Gigabyte GA-X79-UD5 Review

Door TERW_DAN 8 december 2012, 3.198 views

Review volgens oud formaat. Geen samenvatting aanwezig. Lees verder »

Pluspunten

• Features
  • Stabiliteit

Minpunten

• Prijs ivm de UD3
  • Quadchannel is een beetje overbodig (maar dat ligt aan 't platform, niet zo zeer aan het bord).

Sub-beoordelingen

Layout Score: 5

Gigabyte X79-UD5 box

Layout
Features
Accessoires
Benchmarks

Naast de Gigabyte G1 Assassin 2 heb ik ook een Gigabyte X79-UD5 voor het X79-platform kunnen lenen. De UD5 heeft een uitgebreidde featureset met een aantal features die ik nog niet eerder heb gezien op Gigabyteborden.

Klik voor hi-res

PCIe x162x
PCIe x81x (x16 fysiek)
PCIe x12x
PCI1x
SATA4x SATA 3Gbps (Intel ICH)
2x SATA 6Gbps (Intel ICH)
4x SATA 6Gbps (Marvell 88SE9172)
USB14x Intel USB2.0
4x Fresco FL1009 USB3.0
Firewire2x VIA VT6308

Layout

Klik voor hi-res

De UD5 is een flinke EATX-plank, dat is iets om rekening mee te houden (niet alleen bij dit bord, maar veel X79 borden met 8 DDR3-sloten zijn EATX) als je dit bord wilt inbouwen. De geheugensloten zitten aan weerszijden van de socket, zodat quadchannel setups mogelijk zijn.
De PCH zit onder een grote platte heatsink, die ruimte overlaat voor uitstekende PCIe kaarten.
De indeling van de PCIe sloten is redelijk logisch, met x1 sloten tussen de x16/x8-sloten en onderaan een PCIslot.

De headers voor USB, firewire en frontaudio zitten allemaal onderaan. Gigabyte had vroeger de frontaudio connectoren altijd achter de aansluitingen op de backpanel, maar daar zijn ze bij dit bord gelukkig vanaf gestapt, want dit is met betrekking tot kabelmanagement een heel stuk makkelijker. Alleen de USB3.0 header zit niet onderin, maar tussen de SATAconnectoren en de ATXstekker. Hierdoor is de meegeleverde frontpanel ook makkelijker te gebruiken.

Er zitten 10 SATApoorten op het bord, waarvan 6 via de ICH worden aangestuurd, de overige 4 worden door Marvell 88SE9172 chips aangestuurd.
Rechtsboven zit een opvallende powerbutton en verder zijn verspreid over het bord 4 fanheaders te vinden, waarvan 3 uitgevoerd zijn als 4 pins, de andere als een 3 pins connector.

Op de achterkant van het bord zitten 10 USBpoorten, waarvan 2 USB3.0 poorten. 1 USB2.0 poort is een eSATAcombopoort. Daarnaast zit nog een 6 pins firewire connector, een eSATApoort, een RJ45connector en PS/2poort. Voor audio zitten er 5 3.5mm jacks op en een optische S/PDIF
Verder zitten er 3 knoppen achterop; 1 OCknop, waarmee het systeem te overklokken is, 1 dualbios knop, waarmee geswitched kan worden tussen 2 biossen en daaronder zit nog een kleine CMOSresetknop.

Features
Er zijn een aantal features die nieuw zijn voor Gigabyte borden die ik tot nu toe alleen heb gebruikt op dit bord en op de Assassin2.

De eerste is de de dualbios knop die achterop het bordje zit. Met deze knop kun je schakelen tussen 2 biossen. De knop heeft 2 ledjes, zodat je kunt zien welke bios is geselecteerd. Hierdoor kun je 2 compleet verschillende settings maken, een verschilende bios versie draaien en heel eenvoudig switchen naar een andere bios.

Verder beschikt dit bord over een 3Dbios, wat eigenlijk een UEFI is. Als je de UEFI benadert krijg je een afbeelding te zien van het moederbord, waarbij je met de muis kunt klikken op de diverse onderdelen, en daar de settings van kunt aanpassen. Voor de beginnende gebruiker ideaal, want je kunt heel makkelijk bij het juiste onderdeel komen.
De categorieën zoals je die eerst had in de bios zijn er nog steeds, die staan nu als icoontjes onderin het scherm. Hierdoor kun je nog steeds de hele groep aan instellingen bij elkaar hebben.
Hoewel het er leuk uitziet, en ook meer dan prima werkt, vind ik het zelf toch wel jammer dat je niet meer gewoon vlug met je keyboard door de bios heen kan wandelen. Het keyboard is wel gewoon bruikbaar, maar dat is een stuk langzamer dan met de muis dingen aanklikken. Een optie om de oude vertrouwde bios te kunnen blijven gebruiken had ik zelf wel kunnen waarderen, maar ik ben bang dat we dat niet meer gaan zien op de moederborden van nu.

Accessoires
Gigabyte levert met dit bord een erg uitgebreid pakket aan accessoires mee. Natuurlijk zit het gebruikelijke papierwerk erbij, maar daarnaast nog de nodige andere zaken:
• Crossfire bridge
• SLI bridge
• Tri SLI bridge
• USB3.0 inbouwbracket
• 4 SATAkabels
• PCIe x1 WiFi / Bluetooth kaartje + 2 antennes
• I//Oshield

Benchmarks
Voor het testen van dit platform heb ik een aantal benchmarks uitgetest en vergeleken met een aantal systemen.

