Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties, 29.989 views •
Submitter: SpitfireNL

Microsoft gaat zijn kaartensoftware voor smartphones van de Nokia-naam voorzien. In de toekomst komt Nokia dus bij een plattegrond van Bing Maps te staan. De Finse fabrikant lijkt ook het grootste gedeelte van de ontwikkeling over te gaan nemen.

De nieuwe naam zal niet alleen zichtbaar worden op Nokia's eigen smartphones die op Windows Phone draaien: ook toestellen van andere fabrikanten zullen de naam Nokia te zien krijgen als ze Microsofts Maps-dienst bevatten. Dat liet de ceo van de Finse fabrikant, Stephen Elop, weten in een interview met Pocket-lint. Daarbij vertelde hij dat ook BlackBerry-telefoons de Nokia-branding te zien zullen krijgen. RIM, de fabrikant van BlackBerry's, heeft enige tijd geleden besloten Microsofts zoek- en kaartendienst standaard mee te leveren op zijn telefoons.

Microsoft en Nokia zijn enige tijd geleden een samenwerking aangegaan, waarbij de Finse fabrikant miljarden dollars kreeg om toestellen met Windows Phone te gaan maken. De naamswijziging is onderdeel van de omvangrijke overeenkomst. Daarbij gaat Nokia ook de ontwikkeling grotendeels overnemen, waardoor het een grote vinger in de pap krijgt bij Microsofts kaartensoftware.

Eerder waren er geruchten dat er een rebranding aan zat te komen. Alhoewel er in mei vorig jaar al over werd gesproken, werd er tot dusver nog geen naamswijziging doorgevoerd. Het is mogelijk dat Nokia eerst zijn Windows Phone-toestellen op de markt wilde brengen met daarop zijn eigen map- en navigatiedienst. De software Nokia Maps en Drive is vooralsnog exclusief voor Nokia-toestellen met Windows Phone. Onduidelijk is overigens op welke wijze de Nokia-merknaam in Bing Maps geïntegreerd wordt.

Update, 14.00: Nuancering aangebracht dat uit de woorden van Elop niet afgeleid kan worden dat Bing Maps hernoemd wordt naar Nokia Maps.

Reacties (56)

Maar ze hadden Ovi Maps toch al hernoemd naar Nokia Maps?
Dat klopt. Smart2Go > Ovi Maps > Nokia Maps. Die data zal wellicht worden opgenomen in Bing?

Maar waar ik mij meer over verbaas: Microsoft ging juist één naamgeving voeren met de live-familie (in feite de opvolger van de MSN-familie). Alle producten kregen Live in de naam (Windows Live Mail, Windows Live Hotmail, Windows Live Skydrive, Windows Live Messenger, etc.). De kaartenvariant was aanvankelijk Windows Live Maps gedoopt, en daarna Live Search Maps.

Bing Maps was daar weer een uitzondering op, omdat ze met Bing Search een sterke tegenhanger van Google wilde creëren. Omdat iedereen Google Maps kent, werd ook Bing Maps zo genoemd. Deze kon dan, net als bij Google, 'aan de zoekmachine' gekoppeld worden. (want Live Search werd Bing)

Door Bing Maps (wat lang niet alleen op de mobiel te verkrijgen is) opeens te gaan hernoemen naar Nokia Maps, maken ze toch wel een grote stap. In mijn ogen wellicht niet zo handig als je juist naar een bekende uniforme naam wilt!

Ben overigens benieuwd of dat Bing Maps alleen hernoemd gaat worden op draagbare apparaten, of dat ook de webversie veranderd wordt.

Persoonlijk ben ik overigens fan van Bing Maps, die dikwijls gedetailleerdere beelden heeft (o.a. met bird eye) dan Google.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 21 januari 2012 09:53]

In het interview wordt dan dus ook alleen gezegd dat het op toestellen(lees mobieltjes) komt. Ga er van uit dat de webversie Bing Maps niet 123 verdwijnt hoor. Dat laat microsoft niet gebeuren want het maakt ook onderdeel uit van hun zoekmachine bing.com. Ze zullen niet gratis reclame weg gaan geven aan nokia op het web.

