Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 117 reacties, 18.209 views •

De Noorse browserbouwer Opera heeft versie 12 van zijn gelijknamige browser vrijgegeven. Opera 12 bevat hardwarematige versnelling voor graphics en WebGL-rendering, terwijl ook css 3 en html5 breder ondersteund worden.

Opera 12 is beschikbaar in een 32bit- en 64bit-versie voor Windows, Linux en OS X. Volgens de browserbouwer is Opera 12 aanzienlijk sneller dan zijn voorganger. Ook zal de browser voortaan de gpu benutten, zowel op OpenGL- als DirectX-systemen. Opvallend is echter dat de gebruiker handmatig hardware acceleration in de instellingen dient te activeren. Dit gaat ook op voor het activeren van WebGL: grafische html5-functionaliteit die nu ook door Opera wordt ondersteund. Voor de veiligheid en stabiliteit van Opera 12 draaien plugins out-of-process.

Naast WebGL kan Opera tevens overweg met css3 keyframe-animaties. Ook css generated content for paged media, waarbij de layout van webpagina's aangepast kan worden, wordt deels ondersteund. Wie een webcam heeft in zijn laptop of naast zijn pc kan deze direct benaderen met de getUserMedia-specificatie. Verder wordt de drag and drop-api van html5 ondersteund.

Opera heeft de skins, waarmee de browser van een ander uiterlijk kan worden voorzien, hernoemd naar themes. De themes die in de nieuwe browser zijn te gebruiken, worden direct zichtbaar en theme-packages kunnen volgens Opera sneller ontwikkeld worden door een eenvoudigere opzet. Verder zijn de onderdelen Unite en Widgets verdwenen in Opera 12, maar widget-ontwikkelaars worden door het Noorse bedrijf aangemoedigd om hun creaties voortaan in de vorm van extensies aan te gaan bieden.

Reacties (117)

Reactiefilter:-11170113+188+216+32
Moderatie-faq Wijzig weergave
Misschien is het handig om in het artikel er bij te vermelden HOE je de hardware acceleration aan zet. Het staat niet in de standaard opties-GUI. Je moet surfen naar het adres opera:config (ja, echt!) en dan zoeken onder User Prefs (of hardware invullen in de zoekbalk).

Citaat van de Opera website:
For Hardware Acceleration fans we have font bugs fixed and new Renderer preference which the user can set to 1 to prefer the DirectX back-end, or 0 to chose OpenGL. Make sure to turn on Hardware Acceleration in opera:config, to check this out (Hardware Acceleration is turned off by default in Opera 12, and the new preference has no effect).
Dus:
0 voor OpenGL (standaard)
1 voor DirectX

Edit: Citaat van Opera website toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door mischaatje2 op 14 juni 2012 18:00]

Nog makkelijker, het adres voor hardware accelleratie is

opera:config#UserPrefs|EnableHardwareAcceleration

En voor WebGL:

opera:config#UserPrefs|EnableWebGL
Ik kan iedereen aanraden om dit zeker te proberen!
Ik merk een groot verschil met het scrollen van websites, wat is dat nu vloeiend!
Ook het laden van sites voelt sneller aan.

Top update :)
Scrollen in Opera was altijd al vloeiend (juist met 'vloeiend scrollen' uitgeschakeld :p ). Opera heeft vziw de snelste software renderer, die gewoon altijd werkt en stabiel is, ongeacht Os, videodrivers etc. Opera met software rendering is grofweg net zo snel als chrome of firefox of IE9 met hardwareversnelling. Daarnaast is Opera ook snel op telefoons, de Wii, m'n tv en nog 1001 andere apparaten. Puur in software!
Maar hoe gaat het dan aan? Er staat geen vinkje bij die config...
De hardware acceleration is default uitgeschakeld omdat het nog een experimentele functie is (zie ook http://www.opera.com/docs/changelogs/windows/1200/).

