De beeldmaat is de belangrijkste factor als het gaat om de beleving van een televisie; hoe groter het scherm hoe meer impact het beeld heeft. Grotere schermen zijn natuurlijk duurder om te maken, maar door innovatie en schaalvergroting zijn deze kosten in de loop der tijd flink teruggedrongen. Hierdoor konden kopers van een nieuwe tv zich een steeds grotere maat veroorloven en dus hebben we in de afgelopen decennia een gestage groei van beeldmaten gezien. Dit jaar is 55 inch, oftewel 1,4 meter, de gemiddelde beeldmaat van nieuwe televisies voor in de huiskamer. De vraag naar 55"-televisies is zelfs zo groot dat er sprake is van een panelentekort in deze maat.
Hoogste tijd dus om de populairste 55"-modellen met elkaar te vergelijken. Voor deze round-up zijn we de Pricewatch ingedoken. In de prijsklasse van rond de 600 euro wordt veel gezocht en dus zijn we op zoek gegaan naar courante modellen voor dit bedrag. Helaas zijn de prijzen van televisies haast net zo beweeglijk als de aandelenkoers van TomTom en dus is de kans groot dat de prijzen van de door ons geteste modellen op het moment dat je dit leest, compleet anders zijn. Hieronder noemen we de modellen die we getest hebben, op volgorde van prijs op het moment van schrijven.
De Samsung UE55TU7020 is veruit de goedkoopste, met een laagste prijs in de Pricewatch van 529 euro. De Hisense 55A7500F kost exact 600 euro. De Sony KD-55X7055 en LG 55NANO816 zijn het duurst, met prijzen van respectievelijk 645 en 649 euro. Alle geteste televisies zijn voorzien van smart-tv en het zijn allemaal Nederlandse modellen, zodat ze zich eenvoudig laten installeren op de netwerken van de grootste televisieaanbieders. We hadden ook graag een model van Panasonic en Philips willen testen, maar Panasonic had geen 55"-model in deze prijsklasse en dat van Philips was niet tijdig leverbaar.
Uiterlijk en aansluitingen Samsung en Hisense
Samsung UE55TU7020
De Samsung heeft een keurige afwerking met mooie smalle bezels rond het scherm. Hoewel dit de goedkoopste tv uit de test is, zijn de randen rond het scherm van metaal gemaakt. Midden onder het scherm zit een uitsteeksel met daarop het Samsung-logo. De poten, die aan weerskanten van de tv zijn bevestigd, zijn van plastic. Van dichtbij is dat goed te zien, maar vanaf kijkafstand niet. Ze zijn niet zo stevig als metalen voeten, maar volstaan prima om de relatief lichte tv overeind te houden.
De achterkant is van plastic en voorzien van een fijne structuur die wordt doorbroken door horizontale lijnen. Het aantal aansluitingen is klein: slechts twee HDMI-aansluitingen en een enkele USB-connector. Verder zijn er een CI+-slot, een antenneaansluiting, een netwerkaansluiting en een optische, digitale audio-uitgang. Een koptelefoonaansluiting ontbreekt. Het meegeleverde netsnoer is slechts anderhalve meter lang, maar kan eenvoudig worden vervangen als het te kort is.
Hisense 55A7500F
De tv van Hisense heeft aan de voorkant een glasplaat die tot aan de randen doorloopt. Het beeld doet dat niet en dus zijn er smalle, zwarte randen rond het scherm zichtbaar. De achterkant en de randen rond de tv zijn uit een enkel stuk metaal gestanst. Midden onder het scherm prijkt een Hisense-logo en daaronder zit een uitsteeksel met een led en de infraroodsensor. De voet van de tv is gemaakt van metaal en biedt dus veel stevigheid, maar hij is afgewerkt met goedkoop uitziend plastic. Van een afstandje valt minder op dat de geborsteld metalen afwerking nep is.
Onderaan de achterkant is de behuizing gemaakt van zwart plastic, voorzien van een diagonaal geblokt motief. Er is een horizontale sleuf in aangebracht waardoor kabels kunnen worden geleid. Ook de voet is aan weerskanten voorzien van geleiders waarmee kabels netjes uit het zicht kunnen worden gehouden. De tv heeft maar liefst vier HDMI- en twee USB-aansluitingen en zelfs een analoge composietingang. Naast een CI+-slot en een antenneaansluiting is er een een f-connector voor satelliet. Ook heeft hij een netwerkaansluiting en een Toslink-digitale audio-uitgang. Ook hier ontbreekt een koptelefoonaansluiting en er is een afneembaar netsnoer van anderhalve meter.
Uiterlijk en aansluitingen Sony en LG
Sony KD-55X7055
Bij de Sony is de achterkant van metaal gemaakt, maar aan de voorkant is alleen maar plastic te zien. De bezels rond het scherm hebben een 'geborsteldmetaallook' en vanaf een afstandje ziet dat er keurig uit. Midden onder het scherm staat een Sony-logo en daaronder zit een ledbalk waarin ook de infraroodsensor is opgenomen. De smalle voeten zijn ook van plastic. Dat ziet er niet al te stevig uit, maar de tv is niet zwaar en dus volstaan ze prima.
Net als bij de andere televisies is het netsnoer slechts anderhalve meter lang, maar het is ook nog eens niet afneembaar. Dat kan erg onhandig zijn als je de tv wil ophangen. Er zijn drie USB-aansluitingen, evenals drie HDMI-aansluitingen, waarvan er eentje recht naar achteren is gemonteerd. Naast een CI+-slot en een antenneaansluiting is er een ook een f-connector voor satelliet. Ook heeft hij een netwerkaansluiting en een Toslink-digitale audio-uitgang. Er is een analoge composietvideo-ingang en als enige van de geteste modellen heeft deze tv een 3,5mm-koptelefoonaansluiting. Helaas zit deze op een erg onhandige plek aan de achterkant.
LG 55NANO816
Net als de tv van Hisense heeft ook het model van LG een glasplaat die helemaal tot de randen doorloopt. Deze randen zijn gemaakt van plastic, maar om het gevoel van luxe wat te vergroten, is de strip onder het beeldscherm van echt metaal gemaakt. Ook de voet is van metaal, maar de afwerking ervan is van plastic met een glanzende geborsteldmetaallook. Door de enkele centrale verbinding met de behuizing van de tv biedt deze voet de minste stabiliteit van alle geteste modellen; als je tegen de tv aanduwt, blijft die een tijdje heen en weer schommelen. Het geheel is stevig genoeg, maar een kwaliteitsgevoel levert het niet op.
De voet is aan de achterkant voorzien van een klepje waarmee kabels uit het zicht kunnen worden gehouden. Het meegeleverde netsnoer is anderhalve meter lang en afneembaar. Er zijn maar liefst vier HDMI-aansluitingen en twee USB-connectors. Naast een CI+-slot en een antenneaansluiting is er ook een f-connector voor satelliet. Verder heeft hij een netwerkaansluiting en een Toslink-digitale audio-uitgang. Een koptelefoonaansluiting ontbreekt, maar als enige heeft de LG een componentaansluiting die ook voor composiet gebruikt kan worden.
Interface en afstandsbediening Samsung en Hisense
Samsung UE55TU7020
Hoewel het een relatief betaalbaar model betreft, draait deze televisie hetzelfde Tizen-besturingssysteem als de duurdere QLED-modellen. Toch werkt de interface niet zo fijn als op de dure modellen. Samsung vertelt niet wat voor soc er in dit model zit, maar hij is duidelijk een stuk minder snel, want de tv reageert vaak sloom op de afstandsbediening. Vooral bij het navigeren door de instellingen zouden we graag een wat snellere reactie zien.
Het app-aanbod van Tizen is prima voor elkaar en de belangrijkste video-on-demanddiensten zijn beschikbaar. Wel is er af en toe reclame in de interface te zien en we konden geen optie vinden om dit uit te schakelen. We begrijpen dat goedkopere televisies ergens van betaald moeten worden, maar liever hadden we een televisie gezien die wat duurder is zonder reclame in de interface. De menu's zijn duidelijk ingedeeld en de epg toont het lopende programma in de bovenhoek.
De meegeleverde afstandsbediening weegt slechts 84 gram en voelt daardoor goedkoop aan. Hoewel de knoppen allemaal op een logische plek zitten, ziet het geheel er onoverzichtelijk uit doordat er veel toetsen op een klein oppervlak zijn gepropt. Bovendien is er veel gebruikgemaakt van kleine teksten en iconen. Ook voelen de knoppen sponzig aan, waardoor we geen fan zijn van deze remote. Hij gaat al flink wat jaartjes mee en dus vinden we het hoog tijd worden dat Samsung met iets beters komt.
Hisense 55A7500F
Het besturingssysteem van Hisense heet Vidaa 4.0 en het doet wat functionaliteit betreft niet onder voor de grote merken. Alles wat je van een modern smart-tv-platform mag verwachten, zit erin. Toch valt er nog wel het een en ander te verbeteren. Zo is het app-aanbod erg beperkt en schitteren de apps voor de Nederlandse markt bijna allemaal door afwezigheid.
Het homescreen staat vol met aanbevelingen die niet kunnen worden uitgeschakeld en die bovendien veelal niet relevant zijn voor de Nederlandse markt. Ook vinden we het onhandig dat we niet in één keer naar het instellingenmenu kunnen; je moet altijd via het snelmenu navigeren. We vinden het lelijk dat de menu-animaties niet synchroon met het lopende beeld worden gerenderd; hierdoor is er opvallend veel tearing in beeld te zien. Het feit dat de menu's horizontaal uitklappen, verergert het probleem.
De afstandsbediening weegt net als die van Samsung slechts 84 gram en voelt daardoor goedkoop aan. We begrijpen dan ook niet waarom deze fabrikanten geen gebruik maken van AA-batterijen in plaats van AAA. Die bieden een beter gevoel en gaan nog langer mee ook. De lay-out is prima, maar het knopgevoel kan duidelijk beter. Bovendien zijn er maar liefst vijf gesponsorde knoppen en twee lelijke, paarse toetsen die het apparaatje ontsieren. Ook ontbreekt er een pauzeknop, die naar ons idee op geen enkele afstandsbediening mag ontbreken.
Interface en afstandsbediening Sony en LG
Sony KD-55X7055
De duurdere Sony-modellen draaien Android TV, maar dit model maakt gebruik van een zelf ontwikkeld besturingssysteem op basis van Linux. Het ziet er keurig uit en heeft grotendeels dezelfde Sony-look-and-feel, maar is veel kariger uitgevoerd. Zo is er bijvoorbeeld geen appwinkel en moet je het dus doen met de voorgeïnstalleerde apps. Daar zitten redelijk wat populaire videodiensten bij, zoals YouTube, Netflix en Amazon Prime Video, alsmede Pathé Thuis en Videoland, maar bijvoorbeeld Disney+ ontbreekt.
Het startscherm is simpel, maar dat vinden we eigenlijk wel prettig. Bovendien kunnen aanbevelingen die je niet wil zien, worden uitgeschakeld. De reactie op commando's had wat beter gekund, maar deze tv reageert niet zo langzaam als de Samsung. We vinden het onhandig dat we niet in één keer naar het instellingenmenu kunnen; dat moet via het 'options (snel)menu' of via het startscherm. Ook kun je het huidige programma niet blijven volgen in de programmagids.
Je krijgt van Sony een eenvoudige infraroodafstandsbediening bij deze tv, maar wel een goeie. Dankzij het gewicht van 110 gram voelt deze lekkerder aan in je hand dan de vederlichte zappers van Samsung en Hisense. De afgeronde hoeken, het prettige knopgevoel en de overzichtelijke, duidelijke lay-out maken dat deze afstandsbediening erg prettig werkt. Het is een simpel apparaatje zonder moderne features, maar het heeft wel een goed doordacht en strak ontwerp.
LG 55NANO816
De televisie van LG draait geen versoberde interface; er is gebruikgemaakt van webOS. Dit besturingssysteem gaat alweer flink wat jaartjes mee en is inmiddels heel volwassen. Het ziet er erg overzichtelijk uit en alles zit op een logische plek, waardoor je er snel mee overweg kunt. De tv reageert niet zo snel als de duurdere LG-televisies, maar toch is deze tv veruit het snelste van alle geteste modellen, waardoor dit toestel duidelijk een streepje voor heeft op de concurrentie.