Een goede reden dat Microsoft voor op mobieltjes Nokia maps verkiest boven Bing maps kan zijn omdat de mappen van Nokia maps offline te verkrijgen, offline gebruiken met navigatie en te updaten zijn en deze software al helemaal volwassen is.
Haalt niet weg dat microsoft toch achter gesloten deuren ondertussen aan een offline versie van bing maps aan het werken kan zijn in een poging zo een beentje voor google en nokia te gaan zetten. Dat zie ik nog wel gaan gebeuren want MS heeft redelijk veel over voor het slagen van WP7

[Reactie gewijzigd door SpitfireNL op 21 januari 2012 10:09]

Er stat in het interview ok niet dat Bing maps voortaan Nokia maps gaat worden. Er staat allee dat de Nokia naam in beeld gaat komen in maps.

Dat kan ook door in Bing maps bij kaarten een tekstje "powered by Nokia" te zetten.
(verglijkbaar met "Powered by Navteq")

Dat Bing maps compleet hernoemt wordt naar Nokia maps is speculatie van Tweakers. (of van journalisten van wie ze het hebben overgenomen).

Het is in ieder geval niet zo gezegd door Elop.

[Reactie gewijzigd door hAl op 21 januari 2012 10:17]

Ik had al een tijd geleden gelezen dat alle Bing maps (ook die voor de desktop) overgaat naar Nokia maps. Kan de bron fftjes niet vinden die hier over ging.

Nokia gaat volledig de taken van de mappen op zich nemen en persoonlijk vind ik dat helemaal niet erg. Als ik Nokia maps vergelijk met Bingmaps op mijn mobiel, is het nogal een verschil. Zelfs de desktop versie mag een facelift krijgen.

edit:

@ tweaker2010,
Ja dat artikel bedoelde ik :), bedankt voor het posten

[Reactie gewijzigd door vali op 21 januari 2012 13:01]

Ik baseer mijn bovenstaande reactie inderdaad op het bericht van Tweakers. Ik heb wel even rondgebrowst, maar zie dat nieuws verder nog niet staan (lees: dat Bing > Nokia).

Dus als je een bron hebt, graag.
Ik had al een tijd geleden gelezen dat alle Bing maps (ook die voor de desktop) overgaat naar Nokia maps. Kan de bron fftjes niet vinden die hier over ging.
Ik denk dat je dit artikel bedoelt? Microsoft is hier inderdaad al een tijdje mee bezig:
Nokia Maps will be a core part of Microsoft’s mapping services. For example, Maps would be integrated with Microsoft’s Bing search engine and adCenter advertising platform to form a unique local search and advertising experience.
http://searchengineland.c...d-replaced-by-nokia-77224 (artikel uit mei 2011)

Overigens is deze stap van Microsoft zo vreemd nog niet:
It isn't entirely crazy — Microsoft has a close relationship with Nokia's own Navteq, which supplies data for Bing's 3D maps and StreetSide map views
http://www.theverge.com/2012/1/19/2719293/bing-maps-nokia
Ach, geef ze een paar jaartjes en dan heet Bing weer anders. MSN, Live, etc... Allemaal dezelfde producten, maar hoevaak ze ze ook hernoemen, het word toch nooit iets. Ik moet wel zeggen dat Nokia Maps een stuk mooier is dan Google Maps.
maar hoevaak ze ze ook hernoemen, het word toch nooit iets.
Ze hernoemen het te vaak ja. Maar er zitten wel goede producten bij. Zo gebruik ik nu Live Mesh, dat vind ik zelf prettiger werken dan Dropbox.
Door Bing Maps (wat lang niet alleen op de mobiel te verkrijgen is) opeens te gaan hernoemen naar Nokia Maps, maken ze toch wel een grote stap. In mijn ogen wellicht niet zo handig als je juist naar een bekende uniforme naam wilt!
Daar geef ik je helemaal gelijk. Ik vond het ook slecht idee...
Persoonlijk ben ik overigens fan van Bing Maps, die dikwijls gedetailleerdere beelden heeft (o.a. met bird eye) dan Google.
en het is ook sneller dan Google maps!!!! Streetview is helaas niet overal beschikbaar, dat is voor mij enige minpunt van Bing Maps.
ik ben benieuwd wat de kwaliteit zal zijn, de naam is iig goed. gebruik nu ovi maps (ook van nokia) en die werkt altijd prima.

