Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 96 reacties

Spore is uit en dat is groot nieuws. Het is de eerste echt nieuwe game van Will Wright sinds The Sims, en bovendien zijn de verwachtingen hooggespannen, omdat Spore als erg vernieuwend wordt gezien.

Volgens de eerste berichten zou Spore een godgame zijn die op het gebied van goddelijke aspiraties Sid Meier's Civilization zou doen verbleken. Vreemd genoeg begint het spel echter met een zuiver wetenschappelijke verklaring van het begin van het leven, op de planeet die de eerste helft van het spel je thuisbasis zal vormen en later als uitvalsbasis dient voor je intergalactische uitbreidingen. In de introfilm dondert een brok steen uit de ruimte op je naamloze planeet. De steenklomp valt uiteen, komt in zee terecht en uit de brokstukken ontstaat het eerste leven - daar komt geen god aan te pas. Er ontstaan kleine eencellige organismen, die zich nog in alle richtingen kunnen ontwikkelen. Bij dat laatste heb je als speler de sturende hand, je bepaalt hoe het eencellige wezen dat je onder je hoede krijgt evolueert tot een ruimtevarend volk. Je hebt uiteraard de nodige invloed op dat proces. Met de inmiddels befaamde en gratis verkrijgbare Creature Editor kun je volledig bepalen hoe je wezentje eruit ziet, en later in de evolutie kun je op dezelfde manier het uiterlijk bepalen van je volk, hun huisvesting en hun voertuigen. Het zijn echter niet alleen die uiterlijke kenmerken die bepalen hoe de andere levensvormen in het heelal tegen je aankijken. Spore legt nauwkeurig vast hoe je je gedraagt en andere levensvormen zullen hun gedrag daarop aanpassen.

Spore

*Nederlands

Je begint het spel dus in de Celfase. Fase en niet Phase, want Spore is volledig vertaald naar het Nederlands, zoals gebruikelijk bij de games van Elecronic Arts. De Creature Editor heet daarom bij ons de Wezenschepper. Je begint het spel met de Oerwezenschepper, waarin je in eerste instantie niet veel meer kunt dan de kleur van je oersoepzwemmer bepalen. Daar komt echter snel verandering in. De eerste keuze die je krijgt voorgelegd in de Oerwezenschepper, is of je je beest vlees wil laten eten of groenvoer. In de oersoep waarin je rondzwemt, zweven groene en rode brokjes en je voorkeur bepaalt welke je creatie kan consumeren. Door brokken te eten, groeit hij. Zo nu en dan zit er een brokje dna verborgen in het eten en dat kun je gebruiken om je beestje te laten evolueren. Welke dna-onderdelen je oppikt is geheel willekeurig. Je kunt drie verschillende kaken oppikken en geen vinnen, maar al snel heb je van alles wat. De verschillen zijn direct merkbaar.

Spore

*De eerste evolutionaire stapjes

De besturing van je wezentje lijkt heel stroef te verlopen, tot een staart en vinnen zijn opgepikt. Vooral voor een carnivoor is deze keuze belangrijk, want wat verder in de Celfase beland je in een waar kat-en-muis-spel. In de oersoep zwemmen ook grotere wezens, en het is eten of gegeten worden. Wat extra snelheid kan dus geen kwaad. Vegetarische wezens zijn daarbij vooral gediend van snelheid, om te ontsnappen aan de vleeseters. Carnivore wezens hebben meer aan wendbaarheid, zodat ze hun stekel op de vijand kunnen richten. Je kunt je wezen ook uitrusten met een gifspuit en hem elektrische schokken uit laten delen. Met wat mazzel pik je het onderdeel op dat je wezen tot een omnivoor maakt, wat het vooral in de volgende twee fases eenvoudiger maakt om aan eten te komen. De Celfase is een soort veredelde Pac-Man, met als bonus de stukken dna waarmee je je wezen op kunt leuken. Het is wel wat minder spannend dan Pac-Man, maar je bent er met een half uur ook wel klaar mee - te kort om je te vervelen, vooral omdat het wel erg leuk is om met de uitrusting van je wezentje te experimenteren. Na een aantal keer in omvang te zijn verdubbeld, zul je een stukje dna oppikken dat je een voorzichtig begin van intelligentie geeft. Dan is het tijd om het water te verlaten en over te gaan naar de Wezenfase.

Spore

Lees ook de gebruikersreview

Populaire gebruikersreview


Door Paul Hulsebosch

- Redacteur games

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Volg Paul op TwitterVolg Paul op Google+


Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True