Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 85 reacties, 24.280 views •

AMD heeft via Twitter aangekondigd aan een driver voor zijn videokaarten te werken die problemen met Crossfire-opstellingen verhelpt. Het schokken van beelden zou met de nieuwe driver opgelost moeten worden.

AMD heeft aangekondigd aan een nieuwe videokaartdriver te werken. Volgens het AMD Radeon Graphics Twitter-acount moet de driver een nieuwe techniek aan boord krijgen, die het frame pacing noemt. Dat moet problemen met Crossfire-opstellingen, waarbij micro stuttering kan optreden, oplossen. De nieuwe driver moet vanaf 31 juli te downloaden zijn.

Wanneer twee gpu's van AMD in hetzelfde systeem worden gebruikt, in een Crossfire-opstelling met twee videokaarten of met een videokaart met twee gpu's, zoals de Radeon HD 7990, kan een storend effect optreden. Een hapering in het weergegeven beeld, dat inmiddels bekend staat als micro stuttering, zorgt ervoor dat beelden niet vloeiend worden weergegeven. Dat komt omdat de ene gpu de even beelden, en de tweede gpu de oneven beelden rendert via een techniek die alternate frame rendering genoemd wordt.

Concurrent Nvidia heeft in het verleden met sli-opstellingen een vergelijkbaar probleem gehad, maar dat bedrijf heeft dat in zijn drivers opgelost. Sinds de introductie van de Kepler-generatie gpu's is het probleem hardwarematig aangepakt.

Reacties (85)

Reactiefilter:-185083+148+26+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Het is al heel lang bekend dat AMD aan die drivers werkt. Er zijn ook al preview drivers naar reviewers gegaan. (2-3 maanden geleden) de eerste resultaten lieten al een hele verbetering zien.

Ik kan me voorstellen dat ze inmiddels al een stukje verder zijn en dat de resultaten nog wat beter zijn. Maar in Q1 gaven ze al aan dat ze drivers met Frame Metering rond Juli wilde uitbrengen.
Inderdaad, dit is zeer oud "nieuws".

Ik vind het goed dat er eindelijk bevestiging komt voor dit probleem.
Hoe lang wordt er al wel niet gezegd dat multi GPU opstellingen geen microstuttering meer hebben?
Hoe lang wordt er al wel niet gezegd dat AMD geen problemen meer heeft met drivers?

Het treedt bovendien ook echt niet alleen op in multi GPU situaties. Zelfs bij de single gpu's zijn de frametijden niet altijd optimaal.
Voor Single GPU's hebben ze een aantal drivers terug al een fix uitgerold. Ik geloof dat dat 3 drivers geleden al opgelost was. Ze blijven dit vanaf nu verder tweaken/verbeteren en in de gaten houden.

Voor Crossfire was het niet zo simpel omdat je met twee GPU's te maken hebt die om en om beelden moeten aan leveren (in het geval van AFR).
En daar hebben ze zo iets als Frame Metering voor nodig. Zoals gezegd er zijn al maanden preview drivers die het probleem in de meeste games opgelost hebben. Maar die zijn zo ver ik weet niet voor het grote publiek beschikbaar (Alpha drivers)
Het treedt bovendien ook echt niet alleen op in multi GPU situaties. Zelfs bij de single gpu's zijn de frametijden niet altijd optimaal.
Dat is normaal, niet elk beeld is even zwaar om te berekenen. Dat gaat hier echt niet mee veranderen lijkt me...
Klopt, maar verschillende GPU's binnen eenzelfde performance range halen ook verschillende frametijden.
Klopt maar dat komt door de architectuur van de kaarten, de ene kaart beschikt nou eenmaal over meer shaderpower en de ander over meer texture units.

Dus afhankelijk van wat er in het beeld gebeurt zal de ene kaart sneller zijn dan de ander.

