Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 42, views: 22.687 •

Baldur's Gate, de bekende role-playing-game waarvan onlangs een remake verscheen voor de pc, is nu ook verkrijgbaar voor de iPad. Deze versie bevat, net als de andere versies van de remake, de nodige extra's ten opzichte van de oorpronkelijke game.

Van de bij veel pc-gamers geliefde rpg Baldur's Gate uit 1998 is een complete iOS-remake verschenen en deze is volledig speelbaar met het touchscreen van de iPad. Baldur's Gate: Enhanced Edition voor iOS is niet alleen uitgerust met diverse verbeteringen ten opzichte van de oorspronkelijke game, ook maakt het gebruik van een verbeterde versie van de Infinity Engine die speciaal gebouwd is voor tablets. Behalve het avontuur uit de oorspronkelijke game en de uitbreiding Tales of the Sword Coast, bevat het een nieuw avontuur getiteld The Black Pits, evenals drie nieuwe personages. Bij de iPad-versie zijn daarnaast in-app aankopen mogelijk in de vorm van spelersportretten en stemmen voor de personages. Ook ondersteunt de iPad-versie Game Center in iOS, zodat de gamer contact kan houden met vrienden en kan samenspelen.

De oorspronkelijke versie van Baldur's Gate verscheen in 1998 en betekende de grote doorbraak voor spelontwikkelaar BioWare, nu nog bekend van games als Mass Effect en de vorig jaar verschenen mmo Star Wars: The Old Republic. Baldur's Gate: Enhanced Edition is gemaakt door Overhaul Games, een team van ex-Bioware-medewerkers dat zich tot nu toe louter heeft beziggehouden met het maken van remakes van klasieke games.

Baldur's Gate: Enhanced Edition is verkrijgbaar in de iTunes Store voor 8,99 euro. Het spel vereist iOS 6 en is dus alleen geschikt voor de iPad 2 en de iPad met Retina-display.

Baldur's Gate Enhanced Edition

Reacties (42)

Waarom vereist het spel nou weer iOS 6?

Edit: het verbaast me dat TFDev "Informatief" gemod wordt terwijl hij geen antwoord geeft op mijn vraag.
@Frank-L: dat klinkt plausibel.

[Reactie gewijzigd door Arrogant op 8 december 2012 19:00]

Omdat ze op de ipad 1 een probleem hebben met het werkgeheugen. De ipad 1 heeft namelijk 256mb itt de 512mb van de 2. Daardoor raakt het geheugen vol na ong. 40 min spelen en klapt t spel eruit.

edit; zat op de telefoon, dus had geen zin in een lange tekstlap typen. Maar op de Ipad 1 wordt iOS 6 niet ondersteund. Door het spel dus iOS 6 only te maken kan je hem niet spelen op de ipad 1. En die trekt het spel dus niet goed.

[Reactie gewijzigd door TFDev op 8 december 2012 21:53]

Da's geen reden om iOS 6 te eisen. Ik denk eerder dat iOS 6 wat extra OpenGL api's heeft.
Omdat ze op de ipad 1 een probleem hebben met het werkgeheugen. De ipad 1 heeft namelijk 256mb itt de 512mb van de 2. Daardoor raakt het geheugen vol na ong. 40 min spelen en klapt t spel eruit.
Ik vind dat raar. Zo zwaar zou het spel toch niet moeten zijn? Draaiend op de Baldur's Gate II engine, heeft het spel slechts een geheugenbehoefte van 32MB, op een gewone computer, onder Windows 98. Laat het op de iPad dan wat meer zijn vanwege het gebruik van iOS-libraries enzo, maar ik denk dat het spel toch echt wel onder de 100MB RAM moet kunnen blijven.
De computer was constant aan t swappen, zodat je met heel weinig werkgelegenheid uit de voeten kan. Dit werkt op de iPad totaal anders waardoor het geheugen zich blijft vullen.

