T-Mobile: Apple verspreidde 'tethering'-update iPhone te vroeg

Apple heeft een update die tethering op iPhones voor T-Mobile-abonnees mogelijk maakt, abusievelijk te vroeg verspreid. Tethering, oftewel het gebruik van een iPhone als laptopmodem, wordt binnen enkele maanden alsnog ingevoerd.

De update van Apple kwam vrijdag beschikbaar, maar wordt nu weer verwijderd, zegt T-Mobile. De update maakte de optie 'tethering' zichtbaar voor Nederlandse iPhone-gebruikers op het T-Mobile-netwerk. Hoewel tethering technisch al mogelijk is en T-Mobile er niet tegen optreedt, ondersteunt de provider de modemfunctie voorlopig nog niet.

De update zal later opnieuw verschijnen, als T-Mobile tethering officieel als optie aanbiedt. Vermoedelijk is er een meerprijs aan verbonden, maar uit de korte aankondiging kon dat niet worden afgeleid. Eerder zei de provider wel dat tethering gebruikers geld gaat kosten. De optie moet voor deze zomer beschikbaar komen, maar een exacte datum en de voorwaarden zijn nog niet vastgesteld.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

19-01-2010 • 16:17

129

Reacties (129)

129
128
73
3
0
10
Wijzig sortering
Anoniem: 335608 19 januari 2010 20:15
Het is jammer als ze extra geld gaan vragen voor tethering, maar het is wel te verwachten. Misschien dat het op de langere termijn weer gaat verdwijnen, maar voor nu kun je er op rekenen.
Men betaalt thuis voor een normaal internet pakket al snel 20 tot 30 euro. In principe wordt dit overbodig als je een goede 3G dekking hebt thuis (Ik wel met KPN). Je betaalt nu naast je mobiele abo ook nog steeds voor je vaste verbinding. Ik kan me er dus wel wat bij voorstellen dat ze wat gaan vragen voor tethering.
In plaats van de beperking die bekabeld heet krijg je vrijheid door mobiel internet. Lijkt me niet dat je dan kan verwachten dat je 20-30 euro niet meer hoeft te betalen en er volgens gratis mobiel internet bij krijgt. Wees eerlijk, tethering gebruik je voor andere doeleinden dan hoe je je telefoon gebruikt met internetten. Pas als het verschil tussen smartphone en laptop vervaagt wordt het lastig om überhaupt tethering diensten te slijten en extra kosten te verantwoorden. In de toekomst zullen ze dus ook gewoon moeten accepteren dat men steeds meer data gaat verbruiken. Maar daar zijn dan ook gepaste oplossing voor, zoals bv. LTE en latere technieken.

Natuurlijk is bovenstaand scenario op de korte termijn geen optie voor bedrijven, maar voor veel zelfstandigen of jonge stellen is dit best denkbaar.
Ik zou het pas terecht vinden om de vergelijking met een gewone breedband verbinding te trekken boven een x-aantal GB's.

Als dat zou betekenen quotas, dan maar wat mij betreft.
Anoniem: 316305 @itsRay19 januari 2010 23:12
Inderdaad, met tethering op je laptop is het meestal gauw even je email controleren, of nog even wat bestanden van diezelfde mail afplukken, voor de rest doe ik er weinig mee persoonlijk, echter als ik thuis bedraad/draadloos met mijn laptop zit, ja dan gooi ik mijn downloads wel aan ja, als ik dat via mijn telefoon zou doen, dan is dat neit vooruit te branden.

