Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 93 reacties, 38.225 views •

Ikea schuift de verwachte introductie van zijn Uppleva-tv-serie in Nederland een jaartje op en zal pas volgend voorjaar beschikbaar zijn, zo verklaarde het Zweedse meubelbedrijf tegenover Tweakers. In België zal de Uppleva-tv-serie vanaf volgende maand te koop zijn.

Hoewel de Uppleva-tv-modellen sinds juni vorig jaar al beschikbaar zijn in een zevental landen, waaronder thuisland Zweden, Frankrijk, Italië en Spanje, zou Ikea dit voorjaar starten met de verkoop van tv- annex meubellijn in de rest van Europa waar het bedrijf actief is. Volgens Mark Ogertschnig, pr-hoofd bij Ikea Nederland, zal de Nederlandse introductie echter pas volgend voorjaar plaatsvinden. "De Uppleva-tv-serie wordt gefaseerd ingevoerd in Europa en Nederland is nog niet aan de beurt", aldus Ogertschnig tegenover Tweakers. Opmerkelijk is dat de Uppleva-tv-modellen vanaf april wel in Belgische Ikea-winkels te koop zullen zijn.

De Uppleva-tv bestaat uit een tv-meubel waarin een tv, 2.1-speakersysteem en een blu-ray-speler verwerkt zijn. Belangrijk uitgangspunt is dat alle draden aan het oog onttrokken worden. Het tv-gedeelte is afkomstig van de Chinese firma TCL, de vierde grootste tv-fabrikant ter wereld, en heeft bescheiden smart-tv-functionaliteit. Als beeldformaat kan gekozen worden uit 24", 32", 40" en 46", terwijl de losse subwoofer draadloos verbonden kan worden met het audiosysteem.

Het Uppleva-tv-meubel, net als de rest van het Ikea-assortiment leverbaar in verschillende configuraties en kleuren, is in de kleinste uitvoering in België te koop voor 717,50 euro, terwijl voor de 46"-uitvoering 1192,50 euro neergelegd moet worden. Ikea Nederland biedt wel al tv-muurbevestigingen aan onder de Uppleva-vlag.

Ikea Uppleva 610px

Reacties (93)

Reactiefilter:-193086+158+23+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Opmerkelijk is dat de Uppleva-tv-modellen vanaf april wel in Belgische Ikea-winkels te koop zullen zijn.
Waarom is dat opmerkelijk? Waarom zou iets niet eerder in BelgiŽ geintroduceerd kunnen worden?

Ik ben benieuwd naar de kwaliteit van de Ikea-TV's. Lijkt me een mooi onderwerp voor een test/review van T.net.
Bijvoorbeeld hierom:

Juridisch staan bij het wereldwijde IKEA twee Nederlandse besloten vennootschappen en een Nederlandse stichting centraal. Inter IKEA Systems B.V. uit Delft is de eigenaar van het IKEA-concept en het handelsmerk, INGKA Holding B.V. uit Leiden daarentegen bezit alle 267 eigen vestigingen.

Ofwel: Ikea is juridisch gezien dus zo Zweeds als een klomp en een molen.
In Zweden hebben ze ook molens. Zweedse klompen zijn met leer aan de bovenkant en zitten een stuk lekkerder dan die primitieve Nederlandse houten dingen. Omdat Ikea via Nederland legaal belasting ontduikt (laten we gewoon de dingen gewoon noemen zoals ze zijn) maakt ze echt niet echt Nederlands.
Omdat je in BelgiŽ doorgaans producten in de Nederlandse en Franse taal op de markt brengt. Het is dus (waarschijnlijk) niet het excuus dat ge gebruikers interface nog niet vertaald is, wat normaal vaak wel de reden is voor Nederland.
inderdaad, zeker aangezien het komt als een compleet op elkaar afgestelde set (als ik het goed bebrijp) kan ik me best voorstellen dat dat erg fijn werkt aangezien alles netjes op elkaar afgestemd is, maar het kan net zo goed een ramp zijn.

