Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 111 reacties, 31.134 views •
Submitter: webinn

Een Belgisch waterbedrijf begint met een proefproject, waarbij glasvezelkabels worden aangelegd via waterleidingen. Daardoor zouden kosten worden bespaard en hoeven opritten van huizen niet te worden opengebroken om glasvezel aan te leggen.

Het waterbedrijf De Watergroep wil geen eigen glasvezelabonnementen verkopen; na de aanleg zou het waterbedrijf de verbinding willen verhuren aan internetproviders, meldt Knack.be. Door de glasvezelkabels door te trekken via waterleidingen zouden opritten niet opengebroken hoeven te worden en hoeven daarvoor ook geen vergunningen te worden aangevraagd. De Watergroep schat dat de aanlegkosten dan 70 procent lager uitvallen.

De Watergroep maakte nog geen details bekend over het proefproject, bijvoorbeeld waar en wanneer glasvezelkabels worden aangelegd via waterleidingen. Het idee is afgekeken van Duitse collega's, die een soortgelijk project in Bonn hebben.

Reacties (111)

Reactiefilter:-11110102+179+211+31
Slim idee. Beter dan de kabels door het riool, waar het voor blokkades kan zorgen. Waterleidingen hebben daar een stuk minder last van. Enige waar je voor moet uitkijken is kalkafzetting op de kabels, maar daar is vast een goede coating voor te maken.
Maar een waterleiding is toch veel smaller dan een rioolbuis?
Vergeet niet dat de kabel ook de buis uit moet komen, ben benieuwd hoe ze die constructie willen maken. De afsluiting moet namelijk ook tegen de drukschokken die ontstaan door het -plotseling dichtdrukken (een massastroom van het water wordt in een keer stopgezet, hierdoor ontstaat een drukgolf) van de kraan (die klappen hoor je ook wel in huis).
Ik dacht dat er van die koppelstukken bestonden, zoals een T-stuk voor een water buis, maar waar het onderste deel voorzien is om een kabel door te trekken. Heb ooit eens een video gezien hierover, maar kan hem zo direct niet terug vinden.
Er zijn ook proeven via het gasnet, die buizen zijn een stuk dikker en je hebt minder last van bovengenoemde nadelen.
Minder druk misschien wel ... maar dan heb je wel extra risico op een gaslek waar de kabel uit de buis komt.
Dat is als je een groot gasnet hebt. Volgens mij is dat vooral een Nederlandse aangelegenheid en niet iets wat overal beschikbaar is. De vraag is zelfs of Belgie dit heeft.

Waterleidingnetten zijn veel algemener is gebruik, dus dat is een grotere markt en zullen dus ook sneller oplossingen voor beschikbaar komen.
Gas word in steeds mindere mate gebruikt, mijn schoonzus woont in een nieuwbouwflat en deze heeft stads verwarming en kan alleen elektrisch koken omdat deze flat geen gas aansluiting heeft.

Nu is steeds meer nieuwbouw wel voorbereid op glasvezel, maar er zijn ook 'oudere' projecten(begin jaren 2000) waar dat toen niet de standaard was. Water, daarintegen, heeft elk huis wel nodig, dus daarom snap ik de keuze van waterleiding tegenover gasleiding wel...
Flat hebben veel al geen gas, is te gevaarlijk. In UK zijn er aantal flats door gas explosie voor deel helemaal ingestort, als er bij één woning de gevel/draag platen weg geblazen werd door explosie dan ging de hele rij daarboven ook naar beneden.

Flats die dus met betonplaten word gemaakt die voor deel dragend zijn zoals veel goedkope nieuwbouwflats worden gebouwd is gas eigenlijk te gevaarlijk, platen kunnen worden opgetild en tussenuit geblazen worden door de klap.

Dus flats zijn geen goede richtlijn. Mijn nieuwe woning van 12 jaar oud heeft uiteraard wel gewoon gas, zoals alle woning dat hebben en voorlopig nog zullen krijgen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ronan_Point

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 4 januari 2013 12:58]

Mijn nieuwe woning van 12 jaar oud heeft uiteraard wel gewoon gas, zoals alle woning dat hebben en voorlopig nog zullen krijgen.
Veel te kort door de bocht. Er worden hele woonwijken uit de grond gestampt waar geen gas te krijgen is. Mijn ouders wonen in een 15 jaar oud nieuwbouwhuis en hebben geen gasaansluiting, net zoals de rest van de inwoners van de wijk. Wel hebben ze een warmwateraansluiting voor heet water uit de kraan en CV (stadsverwarming dus). Koken moet electrisch. Gewoon in de randstad trouwens (Nieuwegein), dus ze wonen ook niet een of andere rare uithoek van het land.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 4 januari 2013 13:07]