(moest een keer een bijlage downloaden van 9MB vanaf Hotmail, dat heeft bijna een half uur geduurt, wegens slecht bereik/lage snelheid).
Anoniem: 335608 @itsRay20 januari 2010 15:25
Zou ook ideaal zijn. Ik gebruikte tethering ook vooral als ik geen andere manier van internet toegang had. Dus bv. in de trein of op sommige leslocaties. Bij normaal mobiel gebruik verstook ik 1,5 GB per maand. Als ik ook regelmatig op bovenstaande manier tether verbruik ik tot 5 GB per maand. Het quotum zou van mij dan ook rond de 5G tethered mogen liggen.
Als ik het echt zou gaan gebruiken als vervanger van mijn thuis verbinding dan verstook ik denk ik al snel een paar honderd GB per maand. Dan mogen ze van mij ook best extra geld vragen voor tethering.
Ik denk overigens wel dat tethering een toekomst heeft. Ik moet er niet aan denken om voor alle toekomstige connected devices een apart data abo te moeten afsluiten. Internetdeling van bv. je mobiel d.m.v. tethering is dan ideaal. Je hebt als het ware altijd een mobiele router bij je :).
En die mensen die de update al hebben geïnstalleerd, wat gebeurd daar dan mee?
Bij een volgende update via iTunes wordt de tethering update weer ongedaan gemaakt.

Ondertussen wordt ik steeds minder blij van T-Mobile, in Europa kan je tethering doen via elke fatsoenlijke telefoon met bluetooth en internet. Omdat AT&T echter graag meer geld wil verdienen heeft Apple dit dichtgetimmerd en daar maakt T-Mobile nu handig (?) gebruik van.

Ik wil graag tethering op mijn iPhone maar ga daar niet extra voor betalen. Die 30 euro per maand lijkt me al meer dan voldoende voor die 1x per maand dat ik tethering gebruik. Nu dus maar hopen dat T-Mobile een beetje verstandig ipv hebberig gaat doen. Gratis tethering of iig gratis tethering tot 1GB/maand ofzo. Prima dat ze hun data abonnementen willen beschermen maar dat moet niet ten koste gaan van de incidentele gebruiker van deze functionaliteit die via een willekeurige andere telefoon (en abonnement) zonder extra gedoe beschikbaar is.

* bartvb gaat erg blij zijn als de nieuwe iPhone gewoon los te koop komt voor een normale prijs.

[Reactie gewijzigd door bartvb op 23 juli 2024 10:49]

Ben je dus nu boos op Apple of op T-Mobile, kijk Apple houd ze boot niet stijf voor ze gebruikers en T-Mobile gunt het ze niet. Er zijn 2 partijen betrokken welke beide schuldig zijn aan het niet kunnen tetheren...

Ik tether echt al jaren, sinds t-mobile internet voor 10 euro aanbied iig!
Ik ben niet boos, ik ben teleurgesteld ;)

Teleurgesteld in Apple omdat ze de iPhone compleet dicht proberen te timmeren, allemaal zogenaamd om 'het netwerk' te beschermen wat natuurlijk onzin is. Ik snap (en waardeer) dat ze willen dat de iPhone een stabiel platform is en blijft maar geef mensen in iedergeval zelf die keuze. Verder loopt Apple te hard achter AT&T aan maar dat lijkt voor een deel te komen door de manier waarop de US mobiele markt in elkaar zit. T-Mobile maakt daar nu misbruik van door het afgeschermde tethering verhaal te misbruiken voor een tariefverhoging.

Ondertussen ben ik wel blij met het iPhone devteam en hun jailbreak software. In de begintijd even gebruikt toen er nog geen fatsoenlijke SSH clients in de Appstore stonden, nu in gebruik voor tethering.

Ben overigens benieuwd welk argument Apple aan gaat dragen voor het gesloten houden van het iSlate platform als dat idd gebaseerd is op de iPhone.
Een paar dagen terug was in het nieuws dat het T-mobile netwerk in z'n voegen kraakt bij evenementen waar de iPhone-doelgroep op afkomt. Als er een leuke band in de ArenA staat lopen daar een paar duizend mensen vrolijk foto's te uploaden en te twitteren. Die mensen delen 12 nano-cellen met elk een paar megabit capaciteit. Dat betekent letterlijk millibits per minuut voor al die mensen.

Dat is het soort netwerk wat Apple en de carriers proberen te beschermen.

