Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties
Submitter: burdieb

Een ontwikkelaar claimt een jailbreak te hebben gemaakt voor iOS 9.2.1, maar brengt de jailbreak niet publiekelijk uit. Het is onbekend of de ontwikkelaar wel zal meewerken aan een latere release. Apple heeft iOS 9.2.1 nog niet uitgebracht.

Dat de Italiaanse ontwikkelaar de jailbreak niet publiekelijk beschikbaar stelt, ligt voor de hand omdat Apple dan de kwetsbaarheden kan repareren voordat het iOS 9.2.1 uitbrengt. De Italiaan werkte eerder al mee aan de Pangu-jailbreak van iOS 9.0. De ontwikkelaar heeft Cydia draaien op een iPhone 6, zo blijkt uit zijn screenshot.

Het is onbekend of hij de kwetsbaarheden ter beschikking stelt voor een publieke release van een jailbreak op een later moment. De ontwikkelaar is ook bij Apple bekend. Hij staat genoemd op een pagina met release notes als vinder van kwetsbaarheden die in iOS 9.2 gerepareerd zijn.

Jailbreaks vereisen over het algemeen een serie kwetsbaarheden in iOS om de software te kraken en bij een reboot gekraakt te houden. Na een jailbreak kunnen gebruikers tools installeren die Apple niet toestaat. Voor veel iOS-releases tot nu toe zijn jailbreaks uitgebracht.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

Is het niet per definitie zo dat jailbreaks het ecosysteem (iOS) van Apple juist veiliger maakt? Ik bedoel, als deze jailbreaks er allemaal niet waren zaten er minimaal 10+ (gokje, geen idee hoeveel JB's er tegenwoordig zijn, of zijn geweest) kritieke kwetsbaarheden in de software die mogelijk ook geexploit konden worden door mensen die wel kwade bedoelingen hadden.

[Reactie gewijzigd door SamD op 7 januari 2016 18:13]

Klopt, bij elke nieuwe release staan vaak zatjailbreak groepen bij de creditss voor het vinden van de gaten in de beveiliging.

Dat gezegd, als je eenmaal je iPhone hebt gejailbreakt is het per definitie onveiliger omdat apps/tweakers nu de beveiliging van apple kunnen omzeilen.

[Reactie gewijzigd door MenN op 7 januari 2016 18:20]

Per definitie onveiliger? Ik denk dat je daar toch ander een redelijke discussie mee kunt starten ;)

Kijk bijvoorbeeld naar JailbreakMe. Die maakte gebruik van een lek in Safari om je jailbreak te installeren. Als dat lek daarvoor gebruikt kon worden, kon dat ook door andere code die je niet wilt. Door destijds te jailbreaken, en de PDF Patcher te installeren was je toestel juist veiliger (tot de volgende iOS patch uitkwam)

Een jailbreak opent niet alleen deuren, het zorgt ervoor dat je ook deuren kunt sluiten.
Dat klopt. Maar je vergeet dat door je jailbreak alle apps op je telefoon de sandbox in theorie kunnen doorbreken en zo bij de data van andere app kan komen. De sandbox is een van de redenen waarom iOS zo goed beveiligd is. Door de jailbreak is dat systeem per definitie stuk.
Het feit dat je kan jailbreaken wil net zeggen dat iOS niet zo goed beveiligd is. Bovendien biedt Cydia patches voor verschillende kwetsbaarheden in iOS die Apple nog niet gepatched heeft (bijvoorbeeld de TIFF bug die Apple pas na 4 jaar gepatcht heeft maar waarvoor al meteen een patch in cydia beschikbaar was). Dat een jailbreak per definitie iOS onveilig maakt is dus zeker niet waar, integendeel. Bovendien is niet zoiets als 'de sandbox', ieder process in iOS heeft een eigen sandbox. Als je 1 sandbox breekt zal niet elke andere sandbox gebroken zijn. Als ik een filemanager uit cydia installeer dan breek ik de sandbox die verhindert dat je aan bestanden kan. Wil dat zeggen dat andere programma's daar ook aan kunnen? Nee, helemaal niet. Als je een beetje uitkijkt wat je installeert dan is een JB zeker niet onveiliger dan een standaard iOS systeem maar geeft je wel veel meer mogelijkheden.
Het probleem zit m dan wel in dat je niet weet wat die software precies doet die je installeert. In principe is het zo simpel als jij zegt dat als je de goede software neemt je niet minder veilig bent dan zonder jailbreak.