Specificaties testsysteem
ADATA XPG 16GB
SSDADATA N004 128GB
PSUADATA HM1200 1200W
GPUMSI 6870 Hawk

*)De G1 Guerrilla is uitgerust met 12 van de 16GB voor triple channel geheugen, de P67A-UD7 en de X79s zijn voorzien van 16GB geheugen voor respectievelijk quadchannel en dualchannel.

De benchmarks die ik heb gedraaid zijn de volgende;
• SuperP1 1M, 8M, 32M

X79-UD5 4527 3DMarks
P67A-UD7 4461 3DMarks
Guerrilla 4572 3DMarks

Quad Channel
Dit bord kan overweg met quad channel geheugen (zoals alle andere X79 borden). Ik heb het bord getest met zowel 4 als 8 modules, en dat werkt verder prima zonder rare problemen.
Het enige dat ik me afvroeg is of het echt wat toevoegt, ten opzichte van triple channel en dualchannel. Daarom heb ik gelijk wat testjes gedraaid om het verschil te zien.
Een van de meest geheugen intensieve benchmarks die ik heb gedraaid is blender.

Blender - 1600

Corsair - QC - CL9 158.64 s
Corsair - TC - CL9 160.31 s
Corsair - DC - CL9 161.65 s
Corsair - SC - CL9 194.24 s

De benchmarks spreken voor zich, de extra geheugenbandbreedte zorgt niet voor heel veel meer prestaties in deze benchmark.

Voor meer testjes, zie productreview: Corsair Vengeance CML16GX3M4X1600C8 review door TERW_DAN

Het bord kost zo'n ¤250 op het moment, en zit het wat prijs betreft redelik in het midden van wat er op dit moment te vinden is (goedkoopste plankje is 180, duurste 360+). De prijs is niet gek, maar als je een wat minder uitgebreid bord hoeft te hebben is een UD3 wellicht een goed alternatief, dus tot een van de goedkopere bordjes behoort.

Zou ik dit bord zelf kopen?
De vraag die ik me zelf altijd stel op het moment dat ik een stuk hardware mag lenen. En als ik over zou stappen naar een X79 platform, zou dit bord zeker overwogen worden en zou ik twijfelen tussen deze en de UD3. Gezien de wat ruimere featureset van dit bord (meer SATA, bios/ocbuttons etc) zou ik denk ik toch voor dit bord gaan, en ja, dan zou ik 'm zelf ook kopen, of in elk geval op de shortlist zetten in vergelijking met borden van andere fabrikanten.
Omdat ik zelf nog niet ga upgraden vanaf m'n eigen 2500K zal ik voorlopig niet overstappen naar een X79-platform, dus in dat opzicht hoef ik nog niet naar de winkel te rennen om dit bord te halen.

De UD5 is een heerlijk stabiel bord met in principe alles wat je nodig hebt. De uitbreidingsmogelijkheden zijn lekker ruim zodat het bord als basis voor een workstation kan zijn, maar ook als vlotte gamebak. Als je niet zo'n uitgebreid bord nodig hebt als deze dan zou de UD3 ook het overwegen waard zijn.

Met dank aan Gigabyte voor het lenen van de G1 Assassin 2, de X79-UD5, de i7 990x en de i7 3960x :)

Heb jij ook een Gigabyte GA-X79-UD5?

Deel je ervaringen met andere tweakers in een productreview!

Mooie en duidelijke review zoals altijd :)
Inderdaad, dit is één van de kanshebbers voor mijn volgende upgrade, en een review van deze kwaliteit is dan erg mooi meegenomen :).
Altijd weer die nette verzorgde reviews, jammer dat je niet aan overklokken doet, vind ik vaak een van de interessantere vergelijk punten van een review. Toch denk ik dat in jou reviews het geen gemis is. Genoeg info om een overwogen keus te maken. 4*
Overklokken wil ik nog wel mee aan de gang gaan, maar dan ga ik eerst kijken op de G1 Assassin 2 en de MSI Big Bang Xpower hoever ik kan komen op die bordjes, en dan kijken of ik dat kan evenaren op de UD5 als we met allemaal nog lukt in tijd :P
Waar ik nog nieuwsgierig naar ben is de meegeleverde wifi / bluetooth antenne ... hoe presteert die?
Nu is dit geen killer feature van het bord, toch vond Gigabyte het noodzakelijk om die mee te leveren.

Mooi review iig en vooral duidelijk =)
Daar ben ik nog mee aan het testen. Bij de G1 Assassin 2 zit dezelfde kaart namelijk en ben daar nog mee bezig. Als dat straks af is dan komt het hele verhaal ook nog bij deze review erbij te staan.
In de X79 tweakers frontpage review was het idle vermogen gebruik niet super reviews: Roundup: X79-moederborden getest , dit is zeker tegenwoordig in de groen marketing wereld een aandachtspunt, misschien dus een negatief punt, misschien moet het net zoals guru3d doet het in een financieel perspectief worden gezet.
ga ik ook zeker naar kijken, als ik straks nog wat andere borden heb kunnen vergelijken.

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013