Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties, 21.852 views •
Submitter: Gaming247

Van alle Steam-accounts, draait 2,02 procent nu de Linux-client, blijkt uit de meest recente meting van Valve. Het percentage is ten opzichte van vorige maand verdubbeld en als de groei aanhoudt lijkt het OS X-aandeel in zicht te komen.

Valve Steam LinuxAls de percentages van de verschillende Linux-distributies bij elkaar opgeteld worden, blijkt het Linux-aandeel op Steam op 2,02 procent te liggen. Dat valt op te maken uit Valve's statistiekenrapport van februari. Ubuntu 12 is met afstand de populairste distro, waarbij Ubuntu 12.10 x86_64 met een percentage van 0,71 procent de populairste versie is. Valve timmert de laatste tijd hard aan de weg met zijn Linux-client en ports van games voor het opensourcebesturingssysteem en het was de vraag welk effect dat zou hebben op het aandeel van Linux op het gameplatform.

Het percentage is ten opzichte van Windows nog verwaarloosbaar, maar in vergelijking met Mac OS X lijkt al heel wat terrein gewonnen te zijn: het aandeel van Apples OS lag in februari op 3,07 procent. Dat percentage ligt dus nog hoger dan dat van Linux, maar de Steam for Mac-client maakte zijn opwachting ook al drie jaar geleden, tekent The PowerBase aan. Eerder deze week liet de ontwikkelaar van Defender's Quest weten tijdens de Steam Linux-promotiecampagne 335 Linux-exemplaren van zijn spel te hebben verkocht, tegen 130 OS X-sales en 1614 Windows-verkopen. Buiten de kortingsactie op Steam om lag het Linux-percentage met 7 procent op de totale verkoop nog wel onder de 11 procent van Mac OS X.

Het is de vraag of Linux de groei kan blijven vasthouden en of niet het gros van de in games geïnteresseerde Linux-gebruikers de client nu al heeft geïnstalleerd. Het marktaandeel zal in ieder geval weer een groeispurt doormaken als Valve zijn op Linux draaiende Steam Box gaat uitbrengen. Die release wordt echter pas volgend jaar verwacht.

Reacties (69)

Reactiefilter:-169066+143+20+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Gezien de steam client nog niet helemaal compatible is voor iedere distributie, denk ik dat het percentage nog wel gaat groeien.

Zal mooi zijn als we mac verslaan _/-\o_

Ik heb het in ieder geval nog niet helemaal aan de praat op centos 6.3 . Het moet wel kunnen, maar ik heb geen zin om er te veel tijd in te gaan steken. Ik wacht wel tot de officiele packages uitkomen (je hebt die van Fedora 18 e.d. , maar dat blijft aanprutsen).

edit: Nu ik 5 minuten geleden even op de WC zat en er kritisch over aan het nadenken was, besefte ik me dat die cijfers (helaas werkt de link in 't artikel niet) waarschijnlijk niet helemaal correct zijn. Door die TF2 actie zijn er ook een heleboel mensen die alleen hebben ingelogd in Linux om hun gratis item te krijgen (net zoals toen Mac os X kwam), maar vervolgens gewoon weer spelen op Windows dus.

[Reactie gewijzigd door Rudy op 2 maart 2013 16:12]

Nou, ik hoop dat jullie dan ook meer games te kiezen hebben naast een paar Source engine games (Counter Strike, TF2), 30 Sims uitbreidingen en wat Indie games is er niets te kiezen voor OSX @ Steam.
Het aanbod blijft een beetje schraal.

Hopelijk stimuleert dit soort zaken ontwikkelaars om toch voor Linux te gaan kiezen.