Denk dat Nokia zichzelf wel weer goed op de kaart gaat zetten in samenwerking met Microsoft
Lijkt alsof Microsoft redelijk wanhopig is met hun Windows Phones, als je zo'n overeenkomsten afsluit. Bing is toch hun "baby", en die even rebranden naar een andere merk is toch wel een drempel, denk ik. Ik zou het er zelf moeilijk mee hebben.

Stel, dat Windows Phones gaan floppen, wat doen ze dan met de overeenkomst? Weer rebranden naar Bing?

Verder vind ik het gewoon stom om twee namen te gebruiken. Op PC dan gewoon Bing, en op de smartphone Nokia. Gaat de herkenbaarheid van Bing wel achteruit.

Edit: typo + nog wat toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door 7050 op 21 januari 2012 09:42]

Ze zijn waarschijnlijk wel wanhopig maar Windows phone is wel de enige echte concurrent voor de iPhone. Het is duidelijk dat ze geloven in de Windows phone en terecht. Bing mag wel hun merk zijn, het is niet echt een sterk merk. Nokia is dat wel.
Windows Phone gaat niet floppen, alleszins toch niet in samenwerking met Nokia.
Nokia had ook gewoon voor Android kunnen kiezen anders ;)

Nu hebben ze een aantal jaren geteerd op verouderde software en een zeer trouwe user-base. Het resultaat; Een handvol onbekende Linux-gebaseerde telefoon OSen en een welhaast gedwongen last ditch attempt voor zowel MS als Nokia om er nog wat van te maken.
Net als alle andere fabrikanten wat ze 0,0 onderscheidend zou kunnen maken. Als consument zijn we gebaat bij wat meer concurrentie ipv alweer een Android fabrikant.
Alleen waarom zou iemand voor Android kiezen? Android bestaat omdat het van Google is en omdat het op een bepaald moment het enige alternatief was voor de "dure" iPhone. Niet omdat het zo super is.
Ze zijn waarschijnlijk wel wanhopig maar Windows phone is wel de enige echte concurrent voor de iPhone.
ur? Ik weet niet waar jij de afgelopen paar jaar gewoond hebt maar op Aarde is Android de grote concurrent van iOS. Windows Phone is op dit moment een gemarginaliseerd mobiel OS wat gebruikt wordt door een fabrikant die vroeger groot was en nu in marktaandeel gekeldert is doordat ze vergeten zijn rekening te houden met de toekomst.

Al met al denk ik dat het effect van deze hernoeming gaat zijn dat Microsoft andere fabrikanten afschrikt om ook Windows Phone te gaan gebruiken. Ik zie HTC of Samsung nog niet snel iets op hun telefoons zetten waar met grote letters de naam van hun concurrent op staat.
ur? Ik weet niet waar jij de afgelopen paar jaar gewoond hebt maar op Aarde is Android de grote concurrent van iOS
Misschien had je deze week gewoon het ICT nieuws wat beter moeten lezen:
https://www.google.com/se...mp;q=windows+phone+iphone
[...]


Misschien had je deze week gewoon het ICT nieuws wat beter moeten lezen:
https://www.google.com/se...mp;q=windows+phone+iphone
Dat is ten eerste speculatie, op dit moment is Windows Phone nog kleiner dan Samsungs Bada. Ten tweede wordt in diezelfde speculaties Android alsnog op nr. 1 gezet.

Windows Phone heeft misschien wel een kans, op dit moment kan je echter van concurrentie niet spreken. Ik zou WP ook eerder als toekomstige concurrent van Android zien dan als concurrent van IPhone.
Wat ik altijd bizar vind is dat Windows Phone afgeschilderd wordt als slecht vanwege zijn kleine marktaandeel ... en het bestaat eigenlijk nog maar net. Maar Linux, wat op de desktop een nog kleiner marktaandeel heeft als super.
Microsoft heeft al een groot aantal jaren een OS voor mobiele telefoons. Al veel langer dan Apple zelfs. Windows Phone is helemaal niet nieuw, er is alleen weer een nieuwe versie van uit en een nog nieuwere versie in de maak.

