Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 84, views: 23.403 •
Submitter: AmbroosV

Telenet heeft zijn dvb-t-aanbod gepresenteerd. Via Teletenne kunnen tv-kijkers in Brussel en Vlaanderen met een dvb-t-ontvanger kijken naar dertien televisiezenders in sd-kwaliteit. Telenet zal ook een gecertificeerde settopbox op de markt brengen.

Het Teletenne-pakket biedt toegang tot de zenders Eén, Canvas, Ketnet/Op12, Vijf TV, VT4, Acht, National Geographic, MTV, Kanaal Z, Nickelodeon, Njam, Studio 100TV en Ment TV, maar Telenet belooft daar in de toekomst nog zenders aan toe te voegen. De beschikbare elektronische programmagids toont programma's voor twee dagen vooruit.

Voor Teletenne betaalt de klant 11,50 euro per maand, al moet een klant voor een jaar betalen. De activeringskosten voor de benodigde smartcard bedragen eenmalig 50 euro. Telenet gaat daarnaast een voor Teletenne goedgekeurde dvb-t-settopbox aanbieden. Deze kost 129 euro en beschikt over een scart- en hdmi-uitgang. Een opnamemogelijjheid ontbreekt echter. Verder kan er volgens Telenet alleen een gecertificeerde dvb-t-ontvanger worden gebruikt om het Teletenne-programma-aanbod te kunnen bekijken.

Telenet maakt voor zijn dvb-t-aanbod gebruik van het zenderpark van Norkring België. Dit bedrijf sloot in juni 2010 een contract met Telenet om een dvb-t-aanbod in de lucht te brengen. Daarmee is de kabelaanbieder de enige commerciële partij die in België dvb-t inzet voor digitale televisie. Op termijn willen de partijen ook tv-kanalen in het dvb-t2-formaat gaan uitzenden, waardoor hd-uitzendingen mogelijk worden. De details hiervan zijn echter nog onbekend.

Reacties (84)

Daarmee is de kabelaanbieder de enige commerciŽle partij die in BelgiŽ dvb-t inzet voor digitale televisie
Even voor de duidelijk, er was al de mogelijkheid om TV via dvb-t te ontvangen, maar dan enkel van de openbare omroep (daarom commerciŽle partij).

De openbare zenders zijn dan ook gewoon gratis te ontvangen (ongecodeerd).
En toch zie ik er het nut niet van in, toch niet voor die prijs. Opdat dvb-t deftig zou werken heb je eigenlijk toch wel al een kleine antenne nodig, liefst eentje die buiten staat. Als dat kan/mag ben je beter af met een satelliet schotel en TV-Vlaanderen of iets dergelijks. Het enige nut is de commerciŽle zenders, maar dan zit VTM en zo er weer niet bij.
Ze zeggen op hun site ook dat het op elke locatie beschikbaar is in Brussel en Vlaanderen, maar de foto lijkt me dus eerder een chalet in de Ardennen. Daar kan je het al vergeten.
De pijs komt ook al aardig in de buurt van digitale televisie en je zit nog eens vast aan propriarty hardware waar je niks mee kan opnemen, hun handelsmerk. Ok, je kan wel opnemen op een digicorder, maar kan het enkel bewaren en afspelen tot het ding stuk gaat.
Moet ik erbij vertellen dat ik niet onder de indruk ben?
Hoe kun je nu zo'n pakket aanbieden zonder VTM, de grootste commerciŽle zender van Vlaanderen? Dan heb je nog steeds een half pakket!
Dat is een persoonlijke keuze, ik kijk zelf nooit VTM.

Ik heb 2 jaar enkel dvb-t gehad, en kwam zeker toe met de programmatie. Op ťťn/canvas voor de Belgische programma's van woestijnvis, het nieuws, terzake,... En alle series/films download ik :).

