Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 35, views: 14.962 •

Zowel Logitech als ClamCase lijken aan 'Made for iPhone' gamecontrollers te werken. ClamCase toont een prototype, Logitech hint alleen naar een controller, maar toont nog niets. Eerder kwam wel een foto uit van een prototype van Logitech.

ClamCase toont een video waarin een render te zien is van een controller die het op de markt wil brengen onder de naam GameCase. Het gaat om een apparaat in de vorm van een gamecontroller waar een iPhone in geplaatst kan worden. De controller heeft dezelfde knoppen als de controllers van Xbox en PlayStation, dus vier schouderknoppen, twee joysticks, een d-pad en vier face buttons.

De controller is 'voor iOS-apparaten' stelt het bedrijf en het maakt daarbij gebruik van de speciale api die sinds iOS 7 in het besturingssysteem van Apple is opgenomen. Met de api kunnen hardwarefabrikanten speciale 'Made for iPhone/iPad' gamecontrollers op de markt brengen. Wie een licentie neemt bij Apple mag vervolgens de logo's 'Made for iPhone' of 'Made for iPad' voeren. Door de api zijn fabrikanten van de game-accessoires niet meer afhankelijk van app-ontwikkelaars voor ondersteuning. Controllers die aan Apples eisen voldoen, werken op alle iOS-apparaten.

Logitech iOS gamecontroller missing

Ook Logitech lijkt aan een iPhone-controller te werken. Op de Facebook-pagina van het bedrijf is een foto verschenen van iPhone waarbij de controller die het apparaat zou moeten omhullen ontbreekt. Er waren al eerder geruchten dat Logitech aan een iPhone-controller werkt. In juni dook al een vage foto op van een iPhone-omhulsel. Het zou daarbij gaan om een prototype van Logitech. Wanneer de GameCase en de controller van Logitech op de markt verschijnen, is niet bekend.

De GameCase van ClamCase

Reacties (35)

Wat een overdreven hip filmpje voor een simpele game controller accessoire.
Muziek lijkt ook erg veel op de intro muziek van Battlefield voor extra hipheid :)
Ik vind de controller niks maar op deze manier zal ik hem me wel herinneren, missie geslaagd.
Marketing Watson, marketing ...
In de video zie ik toch echt het woordje IPAD en niet IPhone. (31 seconden links bovenaan.)
Ik denk eerder de Ipad 8" die daarvoor geschikt zal zijn.

De foto duid wel op een Iphone model maar dat ziet er minder interessant uit.

[Reactie gewijzigd door Possemaster op 20 september 2013 09:04]

Het filmpje is inderdaad die voor de iPad-mini.

De titel zegt het beter.. de controllers zijn voor iOS7, niet specifiek voor de iPhone.
best leuk, hoop al een tijdje op zoiets. Helaas gebruik ik Android en heb ik hier niks aan. Hoop nog steeds dat Sony een keer controller voor bij de XZ verkoopt misschien met speciaal geheugen kaart zo dat je vita games kan spelen. Ding draait ook op Android.

Overigens mag 'lijken' wel uit de titel als het bedrijf zelf product videos laat zien :)
Via android kan je al langer met een controller spelen. Van de PS3 weet ik iig zeker van de 360 niet.
Daarvoor heb je wel de Sixaxis Controller uit de android market nodig.
Even koppelen een profiel maken, en gamen maar.
Het werkt perfect, en heeft als voordeel dat ik geen addon hoef te kopen waar een duur patent op zit ;).

[Reactie gewijzigd door Brantje op 20 september 2013 10:35]

Kan dat gewoon stock of moet je phone geroot zijn?
Ik zie als ik op "Sixaxis no root" diverse pagina's dat je voor de PS3 controller geen root nodig hebt sinds ICS. Dit heb ik niet geprobeerd omdat ik aan profielen blijf vast houden, je kan dan namelijk custom mappings maken :).