Daarnaast doe ik helemaal geen uitspraken over wat goed is of wat niet goed is. Ik doe alleen uitspraken over het feit dat iemand een opmerking maakt over de concurrentie tussen iOS en Windows Phone waarbij de laatste als "grootste concurrent" aangemerkt wordt terwijl het marktaandeel verwaarloosbaar is.

Puntje bij paaltje:
- Windows bestaat al behoorlijk lang voor de telefoon en het huidige marktaandeel is nihil.
- iOS bestaat een stuk korter en heeft veel meer marktaandeel.
- Android bestaat nog korter en heeft een beduident groter marktaandeel dan Windows phone.
Windows Phone is NIET nieuw? Get out of your cave...Windows Phone IS nieuw...het is niet simpelweg een upgrade van Windows Mobile in case you didnt know.
Windows bestaat al lang voor de tel...ja als brandname heb je gelijk, maar als OS is het volledig nieuw.

Puntje bij paaltje:

- Windows MOBILE bestaat al behoorlijk lang voor de telefoon en het huidige marktaandeel van Windows PHONE is nihil.
- iOS bestaat een stuk LANGER dan Windows PHONE en heeft veel meer marktaandeel.
- Android bestaat LANGER dan Windows Phone en heeft een beduident groter marktaandeel dan Windows phone.

EN ik zou zeggen: geef het eens een kans. Ik begon bij Windows mobile, toen naar iOS, toen naar Android en nu naar Windows Phone...in *mijn* ervaring ben ik er continue op vooruit gegaan.
Waar ik het afgelopen jaar gewoond heb? Gewoon op planeet aarde. Ik vind Android gewoon geen concurrent voor de iPhone. Waarom vind ik dat niet? Omdat Android niets toevoegt aan de markt. Het is gewoon een kopietje van de iPhone en brengt weinig toe tot de innovatie van de smartphone. Het is goedkoper dat is al voor de rest maakt Android weinig indruk op mij.

Trouwens, volgens Google bestaat fragmentatie niet binnen Android en is er sprake van differentiatie en dan klopt het niet dat Android de grootste is want dan gaan we echt differentiëren en dan is iOS5 gewoon de grootste van de moderne smartphone besturingssystemen. Het marktaandeel van ICS is gewoon marginaal te noemen in vergelijking met de iOS5 foons dus niet zo afgeven op het kleine marktaandeel van Windows Phone mijn beste. ;)

Je kan me best wel een Apple fanboy noemen en heb altijd neergekeken op alles wat Microsoft uitbrengt maar van de Windows Phone trek ik toch echt wel mijn ogen open. Dit is niet het zoveelste doorslagje van de iPhone. Dit is een foon waar Apple mee rekening moet houden. De windows phone is dan ook de enigste foon die Apple tot innovatie kan dwingen want Android huppelt maar wat achterop met ja een paar nieuwe features die dan nog rushed to market. Microsoft is slim geweest en is niet snel op de wij-moeten-ook-een-iPhone-hebben-markt gesprongen. Ze hebben blijkbaar goed nagedacht voor ze met Apple in de arena stapten. Als Apple één OS in het oog houden is het echt wel Windows Phone want die zijn qua innovatie echt wel Android en misschien zelfs al iOS5 gepasseerd.

Nee ik ga niet switchen naar Windows Phone omdat ik verwacht dat Apple gepast zal reageren met innovaties die Windows Phone op de tweede plek zullen houden. Maar geef eerlijk toe dat ik wel eens jaloers zal kijken naar de Windows Phone momenteel.

[Reactie gewijzigd door SoSueMe op 21 januari 2012 15:33]

Als eigenaar van alle 3 de platformen heb ik dan toch gemist waar je het over hebt. Wat is er nu zo innovatief aan Windows Phone? Het werkt best aardig en integreert dingen leuk maar dat doen mijn Nokia N9 en Sense telefoons ook. Dat is (klaarblijkelijk) geen garantie voor success.

Ik hoor graag wat je innovatief vind aan Windows Phone ipv. alleen maar stelt dat het innovatiever is dan de rest.
@7050
Het gaat niet Nokia Maps heten maar Bing Maps met de naam Nokia in beeld, wat aangeeft dat Nokia zijn kaartentechnologie uitleent aan Microsoft om Bing Maps te verbeteren.