Als alles wat meer op punt staat zullen ze het wel default aanzetten.
Zojuist WebGL eens aangezet en Opera werd onbruikbaar, een zwart scherm waar je niets kon doen. Een beetje beter testen zou toch wel mogen!
Voor de mensen die hetzelfde voor hebben:
C:\Users\gebruikersnaam\AppData\Local\Opera\Opera in het bestandje gpu_test.ini het terug op 0 zetten.

Voor de rest altijd al een Opera fan geweest :)

[Reactie gewijzigd door Horla op 14 juni 2012 17:47]

Het is nog een beta feature, in veel gevallen werkt 'ie wel, maar nog niet bij iedereen. Het staat niet voor niets standaard uit. Niet zo zeuren over iets wat geen issue is hoor.
Beta features horen natuurlijk in beta releases en in niet in final versies.
Daarom staat het ook standaard uit.

In andere browsers gebeurt precies het zelfde, sterker nog, in héél veel andere software worden testfeatures op precies dezelfde manier uitgegeven. Iedereen die het aandurft kan zo de nieuwe features testen, terwijl het geen impact heeft op de functionaliteit en stabiliteit van software.
Had je *echt* alleen maar WebGL aangezet of stieken ook hardware acceleratie? ;)

WebGL in software rendering moet geen probleem leveren, denk ik. De stabiliteit van HWA daarentegen is sterk systeem afhankelijk - is dan ook de reden dat O12 zo'n jaar in ontwikkeling is en toch uiteindelijk geleverd zonder HWA standaard aan.

Trouwens, ik heb zelf gemerkt dat OpenGL beter werkt dan DirectX - je moet dan kiezen voor "preferred renderer = 0" ipv. 1
(Bijna) hetzelfde gebeurde me ook toen ik "Google Maps WebGL" testte (op FF op Windows, maar ook in Linux), allicht is dit erg afhankelijk van je grafische kaart / driver.

Afgezien daarvan is WebGL nog niet echt een standaard, dus niet alle implementaties zijn gelijk helaas.

ed: Nog afgezien van het feit dat MSFT altijd probeert OpenGL tegen te werken ten faveure van het eigen concurrerende DirectX, OpenGL op MSFT platformen schijnt vaak erg brak te zijn - tenzij men professionele kaarten (Quadro/FirePro) gebruikt.

[Reactie gewijzigd door kidde op 14 juni 2012 21:43]

Momenteel draait 'ie op 502 MB :o
Hoe zit dat bij jullie? OSX Snow Leopard-versie, zal daaraan liggen zeker..


edit: 650 MB, zo lek als een zeef me dunkt

edit2: oef, dank

[Reactie gewijzigd door sobbereng op 14 juni 2012 19:08]

Je snapt er jammergenoeg weinig van. Opera gebruikt je geheugen extreem dynamisch. Op 't moment dat je geheugen hebt, dan zal Opera dat gebruiken. Want, leeg geheugen is achterlijk.

Al het Opera geheugen is gemarkeerd als niet belangrijk, gaat er dus uit op 't moment dat een andere applicatie 't nodig heeft. Daarbij doet Opera veel meer nuttigs met het geheugen dan andere browsers, waaronder het cachen van een paar "vorige pagina's", zodat je back knop zonder vertraging werkt. Windows doet precies het zelfde en OSX in mindere mate soms ook. Steeds meer applicaties werken op deze manier. De tijd van zuinig zijn met geheugen is een beetje afgelopen nu het 20 euro voor 4 of 8GB is.

Daarnaast is men eindelijk wakker geworden en heeft men gezien dat ongebruikt geheugen eigenlijk te dom voor woorden is. Je koopt toch ook geen Ferrari om 'm dan te begrenzen tot 30km/h.