Het app-aanbod is groot en alle populaire videodiensten zijn vertegenwoordigd. Het instellingenmenu kan, door de menuknop ingedrukt te houden, met een enkele toetsaanslag worden benaderd. Bovendien ziet het menu er zeer overzichtelijk uit. Net als bij Samsung is er af en toe reclame in de interface te zien, maar gelukkig is er een optie om dit uit te schakelen.
Naast een volwaardig besturingssysteem krijg je bij deze tv ook een volwaardige afstandsbediening in de vorm van LG's Magic Remote. Dit prettige apparaatje ligt prettig in de hand, heeft bewegingsdetectie voor een intuïtieve bediening door middel van een aanwijspijl en is voorzien van een handig scrollwieltje. Ook heeft het, als enige in deze test, een microfoon voor spraakopdrachten. De combinatie van Magic Remote en webOS maakt dat deze televisie zich veel prettiger laat bedienen dan de andere televisies in deze test.
Inputlag en chroma subsampling
Wie graag games speelt op een tv door middel van een gameconsole of pc, doet er goed aan om te letten op de inputlag. Naarmate de tv er langer over doet om de beelden die via HDMI binnenkomen, te verwerken en weer te geven, worden actiegames lastiger te spelen en neemt het speelgenoegen af. We meten de inputlag door middel van onze Leo Bodnar-lagtester met 1080p60- en 2160p60-beelden.
We hebben bij geen van de geteste modellen een verschil gemeten tussen 1080p- en 2160p-beelden. Gamers zijn het best af met de tv van Samsung, die de beelden al na 10 milliseconden op het scherm weet te toveren. Ook het model van Hisense doet het goed en doet er 2ms langer over. De televisie van LG is op zijn beurt weer 2ms langzamer en hekkensluiter is de Sony met 18ms. Als enige levert deze tv een vertraging op van meer dan een enkel beeldje, want bij 60fps wordt elk beeld 16,7ms getoond. Met 18ms zullen casual gamers nog best tevreden zijn, maar fanatiekelingen zijn niet goed af met de Sony.
Chroma subsampling
Er is veel bandbreedte nodig om uhd-beelden met 60fps of hoger te verwerken. De meeste uhd-tv's gebruiken dan ook een truc die chroma subsampling heet, om bandbreedte te besparen bij de interne verwerking van beelden die via HDMI binnenkomen. Helaas kost dit wat beeldkwaliteit, doordat de resolutie van kleur in het beeld afneemt. Bij het weergeven van videobeelden is dat niet erg, omdat alle codecs die voor videodistributie worden gebruikt, dezelfde truc toepassen om bandbreedte te besparen. In door een computer gegenereerde beelden kunnen echter kleurartefacten zichtbaar worden. Dit is bijvoorbeeld goed te zien bij kleine, zwarte letters op een witte achtergrond.
Helaas is geen van de televisies in deze test, behalve die van LG, in staat om 4k-beelden zonder verlies van kleurresolutie weer te geven. Het is dan ook af te raden om deze modellen te gebruiken als pc-monitor. Met de standaardinstellingen past de LG ook chroma subsampling toe op 2160p60-beelden die met 60fps worden aangeboden. Hier is in het instellingenmenu eenvoudig wat aan te doen, door te navigeren naar 'Beeld' > 'Aanvullende instellingen'. Daar kun je er namelijk voor kiezen om 'HDMI Ultra HD Deep Colour' aan te zetten. Als je dit hebt gedaan, worden alle beelden keurig op de volledige kleurresolutie weergegeven en zijn er geen artefacten meer zichtbaar.
Geluid
Moderne, platte televisies staan niet bekend om hun goede geluidskwaliteit en in deze prijsklasse hoef je al helemaal geen wonderen te verwachten. Alle televisies in de test zijn voorzien van twee luidsprekers die aan de onderkant van de kast zijn gemonteerd en het geluid naar beneden uitstralen. Hierdoor komt het geluid niet direct, maar via reflecties bij je oren aan en dat is nadelig voor de geluidkwaliteit. Alle fabrikanten geven hetzelfde vermogen van 20 watt op, maar dat dit getal weinig zegt, blijkt uit het feit dat er grote verschillen zijn in de maximale geluidsterkte en klank.
Rechterluidspreker aan de onderkant van de Hisense
De televisie van Hisense voldoet aan de verwachting van een betaalbare televisie en klinkt oké, maar niet geweldig. Lage tonen schitteren door afwezigheid en het geluid doet wat schel aan. Als je het volume opschroeft, gaat het geluid steeds scheller klinken, waardoor het zelfs onprettig wordt om naar te luisteren. Er zijn zes verschillende geluidsmodi en er is een vijfbandsequalizer, maar wat we ook proberen in het menu, beter gaat het niet klinken. De aanwezigheid van Dolby Atmos-ondersteuning is een pluspunt, maar stelt in de praktijk niet veel voor wat klank betreft.
Rechterluidspreker aan de onderkant van de Sony
Het audiosysteem van Sony klinkt duidelijk beter, maar ook hier is de laagweergave erg mager. De Sony kan het hardste van alle testmodellen en klinkt op een hoog volume bovendien nog best goed. Er is geen ondersteuning voor Dolby Atmos, maar er is wel een surrogaatsurroundeffect beschikbaar. Dat klinkt wat ruimtelijker, maar heeft niet veel te maken met surroundgeluid. De optie Spraakzoom versterkt de middentonen om stemmen duidelijker hoorbaar te maken en kan van pas komen als je moeite hebt om de tv te verstaan.
Rechterluidspreker aan de onderkant van de Samsung
Samsung wist ons positief te verassen met een prettig klinkend audiosysteem. De verstaanbaarheid is goed en ook is er een redelijk ruimtelijk stereobeeld. Zelfs de laagweergave valt niet tegen en ondanks de kleine afmetingen van de luidsprekers, zijn de bassen redelijk punchy te noemen. Er is maar een beperkt aantal geluidsmodi en ook ontbreekt Dolby Atmos-ondersteuning, maar dat vinden we in het geheel geen nadeel, omdat het geluid prima is. Het enige nadeel aan het audiosysteem van Samsung is het lage maximale volume, waardoor achtergrondgeluid zich minder makkelijk laat overwinnen.
Rechterluidspreker aan de onderkant van de LG
Wij vinden de televisie van LG het best klinken in deze test. Het geluid klinkt mooi ruimtelijk en heeft een prima verstaanbaarheid. Ook heeft deze tv de beste basweergave van alle geteste modellen. Dat is meestal een voordeel, maar soms, bij het afspelen van geluid met veel laag, klinken de bassen een beetje overstuurd. Op hoge volumes wordt de laagweergave automatisch teruggedraaid om vervorming te voorkomen. Hierdoor klinkt de tv ook op hoog volume nog prima, en dit model kan best hard. Er is geen ondersteuning voor Dolby Atmos, maar daar mis je naar ons idee niet veel aan bij een tv met slechts twee luidsprekers.
Energiegebruik
De meeste televisies hebben tegenwoordig energielabel A. Het verbaast ons dan ook niet dat alle geteste modellen een A-label hebben. Hoewel alle televisies hetzelfde energielabel dragen, zijn er flinke verschillen uit onze metingen naar voren gekomen. Voor de eerste meting hebben we alle televisies afgesteld op een helderheid van 120cd/m². Dit is voldoende om in een relatief donkere kamer televisie te kijken.
We zien dat de televisie van Sony het zuinigst met energie omgaat, met een verbruik van slechts 49 watt. De modellen van Samsung en LG volgen met een meerverbruik van respectievelijk 4 en 6 watt. De televisie van Hisense verbruikt echter maar liefst 40 watt meer dan de Sony. De reden voor dit veel hogere verbruik is simpel; bij de Hisense is de helderheid van de backlight niet met de hand in te stellen. Dat betekent simpelweg dat de backlight op volle sterkte blijft branden als je de helderheid van het scherm omlaag bijstelt.
Er is wel een instelling waarmee je de backlight zich automatisch kunt laten aanpassen aan de inhoud van het beeld. Dit levert wel degelijk een lager verbruik op, maar daarmee kan de helderheid niet exact worden afgesteld. We vinden deze instelling niet prettig om te gebruiken, omdat de helderheid van het hele beeld afhankelijk wordt van wat er in beeld te zien is. Vooral bij donkere films met ondertitels is zo'n adaptieve backlight erg storend. We hadden liever een lichtsensor gezien waarmee het beeld automatisch aan het omgevingslicht kan worden aangepast, maar geen van de geteste modellen is hiermee uitgerust.
Als we de schermen afstellen op 250cd/m², een helderheid die geschikt is voor wat meer omgevingslicht, zien we dat het verbruik bij de televisie van Hisense nauwelijks oploopt en dat dit zelfs de op een na zuinigste is. Het model van Sony presteert alweer het best, met een verbruik van 83 watt. De televisies van Hisense, Samsung en LG verbruiken respectievelijk 10, 29 en 38 procent meer. Als je graag naar een wat helderder beeld kijkt, is de Sony dus duidelijk de beste keuze wat verbruik betreft en presteren Samsung en met name LG, ondanks hetzelfde energielabel, duidelijk minder goed.
Beeldeigenschappen
Samsung UE55TU7020
Beeldschermen die gebruikmaken van lcd-technologie, hebben allemaal in meer of mindere mate last van een aantal minder prettige eigenschappen. Zo zijn de kijkhoeken beperkt, waardoor het beeld er onder een hoek minder goed uitziet. Ook laat de uniformiteit van het scherm vaak te wensen over, doordat het geen eenvoudige opgave is om het licht van de backlight gelijkmatig over het hele schermoppervlak te verdelen. Daarnaast is het contrast van lcd's beperkt, doordat niet al het licht van de backlight tegengehouden kan worden, waardoor geen perfecte zwartweergave mogelijk is.
We hebben van elke tv drie paren foto's gemaakt, die steeds met identieke belichting zijn genomen. De ene recht van voren en de andere onder een hoek van 45 graden. We zien dat het beeld van de Samsung onder een hoek duidelijk donkerder is en minder verzadigde kleuren heeft. Daarbij is ook het contrast afgenomen.
Ook zien we op de foto's van een wit scherm, die zijn belicht voor middengrijs om helderheidsverschillen duidelijk zichtbaar te maken, dat het beeld niet zo egaal is als we zouden willen. Vooral aan de randen en in de hoeken zijn duidelijk minder heldere plekken te zien. Op de foto's van een volledig zwart scherm zien we dat zwart wordt weergegeven als donkerblauw. Bovendien wordt zwart nog lichter als je onder een hoek kijkt.
Hisense 55A7500F
Net als de televisie van Samsung, heeft ook die van Hisense een VA-paneel en dat betekent dat de televisie wat kijkhoeken betreft zeer vergelijkbaar presteert. Als je niet recht van voren kijkt, krijg je dus duidelijk minder kleurverzadiging te zien. Ook is het beeld wat minder helder en is het contrast afgenomen. Wat kijkhoeken betreft presteert dit beeldpaneel dus net zo goed als dat van Samsung.
Als we door middel van foto's van een wit scherm kijken naar de uniformiteit van de backlight, zien we dat de Hisense wat minder presteert. Het beeld is een stuk lichter aan de uiterste randen om een stukje van de rand af juist duidelijk donkerder te worden. De zwartweergave is zeer vergelijkbaar, doordat bij beide televisies een VA-paneel is gebruikt.
De Hisense heeft een optie in het menu die tot verbetering van de kijkhoeken moet leiden. Samsung gebruikte deze truc al eerder op de QLED-modellen. Het idee achter deze functie is dat bij VA-panelen de kijkhoeken beter zijn naarmate de subpixels harder worden aangestuurd. Minder verzadigde kleuren worden dus feller aangestuurd en om te compenseren voor de te heldere subpixels worden ander pixels juist veel minder aangestuurd. Hierdoor ontstaat een schaakbordpatroon van heldere en donkere pixels. Dat is goed te zien op onderstaande foto's; links zie je hoe de pixels normaal worden aangestuurd en rechts zie je hoe de pixels worden aangestuurd met kijkhoekverbetering ingeschakeld.
