Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties, 20.882 views •
Bron: Smarthouse

THX heeft een nieuw keurmerk geïntroduceerd: Loudness Plus. Een (voor)versterker of receiver met dit THX-keurmerk moet ook bij lagere versterking dan 0dB een vol en dynamisch geluid geven.

THX logoStudio-opnames worden gemixt bij referentieniveau 0dB, oftewel 85dB SPL. Om een goede relatie met zijn buren en huisgenoten te houden zet de gemiddelde gebruiker de volumeknop van zijn geluidsinstallatie doorgaans op een lagere stand. Het gevolg is dat het geluid minder levendig klinkt dan hoe de filmmakers het hadden bedoeld. THX Loudness Plus wordt een onderdeel van de THX Ultra2 Plus en de THX Select2 Plus-certificeringen en treedt in werking bij een kleinere versterking dan 0dB.

Een versterker met dit keurmerk gebruikt de technieken 'THX Multi-channel Spectral Balancing' en 'THX Dynamic Ambience Preservation' om vollere bassen te genereren en geluid via de surroundspeakers meer te versterken naarmate de volumeknop verder omlaag gedraaid wordt. Ruimtelijke effecten zijn normaalgesproken op een laag niveau gemixt en zouden zonder deze versterking onder de gehoordrempel vallen. Hetzelfde geldt voor LFE-geluiden via de subwoofer: het menselijk oor is tamelijk ongevoelig voor dit soort lage frequenties.

Yamaha heeft de eer de eerste THX Loudness Plus-gecertificeerde receivers te mogen introduceren. Het eerste model met deze functie dat op de markt zal komen is de 11.2-kanaals RX-Z11 die later dit jaar op de markt zal komen.

Reacties (77)

Reactiefilter:-177076+123+213+30
Klinkt erg interessant een vollere bas beter behoud van de geluidskwaliteit op lager volume, wat ik me echter afvraag is in hoeverre deze vollere bas verder doordreunt dan die niet volle bas, aangezien ik eigenlijk alleen mijn vollume terug draai omdat anders de mensen onder me last hebben van de bassen.

Verder hoe vaak zal het voorkomen dat bij het gebruik van deze technologie dingen heel onnatuurlijk gaan klinken omdat bepaalde achtergrond geluiden nu veel meer versterkt worden dan voorheen.

[Reactie gewijzigd door reb65 op 13 augustus 2007 21:08]

Ik denk dat dat wel meevalt omdat je de bassen boven jouw gehoordrempel hoort, dus als je hem zo zacht zet dat je de bassen nog hoort, zullen ze beneden jou wat minder hard doorkomen en dus waarschijnlijk onder de gehoordrempel van je onderburen. Maar goed, 'k ben geen expert en misschien ben jij wel heel oud en je buren juist heel jong, want dat maakt nogal uit voor de gehoordrempel :)
Het probleem met bass is dat geluid van een lagere frequentie juist makkelijker door vloeren en muren heen dringt dan het geluid van een hogere frequentie. Vandaar dat je muziek dat door muren heen komt (of van ver af in geval van festivals en dergelijke) ervaart als doffe dreunen. Echter, wanneer je je in dezelfde ruimte bevindt en je het geluid niet zo heel erg hard hebt staan, zullen de hogere tonen even goed door komen als de bass en is het dus minder noodzakelijk om de bass te versterken. Wanneer je dit wél doet, zal de balans lage/hoge tonen verder naar de bass verschuiven, met als gevolg dat je onder c.q. naaste buren alleen maar meer last zullen hebben van het gedreun van je muziek... :|
Het mooie is dat dit dynamisch gebeurt neem ik aan ... , maar voor de niet audiofiel veronderstel ik dat je misschien zelf je EQ curve wat kan bijstellen bij lage volumes ? :+

( Dat doe ik nu toch al gevoelsmatig wegens een gebrek aan een 'warm' geluid op laag niveau :) )
Nou ja, uiteindelijk is een EQ bedoeld om het geluid bij te stellen, zodat het ondanks onvermijdelijke afwijkingen in setup ongeveer kan klinken zoals het gemixed is. Dit is neem ik aan een soort van automatische techniek om dat te doen, en ook wat uitgebreider. Klinkt goed, voor het kijken van een film op redelijk volume... Dat ie de zachtere dingen harder zet lijkt me handig. Al vraag ik me af hoe ze het doen. Nou ja, mp3 werkt door dingen onder je gehoorgrens weg te laten, dus ze kunnen die dingen net zo goed versterken...
11 kanaals... linksvoor, rechtsvoor, links midden, rechts midden, links achter, rechts achter, aanvallende middenvelder, verdedigende middenvelder, linker centrale verdediger, rechter centrale verdediger en natuurlijk de doelman...