Heel IJburg (wijk van amsterdam die bewoond word sinds 2001) is Gas-Loos. Allemaal electrisch koken en Stadsverwarming. Werkt prima.
Ook allemaal glasvezel trouwens :-)
Ik had geen idee dat er glasvezel was in ijburg. Mijn grootouders wonen daar en klagen al langere tijd over het 'kwalitatieve uitermate teleurstellende' internet verbinding van UPC.
Ik heb op het meest Oostelijke punt (helemaal aan het eind van de IJburglaan) glasvezel van XS4ALL, 100/100, al sinds Maart vorig jaar.
Erg tevreden over!
Data burst heb dan :+
Hahaha...mooie opmerking :+
Even de keramische kraan snel sluiten en je hebt een databurst tijdens de waterslag... :')
Je vriendin in de wc achter de kraan en jij achter de computer "sneller schat, sneller!"
Oplossing: Waterslagdemper.

Bij de kraan monteren en klaar. En ik denk dat het e.e.a. wel goed dicht te krijgen is via een perskoppeling oid.
Daar zat ik ook al aan te denken. Het zou met een wartel kunnen die in de leiding geboord wordt maar ik kan me niet voorstellen dat daarmee geen buismateriaal in de waterleiding komt (door het boren van buitenaf). Dat lijkt me een onwenselijke situatie. Afvoer had ik logischer gevonden aangezien daar geen/minder druk op staat.

Daarbij vraag ik me af wat er gebeurd op het moment dat er iets met de glasvezellijn aan de hand is. Dan zou de hele watervoorziening stilgelegd moeten worden om aan de internetkabel te kunnen werken, ook dat lijkt me verre van ideaal.
Waarom niet gewoon het water gebruiken als drager van het lichtsignaal?

Think different... ;)
Voordat ik klaar was met het lezen van deze zin wist ik al dat dit niet klopt...
Water en glasvezel zijn wel 2 hele verscvhillende dingen.
Water kan vervuild zijn (water in waterleidingen is tenslotte niet 100% puur, er zit kalk in en metaal deeltjes etc) dus dit kan nooit werken.

Don't think different... just think.
Hoewel ik het eens ben met de claim dat water als medium voor signalen niet geschikt is, moet ik toch opmerken dat 'hoipipeloi' een punt heeft.
Ik denk bijvoorbeeld dat er vast al een keer is voorgesteld om, om maar een voorbeeld te noemen, de leidingen zelf als signaaldrager te gebruiken. Natuurlijk treden er dan problemen op als leidingen die onder spanning staan, maar dat lijkt me goed te verhelpen.
Zo zijn er vast nog andere voorbeelden te noemen, maar het hele principe 'glasvezel aanleggen via een bestaande infrastructuur' is een vrij klassiek geval van out-of-the-box denken.

[Reactie gewijzigd door RSAsterix op 6 januari 2013 03:06]

probleem met drukschokken zal bij sommige huizen ook worden veroorzaakt door een omloopleiding
wij zitten aan het eind en begin van een rij woningen(vanaf het waternet gezien) en door die omloopverbinding kunnen wij deze optie niet benutten
hoeft er maar 1 de kraan open te zetten in het blok en wij voelen het stromen
Kraanwater is in tegenstelling tot rioolwater wel schoon, tenminste, ik hoop dat er geen stukjes zooi in zitten. In een rioolbuis kan de zooi wel gaan klonteren om een glasvezelkabel, waardoor een waterleiding eigenlijk geschikter is.
Afhankelijk van de grote van de rioolbuis kan natuurlijk de kabel ook bovenin verwerkt worden, de buizen zijn namelijk ook berekend op gasvorming en dergelijke. De buis zal denk ik amper tot de nok toe gevult zijn denk ik. Een waterleiding zal echter altijd volledig gevult zijn door de druk, ik ben benieuwd hoe ze hier mee omgaan qua slijtage, smaakoverdracht of verhoogde druk door een smallere buis (afhankelijk van de dikte van de kabel en de leiding) om dan nog maar niet te denkn aan afsluitbare gedeeltes (gaan ze daar stiekem toch omheen graven?)

Ik ben benieuwd naar de details van zo een uitwerking in ieder geval.

