De blokkade van The Pirate Bay door providers KPN en UPC heeft niet tot gevolg gehad dat het downloadverkeer is afgenomen. Volgens de providers zoeken Nederlanders waarschijnlijk andere manieren om content te kunnen downloaden.
Dat laten de providers weten aan nieuwssite Nu.nl. Eerder deze maand liet provider Xs4all al weten dat het torrentverkeer juist is toegenomen sinds de provider de torrentsite na een door Stichting Brein aangespannen rechtszaak moet blokkeren. UPC en KPN meten het torrentverkeer niet afzonderlijk, maar kunnen alleen iets zeggen over het totale downloadverkeer.
UPC laat weten dat het downloadverkeer na de blokkade een lichte dip liet zien, maar dat de gebruikelijke stijging zich inmiddels gewoon doorzet. Hierbij kan het bedrijf niet zeggen of dit het downloaden van films en muziek betreft, maar de trend zou wel een indicatie vormen.
Ook KPN laat weten dat er sinds de blokkade geen noemenswaardig verschil is te zien in het downloadverkeer. Ziggo liet aan de nieuwssite weten dat het de daadwerkelijke verkeersgegevens wil bewaren voor het hoger beroep. Ook UPC en KPN hebben al laten weten in hoger beroep te gaan.
Vorige week liet Brein weten dat het bezoek aan The Pirate Bay vanuit Nederland drastisch is gedaald. Brein keek daarbij echter naar Alexa-statistieken, waardoor het bezoek aan de torrentsite via proxy's genegeerd wordt.
In een door Brein aangespannen kort geding dwong de rechtbank in Den Haag KPN en UPC, naast andere providers, torrentsite The Pirate Bay te blokkeren. Eerder werden Xs4all en Ziggo al gedwongen een blokkade van The Pirate Bay in te stellen. UPC en KPN weigerden toen The Pirate Bay vrijwillig te blokkeren. Alle aangeklaagde providers zijn in hoger beroep gegaan.
[Reactie gewijzigd door Kees de Jong op woensdag 11 juli 2012 19:40]
[Reactie gewijzigd door Uniciteit op woensdag 11 juli 2012 13:38]
[Reactie gewijzigd door 230385 op woensdag 11 juli 2012 14:09]
Vroeger was jij dus waarschijnlijk ook lui.'Vroeger' kocht ik geen games ... Maar de jeugd van tegenwoordig is blijkbaar te lui om een zomerbaantje te zoeken
"Heb jij dat" werkt inderdaad ook. Maar verder verspreid ik Het Woord aan eenieder die het maar (of niet) horen wil. Morele plicht. Uitleggen wat en vooral hoe.Ik denk dat het nu in Nederland meer onderling geregeld word,
De Universiteit van Amsterdam doet momenteel in opdracht van de providers ZIGGO en XS4ALL onderzoek naar het gebruik van TPB:Er wordt nog niet eens wat gezegd over hoe de providers dit onderzochten en wat voor verkeer er daadwerkelijk plaats vindt.
[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op woensdag 11 juli 2012 13:19]
[Reactie gewijzigd door TvdW op woensdag 11 juli 2012 12:31]
Dat is een verkeerde vergelijking. Ik wil een reis van A naar B. De NS biedt die aan, maar niet op de manier die ik wil, tegen de prijs die ik wil. Dan zorg ik dat ik op een andere manier van A naar B kom. Ik heb dan dus hetzelfde produkt, de reis van A naar B, op een andere manier dan de aanbieder wil. Dat is natuurlijk inkomstenderving voor de NS, maar dan hadden ze maar het produkt tegen mijn voorwaarden moeten aanbieden. Bij 'reizen' mag dat, bij 'films' niet, want die krijgen een monopolie cadeau.Dus je betaald ook nooit je treinkaartje als je met de trein gaat
Nee, je hebt wel meerdere opties, je kunt (en mag) 'm downloaden. Alleen schreeuwt de filmmaatschappij dan moord en brand. Eigenlijk net zoiets dat de NS jou van diefstal gaat beschuldigen als jij op de fiets gaat in plaats van met de trein.Maar als ik de film Armageddon (is ook een specifieke vraag naar een bepaalde dienst, die film) wil zien heb ik als enigste optie om de film bij dezelfde filmmaatschappij te gaan komen.
[Reactie gewijzigd door bwerg op woensdag 11 juli 2012 13:11]
'Geld genoeg' is inderdaad de verkeerde reden. Maar als het niet hoefde zou jij ook niet betalen. Een houten klapstoel in een tochtige onverwarmde wagon, of betaald in de eerste klasse. (voorbeeld). Is vergelijkbaar met -Je mag wel naar de film, maar dan betaal je meer. Downloaden is niet verboden maar thuis heb je geen scherm van 14 meter breed. Het is een keuze.Dus je betaald ook nooit je treinkaartje als je met de trein gaat, want de NS heeft ook wel geld genoeg?
