Hoofdcategorieën

LBVI wil verbod op muziekspelers in het verkeer

Door Mick de Neeve, woensdag 21 september 2005 21:11
Bron: Gelderlander (subscription), submitter: johnneman, views: 18.976

De brancheorganisatie van rijscholen LBVI wil dat het gebruik van draagbare muziekspelers in het verkeer verboden wordt. De organisatie dringt hierop aan bij minister Peijs van Verkeer en Waterstaat (VWS), en zal de risico's van muziekspelers in het verkeer in ieder geval een verplicht onderdeel maken van het examen voor rij-instructeurs. De Tweede Kamer-fractie van de PvdA heeft laten weten de kwestie ook bij de minister aan te zullen kaarten.

Het Ministerie van VWS onderzoekt momenteel in hoeverre verkeersdeelnemers van het verkeer worden afgeleid door het gebruik van muziekspelers en wil pas na het bekend worden van de resultaten van dat onderzoek over een verbod praten. Volgens de LBVI zijn de gevaren echter duidelijk. 'De mp3-speler is levensgevaarlijk, zeker in het stadsverkeer. Mensen horen veel minder omgevingsgeluid. Fietsers weten niet wat er van achter komt, en zijn bovendien minder geconcentreerd door de muziek', aldus een woordvoerder van de organisatie, die tevens pleit voor een onderzoek naar de gevaren van gsm-gebruik door fietsers. Het is niet bekend hoe de LBVI de gevaren van het gebruik van autoradio's inschat, of de deelname aan het verkeer door doven en slechthorenden. Wellicht zal het onderzoek van het Ministerie van VWS daar iets over te zeggen hebben.

bike radio

Volgende 22:15
Vorige 20:07

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  »

Nou sloop de autoradio maar alvast uit de auto.
Ze hebben weer iets nieuws verzonnen om op te zeuren.
Er zat vast weer iemand die al een tijd niks bedacht had om zijn/haar salaris te rechtvaardigen dus nu dit maar.

Geweldig plaatje bij het artikel trouwens.
edit:
Ja W4rr10r ik weet dat het om draagbare muziekspelers gaat en dan nog vooral over fietsers maar in dit land stopt men meestal niet zo snel bij 1 verkeersgroep.

Het gaat om draagbare muziekspelers...
edit:
Goed punt Beetlejuise :P Je bedoelt als voorbereiding voor als die LBVI blij is met hun 'macht' als ze gelijk krijgen en het nog verder wilt duwen? Zit er wel in ja :+

Persoonlijk denk ik dat de bediening van die dingen tijdens verkeersdeelname gevaarlijker is.

Ik ben zelf ooit in een file bij m'n voorganger op gegleden terwijl ik een CD-MP3 speler aan het bedienen was. Nou vroeg dit ding ook een hoop aandacht voor de bediening, mischien dat dat bij de hedendaags spelers beter is, maar de meeste hebben toch een display waarop je moet kijken om b.v. een nummer op te zoeken.

Maar goed ook de bediening van autoradio's heeft ongelukken op geleverd. Ik heb het zelf niet meegmaakt maar ken wel iemand die tijdens de bediening van z'n autoradio op een voorganger inreed.
edit:
@VidJa

Ik had ook geen koptelefoon op in de auto, de MP3 speler hing aan de line in van m'n autoradio.

Een koptelefoon dragen in de auto is gewoon idioot. bij een gewone radio is het nog altijd de persoon zelf die moet beslissen of het wel een goede tijd is om van cd of mp3stick te wisselen. Is het druk, blijf dan gewoon met je handen aan het stuur.

gezien de rijstijl van sommige mensen levert de bediening van auto's echter ook de nodige ongelukken op.

overigens, als ze telefoons met spraaksturing kunnen maken moet het toch ook heel eenvoudig zijn om tegen te radio 'volgende' te kunnen zeggen als je de volgende cd met mp3's uit je wisselaar wil toveren.

bij een gewone radio is het nog altijd de persoon zelf die moet beslissen of het wel een goede tijd is om van cd of mp3stick te wisselen.
Is dat bij een ongewone radio niet meer het geval dan?