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 4 januari 2013 11:11]

Klopt niet helemaal, ze hebben het namelijk ook over het glasvezel doorvoeren via het drukriool, en dat zegt t al... Drukriool..
Drukriool betekent dat het rioolwater met pompen er uit gepompt wordt. Niet dat het riool onder druk staat - anders zou je een pomp nodig hebben om je afvalwater in je riool te krijgen. Om maar te zwijgen over lekken...
Maar de meeste riolen (hier in ieder geval) voeren ook het regenwater af. En bij zware regenbuien staat het riool dan wel volledig vol.
Een druk riool staat wel degelijk onder druk, negatieve druk, alle mensen die er op aangesloten zijn hebben een put die boven een bepaalde stand een dompel omhoog drukken die dan een ventiel openen (zodat er alleen riool water naar binnen komt en geen lucht) het zijn erg fout gevoelige systeem en een kabel er door heen lijkt mij ook niet makkelijk waar laat je die er uit komen (mag geen lucht bij kunnen > stopt het gehele systeem in die buurt). Ja ik heb hier zo'n druk riool, en ja het IS erg fout gevoelig.. het is een verschrikkelijk systeem..

anyhow on topic, goed idee, het ingraven van glas vezel is rond uit achterlijk duur, voor een bedrijf eens gekeken hoeveel het zou kosten, glas kabel lag al redelijk in de buurt, maar alsnog zou her 2600! euro kosten om hem naar binnen te brengen. dus als ze op die manier kosten kunnen besparen, en zonder al te veel bijkomende kosten die lijn kunnen verhuren, lijkt me een zeer slimme zet voor het water bedrijf.
Tja, wat is duur. Ik heb het hier ook voor de zaak laten graven, geen glasvezel, dat was nog eens 3x zo duur, wel Ziggo. Kostte ¤2500,-. Het loopt notabene door de straat, maar kwam niet het pand in. In het verleden ging het met ADSL nog wel, maar inmiddels redden we dat niet meer, zeker gezien de grote hoeveelheden die we af en toe moeten uploaden. Als m'n mensen dan zitten te niksen, kost me dat uiteindelijk meer. Nog even los van de schade als we daardoor een deadline zouden missen...
Hoezo negatieve druk? Een drukriool betekent niks anders dan dat er een verzamelput is die een keer of enkele keren per dag leeggepompt wordt tot een minimaal niveau waarbij de afvoer naar het riool nog onder 'water' staat. Ik zie niet in waarom daar geen kabel in verwerkt kan worden.
Afhankelijk van de grote van de rioolbuis kan natuurlijk de kabel ook bovenin verwerkt worden, de buizen zijn namelijk ook berekend op gasvorming en dergelijke. De buis zal denk ik amper tot de nok toe gevult zijn denk ik. Een waterleiding zal echter altijd volledig gevult zijn door de druk, ik ben benieuwd hoe ze hier mee omgaan qua slijtage, smaakoverdracht of verhoogde druk door een smallere buis (afhankelijk van de dikte van de kabel en de leiding) om dan nog maar niet te denkn aan afsluitbare gedeeltes (gaan ze daar stiekem toch omheen graven?)

Ik ben benieuwd naar de details van zo een uitwerking in ieder geval.
Pijpen die van straat naar jou huis lopen zijn niet zo dik, en binnenriolering(40mm, 50mm, 75mm en 110mm) ook niet, zijn gewoon pvc buizen. Ik denk dat jij riolering in je hoofd heb die in de straat licht met 50cm doorsnede of zo. ;)

Buizen zijn geheel gevuld als je bijvoorbeeld doortrekt, met alle rotzooi erbij die je doortrekt, zoals wc papier. ;)
Kraanwater is in tegenstelling tot rioolwater wel schoon, tenminste, ik hoop dat er geen stukjes zooi in zitten.
Helemaal schoon is kraanwater niet. Als dat wel zo was, dan had je demiwater, wat niet goed voor een mens is.
Dat klopt, maar je moet er ook rekening mee houden dat het oppervlak van een waterleiding zodanig is, meestal door het gebruik van koper omdat dit cytotoxisch is, dat aangroei van microorganismen wordt tegengegaan. Ik ben dan ook benieuwd of we geen grote plaque afzetting zullen krijgen in deze waterleidingen.

En dan hebben we nog de stoffen die in oplossing kunnen raken uit deze glasvezelleiding. Geen idee wat voor materialen er precies in zitten, maar ik kan me voorstellen dat het monomeren zou kunnen lekken....
Even een fabeltje wegtoveren. Voor zover ik weet is demiwater niet schadelijk voor de mens om te drinken.