Maar het is niet zo simpel. Het is niet voor niets dat bitcoin apps als breadwallet gebruikers actief afraad om de app te gebruiken met een jailbreak omdat elke tweak die je installeert toegang heeft tot de keychain en zo je bitcoins zou kunnen stelen.

Je geeft software vanuit cydia vrij spel om het systeem aan te passen, en daar zou nu eenmaal spul bij kunnen zitten die een tweak aanbied maar op de achtergrond een andere agenda heeft. Helemaal als je zelf nog sources toevoegt om zo gekraakte versies van tweaks gratis te krijgen.

Het punt is vertrouwen. Bij de app store kun je erop vertrouwen dat de software geen kwade bedoelingen heeft, omdat apple er op toeziet met hun checks. Met een jailbreak en de tweak die ie installeert moet je dus blind vertrouwen op de developer. En die heeft vrij spel op je telefoon om zijn code uit te voeren.

heb je de goede software dan ben je inderdaad niet kwetsbaar. Maar dat is het punt, je weet het nooit zeker. Dat maakt dus een jailbreak per definitie kwetsbaarder dan zonder.
Ik ben echt met smart aan het wachten op een jailbreak voor ios9.1/9.2. Ik had gedacht dat na de release van 9.2 een JB wel gereleased zou worden maar helaas. Hopelijk na de release van 9.2.1 want het duurt echt te lang!
Welke toevoegingen installeer jij eigenlijk na een JB? Voornamelijk apps die extra hardware toegang nodig hebben?
Ik heb het nog nooit gedaan maar al die tweaks die ik online zie, zien er wel vet uit. Ik vindt het gewoon leuk om aan te klooien, net zoals de meeste tweakers!
ik houdt liever van een betrouwbare smartphone met de beveiliging in tact.. waar veel assets en persoonlijke dingen gewoon beschermd zijn. dan ben je een echte tweaker, als je weet wanneer je juist niet moet tweaken ;)
Mooi hoe pro (vul hier platform in) mensen kunnen reageren . als je echt tweaker bent ben je ook op de hoogt dat die persoonlijke beveiliging ook gewoon een leugen is zie nsa praktijken
Zo zwart-wit is het niet. Het is niet zo dat nsa overal bij kan als ze willen.
gaat niet alleen om de NSA, ik weet niet hoor maar of de NSA inbreekt, boeit me niet zolang ze mij niet lastig vallen. ( natuurlijk liever niet).

maar waar ik op doel is de gelegenheid hacker, ooit gehoord van bedrijfs spionage. er zijn veel bedrijven die van hun werknemers vragen (die bij iets meer kunnen dan basics) dat ze dingen goed beveiligd houden. en vooral de IT'ers die nog meer dingen kunnen (managing). daarom is het slim als je bijvoorbeeld je werk email op je smartphone gebruikt, en het is belangrijke communicatie (die je niet buiten je bedrijf wilt hebben) dat je zorgt dat je op een zo veilig mogelijk platform zit, en onnodig beveiliging risico's neemt. op het moment dat je begrijpt dat beveiliging belangrijker is dan leuk wat tweaks op je gehackte telefoon gooien. dan ben je pas echt een waardevolle IT'er met hersenen die nadenkt over dingen voordat hij/zij het doet. en dan gaat het niet om een pro platform of dat kinderachtig gedoe.


dan gaat het om een goede IT'er zijn en als je dat bent ben je ook een goede Tweaker(.net) :D

veel mensen (IT'ers) zullen het namelijk nooit leren, maar ik hoop dat dit mensen aan het denken zet.

(edit: toevoeging, je IOS device jailbraken is dus je eigen telefoon hacken, en ik moet zeggen dat ik niet vrijwillig mijn devices hack

ik heb mijn telefoon vroeger als tiener ook gejailbraked maar ik zie echt niet het nut ervan in... zeker niet meer sinds IOS 7 en nu 9.