hoedanook een erg intressante stap van Ikea, ben benieuwd of ze mogelijk later ook de computer wereld ingaan, met bijv bureaus met geintegreerde hardware.
Ik heb d'r een, (woon in Zweden) en ben d'r erg tevreden over. Subwoofer had iets beter gemogen en het kleuren spectrum iets helderder maar over-all is het een prima meubel & entertainment oplossing. Goed gebruik van HDMI (icm met HDIM ARC), fijne afstandbediening, genoeg aansluitingen. Goed te customizen. Alleen jammer dat er geen Netflix app is voor de SmartTV. Geen kabels die overal rondslingeren en dingen die half compatible zijn met de rest, gewoon een clean meubel met goede hardware.

[Reactie gewijzigd door PrisonerOfPain op 26 maart 2013 15:12]

[bullshit]

Als het nou een typisch IKEA-concept TV zou zijn, zou de koper hem zelf in elkaar moeten zetten!

Met computers zou dit een stuk makkelijker zijn dan TV's. Hoe dan ook, hilarisch :P

[/bullshit]

Hoe dan ook is het wel een logische stap van IKEA. Tot nu toe hadden ze (in Nederland) altijd namaak Philips consumenten elektronica staan in hun woonkamer inrichtingen. Het zal mij niets verbazen dat het idee van een eigen merk consumenten electronica (dan wel werkend, het zou immers leuk zijn een TV met bewegend beeld te kunnen zien in de IKEA-woonkamers, etc.) al jaren ter discussie ligt.

PS. I.p.v. Uppleva hadden ze best wel wat minder Zweeds kunnen gaan. Level-up klinkt al een stuk beter ;)

[Reactie gewijzigd door Dan0sz op 27 maart 2013 00:11]

Omdat IKEA Delft De IKEA winkel is in de wereld, aka concept center.
Zeer vreemd dat men dus heeft besloten om het niet in NL te gaan verkopen nog...
Omdat IKEA een Nederlands bedrijf is tegenwoordig?
Hopelijk begrijp je dat dat puur om belastingtechnische redenen is, net als vele "Nederlandse" postbusbedrijven op o.a. de Amsterdamse Zuidas. De locatie van de hoofdzetel heeft geheel niets te maken met de productmarketing en -strategie van Ikea.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 26 maart 2013 12:48]

Misschien moet je dan maar even deze Uitzending kijken ;)

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1333415

Edit: is al hieronder ergens gepost door iemand.

[Reactie gewijzigd door webgangster op 26 maart 2013 12:51]

Ikea is sinds vorig jaar een volledig Nederlands bedrijf, wordt overigens wel financieel in nederland gemanaged.

http://en.wikipedia.org/wiki/INGKA_Holding
en het is niet een belasting reden meer maar een anti-takeover scheme, anders waren ze 30 jaar geleden al overgenomen door wall-mart..

[Reactie gewijzigd door stewie op 26 maart 2013 22:57]

Als beeldformaat kan gekozen worden uit 24", 32", 40" en 46"
Dat zijn ook wel weer typische formaten voor de typische "schuif de TV maar in die hoek" huiskamers. Dus huiskamers waar de TV in een overgebleven hoekje wordt geplempt, en de salontafel of een dressoir ofzo centraal staat. Een huiskamer waar een TV centraal staat met een proper home-cinema-setje, daar is 46 inch eerder het minimumformaat. 24 inch is echt ontzettend klein voor een TV. hooguit geschikt voor een kleine kinderkamer of een camper.

Dat ze niet verder gaan dan 46 inch, verbaast me dus nogal. Ik zit op 3 ŗ 4 meter van m'n TV, en k zou daarvoor best een 80 inch willen. Voor een cinema-toepassing is dat een heel geschikt formaat voor die afstand, en 3-4 meter is niet eens zo veel.

