Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 83 reacties, 23.058 views •

Hackers hebben de gegevens van 120.000 studenten gepubliceerd, 'uit protest tegen het steeds duurder wordende onderwijs'. Onder de gegevens zijn inlognamen en gehashte wachtwoorden van studenten van de Universiteit Utrecht.

Op Pastebin schrijven de hackers te protesteren tegen de dalende kwaliteit van het onderwijs, terwijl de kosten ervan steeds meer stijgen. Uit onvrede hebben ze daarom de gegevens van 120.000 studenten online geplaatst; dat zou slechts een fractie zijn van de totale hoeveelheid gegevens die ze hadden kunnen bemachtigen.

De gegevens zijn afkomstig van prestigieuze universiteiten als Harvard, Cambridge en Stanford, maar ook studenten van de Universiteit Utrecht staan in de lijst met gegevens. Daaronder zijn onder meer gebruikersnamen en gehashte wachtwoorden. Waarschijnlijk gaat het grotendeels om verouderde gegevens. Deze zijn waarschijnlijk via sql-injectie bemachtigd.

Reacties (83)

Reactiefilter:-183082+171+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Niet de manier om te demonstreren, maar wel een punt waarop gedemonstreert moet worden. Terwijl de EU loopt te blaten dat het gratis moet worden gaan overheden recht tegen de richtlijnen in en maken ze het alleen maar duurder. Als dat door gaat heb je straks overheden die zeuren dat het gratis, of in ieder geval goedkoop, is om in Europa te studeren terwijl alleen de rijke elite ook daadwerkelijk kan studeren. Nu de langstudeerboete is afgeschaft heeft de overheid in Nederland alweer nieuwe plannen tot een sociaal leenstelsel waardoor iedere student minstens 13000 euro meer zal gaan betalen voor zijn studie, en dan moet je nog wel de gelukkige zijn die geen enkel jaar uitloop heeft, anders wordt het nog meer.

Ik ben het vertrouwen in de overheid allang kwijt. Ik ondervind naast mijn studie nu een hoop stress omdat ik niet meer weet waar ik aan toe ben, en ik heb nu grootse moeite om te studeren omdat ik op willekeurige momenten panisch word. P in 2, bindend studieadvies, een overheid die geen week lang zijn standpunten kan vasthouden... Voor de (nochtans lichte) PDD-NOS'er onder ons, en misschien ook wel de "gewone" student, is deze onzekerheid slecht voor zowel studie als gezondheid. Wanneer gaat de overheid weer aan zijn burgers denken?

Verder schort er nog erg veel aan het onderwijs in Nederland. Zo erg hoog is het nooit geweest (kom niet aanzetten met "Maar het is wel goed" zonder cijfers te tonen, en als je cijfers toont, vergelijk het niet met de USA, want dat is op educatief gebied een derde wereld land op de paar goede universiteiten na). Ondertussen worden voor dit middelmatige niveau en kwaliteit de kosten steeds hoger, en zakt het alleen maar verder en verder in. Een van de kwaliteit-beperkende maatregelen: maak de klassen groter. En ik had op mijn voortgezet onderwijs soms al de grootste moeite omdat het erg gealgemeniseerd en op massaproductie gericht was, gaan we dit nu nog erger maken? Er zijn zelfs stemmen die zeggen dat het een vrije markt moet worden. Ik HUIVER bij het idee. Dat zie je dus ook in Amerika: de middelbare school is dramatisch, waardoor ze basale dingen die wij met 15 jaar oud al kunnen nog op de MIT moeten aanleren. En dan moet je nog het geluk hebben op een prestigieuze universiteit als MIT te kunnen komen. Het gross van de universiteiten daar komt neer op HBO of zelfs MBO niveau; te laag om hier universiteit genoemd te worden. Als hier een vrije markt op onderwijs komt krijgen we hetzelfde fiasco: een paar dure elite scholen die het waard zijn (maar voor velen onmogelijk om naar toe te gaan), en een grote hoeveelheid scholen die je verstand op het niveau van een 12-jarige houden omdat je dan in ieder geval kan zeggen dat je naar een school bent geweest.

Heb ik de optimalisatie overigens al een keer genoemd? Het gebeurt vaak genoeg dat er geld in het onderwijs wordt gepompt zonder dat er echt wordt gekeken waar het heen gaat. Een van de redenen voor mij om op D66 te stemmen: die hadden nog argumentatie waaruit zou blijken dat zij niet te veel in het onderwijs willen snijden, en als ze dan gaan snijden, dan juist op punten waar dit de kwaliteit zou verbeteren. Bijvoorbeeld basisscholen waar er vier klassen zijn van ieder 8 personen met elkaar samenvoegen. Ik houd niet van een te grote klas, maar als een school zo erg klein is als in dat voorbeeld is het eveneens niet kwaliteitsbevorderend. Je moet de gulden middenweg zoeken. Zulke scholen samenvoegen levert minder kosten op voor de overheid en kan toch nog kwaliteitsbevorderend werken. Het gross van de overheid is helaas totaal niet geÔnsteresseerd in deze kwaliteitsbevordering. Vijanden van de Nederlandse kennismaatschappij (tot zover dat woord betekenis heeft hier, want nu vind ik het al tegenvallen soms), noem ik ze.