Zinnig of onzinnig?
Als de ArenA graag evernementen host en wil dat de bezoekers kunnen bellen dient de ArenA samen met de telecom operators voor voldoende capaciteit zorgen. Het is niet de fout van de gebruikers dat zij gebruik maken van de diensten waar ze voor betalen. (Foto's uploaden/twitteren)

Tethering is echter een andere zaak, volgens de voorwaarden van T-Mobile mag het niet. En dus hoeft T-Mobile het ook niet makkelijk te maken. Als je daar niet blij mee bent kun je naar een concurrent overstappen die het wel toelaat.
Als je bij T-Mobile een mobiel abonnement met internet hebt vind ik het zeer dubieus dat ze je niet laten tetheren. Maar dat komt "misschien" omdat ze ook producten aanbieden die tethering moeten vervangen, waarvoor je dan weer een apart abonnement moet afsluiten. Meteen jailbreaken en tetheren voor je leven! Stelletje gieren!
Alleen bij het Iphone abonnement mag je niet tetheren. Bij de andere mobiele internet abonnementen van T-Mobile wel.
Onzinnig. Millibits? Jeetje ;)
Niet onzinniger dan de vele tweakers die het geregeld hebben over mb, mb/s etc. Of zijn die gewoon te lui om de shift toets te gebruiken? ;)

En het is zo simpel:
M = Mega
m = milli
B = byte
b = bit

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 23 juli 2024 10:49]

@ burne

Je laat het klinken alsof er ook een paar duizend mensen een iphone hebben en een paar duizend mensen er lopen te tweeten. Onrealistisch imho.

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 23 juli 2024 10:49]

Sterker nog, dat merk ik zelfs als het druk is in de stad. Mijn 3G verbinding doet dan bijna niets meer.
Anoniem: 154887 @bartvb19 januari 2010 17:14
Apple is hier niet de schuldige, er zijn landen waar het gewoon gaat.

Het is T-Mobile die dit als eis gesteld heeft aan Apple.
Mwoh. Het is vooral T-Mobile die gebruik maakt van de mogelijkheid die Apple gecreeerd heeft. De eerste iPhones (tot OS versie 3.0) hadden geen tethering functie, waarschijnlijk omdat daar de prioriteit niet lag bij de ontwikkeling van de iPhone. Er was echter wel vraag naar die functie (waarschijnlijk in het buitenland), Apple heeft de functie toegevoegd maar AT&T zag dat niet zitten en heeft geeist dat deze functie uitgeschakeld kan worden. Apple is daarin meegegaan, T-Mobile maakt daar nu gebruik van.

Allemaal 'schuldig' dus in meer of mindere mate, AT&T, Apple en T-Mobile.
Anoniem: 318631 @bartvb20 januari 2010 11:41
Apple heeft gewoon geleverd volgens de requirements van de klant. Dus om ze nu als "schuldig' te bestempelen gaat een beetje ver.
Ik begrijp iets niet denk ik. De optie voor tethering heb ik gewoon via de instellingen van mijn iPhone (versie 3.1.2), maar deze zou ik niet kunnen gebruiken? Het ongedaan maken zou mijns inziens betekenen dat je de optie niet meer hebt, maar ik heb de optie dus al langer dan de laatste update. :?

[Reactie gewijzigd door Tupel op 23 juli 2024 10:49]

Anoniem: 63072 19 januari 2010 17:47
Tetheren, laat ik eerst maar eens een netwerk vinden :(

Ik weet niet wat T-mobile doet, maar de slechte verbinding die ik thuis altijd had is sinds kort veranderd in "geen netwerk".

Ik heb het punt bereikt dat tethering me niet meer interesseerd, ik wil een andere telefoon (waar ik zelf kan bepalen welke software ik wil installeren) op een ander netwerk (waarop ik thuis wel kan bellen).
Werkte dat maar, maar UMTS is het enige dat wel enigzins werkt. Als ik dat uitzet heb ik meteen geen netwerk meer. Als ik mn SIM in een andere telefoon stop (mijn oude nokia bv) dan heb ik prima verbinding met UMTS en redelijk met GSM.