Omdat Opera op deze manier werkt, is het ook de snelste en in veel gevallen de enige browser op veel platformpjes. Nintendo Wii, DS, Smartphones etc. Opera werkt als een trein met 10kb geheugen maar is ook blij met 100GB. Een browser die nadenkt, dat doet de rest niet hoor.

[Reactie gewijzigd door Sleep0rz op 14 juni 2012 18:40]

Sleep0rz:
Daarnaast is men eindelijk wakker geworden en heeft men gezien dat ongebruikt geheugen eigenlijk te dom voor woorden is. Je koopt toch ook geen Ferrari om 'm dan te begrenzen tot 30km/h.
Autovergelijking, altijd mooi. ;) Ik zou hem graag een tikkeltje willen nuanceren en dan klinkt het nog niet zo gek: Zoals je van de V12 van je FF acht cylinders zou kunnen uitschakelen voor een besparing in brandstofverbruik, zou je ook van 12 GB geheugen tweederde kunnen uitschakelen voor een (toegegeven: zeer beperkte) winst in energieverbruik. Dat zou trouwens een verantwoordelijkheid van het OS zijn en niet van de applicatie.

[Reactie gewijzigd door Bacchus op 14 juni 2012 21:23]

Zo lang je niet fysiek dat geheugen uit kunt schakelen en de techniek dezelfde hoeveelheid stroom voor vol en leeg geheugen gebruikt, is het een beetje een loze zet.
Ik geef je helemaal gelijk op één uitzondering:
De tijd van zuinig zijn met geheugen is een beetje afgelopen nu het 20 euro voor 4 of 8GB is.
Ik heb een tijdje met PC's te maken gehad waarvoor 512MB toch echt minimaal ¤55 kostte (en tweedehands niet te vinden) terwijl de PC* zelf als geheel dat amper meer waard was (nieuwe geheugentypes inderdaad ¤20-25 kostten voor 1Gb of meer). Op dat moment is het upgraden van het geheugen geen reële optie (terwijl andere misschien upgrades nog wel zinvol kunnen zijn)

*Één van die systemen, met een Intel cpu en chipset kon zelfs maar maximaal 512MB aan (2×256mB of 1×512) terwijl een oudere budget-AMD dus wel 1,5Gb kon hebben (alleen waren de modules een probleem, 3×256MB was het hoogst haalbare)

Als je dan het geld (even) niet hebt voor een nieuw systeem is het wel fijn dat Opera met zo weinig geheugen toe kan.
Iemand ervaring met het overschakelen van Opera 32bits naar 64bits? Neemt ie (alle) settings mee? Wand? Snelkeuze's?

[EDIT]
Zelf gevonden:

The key thing is to make sure the new installation uses the existing profile. If you only use default installation folders and don't work with snapshots and beta releases, everything should 'just work' after installing the x64 version.

Go to 'Menu > Help > About Opera' to learn of the location of the two profile folders. You'll see that Opera's profile folder is named after the folder name you installed Opera into. So if you install Opera into C:\foo\Opera-xyz, the profile folders will be C:\Users\username\Appdata\Roaming\Opera\Opera-xyz and C:\Users\username\Appdata\Local\Opera\Opera-xyz.

If you installed the 32 bit Opera 11.6x in the default location:
C:\Program files (x86)\Opera
... then the profile folders will be located at C:\Users\username\Appdata\Roaming\Opera\Opera and C:\Users\username\Appdata\Local\Opera\Opera.

If you then install the x64 version of Opera 12.00 into it's default location:
C:\Program files\Opera
... the same profile folders will automatically be used.

[Reactie gewijzigd door ArnieNFW op 14 juni 2012 19:03]

Nee, je installeert 'm dan naast Opera 32bit. Je kunt ze dus beiden ook tegelijk installeren.

Wat ik heb gedaan is 32bit verwijderd, sommige settings bewaard via installer, 64bit geïnstalleerd en dan in C:\Users\GEBRUIKER\AppData\Roaming\Opera\Opera de boel gekopieerd naar C:\Users\GEBRUIKER\AppData\Roaming\Opera\Opera x64.