Zie ook; http://forum.baldursgate....launch-and-ipad-1-support

[Reactie gewijzigd door TFDev op 9 december 2012 10:15]

Erg jammer dat de graphics zo ondermaats zijn. Ik had toch wel heel wat meer verwacht van een "Enhanced Edition".
Enhanched staat meer voor een 'bugvrije' game die aangepast is (wordt) voor meerdere platforms, waaronder ook straks android tabs en os x.
Bugvrij? Lees de eurogamer review maar eens. Nee, je bent beter af je cd op te duiken, speelt prima (na wat tweaken + mods).
Ik zette bugvrij dan ook niet voor niets tussen haakjes. Het probleem is dat ze t spel veel te snel uitgebracht hebben. Ze hadden al een paar keer met de release geschoven, tot groot ongenoegen van alle fanatiekelingen die het spel wilden spelen. Dus ze hebben het er een soort van doorgedrukt. En nu krijg je natuurlijk allemaal zeikende mensen vanwege de vele bugs.
Als ik de berichten zo lees, dan is dit spel allesbehalve bugvrij.

De originele BG had zover ik weet geen showstoppende bugs; alleen loopholes in de scripting. Deze zijn ondertussen (na 14 jaar) wel gedicht door patches zoals Baldurdash en/of FixPacks, enzovoorts.

Het lijkt nog steeds het beste om BG te installeren in combinatie met EasyTuTu (om de beschikking te krijgen over de BG2 engine), een paar tweaks erin om het goed te laten werken op de nieuwere grafische kaarten, en je kunt gaan.

Voor de extra content van de EE-edition hoef je het niet te doen, want er is zoveel content beschikbaar voor BG1 (en 2) dat je die in heel je leven niet doorgespeeld krijgt.
Het spel was bij de release op de PC wel een beetje buggy (ik had nergens last van, maar volgens het forum waren er wel een aantal personen die problemen hadden). Maar, de developers hebben binnen een aanzienlijke tijd een aantal patches gereleast, wat wel vermeld mag worden. Voor veel mensen lijken nu de ergste problemen achter de rug te zijn (vooral de mensen met Intel Integrated Graphic chips).

Als de developers zo door gaan (en ze hebben beloofd door te gaan met de bugfixes; BG2 EE zal ook dezelfde engine blijven gebruiken, dus bugs die daarin voorkomen zullen ook voor BG1 gefixt worden), dan ben ik er compleet van overtuigd dat dit de beste versie zal zijn om te downloaden.

Ja, je kan ook EasyTuTu gebruiken, ja, je kan ook andere tweaks toevoegen. Maar ik persoonlijk heb daar niet altijd goede ervaringen mee (er gaat altijd wel wat mis). Zo gebruikersvriendelijk is dit hele proces nou ook wel weer niet. Ook zou het modden nu wat gemakkelijker worden met BG:EE.

De nieuwe karakters zijn leuk, maar ik zou er zelf geen extra geld voor neer leggen (IOS versie, ze zijn namelijk standaard onderdeel van de PC versie).
Ik heb het spel gisteren gekocht voor de iPad en bijna 2 dagen achtereen gespeeld. Was al een "die-hard fan" toen het spel 15 jaar geleden op de markt kwam en vind het nog steeds één van de beste RPG series ooit ontwikkeld voor de PC.

Mijn ervaringen met de iPad versie was dat deze redelijk buggy is. Ik speel het spel op een iPad 2. Ik heb nog niet de meest recente versie van iOS, ik speel op 6.0 ofzo.
Het lijkt nog steeds het beste om BG te installeren in combinatie met EasyTuTu (om de beschikking te krijgen over de BG2 engine), een paar tweaks erin om het goed te laten werken op de nieuwere grafische kaarten, en je kunt gaan.
Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb een aantal jaar terug zelf met TuTu lopen stoeien en het bleek toch best veel werk om een goede installatie voor elkaar te krijgen. In ieder geval als je de hele saga in één spel wilt stoppen. Één kleine vergissing en je moet weer van voor af aan beginnen. Dan zou ik eerder voor een optie als "Good Old Games" kiezen, die hebben dan al een groot gedeelte van het lastige werk gedaan en het kost maar iets van 10 EUR.

