Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 39, views: 15.855 •

In Den Haag wordt nog dit jaar de Cyber Security Academy geopend. Op de school worden studenten onderwezen over de hedendaagse internetcriminaliteit. Het toenemen van cyberaanvallen zou volgens de oprichters een markt hebben gecreëerd voor dergelijke specialistische scholen.

Dat meldt Omroep West op basis van uitspraken van Rob de Wijk, een van de initiatiefnemers van de Cyber Security Academy. De colleges starten bij de opening van het nieuwe collegejaar, op 1 september, en studenten kunnen zich vanaf de zomer inschrijven voor de opleiding. De school is gevestigd in Den Haag. Onduidelijk is of de opleiding op termijn ook elders gegeven gaat worden.

Studenten worden aan de Cyber Security Academy onderwezen op het gebied van internetcriminaliteit. Dit moet er uiteindelijk voor zorgen dat er meer cybercrminelen worden opgespoord. Met de nieuwe school hopen de initiatiefnemers dat de autoriteiten de criminelen een stap voor blijven: er is momenteel een tekort aan mensen die inzicht hebben in cyberaanvallen, zo meent de Wijk.

In Nederland is er al een Cyber Security Centrum, een overheidsorganisatie die onderdeel is van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. De organisatie werd enige tijd geleden opgericht om de groei van de digitale criminaliteit een halt toe te roepen.

Reacties (39)

Is dit een mbo, hbo of universitaire opleiding? Krijg je uberhaubt een geldig bachelor/master diploma of is dit gewoon een veredelde cursus?

--edit--
In de bron lees ik idd dat het oa in samenwerking is met de TU delft. Van mijn eigen universiteit (RUG) weet ik echter dat ze ook cursusen geven en samenwerken met het voortgezet onderwijs. Universiteiten geven niet alleen academische titels weg.

Verder zijn er genoeg mbo opleidingen en cursus aanbieders die zich ook een academie noemen. Dat is vaak pure marketing.

Daarom mijn vraag. Wat is deze opleiding nu waard?

--edit2--
Youriboy meld ergens onder in de thread het volgende:
'Vanaf 2014 wil CSA op HBO- en WO-niveau opleidingen aanbieden. De werkgroep stelt voor een kwartiermaker aan te stellen die de samenwerking opstart.'

link: http://www.automatisering...my-nog-dit-jaar-opgericht

[Reactie gewijzigd door NE5Freak op 17 april 2013 20:01]

Een academie is sowieso geen mbo. HBO of Universiteit dus.
Niet mee eens, ik heb de MBO opleiding "Multimedia academie" genaamd gevolgd bij ROC Midden Nederland. Het woordje academie zegt dus helemaal niks...
academie is WO/HBO niveau. Als jij met je "academie" mbo diploma bij mijn HR aankomt of bij anderen, zullen je never nooit aannemen ivm dat mbo eenmaal geen academisch niveau haalt. ROC midden nederland heeft je eigenlijk misleid met deze titel.
Dan moet jouw HR afdeling gewoon beter opletten. Die horen te weten dat een ROC geen WO/HBO nivo heeft. Een sollicitant kan er ook niks aan doen dat zijn opleiding de naam heeft die het heeft. Als iemand met die opleiding solliciteert voor een functie op MBO nivo is er toch geen vuiltje aan de lucht?

Je kunt het ROC hooguit verwijten dat ze een wat ambitieuze naam voor de opleiding hebben gekozen. De naam Academie is simpelweg niet gereserveerd voor WO/HBO dus in principe kan iedereen die naam gebruiken.