Dan behoudt je gewoon alle settings in x64. Inclusief cookies en passwords als je daar voor kiest. Je kunt ook Opera link gebruiken, die slaat tegenwoordig ook wachtwoordjes op, alleen niet de cookies. Wel weer snelkeuze, bookmarks, noem maar op.

Ik heb alles wat in link stond niet meegenomen en alles wat ik daar niet had (eigenlijk alleen opgeslagen wachtwoorden en cookies) zelf gekopieerd.
Je kan Opera Link gebruiken. Deze synchroniseert je snelkeuze, bookmarks, passwords ... over alle Opera-installaties heen, op verschillende machines en ook de mobiele browser werkt vlotjes mee. Zo doe ik het, en ik ben er zeer tevreden van.
Wie een webcam heeft in zijn laptop of naast zijn pc kan deze direct benaderen met de getUserMedia-specificatie
ruik ik daar een mogelijk chantage middel doormiddel van een mogelijk toekomstig lek? (m.a.w.: de camera is vanaf afstand aan te zetten en het is mogelijk plaatjes te schieten... met alle gevolgen van dien)
Je moet toestemming geven voordat de camera aan gaat (net zoals bij geolocation) en als de camera aan staat wordt dat aangegeven met een icoon in de adresbalk of het tabje.
Een overzichtje van WebGL support in de populaire browsers:
http://caniuse.com/webgl

Opera geeft nog veel problemen, ook deze laatste versie. Wel vreemd dat de OSX versie het een stuk beter doet wat WebGL betreft.

Voor de geïnteresseerden, hier een kleine demo voor browsers die WebGL wel ondersteunen:
http://www.organicvectory...iew=wrapper&Itemid=98
Leuke site die http://caniuse.com/
Wanneer je alles aan zet en vervolgens op status gaat filteren zie je ook hoe browsers de verschillende standaarden implementeren.

Zo bevat Chrome de meeste 'unofficial' en other?? ondersteuning.
En bevat Opera de meeste onderdelen die het tot (de tot nu toe meest definitieve) status 'Recommendation' hebben gehaald.
Tot Candidate Recommendation heeft Opera de meeste ondersteuning voor deze nieuwe technieken.
Dit komt voornamelijk voor rekening van CSS3

Ik zou denken dat ze voorzichtig zijn met het implementeren van technieken die nog aan verandering onderhevig zijn. Waarschijnlijk een verstandige keus, wanneer je als kleine browserbouwer je implementatie niet kunt forceren.
blijft aanrommelen met opera....ik kan niet met digiD inloggen op www.werk.nl(werkt in firefox wel)
ook kan ik mijn router niet met opera instellen (firefox configureert de router wel goed)
opera is nog steeds incompatible met veel dingen
opera is nog steeds incompatible met veel dingen
Veel dingen zijn nog steeds niet compatibel met opera.

Opera houdt zich nogal strict aan de specificaties van html/css/..., in heel veel gevallen is het dus ook een fout in de website ipv een bug in opera. Dat sommige andere browsers losser met foute code omspringen is iets anders.
Ik ben in de afgelopen 5 jaar nog geen site tegen gekomen die niet werkt in Opera. Dat er veel dingen niet compatibel zijn begint steeds meer een fabeltje te worden.
Mwoah..
- Google Docs spreadsheets wiebelt wel serieus: oa. positie van de caret die niet klopt.
- ABN-Amro-internetbankieren heeft kleine quirks: Afdrukfontgrootte
- Ziggo claimt dat Opera stinkt maar ik heb nooit wat geroken (gruwelijk irritante popup gebaseerd op hele smerige browser-sniffing)

En er zijn wel wat kleine, wmb niet-boeiende sites die gekke dingen doen of claimen dat ze alleen (of "het beste") in IE 5.5 met Macromedia Flash 4 en 1024x768 werken. Niets dat opweegt tegen de efficiëntie die je door het gebruik van Opera wint.