Los daarvan vind ik het spel wel erg geschikt voor de iPad. Niet 100% perfect helaas, maar in het algemeen speelt het beter dan op de PC (imo). Wel jammer dat het spel nog relatief buggy is, maar ik hoop dat er in de komende maanden nog een paar patches komen. Ik had begrepen dat men het spel ook compatible wil maken met iOS 5.x en de iPad 1, dus wellicht zal dat ook een positieve uitwerking hebben op nieuwere systemen - immers voor iPad 1 / iOS 5.x moet men vooral werken aan het geheugengebruik van het spel, dat moet een stuk kleiner worden.
Je bent zeker van een jongere generatie...
Ik heb Baldur's Gate nog nooit gespeeld nee, in die tijd speelde ik Unreal en Transport Tycoon. Mijn punt was eigenlijk dat het woord "legendarisch" een ongewenste subjectieve toevoeging is aan de eerste zin van het artikel. Mijns inziens hoort dat niet in t.net artikelen.
Het wordt alleen maar, 14 jaar na de release, nog steeds massaal verkocht, onder andere op GoG.com. De 4-in-1 boxset (BG, TOTSC, BG2, TOB) ligt nog steeds in de winkels en is nog steeds online te koop.

Er zijn nog altijd 3 actieve (!) modding communities: Spellhold Studios, PocketPlane Group, en Gibberlings Three. Er komt nog steeds extra community-content uit voor de BG-serie (en in wat mindere mate, ook voor Planescape, Icewind Dale, Neverwinter Nights 1 en 2), en fixpacks worden nog steeds onderhouden.

Een spel dat dit, 1,5 decennium na zijn release voor elkaar krijgt, mag wat mij betreft "legendarisch" worden genoemd.

Maar zoals morpheus zegt: "Je bent zeker van een jongere generatie."

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 8 december 2012 20:14]

Heerlijke game, wordt een avondje lekker op de bank hangen met een fles wijn en een van mn favoriete games aller tijden!

Vooral de nieuwe content lijkt me super, altijd een beetje te weinig keuze voor mn gevoel gehad met characters.
Moet hier niet -Advertentie- bij staan?
Omdat dit meer een copy en paste lijkt te zijn van een persbericht dan een nieuwsbericht. Ik was ook verbaasd om dergelijk taal gebruik te zien.

Leuk game overigens, aan te raden.
Sinds het VNU-media is, en er een nieuwe "Generatie" Tweakers is, schijnt dit geen advertorial maar een "Viral Twitter" gone mad!!! te zijn ;(
Het lijkt me dat deze ook gewoon op de iPad mini draait.
Naja, das een ipad 2 he. Enkel hebbe ze het scherm wat bijgeknipt
Het is praktisch onspeelbaar door de kleinere knopjes en tekst ook onleesbaar op de mini.

Op de grotere ipad is het echter een van de beste games die er te krijgen is, wat een kwaliteit. Helaas wel erg groot (1,7 GB) waardoor je bijna 4 GB vrij met hebben om het spel te installeren en dat is met het toch wat krappe ipad geheugen irritant.
Er werd op het forum van de BG:EE-website ergens gezegd dat men de originele background art niet meer heeft kunnen verkrijgen. Men liet in het midden of men deze niet *mocht* hebben, of dat hij "kwijt" was. Blijkbaar heeft men de achtergronden direct vanuituit het originele spel gebruikt.

Ik ben benieuwd hoe het spel er op superhoge resoluties uitziet; als je alleen de viewport groter maakt en de background art uit het originele spel 1:1 weergeeft (gemaakt voor 640x480), dan wordt alles wel heel erg klein...

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 8 december 2012 19:19]

ik heb BG2 altijd op 1280x1024 gespeeld... (niet ondersteunde functie die er altijd heeft ingezeten, BG had dit nog niet)
op een groter scherm was dat heel handig: je ziet iets verder en je moet minder scrollen :)
Ik weet dat BG2 dat kon; BG1 kan dat ook, sinds de engine-conversie via EasyTuTu. Voor mij wordt echter dan alles véél te klein. (Slecht zichtvermogen.)
Ik vrees dat deze game best wel wat van mijn spaarzame vrije tijd gaat opslokken zodra ie uitkomt voor Android :)
Pff. geen idee hoe multiplayer werkt :(. Ik join, ik zie dat tie joined en ik kies op de host m'n characters. Vervolgens moet je iets met permissies doen, maar het is verder zo onduidelijk ik krijg het niet aan de praat :(.
Ik las Badr Gate ik dacht een cool kickbox vechtspel :').

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.