www.deverkeersacademie.nl, voor al uw opleidingen tot rij-instructeur en taxichauffeur :Y)
als je goed oplet zei ik dat ook in mijn bericht. ROC icm "academie" zal bij mijn bedrijf iig niet worden uitgenodigt.
Een sollicitant kan idd er niks aan doen dat zijn opleiding zo'n naam eraan plakt.
als je goed oplet zei ik dat ook in mijn bericht. ROC icm "academie" zal bij mijn bedrijf iig niet worden uitgenodigt.
Dat heb ik heus wel gelezen hoor. Ik vind het alleen erg kortzichtig van jouw HR afdeling; die bestraffen daarmee de sollicitant voor een naamkeuze die hij/zij zelf niet gemaakt heeft.
Sterker nog, je hebt ook nog iets als de 'volksuniversiteit', wat geen WO-diploma's uitdeelt maar enkel cursussen geeft. (http://www.volksuniversiteit.nl/)

Met andere woorden: opletten wat er op je papiertje staat, de naam zegt niets (zoals B64 hierboven al zei).
Een honden academie is ook niet op Universitair niveau en het heet alsnog een academie. De vraag hier is dus niet wat de term "academie" betekend maar eerder wat het niveau is van deze opleiding/cursus/whatever. Dat voor marketing doeleinden termen nogal eens breed gebruikt worden moeten we ondertussen toch wel eens doorhebben...

... eerlijk gezegd, de term "Cyber Security academie" an sich is al lastig serieus te nemen, maar dat kan aan mij liggen natuurlijk.
Dat is niet correct. ROC's zijn zowel MBO als Volwasseneneducatie. Bij dat laatste moet je denken aan dingen als HAVO/VWO maar ook taalcursussen (NT2 is vast wel bekend). Veel ROC's hebben vaak ook nog eens bepaalde medische opleidingen zoals die voor IC-verpleegkundige. Dit is een post HBO opleiding. Misleid het ROC je dus? Niet echt. Het is en blijft wel degelijk een academie wanneer ze de nodige onderwijs ook op dat niveau aanbieden.

Dat wat er op je papiertje staat is weer een ander verhaal. Een universiteit kan net als aan HBO instelling een bachelor graad uitdelen net als een master. Omgekeerd kan het ook. Ditzelfde geldt voor andere titels zoals ingenieur. Bij deze laatste is het verschil ietwat duidelijker wanneer je van de afkortingen gebruik maakt: ing is hbo, ir is universitair. Je zult dus altijd op moeten letten bij cv's, diploma's ,etc. Dat is ook nog nooit anders geweest. Daar heb je nou o.a. ook zo'n sollicitatiegesprek voor ;)

Ook je stukje over HR is pertinent onjuist. Wanneer jij met je diploma bij HR aan komt zetten is dat maar om 1 ding: je bent al aangenomen en moet de gemelde opleidingen op je CV komen staven met de nodige papieren (diploma's, certificaten). Bij het hele sollicitatie proces heeft HR ook bijna geen input tenzij het om een vacature in hun eigen afdeling gaat. Het is immers de afdeling zelf die bepaald of iemand geschikt is of niet. Wel kan HR een voorselectie maken puur en alleen op basis van cv waarbij je dan inderdaad kunt zeggen dat als er hbo wordt gevraagd iedereen met een lager diploma afvalt. Of dat ook slim is, is vers 2.
Zelfs dit klopt niet helemaal, opleidingen tot "ingenieur" heb je ook op het MBO(bouwkunde, elektrotechniek, TI), net zoals je "studeert" op MBO niveau 3 tegenwoordig. Middelbare scholieren worden ook al studenten genoemd tegenwoordig. Reden is dat het andere aanduidingen zo laagdunkend klinken.
(De daling van de kwaliteit in het onderwijs kennen we allemaal, maar dat is een andere discussie.)

Qua het hanteren van de titel, "professor" Pim Fortuyn was ook officieel helemaal geen professor, en we hebben kamerleden gehad met verzonnen titels en diploma's van zelfverzonnen opleidingen, die ze desnoods in het buitenland gevolgd zouden hebben. Het inleveren van een "vals/nep" diploma is trouwens een hele fijne stok achter de deur voor de werkgever, het kan namelijk ingezet worden om per direct iemand zijn contract te ontbinden als het uitkomt.