[Reactie gewijzigd door Bacchus op 15 juni 2012 07:51]

- Ziggo claimt dat Opera stinkt maar ik heb nooit wat geroken (gruwelijk irritante popup gebaseerd op hele smerige browser-sniffing)
Het voltallige Ziggo webdesign team moet dan ook gekielhaald worden tot ze spijt hebben van hun wandaden. Bijna volledig op javascript gebaseerde navigatie... :X

[Reactie gewijzigd door Ook al Bezet op 14 juni 2012 21:12]

Ik heb ze eens gemaild, en kreeg een zeer arrogantie reactie 'het blijft ie-based, bekijk het maar'.
Ik heb voor de grap een extensie geschreven die hun browser sniffing sloopt. Daarmee werkt de site prima (voorzover ik tot nog toe gezien heb), het zijn gewoon een stelletje prutsers daar.
Maar bij Ziggo hebben ze het Internet en klantvriendelijkheid niet uitgevonden. Het blijft grappig dat men "vond" dat een logge kabelmaatschappij die niet markt gericht werkt maar totaal moest veranderen in ee logge markt gerichte kabelaar die zo goed is dat ze al jaren de plank mis slaan met Opera.

Het is rond uit belachelijk dat een browser waarbij de kenmerken van veilig browsen met vette hoofdletters geschreven zijn niet als ideaal wordt gezien voor klanten van Ziggo tenslotte minder mensen met gezeik aan de telefoon , niet ?

De kleinste code base en geweldige prestaties maken dit al echt jaren lang ver uit de beste browser op elk platform. En alsof ze het internet hebben uitgevonden bij Ziggo wordt het nog steeds niet ondersteunt, je vraagt ze niet om een nier of hart te doneren ....
Ik wel. Zo werkt de SkyDrive en Hotmail pagina vrij slecht in vergelijking met IE. Ook de webmail-pagina van Telenet doet het niet in Opera. Daarnaast is Fb vaak niet echt vloeiend te noemen. Ook ik kan mijn router niet configureren via Opera. Er zijn nog heel wat andere sites waar ik niet zo frequent naartoe ga, maar deze komen zo in 123 bij me op. Het is wel degelijk zo dat bepaalde dingen het niet goed doen, maar dat steek ik simpelweg op de sites. Ik ben trouw gebruiker van Opera en niets kan er tegenop, doch moet je wel toegeven dat het soms niet helemaal werkt zoals verwacht.
Apart hoe bij mij facebook 100% werkt, Skydrive pagina idem. FB is overigens in geen enkele browser vloeiend te noemen, dat ligt aan Facebook. Wel valt mij op dat het uploaden ineens niet goed werkt.

Wat ik wel gemerkt heb is inderdaad bij oudere routers die IE only code gebruiken, ja dan is 't lastig.

[Reactie gewijzigd door Sleep0rz op 14 juni 2012 19:18]

Ik heb vaak hickups op FB, ook lijkt hij soms te laden maar blijft hij dit doen, en moet je je link herklikken om iets te laten doen. Hij werkt misschien 100% in the end, maar ik stoor me toch vaak aan dergelijke problemen (ik zeg dan ook helemaal niet dat het de schuld van Opera is hoor, maar het resultaat blijft zo). Ook die statusupdates vanboven doen het soms niet (is nu wel verbeterd sinds die veranderd zijn). Skydrive kan je geen drag and drop doen zoals in IE, wat ik een heel stuk makkelijker vind werken. Daarnaast kan je geen document selecteren en het openen in Word, wat je in IE wel kan. Daaruit kan je moeilijk zeggen dat het 100% werkt toch? In Hotmail moet ik vaak enkele keren klikken op een mail vanuit mijn Postvak in tot wanneer hij uiteindelijk de mail opent, in plaats van 'vast te lopen'.