Edit:
Vanaf XDA
By cable, it just works, (3.1 onwards), no root needed, no apps needed.
By Bluetooth, you need root, and to buy an app from the marketplace..

[Reactie gewijzigd door Brantje op 20 september 2013 09:19]

bedankt, dit lijkt me wel tof voor GTA games. Deze spelen via touch screen niet al te best :P
Dan is het bijna console gamen he. Gewoon PS3 controller en bluethooh.
Sommige mensen kijken me met een blik van O_o als ze me met me tab (Tab 2.0) en controller zien gamen, krijg ook regelmatig vragen hoe ik het voor elkaar gekregen heb.

Jammer dat Google dit niet groots gepromoot heeft want er zit zeker wel veel potentie in.
Probleem is denk ik patenten+rechten+drm+software+root ;)

Als het legaal en winstgevend te regelen was had iemand het wel gedaan.
de Moga Pro is misschien een betere optie.
je moet dan alleen wel het geluk hebben dat game.co.uk hem net in voorraad heeft, dat is de enige europese leverancier en ze vliegen daar over de digitale toonbank.
wat je dan krijgt is een controller die een beetje tussen een xbox en een ps3 controller in zit, met een microUSB poortje voor opladen(slurpt dus niet je telefoon leeg), een houdertje voor je telefoon(past zelfs nog een note 2 met hoesje in) die aan de controller vast zit, en een los tablet houdertje voor op tafel.
binnenkort komen er zelfs versies die je telefoon opladen tijdens het gamen.

verbinden gaat draadloos via een app(pivot/mode A geen root nodig) voor officieel ondersteunde apps, of zonder app(BT HID/mode B ook geen root nodig voor android versie 4 en hoger) voor apps met algemene of configureerbare knoppen ondersteuning.
Via android kan je allanger met een controller spelen.
Maar gaat dat ook via een standaard zoals bij iOS 7?

Voordeel van de standaard/API is dat de gamecontrollers qua controls (hoeveel knoppen, analoge sticks uitslag/verloop e.d.) aan bepaalde eisen moeten voldoen en dat game ontwikkelaars daar dan eenvoudig via de gestandaardiseerde API bij kunnen.

Dit betekent: het is supermakkelijk om een spel geschikt te maken voor gamecontrollers van verschillende fabrikanten. Veel spellen zullen dus gamecontrollers ondersteunen, en concurrentie van controller fabrikanten zorgt voor lagere prijzen. Dit vergroot de marktacceptatie van iPhone/iPad als een dedicated handheld console natuurlijk enorm.

Dat is wel even iets anders dan via XDA en al dan niet 'rooten' van je android telefoon een controller aansluiten. De implicaties voor de handheld gaming markt zijn enorm.
Ja in ICS werkt de PS3 controller al standaard zonder app.
En sinds android 3.1 is er ook een API beschikbaar voor developers.
Die API is wel heel basaal en specificeert niks over minimale controller eisen...

Daarentegen is ie dan wel weer net zo bruikbaar als keyboard input: het werkt wel, maar het is niet altijd ideaal.

Ik denk dat wat Android / iOS betreft de API's vooral nog bewezen en bijgewerkt moeten worden voordat we een standaard zien waar iedereen wat aan heeft.
Tot in hoeverre is de iOS 7 api dan anders dan de iCade of standaard bluetooth controllers?

Ik heb een Ipega bluetooth controller welke je als iCade, standaard bluetooth controller of bluetooth keyboard kunt gebruiken. Geen rare fratsen uithalen, gewoon aanzetten en spelen. Werkt gewoon op m'n 3GS en op m'n Galaxy S2 en S4.

