Fedora brengt Fedora 12 uit - update

Fedora heeft versie twaalf van zijn gelijknamige Linux-distributie uitgebracht. De vernieuwde distro, oorspronkelijk gebaseerd op Red Hat, biedt onder andere tablet-support, een vernieuwde PackageKit en Atom-optimalisaties.

In de lijst met vernieuwingen in Fedora 12, codenaam Constantine, is onder andere de vermelding van de NetworkManager te vinden. De netwerktool, die in vrijwel alle Linux-distributies is te vinden, biedt ondersteuning voor 3g- en bluetooth-verbindingen. PackageKit, beschikbaar in zowel KDE als Gnome, heeft een nieuwe interface gekregen en biedt ondersteuning om packages direct vanuit de browser te installeren. De KDE is bijgewerkt tot versie 4.3, terwijl voor de Gnome-omgeving het versienummer is opgetrokken naar 2.28.

Fedora 12 biedt ook betere ondersteuning voor tablets. Zo geeft het tekenpakket Inkscape de mogelijkheid om meerdere penstijlen te bewaren, kan 'Photoshop-tegenhanger' Gimp overweg met een drukgevoelige stylus, biedt Cell Writer handschriftherkenning en laat Xournal gebruikers aantekeningen maken in pdf-documenten.

Op systeemniveau zijn alle 32bit-packages opnieuw gecompileerd met optimalisaties voor Atom-processors, verlopen updates efficiënter doordat alleen gewijzigde code wordt binnengehaald in plaats van de complete packages en zijn recente drivers voor de gpu's van AMD, Intel en Nvidia toegevoegd. De bootloader Grub kan overweg met het ext4 - tevens verkozen tot het standaard bestandssysteem - en de ramdisk Dracut moet de opstarttijden verkorten. Aan de kernel, dat rugnummer 2.6.31.5 draagt, zijn bovendien nieuwe mogelijkheden voor virtualisatie toegevoegd.

Update 12:15: Sommige Fedora-gebruikers stellen dat de mogelijkheid om met PackageKit software te installeren zonder dat er om een wachtwoord gevraagd wordt, een veiligheidsprobleem creëert. Fedora-ontwikkelaars laten weten dat deze policy na de nodige discussie by design is en uitsluitend voor gesigneerde pakketten van toepassing is. Of deze 'bug' zal worden verholpen door de ontwikkelaars is nog onbekend.

Fedora 12

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

19-11-2009 • 11:17

57

Reacties (57)

57
57
40
4
2
11
Wijzig sortering
Let wel op in deze versie van Fedora zit een potentieel security foutje waardoor standaard gebruikers paketten kunnen installeren vanuit repositories zonder admin password.

Zie:
[1] http://linux.slashdot.org...ages-Sans-Root-Privileges - Slashdot Artikel
[2] https://bugzilla.redhat.com/show_bug.cgi?id=534047 - De bug zelf met welke stappen te nemen

Voor mij komt deze versie dus op geen enkele machine te draaien totdat het opgelost is.

EDIT: Om preciezer te zijn zit deze fout dus in de vernieuwde PackageKit

EDIT2: Er is dus vanuit de community een oplossing: http://fpaste.org/hiIg/, zelf heb ik dit dus niet getest maar misschien nuttig voor anderen

[Reactie gewijzigd door blokje1 op 30 juli 2024 23:24]

Op zich is het geen foutje maar een feature.
Wanneer ik door de bugreport ga blijkt dat de developpers hier voor gekozen hebben:
PackageKit allows you to install signed content from signed repositories
without a password by default. It only asks you to authenticate if anything is
unsigned or the signatures are wrong.
Of het een goede zaak is laat ik even in het midden.
De reden dat dit een grove fout is is onder andere het volgende scenario waarbij de realiteit dichter in de buurt komt dan je zou denken. Op het moment dat een gebruiker zelf pakketten kan installeren zonder toestemming betekend dit dat je de repositories die je hebt zou moeten vertrouwen. Als in het geval van bijvoorbeeld anderhalf jaar geleden de Fedora repository server gehacked worden en er komt een signed update uit van openssh-server met een backdoor ben je dus zwaar de pineut.

