelf toch al snel aan 10-12 lans per jaar deelneem, vind ik dit echt een groot minpunt

"Games waar vliegen in voorkomt zijn echt heel leuk en beter om te spelen op de console (zoiets als GTA IV is echt gewoon ongelofelijk brak om op de PC te spelen, helikopter dan welteverstaan)"

Je kan ook gewoon een (xbox360) controller op je pc aansluiten..

Ja, en dan stap je uit je vliegtuig en dan zit je met die ongelofelijk brakke besturing als je mensen neer wilt schieten, nee dank u.

Dan pak je weer je muis? Ik doe dat met aardig wat spellen, zodra ik instap is het controller van naast m'n monitor pakken en voila, kost me twee seconde.

Dan pak je weer je muis? Ik doe dat met aardig wat spellen, zodra ik instap is het controller van naast m'n monitor pakken en voila, kost me twee seconde.
Dus in deze wordt je gedwongen om de brakke besturing van een game te omzeilen! Nee, je wordt idd niet gedwongen om een game te kopen, maar als je deze in huis haalt verwacht dat deze het doet zoals het moet. Niet dat je eerst je muis, dan je stuur en dan weer je controller te voor schijn moet halen, om de game een beetje te spelen.

Dus dan geen game uitbrengen voor het desbetreffende markt, of gewoon ondersteunen.

Dit is dus gelul, dit is wat JIJ er van vind. Keyboard/Muis VS Controller is gewoon niet te doen, ik vind zowel een controller als een muis prettig om mee te richten.

dat vind jij dus... :D

Met een XBOX360 kan je op bijna elke monitor spelen (bv: met een vga-kabel voor $9 bij dealextreme), dus dat argument over het TV aanschaffen is niet terecht. Zo is het ook mogelijk om de pc op een gave TV aan te sluiten.

edit: ohja en de xbox360 is soms al te koop voor 140 euro zonder hdd en voor 200 euro met. Met een monitor van 100 euro kan je dus voor 300 euro best gamen.

[Reactie gewijzigd door dapyroo op donderdag 1 juli 2010 17:19]


ongeveer 10 euro extra voor nieuwe games betalen + xbox live abonnement betalen.

En elke persoon heeft wel een pc waar je gewoon werk op doet. Dus je kunt upgraden en dan is de prijs wel gerechtvaardigd.

Je hebt maar een videokaart van rond de 100 euro nodig om nieuwe games op instellingen te spelen die meestal hoger zijn dan de console versie.

mensen mensen moeten we nou WEER die eeuwige console vs pc discussie voeren? Het wordt wel een beetje achterhaald zo...
het is een best buy guide voor PC klaar! donder aub op met je gemier over de console dat die beter goedkoper of whatever is.
Daar gaat het niet om hier, het gaat om het kopen van een pc. Speel je niet met een pc dan kijk je hier toch niet lijkt me?

Niet op een persoon gericht maar iedereen die weer aan die discussie begint. :/

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op vrijdag 2 juli 2010 02:05]


Er zouden eigenlijk 2 game pc's moeten zijn 1 met een budget van 1000 euro. Mijn eerste pc was ook deze prijs maar dat was 7 jaar geleden. Toen was alles gewoon duurder 3500+ voor 300+ euro 8)7 met een budget van 1000 euro kun je tegenwoordig aardig gamen en redelijk lang mee doen ook nog.

Als mijn telskills mij niet bedriegen staan er 3 gamepc's, de goedkoopste voor 800 euro.

"ames waar vliegen in voorkomt zijn echt heel leuk en beter om te spelen op de console"

Veel geluk als je deftig wil flightsimmen dan...

Wat dachtje van de extra kosten voor je xbox live gold account oid, die je naast je internet abo nog moet betalen?

@DonJunior: vergelijkingen trekken tussen een PC en een console is echt een exercitie in futiliteit. Je ziet het vaker, maar het wordt een beetje vermoeiend.

Laat ik het zo vragen: heb jij een computer of laptop? Zo ja, dan heb je daar je antwoord op de vraag waarom mensen een game-pc prefereren boven een console.