De iPhone is een leuk apparaat, maar een heel slechte telefoon. Tethering interesserd me dan ook niet meer. Als je wil tetheren zou ik een goedekope 'dumb' phone met tethering kopen, dat werkt gegarandeerd beter.
Hoewel tethering technisch al mogelijk is en T-Mobile er niet tegen optreedt, ondersteunt de provider de modemfunctie voorlopig nog niet.
He hoe bedoelen ze, de modemfunctie wordt nog niet ondersteund? Tethering is niets anders dan wat je nu al doet wanneer je met safari surft op je iphone..... Data doorgeven wordt alsnog middels een applicatie oid gedaan..... Tethering is ook niets nieuws op b.v. windows mobile, werkt ook bij t-mobile zonder problemen en heb er ook nog nooit iets over gehoord/op de rekening gezien... Denk dat android dit ook al heeft, maar wat t-mobile met de modemfunctie te maken heeft is mij een vraag verder :S
Ze zullen wel een bepaalde verwachting hebben qua stijging van dataverkeer op het mobiele netwerk, zodra ze tethering voor de iPhones inschakelen.

Ondersteunen hoeft trouwens niets meer te betekenen dan: "je doet maar wat je niet laten kunt, maar als je problemen hebt moet je het ook zelf maar oplossen". Dus ondersteunen in de letterlijke zin van ondersteuning bieden.
Ondersteunen is meer hulp bieden, mensen uitleggen hoe het moet als ze het niet snappen en dingen weer fixen als het mis gaat. Wat jij zegt is meer toelaten: "We zeggen er niets van als je het doet maar als het misgaat sta je er alleen voor."
Technisch kan het al lang, Bij de 3.0 update kon je tethering ook vrij eenvoudig aanzetten via T-Mobile, werkte perfect tot je de 3.1 update installeerde.

Wat T-Mobile bedoelt is dat ze hun administratieve backend nog niet op orde hebben waardoor ze nog geen extra geld kunnen vragen voor de tethering functie.
ik snap niet dat ze zo moeilijk doen erover apple en t-mobile. op andere telefoons en besturding systemen is het allang mogelijk. denk maar aan WM die iedereen afkraakt, of symbian. weet niet of met android al mogelijk is. ik vind het maar vreemd dat ze niet nu pas maar doen en nog eens tegen betaling!

[Reactie gewijzigd door heval op 23 juli 2024 10:49]

ik snap niet dat ze zo moeilijk doen erover apple en t-mobile. op andere telefoons en besturding systemen is het allang mogelijk.
Apple doet niet moeilijk, t-mobile doet moeilijk en zegt tegen partner apple dat tethering uit moet. (contracten enzo)

De reden die t-mobile altijd opgeeft is dat de iPhone (veel) meer bandbreedte krijgt dan een reguliere telefoon met web 'n walk. Dat openstellen voor tethering kan hun netwerk niet zo goed aan (beweren ze) en daarom willen ze het aanbieden als betaalde dienst. Tethering met een andere telefoon willen ze ook niet, maar dat kunnen ze niet tegenhouden. Ze zeggen zelf altijd dat ze daar die mobiele internet dingen voor verkopen. ( umts usb ding of kaartje voor je laptop )
Ik heb een jaar terug de meest recente algemene voorwaarden gelezen tot op de letter en er staat nergens dat je niet mag tetheren.
Dus dat is een gevalletje eigen schuld.
GSM internet verkeer en computer aan GSM verkeer is prima uit elkaar te trekken als je het wil.
Ik ging er altijd van uit dat T-Mobile gewoon een open vizier had mbt tethering, itt andere providers wiens verkopers me wel expliciet aangaven dat het niet de bedoeling is dat ik mn telefoon aan mn laptop koppel.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80487 op 23 juli 2024 10:49]

Naar mijn beste weten stond er in het contract (van het abonnement) vermeld dat 'oneigenlijk gebruik' zoals het gebruik van een telefoon als modem was uitgesloten van het abonnement.
Dat heeft puur te maken met de afspraken op abonnements-gebied die er zijn gemaakt. Wat je nu als deal hebt bij de iPhone is vrij goed voor de prijs, onbeperkt en snel. Maar T-mobile heeft daar uiteraard (neem ik aan) voor afgesproken dat dit niet meer geldt wanneer je GB's per week gaat gebruiken. Ik kan mij best voorstellen dat men bang is dat de iPhone zorgt voor een enorme piek in data-gebruik. En dit is op zich een logische angst, aangezien er veel meer gewone consumenten nu dingen op de iPhone doen, wat eerst het terrein was van de Tweaker.
Ik vraag met toch af hoe ze willen controleren of je er een laptop aan hebt hangen. Lijkt mij toch iets met privacy te maken hebben. Kijkt T-mobile dan 'in je telefoon' en wat daarachter hangt?