Lekker hoor. Ik heb een I-Pod. Die gebruik ik op de fiets én ik koppel hem aan mijn cd speler in de auto... Ik mag de I-Pod dus alleen nog thuis en op de plaats van bestemming gebruiken. :? Dat heeft veel zin dan.

Bovendien doe ik veel aan mn conditie door veel te fietsen. Lekker met muziek aan en dan hard fietsen. Mag dus ook niet meer. :(

Ja als er tig miljoen mensen per dag aan het verkeer meedoen, dan heb je wel eens een ongeluk. Shit happens, hoe lullig dat ook is. Om dan meteen weer zoiets te verzinnen... Je kunt nu eenmaal niet alles 110% risico vrij maken en je kunt niet alles regelen en je kunt je niet met alles bemoeien. Een regering die nadenkt zou dat ook niet moeten willen. Waarom kunnen ze nou niet eens accepteren dat er altijd mensen dood blijven gaan in het verkeer. Is het niet de ene oorzaak dan is het wel een andere. Als ik zonder muziek fiets dan ga ik zitten dagdromen. Of dat veilig is...

Helemaal mee eens. In dit land wordt je over een paar jaar compleet betuttelt. Niets kan en mag meer. Alles is aan regels gebonden en als je er van afwijkt worden zware boetes geheven.
Natuurlijk wordt alleen het gevolg bekeken en nooit de oorzaak van iets. (bumperpleven wordt gestraft (terrecht), onnodig links rijden amper :? )

Leg de verantwoordelijkheid terug bij de mensen. Leg gewoon uit dat je best een MP3 speler in je doppen mag hebben, maar als er iets gebeurd heb je grotere kans om schuldig/nalatig bevonden te worden omdat je minder oplette.

Daarnaast denk ik dat een MP3 speler op je hoofd op de fiets minder erg is dan al die vrouwen die 's ochtend in de auto nog het laatste beetje plameur op het zicht smeren, en de lippenstift bijwerken. De minister praatte over los liggende voorwerpen, praat over bumperkleven en nog veel meer regels, maar waarom wordt dit niet mee genomen :?

Leg de verantwoordellijkheid bij de mensen terug!!
Dat betuttel wordt je gek van ;(

Lekker met muziek aan en dan hard fietsen. Mag dus ook niet meer.
Hoor jij een fietser die achter je rijdt en belt nog dan?
Of een auto die achter je rijdt?

Waarschijnlijk niet.

Hierbij dan ook een verbod voor alle dove mensen om hard te fietsen.

Bij een laag genoeg volume wel, maar helaas is dat het probleem van de meeste mensen tegenwoordig. (dit maakt ook geen verschil tussen mp3 speler en autoradio, want beide staan meestal harder bij de meeste mensen als de discotheek op de hoek)

Ja die hoor ik wel. Ik heb in-ear oordopjes en ik heb het geluid echt hard staan, maar zodra er een auto achter me rijdt dan hoor ik dat toch.

Bovendien heb ik ooit nog eens fietsexamen gedaan op de basisschool, en daar heb ik geleerd om eerst om te kijken alvorens af te slaan. Als er dan iets achter me rijdt dan zie ik dat dan wel. En mocht de bestuurder van de auto het op mij gemunt hebben en met 200km/uur op mij af komen denderen, dan maakt het niet uit of ik oordopjes in heb of niet. Dan ben ik gewoon plat.

er is wel een verschil tussen muziek beluisteren via oortelefoontjes of via speakers.. Het is volgens de wet ook verboden voor auto's om de muziek zo hard te hebben staan dat je ambulances etc niet meer hoort, maarja dat wordt net zoals veel dingen nederland niet echt uitgevoerd..

