Door Bas Roestenberg

Eindredacteur

Vooruitblik GTR: Evolution

Realisme alom

Liefhebbers van het serieuze racewerk kijken reikhalzend uit naar een nieuwe game van het Simbin-team. Later dit jaar komt Race Pro uit, maar dat spel wordt exclusief voor de Xbox 360 ontwikkeld. Pc-coureurs zullen het moeten doen met Evolution, een uitbreiding op het vorig jaar verschenen Race 07.

GTR5a

Wie bij racegames alleen denkt aan series als Need for Speed of Midnight Club, heeft een harde dobber aan games uit de Simbin-garage. In plaats van gepimpte bakken en straatraces met nitro-boosts, staan minutieus nagebouwde circuits, superrealistische rij-physics en competitieregels uit het officiele boekje centraal. Het Simbin-team, een paar jaar geleden ontstaan uit een groep enthousiaste modbouwers, neemt de racerij serieus. Zeer serieus.

GTR_Evolution3

Binnenkort verschijnt de zevende titel van de Zweedse studio, die een uitgeefcontract heeft met Atari. Simbin-games zorgen doorgaans niet voor enorme verrassingen. Ze bouwen voort op wat de studio eerder heeft uitgebracht, hebben een constante - hoge - kwaliteit en worden meestal als simulaties beschouwd. Nieuwkomers in dit genre moeten zich geduld en moeite getroosten om er plezier uit te halen, hoewel Simbin de minder ervaren racegoden meestal een paar handvatten aanreikt. De nieuwste Simbin-titel, GTR: Evolution, zal al helemaal niet voor grote verrassingen zorgen, want de game is een uitbreiding op Race 07: Official WTCC Game. In Nederland geeft Atari het spel alleen als stand-alone titel uit, waar Race 07 in op is genomen. Wie Race 07 aan wil schaffen doet er goed aan om een paar weken te wachten. In de meeste winkels wordt het spel nog steeds 'full price' verkocht, en voor hetzelfde geld koop je binnenkort de uitgebreide versie.

GTR_Evolution1

Voor Race07-spelers bevat GTR: Evolution dus bekende content, maar ook wie GTR 2 op zijn pc heeft staan zal déjà vu-momenten meemaken. Naast een paar nieuwe features, bestaan de aanvullingen op Race 07 vooral uit auto's en tracks uit GTR2. Wat dat laatste betreft kijken Race 07-spelers vooral uit naar de roemruchte Nürburgring Nordschleife. Een prachtig maar levensgevaarlijk circuit, dat in de autoracerij niet voor de niets de 'groene hel' wordt genoemd.