Daarnaast is er nogal een verschil per spel of een console of pc beter is. Ik speel zelf vooral RTS, RPG en FPS spellen. Allemaal genres waarbij een muis en/of toetsenbord essentieel is. Ik moet er niet aan denken om een spel als Call of Duty op een console te spelen. Ik hou niet van aim-assist.

Bij een game als call of duty of iets dergelijks zit ook niet zoiets als aim-assist op de ps3 in ieder geval.... weet niet waar jij het op speelt? maar daar hoef je niet bang voor te zijn.

Die zit er wel degelijk in hoor, google maar eens call of duty aim-assist, en je komt op tientallen fora's waar mensen erover klagen.

Niemand gebruikt een PC Slechts om te gamen.
Maar als er dan een brute game komt, vaak een vervolg op eerdere nostalgische herinneringen, dan wil je die wel op zo'n hoog mogelijke kwaliteit kunnen spelen.

Op dit moment zien spellen er op de PC gewoon nog steeds beter uit.
Om maar te zwijgen over de besturing.

Er zijn veel, veel meer spellen voor de PC, waarvan een groot gedeelte gratis. Wil je de aller nieuwste spellen spelen dan zijn die ook een stuk goedkoper op de PC. Ook betaal je op consoles voor diensten zoals xbox live en nieuwe maps die op de PC gewoon gratis zijn, en bovendien vaak beter en gratis door modders worden gemaakt. De meeste games worden pas echt goed als ze flink door een actieve community verbeterd zijn, en dat kan op de console helemaal niet.

@DonJunior

Helemaal meeEens, En de Kwaliteit ligt ook nog hoger bij de ps3 + meestal een veel groter beeldscherm. Ik heb nu gewoon een Asus Laptop voor internet en een beetje adobe photoshop met een intel dual core 2.20 ghz (en een slechte grafische kaart, niet te gebruiken voor games dus) + een ps3 voor de games.

Het enige nadeel, op de pc zijn de spellen zo makkelijk gratis te downloaden :)

[Reactie gewijzigd door jorcool op donderdag 1 juli 2010 14:20]


@jorcool:

Je vergeet iets: de kwaliteit is helemaal niet hoger op een ps3 als je deze vergelijkt met een game-pc. Sterker nog, het hele idee van een game-pc is dat deze in staat is de nieuwste spellen op hoge instellingen te kunnen spelen. Een pc zal het op grafisch gebied altijd kunnen winnen van een console, omdat je hem continu kunt upgraden naar de nieuwste hardware.

Als je de ps3 vergelijkt met een simpele laptop, dan is je ps3 inderdaad beter als het op games aankomt. Dat is hier echter niet de vergelijking.

Vergeet de steam packs niet. 26£ voor alle Warhammer 40.000 , 1 en 2 , metro 2033 , red faction 1,2 Alle company of heroes , ....
Vergeet dat maar op console.

300?+TV, want het moet er nog wel vet uit zien + ~500=800 euro.... oja... het is helemaal niet goedkoper...

mmm ja en neen: de meeste mensen hebben sowieso wel een TV in huis he!

mmm ja en neen,: de meste mensen hebben sowieso wel een PC in huis he! (al dan niet nodig)

Snappy ;)

[Reactie gewijzigd door Reinman op donderdag 1 juli 2010 21:31]


Haha nou mijn pc scherm (26inch) is bijna net zo groot als mijn tv (72 cm) en heeft toch wel een iets betere resolutie dan mijn oude beeldkanon :o

Er zijn mensen die HD-tv's binnenhalen en daarop een ps3/xbxo360 hebben staan en andere kiezen voor een pc.

Ieder zijn keus, een (standaard) pc "moet" je toch hebben voor office werk.
En dan hebben gamers daarop nog een upgrade, daarnaast zou ik niet er over moeten denken dat ik een langzame pc zou hebben voor alleen tekstverwerken, ik bedoel: bij oa videobewerking is het ook wel handig om een beetje een sterke pc te hebben... en het enige wat dan mist is een sterke videokaart nou dat is ook wel op te brengen :) die paar honderd euro.

O ja, echt wel. Ik had hier al een 22 inch tft. Hangt nu mijn schoollaptop aan en xbox. Dus ik kan werken op twee schermen en ik hoef niets te upgraden, kan snel genoeg werken zo.