I Love MP3-spelers... Hoe lang zal het duren?

Motorrijders mogen ook met oordoppen in rijden, en automobilisten mogen naar de autoradio luisteren.

Combineer die twee, en ik zie niet in waarom je niet met koptelefoon op in de auto zou mogen zitten.

En wat dacht je van een voetganger.
Deze is ook een deelnemer aan het verkeer.
Want leg mij maar eens uit wat het verschil is met een voetganger met koptelefoon op en fietser met koptelefoon op.
Dus wordt straks de telefoon/mp3 speler helemaal verboden (in het verkeer)??
Lekker haalbaar :?

Maar ik mis ook cijfers van LBVI, kunnen hun aantonen dat door het dragen van een walkman het automatisch leidt tot een gevaarlijke verkeer situatie.
Of is het puur gevoel (zoals gebruikelijk), want hoeveel mensen dragen echt een in-ear koptelefoon in het verkeer?

@Ozis_Apoes
Jij gaat ervan uit dat dan de voetganger of de fietser de schade aan brengt door te stellen dat een voetganger een remweg heeft van 1 stap.
Maar volgens mij gaat het omgeving geluiden zoals een auto die achter jouw rijdt.
En de voetganger en de fietser verliest het van de auto als er een botsing is.

Een gemiddelde fietser gaat ongeveer 3-4x sneller dan een gemiddelde voetganger.
Een fietser moet remmen en heeft een redelijke remweg, een voetganger stopt gewoon met lopen en heeft een "remweg" van ongeveer 1 stap.
Verder zit een fietser altijd dichter bij de weg dan een voetganger.

Zo'n vaart zal het dus niet lopen. :Y)

Edit @ rombout: Dat bedoel ik uiteraard niet, zoals je zelf zegt is de voetganger/fietser altijd meer de pineut dan de bestuurder van de auto, dat is een feit.
Wat ik wel bedoel is niet alleen dat voetgangers door alle genoemde verschillen langer de tijd hebben om een dergelijke gevaarlijke situatie aan te zien komen, ze zullen er ook minder vaak, of op een andere wijze bij betrokken zijn.

Voor lopen heb je geen toestemming van de overheid nodig.
Voor fietsen ook niet.

Autorijden is een privilege. De overheid investeert een hele hoop publiek geld in infrastructuur om dit mogelijk te maken. Het is dan ook hun goed recht om regels te stellen om dit in goede banen te leiden.

Over het voorstel zelf: beetje onzinnig.

bij ons wordt anders ook flink geïnvesteerd in het kunnen fietsen en lopen, hoor!

de overheid heeft het recht om regels e.d. in stellen, vanuit de wetenschap dat een samenleving bestaat uit individuen. De individuele belangen samengevoegd, kan voor de samenleving onwenselijke resultaten hebben. Deze resultaten zijn dan voor andere individuën bv. schadelijk.

Lees: ik moet snel op mijn werk komen, ga 180 rijden, maar moet nog een stukje en ben te laat. Ga dus (niet handsfree) bellen dat ik eraan kom. Redelijke kans op ongelukken, daar ik te laat ben omdat ik niet ben uitgeslapen, mijn baas zijn frustratie op me aan het afreageren is, en ik in het algemeen om 9.00 in amsterdam moet zijn, waardoor ik dus niet slechts één auto aan gort rijd, maar de hele rij voor me op de rij auto's die op het privilege staat te wachten om de A10-zuid op te mogen draaien.

Wellicht, als er niets fout gaat, heb ik een wenselijk resultaat, maar voor de samenleving, en dus de andere individueen die deze samenleving vormen, wellicht toch onwenselijk en daarom een recht voor bv een overheid om enige restricties in mijn persoonlijke vrijheid aan te brengen.

Niet dat ik het nu met deze maatregel per sé eens ben, maar de argumentatie is niet juist. De overheid investeert zelf nauwelijks in het milieu (of het moeten alle inspecteurs zijn), maar toch hebben ze vanuit mijn redenatie wel het recht om maatregelen te treffen ./ wetten in te stellen.