Om een voorbeeld te geven, de X1900 was met oude games even snel als een 7900GTX. Als je een hedendaags spel opstart met de X1900 dan zal je merken dat hij een stuk sneller is als een 7900GTX omdat hij veel meer vertex/pixel shaders heeft dan de 7900GTX. De 7900GTX heeft veel meer (of sterkere?) texture units, daarom presteerde hij beter in oude games omdat die vooral op textures waren gericht.
Ik weet niet of dit echt vendor gebonden is hoor. Ik heb 5 jaar lang plezier beleefd aan de 4870X2 en hoe langer hoe meer merkte ik die microstutter op. Sindsdien afgezworen ooit nog dual cards te draaien en nog geen seconde spijt van gehad!

Denk dat Nvidia net de zelfde geintjes voorheeft al zij het misschien iets minder.

Wel leuk dat ze er iets aan proberen te doen maar of t zal werken ?
Wel leuk dat ze er iets aan proberen te doen maar of t zal werken ?
Zie hier een voorbeeld van de prototype driver in vergelijking met de 13.5 beta, en dan zie je dat dat echt wel werkt hoor ;-)

http://youtu.be/RIFYyDV3DKs
Maar helaas nog steeds zichtbare tearing.
Daarnaast is dit voor het vlaggenschip (daar steken ze moeite in)
Voor een 6 of 5 serie zullen deze drivers vast geen verschil opleveren.

offtopic:
eLJay begin zich hoe langer hoe meer te storen aan met name de tearing bij zijn single 6850.


Wat de tweakers hier lijken te vergeten is dat Multi-GPU meer problemen met zich meebrengt dan enkel karigere frametimes.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 21 juni 2013 13:47]

Maar helaas nog steeds zichtbare tearing.
V-sync aan en dat is ook opgelost, heeft te maken juist dat je meer FPS haalt dan het scherm kan vernieuwen en dan krijg je dus 2 frames 50/50 op het scherm...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tearing
Voor een 6 of 5 serie zullen deze drivers vast geen verschil opleveren.
Wat ik begrijp juist wel, intern is er ook niks anders in de videokaarten dus het is volledig software, die dus in theorie net zo goed opp oude modellen werkt als op nieuwe...
Wat de tweakers hier lijken te vergeten is dat Multi-GPU meer problemen met zich meebrengt dan enkel karigere frametimes.
Help me even herinneren welke probemen nog meer?
framejagging wordt inderdaad wel opgelost, maar ik heb zon "framedesyncs" soms wel gezien met mn 7970 crossfire setup. (zon verticale lijn die van onder naar boven gaat).

Vysnc wou het toen ook niet oplossen.
Was het maar 50/50. Zo mooi is het vaak niet, juist mede dankzei de onregelmatige frame-times alsook de fluctuaties in FPS. Soms is het 30/70, 70/30 etc.etc.etc.

Het plaatje van je link laat het het al zien; lijkt meer op een 80/20 verdeling in dit geval, maar zoals gezegt, het varieert regelmatig.

Zelfs tearing valt sommigen niet eens op, is mij opgevallen. Terwijl ik het met eigen ogen aanschouwde. Zoals mijn PA. Ach, het stoort me niet was het ge-eikte antwoord. Net als dat hij zich totaal niet stoorde aan low FPS en hakkelende beelden.

Zijn oplossing: supersnelle mouse sensivity 8)7
(ja, want dan roteert die sneller)
Doh! Slaat het spel nog meer frames over... omg.

Dat is dezelfde categorie als de luitjes die microstutter overhyped vinden...

Tip! Goede test om te zien of je FPS goed op tempo en vloeiend is:
Stat Skyrim, TES en laat je char. gewoon ergens staan, in de open wereld. Na x secs begint een third-person animatie, waarbij de camera 360 graden rondjes draait. Met fraps, maar ook in het beeld kan je zien of je videokaart het goed doet of er moeite mee heeft. Zo zakt mijn score in, zodra het beeld langs het dak van een gebouw scheert, van constante 60 naar minimaal 37.
Dat merk je ook in het beeld, precies daar hapert het beeld een beetje. Dat is echter geen microstutter, maar ervaar je gewoon een min-fps. op een plek waar de game-engine de videokaart harder laat werken.

