Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 46, views: 13.241 •

Het Wii U Network ID, vergelijkbaar met de gamertag bij de Xbox 360, is gekoppeld aan de Wii U waarop hij is aangemaakt. Gamers kunnen hierdoor niet inloggen op een andere Wii U en raken hun account kwijt als hun Wii U kapot gaat. Er is geen methode om ID's te migreren.

In een faq op zijn site stelt Nintendo dat een gebruiker niet op een andere console kan inloggen met zijn Nintendo Network-account en dat dit account dus is gekoppeld aan de console waarop het aangemaakt is. Volgens de consolebouwer is het in de toekomst wel mogelijk om het ID te gebruiken op andere apparaten als een pc, maar kan het niet gebruikt worden op een andere Wii U.

Wie op een Wii U een Nintendo Network-account aanmaakt, kan die gebruiken om maximaal 12 individuele Nintendo Network ID's aan te maken, zodat een heel gezin een eigen ID kan hebben op het apparaat. Ook met een dergelijk, individueel ID kan niet ingelogd worden op een andere Wii U, zodat bijvoorbeeld savegames niet overgezet kunnen worden op een andere console. Dit betekent dat de accountgegevens van alle ID's verloren gaan als de console kapot gaat.

Bij de Wii hanteert Nintendo een vergelijkbaar systeem. Daar kan een user account niet door de gebruiker zelf naar een andere console worden verplaatst. De klantenservice van Nintendo kan dat echter wel. Of dat ook voor de Network ID van de Wii U gaat gelden, is niet bekend.

Wii U Direct - Nitendo legt uit hoe de opslag van games werkt op de nieuwe console

Reacties (46)

Ik was zo lovend over Nintendo en hun WiiU en nu TOCH weer de mist in. En waar gaat het eigenlijk over.. >_<
Ja dat is best lomp vind ik, als hij kapot gaat ben je alles kwijt inclusief aangekocht dingen... (wellicht dat dat juist de reden is, zodat je een aangekocht spel niet naar een andere Wii U kan migreren)
En lees ik het goed dat je maar 12 accounts per Wii U aan kan maken of kan je er wel verwijderen? Als je de Wii U tweedehands koopt, dan heb je dus kans dat je geen account meer kan aanmaken?

Al gevonden:

Can I Set Up More Than One Nintendo Network Account on My Wii U?
Answer:

Yes, up to 12 Nintendo Network Accounts can be associated to a Wii U console at a time.
Once an NNA has been created, it can be deleted from the system. However it cannot usually be transferred to a different Wii U.

[Reactie gewijzigd door Eypo op 19 november 2012 14:14]

However it cannot usually be transferred to a different Wii U.
Ah, dus het kan wel.... Zal alleen wat smeken nodig hebben.
Je kunt bij de huidige Wii ook niet zelf je accout en online aankopen overzetten naar een nieuwe wii, is ook aan de wii gekoppeld. echter toen mijn Wii kapot heb ik contact opgenomen met technische support van nintendo en die konden wel mijn account + aankopen overzetten naar de nieuwe wii. (was alleen een aantal savegames die niet naar de SD kaart konden kwijt)

Ik neem aan dat dit voor de nieuwe Wii U niet anders zal zijn.
Inderdaad. Oud nieuws. Nintendo doet precies hetzelfde met de Wii. Als er ooit wat is moet gewoon je even contact met ze opnemen. Hebben zij meteen een controle moment.

Mijn ervaring is dat ze ook bij problemen buiten de garantie korting geven op vervangende hardware. Altijd slim om ze even te bellen.
Maar hoe zit dat dan als je je Wii (of Wii U) wilt verkopen? Kun je wel gewoon al je accounts wissen en hem als "lege" Wii/Wii U weer verkopen zonder dat de koper opgescheept zit met een Wii waar ze geen account voor aan kunnen maken?
Ja want je kan dus 12 accounts met elk een eigen online account koppelen. Dus zelfs als je 12 accounts hebt en je verwijdert er 1 en verkoopt hem dan, dan kan de nieuwe eigenaar 1 nieuwe account + online account maken zonder iets te moeten doen.
Zoals Joris1989 hierboven al aangeeft:
Yes, up to 12 Nintendo Network Accounts can be associated to a Wii U console at a time.
Once an NNA has been created, it can be deleted from the system.
M.a.w. een account kan gewoon gedelete worden. :)
Nog een kleine aanvulling, het niet overzetten van data etc was bij de introductie van de Wii ook niet mogelijk... Na een tijdje moest je een brief opstellen waarbij je je wii serienummer moest opschrijven, daarna werd het via HQ overgezet. Tegenwoordig kan je inderdaad bellen :)

Dit zal dus ten tijde van de Wii-U ook wel komen (gok ik).
mee eens.....Ben een enorme Nintendo Fan, maar dit is iets waar ik een bepaalde verwachtingen over had....
Hmmm.. Ik denk dat mensen nu minder snel een nieuwe wii U gaan kopen als ie kapot is maar dat ze de Wii U gaan opsturen voor reparatie. Als de garantie verlopen is gaat dit een duur grapje worden.
Een nieuwe Wii U kopen lijkt me altijd duurder dan hem laten repareren. Was hetzelfde bij Xbox 360's: Had je de RROD, maar geen garantie? Dan kon je 'm opsturen en werd ie voor ongeveer 100 euro gemaakt. Daar kocht je een aantal jaar geleden geen nieuwe Xbox voor.
En toch is dat al lange tijd anders. Toen mijn Xbox 2 jaar geleden stuk ging was mijn garantie net verlopen. De kosten van een reparatie kwam rond de 150 euro; volgens de klantenservice was dat een vaste prijs. Voor enkele tientjes meer kon je in de winkel al een nieuwe Xbox kopen. Maar dan had je wel een game daarbij, plus 2 jaar gararantie. Om die reden heb ik toen toch maar een nieuwe gekocht.
Dit is natuurlijk erg stom! Het is inmiddels heel makkelijk om gegevens in de cloud op te slaan en hoewel dat (bijv.) bij Steam ook niet helemaal top voor elkaar is, had er toch in ieder geval een minimale implementatie moeten zijn op een console die uitkomt in 2012.