[Reactie gewijzigd door Carrein op 21 juni 2012 17:17]

Daar ben ik het volledig mee eens. Ik ben ook geen VTM kijker. Iemand die op vakantie gaat zie ik daar geen 11 euro per maand voor betalen, aangezien je de openbare zenders gratis hebt. Ik vermoed echter dat weinigen het weten.
telenet en vmma liggen in oorlog om rechten, vandaar.
Ervan uitgaande dat ze gebruik maken van een standaard versleuteling (Conax, Irdeto, Mediaguard, Viaccess enz) dan is het gewoon een kwestie van een passende CAM-module te kopen en deze in een device te steken. Mijn tv accepteert CAM-modules, een Dreambox kan ermee overweg, verschillende PC kaarten enz. Dus je zit niet direct vast aan hun hardware, alleen wel aan hun keuze van coderingsstandaard (ter vergelijk: Digitenne in Nederland gebruik Conax, TvDigitaal (schotel) Irdeto).
Tenzij ze de smartcard 'trouwen' met de ontvanger, dus een Boxkey op de kaart zetten.
Dit is wat UPC in Nederland doet, en daarmee voorkomen ze dat je de smartcard in een (eigen) CAM module of Dreambox kunt gebruiken.
de prijs komt in de buurt van digitale tv zeg je???

zeg maar gewoon; het is duurder als een schotel nemen... en daar heb je dan gťťn last van proprietaire hardware (lees: je neemt je eigen decoder als je dat wil) en je hebt dan ineens een veelvoud aan zenders ťn vtm is er dan wťl bij....

edit; en niet te vergeten, je kan dan ineens over gans europa ontvangen als je een verplaatsbare schotel zou hebben..

[Reactie gewijzigd door bogy op 22 juni 2012 06:52]

50 euro voor het activeren van een smartcard...
§15,66 per maand en dat voor maar 11 zenders in SD kwaliteit.

Ben blij dat ik er niet woon :P
"Voor Teletenne betaalt de klant 11,50 euro per maand"

ik weet niet hoe je bij die 15,66 per maand komt :)
15.66 is alleen voor het eerste jaar. namelijk: ((11.50x12)+50)/12.

Vind 11.50 het nogal duur voor 13 zenders. Hier in Nederland hebben we het dubbele aantal zenders en voor een lagere prijs per maand bij Digitenne van KPN. Maar ja het is afwachten hoeveel zenders er nog bij komen en/of de kwaliteit gewaarborgd blijft

[Reactie gewijzigd door Freedomfighter op 21 juni 2012 16:23]

Telenet komt dan ook enkel met dit product op de markt omdat ze hun licentie op dvb-t niet willen verliezen. Ze willen uiteraard zo min mogelijk klanten op het product.
Inderdaad, hier in de UK heb ik via freeview iets van 30+ zenders gratis en voor niks :) (nou ja op kijk en luister geld na). Is trouwens ook in NL via freesat te ontvangen..
Ik zou vooral blij zijn dat je de productmanager voor dit product niet bent daar, afhankelijk van zijn of haar targets natuurlijk. Dit klinkt niet als een erg aantrekkelijk product.

Of kent BelgiŽ veel gebieden waar geen kabel ligt en DVB-T met 11 zenders een toegevoegde waarde heeft? Ik ken de markt daar niet.
Wij gebruiken (in Nederland trouwens) DVB-T wel eens als we een weekje aan het varen zijn, zie er voor thuis ook niet veel in maar als je TV wil kijken buitens huis is het een uitweg.
En ik vermoed dat hier (in BelgiŽ) het voor ongeveer hetzelfde doel gebruikt zal worden
bijna overal ligt kabel .... van telenet :D
Het is bedoeld voor "2de verblijven". Wat onzin is want daar is dikwijls ook al kabel.
Dat klopt.
Op dit vlak (internet/Digitale TV/Telefonie en GSM) kunnen wij als BelgiŽ nog veel leren van de Nederlanders.
Prijsafspraken zijn hier dagelijkse kost op deze markt. Al zeggen ze van niet.
grapje zeker?

op tv gebied en tegenwoordig ook gsm doen de Nederlanders onder voor de Belgen.