Vergeet de mensen die doof zijn niet, die mogen ook op alle manieren deelnemen aan het verkeer. Bovendien, in een auto hoor je ook geen omgevingsgeluiden, zelfs als je de radio uit hebt staan. Daar moet je het ook met je ogen doen, en hooguit een toeter.
Geloof me: een toeter kan een fietser echt wel horen met een koptelefoon op.

PS: Ik zet mijn speler altijd op zo'n volume dat ik het WEL kan horen als er een auto achter me rijdt.

@3gel: Een doof iemand is zich bewust van zijn handicap, mensen met een koptelefoon lang niet altijd. Jij misschien wel, maar bijv. mijn zusje realiseert zich echt niet dat het gevaarlijk kan zijn. Ook is muziek soms erg afleidend. Erg gevaarlijk voor een verkeersgroep die standaard niet oplet.

@rombout: voetgangers zitten 'buiten autobereik', waar fietsers op heel veel plekken tussen de auto's in rijden. Dat is al een heel groot verschil. Voetganger kijken normaal wel of er een auto aankomt wanneer ze gaan oversteken, ook met een koptelefoon op. Daarnaast gaan fietsers veel harder, dus gaan ze harder onderuit bij een klein tikje.


P.S. Hopelijk gaat ze wat bewuster om met haar licht, voorrangsregels enzo nu ze rijles heeft :)

P.S.2: daar gaan we weer, hoe betuttelend kunnen we zijn in nederland. Als je alles vrijgeeft (behalve max.snelheid in bebouwde kom) wordt het er een stuk veiliger op, volgens diverse onderzoekers. Door het oerwoud aan regels gaan mensen minder opletten, wat zorgt voor gevaarlijke situaties...

@3gel: Een doof iemand is zich bewust van zijn handicap, mensen met een koptelefoon lang niet altijd. Jij misschien wel, maar bijv. mijn zusje realiseert zich echt niet dat het gevaarlijk kan zijn. Ook is muziek soms erg afleidend. Erg gevaarlijk voor een verkeersgroep die standaard niet oplet.
Het argument op zich is zeker geldig, maar vind je het correct dat om deze reden *iedereen* verboden wordt een koptelefoon te dragen in het verkeer?

Mijn mening in deze loopt erg gelijk met die van Stiffener van enkele posts hierboven: leg de verantwoordelijkheid bij de mensen! Geef ze de keuze: koptelefoon of niet, hard volume of niet, maar o wee wanneer ze in een ongeval terecht komen: hun aansprakelijkheid zal dan makkelijker worden vastgesteld als hun onoplettendheid de oorzaak was van het ongeval.

/EDIT: zou je mij enkele referenties kunnen geven ivm je opmerking in je tweede PS? Ik ben namelijk erg geinteresseerd om over dit onderwerp een (sociaal-)juridisch artikel te schrijven... (zenlord bij gmail puntje com)

Bovendien, in een auto hoor je ook geen omgevingsgeluiden, zelfs als je de radio uit hebt staan.
Wat voor auto heb je dan? Of ben je een beetje doof?

als ik zonder oordoppen ga ik heel erg van mijn gehoor uit en kijk bijna niet om (woon niet in een drukke stad). maar als ik mijn oordoppen in heb dat kijk ik bijna constant om mij heen omdat ik niet van mijn gehoor kan uit gaan.

ik heb het idee dat ik dan juist veiliger ben in het verkeer ook al hoor ik auto's (bijna) niet meer maar claxons enzo hoor ik dan nog wel.

Daar hebben ze (in ieder geval voor fietsers) zo'n prachtig SH-bordje voor. Dan kunnen de andere verkeersdeelnemers duidelijk zien dat ze wat meer rekening met die persoon moeten houden.

Misschien een nieuw bordje maken met HM (harde muziek) erop, en dat achter op je fiets plakken...

