Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 85, views: 21.375 •

AMD's Hemlock-gpu zal niet als ATI Radeon HD 5870 X2 uitkomen, zoals aanvankelijk gedacht, maar als ATI Radeon HD 5970. De HD 5900-serie dook op in een nieuwe OpenCL-driver van de fabrikant die bij de nieuwe ATI Stream sdk hoort.

Een forumlid van Beyond3D ontdekte in de code van de OpenCL-driver twee regels, waarin ondersteuning wordt gemeld voor twee nog niet aangekondigde videokaarten. De videokaarten DEV_689C en DEV_689D vallen beide onder de 5900-serie, waar tot nog toe nog niets over bekend is gemaakt. Anonieme bronnen bevestigden tegenover Tweakers.net dat het in ieder geval om een Hemlock-videokaart gaat, die twee gpu's aan boord heeft. Aan deze videokaart werd tot nog toe gerefereerd onder de noemer HD 5870 X2, maar deze gaat HD 5970 heten. AMD ziet dus af van de X2-aanduiding. De tweede videokaart die volgens de driver-lijst zou moeten verschijnen is bij de bronnen nog niet bekend: over een eventuele HD 5950 had men nog niets gehoord.

De ATI Stream Software Development Kit voldoet aan de OpenCL 1.0-standaard zoals die wordt voorgeschreven door de Khronos Group. De bèta-uitgave kan overweg met de hele HD 4000- en 5000-serie en ondersteunt cpu's met SSE 3.0 of hoger. Met name OpenCL 1.0-ondersteuning is belangrijk, omdat deze standaard ook door Nvidia wordt ondersteund. Hierdoor kunnen game-ontwikkelaars gpgpu-applicaties schrijven die op zowel ATI- als op Nvidia-kaarten kunnen draaien.

Reacties (85)

Kijk, op deze informatie zit ik al heel lang te wachten. is er al een release date bekent?

Toch wel vreemd dat ze niet meer gebruik maken van "X2" dit vond ik juist zo duidelijk aan Ati. nu dus updates van 5970 volgen :D

[Reactie gewijzigd door Goldin op 15 oktober 2009 11:40]

Hoogere nummers is snellere kaart?

Nadeel is dat dat (misschien niet helemaal op gaat als de 5950 (5850x2) niet sneller is dan de 5870).

Al met al voor de normale consument wel makkelijk.
HD5850 CF is anders VEEEEEL sneller dan de HD5870 dus maak je daar maar niet te druk over ;) Eerder de ruimte die nog over is voor een geoptimaliseerde HD5870 (HD5890 wss) :)
Helaas is (door driver issues) dat natuurlijk niet altijd waar. Helaas zijn er nog altijd spellen die niet in crossfire/SLI willen draaien, of spellen die er maar heel weinig voordeel uit halen.

Mits de drivers in orde zijn is de HD5950 (HD5850X2/CF) sneller als een HD5870, in het geval dat ze dit niet zijn, of bij nieuwe spellen, zal de kaart vaak genoeg langzamer zijn.
Noem voor de grap een modern spel wat geen goede CF/SLI ondersteuning heeft, of waar het 0,0 nut heeft ;) Die zijn er niet, dat is allang ingeburged en oude games heb je zowiezo 100+ fps en dan is het inderdaad niet sneller maar ook onmogelijk langzamer in merkbaarheid ;)

edit: en het blijft sneller ongeacht of een spel er beter/slechter op loopt, de absolute kracht van die 2 kaarten is gewoon hoger als die van de HD5870.. Zegmaar een auto is sneller dan een fiets maar als je door een woonwijk met steegjes en al van punt a naar b moet kan de fiets toch sneller zijn, maar in absolute waarde is die auto veel sneller (250+km/h tegenover max 1xx wat je op een fiets kan halen als je wereldrecordhouder bent :))

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 oktober 2009 13:04]

off topic; je kan aardig in de buurt komen op die snelheid met een fiets.
http://www.intertet.org/p...rd_Fietsen_210kmu-121633/
Kijk dat is exact wat ik bedoel ;) Maar over het algemeen is de auto toch sneller en die gedachte krijg je ook zeker als je dit weetje niet weet ;) maarja niet elke auto haalt 210 ook niet elke fiets(er) :D
knirfie244 heeft helemaal gelijk. Het is en blijft een driver issue.