Zie als voorbeeld: http://secunia.com/advisories/31575/

Dit is dus wel een fout (geen eens foutje). Unix in het algemeen heeft nooit zo gewerkt en zou ook nooit zo mogen gaan werken. Als je hier al de mogelijkheid legt dat een mortal user (normale gebruiker) dingen kan doen zonder root password is de volgende stap naar een exploit zo gelegd die hier misbruik van kan maken. Daarnaast heb ik het gecategoriseerd als mogelijk security foutje, als opletter voor mensen die het installeren en daardoor dus mogelijk ooit in de problemen kunnen raken.

Voor wie tijd over heeft er staan nog meer voorbeelden in de mailthread die er nu over gaande is: https://www.redhat.com/ar...09-November/msg00926.html
betekend dit dat je de repositories die je hebt zou moeten vertrouwen.
Maar dat vertrouwen moet er altijd zijn. Maakt niet uit wat je gebruikt. Zelfs als enkel de su pakketten mag installeren moet de su nog altijd de bron vertrouwen.
Je mag er vanuitgaan dat een superuser weet wat die doet ? :)
ja maar dan nog moet je er van uitgaan dat de bron te vertrouwen is zo niet ben je alsnog screwed, superuser of niet,.

Maar dan nog denk id dat als je zonder su installeert dat de programma in userspace draait, en de kernel onschonde blijft waardoor de schade alsnog mee valt... althans zo zou ik het doen... ben zelf niet echt een voorstander van fedora, draai liever ubuntu aangezien ik er al sinds jaar en dag op draai ;)
Alle applicaties draaien sowiezo in userspace. Ook je ssh daemon of applicaties als sudo die een SUID bitje hebben waardoor de applicatie met EUID = 0 gestart wordt zodat je als user kan switchen nadat er bijvoorbeeld een pam authenticatie is geweest :)
quote: SUID Bit
This means that if the SUID bit is set for any application then your user ID would be set as that of the owner of application/file rather than the current user, while running that application
Daarnaast zou je als admin van een systeem altijd de belangrijkste websites in de gaten houden om te zien of er iets van vulnerabilities/issues zijn waardoor je een update snel kan terugrollen of kan uitstellen.
En al dat admin gedoe wil een simpele gebruiker niks mee te maken hebben. Die wil gewoon z'n updates installeren zonder te veel gedoe...
Meestal is er bij een thuis-pc ook maar 1 gebruiker die de updates doet.
Iets installeren willen velen wel zelf kunnen als de partner er niet is.
Dan is een repository zowiezo beter als lukraak van het internet plukken (diverse sites) wat bij Windows zo'n beetje de standaard methode is.

De kans dat een repository gehackt is, is vele malen kleiner als dat een user (ongeacht gewone gebruiker of admin) bij de zoektocht naar een bepaalde benodigde applicatie deze van een verkeerde site plukt.
Dit is geen foutje, maar een maatregel of Fedora eens flink in het nieuws te brengen. Immers iedereen heeft het er nu over, er word flink over gediscuseert, allemaal gratis reclame voor Fedora 12. MS doet dat ook zo, dus ze dachten: wat MS kan, kunnen wij ook ;)
Update 12:15: Sommige Fedora-gebruikers stellen dat de mogelijkheid om met PackageKit software te installeren zonder dat er om een wachtwoord gevraagd wordt, een veiligheidsprobleem creëert. Fedora-ontwikkelaars laten weten dat deze policy na de nodige discussie by design is en uitsluitend voor gesigneerde pakketten van toepassing is. Of deze 'bug' zal worden verholpen door de ontwikkelaars is nog onbekend.
Om hopeloos van te worden..
In eerdere releases moest je tijdens het installeren van een pakket (ja gesigneerde officiële pakketten) meerdere malen je wachtwoord invullen. Dat heb ik toen gemeld en mij is toen gezegd dat dat veilig is, nodig en niet zou veranderen en de gebruikers er maar aan moeten wennen. Ja, ook door fedora "officials" is dit zo gezegd.