Veel motorrijders gebruiken oordopjes, in eerste instantie vooral om gehoorbeschadigingen te voorkomen. Als je die dingen (goede kwaliteit, niet die gele 'herrie-stoppers') wel eens hebt gebruikt, dan merk je tevens dat je het overige verkeer beter hoort. Dit wordt veroorzaakt doordat vooral een deel van het windgeruis weggefilterd wordt.

Houd je een koptelefoon op met muziek, dan voeg je geluid toe. En dat leidt juist af.

Om deze reden slaat je vergelijking totaal de plank mis.

Ik, en de meeste van de motorrijders die ik ken, gebruiken wel degelijk die gele herrie-stoppers -> je hoort veel minder, dus ook het overige verkeer hoor je minder.
Deze gele dingen zijn niet verboden, je hoort er het verkeer minder goed door, en met een autoradio voeg je ook geluid toe.

Omdat je een uitzondering/andere situatie noemt wil dat niet zeggen dat mijn vergelijking niet klopt ;)

Kan niet anders dan ze gelijk geven.
Door schade en schande wijs geworden ook al was dat voor het mp3 tijdperk.

In een auto en op de motor is dat ietwat anders.
Met name in de auto ben je zowiezo al meer afgesloten van de rest van de wereld maar kwa oordoppen voor motorrijders merkte ik dat ik toch dat ik welhaast automatisch wel wat harder ging rijden.
Je krijgt gewoon veel minder feedback van je omgeving.

Moet er wel bij zeggen dat het voor een groot deel afhankelijk is van de oordoppen zelf.
Gesloten op plugs zijn echt minder voor gebruik op de openbare weg maar ja, als je een open model maar hard genoeg zet...
De betere filteren alleen maar de windruis en gewone omgevingsgeluiden zijn zei het ietwat gedempt toch goed waarneembaar.
Daarnaast leer je bij het motorrijden toch echt beter te anticiperen met het overige verkeer en dus ondervang je problemen zowiezo al een stuk beter.

Ben niet zozeer tegen of voor een verbod, zeg alleen maar dat ze toch echt een punt hebben.

Belachelijk, dit komt er nooit door. Dan zou je overal radio moeten verbieden, en dat is vrijwel onmogelijk.

Als ik 10km moet fietsen over een fietspad wil ik toch echt van mijn muziek kunnen genieten. Dit is mijns inziens een tikkeltje overdreven.

jij heb op de fiets geen spiegels, en ook met 10 km/h kun je niet zien wat er achter je gebeurt, je kan het echter wel horen. Een auto die tutert, een (politie)sirene of een wielrenner die schreeuwt dat hij er langs wilt hoor je echt niet met oordoppen.
In de auto is het een ander verhaal omdat jedaar gewoon achter je kunt kijken met (minimaal) twee spiegels.

Zolang je dus niet kunt zien wat er achter je gebeurt in het verkeer (ook op de fiets neem je deel aan het verkeer) moet je dus zorgen dat je kunt horen wat er achter je gebeurt!
Ik vind het dus een goede zaak dat ze oordoppen willen verbieden op bijv de fiets. Voor de automobilist vind ik het onzin, in de auto kun je nog goed zien wat er achter je gebeurt. En bellen met oordoppen mag wel :?

sorry hoor, maar met mijn mp3speler aan hoor ik echt wel een fietsbel, auto's die toeteren en sirenes al helemaal, mijn muziek wordt eerder overstemd door de motorgeluiden van auto's dan andersom

en wielrenners moeten maar een bel kopen, dat is ook nog steeds wettelijk verplicht in NL

Dan heb je je mp3 speler sowieso tehard staan.....

jij hoort dat, maar ik ken genoeg mensen die de volume altijd maximaal heb staan. Ze (de overheid) kunnen moeilijk zeggen dat je wel oordoppen in mag hebben, maar dat je ze niet harder dan een aantal decibel mag zetten.