De meerprijs tov een basissyteem is ongeveer 300€: even duur dus als een console, want je hebt sowieso een PC nodig in huis.

Ik kan nu voor de zoveelste keer gaan wijzen op de betere graphics van PCs, de felxibiliteit van eht gamesysteem en de lagere prijs van games, maar laten we het erop houden dat ze evenwaardig zijn in prijs/prestaties, gewoon om de vrede te bewaren ;)

/discussion

Om dezelfde reden dat niet iedereen een Kia koopt, maar sommige mensen een BMW willen. En dat niet iedereen bij de Aldi boodschappen doet, maar dat sommigen naar de AH gaan. En dat sommige mensen een vrijstaand huis willen in plaats van een appartement.

Kortom: sommige mensen willen gewoon wat meer en wat beters, of specifiek wat anders, en betalen daar dan dus ook bewust wat meer voor. Beetje vreemd dat je dat niet doorhebt na de 23 jaar die je al op deze aardkloot rondloopt 8)7.

Je kunt voor een stuk minder al een PC krijgen waar je met een hogere performance dan een console op kunt gamen. Daarbij hebben mensen met een console er nog altijd een pc naast en dan komt de prijs aardig in de buurt. En dat terwijl programma's die je normaal op de pc zou gebruiken dan een stuk sneller werken.

En daarbij zijn pc games veel goedkoper en heb je de Steam holiday sale eind juni en december. Dan heb je bijv. GTAIV voor maar €7,50.

Ik heb maar 1 reactie:

Starcraft II

keyboard en muis. Er zijn nog steeds mensen die keyboard en muis prefereren boven een controller. Tevens heb je natuurlijk met een pc meer mogelijkheden en hoogstwaarschijnlijk ook betere graphics dan een console. Ikzelf ben nog steeds erg tevreden met mijn xbox360 maar ik kan me heel goed voorstellen dat mensen de pc nog boven een console prefereren. Ikzelf heb dit tot op een jaar geleden ook gedaan.

De kwaliteit van een ps3 aan een 42'' HD scherm is VEEL beter dan dat van een PC!

Mening: Contoller is toch ook wel fijn.

De kwaliteit van een ps3 aan een 42'' HD scherm is VEEL beter dan dat van een PC!
Ik moest even lachen :P

Wat een onzin... veel spellen op de PS3 zijn 720p.... al dan niet geupscaled naar 1080i. Met een een recente pc met een flinke graka haal je in hogere resoluties meer fps met hogere quality instellingen. Ieder zijn meug natuurlijk....

[Reactie gewijzigd door Zerosum op donderdag 1 juli 2010 14:38]


PS3 graphics specs: (wikipedia)
550 MHz on 90 nm process (shrunk to 65 nm in 2008[4] and to 45 nm in 2010[5])
Based on NV47 Chip (Nvidia GeForce 7800 Architecture)
Denk je echt dat dit sneller is dan de huidige videokaarten?

al zijn de spellen wel beter geoptimaliseerd voor de consoles, denk ik dat ze alleen bij de release beter zullen presteren dan PC's

Alle consoel games zien er slechter uit op console: kleinere viewing distance, lagere resolutie van textures, geen of slechts 2x AA, etcetc. Dat zijn feiten en kan je gewoon neit over discussieren :+

Consoles hebben heus hun voordeel tov PCs, maar op vlak van graphics winnen PC's met de vingers in de neus, ga dus niet anders gaan beweren door vaag te gaan spreken over optimalisatie :+

[Reactie gewijzigd door kiang op donderdag 1 juli 2010 17:24]


Dat is voor mij de reden. Ik heb vorig jaar een xbox 360 gekocht met een aantal spelletjes. Ik kan echter niet aan de controller wennen. Vroeger had ik een Playstation (zo'n 15 jaar geleden ofzo) en toen had ik hetzelfde probleem. ik krijg het gewoon niet voor elkaar om mijzelf te manuvreren met een controller. call of duty 4 heb ik meerdere malen uitgespeeld op de pc, en op de xbox ben ik na enkele uren nog aan het rommelen met de controller en kan ik nog niet normaal op het makkelijkste niveau het eerste level uitspelen. autorijden gaat opzich nog wel en vliegen lukt me een klein beetje. ik kan er echter zo erg niet aan wennen dat de 360 ergens op zolder stof aan het verzamelen is. na een paar weken afgekoppeld en niet meer aangezet.