Maar nee voor de zoveelste keer meld fedora mij het ene en doen ze iets totaal anders. Begint een beetje vervelend te worden. Toch maar eens om opheldering gaan vragen bij Fedora.
Niet om een discussie te beginnen over welke distro het beste is maar .. wat onderscheid deze fedora 12 van de andere?
Persoonlijk vind ik Fedora er eigenlijk altijd wat 'frisser' en 'volwassener' uit zien dan ubuntu. Toegegeven, Ubuntu heeft een leuke repository, maar het is een nachtmerrie als je een keer iets moet hebben wat er niet in staat. Bij Fedora is dat (naar mijn mening) toch wat makkelijker.
Hoezo is dat een nachtmerrie? Zoek een voorgecompileerde deb en installeer hem. En als er geen voorgecompileerde versie is, compileer je hem zelf. (Doorgaans een kwestie van maar 3 commando's: configure, make en make install.) Desgewenst kun je daar dan alsnog een deb van maken zodat je toch nog een mooie installer hebt.

Er zal ooit wel een betere oplossing komen dan dat je gebruikers zelf dingen laat compileren, maar ik vind het op zijn zachtst gezegd overdreven om het een "nachtmerrie" te noemen.
Ik zou dat mijn ouders niet uit kunnen leggen ;) en ze kunnen toch behoorlijk met pcs omgaan
Waarom kun je je ouders wel uitleggen om te dubbelklikken op setup.exe, next, next, next, finish te doen, maar niet "open een terminal en typ ./configure && make && make install". Tuurlijk, ze zullen niet begrijpen wat ze aan het doen zijn, maar gewoon simpelweg doen wat er staat kan iedereen.
(Bovendien is mijn ervaring dat commandline commando's aan iemand uitleggen vaak makkelijker is dat GUI... "je moet klikken op het derde icoontje van onder... nee... het ziet er uit als een pijl met een groen randje... ja? Wat zie je nu op je scherm? Een grijs vlak met een plaatje van een koe? Nee, dat is een zebra..." tegenover "eindigt je de laatste regel op een dollar of een hekje? een dollar, ok, typ dan nu sudo su -, s, u, d, o, spatie, s, u, spatie, min... nu heb je wel een hekje he? goed, typ dan nu..." Beide vaak genoeg gedaan en mijn ervaring is dat de commandline veel makkelijker telefonisch of in een mailtje uit te leggen is dan in een GUI (zeker aangezien de GUI vaak verandert in nieuwe versie of met een andere theme)
Niet helemaal mee eens, probeer al maar eens via de telefoon iemand een dos-venster te laten openen en het commando "ipconfig" in te geven, laat staan "ipconfig /renew".

Door zelf veel te compileren weet ik dat het niet zo simpel is als enkel configure, make en make install uit te voeren. Sommige pakketten staan niet in default locaties en vragen waar de libraries geinstalleerd zijn, de versie van de libraries zijn verouderd of niet geinstalleerd, en ga zo maar door. In je voorbeeld ben je trouwens vergeten dat je voor compilatie je terminal sessie moet upgraden naar superuser.

De meeste packagemanagers zijn wél gebruiksvriendelijk (de iPhone marketplace werkt gewoon via hetzelfde principe) en inderdaad handiger dan een exe downloaden en installeren. Maar om een gebruiker te laten compileren, dat is toch een te vermijden situatie.
ga met je pijltje naar start. dan zie je daar in het rechtervakje 'run' of 'uitvoeren' staan.
kik daar en top dan de letters c m d en druk dan op de enter toets.

typ in het zwarte venster de i de p de c de o de n(van nico) de f de i en de g dan op de spatiebalk het schuine streekpje van links-onder naar rechtsboven en dan de letters a l l en druk dan op de enter toets....

lol - tja, ik moet zeggen dat het letterlijk uittypen meer moeite kost dan het gewoon zo door de telefoon roepen ;) - maa ik zie niet waar het mis kan
Dit is dan tegenwoordig ook een behoorlijke zeldzaamheid geworden. Sterker nog, ik heb het de laatste jaren niet meegemaakt dat een package niet in de repository stond, en voor de huis- tuin en keukengebruiker zal dit al helemaal nooit nodig zijn. Een office-pakket, browser, msn en e-mailclient staan eigenlijk altijd al standaard geïnstalleerd, en er staan voldoende alternatieven in de repositories als de voorgeïnstalleerde niet aan de wensen voldoet.