En ik kan echt deze mate van onzekerheid niet meer aan.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 3 oktober 2012 11:57]

Een sociaal leenstelsel is helemaal niet zo slecht. Of ga jij 4 jaar studeren om vervolgens tegen minimum loon te gaan werken? Tuurlijk, jij studeert om uiteindelijk een goede baan te krijgen. En dan wordt je nog deels tegemoet gekomen middels studie financiering.

En dan heb ik het nog nieteens over de studenten welke meerdere studies volgen. Jij vind jouw opleiding duur. Vergelijk anders even wat je kwijt zou zijn bij LOI, NCOI of de Open Universiteit waar je echt alles zelf moet betalen.

Onderwijs is NOOIT gratis. Iemand moet het betalen, linksom of rechtsom. Als je het niet zelf betaald, betaald de maatschappij het voor jouw, ofwel via belastingen. De staatsschuld van Nederland neemt per minuut met een kleine 600 euro toe. Een groot deel komt door alle vrijstellingen, subsidies en uitkeringen van ons sociaal stelsel.

In Nederland heb je nagenoeg gratis onderwijs tot en met de middelbare school. Heb je een VMBO opleiding gevolg dan kun je direct aan de slag. Vaak wel tegen minimum loon. Maar je hebt ook de keuze om te gaan studeren om sneller een betere baan (met bijbehorend loon) te krijgen. Het is dus helemaal niet zo vreemd dat de overheid jouw vraagt om zelf een deel te betalen (hoeft niet direct, mag zelfs via een lening). Overigens kreeg je alleen een langstudeer boete als je op kosten van de overheid er langer over deed dan normaal voor de opleiding staat. Die boete was maar 3000 euro per jaar, maar als je meer dan 250 euro per maand stufi ontvangt heb je nog steeds dat jaar wel gratis geld gehad..

Misschien moet je ook de vraag stellen wanneer de student eens aan de maatschappij gaat denken, want eigenlijk hoor ik ze alleen maar klagen.
Mijn punt met het sociaal leenstelsel was alleen dat het recht tegen de EU-richtlijnen in gaat.

Zoals elmuerte zegt studeer ik omdat mijn interesse hier ligt. Dat geld dat ik ga verdienen is een halfbakken ambitie om voor te studeren. Mijn opleiding inspireert me om het te gebruiken, ik kan er veel lol in vinden. Elk ding dat ik leer geeft me weer nieuwe ideŽen om nieuwe apparaten te bouwen. Ik vind zo een goedkoop systeem uit waarmee je via je smartphone de lampen thuis aan en uit doet. Dat heb ik niet gemaakt omdat ik geld wil, maar omdat ik dat leuk vind.

Leuk dat je vraagt wanneer de student eens aan de maatschappij gaat denken. Wanneer gaat de overheid dat doen? Ik zie nog steeds geen verbetering van het Nederlands onderwijs, en ik ben er vrij zeker van dat dat onder de categorie "verbetering van de maatschappij" zou kunnen worden geschaard. Als het aan de overheid ligt wordt die kwaliteit alleen maar nog lager. Zwaai maar dagdag met je handjes naar de Nederlandse kennisindustrie!

Als je mij een sociaal leenstelsel moet geven, geef me dan ook een fucking leenstelsel, maar ga niet de kwaliteit van het onderwijs omlaag halen of mij in onzekerheid brengen, want ik ga niet extra betalen voor compleet in paniek raken omdat ik niet meer weet waar ik aan toe ben. Natuurlijk klaag ik. Ik wil wel betalen, maar ik wil geen slapeloze nachten of slechte concentratie omdat ik geen vastheid meer heb. Mijn grootste klacht is niet zozeer het betalen, maar een overheid die bestaat uit besluitingsloze wiebelkonten die mij het leven zuur maken en het studeren onmogelijk.
Ik heb het RECHT en de PLICHT om te klagen. Ik kan op dit moment door paniek-aanvallen maar halfbakken studeren. Als de overheid mij zulke onzekerheid blijft geven, dan ben ik aan het eind van mijn studie morsdood, door alle extra druk en stress die wordt veroorzaakt door dingen die NIETS met mijn studie te maken heeft. De studie zelf kan ik wel aan, dat gejengel van de stomme overheid kan ik alleen compleet niet hebben. Ik moet hier vechten om mijn grondrechten. Dit gaat verder dan vechten tegen hogere betalingen. Mijn GRONDRECHTEN staan hier op het spel!