Met buitenlandse diploma's is het nog een veel groter drama, want sommige mensen beweren gerust dat ze een universitaire opleiding als kapster in colombia of betonvlechter in Iran hebben gevolgd, om onder de regeling "passend werk" uit te komen, vandaar de (overigens vrijwillige) procedure van het "herwaarderen" van diploma's die het UWV hanteerd(hoe bekwaam de mensen zijn die deze procedures hanteren is weer een ander verhaal).

Om deze hele reden zijn in "onze" beroepstakken diploma's en titels gekoppeld aan op te vragen dossiers(voorbeeld: MCSE nummer op pas en sleutelhanger), alsnog is IT-professional een onbeschermd beroep, net als sportinstructeur.
Zelfs dit klopt niet helemaal, opleidingen tot "ingenieur" heb je ook op het MBO(bouwkunde, elektrotechniek, TI), net zoals je "studeert" op MBO niveau 3 tegenwoordig.
Nog altijd is de officiele titel "ing" of "ir" gerelateerd aan bepaalde HBO en WO opleidingen, en heeft nog steeds dergelijke status. Zie ook deze website.


Het initiatief tot een dergelijke opleiding vind ik ronduit goed, en ik hoop echt van harte dat dat er iets gedaan wordt aan internetcriminaliteit. Hierbij noem ik creditcardfraude, bankroof-online en de recente golf van ddos op banken. Helaas duurt het nog wel even voordat hier de eerste resultaten komen.
stu·dent (de; m,v; meervoud: studenten), stu·den·te (de; v; meervoud: studentes, studenten)
1
iemand die studeert, m.n. aan een universiteit of hogeschool
Dus iemand die op de basisschool zit zou al student zijn? Lijkt mij niet. Zie mijn post hieronder, ja HBO'ers vallen tegenwoordig ook onder student en dus ook studeren volgens de van Dale. Dit betekend echter nog niet dat er nog veel (vooral academische) mensen zijn die vinden dat het woord studeren/student alleen voor universitair onderwijs is.
Inderdaad niet, officieel ben je alleen student(e) als je deelneemt aan universitaire/academisch opleidingen. Studeren kan ook als je op basisschool zit, student zijn niet. :D
Historie speelt ook mee. De combinatie student / universiteit heeft een historische eeuwenoude band.

Waarbij studeren eeuwenlang alleen was weggelegd voor mensen die het zich konden veroorloven om enkele jaren in theorie en denkwijzen te bekwamen, zonder neveninkomsten. Met andere woorden, op de portemonnee van pa en ma en niet die van de overheid.

Vanuit die achtergrond werd studeren als vanzelf een elitaire bezigheid.
Officieel klopt het dat studeren alleen aan de universiteit kan, volgens de oude betekenis. Tegenwoordig wordt het steeds ruimer gebruikt. Zo zitten er ook studenten op het HBO en studenten zijn mensen die studeren. De term wordt steeds losser gebruikt en ook de van Dale is er niet duidelijk in door zijn 2e definitie:
onderwijs volgen, student zijn
. Zoek je echter daar naar student dan krijg je als definitie:
iemand die studeert, m.n. aan een universiteit of hogeschool
. Oftewel tegenwoordig, volgens de van Dale, kan je ook prima studeren aan het HBO
Mijns inziens is een student iemand die van onderwijs geniet aan een universiteit (geen school), colleges volgt (geen lessen) en tentamens maakt (geen toetsen). Als je naar school gaat, lessen volgt of toetsen maakt ben je een scholier. Hier mag iedereen het mee oneens zijn, maar zo maak ik het onderscheid.
Volgens Wikipedia:
'Een student (van Latijnse studens= "strevend (naar), zich interesserend (voor), moeite doende (voor)") (....)'
Veelal zie ik HBO scholieren die aan ten minste twee van bovenstaande richtlijnen niet voldoen, ze tonen weinig interesse, zijn geïnteresseerd in het papiertje en niet de kennis. Velen hoeven ook geen moeite te doen voor dat papiertje, dat ligt echter soms buiten hun schuld (laag niveau van de opleiding).