[Reactie gewijzigd door Zezura op 8 januari 2016 01:52]

waarom niet? Meer uitdaging, dus leuker :)
En al die functies ga je dan ook gebruiken?
Ik heb een Android maar die zal nooit mijn iPhone vervangen en dat Android zoveel meer kan is in feite ook maar onzin.
Jawel hoor! Echte tweakers gaan geen uitdaging uit de weg ;). Ik weet trouwens niet of je Apple in het algemeen bedoeld of alleen iOS. Want op MacOSX is voor mij de perfecte mix tussen Windows en Linux. Ik vindt MacOSX wat desktop betreft het beste werken, en ik heb ook gewoon een terminal met Bash, en vrijwel de meeste Linux tools (ook grafisch) zijn makkelijk op een Mac aan de praat te krijgen.
Hoezo? Sinds iOS 9 is apps sideloaden gratis, En werkt Xcode echt super fijn in combinatie met de unix waarop os X is gebaseerd. En aangezien onder een jailbreak je praktisch een Darwin os hebt kun je net zoveel en misschien meer als bij een android root.
Ik ben echt met smart aan het wachten op een jailbreak voor ios9.1/9.2. Ik had gedacht dat na de release van 9.2 een JB wel gereleased zou worden maar helaas. Hopelijk na de release van 9.2.1 want het duurt echt te lang!
Klagen omdat een jailbreak te lang op zich laat wachten _/-\o_. Omgekeerde wereld. Ik zou even een mailtje sturen aan de jailbreak-community, want dit kan gewoon nžet door de beugel. Je kan ook nog de programma's Kassa of Kanniewaarzijn inschakelen. En natuurlijk de nationale ombudsman.
Waarom koop je Apple spullen als je een open systeem wilt hebben? Dan koop je toch gewoon een Android device?
Ik wou een tablet kopen, maar omdat ik al een Android smartphone had en zoveel mogelijk verschillende platformen wil gebruiken, heb ik voor de iPad mini 2 gekozen. Gekocht en gejailbreaked, en ben er erg blij mee. Naar mijn idee erg goedkoop (§270) met goede specs (retina, A7 etc). Met de jailbreak erop zou ik niet weten waarom Android meer open zou zijn.

[Reactie gewijzigd door mohf op 7 januari 2016 23:47]

Zeg, Tweakers. Waarom hebben we het hier over een onbekende ontwikkelaar? Jullie weten toch wie het is, credit hem dan ook bij naam voor zijn claim. :O

Luca Todesco

[Reactie gewijzigd door Blizz op 7 januari 2016 17:43]

Er staat: de ontwikkelaar, k lees geen onbekende ontwikkelaar,....
Ik citeer ze ook niet, ik bedoel dat het achterwege laten van de naam van hem een onbekende maakt of erop duidt dat niet bekend is wie hij is.
Dan nog mag er best een naam bij staan.
My point, indeed. :)
Ik vraag me gewoon af waarom de schrijver van dit artikel/leidinggevende besloten heeft om de naam niet hier te plaatsen. Het is echt een google kwestie van 1 minuut en dat mag wel verwacht worden van Tweakers. Ben gewoon nieuwsgierig waarom?, waarom bij verschillende artikelen wordt de naam niet genoemd. Zoals elke Tweaker hier is, ik ben nieuwsgierig en google graag even meer info ivm het artikel. :/

[Reactie gewijzigd door DragonChaser op 7 januari 2016 23:02]

Ja precies, dat was zelfs het eerste wat ik me afvroeg. Niet of hij het uit zou brengen, maar wie hij Łberhaupt is.
En dat hij Italiaans is :D
Het staat gewoon in de link naar de screenshot in het artikel. Je moet wel lezen natuurlijk.
Zucht. Laten we dan voortaan 1 link plaatsen naar een bronartikel en nooit meer zelf woorden schrijven.
Zoals te zien in deze (https://m.youtube.com/watch?v=MlB1Plsji8w) YouTube video is de kans groot dat het gaat om een zogenaamde 'failbreak', jailbreak die de voorwaarden van Apple schend en waarvoor je een developers account nodig hebt. Als het niet duidelijk is, zeg ik kijk de video ff.
Dat het een beta is van 9.2.1 lijkt me niet de reden dat ie niet uitgebracht is... Zijn alleen een paar kleine bugfixes ten opzichte van 9.2

[Reactie gewijzigd door M113154 op 7 januari 2016 17:47]

Halfegebakken artikel.

Een screenshot van Cydia zegt niet veel, ongeacht wie het plaatst. Leuk die hype maar maake een artikel wanneer de jailbreak WEL publiekelijk word uitgebracht.
Oneens. Als er claim wordt uitgebracht door een geloofwaardig figuur, dan mag dat best belicht worden.