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 3 oktober 2012 12:45]

Een sociaal leenstelsel is helemaal niet zo slecht. Of ga jij 4 jaar studeren om vervolgens tegen minimum loon te gaan werken? Tuurlijk, jij studeert om uiteindelijk een goede baan te krijgen.
Ik denk dat de meeste mensen gaat studeren omdat ze een baan willen krijgen in het veld waar hun interesse ligt, en niet om beter betaald te krijgen.
Klopt. Ik heb ook de grootste moeite om aan mensen op mijn reis uit te leggen dat ik reis om te leren over van alles, waarna ik wil studeren om nog meer mijn interesses uit te diepen... Niet om er later veel geld mee te verdienen, maar om mijn met mijn hobby geld te verdienen.
Niet suiker met thee, maar thee met suiker.
Niet geld en intreresse, maar interesse met geld.
Onderwijs is NOOIT gratis. Iemand moet het betalen, linksom of rechtsom. ...De staatsschuld van Nederland neemt per minuut met een kleine 600 euro toe.
Nog maar een paar decennia geleden werd het onderwijs in NL maar ook in de VS geheel of grotendeels gefinancierd uit belastinggeld, en de kwaliteit was toen beter dan nu. Ook nam de staatsschuld toen veel minder snel toe dan tegenwoordig (bron: min. v financiŽn).

Het bedrag dat men indertijd kwijt was in de vorm van belastinggeld was veel lager dan de kosten die men nu individueel op moet brengen. En voor zover burgers nu uberhaubt minder belasting betalen dan toen is dat niet zoveel dat men netto toch goedkoper uit is, men is nu netto aanzienlijk duurder uit,

In Finland wordt onderwijs nog steeds (geheel) uit belastinggeld gefinancierd, en behoort tot de beste ter wereld.

http://en.wikipedia.org/wiki/Education_in_Finland

http://en.wikipedia.org/wiki/Education_Index

[Reactie gewijzigd door BadRespawn op 3 oktober 2012 16:13]

Ik denk dat jij dan wel iets voelt voor dit systeem: http://www.dewereldmorgen...ratie-en-onderwijs-deel-3
Dat gaat over het Finse onderwijssyteem. kost minder dan in Belgie (en hier is het nog duurder) en heeft betere resultaten.
Ik denk dat we in Nederland nog erg blij mogen zijn met de prijs-kwaliteit verhouding van onze universiteiten. Meerdere Nederlandse universiteiten duiken op in de top 100 in lijstjes van bijv. The Times, of de Shanghai ranking.
edit:
Dit jaar in volgens de Times ranking Delft, UvA, Utrecht, Leiden en Wageningen.


Ook is het collegegeld betaalbaar, niet alleen in vergelijking tot bijv. de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Zo werk ik bij de University of the Witwatersrand in Zuid Afrika, een van de betere universiteiten van het land. Bij ons betalen studenten ongeveer 30 000 Rand per jaar. Dat is ongeveer 3 000 euro. Daarvoor krijgen ze onderwijs bij een universiteit die niet slecht is, maar niet in de top 100 van universitaire rankings voorkomt. Neem daarbij het veel lagere BNP per persoon in een land als Zuid Afrika in ogenschouw en je begrijpt dat je hier een veel betere prijs/kwaliteit verhouding hebt.

Ook in absolute zin is de prijs van onderwijs laag. Gemiddeld lijkt een jaar studeren een universiteit 7 771 euro te kosten. Dat is stukken minder dan de 1835 euro die men aan collegegeld betaalt.

Natuurlijk, er zijn problemen mbt. de staat van ons hoger onderwijs. Doordat wij er niet echt in investeren, maar zeker in deze crisistijd, zelfs op bezuinigen, lopen onze concurrenten op ons kennisniveau in. Landen als China investeren veel in wetenschap en onderwijs en zijn op het gebied van kenniseconomie dan ook sterk in opkomst. Op de lange termijn zou dat onze welvaart kunnen bedreigen, omdat men kennisintensieve banen in China goedkoper zou kunnen uitvoeren dan hier.

Vooralsnog doen we het echter niet slecht, met Eindhoven als slimste regio ter wereld. Aandacht vragen voor de bedreigingen voor de staat van ons hoger onderwijs is natuurlijk nooit slecht (zeker in het geval van de VS waar de prijs-kwaliteit verhouding heel anders ligt dan in bijv. Utrecht), maar deze actie is niet constructief.

In Nederland hebben we goed, redelijk goedkoop onderwijs, nog beter onderwijs is een investering waarvoor je maatschappelijk draagvlak moet vinden. Dat bereik je niet met zo'n hack, dat komt op mij populistisch over, en gaat voorbij aan de realiteit.

[Reactie gewijzigd door Spheroid op 3 oktober 2012 12:04]

Ik denk dat we in Nederland nog erg blij mogen zijn met de prijs-kwaliteit verhouding van onze universiteiten.
Misschien als je geen andere referenties hebt dan landen waar het duurder is.