Zelfde geldt voor mij. Xbox controller is niet fijn voor first/3rd shooters. Daarnaast is d-pad ook niet fijn, dus zijn street fighter of 2d platform games ook niet te spelen. Mijn logitech usb stuurtje werkt niet in racegames dus dat genre valt ook af. Dan blijft er niet veel over. En dan heb ik het nog niet gehad over dat ver-schik-ke-lij-ke (dure) xboxlive. |:( Waarom kiezen mensen hiervoor??

Ps3 heeft een iets betere controller voor 2d games (meeste 3d games zijn net als bij de xbox niet goed te besturen). Mijn usb logitech stuur werkt. Gran Turismo Prologue is daardoor wel aardig, maar de gfx zijn niet geweldig. Hopelijk wordt dat beter in de volledige versie als ie ooit uitkomt.
Heb nog een flipperspelltje (Hall of fame) gekocht, maar zelfs bij een grafisch simpel spel als deze, staat anisotropic filtering uit waardoor de textures nooit scherp zijn. Ook is het geen 1080p. Heel erg triest
Verder vind ik het een ontzettend onhandig apparaat. Komop Sony, had je niet een beter systeem menuutje kunnen verzinnen? Zelfs de aan/uitknop is mega onhandig (bij de ps3 fat).

Xbox360/ps3 zijn pc wannabees, maar slaan de plank alle vlakken mis. Dit is dan ook de laatste keer geweest dat ik een console van MS of Sony koop.
Volgende keer alleen nog Nintendo en PC. Nintendo puur voor de fun en pc voor het serieuzere werk en gfx.

@DonJunior

Helemaal meeEens, En de Kwaliteit ligt ook nog hoger bij de ps3 + meestal een veel groter beeldscherm. Ik heb nu gewoon een Asus Laptop voor internet en een beetje adobe photoshop met een intel dual core 2.20 ghz (en een slechte grafische kaart, niet te gebruiken voor games dus) + een ps3 voor de games.

Het enige nadeel, op de pc zijn de spellen zo makkelijk gratis te downloaden :)

Sorry hoor, maar hoezo ligt de kwaliteit op een PS3 hoger? Beeldkwaliteit van een goede game-pc kan echt hoger liggen als die van een PS3, denk aan hogere AA/AF/etc.

Groter scherm vind ik ook een beetje onzin. Natuurlijk heb je het over een ~40" vs. 24", maar bij een PC zit je veel dichter op het beeld als bij PS3. Ik heb wel eens MW2 vanaf m'n pc op m'n TV gespeeld (42" op 2 meter afstand), maar vond het niks. Achter scherm is veel fijner. (maar das gewoon mijn ervaring en geen feit ofzo)

Groot voordeel van PC is dat je er veel mee kan, dus naast gamen ook video/foto bewerken, internet, Office applicaties, etc.

Maar er zijn er ook nog best wat die naast een game-pc ook een console hebben. Zo heb ik naast mijn (redelijke) game-pc nog steeds een PS2 om lekker PES te kunnen spelen! ;)

hmm helemaal niet mee eens!

De prijs van een ps3+laptop+tv is toch ongeveer de prijs van een basic game-pc, die heb je al voor €700,- plus een beeldscherm. Daarbij is de beeldkwaliteit hoger en hoe sneller je pc, hoe sneller je photoshop e.d. dingen gaan.

Ik game de laatste tijd vrij weinig, maar ik moet zeggen dat het geburiksgemak van een console wel veel hoger ligt dan die van een pc, met gamen dan, en het geniaal is om met vrienden op de bank voor een groot beeldscherm te PES'en of the FIFA'en, maar daarbij moet ik ook wel zeggen dat niets het haalt om een potje te CS:S'en op de pc, waarbij LAN-Parties ook echt geniaal zijn. (Doe ze alleen heel erg weinig, maar t is wel heel erg lachen :) )

Dus al met al, ik zou het liefst gewoon een groot beeldscherm met een ps3 erop en een goede laptop eraan willen hebben, dan weet je zeker dat je het beste van beide hebt. (alhoewel een goede laptop rete duur is, tenzij je hem via de universiteit koopt :) )