De structuur van de foto's is ook prima met je eigen ogen te zien en doet dus afbreuk aan de beeldkwaliteit. Als je echter vanaf een wat grotere afstand kijkt, valt de structuur al snel minder op en van veraf is die helemaal niet meer te zien. Hoe goed deze techniek in theorie ook werkt, in de praktijk valt het effect ervan tegen. Bij zeer verzadigde kleuren is er, zoals verwacht, geen enkel verschil te zien, maar ook bij minder felle kleuren is het verschil erg klein. Als we naar de foto in het midden van het testbeeld kijken, zien we slechts een subtiele verbetering van de kleuren. Het verschil is zo klein dat het onder normale omstandigheden eigenlijk niet opvalt.
Sony KD-55X7055
Ook de televisie van Sony maakt gebruik van een VA-paneel en dus zien we hier zeer vergelijkbare kijkhoeken. Onder een hoek krijgt het beeld minder contrast, de helderheid neemt af en de kleurverzadiging loopt duidelijk terug. Wel zien we dat de kleuren onder een hoek een tikje warmer worden. Het verschil is echter zo klein dat we hier niet mee zitten.
De uniformiteit vinden we bij de televisie van Sony het beste. Toch valt ook hier nog wat op aan te merken, want de hoeken zijn behoorlijk donker en ook is het beeld bij de boven- en onderrand duidelijk minder helder. De zwartweergave is voor een lcd-tv niet slecht en ook onder een hoek blijft de helderheid van zwart binnen de perken.
LG 55NANO816
Als enige in deze test maakt de televisie van LG gebruik van een ips-paneel. Deze lcd-variant staat bekend om de relatief goede kijkhoeken, maar een wat mindere zwartweergave en, daarmee samenhangend, een lager contrast. We zien dat de kleurverzadiging onder een hoek inderdaad prima is, maar de door LG gebruikte backlight straalt veel meer licht naar voren uit dan naar de zijkanten. Hierdoor is het beeld onder een hoek een stuk donkerder dan bij de andere televisies uit de test.
De uniformiteit is redelijk goed voor elkaar bij LG, maar in het midden van het beeld is duidelijk een wat helderdere plek te zien en een stukje boven het midden is het beeld wat donkerder. LG heeft getracht om de mindere zwartweergave van ips te verbeteren door het toepassen van local dimming. Het scherm is in de breedte verdeeld in zes zones, die onafhankelijk van elkaar aangestuurd kunnen worden. Op de foto van het zwarte scherm zien we dat alleen het middelste gedeelte, met de witte tekst, door de backlight wordt verlicht, waardoor er een verticale band over het scherm loopt. Onder een hoek is dit nog duidelijker te zien doordat zwart nog lichter wordt. Wat ons betreft is local dimming met zes zones redelijk nutteloos en doen de duidelijk zichtbare zonegrenzen meer kwaad dan goed.
Metingen en hdr
Van alle metingen is de ANSI-contrastmeting een van de belangrijkste als graadmeter voor de waargenomen beeldkwaliteit. Oledtelevisies hebben, in een verduisterde kamer, een oneindig hoog contrast, doordat zwart perfect kan worden weergegeven. De zwartweergave bij lcd-televisies is veel minder goed, waardoor het contrast veel minder groot is. Bij lcd-modellen is het contrast van de types die met een VA-paneel zijn uitgerust, over het algemeen weer een stuk beter dan van de tv's met een ips-paneel. Dat is goed te zien in onderstaande grafiek.
ANSI Contrast
Televisie
Gemiddelde contrast in verhouding (hoger is beter)
Als enige maakt LG gebruik van een ips-paneel en dat betekent dat de contrastverhouding een stuk minder gunstig uitvalt dan bij de andere televisies. Met onze SpectraCal C6-colorimeter en Calman-software hebben we bij alle televisies het contrast gemeten in de stand met de beste kleurweergave, maar bij LG leverde dat een lagere score op. Als je deze tv namelijk op Levendig zet, bedraagt het ANSI-contrast 1091:1. Alleen is het beeld in deze stand belabberd wat kleurweergave betreft.
De televisies van Sony en Hisense zijn op het gebied van contrast erg aan elkaar gewaagd en presteren zoals je van een tv met VA-paneel mag verwachten. Het door Samsung gebruikte paneel doet het zeker niet slecht, maar wel duidelijk minder goed dan die van Sony en Hisense. Overigens presteren alle geteste televisies op het vlak van contrast flink minder dan een oledtelevisie, maar die zijn dan ook veel duurder.
Bij de metingen aan de kleurweergave is de meting van de grijstinten het belangrijkst. Als alle grijstinten namelijk zonder kleurzweem worden weergegeven, zal het grootste deel van de kleuren ook correct worden weergegeven. Bovendien kun je aan deze meting zien of alle tinten met de juiste helderheid worden weergegeven. Als dit niet het geval is, gaan er details in beeld verloren.
We zien dat de Samsung de beste kleurweergave van alle geteste modellen heeft. Met een gemiddelde ΔΕ2000 van 2,2 blijven de afwijkingen keurig onder de grens van 3, waarbij afwijkingen zichtbaar beginnen te worden. LG en Sony zitten met een ΔΕ2000 van respectievelijk 3,2 en 3,4 net boven die grens. Dat is zeker in deze prijsklasse nog altijd een prima prestatie. De televisie van Hisense heeft een gemiddelde ΔΕ2000 van 7,1, waardoor de kleurafwijking goed zichtbaar is. Er zit te veel blauw en te weinig groen in het beeld.
Ook als we naar het gammaverloop kijken, presteert de Hisense het minst van allemaal. De gemiddelde gamma is 2,4, waardoor het beeld wat donkerder wordt weergegeven dan zou moeten. Ook de tv van Samsung is een tikje te donker, met een gemiddelde gamma van 2,3. De Sony en LG tonen allebei een voorbeeldige gammacurve met een gemiddelde van 2,2: exact zoals het hoort.
Om een goed beeld te krijgen hoe de weergave van kleur in de praktijk is, hebben we de kleuren gemeten aan de hand van de colorchecker, een testkaart die ook in de fotografie wordt gebuikt om de kleurreproductie te controleren. Op deze kaart zijn veelvoorkomende natuurlijke kleuren gebruikt, zoals huidtinten.
Bij deze meting scoort de Sony het best, met een gemiddelde ΔΕ2000 van slechts 1,2. Op de voet gevolgd door de Samsung met 1,4. De LG komt uit op een ΔΕ2000 van 2,8 gemiddeld, iets minder goed, maar nog altijd prima. Hekkensluiter is opnieuw de tv van Hisense, met een ΔΕ2000 van 6,2, waardoor kleurafwijkingen met het blote oog goed waarneembaar zijn.
Hdr
Van de hdr-weergave hoef je je niet veel voor te stellen in deze prijsklasse. Geen van de geteste modellen weet een piekhelderheid te produceren die hoog genoeg is om indruk te maken. Tel daarbij op dat de zwartweergave van deze televisies ook te wensen overlaat, en je kunt een hdr-weergave verwachten die er niet of nauwelijks beter uitziet dan beelden met een standaard dynamisch bereik.
Vooral de maximale helderheid van de Samsung-televisie is aan de lage kant voor hdr-beelden. Met slechts 247cd/m², gemeten in de filmstand, valt aan niets te zien dat er hdr-beelden worden weergegeven. Met 312cd/m² doet de Hisense het niet veel beter. De Sony weet maximaal 421cd/m² te produceren en dat lijkt op papier een stuk beter dan bij Samsung, maar alsnog levert die waarde bepaald geen overtuigende hdr-weergave op. De tv van LG is uitgerust met local dimming. Dankzij de zes afzondelijke zones kan de piekhelderheid naar 550cd/m² oplopen, maar door de duidelijk zichtbare overgangen van de dimzones ziet hdr op deze televisie er ook niet bepaald mooi uit. Als je local dimming uitzet, blijft er nog maar 320cd/m² over en ziet het beeld er dus net zo uit als bij sdr.
We kunnen dus concluderen dat je deze televisies niet hoeft te kopen voor de hdr-weergave. Het is mooi meegenomen dat er beeld uitkomt als je een hdr-signaal aanbiedt, maar meerwaarde heeft het eigenlijk niet. We hebben voor de vorm de grijstinten gemeten bij hdr-weergave. De televisies van Samsung en Hisense presteren het slechtst, die van Sony doet het een stuk beter en die van LG het best. Toch raden we niemand aan die hdr wil kijken, om deze televisies te kopen. In deze prijsklasse kun je simpelweg geen hdr-tv kopen.
Conclusie
Als je rond de 600 euro uitgeeft aan een 55"-televisie, krijg je letterlijk veel waar voor je geld. Het mag echter duidelijk zijn dat de fabrikanten ergens op besparen om toch nog winst te kunnen maken. Zo produceren alle geteste televisies een beeld als je ze een hdr-signaal voert, maar meer dan dat moet je er niet van verwachten. Er zijn verschillen in de kwaliteit van de weergegeven beelden, maar geen van alle weten ze iets te produceren dat er echt uitziet als hdr.
Wat ons betreft is de tv van Hisense geen aanrader. Het is geen slechte tv, maar de andere merken bieden duidelijk meer waar voor je geld. Zo is de uniformiteit van de backlight bij geen van de geteste televisies perfect, maar de Hisense ziet er duidelijk minder egaal uit dan de rest. Ook het geluid vonden we duidelijk minder, de afstandsbediening werkt niet prettig, de interface vertoont tearing en de kleurweergave kan veel beter.
De televisie van Sony is wel een aanrader en doet het stukken beter dan de Hisense. Hij biedt de beste uniformiteit van de backlight, biedt het hoogste contrast uit de test en heeft ook nog eens een prima maximale helderheid. De inputlag is niet slecht, maar wel de hoogste van de geteste modellen. De afstandsbediening is goed en de interface ziet er prima uit. Wel is het aantal apps beperkt en is er geen mogelijkheid om zelf apps te installeren. Het geluid heeft het hoogste maximale volume uit de test, maar de laagweergave is wat mager.
De Samsung is de goedkoopste televisie in de test en biedt daardoor de meeste waar voor je geld. Wel krijg je in ruil voor de lage prijs reclame in de interface te zien. Zowel wat beeldkwaliteit als wat geluidskwaliteit betreft doet dit model het goed. Zij het met de beperking dat het beeld niet al te fel kan en het geluid niet al te hard. Je krijgt er een goedkoop aanvoelende afstandsbediening met een onduidelijke lay-out bij. Bovendien reageert de tv soms wat langzaam op commando's bij het navigeren door de menu's. De inputlag is erg laag, waardoor deze tv de beste keuze is voor gamers. Let wel op dat dit model slechts twee HDMI-aansluitingen heeft, waardoor je al snel extra hardware nodig hebt als je meer consoles wil aansluiten.
Het model van LG is 100 euro duurder dan dat van Samsung, maar daarvoor krijg je wel verreweg de prettigste gebruikservaring terug. WebOS werkt handig, heeft een groot app-aanbod en laat zich prettig bedienen met de Magic Remote. Het geluid is het beste van de geteste modellen en ook de laagweergave valt niet tegen. Wel klinken de bassen soms wat overstuurd bij het luisteren naar muziek met veel lage tonen. Het door LG gebruikte ips-paneel is duidelijk minder goed in zwartweergave en daar heeft dus ook het contrast onder te lijden.
Wat ons betreft is er dus geen duidelijk aanwijsbare winnaar in deze test. De modellen van Samsung, Sony en LG zijn allemaal aanraders, maar hebben ook allemaal hun zwakke punten. De televisie van Hisense blinkt nergens in uit en heeft te veel minpunten ten opzichte van de concurrentie. De belangrijkste conclusie van deze test is misschien wel dat je voor rond de 600 euro een 55"-televisie in huis haalt die uiteraard op veel punten aanzienlijk minder presteert dan de topmodellen, maar die je wél veel waar voor je geld biedt.
Sorry hoor, maar waarom staat er “ 3,5mm-koptelefoon” in de tabel? Wie trekt er nou een meters lange kabel waar jij of je huisgenoten je nek over kan breken of TV mee kan laten pleuren?
Mochten er hier gebruikers van zijn kan dit nooit meer dan 0,01% van de gebruikers zijn.