Het artikel is inderdaad mager.
... De ontwikkelaar heeft Cydia draaien op een iPhone 6, zo blijkt uit zijn screenshot. ...
Ik kan Tweakers heel veel screens sturen van Cydia op een iPhone 6, alleen draait die van mij op 8.4. Niet heel erg bijzonder dus.
Claim het dan niet als je het toch niet uitbrengt. :p.
Onzin.
Niet voor ouderen. Maar voor mensen die kwaliteit en design willen en de gesloten deuren daarbij voor lief nemen.

Of topic.

De reden waarom ik niet voor IOS ga. Onnodig duur.
En zodra Apple het vuur aan de schenen ligt, op de knieŽn bij non Apple fabrikanten. (Kijk naar hun hulp vraag bij bijvoorbeeld Intel) om Apple door hun eigen gecreŽerde recessie te helpen. Daarbij als er wel niet een fabrikant is waarbij privacy een no go is. Is het Apple wel.
Wat doet Apple dan zo slecht qua privacy? Ik kan zo 123 even geen concrete voorbeelden verzinnen?
Is privacy een no go bij Apple? Kan je ook maar 1 argument bedenken om dit te staven? Ik denk het niet. Natuurlijk is Google zoveel beter qua privacy |:(
Ben echt geen Apple (hater) hoor vind t mooi en goed spul. 't is gewoon minder goed te beveiligen ten opzichte van Android al word het wat makkelijker na een jailbrake. Android heeft gewoon meer te bieden buiten de standaard Ap store om, om dit te doen. Das gewoon een feit.

Los daarvan zit er meer US conformiteit hardware in.
Dit is wel tweakers waardig. Aangezien een ontwikkelaar root toegang heeft weten te krijgen en er dus mogelijk op deze manier malware geÔnstalleerd kan worden, levert dit direct ook gevaren op. Dit is juist een teken dat IOS niet compleet waterdicht is
Oke,
Dit is wel heel kort door de bocht.
Je moet voor deze jailbreak 'waarschijnlijk' (denk ik) zelf nog knoppen indrukken om de root-toegang te krijgen, niet helemaal malware als je het mij vraagt ;).

Jailbreak's worden juist door mensen zelf gedaan ;)
Nou nee niet per se. Want wat "leonwin7" volgens mij wil zeggen is dat wanneer er een JB voor het nieuwste iOS uitgebracht/ontwikkeld kan worden, er een lek in het systeem zit. JB = lek. Klaar. Ofwel een niet goed dichtgetimmerd besturingssysteem.
Dit lek zorgt ervoor dat er, naast een fijne JB waar je als consument wat aan kunt hebben, ook malware en andere zooi naar binnen in jouw mooie telefoontje kunnen komen. Niet per se in combinatie mťt Jailbreak, maar wel dankzij dat lek (of een ander/meerdere lekken).

En zelfs wanneer er geen JB ontwikkeld kan worden, wil het nog niet zeggen dat er geen lek(ken) is/zijn. Maar zolang het wel kan, is er gewoon een lek = onveilig/kan onveilig zijn.
JB = lek. Daar ben ik het mee eens.
Maar het is niet zo dat JB = lek waar malware doorheen kan komen. Het zou kunnen, maar het is niet uitsluitend waar.
Het is daarentegen wel zo dat met een JB altijd malware geÔnstalleerd kan worden, je hebt immers root.

Zie het als een sluis. Het is een open plek waar water doorheen stroomt, maar het hoeft niet te betekenen dat er water van beide kanten door stroomt. Het kan prima zo zijn dat het water maar 1 kant op kan.
Ik bedoel niet zozeer dat "JB = lek voor malware", maar meer van ALS er een JB geinstalleerd kan worden, dan is dit lek waar de JB lang geinstalleerd kan worden wellicht ook een lek waar malware gebruik van kan maken.

Zie het zo: Persoon A installeert JB op z'n iPhone. Prima, niks aan de hand. Het lek is gebruikt om JB te installeren.
Persoon B installeert geen JB, gebruikt z'n iPhone op de "normale" manier. Ook hier is een lek aanwezig. Hier kan malware wellicht z'n gang gaan ZONDER JB. Het lek van iOS 9.2.1 zelf is aanwezig. Met of zonder JB.