Mmm antiekeradio was me voor.

[Reactie gewijzigd door ManiacsHouse op 23 juli 2024 10:49]

T-Mobile gaf bij mij een keer aan dat ze wel konden zien wanneer je tethering gebruikt. De persoon achter de servicebalie gaf zelfs aan dat het "niet onmogelijk" was naar OSX3.0 terug te gaan voor tethering, maar dat daarmee wel de garantie zou vervallen...
Ze kunnen niet direct zien of een pakketje voor een iPhone of een laptop daarachter bedoeld is. Wel zouden ze in theorie een http-request kunnen onderscheppen, en kijken welke browser de aanvraag heeft gedaan. Als dit bijvoorbeeld Internet Explorer blijkt te zijn, wordt er waarschijnlijk getethered. ;)

Maar dat is de theorie, ik weet niet of ze ook daadwerkelijk zover gaan, is redelijk intensief om al het verkeer te gaan checken...
Leuk man..

Momenteel heb ik er even voor gekozen om zonder internet abbo te zitten..
Wordt wellicht pas volgende maand weer aangesloten...maar sinds 2 weken zit ik rustig grootendeels via mijn Jet te i-netten op mijn pc..

Heerlijk...
Tethering kan op veel telefoons al lang en breed (zonder 1 cent extra te betalen (mits je een Fair-Use internet bundel hebt)), behalve op de iPhone, ja tegen betaling of met een jailbreak, BELACHELIJK!

Je kunt in de mobiele browser/youtube/appstore/itunesstore net zoveel of zelfs meer dataverkeer genereren dan met je laptop, er komt voor Tmobile dus geen extra verkeer bij (of je moet gaan browsen op je iPhone en laptop tegelijk ;) wat volgens mij niet eens mogelijk is).

Wat maakt het nou uit of dat mail.app op de iPhone of outlook.exe op je laptop het mailtje binnenhaalt? Je mailtje zal er niet kleiner op worden of minder dataverkeer gebruiken als je het op de iPhone doet.
Anoniem: 261542 @donny00719 januari 2010 16:55
Wat maakt het nou uit of dat mail.app op de iPhone of outlook.exe op je laptop het mailtje binnenhaalt? Je mailtje zal er niet kleiner op worden of minder dataverkeer gebruiken als je het op de iPhone doet.
waarom zou je dan nog tetheren? het is een gehypte legacy functie wat mij betreft vooral populair bij technisch ingestelde tweakers. je kunt veel beter wifi wireless gebruiken op je laptop.

tetheren is alleen handig als er geen wifi of andere ethernet connectivity voorhanden is bijvoorbeeld in het ov. maar daar kun je mailen en browsen en twitteren en youtuben ook prima af met iphone. bovendien moet je als je wilt tetheren in de trein ook nog je laptop meezeulen terwijl iphone makkelijk in je binnenzak past.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 261542 op 23 juli 2024 10:49]

waarom zou je dan nog tetheren? het is een gehypte legacy functie wat mij betreft vooral populair bij technisch ingestelde tweakers. je kunt veel beter wifi wireless gebruiken op je laptop.
Helaas is WiFi bijna nergens GRATIS beschikbaar (op de open gezins routertjes na).
maar daar kun je mailen en browsen en twitteren en youtuben ook prima af met iphone.
Als je 200 mailtjes ontvangt en die wilt beantwoorden in de trein ga je dat niet op een iPhone doen op een onscreen touch toetsenbordje, maar dan wil je een groot scherm en een full sized keyboard (Laptop) +de internet connectie van de iPhone.
bovendien moet je als je wilt tetheren in de trein ook nog je laptop meezeulen terwijl iphone makkelijk in je binnenzak past.
Als ik naar school of werk ga, zeul ik toch mijn laptop toch al mee (met mij vele andere), dus dat maakt niks uit.