Misschien dat de komst van de steambox wel veel veranderingen met zich meebrengt.
ik moet nog steeds zeggen dat ik hoop dat er ook een zooi goedkopere games ge-her-compiled worden maar dan tegen wine... niet alle games zijn het waard om linux native te laten draaien d3d en dat soort crap world maar al te vaak verkozen boven OGL...

als steam nu eens een winelib zou toevoegen kun je veel meer spellen spelen

dat het wellicht soms minder werkt moet je dan maar voor lief nemen..
dat het wellicht soms minder werkt moet je dan maar voor lief nemen..
En dat is nu net de reden om het NIET te doen. Als ik geld geef aan een spel, wil ik dat het werkt. Wine geeft geen enkele garantie.
Waarom zou dat geen garantie bieden? Wine wordt bij het spel geleverd en is dus getest. Wat voor distributie specifieke aspecten gebruikt Wine waardoor het niet op een fatsoenlijk geconfigureerde distributie zou draaien?
d3d en dat soort crap world maar al te vaak verkozen boven OGL
Dat komt vooral ook doordat OpenGL geen beter alternatief is. OpenGL is sinds IrixGL niet echt met zijn tijd meegegaan. Ja het ondersteund nieuwe technieken en het is soms sneller, maar het blijf een procedurele en rommelige C API. Heb zelf overigens altijd met plezier met OpenGL gewerkt, maar het is wel een beetje achter gebleven.
Dat valt tegenwoordig ook wel weer mee. Met OpenGL 3.2 is er het nodige verbeterd en persoonlijk maakt het mij niet meer uit of ik Direct3D10+ of Opengl 4.0 kies.
nee maar de mensen die AAA games ontwikkelen wel.
Mac aantallen gingen na een tijdje omlaag nadat het nieuwe eraf was, en er zijn VEEL meer games voor Mac dan voor Linux. Steam voor Mac zorgde ook niet voor veel meer nieuwe games, dus ik denk dat dit echt niets gaat worden.

Als je een beetje gamer bent dan moet je toch dual booten, waarom zou iemand dan een versie voor Linux maken?

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 2 maart 2013 18:41]

Ik vermoed dat je in dat laatste nog wel eens gelijk zou kunnen hebben: als ik SPUF zo lees zijn er heel veel gebruikers die linux alleen in een virtuele omgeving hebben geinstalleerd om een Tux te krijgen, en een groot gedeelte daarvan geeft aan de installatie direct daarna weer verwijdert te hebben.

Natuurlijk, al die mensen die naar tevredenheid nog steeds linux draaien hoor je niet zo snel (mensen klagen snel, maar als iets goed werkt zijn mensen doorgaans een stuk minder luidruchtig), maar als de algemene consensus op het forum iets is om vanuit te gaan zal slechts een heel klein percentage van die Team Fortress 2 spelers linux blijven gebruiken.

Afgaande op de stats hebben zo'n 30.000 TF2 spelers afgelopen maand linux gebruikt om een promo item te krijgen. Als driekwart hierna linux heeft verwijdert, hoeveel blijft er dan nog over van die 2% gebruikers vraag ik me af?

[Reactie gewijzigd door FragFrog op 2 maart 2013 19:02]

Het is geen wedstrijd, je zit niet in team linux. De muren moeten juist breken en steam is een van de hamers die het gaat doen, ga nu niet metselen met competiviteit waar het niet thuis hoort!
Kun je sommige van deze games ook spelen op de Raspberry Pi?
En de raspberry pi is ook bij lange na niet kractig genoeg om enig game anders dan text based adventurers te spelen.
De CPU is het probleem niet voor grafische spelletjes, die is meer dan krachtig genoeg. Volgens mij is die vergelijkbaar met die in de originele iPhone.

Het gebrek aan een GPU op de Raspberry Pi maakt het wel lastig, omdat de meeste apps daar nou eenmaal voor geprogrammeerd zijn.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 2 maart 2013 16:30]

De CPU is in de rpi net wel het probleem, het gaat hier om een verouderde A5 cpu met, naar hedendaagse normen, weinig rekenkracht. Je wil de rpi echt niet gebruiken als PC voor dagdagelijks desktop gebruik. Zelfs met krachtigere hardware zoals een pandaboard werkt het nog niet vlot. De enige reden waarom de rpi zo populair is, is vanwege zijn prijs en de nog werkbare prestaties bij videodecoding dankzij hardwarematige versnelling.
Ik denk dat die werkbare prestaties bij decoding echt maar een klein deel hebben bepaald van de populariteit. De Raspberry Pi is er eigenlijk nooit echt voor bedoeld. Bij mij in de buurt wordt het vooral gebruikt voor simpele servertjes die toch nooit veel load zullen krijgen en waarvoor een dikke PC dus erg overkill is, en voor embedded systemen waar een Arduino gewoon te beperkt voor is. Die GPIO pinnen zijn niet een of ander fancy koelblok.
Een de modbaarheid, toepasbaarheid, wijzigbaarheid, dynamische werking, simpelheid, hoog knutselbaar factor, grootte.. enz.
Er zit wel zeker een GPU in the Raspberry Pi. Ik heb geen flauw idee wat de prestaties ervan zijn, maar hij ondersteund OpenGL ES 2.0. Het gaat trouwens om dezelfde GPU als bijvoorbeeld in de Nokia PureView 808.
Ik begreep juist dat de GPU relatief erg krachtig was. De claims dat het twee keer zo krachtig was als de GPU in de iPhone 4s gingen zelfs rond.
Quake op de Raspberry pi, niet bepaald txt based :)