Daarnaast kun je op Nokia telefoons kiezen voor Nokia Maps(van Nokia) of Bing Maps(met dus de naam Nokia in beeld) of allebei natuurlijk. Staat in de tekst.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 23 januari 2012 00:01]

Verassend. Ik dacht dat Microsoft flink aan de weg aan het timmeren was met Bing als merknaam.
Ik denk dat Nokia Maps alleen voor Windows Phone komt, en voor de PC het nog steeds Bing Maps is hoor
het zal denk 1 van de voorwaarde van Nokia zijn geweest,
is best slim want zoals het stukje al zegt elke telefoon met windows staat straks ook nokia, is goed voor je naams bekendheid
Wat de meeste mensen niet weten is dat Bing Maps de mapping database van het bedrijf Navteq al jaren gebruikt. Navteq is een van de bedrijven die Nokia bezit, Nokia gebruikt Navteq zelf ook voor zijn mapping producten. Het zat er al dus aan te komen dat Bing Maps vroeg of laat Nokia Maps ging heten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Navteq
Dit vind ik niet heel logisch. Google Maps gebruikt al jaren de kaarten van TeleAtlas. Dat is een bedrijf van TomTom. Het is niet te verwachten dat Google Maps dan TomTom Maps gaat heten.

Het gaat Microsoft en Nokia erom dat Windows Phone een succes wordt. Op dit moment is Nokia een pioneer met Windows Phone. Het is niet verwonderlijk dat beide bedrijven een groot belang hebben bij het slagen van de Nokia-smartphones. Eenduidigheid in de naamgeving is daarbij een belangrijk onderdeel.
Er bestaat dan ook geen directe samenwerking tussen Google en TomTom, in tegenstelling tot MS en Nokia. Dat Nokia ook eisen stelt aan de miljarden deal met MS is dan ook zo gek nog niet.
De ironie, Nokia Maps op mijn LG Optimus 7 :+
Oftewel een prima strategie van Nokia om wat naamsbekendheid te halen uit deze deal. Als mensen de functie van de navigatie goed bevalt is dat natuurlijke positieve reclame.

Ik bezit zelf nog een e72 met Nokia Maps, en ik moet zeggen dat het lekkerder werkt vergeleken met bijvoorbeeld de standaard Google Navigatie in Android en iPhone...

[Reactie gewijzigd door Flappiewappie op 21 januari 2012 09:58]

Rare beslissing, zeker als ze Windows Phone willen pushen naar andere fabrikanten. Welke fabrikant zal het leuk vinden om een applicatie van de concurrent mee te nemen? In een mercedes zal er op de GPS Software ook geen BMW te komen staan.

Beseffen ze niet dat ze door zich afhankelijk te maken van een Nokia, dat ze de rest wegduwen? Welk bedrijf wilt nu nog investeren in Windows Mobile?

Door hun "deal" met Nokia begeeft Microsoft zich op een markt waar ze niet moeten zijn, ze zijn geen OEM hardware fabrikant, maar door de deal met Nokia voel het wel zo voor de andere in de markt. Waarom zou een HTC/Samsung/SE zich nog de moeite doen voor Windows Mobile als Nokia alle exclusieven krijgt?

Er zullen ongetwijfeld smartphones komen van deze fabrikanten, maar verwacht geen reclame of een range van producten.

Ik ben er van overtuigd dat de deal van Microsoft met Nokia en alle exclusiviteit die er rond ligt het einde betekend van Windows Mobile 7. Hoe lang is Windows Mobile 7 er nu al? Je kan het aantal toestellen dat met WM zijn uitgevoerd op één hand tellen.
Erm.. In de Toyota aygo, Peugeot 107 en citroen c1 zit een daihatsu blok..

Microsoft heeft gewoon geen zin om die kaarten te onderhouden, net als dat Apple geen zin heeft eigen hardware te gaan maken want ze hebben er geld zat voor.
En hoeveel procent van de Aygo / 107 / C1 bezitters weet dat? Juist, bijna niemand. Hoeveel procent denkt "Hé, Nokia" als ze maps gebruiken? Een stuk meer.