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 13 augustus 2007 21:14]

In de handleiding:
Aan de gebruiker is de tactische keuze tussen een 4-4-2 of een 4-3-3 opstelling...
Ja laten we even goed nadenken. Wie heeft er een kamer waar 13 speakers van goede kwaliteit in kunnen. Ik heb een gewone woonkomen, niet heel groot en ik vind mijn stereo speakers meestal de ruimte al meer dan vullen.
Als ik een goede film kijk met 5.1 is het vaak juist teveel in plaats van realistisch (ja, ook als je beheerst omgaat met de volumeknop ;) ). Ik kan me niet voorstellen dat het echt veel meerwaarde heeft in een kamer thuis. In een grote ruimte als een bioscoop natuurlijk wel.
En als je zo'n kamer hebt waar al je speakers in passen, dan wil je het geluid toch niet zacht zetten "voor de buren"?
nou ik niet iig. Beetje flauw ook die discussie telkens. Ik snap ook net waarom die zgn skeptici mensen die zeggen het wel te horen nooit schijnen te respecteren.

11.2 is ook kul. Met 4 speakers kun je een volmaakte surroundopstelling maken (stereo + middenachter + middenboven op de punten van een 3-hoekige pyramide).
nou ik niet iig. Beetje flauw ook die discussie telkens. Ik snap ook net waarom die zgn skeptici mensen die zeggen het wel te horen nooit schijnen te respecteren.

11.2 is ook kul. Met 4 speakers kun je een volmaakte surroundopstelling maken (stereo + middenachter + middenboven op de punten van een 3-hoekige pyramide).
met 4 speakers kun je een surroundopstelling maken, ja. maar dat wil echt niet zeggen dat deze volmaakt is.

met surround probeer je geluid te plaatsen uit een bepaalde richting. hoe meer speakers, hoe nauwkeuriger de plaatsing.

de manier waarop nu surround sound wordt gemaakt is dat op basis van veelal 5.1 geluid ruimtelijk wordt geplaatst en afgemixed. door dat er steeds meer speakers bijkomen krijg je dat receivers zelf gaat berekenen op basis van het aantal speakers hoe het geluid moet worden weergegeven. beetje het dolby surround idee van vroeger.

het lijkt mij dat je op een gegeven moment naast de audio track een 3d track hebt van het geluid waar het zich exact bevind en laat dan de "decoder" op basis van de opstelling bepalen hoe dit moet worden geinterpreteerd.

lijkt mij een logische stap om surround sound future proof te maken.
Simpel, omdat audiofielen niet de natuurkundewetten lijken te respecteren en gewoon niet willen toegeven dat er gewoon veel onzin is (inspelen digitalekabels bijvoorbeeld).
Dat kan met 2 speakers ook, aldus Bose, maar toch geven meerdere speakers accurater geluid....
Met 4 speakers kun je een volmaakte surround maken..... MITS je het over 1 luisteraar hebt, die precies op de goede plek zit, en de geluids installatie perfect is.

Maar zo gauw er kleine afwijkingen komen, dan valt het in duigen. Simpel uit te proberen door je center speaker te vervangen door een 'virtuele center' die door je front stereo speakers wordt gegenereerd. In ideale omstandigheden hoor je geen verschil. Maar met kleine afwijkingen, bijvoorbeeld met 2 personen naar de TV kijken, waardoor je er niet meer symmetrisch voor zit, is het verschil al goed hoorbaar.

5.1 en 6.1 gaan van praktijk situaties uit, en niet alleen van een geidealiseerde omstandigheid.
Het idee van zachter zetten is juist dat anderen geen last hebben van vooral het bassgeluid wat erg doordringt. Dat gaan ze nu dus juist versterken...

