Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 104, views: 28.845 •

Samsung heeft zijn nieuwste monitor met een beelddiagonaal van 27" uitgebracht. Het scherm is voorzien van een pls-paneel, dat grote kijkhoeken moet opleveren. Het scherm is gericht op veeleisende consumenten en heeft een navenante prijs.

Samsung zal de S27B970 eerst in thuisland Zuid-Korea op de markt brengen; het is niet bekend of en wanneer de rest van de wereld aan de beurt is. In Zuid-Korea gaat de monitor omgerekend ongeveer 935 euro kosten, waarmee het design een pittige prijs krijgt. Het scherm zelf is voorzien van een variant op ips-beeldschermtechniek. Samsung gebruikt een pls-scherm, dat iets helderder zou zijn dan een ips-scherm en bovendien een grotere kijkhoek zou hebben.

Het 27"-beeldscherm telt 2560 bij 1440 beeldpunten, die onder horizontale en verticale kijkhoeken tot 178 graden bekeken kunnen worden. De maximale helderheid zou 300cd/m² bedragen en het scherm moet een responstijd van 5ms hebben. Het display is voorzien van een displayport, een hdmi-aansluiting en een dvi-poort, en heeft ook een usb-hub met twee poorten en ingebouwde speakers. Samsung geeft ten slotte drie jaar garantie op zijn scherm.

Samsung S27B970

Reacties (104)

Reactiefilter:-11040102+155+23+30
Ziet er goed uit, ik zou er graag n in handen willen krijgen om het te testen of het nou lekkerder werkt dan twee 1080p schermen.

Helaas is hij met een prijs van ruim 900,- nog erg duur, ik ben benieuwd hoe dat gaat verlopen.
Het voordeel van 2 monitoren blijft natuurlijk het heel eenvoudig kunnen klonen of een zichtbaar bureaublad tijdens gamen etc. Als je in beide geen interesse hebt en het je echt puur om de ruimte gaat... geen bezel meer in net midden lijkt mij altijd beter.
Je kan ook de bezels verwijderen of modificeren, dan komen de randen van het scherm ook behoorlijk dicht tegen elkaar aan :)
He ja als je dan toch twee schermen van ~300 euro elk stuk gaat maken om een bezel een beetje kleiner te maken dan kun je ook zeggen dat je met behoud van garantie zonder bezel en zonder gevaar van een kapotte monitor simpel weg iets meer geld uitgeven en al deze voordelen kopen.
Ook zijn er nog steeds programma's die niet gelukkig worden van meerdere monitoren naast het feit dat je natuurlijk ook simpel weg meer energie verbruikt omdat je nu eenmaal meer processoren en andere rommel van voeding moet voorzien.
Ik meende ergens te hebben gelezen dat als je dit doet, je aardig last van bleeding gaat krijgen.
Los je heel makkelijk op door 3 schermen te nemen.
Dat ondersteunt dan weer bijna geen enkele videokaart, moet je altijd met 2 werken (an sich, met tegenwordige onchip IGP's ook wel weer bijna standaard natuurlijk)
Iedere beetje AMD kaart ondersteunt gewoon eyefinity hoor
Maar nauwelijks game ondersteuning voor eyefinity.
Maar wel voor 3 losse monitoren zeker...
Veel poep weer hier.. alle games ondersteunen eyefinity als ze de resolutie van windows correct kunnen uitlezen.
Ik heb nog games gespeeld op 6 monitoren, zelfs Fable 1 uit het jaar 2000 kruk deed het prima.

Het enige waar je vaak mee zit is de uitgerekte field of view, maar daar is een modje voor.
Kun je ergens op widescreengamingforum vinden.