En dan een modern spel die geen profijt heeft van Crossfire, maar weer wel van SLI. Hier dus een HEEL erg duidelijk voor beeld van driver issue. Maar dat spel is GTA 4.
Linkje: http://www.tomshardware.c...ore-i5-gaming,2403-8.html

Dus de spellen zijn er wel degelijk. Dus voortaan eerst even research doen voordat je wat roept aub.
GTA4 is de meest baggere port ever...
Das niets. Speel eens red fation guerilla, saints row 2 of de koning der slechte ports: mercenaries 2.
Dat maakt toch weinig uit. De beste tweaker zei dat er geen spellen waren die geen profijt hebben van SLI of CF. Nou die zijn er dus wel en daar gaat mijn en zijn verhaal toch over.
Maar een eventuele HD5950 zal zeker veel sneller zijn dan een HD5870 en ook dan een eventuele HD5890. In dat opzicht vind ik beide naamgevingen wel duidelijk genoeg. Nu is het gewoon zeker 'hoger is beter'. Kijk maar naar de HD4850x2, die is ook nog een stukje sneller dan de HD4890.
@ Kevinp

dat is wel zo, maar X2 staat voor 2 gpu's ;)

[Reactie gewijzigd door Goldin op 15 oktober 2009 12:12]

En dat maakt me niet zoveel uit als ik "gewoon" de snelste wil :P.

Ik snap dat best wel, maar een hoger nummer = sneller is toch wel makkelijker voor de gemiddelde gebruiker die geld over heeft (een andere gemiddelde gebruiker kan ook met een willekeurige andere videokaart uit de voeten).
Tja, die gemiddelde gebruiker snapt dan misschien weer niet dat ie 2 PCI-e aansluitingen nodig heeft voor een kaart met dat typenummer en loopt tegen allerlei problemen aan....

Al met al geeft x2 duidelijker aan waar het op staat dan een hoger versienummer.
2 PCI-e? dat hebben de HD5850/70 ook als ik het goed heb (iig die 2de)
ik ben dan denk ik zo'n gemiddelde gebruiker. Heb een 4 jaar oude nvidia 6600gt. tamelijk verouderd dus. ben nou weer eens wat aan het oriŽnteren op wat er tegenwoordig allemaal te koop is.
Aangezien ik me nog helemaal in de modernste videokaarten moet verdiepen ben ik lichtelijk verbaasd dat er 2 pci-e aansluitingen nodig zijn voor 1 videokaart.
Anders gezegt: je kan 1 kaartje hebben waar 2 gpu's op gemonteerd zijn, dit kan betekenen dat de kaart dus langer wordt en je dan rekening moet houden met het formaat en de indeling van de kast. Of je kan twee enkele kaarten hebben die met elkaar geÔntegreerd zijn, maar daarom dus wel 2 sloten bezetten. In dat geval ben ik helemaal met je eens dat dat x2 dan meer informatie toevoegt.
Dat het ťťn getal is geworden zou ook kunnen betekenen dat AMD gewoon 2 GPU's in 1 package gestopt heeft. Met CPU's is dat allang commonplace, dus waarom niet?
Jammer, ik vond de 'X2' aanduiding altijd wel makkelijk!
En de 5770 X2 wordt dan 5870?

Ik denk dat dit op zich wel een goed idee is, op deze manier is een hoger getal ook daadwerkelijk beter.

[Reactie gewijzigd door deblaauwn op 15 oktober 2009 11:41]

HD5870 bestaat al? 8)7
Misschien bedoel ik dat ook wel :*)
Misschien 5930 en een 5750X2 een 5920.
Alhoewel ik betwijfel of men X2's gaat uitbrengen die waarschijnlijk onder of gelijk aan Single GPU kaarten presteren. Lijkt me ook niet heel milieu vriendelijk.
Gaan ze inderdaad gewoon niet doen - is in de vorige reeksen natuurlijk ook niet voorgekomen.
Denk niet dat die kaart er komt. De x2 kaarten zijn een "makkelijke" manier om een snellere kaart op de markt te zetten wanneer de single gpu oplossing niet meer de snelste is. Is dus eigenlijk niet interessant om dat te doen met een 5770 aangezien je dan ongeveer een 4870x2 hebt.
dat is nvidia's kijk op het geheel. ATI ziet de x2 kaarten echt als belangrijk onderdeel van hun strategie, en specifiek voor het bedienen van het hoogste markt segment.
daar hebben ze zelfs hun GPU's voor ontworpen door ze kleiner en goedkoper te maken, waardoor ze beter aansluiten bij de wensen van het performance (1 na hoogste) segment van de markt.

[Reactie gewijzigd door Countess op 15 oktober 2009 12:35]

Ja daar heb je een punt, maar hoe nuttig is het om een 2 chips op een kaart te gooien waarvan de enkele variant al een 'halve 5870' genoemd wordt?