Allemaal leuk en aardig, maar graag wel bij de feiten blijven graag.
PS3, laptop, TV voor zeg 900 euro (700 PC + 200 voor scherm)
PS3 is 300 euro, TV minimaal 500, dus jij kan een leuke laptop halen voor 100 euro?
Ik ben benieuwd waar jij die wel wilt halen. Tevens als je het toch voor het geld doet en je 5 spellen per jaar koopt dan scheelt het nog eens 5 x 15 euro dat een PC goedkoper is!
Dus gerekend over 4 jaar, 75 euro x 4 jaar is 300 euro.
Dus financieel is een PS3 helemaal niet aantrekkelijker.

Het speeld anders, voor sommige spellen makkelijker, maar het kost dus meer geld en leverd minder mooie grafics op.
Het is een keus geen feit welke beter is.

Als je veel met je vrienden thuis hangt, op de bank ofzo. Is een PS3 veel aantrekkelijker dan een PC.Heb sinds een tijdje dan ook een PS3 aangeschaft.
Qua prestaties en kwaliteit zal de PS3 het niet winnen van een redelijke PC. Maar qua gebruikersvriendelijkheid, gezelligheid, en levensduur is een PS3 veel beter.
Over een jaar of 3-4 koop ik nog steeds spellen voor mn PS3, en dan zijn ze misschien ook nog wel in 3D ( als mogelijkheid ), maar heb ik wss ook allang weer een nieuwe pc gekocht, omdat die de spellen die dan nieuw zijn niet meer aan kan.

Het is dus ook vooral een investering in de toekomst, een PS3 zal nog makkelijk 3-4-5 jaar nieuwe games krijgen. En dan hoef je niet te upgraden. Bij je PC heb je misschien allang 2x een nieuwe videokaart gekocht, je processor en moederbord upgegrade.

LAN-Parties, denkt weer even terug aan de goede oude tijd van de 'echte' xbox en games als Halo en Halo 2.. Goede tijden, huis vol vrienden, netwerk kabels door de gangen, schreeuwen, drinken..

Anyhow: Goede keuze om ook een budgetoverklokbak er bij te zetten

LOL. Hoezo kwaliteit hoger? volgens mij heb jij nog nooit een game pc gezien.

Als je roept dat kwaliteit op de ps3 hoger ligt dan op een gamepc hoor je volgens mij niet echt op tweakers thuis |:(

Wat een onzin word hier weer uitgekraamd, iedereen met een beetje verstand van pc's en consoles weet dat het grafische vermogen van de consoles ver achter blijft bij een gamepc zoals die hier nu in de bbg word aanbevolen.

Helemaal meeEens, En de Kwaliteit ligt ook nog hoger bij de ps3 + meestal een veel groter beeldscherm. Ik heb nu gewoon een Asus Laptop voor internet en een beetje adobe photoshop met een intel dual core 2.20 ghz (en een slechte grafische kaart, niet te gebruiken voor games dus) + een ps3 voor de games.

De kwaliteit van een ps3 aan een 42'' HD scherm is VEEL beter dan dat van een PC!

Mening: Contoller is toch ook wel fijn.
Wat is dit voor enorme onzin? Welke "kwaliteit" is beter? De scherpte van het beeld, detailniveau, resolutie, grafische effecten? Dit is pertinent onwaar, nieuwe videokaarten zijn veel krachtiger dan de grafische chip in de PS3. Dit neemt niet weg dat een console een goedkoop alternatief is voor een gamepc, maar deze argumenten slaan alles.

Hulde voor het plaatsen van een écht budget Gamesysteem. Een systeem van rond de 1000 euro is in mijn ogen nooit een keer budget te noemen. Voor die laatste paar FPS extra betaal je in verhouding echt teveel.