Ik heb dagelijks een MP3 speler op, en die ga ik echt wel blijven gebruiken op mijn saaie rit van en naar het werk. Ik heb hem zo hard staan dat ik de muziek kan horen op de achtergrond. Ik hoor nog steeds een auto aankomen, andere fietsers bellen, etc. Laten ze eerst maar eens met een gedegen onderzoek komen.

Daarom fiets ik altijd met 1 oordopje in :+ Het linkeroor (waar het verkeer gebeurt) blijft vrij, en door het rechteroor wordt op een acceptabel volume genoten van rustgevende muziek als System of a Down. Geloof mij, er gaat nooit wat mis, ik kijk altijd 2x zo goed met half zoveel oren en zonder muziek word ik gek.

Ik ben het met je eens dat een fietser niet makkelijk kan zien wat er achter hem/haar gebeurt. Maar ik kan mij niet voorstellen dat dit direct een gevaar voor een fietser is. Je noemde voorbeelden met een toeterende auto of een schreewende wielrenner, kunnen die niet gewoon wachten totdat er ruimte is. Je voorbeeld met een (politie)sirene is een stuk beter maar die rijden meestal op de openbare weg. Een fietser daarintegen rijd meestal op een fietspad (hier zijn geen auto's) en bij kruisingen zijn meestal verkeerslichten of rotondes aanwezig. Ja natuurlijk bestaan er ook wegen zonder fietspad maar deze zijn meestal breed genoeg om om een fietser heen te rijden.

Ik haal nog even het voorbeeld aan van LB06 dat hij 10km aan het fietsen is. Ik denk dat het prima is dat hij een muziekje beluisterd als hij zich maar bewust is van dingen die om hem heen kunnen gebeuren. Een stukje eigen verantwoording zou ik zeggen. Het alternatief is dat je tijdens je 'saaie' fietsrit je je gaat afsluiten voor wat er om je heen gebeurt (dagdromen/fantaseren) hierbij heb je helemaal geen idee wat er om je heen gebeurt. Als het rijden met muziek op gevaarlijk is hoe zou je dat dan willen omschrijven.

oow verder niet op jouw persoonlijk maar ik wilde gewoon hier even m'n mening kwijt ;)

Juist, laten we dan ook maar alle auto's met dubbel glas uitbannen, en tevens alle auto radio's. Sorry hoor, maar dit vind ik toch wel het toppunt. Ok, je hoort minder, maar dat betekent niet dat je niet uit je ogen kan kijken.

ben het hier wel mee eens, zo wie zo wordt je afgeleid van het verkeer als je zit te prutsen aan je mp3 speler, mobiele telefoon whatever,

Niet iedereen houdt zich aan de regels en soms verbaas ik me er over dat dingen goed aflopen door onoplettendheid van medeweg gebruikers.

Veiligheid voor alles denk ik maar zo , helaas denkt het gros van de maatschapij er anders over ....voorrang wat is dat, knipperlicht.... bellen of even wat docuemten doornemen tijdens het rijden...

In het verkeer hoor je je bezig te houden met je medeweggebruikers en niet anders

btw neemt niet weg dat je geen radio of cd speler in je auto aan mag als het maar normaal gaat qua geluid. maar goed het ging over draagbare apperaten

Sorry hoor, maar neem het grootste deel van de automobilisten alles af waar ze mee kunnen spelen in de auto en je zult merken dat ze nog niet fatsoenlijk in hun spiegels kijken en opletten...
Ok ik noem nu automobilisten terwijl het om losse mp3 spelertjes gaat, maar de strekking is hetzelfde...het ligt niet aan het speeltje, het ligt gewoon aan het feit dat veel mensen gewoon weigeren fatsoenlijk op te letten in het verkeer...

Aan dit beleid (stiekum voert de politie dit beleid al jaren) erger ik mij dus dood.

