×

Guitar Hero On Tour en Guitar Hero Aerosmith

Door , 23 reacties

Guitar Hero On Tour

Nintendo DS fpaNa het enorme succes dat de Guitar Hero-games op andere platformen hadden, is het niet verrassend dat uitgever Activision een poging waagt om een versie voor de Nintendo DS te maken. De DS doet het als platform niet onaardig, dus een Guitar Hero voor de handheld zou best eens een succes kunnen worden.

Of dat succes er gaat komen moet nog blijken. Er zijn namelijk - letterlijke - pijnpunten. De opzet van Guitar Hero On Tour is wat vreemd, er komt geen gitaar aan te pas. Bij de cartridge van het spel wordt een handgreep geleverd met vier knoppen, die overeenkomen met de knoppen op de hals van de gebruikelijke Guitar Hero-gitaar. Inderdaad, vier knoppen in plaats van de vijf die op de hals van de plastic gitaren zitten. De plastic handgreep past in het slot dat is bedoeld voor Gameboy-cartridges, de game zelf staat op de gebruikelijke DS-cartidge. De handgreep heeft een verstelbare band waarmee hij, en daarmee de hele DS, aan de linkerhand van de speler kan worden vastgesnoerd. In de handgreep zit een plectrum verborgen, dat de stylus vervangt bij het aanslaan van de 'snaren'. Op het linkerscherm van de gekantelde DS zijn de naar beneden sijpelende noten zichtbaar. De noten moeten - als ware het snaren - met het plectrum worden aangeslagen, op het aanraakgevoelige scherm van de handheld. Gelukkig is er de optie om het beeld om te draaien, waardoor het spel ook door linkshandigen kan worden gespeeld.

Guitar Hero On Tour - Guitar Grip Guitar Hero On Tour - DS met Guitar Grip

Aan de opzet van Guitar Hero is in de DS-versie gelukkig weinig veranderd. Je kunt nog steeds carrière maken als gitarist en je kunt naar believen een song uit de lijst spelen. De boss battles zijn verdwenen, maar gelukkig is multiplay wel mogelijk. Het grootste verschil met de andere versies is het wegvallen van de vijfde knop. Voor de vele fans die moeite hadden met de hogere moeilijkheidsgraden van de voorgaande delen van Guitar Hero is dat wellicht goed nieuws. Ik zal eerlijk zijn, dat laatste geldt in ieder geval voor mij. Het spel is absoluut gemakkelijker met vier snaren, ook als je op Hard of Expert speelt. Wat opvalt is dat de moeilijkheidsgraden beter met elkaar in balans zijn dan in de voorgaande delen. De sprong van Easy naar Medium was voorheen vrij groot, dat is in On Tour beter aangepakt. Easy is nog steeds heel gemakkelijk, maar Medium sluit daar beter op aan.

Guitar Hero On Tour

*