Maar we zouden nog blijer zijn als we het Finse systeem zouden hebben: veel goedkoper en beter. http://en.wikipedia.org/wiki/Education_in_Finland http://en.wikipedia.org/wiki/Education_Index
Heerlijke actie. We zijn het niet eens met het beleid van overheden en universiteitsbesturen, dus laten we diegenen pakken die van hun diensten gebruik maken. De verantwoordelijken en mensen die er iets aan kunnen doen laten we uiteraard met rust.

|:(
Welkom tot het nieuwe tijdperk waarbij demonstreren in de straten van Den Haag als ouderwets wordt gezien.. Neemt niet weg dat het hacken en openbaar maken van gegevens niets meer met demonstreren heeft te maken!
En dan te bedenken dat een partij als D'66 het hacken van websites ziet als een vorm van online demonstreren en er dus een grondrecht van wil maken. Gelukkig zitten zij dit keer niet in de coalitie!

http://www.joop.nl/politi...ken_een_grondrecht_maken/
Graag bij de feiten blijven. Het voorstel van D66 was niet om hacken van websites legaal te maken. En ook het uitvoeren van DDoS-attacks zou niet legaal zijn.

Het ging over het gelijk trekken van legitieme digitale protestacties met protestacties in de normale wereld. Voor het eerste kan je nu (in theorie) jarenlange gevangenisstraf krijgen, terwijl normale protestacties vaak legaal zijn, ook al schaden ze belangen van mensen of bedrijven.

Uiteraard moet het wel proportioneel zijn. Net zoals protesteren door met een knuppel ruiten in te slaan niet legaal moet zijn, moet ook het gebruik van bijvoorbeeld een LOIC om websites plat te leggen dat ook niet zijn.
Het voordeel van legaliseren is dat je er ook wat 'controle' op kunt uitoefenen.

Een rechter kan namelijk besluiten of een demonstratie wel of niet 'zinnig' is en daarmee verantwoord is. In dit geval zou er door een rechter besloten kunnen worden dat het publiceren van de gegevens totaal onzinnig is en daarmee niet is toegestaan.
Als je daarna als hacker 'het toch doet', dan mag je ook gewoon aangepakt worden.

Demonstraties worden soms (om goede redenen!) verboden, verplaatst of verzet. Zodat het recht op protest niet wordt omgedraaid tot een recht om de rest van de maatschappij een hak te zetten of groepen te chanteren. Ook voorkom je daarmee confrontaties of provocaties. Zoals een extreem-rechts demonstratie die uiteraard langs het 'Anne Frank huis' moet. Of in Ierland een protestantse mars door een katholieke wijk.

Of het plan van D66 zinnig is, is weer een andere vraag, maar beter een (klein beetje) organiseren dat het (kansloze) gerommel dat we nu hebben.
Het hele idee is per definitie onzinnig omdat een online demonstratie niet representatief is. Als ik er wat geld tegenaan gooi kan ik een botnet van 100.000+ machines huren voor een paar uur en zodoende in mijn eentje een gigantische 'demonstratie' faken. Als ze daar het beleid op gaan afstemmen is het einde zoek lijkt me. Daarbij houden de meeste hackers zich sowieso al niet aan de wet, dus of iets legaal of illegaal is doet alleen ter zake als ze eenmaal gepakt zijn ivm. de strafmaat. Er zal dan ook niet meer of minder gehackt of gedDOSt worden als het eenmaal in de wet wordt opgenomen (of het legaal of illegaal wordt doet niet eens ter zake).
Ik geloof dat ze ook ddos aanvallen onder het recht te protesteren wilden schuiven. Het is allemaal een grijs gebied of het geoorloofd is te doen.
Nah, maar het kan wel vanuit je luie stoel en scheelt reiskosten ;)
Ik gok dat ze juist alle studenten willen betrekken bij dit probleem.

Een directe (hack) aanval op de school of leerkrachten is niet zo interessant voor de studenten.

Nu staan hun eigen gegevens online en gaan ze vragen stellen.


Ik hoop de dag nog mee te maken dat educatie ongeacht niveau volledig gratis is...
Ik zou zeggen doe er wat aan en begin hier: http://www.khanacademy.org/ :)

[Reactie gewijzigd door freaky op 3 oktober 2012 11:42]

Ik ben bekend met Khanacademy en vind het een geweldig initiatief :)

En hopelijk gaan meer scholen naar dit soort alternatieve oplossingen kijken.

Het is toch bizar dat we nog steeds precies hetzelfde educatie systeem aanhouden van toen deze in de industriŽle revolutie is uitgedacht?
Het is toch bizar dat we nog steeds precies hetzelfde educatie systeem aanhouden van toen deze in de industriŽle revolutie is uitgedacht?
Dat is natuurlijk totale onzin, het huidige onderwijsstelsel is met de jaren steeds veranderd en niet vergelijkbaar meer met die van industriŽle revolutie.
Dat iets niet volledig gratis is betekent niet automatisch dat het verouderd is.
Het is verouderd door zijn opzet, namelijk dat de 'slowest common denominator' leidend is. Dus stel een kind is zijn tijd ver voor (in groep 5 al bezig met wiskunde B bijv) dan wordt zo'n kind nu actief tegengehouden om de 'groeps-flow' niet te verstoren. Dat kind gaat zich dan vervelen en zal later een grotere kans hebben een drop-out te worden, terwijl deze juist veel meer kunde had dan de rest! Ga je een stap terug, namelijk naar persoonlijk onderwijs (elk kind volgt zijn eigen traject, eventueel gecombineerd met persoonlijke interesses), maar dan in groepsverband (sociale vorming) zul je uiteindelijk slimmere en gelukkigere mensen krijgen (mensen voelen zich erkend en zijn veelal breed ťn op bepaalde gebieden specialistisch opgeleid). Het klassieke diploma zie ik dus wel verdwijnen in de toekomst.
ik heb als VWO-er in een HAVO klas gezeten, dus ik heb zelf ondervonden waar ik over schrijf