PS. Waar zet ik mijn TV als m'n kamer vol staat met 11 speakers en 2 subwoofers?
Nergens, je gaat op de grond liggen en projecteerd het beeld op het plafond :+
Dus gefluister tussen twee personen kan dan net zo hard klinken als het opblazen van een tank ofzo, lekker realistisch.....
Dat gebeurt nu al continu bij alles wat je hoort op TV en radio; Compressie ;)

Compressie haalt juist veel dynamiek uit geluidsbronnen zodat zachte passages ook duidelijk hoorbaar blijven en harde niet je speakers uitknallen. Ik vermoed dat dat THX Loudness Plus niets anders is dan een multiband compressor met een fancy naam :O

Net als Dolby wat je vroeger op casettedecks had. Was volgens mij ook niets anders dan een low-pass filter... :)

[Reactie gewijzigd door Almeros op 13 augustus 2007 22:21]

Hmm, het zou toch ingewikkelder kunnen zijn. MP3 laat toch ook weg wat onder je gehoorgrens valt, ze kunnen die algoritmes wellicht gebruiken om dat deel van het geluid juist te versterken oid. Al weet ik verder weinig van de details, wellicht IS mp3 wel een soort van multiband compressor-achtig iets ;-)
Volgens mij denk jij aan datacompressie... ik heb het over dynamiek compressie waarbij zacht geluid minder zacht wordt en hard geluid minder hard... (eigenlijk meer limiting trouwens maargoed... laat ik het niet lastiger maken ;))

[Reactie gewijzigd door Almeros op 14 augustus 2007 12:33]

Dolby op je casettedeck was een ruisonderdrukking systeem, geen compressie of loudness of whatever. Werkt alleen met dolby bandjes, op gewone bandjes klinkt het inderdaad als een lowpass. Een dolby bandje met dolby ruisonderdrukking aan klinkt goed.
Hmm nou ja, Dolby B klinkt sowieso niet geweldig. Dolby C al beter, maar nog niet goed genoeg voor studiogebruik. Voor taperecorders in studio's werd (en wordt) meestal Dolby A, SR of DBX gebruikt. Dolby B en C werken als ik het goed heb met één band. Tijdens opname worden hoge frquenties extra geboost, waarna ze tijdens afspelen met dezelfde factor weer verzwakt worden, zodat ook de 'tape hiss' mee verzwakt wordt.
De goedkopere Dolby systemen halen helaas wel een hoop hoog uit de opname ook weg. De duurdere systemen werken met complexere filters over meerdere banden.
Dat snap ik ;) Was alleen maar om te benadrukken dat het een beetje op hetzelfde marketing achtige principe uitkomt. Geef het een mooie naam en je cassettedeck (of receiver) wordt weer meer waard... terwijl de techniek feitelijk niet zoveel hoeft voor te stellen.
Met dien verschil dat als je zo'n versterker koopt, je het dit keer jezelf aandoet, de compressie op de tv en radio kun je weinig tegen doen, alleen die knop omzetten.

Ik hoop dan dat het een tijdelijk iets is, en/of uitschakelbaar, dat soort ongein hoef ik dus echt niet op mijn versterker te hebben.....
Ik zie het al voor me, op de filmset, 11 geluidsmannen, allemaal met zo'n hengel...
13 mannen, 11.2 dus twee voor de sub ;) ;)
11 mannen voor de speakers en 2 dwergen voor de subs :)
Jij denkt dat er nu ook al 5 microfoons op de set staan? :z
Tuurlijk niet. Een beetje goed opgenomen film heeft voor elke acteur een eigen geluidstrack (behalve natuurlijk bij scenes waarin grote groepen voorkomen). Die hengelmicrofoons zijn ontzettend richtingsgevoelig en die kun je makkelijk op één specifiek persoon richten om zijn/haar spraak op te nemen. De spraak wordt bijna altijd in de center gemixt.