/edit
-1? Sorry, soms snap ik dat, maar nu echt niet. Argumenteren graag.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 26 maart 2013 12:51]

Je zit op Tweakers he, en das geen Ikea. Ik denk niet dat het merendeel van de mensen graag een 80" TV frontaal in hun woonkamer willen, daarom koop je ook zo'n Uppleva, omdat 't dan weggewerkt is. Misschien is voor hen 't geen wat zich rond de salontafel afspeelt belangrijker dan op TV? Ik hoef ook geen giga tv, liefst niet te opzichtig, niet te centraal in mijn woonkamer, dat bepaalt beetje teveel de sfeer.

Het verbaast me dan ook totaal niet dat ze niet verder gaan dan 46", daar is al een heel andere markt voor. Ikea is zich goed bewust van welk marktsegment ze op targeten.
Dus heel slim dat IKEA zich niet richt op de enkele TV nerd, maar gewoon op de massa. Er moet wel verkocht worden natuurlijk.
Ik denk niet dat Ikea mikt op de markt waar de TV centraal staat in de woonkamer. Koop dan gewoon fijn een losse TV met de juiste specs en hang die pontificaal midden op de muur, aangesloten aan je propere home-cinema-setje.

Ik denk overigens dat de markt voor "schuif maar in de hoek" concepten groter is dan voor "de TV als middelpunt van de woonkamer" concepten, maar misschien is de wens in deze de vader van de gedachte.
En wat is precies de doelgroep van de Ikea? Iemand die een high-end tv wil kopen zal dit nimmer bij de Ikea doen. De Ikea heeft een zeker imago; leuk spul voor het schappelijke prijs. Niks meer, en niks minder.

Als jij een imposante tv en een goede audioset wil halen, dan ga je niet naar de Ikea. Dan ga je op z'n minst naar een electronicaketen. Ikea zal zich hier weldegelijk van bewust zijn. Deze keten heeft ook helemaal niks te zoeken dat marktsegment en zo profileren ze zich ook helemaal niet.
(...) Dus huiskamers waar de TV in een overgebleven hoekje wordt geplempt, en de salontafel of een dressoir ofzo centraal staat. (...)
Geheel off-topic, maar ik kan het toch niet laten: wat een ontzettend degenerenede manier van schrijven. Laten we het eens andersom draaien; wat komt precies tekort in de huiselijke situatie als de tv zonnodig het middelpunt van de huiskamer moet zijn? ;)
Toch zie ik niet veel voordelen van een systeem waar de TV volledig in de kast zit geintegreerd (zoals ik het snap)
Mocht je dan over een paar jaar je kast of TV willen vervangen, maar de andere helft niet omdat je daar nog tevreden over bent heb je toch een probleem.
De tijd dat een TV jaaaaaren mee gaat ligt helaas ook al tijd achter ons.

Vroeger had een bedrijf gelijk een slechte naam als een TV na 10 jaar kuren begon te vertonen. Zou ie na 5 jaar al moeilijk doen was het een heel slecht bedrijf.

Als je tegenwoordig een 5 jaar oude TV hebt is deze al haast antiek en zou men eerder verbaast zijn dat ie het nog doet.

Dus zo'n Ikea-set zal het tegenwoordig best goed gaan doen. Na 3 jaar nieuw TV-meubel? Logisch toch?

[Reactie gewijzigd door L1nt op 26 maart 2013 12:50]

dan ben ik waarschijnlijk uit de tijd. Heb mijn tv alweer 6 jaar en hij doet het nog en ik ben daar niet echt verbaasd over. Verwacht zeker nog wel dat hij de komende 6 jaar het goed blijft doen.