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 3 oktober 2012 13:22]

khan is wel een beetje klein en veel door elkaar. Check coursera.com, universiteiten van Duke tot Princeton hebben daar hele masters opleidingen in de vorm van wekelijkse lectures en opdrachten.
Zal eens kijken. Vind de manier van uitleggen bij Khan Academy wel fijn over het algemeen overigens. Maar goed, net als altijd zal er wel verschil tussen de 'leraren' zitten.
Kijk ook eens naar http://www.academicearth.org/ Daar kun je gratis allerlei opgenomen colleges kijken van diverse universiteiten, waaronder bijvoorbeeld Stanford, Yale en het MIT.
Idem via iTunes U.

Allemaal hele goede initatieven.
Nu staan hun eigen gegevens online en gaan ze vragen stellen.
Ze gaan vragen stellen over de beveiliging van hun gegevens. Maar niet over de kwaliteit van het onderwijs zelf.

Er is ook niet direct een verband te leggen tussen dit als protest en slecht onderwijs. Dat moet je toch anders aantonen dan.
Ik hoop de dag nog mee te maken dat educatie ongeacht niveau volledig gratis is...
Ik heb voor mijn studie collegegeld moeten betalen. En waarom niet? Op zijn minst geeft het je een motivatie om goed je best te doen. Als je een jaar verpest dan betaal je zelf mee aan de rekening.

Zelf investeren in je toekomst is ook geen gekke gedachte.
Ik heb voor mijn studie collegegeld moeten betalen. En waarom niet? Op zijn minst geeft het je een motivatie om goed je best te doen. Als je een jaar verpest dan betaal je zelf mee aan de rekening.
Ik mis even waarom het een motivatie zou zijn.Zeker op universitair niveau geeft men niet zoveel om financiele beloningen of straffen is mijn ervaring. Ik denk dat een bindend afwijzend studieadvies beter werkt. Maar in essentie ben ik het er wel mee eens dat een beetje collegegeld een redelijk concept is.
Zelf investeren in je toekomst is ook geen gekke gedachte
Dat geldt ook voor een land op zich. Bovendien betalen hoogopgeleiden sowieso gemiddeld meer belasting dan laagopgeleiden.
Aan de ene kant waar. Maar aan de andere kant heeft de school de gegevens niet goed bewaard dus zijn zij verantwoordelijk.

Het is denk ik meer om aandacht te roepen. Misschien niet helemaal de goede manier maar ik vind wel terecht.
dus zijn zij verantwoordelijk.
verantwoordelijk, maar niet degene die gedupeerd wordt.

Dit soort acties zijn niet slim, het gooit de term hacker nog verder ten grabbel.

Als ze de universiteiten hadden willen bestraffen hadden ze de financiele administratie moeten kraken en de top-20 salarissen moeten publiceren. Niet de gegevens van onschuldige studenten.
En de mogelijke bijbanen/belangenverstrengelingen van diezelfde top-20.
Als ze de universiteiten hadden willen bestraffen hadden ze de financiele administratie moeten kraken en de top-20 salarissen moeten publiceren. Niet de gegevens van onschuldige studenten.
Precies, of compromitterende gegevens als de beleggingsportefeuille, onkostenvergoedingen enz. Aangezien ze dat niet hebben gedaan vermoed ik dat de hackers weer eens bezig zijn op dezelfde manier als ik destijds mijn CKV verslagen maakte: eerst het verslag afmaken, daarna pas de urenverantwoording schrijven. Oftewel, eerst een hackbaar doelwit zoeken en pas daarna gaan bedenken welk 'nobel' doel je eraan wilt koppelen. Anonymous is er groot mee geworden (alleen Facebook konden ze niet aan :)).

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 3 oktober 2012 11:50]

Degene die verantwoordelijk zijn is en blijven nog altijd de hackers. Als teroristen een stad opblazen in amerika of iets dergelijks en ze er netjes bij vermelden dat het komt omdat amerika zo corrupt en rot is dan is het toch ook niet ineens goed?