In BelgiŽ was er veel eerder bvb HD uitzendingen, 16:9 uitzendingen dan in Nederland.

Ook zie je de markt van bvb mobile data in Nederland enorm onder druk komt te staan.

Vooral op internet aanbod is er meer concurrentie, en bieden de aanbieder vooral op kabel veel hogere upload aan.


// En nu lees ik net het volgende op HLN; een rapport van de Europese commissie:

Belgie heeft de grootste penetratie van internetverbindingen hoger dan 30Mbps:

http://www.hln.be/hln/nl/...-supersnel-internet.dhtml

[Reactie gewijzigd door drib83 op 21 juni 2012 18:20]

Maar zitten jullie dan jammergenoeg wel heel veel lager dan wij qua uploadsnelheid: op dit moment, "standaard" internetabo van telenet, hebben we 50Mbit download met 100GB limiet, maar met de 24e wordt dit 60Mbit + ongelimiteerd (Eindelijk heeft telenet iets geleerd van de noorderburen ^^)
Naar mijn mening staat Nederland nog een HEEL pak voor op TV gebied in vergelijking met BelgiŽ. Om maar 2 voorbeelden te geven:

http://www.hebikietsgemist.nl/
http://www.documentairenet.nl/

er zijn talloze mogelijkheden om programma's gratis te herbekijken via het internet.
Als je in BelgiŽ iets wil herbekijken moet je wellicht eerst je portemonnee bovenhalen of alles opnemen (met de nodige beperkingen).
Dit is geen grap, Ik heb de internetrevolutie in Nederland meegemaakt (inbelverbindingen en een van de eerste klanten van Chello), 5 jaar geleden ben ik terug in BelgiŽ gaan wonen en is het hier momenteel nog steeds duurder, en zijn er meer restricties voor de duurdere prijs.

Ook voor TV, telefonie en GSM is dit zo.
Wat wil je, belgacom en telenet hebben een duopolie op internet en televisie, en qua gsm-netwerken is het hier ook geen vette
Voor het gsm netwerk is er https://mobilevikings.com/nl/ met redelijk voordelige tarieven indien je niet teveel belt.
Dat is toch al een begin.
Prijsafspraken zijn hier dagelijkse kost op deze markt. Al zeggen ze van niet.
dŤh! nogal wiedes dat ze zeggen van niet: prijsafspraken zijn illegaal!
En ik vond het hier in Nederland al prijzig.. die activeringskosten helpen ook lekker met mensen over de streep trekken, hier experimenteren ze meer met een maand op proef in plaats van 50 euro om ook nog maar te proberen.
Wat een zwak aanbod van Telenet. 11 zenders in sd-kwaliteit, geen mogelijkheid tot opnemen, 50 euro activatie en 130 euro voor een extra nutteloze box van hen ... Goed bezig, Telenet 8)7
Digitenne is toch ook dvb-t? Behoorlijk prijzig als je kijkt naar aanbod en setupbox (die is gratis bij KPN).
Als ik de prijzen zie vraag ik me altijd af waarom initiatieven zoals Freeview in nederland en belgie niet aanwezig zijn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Freeview_%28UK%29

--edit--
freeview is in UK de dienst waarbij het merendeel van de zenders via dvb-t gewoon free to air worden uitgezonden.

[Reactie gewijzigd door NE5Freak op 21 juni 2012 16:16]

Wegens copyrights, contracten om zenders te mogen uitzenden, ...
Hierbij is UK heel wat flexibeler dan de BeNeLux, maar daar voel je die kosten wel via andere manieren ...
In de UK (en Duitsland ook bv) zijn de reclameinkomsten van de zenders zodanig groot dat die er de kosten voor een slot op het DVB-T netwerk van kunnen betalen. In kleinere landen als NL/BE lukt ze dat niet, en moet de kijker dus meebetalen, in de vorm van een abo.