Komt wel bij dat ik nu uiteindelijk veel blijer ben met 1 30" scherm dan met 6x 19" 1280x1024

[Reactie gewijzigd door 4g0ny op 24 mei 2012 16:19]

Idd 3 27 Inch schermen....:-)
Ik ben benieuwd wat de resolutie gaat zijn, ik hoop op 4K, zou mogelijk zijn voor zo'n prijs.

edit: staat in de tekst, ff snel doorheen gelezen, excuses

[Reactie gewijzigd door segascope op 24 mei 2012 15:28]

Ik ben benieuwd wat de resolutie gaat zijn, ik hoop op 4K, zou mogelijk zijn voor zo'n prijs.
Staat toch in het artikel? |:(
1, dit staat in de tekst... en 2, in welke wereld is het mogelijk een 4k scherm te maken voor maar 900 euro... Zat goede schermen met een resolutie als deze zijn een stuk duurder
Ik denk dat je voor 4K nog wel een getalletje bij de prijs mag tellen :-)
Ik dacht eerst dat je over die dame had, totdat je weer op nerdtalk overging.... ;-)
Inderdaad: "ik zou er graag n in handen krijgen om te testen of het nou lekkerder werkt" :P
Klinkt als een super scherm, maar waarom zou ik zoveel meer betalen voor een samsung als voor de dell 27" schermen die zichzelf al bewezen hebben en ook nog eens 3-400euro goedkoper zijn?
Komt nog eens bij dat ze ooit eens gezegd hadden dat pls goedkoper dan ips zou zijn in de productie... vooralsnog is dat niet terug te zien in de prijzen. :'(

Volgens mij zijn ze met een responstijd van 5ms wel sneller dan ips-panelen en even snel als veel TN-panelen wat deze PLS-panelen dus ook geschikt voor gamen maakt }>
Samsung gebruikt een pls-scherm, dat iets helderder zou zijn dan een ips-scherm en bovendien een grotere kijkhoek zou hebben.

Het 27"-beeldscherm telt 2560 bij 1440 beeldpunten, die onder horizontale en verticale kijkhoeken tot 178 graden bekeken kunnen worden. De maximale helderheid zou 300cd/m bedragen en het scherm moet een responstijd van 5ms hebben.
Ik zie in het artikel niet staan of ze CCFL, Edge-LED of Full-LED gebruiken..
HP heeft bij hun 27"-schermen 1,07 Miljard kleuren (10bits).. ben benieuwd hoe het met deze Samsung zit.

En volgend jaar komen ze waarschijnlijk wel weer met OLED, en dat is dan weer zoveel beter dan IPS en PLS, en zo gaan we door ;)

[Reactie gewijzigd door GS88 op 24 mei 2012 12:40]

Ik zie in het artikel niet staan of ze CCFL, Edge-LED of Full-LED gebruiken..
Bij de pricewatch link rechts staat LED: edge-lit.
Zet er dan eens een linkje bij naar de betreffende 27" monitor die jij denkt dat gelijkwaardig is.
Ik denk dat een dell van 5 a 600 euro echt niet de zelfde specs heeft als deze. Vooral het feit dat het een (IPS afgleide) PLS scherm is, en natuurlijk de heerlijke resolutie, maken dit echt een topper.
En als we het over bewezen techniek hebben, volgens mij is de afgelopen jaren Samsung juist gevestigd als de top qua beeldschermen, of dit nu in je mobiele telefoon, tablet, notebook, pc of TV is. Ik weet het niet zeker, maar het zou me ook niet verbazen als dell al jaren de panelen van Samsung in hun producten gebruikt. Want Dell maakt zelf waarschijnlijk geen panelen, en Samsung is al enkele jaren zo'n beetje marktleider in het maken van panelen.

Ik denk dat ze qua prijs eerder moeten concureren met de pricewatch: Samsung Syncmaster S27A850D die op het oog vergelijkbare specs heeft en 300 euro goedkoper is.
De Panelen van de Macbook Pro's bijvoorbeeld komen van Samsung (of LG. 'ktwijfel) :)

Hoe vaak ik wel niet te horen heb gekregen van mensen om me heen dat er voor Macbooks ips-panelen gebruikt zijn :p ... terwijl het toch gewoon TN-panelen zijn, maar dan een stuk minder slecht dan de meeste TN-panelen: een redelijke kleurweergave en redelijk goede kijkhoeken.. maar alsnog in de verste verte niet vergelijkbaar met een IPS-paneel.

[Reactie gewijzigd door GS88 op 24 mei 2012 12:51]

kijkhoeken van de macbook's zijn - net als veel andere laptops - verschrikkelijk slecht. niet per se slechter, maar zeker niet beter dan andere schermen
pricewatch: Dell Ultrasharp U2711
Volgens deze specs, zelfde afmeting, resolutie, kijkhoek, hogere helderheid, meer aansluitingen. En de CCFL backlight geeft een hogere kleurnauwkeurigheid dan LED edge-lit.
dan blijft enig voordeel van de samsung het energieverbruik en dikte als gevolg van de LED backlight. En de reactietijd van 5ms tegen 6ms van de DELL.
De DELL lijkt me dan met zijn lagere prijs toch nog altijd behoorlijk concurrerend voor dit model.

[Reactie gewijzigd door M a r c o op 24 mei 2012 13:38]

En voor het bedrag van deze Samsung heb je de U3011 van Dell met een mooie 2560x1600-resolutie. Geweldige monitor met mooi beeld en enorm veel aansluitingen. Enige nadeel is dat als je ook graag games speelt je een erg krachtige videokaart nodig hebt; je praat over bijna twee keer 1920x1080 aan pixels die je moet renderen.
Nog twee kleine nadelen (ik heb hem namelijk)

HITTE is ENORM!

En "Dude, you got a Dell"!

Mooi scherm, maar van de zomer zit ik mijn blote kont voor de PC.
Wat is het 2de nadeel? Iemand die jou dude noemt?
vind het zelf een mooi vormgegeven monitor.
Hierbij moeten we niet vergeten dat je voor de U2711 bij introductie ook 1000 euro moest neertellen. Normaal gesproken dalen de prijzen producten van Samsung fors, dus ik denk dat deze 2 monitors zeker aan elkaar gewaagd zullen zijn!
Zal ongetwijfeld over de Dell U2711 gaan. Deze had destijds ook een vrij hoge introductieprijs, maar kreeg ondanks dit euvel toch erg goede recenties: cnet gaf een negen, op tweakers.net eveneens vooral lof: reviews: De Dell U2711-monitor bekeken.

Prijs zegt niet altijd alles. Kijk o.a. even naar de prijsverloop: pricewatch: Dell Ultrasharp U2711
En als we het over bewezen techniek hebben, volgens mij is de afgelopen jaren Samsung juist gevestigd als de top qua beeldschermen, of dit nu in je mobiele telefoon, tablet, notebook, pc of TV is. Ik weet het niet zeker, maar het zou me ook niet verbazen als dell al jaren de panelen van Samsung in hun producten gebruikt. Want Dell maakt zelf waarschijnlijk geen panelen, en Samsung is al enkele jaren zo'n beetje marktleider in het maken van panelen.
:Z

Kernzin "ik weet het niet zeker". Sorry, maar het lijkt er sterk op dat je niet goed weet waar je over praat. Samsung staat zeker niet aan de top wat betreft high end desktopschermen (wat betreft TV's waarschijnlijk ook niet maar daarmee ben ik niet voldoende bekend).
Verder gebruikt Dell gebruikt bij veel van hun schermen panelen van LG.

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 24 mei 2012 15:56]

Groot scherm! Waar is de tijd gebleven dat we op 15 inch @1024x768 zaten?

Gezien de prijs zal ik niet overwegen dit te kopen, maar wellicht bedrijven en gebruikers die fotorealistische kleuren nodig hebben? De resolutie is wel mooi overigens.
Die zijn blijven hangen in de tijd waar we aan 1024x768 pixel genoeg hadden, omdat er simpelweg veel minder gebruik gemaakt werd van multitasken denk ik.
voor fotorealistische kleuren moet je nog steeds geen LCD scherm hebben tenzij het een scherm is met een hogre pixelbitdiepte ingebouwd in de matrix electronica. Die kunnen wel 95% van de gamut weergeven (voor mensen zichtbare kleurenspectrum)

Maar die zijn echter een heel stuk duurder. Consumenten monitore,n, deze samsung inbegrepen hebben een pixelbitdepth van 6 bit, misschien 8. De rest van de kleurschakeringen wordt verkregen door dithering (hardware matig in de monitor electronica). Dit is goed voor weergave van hooguit 50-60% van de gamut, maar meestal hangt het rond de 40-45%. Dit is voor professionele toepassingen onaanvaardbaar. pixelbitdiepte moet minstens 16-bits zijn, dan krijg je natuurgetrouwe kleurweergave, of zo goed als. Evenzo moeten de panelen zelf ook qua kleurfilters een stuk nauwkeuriger zijn.

En met een heel stuk duurder bedoel ik dus in de orde van 5 -15 duizend euro.
http://nl.hardware.info/n...onitor-voor-professionals dit staat toevalg vandaag bij de buren op de website 10bit diepte voor 1100 euro :).

Dus een heel stuk duurder valt wel mee
Geen LCD scherm he?

Wat zou je dan volgens jou moeten gebruiken?
als ik even bij EIZO kijk naar de CG range, dan zijn dat allemaal IPS en PVA schermen. Allemaal LCD schermen dus!!

Die 16bits word gebruikt voor de Look-Up Table, maar de kleurweergave blijft gewoon 10 bits.

btw, een uitspraak als "95% van de gamut weergeven" is onzin.
Er is niet zoiets als "de gamut".
Je moet daarbij altijd aangeven over welke gamut.
Bv de gamut van AdobeRGB, of de gamut van ISO Coated v2 etc etc.
sommige schermen konden toen ook al veel hogere resoluties aan
het probleem:
- deze schermen waren zeer duur (schermen zijn vandaag de dag gewoon vrij goedkoop)
- de videokaarten waren niet snel genoeg
Ik vraag me af of het scherm exact hetzelfde spul is dat ze aan die fruitige fabrikant leveren.
Nee want dat is IPS en volgens mij voornamelijk door Dell gemaakt (dat 2de weet ik niet zeker, dat eerste wel)...

Dit is een PLS scherm tevens vind ik het design echt supermooi (de voet minder maar die moet er toch af), jammer van de prijs dan koop ik wel een dell die ik minder mooi vind.

Maargoed Samsung en adviesprijzen :D Gewoon afwachten wat de verkoopprijs is handiger want die is vrijwel altijd een stuk lager!
Dell maakt helemaal niets, maar koopt panelen van LG. Ook apple gebruikt LG-IPS panelen.
Apple gebruik LG en Samsung IPS schermen. Echter is volgens de kenner de verschil tussen LG en Samsung scherm op de iPad 3 wel te zien. Samsung zou veel betere schermen afleveren.

Maar goed, blijf (AM)OLED toch beter vinden dat IPS/PLS en al die Super Ultra Giga Advanced True HD Plus varianten van IPS/PLS.
Maar goed, blijf (AM)OLED toch beter vinden dat IPS/PLS en al die Super Ultra Giga Advanced True HD Plus varianten van IPS/PLS.
Leuk, maar je praat over de schermen van telefoons/tablets. Je hebt berhaupt nog geen OLED-schermen van 27".

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 24 mei 2012 15:58]

Nee nog niet, geef het een jaar, dus ja als je dat veel fijner vindt dan kan dat en kan je je dus 900 euro besparen door het scherm (in dit geval met PLS) NIET te kopen :)

De TV's komen er nu ook eindelijk aan, bij zowel LG als Samsung...
Nee nog niet, geef het een jaar, dus ja als je dat veel fijner vindt dan kan dat en kan je je dus 900 euro besparen door het scherm (in dit geval met PLS) NIET te kopen :)

De TV's komen er nu ook eindelijk aan, bij zowel LG als Samsung...
Het zou mij verassen als er over een jaar al een 27" OLED met dezelfde resolutie op de markt is (gezien het aanbod in kleinere OLED desktopschermen nog steeds praktisch niet-bestaand is), maar wie weet. TV's zou ik eerder verwachten eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 24 mei 2012 16:02]

http://www.sony.nl/biz/la...uct/bvm/pvm-2541/overview

OLED Monitoren bestaan dus wel, dit is bijv. een 25". Dus niet alleen telefoons/tablets.

Natuurlijk is de prijs van deze scherm wel 10 tot 15x hoger dan deze PLS scherm maar ze bestaan dus wel :)

[Reactie gewijzigd door linkkrw op 24 mei 2012 14:27]

Dat van Dell lijkt me sterk want Dell maakt zelf sowieso niks. Die stellen alleen maar samen. Voor Apple zou het weinig toevoegen om een display in te kopen bij een partij, als die partij zelf ook weer niks anders doet dan dingen inkopen bij weer een derde partij..

Het was inderdaad wl zo dat bepaalde panelen zowel in Apple als in Dell schermen werden gebruikt.
Nee want dat is IPS en volgens mij voornamelijk door Dell gemaakt (dat 2de weet ik niet zeker, dat eerste wel)...
Dell maakt geen panels, die kopen ze onder andere in bij bijvoorbeeld LG, waar Apple ze ook koopt.
Dat het scherm (ng) helderder is dan andere Samsung-schermen is bijna angstaanjagend te noemen, als je nagaat hoe fel de Samsung-schermen 'out of the box' afgesteld staan. Dat geldt zowel voor TFT's als TV's.

De claims ten aanzien van kijkhoeken (178 graden, dat claimde elk merk 7 jaar geleden al), refresh rates van enkele nanoseconden, $miljard contrast, etc. vind ik over het algemeen knap misleidend. Relevantie ervan meestal 0,0. En welk scherm haalt die 300 cd/m2 niet?

Al met al geen overtuigend verkoopverhaal.

[Reactie gewijzigd door Ramzzz op 24 mei 2012 12:29]

Lijkt wel een reuze tablet maar dan met een standaard door die zwarte rand en chrome omranding.
Toch jammer dat er voor dit bedrag geen gebruik is gemaakt van de Thunderbolt-mogelijkheden zoals die bv. op Apple's Thunderbolt Display zitten.

Ik zit er serieus aan te denken een 27" scherm aan te gaan schaffen en de voordelen van het ATD zijn juist die hub waarbij alles via 1 kabel wordt doorgestuurd, bij deze zul je dus nog steeds individuele kabeltjes aan moeten sluiten.
Als je dat wilt koop je toch de goedkopere Cinema display?
pricewatch: Apple Cinema Display LED 27"
Nee, want die heeft ook geen Thunderbolt ondersteuning en loopt alles via de USB aansluiting, wat:
a) trager is
b) geen ethernet ondersteunt
Waarschijnlijk bedoelde Wolfos deze te linken. Die is tegenwoordig zelfs nog goedkoper als de gewone Cinema Display.
PLS kan niet eens op tegen s-ips of h-ips, alleen tegen e-ips.

Ik heb hier een dell U2711 staan en die is goedkoper en beter...
Ik vind dat altijd z knap, dat mensen al weten dat hun "oude" apparaat beter is dan een nieuwe die net op de markt komt zonder dat deze nog getest of gezien is... :)
Waar baseer je dat op? Als je zulke uitspraken maakt graag bronnen/argumenten/feiten.

Of is het gewoon weer bash richting Samsung?
Hier zal gewoon hetzelfde scherm in zitten als de 27" van samsung die al op de zakelijke markt is, en die komt redelijk (na calibratie) in de buurt van een e-ips scherm (nog steeds niet helemaal)..
Of de DELL U2711, voor rond de 600 ? zelfde resolutie, geweldige schermen. Neem je er 2 is het helemaal feest :)
voor zo'n prijs mag je toch op zijn minst wel 120hz verwachten, het is ten slotte "maar" 27inch.