Nogmaals, ik gebruik Opera 90% van de tijd en ben een fervent gebruiker en heb veel respect voor hen. Ik steek de schuld niet bij hen, maar de browse-ervaring blijft af en toe een steekje vertonen die mij wel opvallen.
blijft aanrommelen met opera....ik kan niet met digiD inloggen op www.werk.nl(werkt in firefox wel)
Ik denk dat dat toch echt aan werk.nl ligt, (met Chrome zeurt hij ook over gebrek aan SHA2 ondersteuning 8)7 ) Ik heb bij andere overheidssites nooit problemen gehad met Opera en DigId.
werk.nl is zo'n goed werkende site dat ie zelfs een maand of zo geleden uitgebreid in het nieuws kwam he? ;)

Als ik werk.nl gemaakt zou hebben zou ik het niet bepaald in mijn cv of portfolio zetten
Sorry dat ik het vraag, maar welke router heb je en waar log je in met je DigiD? Ik heb meerdere routers geconfigureerd met Opera zonder problemen. Ook inloggen met DigiD kan gewoon. Het enige nadeel van Opera vind ik nog steeds de Output Buffer. de rest is perfect!
Ik heb de vorige versie 2 weken intensief geprobeerd toen ik de instabiliteit van Chrome zat was, ik miste de autocomplete, en automatische zoekmachines in de omnibar het meeste.

Toch maar even de nieuwe versie proberen, ik ben namelijk niet 100% tevreden over Chrome, en Opera is een stuk beter te customizen dan Chrome (qua UI).

Edit: wat ik vergeet is dat ik toch meer nog dan met Chrome last had van webpagina's die niet goed werkten met Opera. Nu is IE9 niet slecht, maar het is niet echt handig om van browser te switchen als je net druk op een pagina bezig bent.

[Reactie gewijzigd door sdk16420 op 14 juni 2012 19:11]

Ik heb de vorige versie 2 weken intensief geprobeerd toen ik de instabiliteit van Chrome zat was, ik miste de autocomplete, en automatische zoekmachines in de omnibar het meeste.
In Opera kun je ook gewoon met de adresbalk zoeken.
sterker nog: je kunt heel makkelijk kiezen waarmee of waarin (dit kun je zelf ook instellen).
Standaard is: typ 2 woorden en je zoekt in google
typ g zoekterm en je zoekt in google
typ w zoekterm en je zoekt in wikipedia
e: ebay
etc

zo makkelijk is het
En zelfs nog sterker is dat je van elk invoerveld een zoekopdracht kunt maken :)

Rechts klik in het veld > create search. Het gaat zelfs met dit tekstvak, maar dat zou uiteraard nutteloos zijn.

Zo heb ik wikipedia nederlands, wikipedia engels, imdb en alles wat ik wou direct ter beschikking :)
En zelfs nog sterker, je kan bookmarks een nickname geven! Rmk op een bookmark -> properties -- Nickname veld. Als ik "eten" in de adresbalk type kom ik meteen uit op het menu van het universiteitsrestaurant :o Je kan ook shift+f2 drukken en in mijn geval "eten" typen. Vanaf het moment dat het zeker is welke bookmark je wil (als ik geen andere bookmarks heb met nickname die met "e" begint wil ik dus duidelijk 'eten' als ik 'e' type) ga je meteen naar die pagina :o

[Reactie gewijzigd door HuRRaCaNe op 14 juni 2012 19:59]

Zal ik daar dan nog een schepje bij doen? Je kunt ook mappen met bladwijzers een naampje geven. Stel, je volgt een aantal webcomics, dan kun je de baldwijzers daarvoor in één map zetten en die nam de nickname webcom geven. Tik vervolgens webcom in je adres balk en een enter later worden al je webcomics geopend.
Opera heb ik lang niet gebruikt op de laptop dus daar ga ik ook niks over zeggen.
Maar ik moet wel kwijt dat ik opera zowel op tablet als op mobiel zéér makkelijk/handig/etc./etc. vind! :*)
Op een een of andere manier voelt het gewoon niet natuurlijk om dat te doen, dus ga ik toch eerst naar de website toe.