Publiceren van deze ontvreemde gegevens waarmee je onschuldige mensen dupeert is in mijn ogen nooit goed te praten. Aankaarten kan ook op andere manieren.
Het idee is dat bedrijven vooraf gaan nadenken over hun acties zodat er achteraf geen aanvallen van hackers zullen komen. Enerzijds is dat goed, bedrijven en overheden wanen zich maar al te vaak onaantastbaar, anderzijds is het wel een gevaar aangezien de hacker zijn moreel besef zo oplegt aan deze bedrijven en instanties. Niet wenselijk lijkt me.
Nee, deze hack is als protest tegen het steeds duurder wordende onderwijs. Heeft dus niks met een protest te maken dat 'bedrijven hun beveiliging beter moeten verzorgen'.
Het enige dat ze hiermee bereiken is dat de medestudenten, en dus gedupeerden een grotere hekel aan die hackers krijgen.
Zeggen ze. Ik geloof dat niet. Ze zijn een hackbare machine tegengekomen en pas daarna roepen ze dat het om <vul hier je hoger doel in> gaat. Is me al vaker opgevallen (denk aan de aanval op het politiekorps van Arizona door LulzSec) dat de hackers oorzaak en gevolg, en reden/doel nog wel eens om willen draaien. De enige keer dat ze dat niet deden (Anonymous' dreiging om Facebook plat te krijgen werd vooraf ipv achteraf gepubliceerd) is het ze ook niet gelukt :).
Ja maar we hebben het hier wel over de toekomst van ons land.
Dus in mijn mening is het niet zomaar een gevalletje met ergens niet mee een zijn.

Dit is natuurlijk niet de oplossing maar de motivatie is naar mijn mening volledig terecht. Misschien hebben ze al het ander mogelijke al geprobeerd, weet jij veel. Nogmaals het draait hier om de toekomst van het land.

Wat ook weer een effect is van deze actie is dat het weer in het publieke debat komt. Daar is dit artikel het bewijs van.
Nice. Ik studeer aan de UU. Ben ook niet voor duurder onderwijs (werkt ongelijke kansen in de hand), maar toch potentieel slachtoffer van zo een actie. Het doet me een beetje denken aan het idee: in een oorlog is alles geoorloofd. Onschuldige slachtoffers? Prima, moeten ze gedacht hebben. Laat ze zich eerst maar eens in ethiek verdiepen. Of eigenlijk in Spiderman verdiepen is al voldoende: "With great power comes great responsibility."
De gegevens van de UU zijn inderdaad al een tijdje oud, en erg incompleet, er zijn een handvol-duizend entries in te zien in de dump, waar er momenteel zo'n 30k studenten rondlopen. Ikzelf was er in ieder geval niet terug te vinden.

[Reactie gewijzigd door afraca op 3 oktober 2012 11:26]

Ik vroeg me ook al af of het hier om nieuwe gegevens ging of niet.
Ik moest even zoeken naar de datum, maar de UU was vorig jaar rond oktober dus al gehacked: http://webwereld.nl/nieuw...nduizenden-studenten.html

Als het hier om dezelfde gegevens gaat, dan is dit dus toch wat minder nieuwswaardig.

Iemand die met zekerheid kan zeggen of dit dezelfde hack is?
Geen idee of het dezelfde hack is, want het artikel dat je aanstipt geeft maar weinig info prijs, maar ik vermoed van niet.

Ik heb de geopenbaarde gegevens van de uu even doorgekeken en het lijkt te gaan om gegevens van diergeneeskunde. Bovenaan de publicatie staat ook een url: http://www.bc.vet.uu.nl/BCHome/MedewCV.php?ID=88

Daar ga je uiteraard wat mee proberen om een webpagina zichtbaar te krijgen en dan krijg je dit: http://www.bc.vet.uu.nl/

Geen webpagina, maar wat errors. Het lijkt er op dat ze een stuk website niet helemaal netjes opgeruimd hebben wat nu voer is voor hackers. Geen idee hoe oud het is. Mensen die ik ken die diergeneeskunde studeren zag ik er niet tussen. Aan de e-mailadressen te zien staan er wel opvallend veel medewerkers. De url suggereert dit ook.

EDIT: Meer duiding van het online krantje van de UU:
http://www.dub.uu.nl/arti...ekken-universiteiten.html

[Reactie gewijzigd door Ras op 3 oktober 2012 12:47]

Mooi werk :) bedankt!

Gezien de reactie van de Lange in het artikel van dub.uu.nl zal het inderdaad een andere hack zijn en uit de door jou gelinkte artikelen blijkt het dus ook (voornamelijk) om gegevens van medewerkers te gaan ipv studenten.

Misschien leuk als Joost wat van deze info in het nieuwsbericht verwerkt.
Iemand die met zekerheid kan zeggen of dit dezelfde hack is?
Niet met zekerheid, maar ik vermoed van niet. Uit het artikel:
De gegevens zijn afkomstig van prestigieuze universiteiten als Harvard, Cambridge en Stanford, maar ook studenten van de Universiteit Utrecht staan in de lijst
Dit lijkt dus een nieuwe hack of een nieuw lek te zijn. Vermoedelijk van een systeem dat door meerdere opleidingsinstituten word gebruikt, of een andere bron waar toevalligerwijs veel studenten op zijn aangemeld.
Dat staat inderdaad in het artikel, maar dat is natuurlijk wel erg beperkte informatie waar weinig uit te halen valt. Er wordt niets gezegd over de herkomst van de gegevens....