In Ubuntu is het dan zo dat je geen hele lange lijsten vol onduidelijke packages doorhoeft te spitten, maar dat voor het installeren van alle populaire programma's een aparte GUI ontwikkeld is welke ook onder een simpele naam en op een duidelijke plek te vinden is.
Aan je toon te horen veronderstel ik dat je ouders geen computerexperts zijn. Ik zou je aanraden om je ouders enkel software laten installeren die standaard beschikbaar is in de repositories. Click and go.

Ik zou voor je ouders ook geen Fedora aanraden maar iets dat stabieler is en makkelijker te gebruiken, Fedora is meer voor ervaren gebruikers.

[Reactie gewijzigd door thechronic op 30 juli 2024 23:24]

Voor mij is het geen enkel probleem iets wat niet in de repository´s staat de installeren, en vroeg of laat zal het toch een keer voorkomen; met de juiste handleiding is het geen enkel probleem, ook niet voor een ¨leek¨. Verder ben ik altijd wel benieuwd naar Fedora geweest, ik zit momenteel de twijfelen tussen Arch en Ferodra voor een systeem hier.
eerste wat je moet doen bij fedora is de rpm fusion repo's toevoegen:
http://rpmfusion.org/Configuration

en dan heb je echt meteen de bulk van alle packages te pakken.. inclusief de non-free packages.

mocht je dan nog niet vinden wat je zoekt kan je nog een zoeken op http://www.rpmfind.net/ of http://rpm.pbone.net/

en if all else fails kan je altijd nog aan het compileren slaan.
Ik snap dat niet, ook in linux kan iets installeren wat niet in de repro's staat toch niet moeilijker zijn dan:
-Website zoeken
-Ding downloaden
-Ding vinden op desktop
-Dubbel klikken en stappen van installer volgen.

Ik gebruik bijna nooit linux, maar volgens mij kan dit toch zeker onder tussen.
Nope :)

Heeft te maken met dependencies. Toegegeven niet altijd optimaal voor installatie gemak, maar het komt wel weer ten goede bij de performance.

Als je installatie gemak wilt hebben doormiddel van download, next, next, finish ... dan kun je het beste bij Windows blijven. Of kijk een naast de PBI installaties van BSD.

@Umbrah

Om even terug te komen op jouw tekst:
, Ubuntu heeft een leuke repository, maar het is een nachtmerrie als je een keer iets moet hebben wat er niet in staat. Bij Fedora is dat (naar mijn mening) toch wat makkelijker.
Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Zelf vind ik out-of-the box SuSE nogal goed. Maar zowel bij SuSE als bij Red Hat / Fedora heb je te maken met RPM's

Persoonlijk vind ik dit een hell. Vooral als je iets wilt installeren wat niet in de repo staat. Je bent al snel op zoek naar de dependencies van de depencies dependencies (snap je m nog? ).

Toegegeven ik gebruik bijna geen Ubuntu. En Debian draai ik alleen op een server. Geen gekke pakketjes dus.

[Reactie gewijzigd door dsmink op 30 juli 2024 23:24]

Voordeel van aptitude is idd dat deze de dependencies meteen meeneemt. Ik heb ook eens meegemaakt dat dit schreeuwend mis ging toen ik iets van source ging compilen (toch wel handig om de standaard library te hebben op zo'n moment :+ ).
Op AIX wel eens met rpm's bezig geweest voor dingen zoals firefox....zelfs met de site van IBM om deze te downloaden nog steeds een ramp eer je alle dependencies te pakken hebt voor firefox en java 6.
Alle package managers hebben zo wel hun voor en nadelen. Zelf ben ik wel een voorstander van een manager die nieuwe software moet compilen.

