Door , , 42 reacties

Het actie/rpg-spel Too Human kent een lange geschiedenis. Sinds een eerste concept op de tekentafel lag, heeft het bijna tien jaar geduurd tot het spel uitkwam. Ontwikkelaar Silicon Knights heeft de tijd genomen, en de vraag is natuurlijk of dat de kwaliteit ten goede is gekomen.

Al jaren schermen de drie grote consolebouwers met de term 'exclusieve game'. In reclames en persberichten schromen ze niet om te benadrukken dat een spel alleen voor hun console verkrijgbaar is. Voor gamers die het dan nog hebben gemist, wordt de exclusiviteit vaak ook nog op de verpakking gemeld. Zo ook bij Too Human, dat alleen voor de Xbox 360 verschijnt. Nu zijn exclusieve games niet altijd goede games, zo leert de ervaring, en we waren erg benieuwd wat Too Human zou gaan brengen.

Too Human

Too Human is gemaakt door Silicon Knights, een Canadese ontwikkelaar die niet de minste titels op zijn naam heeft staan. Klinkende namen als Blood Omen: Legacy of Kain, Metal Gear Solid: The Twin Snakes en Eternal Darkness sieren hun erelijst. Dat schept verwachtingen, en in Too Human probeert men die waar te maken met de bijzondere combinatie van Noorse mythologie en science-fiction. In de wereld van Too Human lopen genetisch gemanipuleerde goden rond tussen de mensen, die zij moeten beschermen tegen een leger opstandige machines. Onderhandelen of onderdanen op pad sturen is er niet bij. De goden zijn echte oerkerels; Noorse, bebaarde alfamannen die de vijand liever zelf in de ogen staren, gewapend met zwaarden, hamers en geweren.

Too Human

Het moge duidelijk zijn dat Too Human vooral draait om vechten, al wordt er gaandeweg ook wat gepuzzeld en gespeurd. Spelers besturen de god Baldur, die samen met een legertje computergestuurde soldaten ten strijde trekt tegen de meutes vijanden die in de enorme levels rondstruinen. De game begint met het kiezen van een specialisatie, waarbij er vijf verschillende opties zijn, met namen als Berserker, Commando en Champion. Iedere specialisatie heeft zijn eigen sterke en zwakke punten, maar ongeacht je keuze krijgt Baldur een męleewapen en een vuurwapen waarmee hij zich uit mag leven. Vooral de besturing van dat eerste wapen is opmerkelijk, omdat de rechter-analoge stick wordt gebruikt om aan te geven in welke richting Baldur moet slaan. De controle over het vuurwapen is heel wat simpeler, die bestaat uit het rammen op de schouderknoppen.