Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 52, views: 19.752 •

Providers zetten in grote steden en in plaatsen die koningin Beatrix bezoekt mobiele masten in, omdat mensen daar maandag naar verwachting meer gebruik zullen maken van de netwerken. Dat blijkt uit een rondgang van vakblad Telecompaper.

In steden als Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Eindhoven en Groningen wordt de capaciteit van het bestaande netwerk tijdelijk uitgebreid, meldt Telecompaper. Vodafone doet dat onder meer door mobiele masten in te zetten, door cellen toe te voegen aan bestaande masten en door een instelling aan bestaande hardware op zendmasten.

T-Mobile doet hetzelfde; het voegt capaciteit toe aan bestaande zendmasten op plaatsen waar het drukte verwacht. Ook in Rhenen en Veenendaal, de plaatsen die koningin Beatrix zal bezoeken, is extra capaciteit bijgeplaatst. Wat KPN doet om de extra vraag op te vangen, is onduidelijk.

De extra capaciteit is nodig omdat veel meer mensen gebruik zullen maken van hun telefoon, vooral ook voor dataverkeer. Op Koninginnedag vorig jaar raadpleegden veel mensen vooral weerberichten en sociale media als Facebook en Twitter via hun telefoon.

Update 13:56: Ook KPN breidt de capaciteit van zendmasten uit in grote steden, laat de provider weten.

Reacties (52)

Zucht. Koninginnedag ...

dit jaar DE dag dat ik het echt haat om in Veenendaal te wonen.
Extra masten is wel fijn :-) als ze die nu laten staan blijft het bereik voldoende.
de dekking in Veenendaal is niet helemaal fantastisch omdat het dorp sneller groeit dan dat er masten neer worden gezet

edit: Typo

[Reactie gewijzigd door looyenss op 27 april 2012 09:28]

Tja, zit nu zelf bij hi en sinds het zware onweer een half jaar geleden rond Veenendaal ontzettend slecht bereik bij mij in de woning. Ik kan alleen maar hopen dat ze die mast die duidelijk kapot is weer gaan vervangen.
Waarom in je woning? Telco's houden rekening rondom de woning, hoe je ontvangst in je woning is kunnen en zullen ze veelal weinig aan doen.

Helaas zijn er teveel mensen die denken dat de mobiele telefoon per definitie al 'de' alternatief is voor vaste telefonie echter zouden die mensen allemaal eens moeten nalezen op de websites van telco's dat telco's "nimmer" een garantie geven dat er binnenshuis dekking is. Dit laatste kan ook niet aangezien woningen tegenwoordig zo extreem ge´soleerd worden dat deze garantie nimmer gegeven kan worden.
Dat kan wel zijn, maar ik had lange tijd perfecte (echt perfect!) dekking en na 1 onweersbui heb ik nu op meer plekken geen dan wel ontvangst in huis en nooit meer dan 2 strepen. Dat is dan dus wel extra zuur en iig voor mij een reden om over te stappen.
Het is denk ik ook maar 1 mast en jammer genoeg zit er blijkbaar een hele flat tussen mijn appartement en de volgde de mast :/
Masten voor degelijke events blijven nooit staan: voor dit soort momenten hebben providers namelijk mobiele masten waarvoor ze tijdelijk toestemming aanvragen om die ergens te plaatsen (op parkings ed).

Op festivals zie je ze ook staan. Niet gemaakt dus om op locatie te blijven :)
zullen wel niet heel hoog staan en dus nogal blootstellend aan radio golven.
extra masten in het vondelpark, is het volgens mij elk jaar een ramp :P
Niet alleen dat deel van Amsterdam weet k uit ervaring :P
Ik denk niet dat ze dat realistisch kunnen neerzetten. Ze zullen er vast een of twee bij zetten, maar om normale bereikbaarheid en snelheid te geven.. zullen ze er wel honderd bij moeten zetten.. :P
of: wij nederlanders moeten niet meer internet verbruiken dan dat Amerika doet (amerika heeft 10x meer inwoners en wij verbruiken 10x meer in totaal dus 100x zoveel per persoon) :P

Zowieso heb je gewoon GEEN signaal in het centrum, dus als je op zn minst kan smsen/bellen

[Reactie gewijzigd door Blazing-Studios op 27 april 2012 10:22]

Vrij logisch als je bekijkt hoeveel Amerikanen nog afhankelijk zijn van niet-breedbandverbindingen
Tweakers.net XD
Las het laatst hier ergens maar kan het zo 123 niet terugvinden.
Correctie, de Verenigde Staten hebben bijna 20x zoveel inwoners.