Dit los je uiteraard op door je gamesettings aan te passen.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 21 juni 2013 15:02]

V-sync aan en dat is ook opgelost, heeft te maken juist dat je meer FPS haalt dan het scherm kan vernieuwen en dan krijg je dus 2 frames 50/50 op het scherm...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tearing

Wat ik begrijp juist wel, intern is er ook niks anders in de videokaarten dus het is volledig software, die dus in theorie net zo goed opp oude modellen werkt als op nieuwe...

Help me even herinneren welke probemen nog meer?
-Hitte productie bovenste kaart
-Inleveren aan OC-potentieel
-Slechte ondersteuning in niet AAA-games (en zelfs daar nog regelmatig)
-In steeds mindere mate frametimes
-Nooit 100% schaling
-Hoger idle verbruik (schijnt met nieuwe series opgelost te zijn)

V-sync lost het zelden op, het beperkt de schade maar tearing is nog steeds zichtbaar (voor een oog dat er op let)

Nieuwe drivers leveren vaak enkel (of in ieder geval de meeste) performance gain in nieuwe/courante/populaire spellen op voor courante kaarten.

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 23 juni 2013 13:11]

als ik de eerste plaatje bekijk in je link, zie ik dat ik het zelfde probleem heb alleen ik heb maar 1 videokaart. :?
ik gebruik een amd hd6800.
Zet v-sync anders aan (met tripple buffering) :p. Dit zou het in jouw geval moeten oplossen.

Het plaatje laat vooral zien dat er 3 frames op het scherm te zien zijn waar eentje maar een grote heeft van 10 pixels in de hoogte. Dit frame voegt ook nauwlijks iets toe aan de spelbeleving.
Als ik dat plaatje zie, de kleine en de grote even later moet ik sterk denken aan tearing. Dat de reviewer dat linkt aan micro-stutter, lijkt mij een misser. Misschien zit ik er naast, maar micostutter is een ander euvel: https://www.youtube.com/watch?v=zOtre2f4qZs

Farcry 2: https://www.youtube.com/watch?v=zb3MsENJ-fU
Hier helpt het limiteren van de FPS om de stutter "weg te poetsen". Het is er nog wel, maar valt minder op dan de ongelimiteerde FPS (rechter beeld)

Niks geen tearing, wat ik zie bij pcper's plaatjes, maar echte stuttering van het hele plaatje. En dat word nu aangepakt.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 21 juni 2013 22:29]

Goed nieuws dit. Duidelijke verbetering te zien in het filmpje ja! Wordt wel tijd dat ze zoiets oplossen aangezien ze Crossfire gebruikers nu langer tevreden gaan houden.

Ikzelf ben naar Nvidia gegaan oa hierdoor , ook al heb ik afgezworen van dual card

Eindelijk worden mensen die veel investeren in hun gaming rig door AMD nu beloond...
Ik kijk hier erg naar uit. Bij de meeste nieuwste games heb ik er gelukkig geen last van. Maar sommige games van voor of begin 2012 hebben er nog wel eens een handje van om ernstig te stotteren de hele game door.
Het is eigenlijk het geval bij "alle" games die werken onder crossfire. Alleen zal je er echt wat van merken bij lagere FPS. Als de FPS beneden de 30 FPS komt, zie je het past echt goed. Als er dan frames worden "overgeslagen" merk je dat enorm. Met mijn 2 5850 in Sleeping dogs kan ik echt goed de problemen ervaren.

Voor de meest uitgebereide analyse zie:
http://www.pcper.com/category/tags/fcat

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 21 juni 2013 13:24]

Dit strookt dan niet met de opmerking van Wezelkrozum. Die geeft aan juist bij oudere games er last van te hebben, waar je dan toch hogere FPS zou verwachten en nieuwere games zwaarder zijn en lagere FPS hebben,toch? Maar ik snap de redenatie en het kan ook in andere oorzaken liggen natuurlijk.
Oudere games hadden ook vaker een fixed/limited FPS, mogelijk daarom?
Als je 90 FPS ervaart en er vallen 3 frames achter elkaar weg, is dat minder erg dan dat er 3 frames vervallen bij 30 FPS. Maar het scheelt echter wel per game engine, hoe vaak er frames achter elkaar wegvallen. Hopelijk is het ergste eind volgende maand opgelost.
Het probleem met micro stutter is niet zozeer dat je framerate lager wordt, als wel dat er frames in beweging worden overgeslagen.