Volgens wiki
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gedemineraliseerd_water

Er wordt vaak beweerd dat het drinken van gedemineraliseerd of gedestilleerd water erg gevaarlijk is, omdat het de lichaamseigen osmotische processen zou aantasten. In zijn algemeenheid is dat niet waar. Ook niet waar is dat het drinken van (niet verontreinigd!) zeewater zeer schadelijk is.
Moet ik even beamen; op (nucleaire) onderzeers en ruimtestation(s) wordt ook zuiver water gedronken. Is nog niemand dood aan gegaan.

Zeewater is natuurlijk in zoverre schadelijk dat het veel te zout is.
Kraanwater is in tegenstelling tot rioolwater wel schoon, tenminste, ik hoop dat er geen stukjes zooi in zitten.
Dat hangt bij kraanwater vooral af van de ouderdom en staat van de buis. Kalkafzetting en andere rommel komt bij oude leidingen nog wel eens voor.
schoon? schoner ja maar schoon zou ik het ook weer niet noemen. Geen idee wat het water bij jouw is maar hier zit er verdomd veel kalk in het stadswater.
Op zich is dat voor de mens niet erg, wij hebben immers kalk nodig maar dat zal ook wel gaan vastzitten op de kabels met risico op klontering.

Uiteraard wel een wereld van verschil met het riool maar je zit wel met kleinere buizen en waterdruk.
hoofdwaterleidingen zijn aardig dik en glasvezel zelf kan extreem dun zijn dus in feite valt het wel mee ik vraag me alleen af hoeze het de buis uit laten komen er staat namelijk nogal wat druk op en glasvezel is niet erg sterk.
Waterleidingen hebben ook enorm veel aftakkingen en vergeet niet dat er ook vrij veel kranen zijn om bijvoorbeeld een hele straat af te sluiten als er gewerkt moet worden. Deze gaan altijd omzeild moeten worden. Er gaat met andere woorden altijd wel ergens gegraven moeten worden. Plus moet men de kwaliteit van het drinkwater kunnen blijven garanderen, dus die omzeilingen zullen zeer goede dichtingen moeten hebben.

Maar ergens denk ik dat dit nog altijd minder werk zal zijn dan heel de straat te moeten open leggen. Ik wil me alvast wel opgeven als proefpersoon :)

Edit: was eigenlijk reactie op EcoR zijn bericht, my bad

[Reactie gewijzigd door bollewolle op 4 januari 2013 11:00]

Ik heb glasvezel in een riool nooit begrepen.
Als het riool verstopt raakt dan gaan ze er met een veer doorheen en die kan heel die buis waar die kabels doorheen lopen kapot trekken.
Hele discussie goed en wel,
Ze hebben het over glasvezel leggen om de opritten van huizen niet te hoeven opbreken, dus de aansluitingen van de straat naar de woning toe.
Doen we toch al jaren met een op luchtdruk aangedreven raket van pakweg 5cm dik!!
In Nederland tenminste.
Die methoden is al tientallen jaren in gebruik en niet alleen voor comminicatiekabels, ook voor het aanleggen van huisaansluitingen voor gas, elektra, water enz.
Zie de noodzaak er niet van in om bij iedere woning in de aansluitleiding van het waternet gaan prutsen.
Trouwens, er zijn genoeg gebieden in Nederland waar de waterdruk nogal hoog is, soms rond de 5-6 bar, wordt de afdichting nog gevoeliger.
Ze zullen de methode willen gebruiken voor nogal lange aansluitleidingen.

Er zijn natuurlijk altijd woningen/boerderijen die nogal ver van de weg af liggen.
Ik heb een kameraad met een oprijlaan van pakweg 600m, die wil ook wel glasvezel, kijk dan wordt het interessant natuurlijk.
Woon je in de bebouwde kom dan is de waterleiding c.q. riooltruc totaal overbodig.
Een opritje van pakweg tien meter doe je gewoon met een raket.

[Reactie gewijzigd door azb2000 op 5 januari 2013 16:57]

Je voelt de marketingkreet "watervlug internet!" al aankomen :-)
Dan kan je downloaden via wateraansluiting en uploaden via het riool :+
hehe dat geeft illegale content echt een luchtje.
En de datalekken grappen.
Maar de Belgen moeten toch al greppels graven en gelijk weer dichtgooien om draadloos internet aan te leggen dus als je dan toch bezig bent leg je gelijk glasvezel erbij ;)
Vroeger hadden ze een grapje:
Internet via de gasleiding van Gasema.

Gaat alsnog die kant op zoals je ziet.
In Nederland is een proef om de glasvezel door de riolering te trekken na Engels voordbeeld. Ben benieuwd welke oplossing beter is.