- Gentoo
- FreeBSD

Daar ben ik tot nu toe nog geen gekke dingen tegen gekomen.
Wat ook weer niet wil zeggen dat ze er niet zijn :)
Het grote voordeel van zelf compilen is natuurlijk de flexibiliteit wat betreft library versies, je hebt niet het probleem dat je iets nieuws niet op je systeem kan draaien omdat het tegen een nieuwere library gelinkt is die zeker nog een half jaar niet in jouw 'stabiele-maar-daarom-qua-versies-ietwat-gedateerde-release' gebruikt gaan worden. Dan moet je die dus zelf erin gaan prutsen buiten het pakketbeheer om met je handmatige configure/make/make install riedeltje, en dat is smerig.
Zelf compilen betekent altijd tegen de library versies linken die JIJ gebruikt, niet die de disto bakker voor je heeft uitgezocht :) Library niet meer binair compatibel door een major versie bump? Afhankelijke software even opnieuw bakken. Gentoo Linux en FreeBSD hebben dat helemaal geïntegreerd in hun pakketbeheer, ook met dependencies e.d., werkt ideaal.

Andere (kleinere) voordelen zijn de configuraarbaarheid van de pakketten (bv om overbodige functionaliteit eruit te strippen voor een lagere footprint) en mogelijkheid voor compiler optimalisaties (al is mijn ervaring dat dat in de praktijk niet merkbaar is qua performance).

Enige echte nadeel is dat het op langzamere machines meer tijd kost om alles te bakken... kan je ook wel weer omheen werken door een snelle machine als buildmachine in te zetten, maar wat snelheidd betreft is een binary packagesysteem als apt niet makkelijk te overtreffen.

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 30 juli 2024 23:24]

De 'aptitude' van fedora heet yum. Die regelt de dependencies voor je.
Jawel, als je ubuntu (of debian gebruikt) en je download een deb.
Of een rpm als je fedora of red hat en dergelijke gebruikt.
Of soms zijn er auto install packages, zoals die van de belastingdienst.
Maar soms, moet je nog eens iets zelf compilen, wat dan meestal bestaat uit: ./configure && make
sudo make install (ja ik gebruik ubuntu :P )
Juist, maar er is geen standaard die voldoet aan een installer zoals omschreven, dat punt wilde ik even aan het licht brengen.
Software die zo obscuur of zo nieuw is dat het niet in de repos zit kan je beter handmatig installeren.

Voor alle andere software zijn er geen installers nodig, want die klik je gewoon aan in de lijst. Er zitten 15000 pakketten in de repos van Fedora, je vindt hier 99% van de gangbare software. Wat er niet in zit is meestal nog in volle ontwikkeling of heeft legale beperkingen.

[Reactie gewijzigd door thechronic op 30 juli 2024 23:24]

Kan wel hoor, download gewoon bij Opera.com van 10.1 de juiste processor-versie (Linux i386, x86-64, PowerPC of FreeBSD i386, AMD64) in de smaak (.deb, .rpm, ...) voor jouw distributie (Ubuntu, Fedora, Suse, Sabayon, Gentoo, Mepis, ...) en open die met de package-manager.

Zit jouw distributie niet in de lijst van 17 en is je distributie geen afgeleide van deze, dan heb je waarschijnlijk wel de kennis om iets met de static deb te kunnen.

Uiteraard zal deze niet automatisch ge-update worden als de repositories veranderen, dus zal je dat zelf in de gaten moeten houden, maar als je Opera regelmatig gebruik, dan is dat met diens eigen update-notificatie ook wel overkomelijk.

Een deb kun je in zowel debian, ubuntu of een daarvan afgeleide zonder problemen installeren. Met rpm moet je wel opletten of je de juiste hebt, voor RedHat/Fedora of Suse.
Bij degelijk software kan dat ja. bijv. Virtualbox kun je op de site het juiste pakket kiezen en installeren. Dat gaat dan gewoon vlekkeloos zonder problemen klik klik en klaar. Het punt is echter dat als je iets vind op internet dat het dan heel vaak net niet geschikt is voor de versie die je gebruikt. Bijv. je gebruikt Fedora 12 en het pakket dat je wilt installeren is voor Fedora 11. Kans is aanwezig dat het geen probleem is, maar de kans is ook behoorlijk groot dat het problemen op levert. Of later als pakketen waar dit pakket van afhakelijk is ge-update worden. Dan krijg je een vreselijke puinhoop. Errors bij updaten en dergelijke. Dus mijn advies: installeer alleen software uit geschikte repo's die bijgehouden worden. Dan werkt alles prima. Waarom dacht je dat Apple niet wil dat iedereen zomaar allerlei software overal vandaan op zn Iphone gaat installeren?