Dus wanneer er een JB geinstalleerd kan worden is er een lek. Ik bedoelde niet per se dat een JB een lek is. JB zelf kan prima veiliger zijn dan gewoon iOS zelf, zoals dit ook kan op Android met root toegang.
Dat is in theory waar, maar tot nu toe zijn alle jailbreaks zo uitgebracht dat er; 1) fysieke toegang tot het apparaat nodig is. 2) Interactie met de gebruiker nodig is.

Je kunt niet op een 'slechte website' terecht komen en zo een jailbreak hebben en malware op je telefoon krijgen.

Dus je stelling B klopt niet. Want je moet zelf actie ondernemen om het lek uit te buiten, dat kan niet sneaky zonder dat je het doorhebt. Dus het lek wat een jailbreak mogelijk maakt, is niet per definitie een gevaar voor elke gebruiker.
Maar daar lijkt hij helemaal niet op te doelen.
Er zijn kwetsbaarheden in het OS/firmware nodig om een Jailbreak mogelijk te maken. Die lekken zitten er in.

Nu gebruiken mensen het zelf om met die lekken te jailbreaken.
Maar dat zegt niet dat dit het enige is dat mogelijk is met de gevonden lekken, wellicht dat een kwaadaardige hacker dus heel andere dingen kan doen met hetzelfde lek.

En daar gaat het om. Het gaat er niet om of je zomaar "een jailbreak" kan krijgen, het gaat erom dat er lekken in de software zitten die mogelijk best eens voor andere zaken dan een JB gebruikt kunnen worden.
Inderdaad. Niet JB + Malware maar gewoon malware
Ik begreep dat idd ook uit je post en daarom voegde ik bovenstaande toe. Wellicht is idd de juiste bewoording, maar de kans is wel klein kijkend naar het verleden.

Persoon B installeert geen JB en heeft wel onveilige software. Dat is niet gelijk met zekerheid een gat waardoor malware geÔnstalleerd kan worden. Het zou kunnen, maar kijkend naar het verleden is de kans groot dat dat niet kan en al zeker niet zonder fysieke toegang tot het apparaat.

Het gat wat er zit zou meestal met een soort van (stille) JB misbruikt moeten worden om malware te installeren.
Daarom zeg ik het gat zelf is waarschijnlijk als een sluis. Ja, je kan er een JB mee installeren. Ja, je kan dmv die JB malware installeren. Nee, je kan het gat op zich waarschijnlijk niet gelijk misbruiken om malware te installeren (kijkend naar het verleden).

Dat bedoelde ik meer. :)

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 7 januari 2016 18:12]

Waarop baseer je dat? Volgens mijn gebruiken de meeste varianten van malware juist zelfde zwakheden gelijkwaardige toegang. Het is daarom zeer aannemelijk dat de zelfde zwakheden worden gebruikt.
Is wel kort door de bocht maar leon heeft er wel een punt. Dezelfde methodes voor roottoegang voor jailbreak kunnen ook gebruikt worden voor het installeren van malware. Hoewel dit wel afhankelijk is van waar ze zitten.
^ hier doelde ik op :)
tja, als je uberhaupt denkt dat iOS waterdicht is, dan ben je wel heel erg naief, en dat geld voor elk ander OS precies hetzelfde, een waterdicht OS bestaat niet en zal er nooit komen..
De jailbreak is niet echt heel speciaal nee, maar het feit dat er kwetsbaarheden in zitten wel.
Zoals in het artikel staat, is deze ontwikkelaar bekent bij Apple, en schijnt Apple te helpen met het zoeken naar bugs.
Hij wilt deze jailbreak dus niet uitbrengen totdat de onveilige bugs verholpen zijn door Apple.

@Mrjraider, weet je wel wie deze gast is?:P Ik zou zeggen, bekijk 1 van alle links in het artikel hierboven...
Heeft 0,0 met egoÔsme te maken, hij zou inderdaad egoÔstische zijn als hij de jailbreak zou uitbrengen en daarmee mensen kwetsbaar maakt.
Hij wilt deze jailbreak dus niet uitbrengen totdat de onveilige bugs verholpen zijn door Apple.
Nee, hij wil de jailbreak niet uitbrengen zodat Apple de bugs die de JB mogelijk maken niet kan dichten voordat de iOS versie naar alle Apple devices wordt gepushed. :P
Het gaat hier om iOS 9.2.1. Die is nog niet uit. Als hij nu de JB uitbrengt, kan Apple nog snel de gaten dichten, en dan werkt de Jailbreak niet meer op het moment dat 9.2.1 wel uitkomt voor het grote publiek.