Je merkt dit pas echt goed als je strak 60FPS hebt en de camera beweegt. Als er dan frames worden overgeslagen dan lijkt het net of de beweging naar voren springt. Het lijkt dan net alsof het beeld voor een fractie van een seconde een klein beetje blijft 'hangen'. De framecounter geeft nog steeds keurig netjes 60FPS aan, maar de beweging van de camera ziet er niet vloeiend uit. Dat is micro stutter.
Precies. 60FPS per sec is natuurlijk ultiem vloeiend als die 60 frames met gelijke tussenposen op je scherm getoverd worden. Dat zie je ook bij film, microstutter. Een 24p film kan er storend uitzien als die op 25p word afgespeeld. Daar hebben nieuwe televisies een truukje op, om die stutter om de 24 frames op te lossen.

Hetzelde telt voor fps in games. Zodrade frames niet gelijkmatig uitgesmeerd worden over die ene seconde, is het mogelijk waar te nemen. Als je het waarneemt, is het storend. Zelfde telt voor Hz-flikkering van de monitor, waar we vandaag de dag gelukkig veel minder last van hebben.

Daarom zie ik liever de industrie zich richten op settings/requirements, waarmee ze bijv. 30 of 60 FPS garanderen. Garantie dat het vloeiend zou moeten spelen, met die specs voor de hardware.

Ook zou ik liever online/Multi player games zien, waar de max FPS gecapped is; zodat de luitjes met megasnelle hardware geen voordeel hebben en mensen met een modale/mindere pc ook nog een kans hebben.
Het probleem echter pas schrijnender naarmate de framerates hoger ligt. Het probleem bij alternate frame rendering ligt bij de extra latency tot de 2e GPU. Naarmate je een hogere framerate haalt, daalt de gemiddelde tijd tusses frames - overstijgt of evenaart de latency die frametimes dan heeft dat het gevolg dat de helft van de frames gedropt worden.
Hopelijk krijgen niet alleen de meest nieuwe kaarten deze driver update, maar ook sommige recente zogenaamde Legacy kaarten zoals de 4800 series en hoger.
Zou dat dan ook opgaan voor oudere series?

Heb zelf namelijk een 6990 (daar heb ik er overigens zelf geen last van, misschien omdat ik altijd v-sync aan heb op 60 of 120fps), maar zodra ik dan tri-CF (met een 6970 erbij) doe dan voelt het veel slomer aan...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 juni 2013 12:34]

Als het goed is geldt dit voor alle crossfire opstellingen, dus ook de oudere kaarten.
Hier is ook een interessante preview van de nieuwe driver, getest met een 7990.
Ziet er veel belovend uit iig!
Het werkt idd veel beter dan de 13.5 zo te zien.
Enige wat ik jammer aan dat filmpje vind is dat het niet 100% synchroon loopt, dan had je het nog net beter kunnen vergelijken. Als ze het helemaal perfect hadden willen doen hadden ze ook die grafiek erin verwerkt, zodat je kan zien op welk punt er dus hogere frame times zijn en hoe erg dat dan is in het beeld, nu is het een beetje gokken wanneer dat is.
Volgens mij ervaar jij dan een ander probleem, nml. slechte tri-CF support in dat ene spel, waardoor tri-cf slechter presteerd dan dual-CF.

Microstutter maakt nml je spel niet slomer, maar zoals het al in de naam aangeeft; je beeld stottert. Dan met intervallen; snel,stotter,snel,stotter...etc.etc.