Kan me amper voorstellen dat controllers die zich aan aan standaarden houden niet zomaar bruikbaar zouden zijn.
android ondersteund gewoon USB/bluetooth HID(zelfde als normale PC gamepads)
en er is een standaard layout waar de meeste "netjes" gemaakte apps gewoon mee werken.(apps/spellen die zelf knoppen ondersteunen, en apps met een echt holo thema)
je kan in veel(ook niet-gaming apps) gewoon met de D-pad door het menu lopen en met de A/B knoppen verder en terug.
het is zelfs zo goed geregeld dat als een spel/app geen analoge sticks kan herkennen, de linker stick zich als een D-pad laat gebruiken(net zoals bij DS spellen op de 3DS)

enige probleem bij android is dat iedereen het weer anders doet, en niemand de A en B knoppen van de controller een A of B knop signaal laat geven.
Ik neem aan dat er op een Sixaxis controller ook patenten zitten. Daarnaast is een Sixaxes controller met zijn 60 euro echt niet goedkoop te noemen.

En het zal minder werken als in de video hierboven waar de tablet tussen de linker en rechterhelft van de controller komt.
moga pro is een betere optie.
kost bij game.co.uk 52 incl. verzendkosten, en is gemaakt voor android telefoons(betere spel ondersteuning, werkt draadloos zonder root, met ingebouwde telefoonhouder)
Ja, maar dat is dus een controller dat je nog niet hebt. Het idee van Sixaxis is dat je hem al hebt en toevallig met je telefoon koppelt om dat het kan.

Op het moment dat je dedicated controllers koopt kan je een hele nieuwe wereld van hardware aanspreken ;)
dat weet ik, maar gamed natuurlijk voor geen meter onderweg. Lijkt me gewoon mooi als het meer handheld vriendelijk is
Persoonlijk: @filmpje: woow de knoppen bewegen! Heel eerlijk vind ik het filmpje wat onzinnig, leuk zo'n filmpje maar geen toegevoegde waarde op de totale afbeelding na.

@artikel: Ik vind dit toch wel cool desondanks ik geen apple gebruiker ben. Ik neem aan dat als zoiets voor ipads komt het ook niet lang zal duren voordat het compatible is met android apparaten zoals de nexus 7?

Edit: Oh, blijkbaar bestaan er al controllers voor android. Ik ga zo maar is iets in mn winkelwagentje gooien bij een webshop 8)

[Reactie gewijzigd door DannyvanRooy op 20 september 2013 09:11]

Ik snap niet waarom Apple zoiets zelf nog niet heeft uitgebracht, en pas in iOS7 een API aanbiedt. Gaming op iOS is geen klein iets, en met controller support open je de mogelijkheden voor ontwikkelaars om met andere/betere games te komen. Koppel een controller op een handige manier aan een iOS apparaat en je kunt (in de ogen van veel consumenten) serieus concurreren op de handheld console markt.
Gevalletje beter laat dan nooit.
1 woord: Focus
4 woorden: Wat bedoel je daarmee?
Dit lelijke ding gaat waarschijnlijk 79,99 kosten, mooi!
Ik ben nog wel opzoek naar iets om beter te kunnen gamen op mijn ipad. Met terraria krijg ik last van mijn schouders. Maar deze is me toch wat te prijzig.
Het idee is zeer interessant, maar in hoeverre het succesvol wordt zal afhangen van de uitvoering. Zoiets moet een standaard worden, willen app makers het gebruiken. Logitech zal dus intensief samen moeten werken met ontwikkelaars om dit tot een succes te maken.
Het hele punt is dat dit sinds iOS7 gestandaardiseerd is. Met de nieuwe API zorgt Apple ervoor dat controller bouwers op een standaard manier input naar het OS kan sturen en app ontwikkelaars kunnen dit op een standaard manier uitlezen.
MAW: Logitech hoeft dus niet samen te werken met app ontwikkelaars.
Nee idd helaas zijn er naabs die nooit hebben gescript.
Ik vind dat plaatje van logitech heel mooi. Het is jammer bij de gamecase dat de onder en bovenkant nauwelijks beschermd zijn en ik heb het gevoel dat het er zo af kan vallen.
Kijk eens goed, heel de ipad is omringd met de case. Hoezo er zo kan afvallen?
Ik zie het nu pas nu ik het hele filmpje heb gezien. Bedankt voor de verbetering.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013