https://www.youtube.com/w...e&v=e_mDuJuvZjI#t=32s
Ik denk het niet aangezien dit (volgensmij) op de x86 architectuur gebaseerd is, en een Raspberry Pi is ARM.
**** applaus ****
Het is een zeer nette prestatie en ik ben blijk dat al het werk dus echt effect heeft.
Game PC's hebben dus nog een toekomst :)
Ja de game pc heeft een toekomst als er tenminste kwalitatief goede games uitgebracht worden. Ik denk dat het niet het geval is wanneer er voor veel systemen uitgebracht moet worden. Dan krijg je niet geoptimaliseerde games en mindere kwaliteit. Ik hoop dat de verschuiving naar het linux platform er niet voor gaat zorgen at de kwaliteit op OSX, Windows en linux naar beneden gaat. Er moet eigenlijk gewoon een systeem komen dat een game makkelijk gepoort kan worden naar verschillende platformen. Dit probeert Microsoft in zijn eigen ecosysteem al te doen.
Dat systeem bestaat al.. OpenGL. Echter.. gooit Microsoft graag roet in compatibiliteit. Hetzelfde doet Apple vaak.
of Linux die roet in het eten gooit, kan bijde natuurlijk, maar is meer aande spel makers die doen vaak alles in directx en laten opengl is zoals het 5jaar terug was.
Linux is geen bedrijf, tegenstelling tot Microsoft en Apple.
Niet alleen dat, maar het loopt ook nog eens alleszins fatsoenlijk op Linux. Heb pas zelfs CS:S op mijn netbook gespeeld.
Viel mij op dat het aantal bevolkte CS 1.6 servers laag was. Je gaat me toch niet vertellen dat linux en windows spelers gescheiden servers hebben??
Verder nog niet ideaal hoe Steam met dual-schermen omgaat, als je de secundaire aan de linkerzijde hebt staan, zit je.
Steam heeft CS geupdate voor linux compatibiliteit, waardoor CS weer vol bugs zit voor veel mensen. Zelf geen problemen meer gelukkig, maar er zijn nog zat mensen die een groen scherm krijgen bij de opstart of waarvan hun muis niet lekker werkt etc.. Na de update is het aanzienlijk rustiger op 1.6. Leuk steam en games voor linux, jammer dat windows gebruikers er slachtoffer van zijn (bij 1.6 iig)
Die bugs worden wel weer weggepoetst.

Vernieuwingen kunnen nou eenmaal niet altijd vlekkeloos gaan.

Vooral niet wanneer het op dit soort dingen aankomt.

Ik vind 't wel vervelend voor je, maar met het eindresultaat in gedachte (cross compatability, daardoor misschien uiteindelijk meer spelers), zal ik de hoop er nog even in houden.
Alhoewel ik de 'online DRM' kant van Steam niet echt prettig vind, moet ik zeggen dat ik de gebruikerservaring van Steam op Linux het wel erg prettig vind; het is gewoon clickerdy-click en gamen maar. :)
Steam is zorgt helemaal niet voor een online-DRM, want je kunt gewoon in offline-modus spelen. ;)
hoe werkt steam voor Linux nu? ik heb 2 steam accounts kan ik daar nu mee inloggen op steam en huidige aangekochte spellen die ze geport hebben naar Linux ook spelen, of moet ik die apart aanschaffen?

vind t wel leuk om te proberen op onze ouwe flaptop met Linux mint op dual boot. vind Linux nog altijd niet handig werken maar voor de fun en als hobby toch wel een uitdaging.
Je kan alle spellen die je op Steam gekocht hebt gewoon op ieder platform waarvoor ze beschikbaar zijn spelen.
Draai het al sinds de beta en ben er erg tevreden mee tot nu toe. Het heeft me in ieder geval verbaasd hoe robuust alles tot nu toe draait. Zelfs tijdens de beta waren er eigenlijk weinig problemen, en problemen die er zijn worden snel gepatched.