Als het overall gewoon sloom aanvoelt, zit het probleem ergens anders.
Das raar, ik heb best wel ff crossfire gedraait, maar ik ben helemaal niet tegen mirco-stuttering aangelopen.
Ik heb dezelfde ervaring, draai nu ook al weer een paar jaar crossfire + Eyefinity en heb ook nergens last van, mogelijk is het ook gewoon game afhankelijk ik speel namelijk weinig first person shooters.
het heeft ook veel te maken met wat jij als persoon vind/ervaart! ik ervaar zelf bij de meest plasma's flikkeringen! maar ook games lopen zelden vloeiend bij mij en het ligt niet aan de hardware die ik gebruik! de ene persoon is er gevoeliger voor dan de andere persoon!
Ik heb ook een CF (2x 6870) opstelling in mijn pc zitten maar die problemen kom ik ook helemaal niet tegen, in de FPS games welke ik speel, want dat had ik echt wel gemerkt.

Die manier van stotteren dat zou ik nooit overheen (kunnen) kijken. Ik heb altijd een muis (lag) "probleem" als ik mijn systeem van een nieuw OS heb voorzien en dan moet ik altijd weer even graven waardoor dat ook alweer door kwam. Gelukkig doe ik dat niet zo vaak mijn OS (moeten) vervangen.
Ik had ook 6870CFX en echt nooit problemen gehad.

Nu 1x 7950 die in Far Cry 3 echt enorm stotterde. Nu speel ik Tomb Raider 3 op die zelfde 7950 en die loopt erg soepel. Is volgens mij dus afhankelijk van het spel dat je speelt maar het lijkt met de 7xxx serie erger dan met de 6xxx serie.
Microstutter is ook niet het eind van de wereld, het ziet er gewoon uit als lage fps. Het is gewoon dat als je microstutter hebt (en dat heb je bij multigpu heel vaak) dat rauwe fps geen goeie indicatie van speelbaarheid meer is.

met een single gpu, lage pre rendered frames en zonder vsync is ~40 fps prima speelbaar. Bij een crossfire opstelling hebben de meeste mensen ~60 nodig om het speelbaar te noemen.
Ik ben benieuwd of dit nog impact gaat hebben op de prijsstelling. Het is nu nog vaak zo dat je voor pak 'm beet 50% meer performance op een single kaart een redelijke premium betaald (75-100% meerprijs). Zonder micro-stuttering zou twee keer 7850 wel eens heel wat interessanter kunnen worden dan één keer 7970.
Ik ben benieuwd of dit nog impact gaat hebben op de prijsstelling. Het is nu nog vaak zo dat je voor pak 'm beet 50% meer performance op een single kaart een redelijke premium betaald (75-100% meerprijs). Zonder micro-stuttering zou twee keer 7850 wel eens heel wat interessanter kunnen worden dan één keer 7970.
Niet altijd, denk dat veel mensen later pas hun 2de kaart bij kopen...

Stel dat ik begin vorig jaar een HD7970 had gekocht voor 500 euro, die zijn nu nog maar 300 euro, als ik er nu dus 1 bij zet heb ik dus 150% performance (volgens jouw, ik ben overtuigd dat het beter schaalt dan dat) en heb ik voor die 50% performance dus maar 60% van de kosten die ik had (300 = 60% van 500 euro)...

Dus 60% meer betaald tegenover een single HD7970, en dus 50% meer performance tegenover een single HD7970...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 21 juni 2013 14:20]

Ik bedoel juist dat 2x mid-end gpu een stuk interessanter kan worden dan 1x highend, omdat de stap van mid-end naar high-end doorgaans een achteruitgang is qua performance/euro. Zonder microstuttering zal de CF scaling nog dichter bij de 100% komen. Vooralsnog heb ik zelf altijd gekozen voor een single gpu opstelling, maar als microstuttering geen issue meer is dan is de kans groot dat mijn volgende upgrade een 2e 7870 XT is ipv een 8xxx of 9xxx,puur vanwege de value for money
Dit is goed nieuws. Maar om eerlijk te zijn merkte ik zelf geen verschil in microstutters vergeleken met sli of een single kaart opstelling. Het frame time gebeuren is met de komst er van ook erg aangedikt. Mensen lezen wat en dan is het in eens een heel erg groot probleem vergeleken met toen het frame time gebeuren nog niet aan de orde was. Nadeel hier van is dat AMD CF word afgeraden aan personen die het misschien wel helemaal niet op merkte, en dat word dan weer aan geraden door personen die ook geen CF hebben maar wel het frame time gebeuren hebben gelezen. Maar fijn om te weten dat AMD er hard aan werkt en dat het harde werken word beloond met minder slechte frame times.
Met de komst van frame-time tests is het probleem aangedikt ???