Het verkeer is visueel ingesteld, doven mogen toch ook gewoon aan het verkeer deelnemen. Ze mogen mij 1 situatie noemen waarbij je aan je ogen niet genoeg hebt.
Overigens kunnen ze dan meteen ook dure auto's afschaffen, want die dempen te veel geluid van buiten.

ik sluit me hier volledig bij aan, knappe agent die mij verbied om mijn mp3 speler te gebruiken :Y)

Echt als ik hem al zo hard zou zetten dat ik fietsbellen/toeters/sirenes niet meer hoor dan heb ik zelf een halve gehoorbeschadiging |:(

Wel eens voor de gein in Amsterdam rondgereden? Ik rij elke dag door de stad van en naar werk en elke dag kom ik talloze situaties tegen waarbij mensen NIET horen (en vaak zelfs niet zien) dat ze zichzelf en anderen in gevaar brengen. Fietsers die naast elkaar blijven rijden terwijl er autos langs komen rijden. Fietsers die niet reageren op toeters en bellen. Fietsers en voetgangers die pertinent de verkeerslichten niet zien of gevoeglijk maar negeren. Automobilisten die bij het afslaan niet links en rechts kijken. Automobilisten die te hard op kruisingen aankomen rijden en op het allerlaatse moment afremmen. Allerlei verkeersgebruikers die kinderen in het verkeer over het hoofd zien, negeren of er niet adequaat op reageren.

En nee, ik ben geen automobilist. Ik fiets, zonder muziek aan m'n hoofd, stoppend voor elk stoplicht, voorrang verlenend waar dat moet en vaak ook waar het niet moet (omdat er malloten op brommers en in autos zijn die voorrang nemen waar ze het niet hebben). Ik kom namelijk graag heelhuids en levend thuis bij m'n vrouw en kind.

Ik woon zelf ook in AMsterdam en ik weet wat je bedoelt. Maar je doet net of al die gevallen die jij ziet allemaal een koptelefoontje hebben (dat is waar het om gaat in dit topic). 80 procent van die mensen hebben niet eens een koptelefoon op. Gevallen die jij beschrijft heeft eerder te maken met cultuur. Ik kom zelf uit Tilburg en sinds ik hier woon moest ik mijn gedrag helemaal veranderen. Liep ik in Tilburg stoer naar de overkant moet ik nu oppassen voor fietsers die het recht nemen om gewoon jouw pad of looprichting te doorkruisen. En niet te spreken over taxi chauffeurs die ook hun eigen cultuur hebben zoals gewoon insnijden omdat zij taxi zijn en haast hebben dat zij een klant in hun auto hebben. Of als je op een trambaan loopt (vaak noodgedwongen) dat een taxi hard voorbijsjeest omdat hij het recht heeft om daar te rijden (is op veel plekken verboden voor taxi's en gewone auto's).
Als de overheid toch een beleid wilt invoeren maak dan een beleid dat het bv alleen verboden is binnen bepaalde tijden. Of liever gezegd: Iedereen moet niet zo gehaast leven want dat is de nummer 1 van alles wat eruit voortvloeit. En OPROTTEN MET AL DIE ZENDMASTEN!!!

Het verkeer is juist NIET alleen visueel ingesteld! Dat verkeersborden en tekens visueel worden weergegeven heeft te maken met de snelheid van informatie-overdracht.
Echter, je hebt geen ogen in je kop maar wel oren waarmee je (op de fiets en als voetganger) autos hoort aankomen, toeters en bellen hoort, en ook voor een deel een 3-dimensionaal beeld van je omgeving opbouwt. Allemaal enorm belangrijk als je je veilig in het verkeer wilt begeven.
Haal het geluid weg en voor horende mensen is het verkeer ineens een stuk onveiliger geworden. Dove mensen hebben geleerd om om te gaan met het afwezig zijn van de informatie die door geluid wordt overgebracht.
«  1  2  3  4  5  6  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 22:15
Vorige 20:07
VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: