Door Tom Rosens

Mario Kart Wii: innovatie of meer van hetzelfde?

Innovatie of meer van hetzelfde?

Nintendo Wii gameWat verwacht je van een nieuwe Mario Kart? Innovatie of meer van hetzelfde? Mario Kart Wii is vooral dezelfde racepret als voorheen, al wist Nintendo er een aantal nieuwe elementen aan toe te voegen. De grote vraag is of je zit te wachten op motoren in een kartspel of een plastic racestuurtje.

Sinds de introductie van de Wii en de nieuwe besturingswijze die de console introduceerde vreesde ik voor mijn geliefde Mario Kart-reeks. Zou de vertrouwde besturing geheel moeten wijken voor een bewegingsgevoelige controle? Gelukkig is dit niet het geval: Nintendo geeft de keus aan de gamer en biedt zelfs ondersteuning voor de 'ouderwetse' Gamecube-controller.

Mario Kart Wii - screenshot

* Geluk en racevaardigheid

De gameplay van Mario Kart heeft altijd zowel hardcoregamers als casualspelers aangesproken. Voor de onervaren spelers was het spel direct op te pakken en voor de hardcorespelers was er meer uit te halen, zoals de mogelijkheid om stukken weg af te snijden, powerslides te maken in zoveel mogelijk bochten en nieuwe karakters en voertuigen vrij te spelen. Daarbij kwam dat door de mengeling van racevaardigheid en een portie geluk, minder goede spelers ook nog een kans maakten. Het lijkt er bij Mario Kart Wii op dat het geluk-aspect groter is geworden, maar daar ga ik later dieper op in.

Mario Kart Wii - screenshot