En in de praktijk dus, hoe kleiner de markt, hoe duurder dat abo.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 juni 2012 17:22]

Nee, heeft niets met reclame inkomsten te maken.

Nederland (en BelgiŽ) zenden de films en series in Engelstalig uit met ondertitels, hierdoor moeten ze (van de content eigenaar) achter een codering, dit om te voorkomen dat men over de grens kan kijken.(men beschouwd Engels blijkbaar als een universele taal). Zou men dit niet doen, dan zijn de licentiekosten ontzettend hoog, de content eigenaar laat ze dan per mogelijk te ontvangen land betalen.

Landen zoals Frankrijk, Duitsland en ItaliŽ doen aan nasynchronisatie, zodat eigenlijk bijna alleen maar inwoners van dat land (en wellicht wat grensstreek gevallen) naar de programma's kunnen kijken. Daarom kunnen deze op FTA (FreeToAir) zenders worden uitgezonden.
DVB-T uit de UK is niet te ontvangen vanuit het vasteland, daarom is Engelstalig Freeview in UK wel mogelijk.

[Reactie gewijzigd door Madshark op 21 juni 2012 17:52]

Heb je daar een bron van? Satelliet is een ander verhaal, daar zit je idd met een Europa-wijde beam, maar DVB-T is gewoon lokale ether, dat draagt nauwelijks over de landsgrens.
DVB-T uit de UK is niet te ontvangen vanuit het vaste land, daarom is Freeview in Engelstalig namelijk wel mogelijk.
DVB-T uit Belgie is ook niet in NL/DE/FR te ontvangen, en omgekeerd. Alleen in een kleine grensstreek.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 juni 2012 17:57]

DVB-T uit Belgie is ook niet in NL/DE/FR te ontvangen, en omgekeerd. Alleen in een kleine grensstreek
Het zal je verbazen hoever je de signalen nog kunt oppikken met zo'n ouderwetse hark TV antenne op je dak. Een kennis van mij, in de provincie Utrecht kan volgens zeggen nog prima Duitse en Belgische DVB-T ontvangen. Met goede richtantennes zijn Franse zenders hier ook nog wel te krijgen.
En freesat dan? dat pluk je gewoon van de sateliet af..
Hou er ook rekening meet dat men in UK redelijk wat kijk-en-luistergeld mag betalen (§174.99 per jaar voor kleurentv), en het niet eenvoudig is om hier omheen te komen.


In Belgie en Nederland hebben we dit niet meer...
Dit is natuurlijk enkel om de kosten van BBC te betalen...
Verder kan er volgens Telenet alleen een gecertificeerde dvb-t-ontvanger worden gebruikt om het Teletenne-programma-aanbod te kunnen bekijken.
Dat is weer een belangrijke zin. Wellicht krijgen we dezelfde situatie als met digitale TV over de kabel. Enkel de Telenet ontvangers mogen gekocht/gehuurd worden, wat direct de deur sluit voor alternatieve aanbieders of zelfs een ingebouwde DVB-C tuner in de TV.

De laatste versies van de ontvangers werken wel behoorlijk, maar het energieverbruik blijft nog altijd een pijnpunt. Ik begrijp dat dit ook bij veel andere ontvangers is, maar er zijn toch alternatieven die het met een stuk minder ook kunnen. Alleen kan je die niet gebruiken bij Telenet.
Ik heb de laatste versie van de digicorder(AD-2100 ofzo) en daar moet je zelf aanzetten dat hij energiebesparend moet zijn. Dan gaat hij na een uur niet gebruik in een soort slaapstand, volgens mijn energiemeter verbruikt hij dan 1 watt ipv 16 watt(die al lager is dan de oudere versies). Dus het is een aardig verschil.