[Reactie gewijzigd door nazuzed op woensdag 11 juli 2012 13:06]
[Reactie gewijzigd door Zoijar op woensdag 11 juli 2012 13:04]
[Reactie gewijzigd door Obso op woensdag 11 juli 2012 14:12]
Ik zou maar stoppen als filmindustrie. Eens zien wie de langste adem heeft. Gewoon stoppen. Nooit meer derving en gezeur.Dat is dus onzin. De meeste films maken helemaal geen winst, en de films die wel succesvol zijn betalen bijna alleen voor de geflopte films.
[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op woensdag 11 juli 2012 12:46]
[Reactie gewijzigd door GetBack op woensdag 11 juli 2012 12:29]
Als je dit echt denkt dan zit je behoorlijk van de realiteit verwijderd. een download is niet gelijk aan een gemist aankoop maar als het verboden zou zijn zou er zeker wel meer verkocht worden.NEE DUS! Het downloaden kost de filmindustrie niets. Ze maken geen kosten voor elke gedownloade film.
JA, dat zou het gros inderdaad doen! Is immers slechts een tientje per weekend. Zelfs studenten besteden veel meer dan dat aan drinken en uitgaan.Ja, want als ik niet kan downloaden ga ik elk jaar voor 500 eur of meer aan dvd's kopen!
[Reactie gewijzigd door Psychnosiz op woensdag 11 juli 2012 22:05]
[Reactie gewijzigd door Zoijar op woensdag 11 juli 2012 13:12]
Inderdaad. Ik koop het ook niet..Als je het niet eens bent met de prijs van een film dan koop jet het product simpelweg niet.
[Reactie gewijzigd door xzaz op woensdag 11 juli 2012 12:24]
[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op woensdag 11 juli 2012 12:33]
Ik kan me niet voorstellen dat in die branche mensen slechts 1x hoeven te performen en jarenlang tonnen tot miljoenen verdienen aan royalty's etc?Wat is dan wel een schappelijke prijs voor een product/dienst waar miljoenen in geïnvesteerd zijn en die jouw zo'n 2 uur ontspanning/plezier geeft? Ik ken branches waar dit ver boven de 2,50 per uur ligt, en dit graag wordt neergelegd
[Reactie gewijzigd door DominoNL op woensdag 11 juli 2012 12:52]
[Reactie gewijzigd door TvdW op woensdag 11 juli 2012 12:19]
En dit is enkel en alleen een rechten/licentie/copyright issue. Geen technische.Sorry, Netflix is not available in your country... yet
[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op woensdag 11 juli 2012 13:19]
Vijftig miljoen ??Gelukkig is 50 miljoen dollar[/url] voor een rolletje in een film, absoluut niet gierig.
Geen nare woorden over Tony Stark verder.
Kan je dit toelichten (eventueel met bronnen)? (Gewoon, uit interesse).America is schijnbaar al langer geen melkoe meer. Voor de maatschappijen is Europa de laatste kans.
[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op woensdag 11 juli 2012 12:15]
Natuurlijk denkt Brein dat niet. Het is hun taak ook helemaal niet om daarover na te denken. Ze worden ingehuurd door de entertainmentindustrie om op te treden tegen auteursrechtenschending. Dát is hun core business, dus dat zullen ze ook blijven doen. Niet nieuwe businessmodellen verzinnen, dat is aan de industrie zelf.En denk niet "Er is vraag, laten we de aanbod daarop aanpassen en met een alternatief komen."
[Reactie gewijzigd door .oisyn op woensdag 11 juli 2012 12:21]
Dat laatste is de taak van Brein ook niet. Lobbyen bij justitie voor hogere straffen ook niet. Ze "harken" enkel geld binnen voor de entertainmentindustrie op een dwangmatieg wijze door torrent sites te blokkeren zodat iedereen gewoon als vanouds naar de platenzaak moet. Een utopie natuurlijk, maar toch.Brein leest dit en denkt "we moeten nog meer sites blokkeren en we moeten zorgen dat de straf toeneemt en dat torrent niet meer mogelijk zijn". En denk niet "Er is vraag, laten we de aanbod daarop aanpassen en met een alternatief komen."
[Reactie gewijzigd door Nozem1959 op woensdag 11 juli 2012 12:34]
[Reactie gewijzigd door MueR op woensdag 11 juli 2012 12:28]
Er zullen altijd wel menschen zijn die denken zoals brein. Zelfs mensen die geen belang bij die industrie hebben kunnen er nog een bedenkelijke moraal op na houden.Werk jij echt niet bij Brein of iets dergelijks ? Zie je namelijk altijd onder dit soort berichten. Je denkt in ieder geval wel hetzelfde
Rijden met alcohol was al verboden. Downloaden niet altijd.,want zelfs al wordt het beleid harder en persoonlijker dan nog blijft de kans om gepakt te worden kleiner dan dat het met een alcoholcontrole het geval is.
Uit commerciëel oogpunt willekeurige controles in het private domein? Dan ga je m.i. wel drie bruggen te ver.Wellicht random controles op dataverkeer net zoals nu blaastesten afgenomen worden.