Gewoon even syncen bij opstarten en afsluiten moet toch niet zo moeilijk zijn?
Niet alleen Steam, Bij Microsoft kan je al bijna 10 jaar probleemloos je account switchen tussen consoles met behulp van de "recover gamertag" functie, en ik ben er vrij zeker van dat de ps3 gelijkaardige functionaliteit heeft. Echt pijnlijk dit.

[Reactie gewijzigd door boe2 op 19 november 2012 16:07]

Nou als PC gamer, heb ik van de consoles niet zoveel verstand :+

Het inloggen met je eigen account op de Wii-U bij een vriend kan dus ook niet, dat is nog het meest stomme aan dit hele gebeuren. Gamen is tegenwoordig een sociale bezigheid. Daar waar de PC gamer vaak thuis blijft, gaat de console gamer denk ik vaker op stap, je kunt immers splitscreen gamen.
Met de Wii was het al mogelijk om je Mii op je Wii-mote te zetten en deze zo mee te nemen naar vrienden.
Maar dat is enkel een poppetje. Niet je eigenlijke account met alle achievements, aangekochte games, cloud saves. Dat heb je op steam/x360 wel.
Sterker nog, bij Microsoft kan ik met mijn account gewoon inloggen bij een vriend. Daarmee ook mijn punten meenemend en ophogend bij het spelen.

Het enige wat je moet doen bij Microsoft is je aankopen over zetten naar de nieuwe console. Aankopen worden namelijk gekoppeld aan account en console. Je gamertag is echter niet console gebonden.
Wat? We leven (bijna) in 2013, hoe is dit mogelijk?
Dat betekent dus ook dat je alle online content die je aanschaft (en aan je account verbonden wordt), onherroepelijk kwijt bent als je Wii U defect raakt?
Zo staat het wel in het nieuwsbericht, maar dit wordt niet expliciet genoemd door Nintendo. Ze zeggen dat je niet zelf je account kan overzetten naar een andere Wii U, maar ik vermoed dat het via hun klantenservice of iets dergelijks wel zal kunnen, mocht je console kapot gaan bijvoorbeeld.
Maar aankopen worden denk ik niet aan een account gebonden, ik neem aan dat alle accounts op de wii U alle games kunnen spelen. En als je dan niet de games aan het aparaat koppelt kunnen anders ga je constucties krijgen waar 1 iemand een game koopt en zijn 11 vrienden gratis kunnen spelen op hun eigen wii.
Op mijn 3DS was het geen probleem. Toen ik die inruilde voor een 3DS XL hoefde ik alleen maar mijn accountnaam in te geven en ik kon al mijn games die ik eerder in de E-Shop had gekocht gratis downloaden.
Ik neem aan dat het voor de Wii U niet anders zal zijn en dat het anders snel zal veranderen.
Ik vond het al cheap dat de VC games weggaan van de WiiU als je de gegevens van de Wii overzet maar dit vind ik nog wat erger. Als ik een WiiU zou hebben dan zou ik hier sowieso geen PSN/XBL-achtige games op kopen mits die ook op de andere consoles beschikbaar zijn.
Ik dacht juist dat je je VC games wel kon overzetten naar de Wii U, maar dat je ze dan niet meer op je Wii kan spelen?
A one-time fee of $0.50 is charged to verify that a parent or guardian has provided consent.
Dit is helemaal afzetterij. Doe dan gewon 0.01 cent.
Geef het een kleine maand en ik denk dat er een third-party solution komt (al dan niet geaccepteerd door nintendo) die precies dat doet door uitlezen van de disk of iets in die trand.

Lijkt me trouwens ook wel nuttig om mijn saved games, settings en andere leuke dingen over te kunnen zetten naar een andere WiiU mocht er iets misgaan...

-- stukje vergeten --

[Reactie gewijzigd door Rushleader op 19 november 2012 14:18]

Slechte zet van Nintendo. Ik ben heel benieuwd hoe ze dit willen doen als je Wii kapot gaat. Kan je dan de helpdesk bellen en het op die manier aan passen? Moet je een (smeek)mail schrijven of je alsjeblieft je spullen terug mag waar je eerlijk voor betaald hebt?
Waarom moet het anders dan anderen, zoals bij de Playstation en de Xbox dat het wel gewoon kan...
Het werkt twee kanten op, er staat ook tegenover dat meerdere accounts op 1 wii U gebruik kunnen maken van alles wat op de console gekocht is, een spel, dlc, of wat dan ook gekocht op de Wii U is gewoon bruikbaar voor iedereen in huis.
Eehhhh dat kan al op elke andere console.
Sterker nog, met de Xbox 360 kan je je account meenemen op USB stick naar een vriend/vriendin (of daar downloaden) en daar ook met die persoon je aangekochte arcade games spelen (En dat zal op de PS3 hetzelfde zijn? Geen ervaring mee namelijk.).

Ik weet het niet of het aan mij ligt, maar Nintendo schijnt na jaren tijd te hebben gehad (de Wii online was ook al een rommeltje) nog steeds niet goed te hebben nagedacht over een goedwerkend (online) account systeem. En dat terwijl ze toch makkelijk hebben kunnen leren van hun conculega's Microsoft en Sony? Sorry, maar ik vind het toch weer een soort van houtje-touwtje oplossing...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013