Het blijft nu alleen wachten op andere grote games. Ik ben zelf een TF2 speler dus ik vermaak me op dit moment wel met Steam op Linux, maar als je geen TF2/CS1.6 speelt dan ben je toch gauw uitgekeken want voor de rest bestaat het aanbod voornamelijk uit indie games (niet dat daar iets mis mee is, maar over het algemeen zijn dat geen games waar je weken mee zoet bent) en oude Valve games.

Valve is in ieder geval bezig met de L4D games naar Linux te brengen en ik neem aan dat ook Dota 2 gaat komen. Maar daarna zullen toch andere partijen mee moeten gaan doen om het echt een success te laten worden op de lange termijn. Ik ben benieuwd in ieder geval.

[Reactie gewijzigd door ReverendBizarre op 2 maart 2013 16:05]

Niet slecht voor een platform dat relatief klein is! :) Blijkt maar weer dat er een enorm veel gamers in de Linux community zijn.

Ik heb zelf ook al een aantal Steam games draaien op Ubuntu en het gaat allemaal als een zonnetje! Geen gedoe meer met Wine om een keer iets te kunnen spelen. Alleen wel jammer dat er tot nu toe vooral Indie games beschikbaar zijn en niet echt grote game titels. Toch zijn de meeste indie games tegenwoordig van zulk hoog kwaliteit dat ik dat niet zo erg vind.
Ik zie het toch anders. Het is dat OSx het heel slecht doet maakt dat je dat wat overtref nog geen windows game target markt killer.

2 procent is niet commercieel rendabel om daar port budged aan te besteden. Moet toch heel flink stuk groeien eer commerciele bedrijven wel wat massaler cross PC platform economisch interresant gaan vinden.

Net zoals ik van console met grof 60 vs 70 miljoen units er ook geen verliezer in zie. Maar wel een cijfertjes winner.

Bij linux denk ik niet aan gamen.

Maar wel aan thuis servertje WHS of linux?

Mac OSX deed er 3 jaar over voor 3% Dus hoe zal het zijn in 2016 voor linux.
Ik denk ook dat ze achter de HTPC markt aan zitten.
Een platform waar men makkelijk Linux op zet omdat je het gebruikt met bv XBMC en niet om te Photoshoppen of Word documenten te maken. Dat je daar nu ook native wat spellen op kan spelen is dan mooi meegenomen. Met de hoop dat steam kan groeien tot een non-console, consol achtig platform met hun "big picture". De voordelen van pc over console (eigen hardware) en de voordelen van console (huiskamer + community + media).
Overigens moet je rekenen dat het gros van de OSX en Linux gebruikers ook Windows heeft. Ca 5 van de 95% van de Windows gebruikers doet dus aan dual booting. Nu maakt dat nog weinig uit, maar mochten OSX en Linux in de toekomst groeien, dan kan dat ook wel eens behoorlijk significant worden.

Wel leuk om te zien. Wie ooit zei dat Linux geen levensvatbaar systeem was voor spelontwerpers zat er flink naast. 2% is wellicht geen bijzonder groot aandeel, er zijn best wat games geweest waarvan miljoenen zijn verkocht, en dan tikken de enkele procenten ook best aan. Dan kan je door een paar procent mindere verkopen tot een paar miljoen dollar mislopen. Als je het zo bekijkt kan Linux nog best een interessant platform zijn.
Quad boot hier Vista W7 W7 W8
Ik triple. Op iMac Win8 en ML (eigenlijk heb ik perongelijk OS X niet bootable gemaakt maar dat boeit me toch niet) en op Acer laptop Win8 en Ubuntu 12.10 (maar ubuntu gebruik ik toch nooit) Ik ben eigenlijk gewoon een windows user op een iMac
Moet ook zeggen dat het erg goed werkt op Ubuntu 12.10. Deze tweakers is tevreden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True