Tegen die tijd koop ik wel iets met oled, misschien heeft apple dan wel een speeltje voor mij :)

Fabrikanten proberen de consument ervan te overtuigen dat iedere 2 jaar een nieuwe mobiel en tablet normaal is, met tv's proberen ze de lifecycle ook steeds meer te verkorten. Denk echter dat dat model op den duur onhoudbaar is, ik besteed nu al zoveel geld aan elektronica dat als het nog meer wordt ik er een extra baan bij mag zoeken.
Och mijn HD-ready LCD is ook al bijna 6 jaar hoor. Kan er nog uitstekend op xboxen en mijn computer op aansluiten. TV kijken doe ik sporadisch tegenwoordig. Download de gewenste serie wel :X

Maar zoals je zelf ook aangeeft probeert men de lifecycle in te korten. Een Nokia was achteraf ook niet blij met de durability van een 3310 of 6310. Als een product te lang mee gaat, koopt men geen nieuwe. Geen verkopen = geen winst.
Het heeft een hoge WAF (Wife acceptance facor) :P Voor de tweaker is het wellicht wat minder interessant. Ik denk niet dat het systeem qua features en kwaliteit voorop zal lopen. Het is meer voor de gemiddelde consument die voor 1200 euro een meubel + tv krijgt en niet hoeft te lopen klooien om de kabels wegwerken.

Wat ik me wel afvraag is hoe de verhoudingen zijn met de meubel. Dus of er bij de 46 inch ook een groot meubel zit. Je ziet vaak bij mensen met een kleine huiskamer de grootste tv's. Maar als daar ook een groot meubel bijzit dan wordt het voor hen een beetje lastig....Vaak is de kijkafstand daar ook niet goed, aangezien je bij grotere afmetingen er verder van af moet zitten.

[Reactie gewijzigd door Mr_gadget op 26 maart 2013 12:46]

Ik heb al een tijdje niet meer naar de prijzen van de TV gevolgd. maar 1200euro voor een meubel + TV van 46" lijkt me wel vrij goedkoop. En verlos je de moeide om de bekabeling weg te stoppen.

Then again, Ik wil liever Ikea meubels met een "merk TV" erop, oogt beter als vrienden op bezoek komt :+
Zo goedkoop is het niet. Een 46" Samsung of LG begint al rond the EUR 599 bij de mediamarkt. Houd je nog 601 over voor het TV meubel, das best prijzig.

Een en ander zal vooral afhangen hoe de TV zich kwalitatief verhoud tot "gewone" TV's.
Je krijgt voor dat bedrag ook nog een BR-speler, versterker, ingebouwde speakers Ťn een draadloze subwoofer erbij. Met ook nog 5 jaar garantie inclusief is het een enorme goede deal !! Zie op de IKEA site ook veel verschillende modellen van Uppleva's.

TCL is ook geen kleine jongen als nr. 4 van grootste TV fabrikanten ter wereld, net na Samsung, LG en Sony. Wikipedia geeft aan dat Samsung deels hun LCD productie uitbesteed aan TCL en ook onder Alcatel label werken. Geen kleine jongen dus.

Dit filmpje maakt mij wel enthousiast. Binnenkort maar weer eens even langs Antwerpen.

http://youtu.be/0Nm7-EuctOs
Then again, Ik wil liever Ikea meubels met een "merk TV" erop, oogt beter als vrienden op bezoek komt :+
Serieus? Voor jezelf is het prima, maar het oogt beter om een "merk TV" te hebben? Dan heb je m.i. echt de diepgang van een... eh... flatscreen TV.
Betalen die vrienden ook de rekening?
Ehm leuk, maar hoe sluit ik mijn HTPC er dan makkelijk op aan? Zonder dat de draden zichtbaar zijn? :)
Die zet je ook in de kast natuurlijk.
Ja maar dan moet er een deurtje open staan, of ik moet ergens een gat boren of een usb-verlengkabel in beeld leggen voor mijn Logitech unifier.
Dat hoeft niet, want ťťn van de deuren heeft een doorzichtig iets. Ik dacht een gaas of terwijl een plexiglas plaat. Dat weet ik niet meer zeker.
het valt me mee dat je niet zelf hoeft te solderen :p