Ik kan me wel voorstellen dat ATI op een gegeven moment ook een X4 op de markt wil zetten om de performance-kroon te pakken.
zou bijna onmogelijk zijn om te koelen. Dat is dan 4 keer zoveel stroom en dus ook warmte. Dan kan je beter 2 X2s kopen

als je zo een kaarten koopt heb je toch een moederbord met meerdere slots
Qua performance zou deze moeten concureren met de HD5850, terwijl de prijs waarschijnlijk hoger uit zou vallen, dat zou dus tweemaal een slechte zet zijn.
Valt wel mee 2 losse kaarten is kwa prijs vergelijkbaar met de HD5850 ;) (iig op dit moment bij winkels die kunnen leveren) en soms evenaart de combo zelfs de HD5850 op max fps... Echter Minimale FPS is lager (heb ik me laten vertellen :P) en daar gaat het om, of je 100 of 120 haalt maakt niet uit maar als je af en toe zakt naar 30 ipv 50 fps is het wel klote om mee te gamen ;)
ik denk niet dat er een 5770 x2 komt aangezien deze dan gaat concurreren met de 5870 en 5850. Dat zou kannibalisme opleveren en daarmee zou amd/ati zichzelf in de vingers snijden. Daarbij is het beter een enkele 5870 te nemen dan een veel duurdere x2 van de 5770 (wat een stuk langzamere chip is).
Van een budget model heeft het ook echt nut om een dual GPU van uit te brengen of niet?
JAMMER, had toch een 5870 verwacht met hogere kloksnelheden...
een duel gpu kaart vind ik persoonlijk niets. heb liever een snelle GPU.

EDIT; HAD BETER MOETEN LEZEN 5870/5970

[Reactie gewijzigd door johnkessels87 op 15 oktober 2009 12:05]

Nu al? Ze zijn niet gek, wees maar gerust de HD5890 kan je natuurlijk op wachten (een opgefokte HD5870)... de HDx9xx serie is nog niet gebruikt (ja in de 2 serie maar 3/4 niet). Maar ze gaan dit nog wel een tijdje uitbuiten en dat doen ze heel goed, laat nvidia maar voelen ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 oktober 2009 11:50]

Als ze slim zijn, en Nvidia nog op zich laat wachten brengen ze de nieuwe versies uit met de release van die vn Nvidia zodat die een dubbele inhaalslag moeten maken om weer sneller te worden/zijn.

ik denk ook dat de 5890 snel zal volgen na de release van de nieuwe nvidia kaarten.
AMD heeft altijd de prijs om NVIDIA de mond te snoeren. Bij Intel is dat ook de taktiek alleen kunnen ze bij de GPU's over geheel de markt mee.
De HD5970 sluit de komst van een HD5890 niet uit. Reken maar dat die er ook wel komt :)
Laat eerst maar eens de 5850 en 5870 leverbaar zijn.
Verder vind ik dat ATI beter bij het x2 conept had kunnen blijven, dat geeft namelijk direct aan hoe de kaart verschilt van de normale 5870.

En wat bretrefd de 5770 en 5750, dat zijn mid-range kaarten, waarvan het heel onlogisch zou zijn om er een x2 versie van te maken.
Laat eerst maar eens de 5850 en 5870 leverbaar zijn.
die zijn leverbaar, al een tijdje (alleen de eerste week waren ze wat schaars, maar wel beschikbaar)
maar de vraag is blijkbaar heel erg hoog, dus de omloop is hoog. dus als je ergens zoekt waar ze op de plank liggen dan kan je lang zoeken.

[Reactie gewijzigd door Countess op 15 oktober 2009 12:47]

nee hoor genoeg op voorraad, helaas heeft die schaarste de prijs van beide kaarten wel met 50/60 euro bij de winkels met voorraad doen stijgen :S ik moet dus wachten om het te kunnen kopen (tenminste ik ga me niet laten naaien dus in die zin moet ik wachten ;))

Edit: ik ga me wel laten naaien :S ga er zo 1 ophalen :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 15 oktober 2009 15:36]