Verdere geluidseffecten die je in de bioscoop hoort, van auto's tot deuren, voetstappen en explosies, worden achteraf pas in de montagefase ingemixt (foley). Als iemand met een zwaard slaat in een film en je hoort het bekende 'kling' geluid, denk maar niet dat dat op die manier op de set zo klonk! Veel dingen kunnen ze zo foppen -- van gigantische rotsblokken die op de set van schuim gemaakt zijn en in de uiteindelijke film levensecht overkomen tot komische grapjes als een deur dichtslaan en een Star Trek 'ssshhhh' horen. :)

Muziek wordt vaak óf in 5.1 opgenomen als het een orkest betreft (dan kun je zoiets doen, in een orkest heeft vaak zelfs elke muzikant een eigen microfoon) óf vanaf stereo opgemixt naar 5.1 als het een elektronische opname betreft. Vaak is dat niet meer dan de muziek met wat galm naar de rears sturen en de bassen in de LFE track mixen.
Da's inderdaad cool om te zien, die foley artists. Echt creatief werk is dat, geluiden naboosten in de studio. Die rake vuistklappen in films zijn vaak stukken varkensvlees ofzo die op een vlak worden gemept.
Hoewel ik denk dat er tegenwoordig stapels met samples te krijgen zijn voor die lui.
Als ik deze versterkers en matching speakers kan betalen, woon ik echt wel ergers waar ik geen last van buren heb....

Ik vind het artikel niet heel erg verhelderend.

Als ik het goed lees komt dit nieuwe systeem eigenlijk alleen neer op het extra versterken van de surround-kanalen als aanvulling op het bestaande Loudness systeem.
Hogere versterking van hele lage en hele hoge frequenties is niets nieuws namelijk, dat is wat het aloude Loudness doet. Als Loudness goed geïmplementeerd wordt, zorgt dat ervoor dat die extra versterking steeds verder teruggeschroefd wordt zodra je op ong. 90dBSPL luistert (dat is namelijk de aanbevolen luistersterkte in studio's). 90dB is overigens helemaal niet gruwelijk hard, dit is namelijk een geluidsniveau waar je 8 uur (een werkdag) achter elkaar naar kan luisteren zonder gehoorbeschadiging. Nu praat ik wel over muziek mixwerk en niet over film, daar heb ik geen verstand van.

Je oor is niet even gevoelig op elke frequentie (http://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contours), dat is op zich geen probleem, want dat is bij de studio-engineers precies zo, waardoor hun mixen gewoon uitgebalanceerd klinken. Echter het probleem is dat die verschillende gevoeligheid bij elk volume ook weer anders is. Zo kun je op lagere volumes minder lagere en hogere tonen horen. Vandaar het Loudness systeem om dat te compenseren.

Overigens vind ik het gebruik van 0dB in bovenstaand verhaal ook een beetje verwarrend. Een versterker die op 0dB staat, staat namelijk vol open. Men rekent bij een volumeknop op een versterking in verzwakking t.o.v. vol vermogen. Dus volumeknop op 25% zou bijvoorbeeld -40dB zijn o.i.d. Het artikel suggereert hiermee dat het Loudness systeem op elk niveau lager dan vol open zijn werk doet, en dat is natuurlijk niet zo.
Een versterkerbouwer moet ook altijd een beetje gokken hoe hij zijn loudness implementeert, want het uiteindelijk volume en frequentiespectrum dat de klant hoort hangt ook af van de luidsprekers en de ruimte.

p.s.
Het is ook bizar dat consumenten en fabrikanten dat soort systemen in huis willen neerzetten. THX is begonnen als norm voor bioscopen. Daar praat je over heel grote ruimtes waar je best een hoop luidsprekers kwijt kan om het geluid lekker te plaatsen. In de huiskamer is een 5.1 systeem meer dan genoeg. Sterker nog, bij een goed gebruik van 2.0 kun je heel ruimtelijke effecten krijgen. Dat is in het verleden wel gedaan met systemen zoals QSound.
Inderdaad, dit is gewoon de aloude loudness instelling.

Maarre... ken jij systemen waarbij loudness een draaiknop is zoals de volume knop? Of waarbij het effect in ieder geval afhankelijk is van de volume knop?

Bij de meeste systemen is het volgens mij gewoon een paar dB extra op de bass. Zelfs op mijn Denon versterker....
Ja hoor, mijn goedkope Sansui versterker heeft een instelbare loudness, via een draaiknop. Ik ken zelf geen versterker die het automatisch instelt.
Yamaha heeft de eer de eerste THX Loudness Plus-gecertificeerde receivers te mogen introduceren. Het eerste model met deze functie dat op de markt zal komen is de 11.2-kanaals RX-Z11 die later dit jaar op de markt zal komen.