Overigens ook bij Windows heb je dergelijke problemen. Niet alle software van XP draait vlekkeloos in Vista toch? ;) En dat vind men heel normaal. Alleen bij een Linux distro zou het opeens wel moeten werken?

[Reactie gewijzigd door Nickname55 op 30 juli 2024 23:24]

Anoniem: 273123 @roy-t19 november 2009 19:57
Onzin.
- .deb bestand downloaden naar home directory.
- terminal openen
- in terminal: sudo dpkg -i *deb
- synaptic openen en controleren of er geen "broken dependencies" zijn; zo ja, "fix broken packages" selecteren, op "apply" klikken, done.

Sinds gdebi kun je de terminal overslaan en gewoon op het deb bestand klikken.

Enig nadeel: als je de broken dependencies wilt repareren, is het belangrijk dat je deb bestand verzoenbaar is met je huidige versie van ubuntu. Maar dat is niet anders voor windows, je kunt ook niet zomaar een programma voor vista op XP installeren of omgekeerd.

To the point: nooit een fan geweest van fedora, ik vind dat er gewoon te véél in hun repositories ontbreekt. Voor de gemiddelde gebruiker valt dat misschien minder op, maar toen ik nog programmeerde was er voortdurend wel iets dat ik zelf moest compileren.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 273123 op 30 juli 2024 23:24]

Fedora en Ubuntu zijn niet echt te vergelijken, ze zijn inderdaad twee desktopomgevingen, maar voor totaal verschillende doelgroepen:

Ubuntu: is voor de 'normale' computergebruiker die vooral wil dat alles gewoon werkt en niet te veel moet rommelen met de instellingen.
Fedora: is voor geavanceerde computergebruikers die vooral de laatste nieuwe versies willen en kunnen helpen met bugfixes en hun weg kennen in linux.
Je kan de meeste software die niet in de reps staat vinden in een 3th party repository (bijvoorbeeld de ppa's op lanchpad) en anders is er wel ergens een .deb te vinden.
Op ubuntu lijkt me het instaleren van niet standaart software juist makelijker omdat het de meest gebruikte linux distro is en dus ook de grootste kans heeft om ondersteund te woorden.
Mijn ervaring is dat er meestal Red-Hat pakketjes beschikbaar zijn en een tar.gz
Meestal moet het feit dat Ubuntu inmiddels de grootste distro is nog tot de makers van die software doordringen.
het is een nachtmerrie als je een keer iets moet hebben wat er niet in staat.
Gelukkig zijn die installers van windows ook een nachtmerrie, dus in dat opzicht kun je net zo goed ubuntu of fedora installeren.
Bij Fedora is dat (naar mijn mening) toch wat makkelijker.
Wat is er bij Fedora dan zoveel makkelijker dan bij Ubuntu?
Een aantal zaken maar met name het pakket management en de gebruikte releases. Elke distro heeft natuurlijk zijn eigen kenmerken en aanpassingen.

Ik vind Distrowatch een handige bron om distro's in de gaten te houden en te vergelijken. Kijk hier eens rond, er staan ook veel exotische distro's op, maar wellicht interessant voor iemand!
Benchmark: http://www.phoronix.com/s...=fedora12_ubuntu910&num=1

zie je een (voorlopige) conclusie omtrent de performance van Fedora 12 ten opzichte van (k)ubuntu 9.10. Een opmerkelijk (?) resultaat; Fedora blijkt sneller / beter in Open-GL handelingen.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 30 juli 2024 23:24]

Wat onderscheid een milkshake aardbeien van banaan ?
De smaak.
Wat is dat nou weer voor een opmerking. En als je zo nodig grappig wilt doen, houd het dan wel volledig. Wat dacht je van de ingrediënten, de kleur e.d.?
Hij heeft wel een punt, elke distro heeft zijn eigen doel. De een is niet beter als de andere.
Maar Jaccoh vroeg ook niet waarom Fedora beter is dan een andere distro, hij vroeg alleen wat het onderscheid is.