Edit: Flappie hieronder heeft het nieuwsartikel.

[Reactie gewijzigd door houtig op 4 januari 2013 10:56]

In Twente doen ze dit ook, maar dan via het riool!
nieuws: Twents dorp krijgt glasvezel via het riool

Zo bijzonder is het dus al niet meer :)
Een riool is heel wat anders dan een waterleiding die onder druk staat (2 a 3 bar) dus zal de kabel er op een nette manier uit moeten komen.
In dat artikel hebben ze het over een drukriool en dat is denk ik nog lastiger dan een waterleiding aangezien dat makkelijker zal verstoppen ;)
2 a 3 bar? Ik zie regelmatig 5,5 bar verschijnen op mijn meter.
3,5 bar is bij mij de standaard druk in ieder geval (Heerle gem. Roosendaal).

Heb net alle waterleiding vernieuwd vanaf de meter, heb dus mooi extra's kunnen doen zoals een waterfilter, een ontkalkfilter een druk meter en extra afsluiters.
<link naar foto>

@ erboven, hoe schoon denk je dat kraanwater is dan?
Het filter op de foto is een wit katoen filter oorspronkelijk!
Toen de leiding voor de eerste keer echt doorspoelde (had een 14mm leiding in huis, is een 22mm geworden) zag mijn filter er naar 2 seconden zo uit :)

[Reactie gewijzigd door Casper de Boer op 4 januari 2013 13:05]

Beetje suffe vraag misschien: waar komt de kabel dan de leiding uit? Dat moet namelijk nog wel voor de hoofdkraan gebeuren, want anders kun je die niet dichtdraaien.

Hoe gaat dat sowieso met dat soort afsluitpunten in het waternetwerk? Ik nam aan dat op meerdere punten in het netwerk je namelijk de buizen volledig fysiek af wilde kunnen sluiten, om onderhoudsredenen. Als je dan een glasvezelkabel daar hebt zitten, knijp je die dan niet kapot of alternatief, zorgt dat dan niet voor lekken?
Het is niet nodig om bij een afsluiter de kabel naar buiten te halen, het is alleen belangrijk dat je de kabel zelf niet bij afsluit/afknijpt. De kabel krijgt dus (denk ik) een apart (afgesloten) kanaal in de afsluiter.
Maar inderdaad, je hebt wel meer kans op lekken.

[Reactie gewijzigd door HesRuud op 4 januari 2013 11:05]

Ik vroeg me net hetzelfde af. Bij een kabelbreuk gaan ze ook het water moeten afsluiten. Volgens mij kan je die dingen toch beter gescheiden houden.
Hadden ze denk ik beter bij Reggefiber kunnen afkijken....
nieuws: Twents dorp krijgt glasvezel via het riool

Stom niet goed gelezen, maar riolering en waterleiding zijn natuurlijk twee verschillende dingen ;-)

Maar het blijft een mooie manier voor het snel uitrollen van glasvezel, zonder veel toeters en bellen.

[Reactie gewijzigd door GrandPuba op 4 januari 2013 11:04]

" Stom niet goed gelezen, maar riolering en waterleiding zijn natuurlijk twee verschillende dingen ;-)"

Ik ben blij dat je geen loodgieter bent ;)
Logische zet. Moet een vermogen kosten om al die straten open te breken.

Woon zelf ergens in de binnenstad, hoop dat ze hier ook spoedig met glasvezel (via de waterleiding) komen. Open breken is hier namelijk geen optie want dan wordt de gracht onstabiel.
En je weet dat de kabels altijd schoon zijn... :) Wel mooi initiatief, vraag me af hoe men dit wil gaan realiseren. Gaat men dan het glasvezel zelfs tot in het huis aanleggen of wordt het vanaf een bepaald punt koper?
Uit het artikel 'zo hoeft men geen opritten open te breken' - dus tot in huis, anders moet die oprit er toch nog aan geloven.
Ze mogen van best mijn oprit openbreken voor een glasvezelkabel hoor. Sterker nog; ik wil het met liefde zelf doen, ook nog een greppel graven, en tenslotter weer dichtgooien.
Waar praten we over? Greppeltje van 10 cm breed, 50 diep? Buisje er in en onder de fundering? Middagje werk, daarna racen over het internet.
Tot in het huis voor de watermeter lijkt mij.
Ik ga me geen belg voorstellen die een rj-45 in de waterkraan probeert te proppen.
Slim om bestaande leidingen hiervoor in te zetten. Qua idee vergelijkbaar met de kabels door het riool laten lopen.

Provider oprichten genaamd NatNet om het af te maken?