Ik gebruik deze anders dagelijks om de actieve stereo speakers aan te sluiten, dus voor mij is het ontbreken hiervan een 100% no go. Ook ondersteunen heel veel tv's (kunst-/softwarematig) geen bluetooth speakers of headsets.
Mocht je de TV van je leven ontdekken, zonder 3,5mm jack, dan kun je altijd nog een DAC met spdif-input en 3,5mm output gebruiken. En voor de bluetooth speakers/headsets kun je een Bluetooth transmitter aansluiten op de TV. (Om maar aan te geven dat overal een oplossing voor is).
Vreemd genoeg zijn er niet zo heel veel kastjes met SPDIF tegenwoordig. En het is altijd jammer als je extra dingen moet aanschaffen terwijl het de fabrikant nog geen euro kost om de aansluiting toe te voegen
Avantree Oasis, Oehlbach BT Evolution, Marmitek boomboom, Sennheiser, Topping E30, S.M.S.L., en da’s nog maar een greep. Wil je nog iets meer dan kom je op Bluesound Node 2i / Powernode 2i, etc.. maar nu hou ik op want als tweaker met koopgrage handjes is het uitermate gevaarlijk dit op te zoeken.
Bijna iedere high end stereo heeft wel een SPDIF ingang omdat dit een preferred medium is voor veel audiofielen (omdat je ontkoppeling hebt doordat het geen elektrisch signaal is, maar licht).
Versterkers van Denon, Marantz, Yamaha, Harman Kardon hebben vrijwel allemaal 1 of meerdere optical ins. Vaak ook nog coaxial in (RCA plug).
Ik heb hier een Denon RCD-N11 staan met 2x optical digital in en een Harman Kardon receiver uit het jaar kruik met 3x optical en 3 keer coaxial.
Daarnaast werken TV's tegenwoordig vaak met HDMI (e)ARC. Voor HT receivers dus preferred ivm multi-channel codecs.
Heb je wel eens geprobeerd met een bluetooth transmitter tv te luisteren? Is niet te doen door de lag. En vertraging instellen lost dat niet op omdat de lag vertraging wisselend is.
Zeker, ik gebruikte eerder een Avantree Oasis voor dat doel. Nu een Bluesound Node 2i. Ik zal niet ontkennen dat er lag is, maar het is minimaal. Het zou irritant zijn als je een mond ziet bewegen op TV en pas een halve seconde later het geluid hoort.. maar zo ernstig was het bij mij niet. Het verschil is nauwelijks waarneembaar. Maar goed, da’s subjectief... en waarschijnlijk ook afhankelijk van de devices die je gebruikt.
Misschien ben ik inderdaad wat gevoeliger dan de meeste mensen. Ik heb een paar keer merkbare lag gehad en dan valt een geringe lag ook meer op. Maar ik denk dat de meeste mensen het bij wat minder dan 500ms ook al wel merken !-)
Dat valt toch best mee? Bij gebrek aan beter gebruik ik soms mijn JBL Charge 3, waarvan ik zeker weet dat er geen support voor aptX (en dus ook geen aptX Low Latency) is. Ik kan er prima films mee kijken hoor.
Maar heeft de TV geen digitale output dan? 3,5mm uit heeft vaak een koptelefoon signaal, wat heel ander output niveau heeft dan gebruikelijk voor input op een versterker. Ik zou eerder digitaal iets als SPDIF gebruiken.
Jawel, maar dan moet er weer een aparte DAC tussen, aangezien mijn (B&O) stereospeakers alleen een analoge ingang (of bluetooth, maar dat blokkeert Sony weer softwarematig op mijn 2017 model) hebben. En als je er dan een externe DAC tussen zet, kan je het volume niet meer regelen met de afstandsbediening van de tv, decoder of appletv. Bovendien is de ingebouwde DAC van sony best oke.
Ik heb z'n Sennheiser RS..
Vraag me wel af waarom er anno 2021 geen betere oplossing is dan 3.5mm of digitale of optische SPDIF (uit 1983?).
Zou zoiets niet via USB kunnen?
Wat maakt een oplossing via USB beter dan een oplossing via 3.5mm of digitale/optische SPDIF? Dat het ouder is lijkt mij toch geen argument, als het werkt dan is dat toch prima?
Ja die metingen tonen aan dat er minder vervorming is, maar je moeten metingen wel met een beetje context zien.
Een gewoon audio bestand heeft een resolutie van 16bit/44.1kHz (CD kwaliteit) of 16bit/48kHz (wat gebruikelijker in broadcasting en materiaal met beeld erbij). Dat levert een dynamiek op van ongeveer 96dB.
De vervormings artefacten die je hier ziet zijn lager dan -110dB. Een beetje afhankelijk van de implementatie van de DAC zal je die vervorming helemaal niet horen omdat die verborgen zit in de ruisvloer. Daarnaast kan je jezelf afvragen of je dat nog wel hoort. Laat staan of je er een voorkeur aan kan hangen.
De S/PDIF meting is de enige die er significant uitspringt met close in waardes van -96dB. Die waardes zijn inderdaad redelijk slecht, maar USB hoeft daar niet bij te helpen. Bij S/PDIF stuur je de clock mee met de data, als die klok veel jitter bevat, tja dan krijg je dit soort resultaten. Bij USB gebruik je de clock van het aangesloten apparaat, maar als die net zo slecht is dan krijg je net zulke slechte jitter problemen.
Dat is wel een heel specifieke gebruikerscase, waarbij de conclusie vooral is dat USB niet slechter hoeft te zijn dan SPDIF. Voor een koptelefoon zie ik de meerwaarde niet zo van USB. Als je ook nog ziet hoeveel prima werkende koptelefoons er nog zijn met een 3.5mm aansluiting ben ik toch blij dat er anno 2021 nog allerlei apparaten worden gemaakt waar je die kunt gebruiken.
[Reactie gewijzigd door sampoo op 22 juli 2024 17:33]
Het is echt dan ook in een niche markt dat die discussie zich afspeelt, vooral wanneer er DAC's in gebruik zijn.
En het is dan ook letterlijk en figuurlijk in deze discussie: het zit tussen de oren...
Wat maakt een oplossing via USB beter dan een oplossing via 3.5mm
Kwaliteit van voeding en DACs, zeker op moederborden is dat nogal eens een issue. Af en toe lees je toch verhalen van iemand die muisbewegingen over de speakers hoort.
Iets anders dan 2.0 wordt ook lastig over een enkele 3.5mm poort.
Op telefoons zit ook al geen 3.5mm, maar USB is vaak wel beschikbaar.
Ander voordeel van USB is dat er stroom en data over kan, wat bijvoorbeeld digitale volume controls mogelijk maakt.
In het geval van een draadloze oplossing als de Sennheiser RS sla je de DAC en ADC over.. en misschien kan het basisstation zelfs USB powered zijn.
of digitale/optische SPDIF?
Kosten, neem ik aan. Ook hier is zelfs raw 5.1 niet mogelijk voor zover ik weet.
Op telefoons zit ook geen SPDIF.
[Reactie gewijzigd door Olaf van der Spek op 22 juli 2024 17:33]
Ik vraag me af of je iets beters kunt verzinnen dan jack voor analoge audio (USB zeker niet). En SPDIF/Optisch heeft als voordeel dat je kabel heel lang kunt maken zonder allerlei poespas en geen ellendige groundloops oid hebt. Ik ben old-school: toslink/jack ftw. HDMI is doffe ellende (als mijn Shield opstart en de TV is al aan, dan werkt CEC niet totdat ik de input van de tv verander, ARC is beperkt (moet je weer e-arc gaan doen). Al met al zie ik het nut tot veranderen hier niet in. Zeker niet naar USB wat zo dramatisch complex geworden is met de komst van USB3 en de ondersteunde standaarden...
Handig als dat geen ARC ondersteuning heeft, en je wilt van wat de TV zelf afspeelt het geluid doorsturen.
Ik zou bij gebrek aan een 3,5mm aansluiting eerder kijken naar een DAC om van optisch stereo geluid analoog geluid te maken (line level of koptelefoon versterkt, net wat nodig is). Is een extra (dom, goedkoop) apparaat, maar kan voor bepaalde use cases (draadloze headphones met enkel een 3,5mm ingang, oude receivers zonder digitale ingangen) een uitkomst zijn.
[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 17:33]
Zijn ook veel oplossingen voor mensen met gehoorproblemen die via de 3,5mm jack werken. Het is gewoon handig dat deze optie er is, ook als je bijv nog een mooi setje stereo speakers hebt staan, die kun je dan ook gewoon nog blijven gebruiken.
Ik weet nog wel dat er een generatie Philips TV's was waarin het koptelefoon volume niet via de 'normale' volumeknoppen bediend werden, maar via een verborgen instelling in de geluidsinstellingen. Waardeloos was dat . Steeds een menu induiken om je volume aan te passen. Maar dat zal nu wel beter zijn haha.
Dat is nog steeds zo (TVs uit 2017&2019) Het is wel te vinden in het "snelmenu" maarja... via het menu is het niet snel, dat zou met een knop moeten zijn.
En niet alleen voor 3.5mm geld dat, dat zelfde probleem heb je ook met optische audio, dat volume moet je helemaal via de versteker/soundbar bedienen (voor de optische verbinding zit daar waarschijnlijk een soort van logica in alleen vind ik het niet handig).
[Reactie gewijzigd door FrankStar op 22 juli 2024 17:33]
Optisch /digitaal is inderdaad niet manipuleerbaar qua volume. Dat wordt altijd bij de (een) Digitaal-Analoog conversie gedaan... en die moet altijd érgens plaatsvinden (geluidsgolven = analoog). Als je met een bluetooth hoofdtelefoon het hele pad digitaal houdt (bijvoorbeeld TV settopbox HDMI -> AVR -> TV HDMI -> Bluetooth transmitter SPDIF), betekent dit dus dat je pas op de hoofdtelefoon zélf het volume kunt regelen. Als je dus op één van je apparaten het volume wilt regelen, dan heb je een extra DA -> AD conversie en dus kwaliteitsverlies.
betekent dit dus dat je pas op de hoofdtelefoon zélf het volume kunt regelen.
Bluetooth heeft hier gewoon protocollen voor zodat je op de host ook gewoon het volume kunt regelen.
Als je dus op één van je apparaten het volume wilt regelen, dan heb je een extra DA -> AD conversie en dus kwaliteitsverlies.
Nee, wat het doet is het stuurt dan de volume setting die de host heeft dan door naar de headset of speaker die dan het volume aanpast, daarom zit er vrij weinig latency im het aanpassen van het volume. Dat gebeurd namelijk op het afspelende apparaat.
Je kunt doen wat je wilt qua volume, maar de eentjes en nulletjes die over het digi lijntje gaan blijven hetzelfde. Dat was eigenlijk mijn punt, enigszins kreukelig verteld. Het feitelijke volume wordt pas aangepast op het apparaat dat een DA-conversie doet, in mijn voorbeeld de hoofdtelefoon. De ‘handeling’ van het aanpassen van dat volume kan inderdaad vaak ook op een ander apparaat. (Met wisselend resultaat trouwens... mijn ervaring is dat je dit nog het beste kunt doen op het station dat daadwerkelijk de DA-conversie doet, in mijn voorbeeld de hoofdtelefoon).
Echter, wanneer je in de keten nóg een DA-conversie hebt (bijvoorbeeld een versterker welke geen optical-out heeft), dan is daarop het volume vaak ook nog te regelen. (Soms is dit echter ook ‘fixed’ als er gebruik wordt gemaakt van een line-out).
En ja, extra DA -> AD conversies in de hele keten zorgen wel degelijk voor kwaliteitsverlies.
Ja oke maar dat is niet het punt waar ik op inhaakte:
Als je met een bluetooth hoofdtelefoon het hele pad digitaal houdt (bijvoorbeeld TV settopbox HDMI -> AVR -> TV HDMI -> Bluetooth transmitter SPDIF), betekent dit dus dat je pas op de hoofdtelefoon zélf het volume kunt regelen.
Dat is niet het geval. Afhankelijk van hoe je het hebt aangesloten kun je op andere plekken in het pad het volume al regelen. Zo kan ik op mijn iPhone het volume regelen van een YT filmpje (AirPlay) die via de AppleTV (HDMI) naar m;'n TV wordt gestreamd die dan naar audio systeem (HDMI) gaat, maar kan ik dit ook doen met de remote van de AppleTV, remote van de TV en remote van het audio systeem.
Het is allemaal Metadata naast het digitale signaal wat allemaal netjes wordt verwerkt en doorgezet door de tussenliggende apparaten.
Klopt, mijn woorden “dat je pas op je hoofdtelefoon zelf het volume kunt regelen” had moeten zijn: “dat pas op de hoofdtelefoon zelf het volume wordt aangepast”. Het is een verschil tussen het fysieke regelen (dat kan op meerdere apparaten) en de feitelijke aanpassing (bij de DA conversie op de hoofdtelefoon).
Dat is vast omdat dit meer als analoge line-out bedoeld was dan voor het gebruikt met een koptelefoon.
Ik kan me ook nog wel herinneren dat wij vroeger een televisie hadden waar er een menuoptie was of je het wel of niet met de volumeknop kon worden bediend.
'3,5mm-koptelefoon' is niet zo gelukkig gekozen als term, het gaat natuurlijk om een 3,5mm-jackplug. Daar hoef je niet per se je hoofdtelefoon aan te hangen. Veel relevanter is een (analoge) versterker om hiermee te gebruiken, zodat je veel betere geluidskwaliteit kunt realiseren dan de ingebouwde luidsprekers.
Dan wordt het toch wel tijd voor een nieuwe versterker. Al meer dan 10 jaar zitten er HDMI poorten op de versterkers, waardoor je een veel betere ervaring krijgt dan via de 3,5mm Jack.
Kijk, dat is natuurlijk altijd subjectief. Of iets je het geld waard is is heel persoonlijk, ik kan niet in jouw portemonnee kijken.
Maar feit is wel dat je met zowel toslink als HDMI een veel beter signaal krijgt naar je versterker dan via de 3,5mm poort. Die poort kan sowieso alleen stereo, terwijl je met de moderne poorten ook 5.1, 7.1, 7.2 of zelfs Atmos kunt outputten van je TV naar je versterker. Wanneer je je versterker bij je TV gebruikt, zeker een moderne smart TV met HDR, dan biedt dat wel een meerwaarde. En dan heb ik het nog niet over HDMI-CEC en dat soort toepassingen. Waar jij je versterker apart aan moet zetten en dus een extra afstandsbediening nodig hebt is dat bij een moderne versterker automatisch.
Mij is dat wel een upgrade waard, jou blijkbaar niet. Je hebt blijkbaar of genoeg aan wat er uit een 3,5mm Jack komt of je bent je niet bewust van de verschillen. Hoe het ook zij, het is voor iedereen de overweging waard om te upgraden wanneer ze een dergelijke oude versterker hebben. De conclusie voor die overweging zal voor iedereen anders zijn.
[Reactie gewijzigd door cmegens op 22 juli 2024 17:33]
Dus mijn reactie is subjectief op jouw subjectieve reactie om dan vervolgens een subjectieve reactie te plaatsen.
Gaat goed vandaag.
Al snap ik je punt nu wat beter door het objectieve middenstuk.
En dat laatste stuk. Het is het me niet waard. Ik ben tevreden met het geluid.
En ik ken de verschillen in beleving door een nogal grote audiofragmenten in mijn vriendenkring.
Gaat zeker goed! Echt heel vreemd dat in reacties onder een nieuwsartikel er subjectieve commentaren worden geplaatst. Volgens mij is dat juist waar dit voor is, maar ik kan het fout hebben?
Daarbij wel de vraag: Als een versterker met 3,5mm jack voldoende voor je is, waarom dan een nieuwe TV? Die is dan toch ook nog goed genoeg om jaren mee te kunnen? Ik bedoel, we hebben het hier over 4K smart TV's met alle nieuwste snufjes (binnen budget), waarvan jij er met jouw randapparatuur allemaal geen gebruik van maakt?
Mijn redenatie is dat als je je home cinema gaat upgraden met een nieuwe TV je ook automatisch je randapparatuur bekijkt of deze nog bij de tijd is en bij de nieuwe TV past. En dan is het toch vreemd dat een dergelijke nieuwe TV via de 3,5mm aan een versterker hangt, terwijl deze veel meer mogelijkheden heeft.
Waarom een nieuwe tv? Misschien omdat de oude het na 20 jaar begeven heeft en ze die modellen van toen niet meer verkopen? Misschien een grotere woonkamer na een verhuizing en zit men verder van de tv af?
Beeld en geluid zijn ook wel twee heel verschillende dingen en het is helemaal niet zo automatisch om randapparatuur maar te vervangen omdat het niet meer bij de tv kleurt.
Niet iedereen heeft behoefte aan digitaal surround of 5 randapparaten die alleen maar via HDMI 2.1 aan te sluiten zijn middels een receiver.
En misschien geloof je het niet, maar sommige mensen hebben simpelweg niet de financiële middelen voor luxe-producten als receivers.
99.9% van alle platte tv's hebben slecht geluid. En als dat te verbeteren is met een oude maar goede stereoreceiver, waarom dan niet?
Inderdaad. Bovendien zitten we al in de “betaalbare” categorie.
Je zou kunnen zeggen dat het ontbreken van analoge audio out ( zeg 3.5 of tulp) sowieso gek is. In het duurdere segment zou je kunnen beargumenteren dat die doelgroep ook wel een arc receiver heeft staat. (Al ben ik het ook niet eens met dat laatste)
Nonsens. Een verrsterker is per definitie iets dat lang mee gaat. Ik kijk hier al bijna 15 jaar tegen een H/K receiver aan en dat ding doet het nog prima. De grap is ook dat mijn hele DJ setup ook het beste werkt met analoge verbindingen. Zodra je iets over USB gaat doen stijgt de latency.
Wat jij hier roept is meegaan in planned obscolescence van de fabrikanten. Dikke lul drie bier! Ze proberen dat op allerlei manieren en steeds heeft het een andere naam. Het is allemaal lekker efficient, vooral voor de aandeelhouders.
Het feit dat er nog altijd discussie is over wat nu betere audio geeft bijvoorbeeld - analoog of digitaal, zegt meer dan genoeg. Audio is allang uitontwikkeld en alles dat je er mee doet buiten neutrale weergave is eigenlijk grote onzin. Ik snap dat dat wat minder goed ligt bij de afdeling marketing, maar ja, wie dient hier nou wie?
We hebben hetzelfde gezien met DVI, met de 3.5 jack op Apple producten, en met eigenlijk bijna alle andere zogenaamd legacy aansluitingen. Die zijn niet legacy. Kijk, de CD ROM en de floppy, dat is oud nieuws ja. Maar de rest? Zelfs van SCART kan je nog zeggen dat het zinvol is om te hebben (en bestaat gelukkig ook nog). Het is bijzonder dat fabrikanten ons 'opleggen' dat oude apparatuur niet meer bruikbaar is, puur omdat ze een stekkertje niet willen solderen. Willen - want noodzaak is nog nooit echt plausibel gemaakt.
[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 17:33]
Helemaal eens! Heb hier een 18 jaar oude Marantz (waarvan 10 jaar in mijn bezit), en loopt als een tierelier. Ik gebruik alleen de optische ingangen, en schakelen van bron doe ik wel met mijn Harmony. Heel slim van de audio-industrie natuurlijk, om te zorgen dat mensen een nieuwe versterker 'nodig hebben' bij elke nieuwe HDMI-standaard, maar ik doe er niet aan mee.
Zie hierboven van @christopher72 TOS link /SPDIF naar tulp out: levert zeer waarschijnlijk ook een betere geluidskwaliteit op, want geen goedkoop prutsversterkertje, slechte contacten en dun draadje met lange analoge signalen. Ik heb er een van €15.- die zo goed beviel dat ik hem ook op andere plaatsen heb ingezet.
3,5mm-koptelefoon' is niet zo gelukkig gekozen als term
Het is heel gelukkig gekozen als term, want het zegt namelijk wat over het audio niveau van de poort. Op een 3,5mm jack poort kunnen verschillende typen signaal, line-out of headset is een heel andere type signaal. Een koptelefoon heeft typisch een impedantie tussen de 32 en 600Ohm (waarbij hogere weerstand veelal bij duurdere headsets het geval is) en wordt dus vooral gedreven door stroomsterkte. Een line-out device heeft meestal een impedantie van 10KOhm. Dergelijke apparaten worden dan ook spannigs gestuurd.
Afhankelijk van het type signaal zit er dus ook een ander type voorversterking in. Een signaal voor een koptelefoon heeft over het algemeen dan ook een hogere mogelijke vervorming (want vermogensversterking op stroomsterkte) dan een Line-out (spanningsversterking).
De koptelefoon uit is dan ook helemaal niet bedoeld om een versterker met line-in aan te hangen, het kan wel, maar de benaming van de poort geeft juist heel goed aan waar de poort voor ontworpen is.
Dergelijke poorten zijn vooral bedoeld voor apparatuur voor slechthorenden (ringleiding) of om direct een headset op aan te sluiten.
Ik ben het met je eens dat dit redelijk niche is en veel gebruikers dit niet of weinig gebruiken.
Voor mezelf sprekend: Wij gebruiken het zeker wel. Ik en mijn vriendin wonen in een appartement waarin de woonkamer ook als mijn werkkamer fungeert, zeker nu in thuis werk (docent, veelal online lessen). Dus het is prettig dat mijn vriendin met hoofdtelefoon toch TV kan kijken, zonder dat ik of studenten het geluid horen. Daarnaast heeft zij met hoofdtelefoon op minder last van mijn geluid. Er zijn dus zeker wel mensen die het waarderen.
Veel mensen met hoortoestellen hebben een tv-kastje wat meestal alleen met 3,5mm aangesloten kan worden. Dus in dat opzicht is het wel degelijk handig om te weten. Ding is wel dat de TV dan wel op beide kanalen moet zenden, want anders hoort de rest niks meer.
Ik heb zelf ook zo'n aansluiting nodig. En volgens mij is er ook nog geen hoortoestel wat 3d-geluid kan afspelen, dus vooralsnog is alles gewoon stereo-geluid en dan voldoet het prima.
[Reactie gewijzigd door Martinspire op 22 juli 2024 17:33]
De 3,5mm plug is wel een beetje aan het verdwijnen hoor. Zoals hierboven gesteld wordt kan Widex tulp en optisch en mijn Phonak lust optisch en 3,5mm.
Met 'HD Audio' en meer van dat soort truken wordt de goede oude 3,5mm aansluiting voor gehoorapparaten te beperkt.
Daarnaast krijgen steeds meer gehoortoestellen zelf de mogelijkheid om via Bluetooth te koppelen. Dat werkt nu nog vaker niet dan wel, maar dat zal met een jaar of 2 toch ook opgelost moeten zijn.
Bluetooth.. nee nou dat werkt altijd perfect... not. ( sync is voor sommige vooral goedkope apparaten niet zo best... 3,5 mm plug heb je wel een kabel nodig, maar niet van deze issues.)
maar extra opties zijn wat mij betreft erg fijn.
Die 3,5mm zijn ook de kosten niet als er toch al stereo speakers in de tv zitten en bij een tv is er ook ruimte zat om de aansluiting in te verwerken, dus lekker er op laten zitten. Als je het niet nodig hebt, heb je er ook geen last van. Handig dat het in de tabel staat voor de mensen die het wel willen gebruiken.
Aansluitingen zijn altijd nog wel een warboel. Ik heb niet het idee dat er 1 meer verdwijnt dan de ander. SPDIF is ook weer niet op de nieuwe consoles en 3,5mm niet meer op mobieltjes (al kun je via USB nog wel wat doorlussen).
Het ging me er meer om dat slijkie ervan uitging dat niemand extra audio-uitgangen gebruikte terwijl het aantal mensen met een hoortoestel toch wel toeneemt.
Het hangt er ook sterk vanaf wat voor hoortoestel je hebt. De wat duurdere hoortoestellen (zoals een Phonak) zal vaak wat meer ondersteunen dan de simpele. Maar ook het implantaat van mijn zus werkt nog niet helemaal draadloos.
Bluetooth is natuurlijk handig, maar niet feilloos. Ik heb er in het verleden ook genoeg problemen mee gehad, vooral toen mijn vader hetzelfde toestel had als ik dan ging het elkaar storen. En gezien de ontwikkelingen, heb ik eigenlijk niet het vertrouwen dat het in 2 of zelfs 10 jaar allemaal vlekkeloos gaat werken. Mijn ouders hebben inmiddels alweer nieuwere toestellen, maar ook die klagen nog over wegvallende verbindingen, niet kunnen oppakken van signalen (ze moeten meestal even naar de TV lopen voor ie oppakt) en meer van dat soort grut. Uiteindelijk werkt het wel vaak met een extra kastje, dus heb je sowieso een uitgang nodig. Of dat nou 3,5mm of iets anders is en het moet maar net compatible zijn met je TV. Kijk je naar nieuwe toestellen, dan zie je dat SPDIF weer niet heel populair is.
HD Audio op hoortoestellen klinkt leuk, maar zolang ze nog steeds een beperkt aantal kanalen doorsturen (want dat vreet minder batterij), ga je de komende 5 jaar ook nog niet veel profijt hebben van je aansluitingen. En ik verwacht eigenlijk niet dat we snel toegaan naar een tijd waar je direct contact maakt met je TV, want fabrikanten verdienen teveel aan kabels en speakersets om het allemaal lekker draadloos te gaan regelen.
Laat ik voorop stellen dat ik het met je eens ben dat meer aansluitingen beter is, zodat meer usecases bediend kunnen worden.
Ik wilde alleen maar aangeven dat in hoortoestellenland connectiviteit juist een aandachtspunt is op dit moment en dat daarmee de noodzaak voor een 3,5mm aansluiting wat minder wordt.
Is dat niet veel meer SPDIF (optisch) dan via 3.5mm tegenwoordig?
Mijn ouders hebben het in de winkel getest dat de TV via SPDIF en de ingebouwde speakers tegelijkertijd geluid geeft. Of dat je dit ergens kunt instellen. Ze willen nog met meerdere mensen TV kijken en er is er maar 1 met een gehoortoestel.
Mja er zijn natuurlijk verschillende aansluitingen, maar ik heb het idee dat SPDIF alweer aan populariteit aan het verliezen is. Zo zit het ook niet meer op de nieuwe consoles. Dat is allemaal HDMI of USB aan het worden.
Maar zoals ik al aangeef, ik gebruik het zelf ook met een Philips TV thuis en dan heb je gewoon 2 uitgangen die tegelijk actief zijn met ook een eigen volume-stand. Dus de aansluiting zelf maakt niet veel uit.
Ik bedoelde meer dat er genoeg mensen nu zijn die wel 3,5mm gebruiken en dat je die dus niet zomaar kunt verwijderen. Mensen zonder handicap vergeten nog wel eens dat er een hele bevolkingsgroep is die toch wel gebruik maakt van bepaalde zaken.
Een 3,5mm is wel kleiner dan scart en tulp, dus ik snap wel dat ze kiezen voor de kleinste aansluiting. En ja er zijn natuurlijk apparaten met meer of minder aansluitingen, maar in principe is een 3,5mm vrij gemakkelijk (ook voor ouderen) en qua kwaliteit ook voldoende. Ik verwacht niet dat hoortoestellen binnenkort meer gaan eisen.
Tulp kun je natuurlijk makkelijk converteren naar 3,5mm. Verder is scart natuurlijk gewoon hetzelfde als tulp met alleen koppeling naar de geluidsconnectoren.
3,5mm is populair omdat het dan tegelijk hoofdtelefoon- en analoge line-out is. Eén analoge connector vinden TV-fabrikanten namelijk tegenwoordig wel genoeg. Elektronisch is er geen verschil natuurlijk, maar als je tulpstekkers monteert krijg je het de consument niet uitgelegd die als hoofdtelefoonaansluiting te gebruiken.
Bij het kastje van vroeger kreeg je de converter er gewoon bij. Ik ga ervan uit dat er best wat mensen zo gebruik van hebben gemaakt.
Tegenwoordig kan dat net zo simpel.
Als ik de tvplay van Widex binnenkrijg zou ik dat eens kunnen checken. Staat inmiddels in bestelling. Al zal ik hem via spdif aansluiten.
Eindelijk geen kastje meer om de nek, of ringleiding langs alle plinten.
[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 22 juli 2024 17:33]
Ik heb een goedkoop Chinees versterkertje van 20 euro aangesloten op die uitgang met het formaat van een luciferdoosje, en daaraan twee piepkleine speakertjes. Beter geluid dan de tv en het kost geen drol, maar die uitgang was daardoor wel essentieel! En wat ik hier ook lees, draadloze hoofdtelefoonstations.
In mijn geval is studio monitor op aangesloten
Dus het wordt nog wel gebruikt maar dat is uiteraard met uitzonderlijke mensen die dat nog effectief nodig hebben zoals ik.
Een koptelefoon aansluiten lijkt me niet erg handig inderdaad. Al gaat er niemand zijn nek over breken als de eigenaar alleen is/woont.
Maar ik gebruik het mini-jack port van de TV wel eens om er speakers op aan te sluiten (in de rare gevallen dat ik iets consumeer wat niet op de media-pc word afgespeelt). Niet iedereen heeft een HDMI-arc receiver setup oid.
Ik heb een tijdje gegamed op een tv met koptelefoon. Ik had teveel lag in het geluid op de bluetooth-headset die ik destijds had, en de console had geen andere verbindingsopties. Toen heb ik een tijdje een bedrade koptelefoon aangesloten gehad op de tv en dat werkte qua lag perfect, maar was op alle andere vlakken inderdaad waardeloos: aansluiting zat achterop en naar achter gericht, dus de stekker er in krijgen was een worsteling gezien de tv aan een muurbeugel hing, het struikeldraad was inderdaad ook lastig, én je moest hem eruit halen om weer geluid uit de speakers te krijgen (simpelweg een andere output kiezen werkte niet).
Hier thuis hebben we 50% van de tijd een 3,5mm koptelefoon in de TV steken met een 3 meter lange kabel. Werkt perfect en we zouden niet zonder willen omdat niet al onze koptelefoons Bluetooth hebben.
De 3,5mm aansluiting is ook de meest praktische manier om een analoge versterker aan te sluiten op je TV, wat zeker bij goedkopere TV's een belangrijke overweging is. Ik gebruik een Denon versterker zonder digitale inputs en dit is de manier hoe ik mijn TV er op heb aangesloten.
Waarom is dat zo raar. Ik heb een PC speakersetje bij mijn TV en die heeft alleen 3.5 mogelijkheden. Die kan ik nu niet aansluiten omdat mijn Samsung TV niet een 3.5 heeft. Ik heb nu een optical to aux converter gekocht.
Toch is deze 3.5 jack aansluiting heel handig voor slechthorende mensen. Hier kan een draadloze koptelefoon op aangesloten worden en bij Sony kon je dit zo instellen dat de speakers ook nog werken zodat de partner gewoon naar de speakers kan luisteren. Mijn schoonouders jaren lang plezier van gehad.
Ik ga je niet achterlijk noemen...wel ga ik zeggen dat je die getallen echt heel random uit de lucht plukt en ik denk dan ook dat je er behoorlijk ver vanaf zit.
Als voorbeeld, en onder zijn er meerdere die dat zeggen, gebruik ik de 3.5,mm aansluiting om naar onze analoge versterker te leiden, met alleen tulp ingangen. Er komt ooit een nieuwere versterker zodat we optical aansluitingen kunnen gebruiken, maar tot dan is dit voor ons dus een nogo als de TV die niet hebt.
Ik denk dan ook dat je vooral uit gevoel spreekt en niet uit data.
Dit is de feature die ik het hardste mis van allemaal. Geen enkel sound bar die ik heb getest werkt goed via de draadloze opties (lag of vaak moeten opnieuw verbinden).
Nu gebruik ik een omvormer die van optische audio uitgang naar een 3.5mm poort omvormt. En dat is het enige wat goed werkt.
Old-skool mensen zoals mijn vader willen altijd alles bedraad via 3.5mm of nog liever 6.3mm jack want dat is "beter". Waarom dat beter is vermeldt de geschiedenis niet, maar punt is dat er dus nog mensen die dit doen
Motion en HDR. Met name dat laatste maakt het grootste verschil tegenwoordig. Hiervoor heb je (bij lcd's) goede local dimming nodig (FALD), een hoge piekhelderheid en een breed kleurenbereik. Je kan het simpelweg als volgt verdelen (ik neem Samsung even als voorbeeld):
Instap SDR tv's (TU70/80)
+ WCG (TU85/Q60T)
+ 120Hz (Q70T)
+ FALD instap HDR (Q80T)
+ FALD HDR (Q90/95T)
OLED
Enkel een WCG geeft je iets meer kleuren bij HDR, maar is vaak het prijsverschil niet waard, omdat de rest van de hardware niet toereikend is. 120Hz panelen hebben doorgaans betere reactietijden, kunnen meer frames invoegen met BFI of interpolatie en maken 24p vrij van judder. Vanaf FALD VA tv's begint HDR meerwaarde te krijgen en wordt de impact (dimming, helderheid) trapsgewijs groter/beter. Kort gezegd zou ik zo min mogelijk uitgeven voor SDR, tenzij motion zeer belangrijk is en anders meer uitgeven voor HDR prestaties. Alles wat een beetje tussen de upper-midrange (Q80T) en instapseries (TU70) invalt is het eigenlijk net niet (voor HDR). OLED's kan je indelen bij de FALD HDR tv's en wellicht daar nog boven.
De wat duurdere (LCD) modellen zullen verder wat beter omgaan met reflecties, betere upscaling hebben, effectievere motion interpolatie opties, kijkhoekfilters, HDMI 2.1 (features) etc.
[Reactie gewijzigd door benbaba op 22 juli 2024 17:33]
Ik ben eerlijk gezegd geschrokken van de recensies van de beeldkwaliteit. Ik ben bij de buren eens naar de thuisbioscoop geweest. Reuze werk om de kamer zwart te maken, dus vrijwel onleefbaar voor iets anders, speakers in te bouwen enz. voor te veel werk... todat de film begon!
Dat wilde ik ook wel, maar dan in de woonkamer. Een TV gebruik ik om films te zien. Dat doe ik met een OLED scherm in een donkere kamer, en een audiofile stereo. Ook als je daar de zon op ziet gaan, wil je niets anders meer!
Maar als je voornamelijk praatprogramma's en het nieuws kijkt of de kamer vol verlicht laat, b.v. omdat je partner een boek leest of simpelweg voor het gemak, dan kan je wellicht net zo goed een goedkope TV nemen en het geld uitsparen... Dit is ook lastig in een winkel te zien (want meestal te helder verlicht), als COVID het toelaat zou ik eens kijken of je bij vrienden (of mede-tweakers!) eens echt film kunt komen kijken.
- HDR weergave (OLED biedt oneindig contrast, LCD schermen in die prijsklasse bieden hogere helderheid en veel kleinere local dimming zones)
- Meer HDMI aansluitingen en (e)ARC om audio aan een versterker door te kunnen geven
- Betere en vooral meer egale kleuren, al is dit iets wat per model verschillend is
Ik zie TV's in de 600€-klasse vooral als grotere varianten van mijn LCD tv die ik reeds 10 jaar heb. Het enige verschil is de hogere resolutie, maar van alle verbeteringen in de techniek krijg je eigenlijk niks mee. De kiloknallers onder de TV's.
Ik heb mijn Samsung een jaar of vier geleden gekocht en na een paar jaar begon die opeens reclames te tonen. Ik vind die Tizen interface echt super prettig, maar die reclame is voor mij nu echt een dealbreker om ooit nog een Samsung te kopen. Dat is wat mij betreft echt onacceptabel voor een TV, hoe goedkoop die ook mag zijn.
Daar sluit ik me helemaal bij aan.
Je legt de hoofdprijs neer voor een tv (QLed) en ineens krijg je in de interface reclame, die niet uit is te zetten. Je kunt hooguit de gerichte reclame optie uitzetten. Duidelijk ingebakken in Tizen.
Ik weet in ieder geval dat mijn volgende TV geen Samsung wordt als ze het zo door je strot duwen. Ze krijgen zo in principe dubbel betaald. Voor de TV en bovendien de reclame inkomsten.