Pardon. Nu draai je de zaken wel om. Het frame-test "gebeuren" is juist gekomen omdat er zoveel mensen klaagden over stottering tijdens het het gamen. Kan er zel over meepraten, ik ervaarde dat enorm bij Farcry 2 met mijn HD4850 CF setup. Gelukkig was er een tweak die dat probleem aanpakte, of was het een verse patch? Het was iig zo erg, onspeelbaar!

Later ook nog bij een ander spel opgemerkt, weet de naam niet zo gauw.
Iig genoeg reden voor mij om weer terug te gaan naar een single vga kaart. Als nml. je fav. spel niet lekker lopen wil met CF en er is niet 1,2,3 een oplossing, baal je. Niemand wil maanden wachten op een fix.

Iedereen staat natuurlijk vrij zijn eigen keuzes te maken en ik zal CF ook zeker niet afraden, maar wel mijn voorkeur kenbaar maken.

Wat niemand kan ontkennen echter, is dat CF gevoelig(er) is voor storingen, zoals micro-stutter.
Het is inherent aan de stand van zaken op dit moment. Daarom juich ik elk project toe, dat dit euvel voor eens en altijd uit de wereld helpt. Alleen wel jammer, dat AMD er nu pas mee komt. Beter laat dan nooit, zal ik maar zeggen.
Ik heb er een jaar of 3 last van gehad met verschillende games (crossfire 5850 vapor-x), fijn dat ze er nu wat aan gaan doen. |:(
Al jaren trouw gebruiker van AMD/ATI, maar de driver support blijft soms wel om te janken.

[Reactie gewijzigd door Electromonkey op 21 juni 2013 12:31]

Ik weet dat het verschrikkelijk off topic is, maar om nog maar even door te gaan: een groot deel van alle 5850's heeft last ervan dat AMD de terugkloksnelheden te laag heeft gezet. Niks aan te doen, hè wat jammer nou. (jewel, maar AMD heeft geen haast)
Met één scherm heb ik er geen last van, maar meteen zodra je een tweede scherm aan mijn kaart hangt gaat de hele boel lopen flikkeren - om gestoord van te worden. Zet je echter eventjes Furmark aan, niks aan de hand, lekker browsen...

Maar goed dat ze in elk geval wat aan Crossfire gaan doen, alleen is deze driver al een hele tijd in de maak en da's inmiddels een beetje zonde voor alle mensen met Crossfire. Echte critici zoals bij PCPer zeggen keihard dat het geen enkele moer uitmaakt of je nou één of twee kaarten draait (bij bepaalde games). Enige wat je krijgt is een heleboel runt frames: frames van een paar pixels hoog omdat de volgende heel snel erna komt, waardoor dat volgende frame onnodig lang blijft staan. Frame pacing is ook niet perfect maar op zijn minst een oplossing, dit slaat namelijk nergens op, het heeft het imago van AMD Radeon ook niet goed gedaan geloof ik. Terwijl AMD met één kaart het redelijk netjes op orde heeft.
Komt net te laat voor mij, ik heb na een hoop jaren crossfire 5850 gedraaid te hebben voor mijn nieuwe PC een GTX770 gekocht. Deels vanwege de microstuttering die ik wel degelijk tegen kwam en als vrij hinderlijk ervaarde.

[Reactie gewijzigd door Therapy777 op 21 juni 2013 13:00]

Het wordt eens tijd, heb de 6990 en bij sommige games nog steeds last van microstutter. Daaronder valt: fifa 13 maar ook BF3.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True