Vind beide niet met elkaar te vergelijken. Een motorblok zie je niet, als je een app op start zie je zo'n dingen wel. Of er moet op het dashboard "Powered by Diahatsu" staan, maar dat lijkt me niet.
In mijn peugeot 206 zit ook een Ford blok... ik zie het er echter nergens aan af. Op de kap staat gewoon groot Peugeot.
Apple bewijst met iOS dat het met nog minder dan een handvol toestellen kan. Het is gewoon kwestie genoeg van deze toestellen te verkopen.
Windows Phone 7. Daarnaast heb je wel grote handen hoor, ik tel er namelijk 24.

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 21 januari 2012 10:09]

Neemt niet weg dat het aantal vrij beperkt is tov met name Android. Aan de andere kant denk ik dat dit juist de gedachte van MS waarschijnlijk is. Android heeft geen baat bij Bing Maps en de enigste concurrent waar ze iets mee kunnen bepalen is juist Nokia. Rim en Apple zijn dicht vanwege hun OS. Andere fabrikanten neigen sterk naar Android op Nokia. Uiteindelijk is dit dan ook geen vreemde ontwikkeling. Nokia mag dan de laatste tijd wat stoffig zijn maar lanceert nu toch een leuke mobiel en wilt graag weer wat betekenen op de smartphone markt en laat dit nou ook net zijn wat ook MS wilt.
Het grote aantal bij Android is ook grotendeels te wijden aan het aantal opvolgers. Samsung Galaxy, Samsung Galaxy 2, Samsung Galaxy S, Samsung Galaxy S2, etc.

Effectief zijn er nu ook maar 10 of 15 toestellen die nu in de marketing zitten. De rest is allemaal weer verouderd. Je kunt het denk ik nu beter vergelijken met wat er nu voor Android ICS aankomt, dat zijn er ook niet meteen 20.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 21 januari 2012 13:17]

Je kan het ook andersom beredeneren. Nokia heeft met OVI/Nokia maps een redelijk goede naam opgebouwd. Het kan zelfs een reden zijn voor mensen om een Nokia te kopen. Nu er ook een Nokia maps op andere merken beschikbaar komt, is het niet meer nodig om perse en Nokia te halen.

Overigens zal het me niet verbazen als Windows Phone op termijn exclusief door Nokia gebruikt zal worden. Het is nergens op gebaseerd, maar puur een onderbuikgevoel.
backroniem: Bing Is Not Google ;-) De tijd zal het leren
Dit zat er aan te komen, ik vind het alleen maar positief.
Alsof iemand die een HTC (met WP7.5) of Blackberry heeft gekocht en nokia in een hoekje ziet staan denkt, He! Wat een waardeloos ding, HOPPA! Het raam uit.

Ik denk niet eens dat de gemiddelde gebruiker het bewust zou opmerken, het zal eerder ongemerkt geassocieerd worden met goede navigatie.

Ik denk niet dat het veel impact zal hebben op korte termijn...
Alleen Nokia's naamsbekendheid zal weer in positieve zin groeien, verder.
Windows phone is veel doordachter gemaakt dan het besturingssysteem van Iphone, hoe langer ik mijn windows phone heb hoe meer ik die kleine details begin te appreciëren, als windows phone nu uiteindelijk nog met gratis nokia maps Navigatie komt dan is er volgens mij toch wel een grote kans dat het aandeel van android en iphone op de smartphonemarkt enorm zal dalen...
De Nokia Windows Phones telefoons komen al met gratis navigatie.
Op de Nokia Lumia 800 staat inderdaad nu al; Nokia Drive.
Daarnaast staat Nokia Maps er ook al op. Nokia Maps wordt nu voorzien van kaarten door NavTeq (met uitzondering van Iran, deze door THTC)
Of hier echt verschillen inzitten met Bing Maps (ook gebaseerd op NavTeq) vraag ik me af.
In de toekomst komt Bing Maps op naam van Nokia te staan.
is dus eigenlijk al gebeurd.....
Nokia heeft vermoedelijk veel mee lokale informatie in de eigen maps dan de huidige Bing maps hebben.
En NavTeq is van Nokia. Bing maps zullen waarschijnlijk voor een deel gebasseerd zijn op de kaarten van NavTeq, net als die van Google Maps. Beide maken geen eigen kaarten maar kopen ze van bedrijven als NavTeq en TeleAtlas (TomTom).