Maar inderdaad, uiteindelijk is er tussen veel distro's geen levensgroot verschil en hangt het vooral af van persoonlijke voorkeur, bijvoorbeeld welk package management systeem je fijner vindt om te gebruiken (Red Hat's rpm of Debian's deb, bijvoorbeeld).
Het is een goede vraag. Elke distro heeft zijn eigen cultuur en beleid. Fedora onderscheidt zich op de volgende manieren van OpenSuse / Mandriva / Ubuntu:

- Het is wat betreft technologie toonaangevend en innovatief. Vernieuwingen binnen het linux ecosysteem vind je vaak als eerste in Fedora. Ook wordt veel nieuwe technologie binnen Fedora zelf ontwikkelt en zie je dan later in andere distro's terug. Dit heeft ook een keerzijde: omdat het zo bleeding edge is kan het soms de stabiliteit in de weg zitten of nog niet goed uitgewerkt zijn.

- Fedora werkt zoveel mogelijk samen met upstream en heeft het beleid geen noodzakelijke eigen patches toe te passen als die niet door upstream zijn geaccepteerd.

- Fedora heeft een relatief strikt beleid wat betreft licenties, in principe wordt alleen Open Source software meegeleverd en ondersteunt. Je kan dus niet out-of-the-box mp3 luisteren of dvd kijken.
rpm --erase PackageKit-yum-plugin-0.4.9-1.fc11.x86_64 PackageKit-yum-0.4.9-1.fc11.x86_64 PackageKit-gtk-module-0.4.9-1.fc11.x86_64 PackageKit-glib-0.4.9-1.fc11.x86_64 PackageKit-0.4.9-1.fc11.x86_64

Zo probleem alvast opgelost en even in gedachten houden dat PackageKit vanaf nu een securityhole is tot dit gedrag is aangepast...
behalve dat je packagekit eruit knikkert
En die heb je ook helemaal niet nodig.
Zo hé, ziet er netjes uit! Na kijkje op die vernieuwingen pagina ga ik deze toch maar eens een keer uitproberen na alleen maar Ubuntu releases te hebben gehad (en CentOS servers).

Edit:
Na lezen van de reactie hieronder van blokje1 wacht ik er nog maar even mee. :p Wachten op een update.

[Reactie gewijzigd door Mikerd op 30 juli 2024 23:24]

Als je je systeem alleen zelf gebruikt valt het wel mee met de issue. De issue zit hem voornamelijk in multi-user systemen, waar iedere user dus gewoon packages kan installeren, ook al heeft hij geen root wachtwoord.
Op Ubuntu had deze issue niet eens bestaan want daar heb je geen root wachtwoord en gebruik je sudo met je eigen wachtwoord, en kan dus alsnog iedereen packages installeren, alleen wordt dan om je wachtwoord gevraagd.
Toch niet iedereen hoor, alleen de bij installeren aangemaakte user. De anderen moet je daarvoor toevoegen aan de sudo groep (althans bij de versie waar ik dit voor het laatst bekeek, is voor mij nu geen issue)
Nog even een aandachtspuntje. In de officiele NVIDIA driver 190.42 zit een bug waardoor KDE niet erg lekker werkt en soms ook crashes brengt. in the NV of nouveau driver heb je hier geen last van.

Maar verder erg goede distro!

NOTE: Het is niet Fedora specifiek, maar heeft met de nieuwe X server versie te maken.
Red Hat is toch gebaseerd op Fedora?
The Fedora Project is a Red Hat sponsored and community-supported open source collaboration project. Formed in 2003 as a partnership between Red Hat and volunteer participants from around the world, the Fedora Project supports a growing and thriving open source community with thousands of project members.
Bron: redhat.com
zo kan je het inderdaad wel een beetje stellen.

in feite is fedora het test lab.
en de bevindingen die zo worden gedaan worden in latere releases van de enterprise versies verwerkt.

best slim.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.