Als je overigens de post op pastebin bekijkt, dan zie je dat de lijst met universiteiten heel lang is. Het zou natuurlijk kunnen dat zij allemaal van eenzelfde database gebruik maken voor student gegevens, maar het lijkt mij logischer als dit gewoon een repost is van info die afgelopen jaar verzameld is. Vandaar de vraag of iemand meer weet dan de beperkte info die hier in het tweakers artikel staat. Ik kan zelf de gelekte uu data op dit moment niet bekijken, waardoor ik dus niet zelf kan checken.
Wat kost een jaartje uni zo'n beetje in Nederland voor de student zelf?

Volgens mij een lachwekkend bedrag als je het vergelijkt met andere landen.

En waarom moeten de studenten de dupe worden van zo'n actie?
Langstudeer boetes zijn zeker niet mis hoor. Behalve dat ze op dit moment weer niet doorgezet worden, maar goed.

Met langstudeer boetes keek je al snel op §5000,- per jaar, sommigen zelfs §10.000,- en dan komt het wel in de richting van andere landen zoals de VS.
Maar die boete wordt teruggedraaid, dus gewoon ~1800 per jaar. Een schijntje
Behalve als je eerst HBO hebt gedaan/andere studie hebt gedaan, dan mag je tot 20000 per jaar aftikken.
Kinderen maken dus tegenwoordig al een keuze voor de universiteit als ze 12 zijn!
Niks meer kenniseconomie, studeren is voor de elite.
Behalve als je eerst HBO hebt gedaan/andere studie hebt gedaan, dan mag je tot 20000 per jaar aftikken.
Is dat zo? Heb je daar een bron voor?
Klinkt eigenlijk ook wel logisch immers heeft de samenleving je al een hbo of uni je al een studie gegeven.
Kinderen maken dus tegenwoordig al een keuze voor de universiteit als ze 12 zijn!
Onzin. Binnen het voortgezet onderwijs kan je schuiven als blijkt dat je daartoe de capaciteiten hebt. Zo kan je dus voorkomen dat je eerst een propedeuse moet halen voordat je naar de Uni kan.
Niks meer kenniseconomie, studeren is voor de elite.
Populistische gebrabbel.
Ik heb niet eens die mogelijkheid gehad - een plaatsing in het secundair onderwijs. Zo'n leuke uitzondering geheel (of toch niet? er was verder geen enkele controle op) volgens de Leerplichtwet, 'wegens psychologische redenen'. Heb daardoor sinds mijn twaalfde thuisgezeten, zonder enige sociale ontwikkelingsmogelijkheden, en op mijzelf me op softwareontwikkeling georienteerd. Maarja, daar krijg ik geen baan noch opleiding mee.

(heb ook meermaals gepoogd deze reactie te plaatsen vanaf IE9 Mobile, maar daar kreeg ik telkens 'het controletoken is ongeldig' - verrotte XSRF-beveiliging)

[Reactie gewijzigd door NTAuthority op 4 oktober 2012 05:11]

Studeren voor de elite?
Mijn grootvader heeft zich van vluchteling en timmerman weten op te leiden tot Prof. Dr. in diergeneeskunde. Dacht je dat zijn ouders, boer en boerin in Hongarije, hem al dat geld gaven?
Dacht je dat de stufi toen geen lening was? Dat was het wel volgens een enigszins subjectieve bron.

"In 1954 wordt het budget voor de studiebeurs weer verhoogd om nog meer studenten een lening te kunnen verschaffen. Steeds meer kinderen uit arme gezinnen vroegen een beurs aan, maar het vooruitzicht op een hoge schuld zorgde dat ze toch van het studeren afzagen. ... Alleen de allerbesten of kinderen van rijke ouders zaten nog op de universiteit. "
En mijn grootvader dus, somehow.
Alinea 2.

Gelukkig is iemand hier onderzoek naar aan het doen. Laat de geschiedenis het ons leren.

Daarnaast: Hoeveel studies dacht je gratis en voor niks van de overheid te mogen krijgen? Als je ťťn studie hebt afgerond zonder klagen, hup naar de volgende, stufi blijven ontvangen? Lekker blijven roepen "Ja, maar ik wil echt heel graag nog een studie doen!" Als je zooo graag nog een studie wil doen kun je met je vorige diploma een vak beoefenen om je volgende studie te financieren. Je hebt immers al vier jaar je favoriete vak gevolgd... Zo niet, waarom stapte je er niet eerder uit?

Komop, een Amerikaanse kennis sloeg steil achterover van hoe goedkoop onze studies zijn, zelfs zonder lening of stufi.
Als EU student bestaal je zoals Mathias zegt ongeveer 2000 euro. Als niet EU student betaal je in Nederland ongeveer 10.000 euro per jaar (Bron Collega's Iran / China, TU Delft Werktuigbouw)
Je betaald kleine 1800 euro collegegeld, niets vergeleken met UK/USA.
Inclusief boete dus 4800 euro, overigens terecht als je 5 jaar over je bachelor wilt doen.

Die 10.000 waar Seditiar het over heeft slaat nergens op.
Je vergeet dat er tegenwoordig ook instellingsgeld gerekend wordt, dit varieert van 9.500 tot 16.500 euro per jaar in Nederland.