Dat komt ervan als je sinds 2009 Chrome gebruikt...
Op een een of andere manier voelt het gewoon niet natuurlijk om dat te doen, dus ga ik toch eerst naar de website toe.
:? Bij Chrome moet je een tab gebruiken na de site die je wilt doorzoeken, bij Opera een spatie. Ik zie het verschil niet zo.
Je hoeft toch ook geen spatie te zetten? 8)7 Maak van je default search engine wat dan ook en als je in de adresbalk typt gaat het je zoekopdract op die website zoeken? }:O De browser kent het verschil wel tussen een URL en een zoekopdracht :)

[Reactie gewijzigd door HuRRaCaNe op 14 juni 2012 20:01]

Je hoeft toch ook geen spatie te zetten? 8)7 Maak van je default search engine wat dan ook en als je in de adresbalk typt gaat het je zoekopdract op die website zoeken? }:O De browser kent het verschil wel tussen een URL en een zoekopdracht :)
Ik had het over zoeken met niet-standaard zoekmachines. De standaard zoekmachines werken in Chrome en Opera immers hetzelfde.
Waar Chrome wat snelheidstesten soms weet te winnen, wint Opera het op de snelheid van de interface en het vloeiende gebruik, waarbij het niet uit maakt hoe snel of langzaam je PC is. Tevens vind ik bij het laden van pagina's dat Opera toch vloeiender en sneller aanvoelt.
Tot vóór deze versie vond ik Opera toch echt achter lopen bij FF en Chrome, ook als het om cachen en herladen van pagina's ging (met standaard installs). Waar ik vaak bij versie 11 nog een flits zag bij het laden van nieuwe pagina's, doet versie 12 dat niet meer, het gaat nu net zo soepel als FF en Chrome. Dit ziet er veelbelovend uit! Tot nu toe op XP, Vista, W7 en Lion bekeken, op meerdere machines. Ook JS lijkt enorm veel sneller geworden.

Ik vond Opera altijd een beetje een zeurbrowser, veel werkt niet, te strict, waar je je pagina's nog even doorheen haalt om de laatste foutjes uit je css te halen.

Nu even een aantal dingen bekijken die in 11 helemaal niet werkten....
Wat is die HW-acceleratie verschrikkelijk zeg. Alle letters zijn opeens blurry. Gelukkig is het default disabled, want als het default enabled was, zouden ze een hoop gebruikers verliezen met de kreet "wut, opera blurry renderen? ik chrome/firefox/whatever gebruiken. dag, opera".

Het is een goede keuze van ze om het experimenteel te laten. Wel een beetje raar om een experimentele feature in een final release te stoppen, ook al is het default disabled.
De meeste gebruikers van Opera zijn nogal tech-minded, en zullen echt niet bij het eerste probleempje hun browser zomaar laten vallen (ze hebben die meestal zeer bewust gekozen). Daarnaast is het inderdaad zo dat ze slim genoeg zijn om het experimental erbij te steken. Ik denk dat het vooral zo is dat de code zodanig ingenest zit in het totaalpakket, dat het meer moeite zou kosten om het eruit te slopen, dan het gewoon uitgeschakeld erin te steken. Daarnaast is het ook gewoon mogelijk om het nu te testen voor jij en ik, waardoor zij weer feedback kunnen krijgen die ze anders enkel via de beta-install base hadden bereikt.
Leuke aanname, dat Opera-gebruikers kundig zijn met computers. Maar is dat ook echt zo? Ik lees wel vaker dat dat aangenomen wordt, maar ik heb daar nog nooit cijfers van gezien eigenlijk.