Wat moet je daar thuis toch mee :S

Een goede 2.0 setup kan muziek en film uitstekend weergeven.
Dat vind ik ook, maar uitstekend kan wel beter ;)

Ik heb jaren mijn oude marantz stereo receiver gebruikt met 2 speakers voor en 2 achter (klonk beter dan alleen voor). Maar recent overgestapt naar een marantz surround receiver en er was bij film wel degelijk een flinke verbetering te merken, voor muziek viel het verschil wel mee (alleen de circle surround II optie klinkt wel lekker :))
Het gaat er niet om in hoeverre een 2.0 setup kwaliteit kan leveren, meer kanaals is er op gericht em je een meer realistische ervaring te laten genieten van de film effecten.

Veel films die in een jungle zijn geschoten brengen vaak een realistische ervaring met zich door alle kanalen een ander geluid te laten voortbrengen, zoals vogels, insecten etc etc, doordat het niet maar alleen via de front speakers gaat maar echt of je er in zit. Dat is ook de hele bedoeling van meer kanaals luisteren.

Dat ervaar ik zelf met concerten die in DTS worden weergegeven, bepaalde instrumenten worden alleen via de rear chanel weergegeven L/R waardoor het lijkt alsof je in het cenctre staat, dus ook meer beleving.

Ik denk dat deze nieuwe weergave er meer op gericht is om een woofer, net zoals een subwoofer eigenlijk, meer/vaker per registratie te laten vibreren waardoor je de pulsieve uitslagen meer ontwijkt, die er juist voor zorgen dat er een diepe bas plaatsvind. En George Lucas kennende streeft deze naar perfectie dus het zal best zijn meerwaarde geven, anders was het nooit op de markt verschenen :) Persoonlijk vind ik THX mooier klinken dan Dolby, maarjah, de huizen zijn er niet op ingericht om zoveel speakers te plaatsen helaas, buiten het kostenplaatje om als je een paar knappe speakers wil hebben.
Ik ben het helemaal met je eens, maar je laatste alinea komt op mij over als complete wartaal. Wanneer je een speaker vaker laat vibreren krijg je een hogere toon. Een speaker vibreert gewoon precies zoveel als het bronsignaal dat hem gevoed wordt.
THX is ook geen concurrent van Dolby o.i.d. Dolby is een fabrikant van ruisonderdrukkings- en surroundsystemen. THX is een soort 'keurmerk'. Een bioscoop met een Dolby geluidssysteem kan ook het THX keurmerk dragen.
Bah, mijn versterker staat altijd op 0dB als ik een filmpje kijk, zelfs in het midden van de nacht, daar heb ik noch mijn buren last van, die 85dB is toch maar op 1 meter afstand en een beetje ruimte heeft al snel het 5-voudige + isolatie + muur + isolatie. Ook je front- en back-speakers zullen elkaar iewat uitcancellen als ze goed geplaatst zijn.

Natuurlijk zijn er altijd van die eikels die hun bass niet op 0dB kunnen laten maar het enkele dB's hoger zetten, dat zal de buren inderdaad niet leuk vinden.
Dan is er toch ergens iets mis...danwel met jouw gehoor danwel met jouw versterker.

Zo gaat mijn digitale Pioneer (5.1) van ongeveer -90 tot +15 dB, en alles boven -25dB is op luisterpositie (1.5~2 meter van de fronts) toch wel pijnlijk voor de oren. Boven de 0 dB heb ik 'em nog niet eens gehad, omdat ik vrees voor permanente schade :D.

En als ik dan van mn pa hoor dat 'ie het buiten op 5 meter afstand al kan horen denk ik toch niet dat isolatie en muren zoveel afdoen aan de geluidsdruk ;).
Ook je front- en back-speakers zullen elkaar iewat uitcancellen als ze goed geplaatst zijn.
Dat lijkt me toch niet, want een 5.1 opstelling wordt meestal voor films gebruikt...en daar komt juist niet hetzelfde signaal uit de fronts (muziek & effecten) en rears (enkel effecten die zich 'achter' de camera afspelen)...en vaak is het ook zo dat de rears niet 100% identiek zijn aan de fronts, wat er op neer komt dat de geluidsdruk daarvan (veel) lager is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True