Mijn energieverbruik is sindsdien met zo'n 100 KW gezakt. Dus het valt wel al mee, maar het mag altijd zuiniger van mij. Ik leg nu ook als ik gaan werken ben mijn modem en digicorder af(scheelt zo'n 15 watt constant verbruik van de modem + de digicorder gaat niet meer online voor programmagids updates.) Maar het liefste van al zou ik zien dat net zoals bij Belgacom opnames kunnen worden opgenomen op hun servers zodat je digicorder, modem en versterker niet hoeven aan te liggen en je enkel deze aanlegt op de moment dat je effectief wilt kijken naar tv. Zo zou die 's nachts ook nog uitkunnen bij mij.
Telenet heeft net afgeschaft dat je 50 euro dient te betalen als je je abonnement omschakelt naar een lager/minder snel abonnement.

Met deze DVB-T activatiekosten hebben ze daar dan weer een deel van gerecupereerd 8)7
Telenet/Belgacom zijn geldwolven :/
als ik me goed herinner, is die 50 euro activatiekost voor alle omschakelingen gratis tegenwoordig, en niet enkel bij omschakeling naar een lager/goedkoper abo?
die 50 eur activatie is er ook op digitale tv, alleen hebben ze altijd wel een promo lopen waardoor je die niet betaalt.
ik vermoed dat hetzelfde er ook komt voor dvbt.

verder zijn de zenders gelijk aan diegene die je via Yelo (iptv) ook kan zien. 2 grote commerciele zenders ontbreken daar ook (vtm en 2b), terwijl die bij concurrent Belgacom wel aanwezig zijn.

heb je de commerciele zenders niet nodig, hoef je gewoon geen abonement te nemen, alle openbare zenders zijn al jaren via dvbt te ontvangen. ik ontvang het in de auto en zelfs aan hoge snelheden perfecte kwaliteit.
Ik heb al een DVB-T decoder en antenne. Denk je nu echt dat ik die rommel van je ga kopen Teleslet? |:(
Ik kan me moeilijk voorstellen dat dat niet gewoon gaat werken als je een SmartCard gaat halen.
En hoe moet ik zo'n smartcard krijgen? Ze worden niet verkocht apart van hun eigen decoders.

Meer nog, tegenwoordig kan je met de nieuwe digiboxen (die voor hun digitale tv via de kabel) zelfs niet meer aan de smartcard zonder te box open te vijzen. Zou me niet verwonderen mochten ze dat voor deze ook doen.
Jij kent Telenet nog niet. Die smartcard is gelinkt aan de decoder waar die bij hoort, zelfs op een andere Telenet DVB-T box is die kaart dus niet te gebruiken. Het is dat ze het niet konden zonder smartcard (op de nieuwste generatie digicorders gebruikt men Latens).

[Reactie gewijzigd door Petervanakelyen op 21 juni 2012 17:04]

Dat is omdat hollywood dat vraagt... . Althans dat is de uitleg die Telenet aan haar hardware monopolie geeft en ook netjes herhaald worden door politici als je ze erop aanspreekt.

Tuurlijk slaat dit op niets en is dit een lekkere inkomstenbron. Toch leuk als je de politiek in uw zak hebt zitten. Als je sommige interpellaties van parlementsleden in het Vlaams parlement legt wanneer het gaat over dergelijke zaken dan valt het mij vaak op dat ze gewoon de Telenet lijn herhalen.

Nu als je eens de cumul lijsten bekijkt die te verkrijgen zijn via de Belgische senaat moet je eens voor de fun zoeken naar Telenet, Telenet Holding, etc. Be amazed.

Nu het is natuurlijk ook wel om het zo onaantrekkelijk mogelijk te maken dat ze dit doen. Ze hebben volgens mij uiteindelijk die DVB-T licentie enkel en alleen maar om concurrentie buiten de markt te houden. Dat is hetzelfde met die 4G licentie die ze zuiver in hun bezit hebben om concurrentie buiten te sluiten.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 21 juni 2012 18:15]