[Reactie gewijzigd door donny007 op 23 juli 2024 10:49]

Anoniem: 261542 @donny00719 januari 2010 17:23
ja, tetheren is inderdaad wel handig als je je laptop toch al bij je hebt en je 200 mailtjes moet beantwoorden in de trein... maar dat is een use case die niet veel voorkomt donny007!

en in de trein is tegenwoordig ook wifi!!!

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 261542 op 23 juli 2024 10:49]

Op het traject dat ik meestal rijd (Best <> Utrecht) zit geen wifi (het zit er wel GRATIS aan te komen), alleen op de stations van die betaalde KPN hotspots, maar voordat je daarmee verbinding gemaakt hebt is de trein al weer doorgereden.

En dat tetheren is niet alleen handig voor mailen, probeer maar is fatsoenlijk een tutorial op GoT te posten of te lezen met je iPhone ;)

[Reactie gewijzigd door donny007 op 23 juli 2024 10:49]

Wist je dat je icm het iPhone abbo GRATIS gebruik mag maken van T-mobile hotspot? En volgens mij ruilen KPN en T-Mobile hun toegang uit, ofwel je kan met een hotspot account in KPN accespoints komen en andersom.
En wat gebeurt er dan met degene die de update al hebben binnengehaald? Zouden die hem al kunnen gebruiken?
Nee je kan nog geen tethering gebruik via deze weg.
Als je de update hebt geïnstalleerd moet je op 'Set up Internet Tethering' drukken.
Hierna komt er een popup die je door stuurt naar niet bestaande pagina ergens op t-mobile.nl. (nu dus een pagina met excuus melding van T-mobile dat dit niet werkt :( )
Of je moet de helpdesk bellen.

Dus eigenlijk is er niks aan de hand.

[Reactie gewijzigd door TUX2K op 23 juli 2024 10:49]

Ik vraag me ook af of je dus straks wel kunt theteren metfactory simlock-vrije toestellen op een ander netwerk als Tmobile...
Laatst was ik in de UK en heb een prepaid simkaartje met internet gehaald voor m'n iPhone. Om de internetverbinding aan de gang te krijgen moest ik verbinding maken met iTunes, welke een carrier update binnenhaalde met de instellingen.

Ik neem aan dat het met andere providers hetzelfde gaat.
T-Mobile heeft dit nieuwsbericht ook te vroeg verspreid, want nu download iedereen die update natuurlijk nog even snel. Tethering kon natuurlijk al met een Jailbreak, maar nu wordt het extra makkelijk gemaakt. Niet zo slim dus.
Deze update doet niets. Je krijgt gewoon een extra knopje onder instellingen > algemeen > netwerk dat zegt stel internet-tethering in. Als je erop drukt dan krijg je een popup die je waarin je de keuze hebt om naar t-mobile te bellen of om naar de website te gaan om vervolgens met deze keuzes tethering aan te vragen en die aan een je account te koppelen. (wat dus momenteel niet werkt)

Het nieuwsbericht klopt dus niet echt.
Anoniem: 261542 @Emile|IA19 januari 2010 16:45
ik heb ook iphone maar tethering kan me gestolen worden, ik zie de voordelen van deze functionaliteit niet echt. overal waar ik met mn mac book pro kom is wifi internet voorhanden of anders zeker gigabit wired ethernet. voorts reis ik niet per openbaar vervoer dus ik zit ook niet te umtsen in de trein.

daarnaast is de iphone gui prima te gebruiken dus ook dit rechtvaardigt imho niet het inzetten van de iphone als 3g modem. de tethering feature wordt in het algemeen nogal gehyped en heeft in noodgevallen misschien waarde als de main internet verbinding uitvalt bijvoorbeeld maar hier voldoet ook zeker wel de iphone gui.

dus ik vind het niet zo erg dat t-mobile hier een foutje gemaakt heeft.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 261542 op 23 juli 2024 10:49]

Alleen jammer dat de tethering dus niet werkt.
Het voegt een optie voor tethering toe aan je settings menu, maar het werkt nog niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.