Dit is waarschijnlijk een hele andere discussie, maar ik vind het ongehoord dat een HBO diploma een Bachelor titel heeft en sterker nog dat er "HBO masters" bestaan. Door de Bachelor titel ook aan HBO "afgestudeerden" te geven wekt men namelijk de indruk dat het gelijkwaardig is aan een WO bachelor en dat een HBO bachelor toegang geeft tot een WO master.
Voor zover ik het kan overzien (technische studies) zijn HBO opleidingen van droevige kwaliteit en bieden ze absoluut geen goede aansluiting op een verdere WO carrière.
HBO scholieren hebben vaak ook grote moeite met een pre-master of schakeljaar omdat ze wiskundig plat gezegd erg incapabel zijn.

Wat betreft deze opleiding in Den Haag, tja, ik kan er voordat het is begonnen natuurlijk niets over zeggen. Dan zou ik vooruitlopen op de zaken.
academie kan voor alles staan zo heb je ook de politie academie, militaire academie, en wat stelt dat dan voor?
Uit de bron: "De CSA is een samenwerking van onder andere de TU Delft, de Campus Den Haag en de gemeente Den Haag".

[Reactie gewijzigd door a fly op 17 april 2013 19:44]

Lekker, volgend jaar een studie starten op zowel hbo als WO niveau waar weinig baanperspectief in zit. Tjongejonge... MvOCW moet hier echt een stokje tussen steken.
When it starts up in September the educational programme will initially consist of courses for professionals. As of 2014 it will also offer graduate programmes at both a professional and academic level. It will then be located in a building in The Hague’s Beatrixkwartier.
CSE wil een snelle start maken dus het zal dus eerst gaan om een aantal cursussen voor professionals die al bezig zijn in de informatica sector. Vanaf 2014 gaan ze beginnen met programmas op professioneel ( post-hbo ) en academisch ( wo ) niveau. Dit zal een samenwerking zijn met de informatica afdeling van de TU Delft.
Best interessant, ik zou wel eens willen weten hoe lang zo'n opleiding daar dan duurt en op wat de focus wordt gelegd... :9
Ze hebben zo een mooi moment uitgekozen om de publiciteit op te zoeken met deze studie...! Wat ik me wel afvraag is hoeveel waarde een diploma van deze studie heeft bij bedrijven (binnen en buiten de security branch). Die zullen toch eerder zoeken naar meer algemene informatica gediplomeerde werknemers. En buiten de security branch - die nou ook weer niet zo enorm groot is - heb je hier toch stukken minder aan?
Er is ook een bachelor Security aan de Radboud Universiteit (http://www.ru.nl/opleidin...matica/vm/cyber-security/).
En de opleiding Information Security Management op de Zoetermeerse vestiging van de Haagse Hogeschool.

[Reactie gewijzigd door Rafe op 17 april 2013 23:23]

Dat komt even goed uit! :) Ik ben met een maand afgestudeerd en wilde de opleiding HBO - Informatica doen en dan in de specialisme van Forensisch ICT op de Hogeschool in Leiden.. maar nu ik dit zo zie ga ik misschien wel in overweging om deze opleiding te doen :)

Iemand enig idee wat de eisen zijn? Waar de school precies is enz?

Edit:
Heb al wat gevonden.
'Vanaf 2014 wil CSA op HBO- en WO-niveau opleidingen aanbieden. De werkgroep stelt voor een kwartiermaker aan te stellen die de samenwerking opstart.'

Link: http://www.automatisering...my-nog-dit-jaar-opgericht

[Reactie gewijzigd door Youri op 17 april 2013 19:53]

En als je het helemaal spannend wilt maken moet je de Kerckhoffs master (WO) doen. Dat is toch nu wel eigenlijk het hoogste wat je kunt halen kwa security opleiding (http://www.kerckhoffs-institute.org/).