Ja ,ze zullen wel weer met het argument komen dat zonder de reclame de tv nóg duurder zou zijn.
Maar inderdaad irritant,zou voor mij ook een dealbreaker zijn,enige manier (het zou niet nodig moeten zijn!) is,om ze een mail te sturen dat de volgende tv om deze reden geen samsung meer zal zijn.
Let op hoe snel de reclame verdwijnt als mensen dit in grote getalen zouden doen.
Maar zolang dit niet gebeurt is er volgens Samsung geen enkel probleem....
Piepen op SM ben ik vaak tegen omdat er vaak onzin argumenten worden gebruikt tijdens gedram.
In dit geval zou een mediacampagne richting Samsung wel op zn plaats (en succesvol!) zijn.
[Reactie gewijzigd door nutty op 22 juli 2024 17:33]
het vervelende is, de reclame zit ook op de duurdere Qled's , zoals op mijn Q70R.
Nu stoort het me niet, maar acceptabel is het eigenlijk niet. Ook al omdat zoiets vooraf niet verteld wordt.
Ik begrijp dat je Tizen prettig vindt, maar verdwijnt de reclame als je een externe bron gebruikt (bv. nVidia shield) en de netwerkstekker uit de TV trekt?
De reclame staat in het menu waar je onder andere van bron (of app) wisselt. De reclame zal niet getoond worden als je de netwerkverbinding verbreekt, maar dan werken de apps uiteraard ook niet meer (Netflix, Youtube, Plex etcetera).
Ik wil juist zo min mogelijk externe apparaten aan mijn TV hebben hangen, dat vind ik zo fijn aan mijn huidige setup. Ik heb bijna alles direct op mijn TV draaien, met ondersteuning voor 4K en HDR. CI kaart voor de TV. Geen extra devices, afstandsbedieningen of kabels. Ik heb alleen mijn console en receiver (via ARC) aangesloten. (Ok, stiekem hangt er ook nog een Ziggo Mediabox Next aan, maar die gebruik ik alleen voor HBO series. Zodra ik die in een app op de TV kan kijken gaat daar de stekker uit.)
Als ik een ander device gebruik voor mijn apps (er hangen nota bene al een XBox en een Ziggo Next aan, maar een Shield zou ook kunnen), ben ik dus geen gebruik meer aan het maken van Tizen. Waarom zou ik dan nog een Samsung kopen?
Uiteraard, voor iemand die Tizen of weinig externe apparaten wilt is mijn "oplossing" geen oplossing. Maar dank voor de info, dan kan ik met mijn setup tenminste wel een Samsung kopen.zonder die ellende.
Wel erg spijtig voor je en ik begrijp best wel de logica van minder apparaten en afstandsbedieningen.
En dan in het overzicht ++ voor de interface? Ok.. daar kun je het wellicht slecht kwijt. Maar wat mij betreft hoort een afbreuk als deze rechtstreeks in de samenvattingstabel te belanden, desnoods via een veldje 'bijzonderheden'. (Kun je daar wat mee @Sim?)
Ik sluit me hier bij aan. Voor mij (en ik denk ook veel andere mensen) zou reclame in het menu een dealbreaker zijn. Het zou handig zijn als dit in het overzicht vermeld wordt.
Nooit meer een Samsung voor mij, na een paar jaar droppen ze de support en vallen de apps 1 voor 1 af want ze werken niet meer.
Heb nu een LG, veel betere interface, werkt sneller en fijner en de apps worden continue bijgewerkt. Zal ongetwijfeld een keer stoppen maar ze houden het nu al veel langer bij. Plus er zijn nog eens veel meer apps. (Netflix, Youtube, Plex, Prime, Twitch, etc)
In plaats van, of naast de 3,5 mm aansluiting voor een koptelefoon in deze roundup zou ik het een goede aanvulling vinden om aan te geven of je bij een tv je bluetooth hoofdtelefoon aan kan sluiten.
Nu telefoons veel minder met een 3,5 mm poort beschikbaar zijn heeft het aanbood van goede bluetooth koptelefoons een grote vlucht genomen. Zelf vind ik het een erg prettige ervaring om als ik in gezelschap ben dat iets anders doet met de (bluetooth) hoofdtelefoon op tv te kijken.
Of tulpjes zodat je geen DAC nodig hebt om het aan je analoge versterker te hangen. Klinkt misschien stom maar dat is wel zoals mijn huidige TV aan de stereo hangt en dat werkt prima.
Ik mis toch wel een aantal dingen in deze reviews:
In welke beeldmodus is er getest?
Wat is de pixel response tijd? (1)
Is er hierdoor minder motion blur op de LG met IPS paneel? (2)
Hoe breed is het kleurenbereik?
Bied de dynamische metadata van Dolby Vision en een WCG meerwaarde bij DV content omdat de hardware niet toereikend is?
Kunnen de 60Hz panelen 24p-judder voorkomen (en via welke bron)?
Zijn er motion interpolatie opties en hoe werken die?
Is er een verschil in reflectiefilter of reflectiehandeling?
Is er een wezenlijk verschil in upscaling (beeldprocessor)?
Wat is er great value aan de LG voor dat bedrag? Zijn WCG wordt niet eens benoemd, zijn local dimming is nutteloos en voor HDR hoef je 'm dus niet te kopen. Dan ben je toch beter af met hun goedkopere UN7-serie? De Sony heeft ook min of meer dezelfde prijs en is wat beeldkwaliteit betreft, waar je een tv voor koopt, ook veel beter:
.....respectievelijk 645 en 649 euro.....Hij biedt de beste uniformiteit van de backlight, biedt het hoogste contrast uit de test en heeft ook nog eens een prima maximale helderheid
[Reactie gewijzigd door benbaba op 22 juli 2024 17:33]
Vooral je eerste punt is belangrijk. Ik heb hier een sony staan van een paar jaar oud welke ik heb afgesteld aan de hand van de test van tweakers, en het beeld is duidelijk veel beter. Hier wordt ook getest, zet dan ok de geteste afstelling erbij
Het probleem met Hisense is een beetje dat het nog geen 'established' merk is in Nederland, de meeste modellen zijn hier (nog) niet verkrijgbaar en de prijzen zijn nog lang niet consistent. De A7x00F series is een budget (instap) TV met die features en hoort zo rond de 450-475 euro te kosten (UK: 475 euro). Nu vergelijk je dus een absoluut instapmodel met een LG Nanocell, bijvoorbeeld. Niet heel eerlijk.
Dan zou de Hisense 55U7QFT eerlijker zijn: die kost 620 euro, vergelijkbaar met/goedkoper dan de Sony en LG en heeft oprecht uitstekende specs:
QLED
Quantum Dot
FALD (Full Array Local Dimming, 72 zones)
Dolby Vision
HDR10 en HDR10+
HLG (Hybrid Log Gamma)
Dolby Atmos
10 jaar garantie op het scherm
De Hisense wordt voor 571 aangeboden,vergelijkbaar met de anderen,dat lijkt me juist wel eerlijk.
Wat hij hoort te kosten is niet relevant voor deze test,want voor dat bedrag wordt hij niet aangeboden.
Dus Tweakers heeft het juist gedaan.
Ja dat de tv veel te duur is voor wat je krijgt klopt wel,zou inderdaad niet meer mogen kosten dan 400 Euro.
Dat geef ik dan ook aan; hij kost (te) veel omdat Hisense nog geen 'established' merk is in Nederland. Met andere woorden, er is nog geen fatsoenlijke import op poten gezet voor het hele gamma waardoor de meeste modellen uit het buitenland komen en/of duurder zijn dan de adviesprijs van Hisense zelf.
Dat er een shop is die die TV voor dat bedrag aanbiedt is in dit geval niet representatief voor de prijs/kwaliteitverhouding van Hisense en daarom vond ik deze disclaimer op zijn plaats. Heel sec gezien heeft Tweakers 'gelijk', maar het is niet helemaal fair.
Het zou echt heel tof zijn als de Tweakers TV redacteur een mooie zoektocht gaat starten om de 'ideale Tweakers TV' te vinden. Een TV die niets anders doet dan perfect signalen doorsturen, super snel van source kan wisselen en goed beeld geeft. Dan heb je een TV die veel langer mee kan, want je hangt er vervolgens simpelweg je eigen smart spul aan (Android TV, Chromecast, Apple TV, Game consoles, Etc).
En hoef je je niet dood te ergeren aan trage menu's, ongewenste advertenties, features die het na verloop van tijd niet meer doen etc etc.
Daar zou ik nou echt premium lid voor willen worden.
Ik vind het altijd interessant te lezen dat heel veel Tweakers altijd het 'smart-gedeelte' van TV's afkraken. Ik stond er zelf ook zo in. De support is vaak beperkt, het smart gedeelte is vaak beperkt en langzaam en een ChromeCast of NVIDIA shield kunnen alles een stuk beter. Maar ik moet zeggen...ik heb nu een LG 55CX en ik gebruik het smart gedeelte letterlijk de hele tijd. Netflix, Disney+, YouTube, Amazon Prime, hek zelfs de ingebouwde browser om F1TV te bekijken!
Ik had het niet verwacht, maar WebOS van de LG televisies bevalt me echt heel erg goed. Ja het is even afwachten hoe lang het goed ondersteund blijft en lang het werkbaar snel blijft. Maar dan stop er er tegen die tijd wel een ChromeCast in. Tot nu toe ben ik erg verrast. Het 'smart' gedeelte zal zeker geen doorslaggevende factor zijn bij de aankoop van een TV, maar ik denk dat ik er wel wat meer aandacht aan zou besteden wanneer ik een nieuwe TV ga kopen (wat hopelijk nog een heleboel jaar duurt ).
Heel leuk, ik stond op het punt ongeveer woordelijk hetzelfde te antwoorden, tot ik jouw reactie eronder las...
Dat is natuurlijk wel afhankelijk van de ingebouwde smart HW&SW. Bij LG zijn de mogelijkheden soms wat beperkt (geen Stadia, ondertitels bij Netflix niet naar wens in te stellen), maar het werkt gewoon heel goed en geeft goed beeld, zonder de problemen die vaak met losse doosjes optreden. Ik denk wel dat we misschien na een paar jaar een doosje eraan moeten hangen als dat ding de nieuwste trends niet meer bij kan benen... maar dat zie ik dan wel weer!
Ik vind het altijd interessant te lezen dat heel veel Tweakers altijd het 'smart-gedeelte' van TV's afkraken. Ik stond er zelf ook zo in. De support is vaak beperkt, het smart gedeelte is vaak beperkt en langzaam en een ChromeCast of NVIDIA shield kunnen alles een stuk beter. Maar ik moet zeggen...ik heb nu een LG 55CX en ik gebruik het smart gedeelte letterlijk de hele tijd. Netflix, Disney+, YouTube, Amazon Prime, hek zelfs de ingebouwde browser om F1TV te bekijken!
Ik heb zelfs mijn shield tv verkocht nadat ik een Qled uit 2019 heb gekocht. Apps zoals Netflix Videoland, Npo reageren erg vlot en op de apps op tv heb je tenminste geen lip sync problemen. Iets waar ik wel last van had met mijn Shield zodra ik het geluid van Netflix op 5.1 zette via ipv 2.1. Zal iets te maken hebben met dat alles op de Shield via de HDMI kabel loopt, plus ook nog Soudbar aangesloten. Op de Apps die op je tv staan heb je geen HDMI kabel nodig en dus ook geen last van lipsync problemen
Maar waarom? Je ziet bij een TV alleen het verschil als je wat anders gewend bent, of er naast hebt staan. Als jij zo’n 55 inch tv koopt merkt 99% niks van een kijkhoek, kleurweergave, etc. Dat komt omdat je huidige tv simpelweg je standaard is. Dan kan je wel een OLED neerzetten van 1,5k, en die is vast beter, maar 99% van de mensen is gewoon tevreden met deze tv’s omdat ze dit gewend zijn.
Voor het geld van de LG heb ik vorig jaar het 65 inch model gekocht, ik had ook een LG B9OLED 55 inch gekocht voor 1100 en ze naast elkaar gezet.
We kijken OLED en de 65inch heb ik aan mijn moeder gegeven, die kan nu lekker tegen de afstandbediening zeggen wat voor youtube muziek ze wil horen.