Misschien wel, maar dat download ik dan ook niet. Veel te veel kans op virussen, trojans en andere zorgen. Ik kopieer het overigens gewoon of krijg hetHet downloaden van gelicenseerde software is illegaal
[Reactie gewijzigd door Buggle op woensdag 11 juli 2012 12:23]
Ja, dat zou kunnen, maar het gebeurt niet, want de makers zijn monopolist en hebben dus geen enkele reden om de prijs te laten dalen in afwezigheid van concurrentie.Als het downloaden geheel zou stoppen, zouden prijzen ook kunnen dalen.
Er kan wel meer verkocht worden, maar de winst stijgt niet (zo hard). Mensen kunnen hun geld maar 1 x uitgeven. Als ik 50 euro aan 'film' uitgeef, geef ik 50 euro aan film uit - of films nu 1 of 25 euro per stuk kosten.Niet naar luttele euro's, mind you, maar wel met een substantieel percentage omdat er dan meer verkocht kan worden.
Denk je dat schijfjes met films erop worden geïmporteerd uit Amerika? De opbrengsten voor de filmrechten gaat daar naartoe ja, maar distributie wordt nog altijd hier gedaan en gaat dus naar de schijfdrukker (in Nederland) en de filmboer (in Nederland). Dat het voor de gehele economie niets uitmaakt, zou goed kunnen, maar dat stel ik ook nergens.gezien het feit dat de meeste entertainment van Amerikaanse makelij is, zou dat betekenen dat er meer wordt geïmporteerd, en dus minder wordt uitgegeven aan Nederlandse produkten, wat slecht is voor onze economie.
Zelfs monopolisten willen geld verdienen. Als de prijs van een product naar beneden gaat wordt er, afhankelijk van het product, meer verkocht. Ik weet niet wat de prijselasticiteit van films op DVD is, maar er is ergens een ideale prijs. Met het huidige volume is dat bijv ¤15, maar met een gotere dopelgroep zou dat bijv. ¤13,50 kunnen zijn (meer verkocht voor minder = hogere totaalopbrengst).Ja, dat zou kunnen, maar het gebeurt niet, want de makers zijn monopolist en hebben dus geen enkele reden om de prijs te laten dalen in afwezigheid van concurrentie.
[Reactie gewijzigd door NoUseWhatsoever op woensdag 11 juli 2012 14:48]
De bulk van de prijs die de consument betaalt is rechten.De opbrengsten voor de filmrechten gaat daar naartoe ja, maar distributie wordt nog altijd hier gedaan en gaat dus naar de schijfdrukker (in Nederland) en de filmboer (in Nederland).
In afwezigheid van concurrentie is de prijselasticiteit waarschijnlijk kleiner dan 1, dat betekent dat je ongeacht de prijs altijd ongeveer evenveel verkoopt. Er is voor consumenten namelijk geen alternatief als er geen concurrentie is. Je kunt dus straffeloos de prijs omhoog gooien. Bovendien dalen de totale marginale kosten wanneer je minder exemplaren verkoopt (als je minder stuks maakt heb je ook minder kosten). Een filmstudio verkoopt liever 1 dvd voor 90 miljoen euro, dan 95 miljoen dvd's voor 1 euro. Van die 90 miljoen gaat namelijk maar 1 x de kosten voor het persen van een dvd af, en van die 95 miljoen 95 miljoen keer. En omdat er toch geen concurrenten zijn die het goedkoper aanbieden is het voor de studio makkelijker om de voor hun voordelige constructie op te leggen. Dus er zal zeker een prijs zijn die voor de studio optimaal is, maar die ligt ver boven de marktprijs die zou ontstaan bij volledige mededinging.Ik weet niet wat de prijselasticiteit van films op DVD is, maar er is ergens een ideale prijs.
[Reactie gewijzigd door Iknik op vrijdag 13 juli 2012 08:40]
[Reactie gewijzigd door Fjerpje op woensdag 11 juli 2012 12:47]
Ik downloadde wel al, en hoe. Maar dat gedoe met TPB heeft mij er toe gebracht er ook eens te kijken. Er zitten 24 uren in een etmaal en er is best een momentje vrij om TPB erbij te doen. Zie het als opheffingsuitverkoop dan is het altijd drukker. Zo ook nu.Ik ben bang dat deze campagne tegen piratebay juist voor een reclamestunt heeft gezorgd.
Het gaat er niet om of de campagne succesvol is, het gaat erom dat het idee dat downloaden slecht en strafbaar is doordringt tot de populatie.Ik ben benieuwd hoe de "opdrachtgevers" van Brein hierop reageren aan tafel met Tim Kuik, het kan hen echt niet ontgaan zijn dat een aantal grote providers deze statements plaatsen. Hieruit zou men kunnen concluderen dat de afgelopen paar rechtzaken simpelweg verspild geld zijn geweest en Tim Kuik de schijn ophoudt.
Zouden de opdrachtgevers echt zo naief zijn om het verhaal van Tim Kuik en z'n Alexa statistieken te geloven of zou hij stiekem ongelooflijk voor lul staan? Ik bedoel, de gemiddelde Tweaker snapt dit verhaal wel, but what about them?
[Reactie gewijzigd door Rey Nemaattori op woensdag 11 juli 2012 12:42]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Google Sony Games Microsoft Politiek en recht Consoles Microsoft Xbox One
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True