Het gaat hierbij om masters of 2e opleidingen.
De kosten voor het onderwijs worden steeds hoger en de kwaliteit wordt steeds lager. Dat is iets waar dus studenten onder lijden. Dat je daar tegen wilt protesteren begrijp ik. Maar waarom laat je dan uitgerekend diezelfde groep nog een keer lijden door juist hķn gegevens te publiceren? Nu is de student tweemaal genaaid..

Ik ben sowieso niet voor publicatie van gejatte gegevens, maar ik kan in dit geval de redenatie helemaal niet volgen. Het klinkt mij als een smoes om lekker die uni's te hacken en gegevens online te knallen.

[Reactie gewijzigd door Cloud op 3 oktober 2012 11:24]

Ben benieuwd wanneer er patient gegevens op straat komen. De zorg wordt ook steeds duurder en de kwaliteit wordt ook alleen maar minder. Of zou dat ze toch te ver gaan? Medische gegevens liggen wel wat gevoeliger natuurlijk.
Hoe kom je er bij dat de kwaliteit van de zorg steeds minder wordt? We worden niet voor niks steeds ouder en kunnen tegen steeds meer ziektes wat doen...
Vind het maar een rare actie. Om de universiteiten een hak te zetten pakken ze de studenten aan?
Ik krijg vooral het gevoel dat ze een excuus hebben gezocht om deze gegevens te kunnen publiceren.
Het lijkt alsof ze gehacked hebben en alleen even een reden moesten verzinnen om het sympathiek te kunnen publiceren. Anonymous-achtige acties geven deze kansloze lui het idee dat hacken OK is, zolang je maar ťťn of andere boodschap wil overbrengen.

Hoe je hier ook maar iets richting het doel van goedkoop en kwalitatief onderwijs gaat bereiken, is mij een raadsel.
De huidige vorm van educatie is misschien nog wel een groter probleem dan de economische crisis maar krijgt maar weinig tot geen aandacht in de media.

Een actie zoals deze zorgt er voor dat educatie weer even in de spotlight komt.

En zoals met zo veel van dit soort acties is het maar een druppel in een grote emmer. Maar uiteindelijk telt elke druppel en wanneer de emmer overstroomt gaan mensen (lees: het volk) actie ondernemen.
De UU gegevens komen allemaal uit de database van de faculteit Diergeneeskunde, dus het is eigenlijk vooral een opsomming van studenten die daar rondlopen. Een vrij klein gedeelte van de totale universiteit dus.
Je bewering dat de gegevens van de faculteit Diergeneeskunde komen klopt niet. Ik zit op de faculteit Computing Science en mijn gegevens staan in de lijst.
Ja ik schrok al soort van en zat al te kijken, maar zit dus gelukkig niet bij de faculteit Diergeneeskunde dus sta er niet bij :)

On-topic: Actievoeren moeten ze zelf weten, maar dit soort acties word ik nooit vrolijk van. Pak liever de beleidsmakers, niet de studenten...

[Reactie gewijzigd door fatalefout op 3 oktober 2012 11:42]

De Uni van Utrecht is volgens mij al geruime tijd de beste Uni van Nederland, waarom hun op deze lijst staan is mij dan ook een raadsel aangezien dit zou gaan over de kwaliteit van onderwijs?
De kosten om te studeren in Nederland staan in schril contrast met de kosten in Amerika, ook door deze reden zou je denken dat ze er niet op zouden staan. Maar helaas ze staan er toch op..

Imo niks anders dan kleine jongetjes die eindelijk hun kont zelf kunnen afvegen en het aan de rest van hun "community" willen laten zien. Heeft niks met de kwaliteit van het onderwijs te maken anders hadden ze wel beter uitgezocht welke Universiteiten/landen hun zaakjes wel op orde hebben kwa niveau en prijs.

Maar vooral is het zielig om te zien dat ze de mensen die ze zogenaamd willen helpen juist in de vingers snijden, gegevens publiceren van de studenten terwijl je dit "voor de studenten" doet? Een beetje krom lijkt me

Maar jongens prima gedaan nog een paar jaar en jullie eerste borsthaartje zal zichtbaar worden _/-\o_
Omdat in heel Nederland de kwaliteit nog steeds omhoog kan en de kwaliteit, als het aan de overheid ligt, alleen maar omlaag zal gaan. De UU is hierop geen uitzondering. Amerika is geen vergelijken aan. Daar is het helemaal krankzinnig wat betreft kwaliteit. Er zijn een paar universiteiten die de moeite waard zijn, zoals de MIT, en naar ik hoor moeten ze daar alsnog hun niveau aanpassen en vakken geven die wij met 15 jaar op het voortgezet onderwijs krijgen omdat het Amerikaanse voortgezet onderwijs simpelweg keihard faalt. De MIT moet hier helaas op inspelen. Als je naar een minder prestigieuze universiteit gaat heb je al gauw HBO of zelfs dat niet eens. Ons MBO is daar soms al universiteit. Een dramatisch armoedige kwaliteit heerst er daar dus. Buiten de paar goede universiteiten om is het een derde wereld land als het op onderwijs aan komt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True