600 is anders voor velen al meer dan wat ze uit willen geven. Alle marketingblabla klinkt super, maar uiteindelijk hangt het toch voor 90% af van wat voor content je gaat kijken. Als je alleen normale TV-zenders gaat kijken (en dus geen 4K Blu-ray) dan heb je de helft van de features al niet meer nodig.
Verder moet je het in context zien. Uiteraard kan alles beter, maar dat is met PC's ook het geval. Ja je PC van 1500 euro kan niet hetzelfde als een PC van 3000 euro maar dat maakt het geen slechte PC of een slechte ervaring. Net als dat een console niet alles van een PC kan die 1500 euro kost. Uiteindelijk draait het om de ervaring waar je genoegen mee neemt en ik denk niet dat je deze toestellen echt slecht kunt noemen. Als je tegenwoordig in een tv-zaak gaat staan, is bijna elke TV wel prima om op te kijken. Uiteindelijk kan het dunner, groter, feller, etc maar dat heeft niet iedereen nodig. Voor sommigen wel, maar dan gaat TV kijken wel wat verder dan een doorsnee hobby van jan alleman.
Daarbij, mijn monitor kostte ook niet zoveel, waarom zou mijn TV dan meer moeten kosten?
[Reactie gewijzigd door Martinspire op 22 juli 2024 17:33]
Wat ik me nu meteen afvraag. Wat is nu de beste TV voor die 600 euro. Ongeacht maat. Voor dat bedrag hoor je toch een redelijk high end TV te kunnen krijgen zou ik zeggen. Misschien niet qua formaat maar wel qua prestaties.
En misschien ook niet de nieuwste features maar gewoon een erg goede TV.
Puur op het modelnummer afgaand en de specificaties is de UE55TU8000 de betere tv.
Het blijft lastig op afstand zonder de schermen te zien een keuze te maken maar ikzelf zou eerder voor de 8000 serie gaan dan de 7020.
Ik vraag mij af of interface heel relevant is gezien je voor 30 euro een chromecast kan kopen.
Ik heb zelf nooit de interface van mijn tv gezien (een panasonic plasma). Destijds waren de interfaces nu natuurlijk wel helemaal onbruikbaar, maar ik zou op een nieuwe tv ook gewoon terug een chromecast of apple tv aansluiten.
Als je 600 euro uitgeeft aan een tv zal je er nu wel niet snel een apple tv van 150 euro aanhangen :-D maar een chromecast mogelijks wel. Of die heb je misschien gewoon ook al wel.
Bijkomend vroeg ik mij af waarom 55" zo populair is? Dat is al best een gigantische tv.
Zelf is mijne 50" en is mijn budget voor een nieuwe tv best ruim, maar ik zou denk ik niet kijken naar groter dan 55".
55 inch heb je de meeste aantallen inch per uitgegeven euro. Het is net zo iets als de ideale prijs per gigabyte bij harde schijven.
De meeste mensen zitten niet te wachten op zoveelste kastje en afstandbediening. Daardoor is niks fijner als wanneer het allemaal standaard al ingebouwd zit.
Behalve als je iedere 2 jaar een nieuwe TV moet kopen omdat de ondersteuning stopt of de hardware te langzaam is geworden voor de laatste firmware/apps. Smart functies zijn ook voor mij totaal geen argument om een TV te kopen, een goed scherm en genoeg aansluitingen is voldoende.
Bij mij dus juist het tegenovergestelde. Regelmatig vastlopers op youtube en stotteren bij Amazon prime. En aangezien Samsung het niet nodig vind om een update hiervoor uit te geven ga ik maar een Chromecast met google tv eraan hangen. Fabrikanten zijn onbetrouwbare partners in dit opzicht
Ik heb dezelfde Samsung, alleen dan het 50 inch model. Wat je zegt, de apps draaien allemaal nog verbazend goed en ik zie nog regelmatig nieuwe apps verschijnen. Goed de interface is vrij traag, maar dat was ie altijd al.
Prijs per inch is een interessant iets.
Ik had zelf gekeken naar ideale kijkafstand en dan gezien welke grootte goed was.
Het argument over meerdere kastjes ben ik het wel niet mee eens.
Ik heb sinds kort de Google Chromecast met Google tv ter vervanging van een oude Apple tv die geen Disney plus ondersteunt.
Met de afstandsbediening daarvan kan ik zowel de tv, mijn soundbar als mijn Chromecast bedienen. Hier krijg je tijdens de setup een paar stappen voor om dit in te stellen. Enorm gebruiksvriendelijk en miste ik in de reviews want ik wist niet dat die dat deed.
1 kastje dus voor alles.
Ik zou juist de interface heel belangrijk vinden. Die voorkomt dat je weer een extra apparaat moet aanschaffen om alles te kunnen gebruiken. Het liefst zou ik de tv er direct in verwerkt hebben in plaats van vaak nog die extra ziggo next topbox.
De chromecast is tenslotte ook enigszins beperkt in wat je er allemaal mee kan.
Hier 70 inch en idd went heel snel komend van een kleinere. Alleen als ik dit nu las vd hdr dan vermoed ik dat ik ook niet echt een hdr effect zie bij films want wordt het alleen lichter. Overigens was deze tv €634 eind vorig jaar bij mediamarkt outlet.
Ik vraag mij af of interface heel relevant is gezien je voor 30 euro een chromecast kan kopen.
Er zijn voldoende mensen die niet met twee schermen aan de slag willen om een beetje TV te kijken.
Overigens zijn er ook zat andere opties om via HDMI aan te sluiten.
Bijkomend vroeg ik mij af waarom 55" zo populair is? Dat is al best een gigantische tv.
In de meeste woonkamers die ik gezien heb staat de bank tegen de muur en de TV tegen de andere muur, eventueel in/op een TV kast. 55" is groot, maar vaak niet het grootste dat men comfortabel kan gebruiken. Ik denk dat 55" de nieuwe standaard is in de meeste huiskamers. Enthousiastelingen beginnen nu bij 65". 8-10 jaar geleden was dat wel anders.
Zelf is mijne 50" en is mijn budget voor een nieuwe tv best ruim, maar ik zou denk ik niet kijken naar groter dan 55".
Het ligt aan je ruimte en je wensen. Voor een thuisbioscoop is over het algemeen groter beter, maar voor enkel een aflevering GTST elke avond werkt elke moderne TV waarschijnlijk.
Ja maar in de cinema zit je toch ook niet graag op de eerste rij.
Ik ga tegen dat deze aan vervanging toe is ook wel weer kijken wat het grootste is dat ik er redelijk kan zetten.
7 jaar geleden was een 50" plasma van goede kwaliteit al prijzig genoeg.
Maar nu glipt een 65" OLED vlot binnen het budget.
Maar in deze woonkamer is de afstand tot de tv maar 2m30 als je meet van scherm tot je hoofd.
Eens benieuwd wat de guides zeggen qua grootte dan.
54" xD
(Thx voor het handige linkje BTW)
Dus ik zat er gevoelsmatig niet echt naast.
[Reactie gewijzigd door DaemonAngel op 22 juli 2024 17:33]
Dit is voornamelijk doordat het produceren van grotere schermen steeds efficiënter te produceren zijn en dus goedkoper worden t.o.v. kleinere schermen;
Ik heb vorige maand een 55" Sharp aangeschaft (55BJ2E), weliswaar zonder Android TV, maar met de nieuwe Chromecast is dat zo goed als verholpen. Met een prijs van €399 nog een stuk gunstiger geprijsd dan deze 4.
Wij hebben ook toevallig ongeveer een maand terug een Sharp gekocht.
55" met Android tv voor €399, hebben wij ook meteen geen Chromecast beneden meer nodig want die functie heeft de TV ook.
Prima TV maar je krijgt waar je voor betaald, maar aangezien wij vooral YouTube op TV kijken (en consoles hangen meestal aan onze monitoren) is dat prima.
Vorige TV was te klein voor beneden, en onze oude in de slaapkamer was een stroomslurper, vandaar dat wij een nieuwe hebben gehaald.
[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 22 juli 2024 17:33]
Een tv zonder OS als tizen of android geeft ook mijn voorkeur. Een chromecast heeft toch 95% van de eigenschappen dat je gebruikt dus waarom een os op je tv dat alleen maar traag wordt.
Mijn eerste smart-TV was een Philips. Binnen twee jaar was het systeem dermate verouderd dat er geen enkele app meer draaide. Met een 1st gen Chromecast heeft deze het nog enige tijd volgehouden, maar dat had ook met iedere andere tv met HDMI gekund. Zelfs als je Android TV hebt komt je op een gegeven moment op een punt dat nieuwe versies niet meer ondersteund worden, waardoor het geheel langzaam maar zeker steeds minder smart wordt. De nieuwe Chromecast zal ook niet het enige leven hebben, maar voor een paar tientjes heb je een nieuwe.
Ik heb een Sony Bravia(2015) met daarop aangesloten een Nvidia Shield. Stadia gebruik ik ook, maar dan met een Chrome Cast Ultra. Het enige wat ik gebruik is de stadia controller en de afstandbediening van de Shield. De AB van de TV gebriuik ik al tijden niet meer. Alles switched automatisch.
Als de TV uit is en ik zet de controller aan, dan gaat de TV aan en kiest deze de CCU. Pak ik de Ab van de Shield en druk ik op een knop, dan schakeld hij naar de Shield.
Ik kijk ook TV op de Shield, dus ik heb dan verder geen settop box. Dus die valt dan af. Maar dit is voor mij de ideale situatie.
Op zich wel, maar als na een jaar of 2 (of desnoods 5) de support wegvalt, zit je met een hele domme tv die vervolgens ook weer een chromecast oid nodig heeft om er weer wat slimheid in te zetten.
Uiteindelijk is de kans groot dat je toch weer met source-knoppen loopt te kloten, dus is het fijn als dat snel werkt. Ik snap nog steeds niet waarom men graag zo'n menu weergeeft voor source terwijl de meeste mensen toch meteen naar een specifieke source zullen schakelen. Zelfs dubbel-tappen werkt niet om naar de volgende te gaan, terwijl dat de bediening toch al een stuk sneller zou maken. En als je ook nog eens wat sources zou kunnen weghalen uit het menu (omdat je die toch niet aan gaat sluiten), zou het ook al een stuk simpeler gaan.
De tv van mijn ouders heeft 5 seconden nodig om het source-menu weer te geven en nog eens 5 seconden om na weergave ook daadwerkelijk wat te doen. Dat is gewoon bizar slecht.
Op mijn Samsung UE55J6240 werkt nog alles ondanks dat die al 6 jaar oud is. Ik heb toen destijds bewust voor deze tv gekozen vanwege goede support op de smart functies.
Dat indelen van sources is dan blijkbaar ook merk afhankelijk. Mijn 11 jaar oude Sony kan namelijk precies wat jij zegt, de niet gebruikte sources onzichtbaar maken. Ik heb dan ook alleen 'tv', 'hdmi 1' en 'hdmi2' in het keuzemenu.
En juist dit soort zaken maken dat je een tv op de langere termijn gaat waarderen. Jammer dat daar in deze review niet heel veel aandacht aan wordt besteed.
Een chromecast heeft niet per se een afstandsbediening nodig, en met een google home als je die wil roep je "kijk serie x op netflix" en je tv gaat aan en begint dat af te spelen. Makkelijker kan niet, afstandsbediening van de tv kan ook in de la blijven.
Moet je willen natuurlijk, maar het is niet het een óf het ander.
Dus waarom een os op je tv dat alleen maar traag wordt.
Mijn cheapass (AndroidTV) TCL is helemaal niet traag en opent Netflix instant als ik dat op de afstandsbediening aanklikt, daarna kan ik samen met mijn vriendin een film/serie uitkiezen, alleen daar al voor vindt ik het fijn en doet een Chromecast er voor ons aan onder.
Maar ik kijk dan ook nooit alleen TV, dus dat aspect dat je op een klein scherm begint is voor mij al de verkeerde start, dat wil ik juist samen doen.
Uiteraard mocht dat ding na 5 jaar traag worden om wat voor reden dan ook dan kan je er altijd nog een Chromecast aan hangen (hoewel dat is ingebouwd dus misschien wel nooit nodig), dat kan namelijk ook gewoon bij oude slimme TVs
[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 juli 2024 17:33]