Ik wens je veel succes Youriboy met je studieloopbaan ;)
Pas aub wel op met nieuw opgezette opleiding. Vaak zijn het of halve tracks van andere studies (in dit geval waarschijnlijk Informatica) of de kwaliteit is een stuk lager dan normaal omdat alles snel uit de grond gestampt moet worden.
Klopt, maar de meeste docenten die de Bachelor Security geven, geven nu de Security master (Kerckhoffs) dus ik denk dat wel mee valt. Tevens worden er nu ook al veel Security vakken gegeven in de normale Informatica.

Maar het klopt wat Gropah zegt, je zou beter September 2014 kunnen beginnen dan is er één jaar waar ze alles kunnen afstemmen.
Hmm een opleiding speciaal voor hackers. leuk!
hacken != beveiligen

Het is wel waar dat ze hand in hand gaan en om een beetje te beveiligen moet je wel wat kunnen hacken en vice versa, maar er zijn genoeg voorbeelden waarbij een hacker geen goede beveiliger is en hetzelfde voor andersom.
Goed dat er in ieder geval aan gewerkt wordt om meer mensen de beveiligingsindustrie in te krijgen.
Als ik zo het nieuws lees met al die berichten over cyberwarfare dit, DDoS dat, lijkt me dat er in ieder geval voldoende behoefte is aan Cybersecurity-experts.

Misschien kunnen de banken meteen wat mensen aannemen nadat ze afstuderen :)
Er staat nergens in het artikel dat er les gegeven gaat worden in Informatica en dergelijke. Wellicht dat er wel wat bij zit maar om cyberaanvallen op te sporen heb je toch ook kennis nodig van Recherche werk, psychologie -> de mens achter de hacker, of hoe groeperingen/terroristen te werk gaan enzo voorts.
Ik vermoed dat dit een mengeling is van de opleidingen Informatica o.i.d. en Integrale Veiligheid/Criminologie zo je wilt, of dat het zoiets moet worden. Interessant!
Ik lees dat die opleiding in het Beatrixkwartier zou moeten gaan gegeven worden. Daar zit 1 schoollocatie - en da's InHolland.
Ik kan me voorstellen dat die een boost kunnen gebruiken qua opleidingen na de debacles van de afgelopen jaren, maar tegelijkertijd vraag ik me af wat dan de kwaliteit van de opleiding zal zijn :X

Dat gezegd hebbende: als ik zie hoe het gaat met nieuwe opleidingen kun je idd beter geen student van het eerste uur zijn maar een jaar wachten. Dan zijn de meeste kinderziektes er ook uit qua problemen. Ik kan me nog prima herinneren dat er bij ons op de HHS destijds ineens een nieuwe vakrichting werd opgesteld. Daar zijn toen veeel vrijstellingen verleend, simpelweg omdat het materiaal niet of niet goed voor handen was.

Docenten zijn ook mensen...die moeten eerst in de materie duiken voor ze er lessen in kunnen geven. Dat TU docenten dat vak enigszins beheersen zou je verwachten...maar helaas zie je maar al te vaak dat er jongelingen die net van school af komen voro de klas worden gezet om een bepaald vak te geven waar ze eigenlijk niet eens voor opgeleid zijn. Komt de kwaliteit niet echt ten goede.
beter zouden ze er dan een publiek-private samenwerking van maken met bijvoorbeeld docenten die dagelijks bij bedrijven als Fox-IT oid werken. Dan heb je er ook wat aan, ipv dat je alleen de basis krijgt bijgebracht.
Probleem is juist dat bij veel field-experts, ook veel van degenen die bij dit soort bedrijven werken, die basis niet 100% solide is. Het is nu eenmaal een vakgebied waar 'brandjes blussen'aan de orde van de dag is.
Vindt het wel jammer dat ze het ook niet op MBO nivuea doen :).
En alleen HBO of hoger :) alsof je dan nog niet goed genoeg bent op het MBO..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Sony Apple Games Besturingssystemen Politiek en recht Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013