Prima systeem

Komop gaan we het nu echt hebben over pc vs console hier...
Wil je console spelen doe dat dan gewoon en kom niet mekkeren. Console is plug and play op pc kanje gewoon meer doen. En ik heb geen tv dus is de aanschaf van een tv ook deel mijn aankoop als ik op console wil gamen. en een pc heb ik wel.... Dus kanje zeggen dat vr mij game pc goedkopere optie was. ik heb een tv-kaart in mijn pc geramd en vr 60 euro heb ik ook full hd tv, vanuit mijn bureaustoel (met frigo binnen handbereik)


Ik ben persoonlijk wel te vinden voor jullie budget oc systeem deze keer. Hoewel ik me wel een review meen te herinneren dat militairy class producten niet synoniem staan met goede OC mogelijkheden. (ik meen mij te herinneren dat de 5770 Hawk vr geen meter te overclocken valt, maar wel lekker koel draait) Leuke optie!!!

Hadden jullie er bij het budgetsysteem toch niet beter nog een heel goedkope GPU bijgestoken? en er dan 450/550 van gemaakt. want ik vind persoonlijk 100 euro voor ram veel geld als je maar 550 uitgeeft aan je geheel.

[Reactie gewijzigd door Joindry op donderdag 1 juli 2010 14:42]


Als je 4GB wilt dan moet je wel 100 euro aan RAM uitgeven en 4GB is de dag van vandaag toch echt onmisbaar.

niet voor een systeem van 500 euro, daar is 2gb wel genoeg denk ik

heb een jaar geleden ongeveer mijn systeem inelkaar gezet en toen waren de prijzen nagenoeg gelijk ( behalve de gfx is mn pc verouderd ) maar de proc,ram etc.. zijn qua prijs zo goed als gelijk das een goeie best buy al zeg ik het zelf :)

wat is ongeveer de performancewinst in een grafisch zwaar spel door de 2e ATI kaart in het Game Systeem?

Nou, theoretisch is een dubbel aantal videokaarten natuurlijk dubbele prestaties. In de praktijk is het gemiddeld 80%-90% extra prestaties.

ik mis eigenlijk de complete i7 860 serie.
ik snap dat amd de i5 opvangt...maar alleen de i7 920 in de lijst plaatsen snap ik niet helemaal.
de i7 860 serie, die eigenlijk tussen Budget- en midrangegamesysteem en High-end gamesysteem zou passen.
ongeveer 200 euro goedkoper maar toch wel deglijk een goede optie, ook in overclock tests kan dit goed presteren.

verder een nette guide!

vr overclock ben je dan toch beter met de i5 750. (en ik zou stellen een 100 euro goedkoper)

maar inderdaad, dan nog een 1156 bord erbij en dualchannel geheugen. Maar goed er worden altijd keuze gemaakt. Dan heb je al ruimte voor een kleine SSD die ik toch belangerijk vind voor laadtijden te minimaliseren. Maar de keuze vr het 1366 socket begrijp ik toch niet als we voor een gameplatform gaan.

Om de laatste paar % winst in crossfire 8x8x op 1156 en 16x16x op socket 1366.

Even voor de duidelijkheid, een 860 is duurder dan de 920 ;) Maar aangezien s1336-mobo's weer iets duurder zijn dan s1156, scheelt het nauwelijks qua prijs. Maar s1336 heeft wel meer PCIe-lanes voor crossfire.

mijn s1156 moederbord heeft 4 PCI-e lanes voor quad crossfire en dat is een budget bordje

Waarom zou de i7 860 'tussen high-end en midrange passen'? Hij is niet ongeveer €200 goedkoper, het platform is bijna gelijk geprijsd! De i7 860 is ruim duurder dan de i7 920 (cpu only), terwijl een sata-600+usb 3 moederbord dat volledig cf ondersteunt maar nipt goedkoper is dan dit X58 moederbord.

Dan is een i7 860 op dit moment een vreemde keuze.

de 860 is momenteel maar een klein beetje duurder dan de i5 750.
en hoger geclockt dan de 920...

omdat het geen high end game systeem is zou ik ook niet perse uitgaan van crossfire of sli.
echter viel me er een gat op...niet alleen in prestatie maar ook in geld.
een gemiddelde gamer heeft weinig aan triple channel...tuurlijk zou 16x crossfire wel lekker zijn.
ik wist niet dat socket 1366 die ondersteuning bood toen ik dit zei.

het high end systeem lijkt mij iig een behoorlijke overkill voor een gemiddelde gamer terwijl het midrange systeem best wat sneller mag...
en ja ik praat uit ervaring :P
«  1  2  3  4  5  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011