Marketingtechnisch gezien vind ik 5970 beter klinken. In de benchmarks zul je denken dat de amd top kaart supersnel is vergeleken met een topkaart van nvidia. En je denkt niet meer 'ja, maar dat zijn er 2'. Hetzeflde geldt voor de gtx295, waarvan ik telkens vergeet dat het een x2 is.
Maar daar staat wel x2 in de naam
ja net als bij de gtx275, 280, 285....allemaal single gpu kaarten
275 was toch dual-gpu?
Nee, de 275 is een single gpu. De dual gpu variant van de GTX 275 bestaat, onder de naam GTX 295 ;)
Ik veronderstel dat ze dit doen omdat X2 kaarten meer mainstream aan het worden zijn. En dat somige consumenten het verwarrend vinden dan een 4870X2 sneller is dan een 4890.
Een 4970 is duidelijk sneller dan een 4890. vind je ook niet ;)
Nu alleen wachten op NVIDIA
als je puur geÔnteresseerd bent in GPGPU performance dan zou je daar op kunnen wachten, want daar nvidia's nieuwe monster aardig goed in zijn.
voor game performance gaat nvidia wel sneller zijn als de hd5870, maar lang niet zo snel als de hd5970, en qua prijs/prestaties zullen ze niet aan ATI kunnen tippen.

maar als je echt GPGPU performance wilt hebben zou ik even wachten op intel. voor games verwacht ik daar voorlopig heel weinig van maar op GPGPU gebied des te meer.

Nvidia gaat een beetje tussen wal en ship vallen vrees ik. geen vlees geen vis. ect.
ze proberen ATI te snel af te zijn op game gebied maar tegelijk proberen ze intel voor te blijven op GPGPU bebied. en daar zijn ze eigenlijk gewoon te veel transistors aan kwijt waardoor de prijs/prestatie verhouding heel ongunstig word voor beide applicaties.
Ik heb toch liever een Nvidia. In benchmarks zie ik teveel pieken en dalen bij ATI's. De ene keer een uitschieter, de andere keer een diep dal.

Echter,omdat die benchmarks vergeleken worden met nvidia's kan het natuurlijk ook de nvidia zijn met de pieken/dalen :P

Maar ik ben een Nvidia fanboy.... :)

Mede door cuda, maar ik lees ook steeds meer over openCL.

Vraag me af wat de verschillen zijn in performance tussen CUDA en openCL en of er andere verschillen zijn...

'ff googlen :)

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 16 oktober 2009 06:00]

2x5970 is in ieder geval duidelijk dan 2x5870X2. Maar we willen gewoon die kaart in de winkel. Al noemde de kaart nazi2000 en had ze een roos kleurtje, we willen er asap mee gamen.
HD5870 x2 CF, ook duidelijk.
Euh, en what about 3 of 4 kaarten in CF? :D
Deze kaart zal ook een berg centjes gaan kosten ;)
Inderdaad wel jammer dat de X2 weggaat, maar zoals FluoDude al zei, zo kunnen mensen met minder verstand ervan wel zien dat dat ze sneller zijn :P
Aanbevolen prijs was $499 dus eens genoeg op voorraad zal dat op een €400 komen, bij het begin €480-€500.
Dat was de prijs volgens tweakers.net

Ik heb verder geen enkele bron gezien waar men over 499/500 dollar sprak. De meeste andere bronnen spraken over een bedrag van 600 dollar. Wie te geloven? Niemand heeft officiŽle info over de prijs voor zover ik gezien heb.

Het zou natuurlijk prachtig zijn als de kaart voor 500 dollar verkocht wordt (en dus binnenkort voor dichtbij 400 euro beschikbaar is), maar dat lijkt mij gewoon onwaarschijnlijk. Dan heb je voor 1/3 bovenop de x1 prijs een x2 kaart... Ookal is die mogelijk wat lager geclocked, dan lijkt zo'n klein prijsverschil nog steeds onwaarschijnlijk.

[Reactie gewijzigd door Yokozuna op 15 oktober 2009 15:24]

Dan heb je voor 1/3 bovenop de x1 prijs een x2 kaart... Ookal is die mogelijk wat lager geclocked, dan lijkt zo'n klein prijsverschil nog steeds onwaarschijnlijk.
Op dit ogenblik wel ja. Maar binnen een maand gaat de 5870 ook weer al lager staan en tegen dan zal NVIDIA, laat het ons hopen, eindelijk eens cijfers kunnen tonen. AMD heeft 4maand tijd om twijfelaars te overtuigen en de 5970 met lage prijzen zal veel mensen uit het groene kamp halen.
dat word dan wel een monster, en als je wil wachten op nvidia kun je nog wel een half jaar wachten
Geen probleem. Ik heb nu toch geen centjes :P

Bovendien kan ik vista/7 niet installeren wegens problemen met mijn geluidskaart (asus xonar DX)

Vreemd genoeg werkt mijn geluidskaart wel in andere systemen met vista/7, maar niet op mijn asus p5k ws moederbord.

Ik ben dus beperkt tot DX9... dus veel heb ik niet aan DX10/11.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 16 oktober 2009 06:02]