Eigenlijk is het ook een raar gebeuren. Ze moeten bewust beveiligingslekken verzwijgen voor Apple, anders geen JB...
Als Apple dus gewoon eens zou zorgen dat mensen er zelf voor kunnen kiezen om een JB te draaien, en hier dus zelf mogelijkheden voor zou inbouwen, dan zouden alle iOS gebruikers niet onnodig risico lopen omdat veiligheidslekken veel sneller gedicht zouden kunnen worden; en mensen die willen jailbreaken kunnen dat dan gewoon nog doen.

Maarja, Apple ziet geld/inkomsten als superieur aan de veiligheid van de gebruikers. ;(
Dat de Italiaanse ontwikkelaar de jailbreak niet publiekelijk beschikbaar stelt, ligt voor de hand omdat Apple dan de kwetsbaarheden kan repareren voordat het iOS 9.2.1 uitbrengt.
Het is dus een kwestie van tijd dat de jailbreak gereleased wordt, er wordt nu dus enkel mee gewacht, omdat iOS 9.2.1 nog niet uit is. Zou men het nu al wel uitbrengen, is de kans groot dat het gepatched is, als iOS 9.2.1 wel uitgebracht zou worden. Voor jou wellicht weinig nieuwswaarde, maar voor iOS gebruikers die wel willen jailbreaken kunnen dus vlak na de release de jailbreak draaien, het is slechts een kwestie van geduld geworden, wat toch best nieuwswaardig is, imo (ook al ben ik geen iOS gebruiker). :)
Dat vroeg ik me ook al af, zo bijzonder is het ook niet allemaal.
Tja en nu ?
Wat moet ik met deze info ?
Als je je echt moet afvragen wat je aan een artikel hebt is dit mischien niet de site voor jou.
Niet echt tweakers waardig toch ?
Dit is net wat aan de oorsprong van T.net ligt, nl het tweaken.Uitstekend nieuwsartikel voor deze site dus.
EgoÔstisch?
Als hij de jailbreak nu beschikbaar zou stellen kan niemand er misschien gebruik van maken als Apple IOS 9.2.1 uitbrengt. Dan heeft niemand er dus wat aan, dus is het logisch dat hij de software nog niet vrijgeeft.
ik zou niet weten waarom het egoÔstisch zou zijn. Hij is helemaal niet verplicht om die jb publiekelijk beschikbaar te stellen. jij betaalt hem er ook niet voor (dat is mijn assumptie, mocht ik fout daarin zijn, excuses ervoor), dus is hij jou helemaal niks verschuldigt. Mocht je hem betalen om die jb te vinden, dan kan ik me helemaal in je reactie vinden.
Maar op dit moment lijkt het er meer op dat je gewoon een reactie wilt typen ipv dat je het bericht ook leest. Want dan had je zelf al de antwoorden op je vragen kunnen beantwoorden.
Staat nota bene in de tekst:
De ontwikkelaar heeft Cydia draaien op een iPhone 6, zo blijkt uit zijn screenshot.
EDIT:
Sterker nog, de screenshot staat nu zelfs als afbeelding bij het artikel!

[Reactie gewijzigd door CH40S op 7 januari 2016 17:16]

En waarom precies wilde je dan foto's?
Heb je het artikel gelezen?

Dat de Italiaanse ontwikkelaar de jailbreak niet publiekelijk beschikbaar stelt, ligt voor de hand omdat Apple dan de kwetsbaarheden kan repareren voordat het iOS 9.2.1 uitbrengt.
Volgens mij begrijp je zijn punt niet echt..
De ontwikkelaar brengt de Tool niet uit omdat 9.2.1 nog niet is uitgebracht. (Is volgens mij nog een beta?)
Als die nu de Jailbreak zou *release* dan is de ontwikkelaar stom want dan dichten ze het lek zeker weten in de daadwerkelijke release 8)7

En dit is niet slim doen maar even goed nadenken want als jij iwilt inbreken en je verteld de bewoners van het huis "ja de ramen staan nog open, wilde straks gaan inbreken" dan gaan ze denk ik snel de ramen dichtdoen toch? :Y)

Overigens hoop wel dat de jailbreak uitkomt bij de daadwerkelijke release. Men iPad deed het nietmeer en omdat apple de activatieservers van 9.0.2 dicht hebben gezet kon ik dus helaas alleen nog maar restore naar de laatste versie ;(