Bron: Wikipedia
Heb er weer zin in,
alleen jammer van dat de konining de duur niet meer uit durft :o .
en zelf heb ik KPN
(HI) maar internet is zoiezo snel

[Reactie gewijzigd door CyberUmbreon op 27 april 2012 09:29]

offtopic:
Als wij allen consequent zowiezo schrijven, dan is het zo. Oorspronkelijk komt het woord uit het Duits en daar schijf en spreek je het uit met een s.
Sinds wij spelling zijn gaan harmoniseren is er altijd vrijheid geweest om te kiezen voor een andere variant, mits die te beredeneren (dus logisch) was en consequent.
Spelling-De Vries en Te Winkel (1864, Vlaanderen; 1883, Nederland) tot de in 1980 opgerichte Taalunie en de in 1984 opgerichte Raad voor Nederlandse taal en Letterkunde in 1996 besloten enkele rigoreuze inconsequenties in te voeren, de voorkeursspelling tot enige verhief en besloot dat de spelling voortaan iedere 10 jaar moest veranderen.
Die commissie bestaat uit maximaal 6 leden (actueel 4) die in hun gezamelijke (on)wijselijkheid vanuit hun ivoren toren besluiten hoe wij moeten schrijven. Hoewel de witte spelling van het genootschap onze taal ook niet helemaal ideaal is, is die op een democratischer manier tot stand gekomen. Van Dale gaat uit van hoe het woord in de praktijk gespeld wordt en al wij allen besluiten het anders te doen dan zal deze zich daaraan conformeren. Alleen Van Dale geeft dus de meest geaccepteerde spelling weer.
Als deze masten nou om te beginnen ook tijdens Koninginnenach hier in Den Haag zullen worden neergezet en in werking zullen worden gesteld, dan zouden de provides daarmee veel mensen blij maken :)

Ik kan me nog 2 jaar terug herinneren dat ik op Koninginnenach was (laatste keer dat het toen ook nog zo heette) en dat ik in alle drukte en de mensenmassa de vriendengroet kwijt was.. eerste wat je dan natuurlijk gaat doen is bellen of tegenwoordig ook via Social Media checken waar de rest is. Natuurlijk gaat dit echt totaal niet als het bereik crappy en zwaar overbelast is door de vele smartphone gebruikers op dat moment, in de binnenstad.

Daarom hoop ik ten zeerste dat de providers deze masten zo snel mogelijk neerzetten en operationeel maken, zodat andere dit probleem niet hoeven te hebben ;)
Daarom hoop ik ten zeerste dat de providers deze masten zo snel mogelijk neerzetten en operationeel maken, zodat andere dit probleem niet hoeven te hebben ;)
En dan laten staan! Op het Plein is de ontvangst zo slecht dat mijn batterij adembenemend snel leeg gaat als je toch probeert om een pagina of wat te openen. En mijn WiFi haalt het net niet.
Is er een vergunning afgegeven? Het ontbreken daarvan is meestal de oorzaak van belabberde dekking op drukbezochte plaatsen.
"Wat KPN doet om de extra vraag op te vangen, is onduidelijk."
Nou dat is mij wel duidelijk.. hun huidige netwerk problemen eerst oplossen! :Y)
Hoe zit dat eigenlijk met Vodafone, ze werken toch nog steeds met een noodcentrum vanuit een vrachtwagen? De capaciteit daarvan is natuurlijk veel kleiner dan die van het afgebrande datacenter. Ik hoop dat dat goed gaat. Het netwerk is zo sterk als de zwakste schakel....

[Reactie gewijzigd door donny007 op 27 april 2012 09:36]

Waarschijnlijk is dit wel redelijk algemeen goed hier onder de tweakers maar mocht je problemen hebben met bellen op Koninginnedag dan is het slim om je toestel om te schakelen naar 2g only. De meeste toestellen kunnen dit en aangezien iedereen op 3g zit tegenwoordig is 2g lekker leeg.
Dat is niet eens zo'n heel gek idee, daarbij zal het 3G-spectrum ook helemaal volgestopt worden met internetdata wat de boel nog trager en meer overbelast maakt!

Een hele domme vraag, maar ik ben het uit het niets ineens vergeten... Dat 2G, dat had nog geen mobiel internet als feature toch?
GPRS = 2.5G internet, het is niet snel maar prima voor je WhatsApp berichtje of Tweet, foto's en video's uploaden is een ander verhaal....

Ik weet niet of er EDGE/EGPRS-ondersteuning is in Nederland, dat is 2.75G, iets sneller dan GPRS, nog steeds erg traag.

[Reactie gewijzigd door donny007 op 27 april 2012 09:46]

EDGE is maar beperkt beschikbaar in Nederland. Tot 2007 bood Telfort het landelijk dekkend aan, maar na de overname door KPN is dat netwerk afgebouwd (bron: wikipedia).

Sinds februari 2011 is Vodafone begonnen met uitrol van een EDGE netwerk maar ik niet zo snel gegevens vinden over de huidige dekking. (Bron: tweakers.net)

Edit: spelling

[Reactie gewijzigd door carlo op 27 april 2012 15:37]

Zoals Donny al zegt, je hebt GPRS voor 2G, wat redelijk werkt voor lage-bandbreedte dingen zoal mail en mobiele websites (http://tweakers.mobi) bezoeken.

Vroeger had je ook nog WAP (wireless access protocol). Hele lage bandbreedte. Daarvoor moet je browser wel wap begrijpen. Zo is wap.tweakers.net nog in de lucht.

Moderne browsers snappen WAP iig. niet. Voor een simulator voor WAP: http://tagtag.com/site/info/emulator (en probeer maar wap.tweakers.net)

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 27 april 2012 10:13]

Klopt inderdaad. Doe dat zelf ook ieder jaar weer. Dan maar even geen whatsapp, maar dan kan in tenminste wel bellen en smsen. :) Overigens zou whatsapp toch niet werken als ik hem op 3g liet staan, want dan was het netwerk overbelast. Dus beter iets dan niets!
Whatsapp werkt anders prima op 2G hoor... Ook daar kun je een dataverbinding opzetten, alleen is die 40 kbit/s ipv 7200 kbit/s bij 3G... (Vodafone gebruikt EDGE op 2G in delen van stadscentra en da's 200 kbit/s).

Overigens is ook vaak 2G overbelast omdat mensen in kroegen e.d. massaal terugvallen op 2G ivm slechte dekking binnenshuis van 3G... (wegens ontbreken van UMTS900 wat vreemd genoeg nog steeds niet wordt uitgerold hier :P)
Welkom in Nederland Regeltjesland. Op de 900 MHz band is alleen GSM toegestaan..Zo gek is het dus niet dat de telco's geen UMTS op 900 MHz doen. In plaats dat ze die frequenties gewoon beschikbaar stellen voor 'telecomcommunicatie doeleinden' in plaats van keihard 'GSM'..

[Reactie gewijzigd door Glashelder op 27 april 2012 15:55]

Ik weet niet of dat zo makkelijk gaat, zomaar 'die frequentie' openstellen. Volgens mij gaat dat elders op de planeet ook niet zomaar.

Ik geloof wel dat ze de oude 2G frequenties gaan herindelen voor 4G, en dat zou al een heel gunstige vooruitgang zijn.
In Engeland en Frankrijk is het al gebeurd, puur doordat de regelgevende instantie zei dat het wel mocht.

Orange FR (zie legenda):
http://couverture-reseau.orange.fr/france/netenmap.php

O2 UK (kies een 3G 900 device, zoek London, zoom een stukje uit, klik linksonder 3G900 aan en uit):
http://www.o2.co.uk/coveragechecker

Het is voor een provider trouwens niet heel triviaal om dit aan te zetten; je geeft een stuk 2G-capaciteit op en die moet je op 3G wel weer gebruiken dan (minder snel handoveren naar 2G bijv.). Ook moeten je 2G-services op 900 MHz ook blijven functioneren dus je moet het minutieus plannen...

3G op EGSM (helemaal onderin de band) kan trouwens ook, dus ook T-Mobile zou dit kunnen doen. In Londen heeft het snelheid en dekking flink verbeterd (snelheid neemt ook toe omdat users gemiddeld betere dekking hebben en ook elkaar minder storen).
Absoluut. Ik ben een groot aanhanger van FC Utrecht en in het stadion schakel ik altijd over naar 2G: zeker rond het begin van de wedstrijd, tijdens de rust en direct na afloop kun je 3G-verkeer wel vergeten. Op 2G is het voor huidige begrippen erg traag, maar in ieder geval heb ik nog iets van dataverkeer. Handig om op Twitter na te kijken of het wel echt een gele/rode kaart of overtreding was :)

Voor de iPhonegebruikers: in iOS 5.0 (en volgens mij ook 5.0.1) is de 3G-setting weggehaald bij de instellingen. Met een jailbreak kun je het alsnog doen of upgraden naar 5.1 (maar dan geen untethered jailbreak meer): daar werkt het prima mee.
Voor de iPhonegebruikers: in iOS 5.0 (en volgens mij ook 5.0.1) is de 3G-setting weggehaald bij de instellingen.
Hoe kom je daar nou bij?

Die instelling heeft altijd (sinds de eerste versie die ik gebruikt heb iig, 3.0) al gestaan onder:

- instellingen / settings
-> general / algemeen
-> netwerk / network

Daar vind je onder andere de instellingen voor 3G aan/uit, data aan/uit en roaming aan/uit.
Klopt, in de 3.x iOS zat hij, in 4.x ook, maar Apple heeft in hun grote wijsheid besloten om hem uit de 5.0 te verwijderen:
http://lifeonmymobile.com...g-setting-from-iphone-4s/
http://www.engadget.com/2...s-lacks-enable-3g-switch/

Zeker de tweede link maakt het heel duidelijk. Echter, later zijn ze erachter gekomen dat het misschien toch niet zo'n goed idee was om dat te verwijderen, dus in 5.1 zit'ie er weer in. Weet niet zeker of het nu in de 5.0 alleen was of ook de 5.0.1, maar het belangrijkste is dat'ie weer terug is ;)
vind vooral deze zin opvallend :
en door een instelling aan bestaande hardware op zendmasten.
dit kan 2 dingen betekenen.
  • Ze benutten standaard dus niet de volledige capaciteit want er is overhead die ze nu gaan gebruiken.
  • Of er zal geknepen gaan worden om ze meer vrije slots over te houden.
Denk dat het laatste zal gebeuren. en voor twitter en buienradar enzo maakt dat ook niet veel uit dus een goede tijdelijke oplossing lijkt me. er staat nog steeds nergens wat je minimale internetsnelheid is alleen de maximale (die je vrijwel nergens haalt)

[Reactie gewijzigd door harley op 27 april 2012 09:39]

Liever knijpen en responsive dan dat het helemaal niet meer goed werkt toch?

Denk ook dat er wel andere settings mogelijk zijn; kan me voorstellen dat door wijzigingen bijvoorbeeld de latency hoger wordt maar ook de capaciteit tegelijkertijd (ms weet iemand hier het fijne van?)
In vaktermen heet dit trouwens een COW, Cell on Wheels :-)
Waarom alleen dan? Op stations zoals Sloterdijk en Adam Centraal ligt het netwerk er aardig vaak uit rond de spits, waarom plaatsen ze hier geen palen bij als de problemen bekent zijn(al meerdere malen gemeld).
Mogelijk omdat ze die niet vergund krijgen? 15 jaar geleden kon je zonder problemen zendmasten bijplaatsen, maar vandaag is het een pak moeilijker om ze vergund te krijgen en zelfs als dat lukt zullen er wel weer een hele hoop mensen zijn die gaan protesteren omdat ze die mast niet in hun buurt wensen.
En vervolgens gaan diezelfde mensen klagen over het slechte bereik. Tenminste, zo ging het bij mij in de wijk.