Door , , 22 reacties

Xbox 360 gameIn de originele Viva Piņata moesten gamers een virtueel tuintje bijhouden, waarna de grappige piņata-wezens de gaard kwamen bevolken. Ditmaal worden de kleurrijke beestjes ingezet in een party-game vergelijkbaar met Mario Party. Kan het spel gamers van alle leeftijden vermaken?

De eerste Viva Piņata van ontwikkelaar Rare moest voornamelijk een nieuwe jonge doelgroep naar de Xbox 360 halen, maar viel ook in de smaak bij oudere gamers. Toch voelde een groot deel van de bestaande 360-gebruikers zich niet aangesproken door de speltitel. Microsoft probeert nu opnieuw die jonge doelgroep te bereiken met Viva Piņata: Party Animals. Wij kijken of het Party Animals wel leuk is voor iedereen.

Viva Piņata: Party Animals - screenshot

Blijheid en zoetigheid

Piņatas komen van oorsprong uit Mexico en zijn meestal gemaakt van papier-maché. Gevuld met snoep, confetti en eventueel kleine cadeautjes wordt de piņata opgehangen, waarna kinderen er geblinddoekt tegen mogen slaan om het lekkers er uit te krijgen. De dieren uit Viva Piņata: Party Animals zijn allemaal kleurrijke piņata's en de blijheid en zoetigheid komt ons tegemoet als we het spel opstarten. Gelukkig hebben we ons op onze gamebank genesteld, omringd met versnaperingen en ranja. Er wordt ons - door een pratende duif en papegaai - verteld dat we mee doen aan een tv-show genaamd Party Animals Championship Challenge. De blije duif en kleurige papagaai leiden de spelers door deze ingame tv show heen en voorzien de gebeurtenissen van 'grappig' commentaar.

Viva Piņata: Party Animals - screenshot

Viva Piņata: Party Animals zou je kunnen omschrijven als een kruising tussen Mario Party en Mario Kart. De minigames worden om en om afgewisseld met een racewedstrijd. Als een spel gestart wordt, kiest de speler of hij veel of weinig minigames wil spelen. In de racewedstrijden neemt de speler geen plaats in een kart, maar de dieren gebruiken hun eigen poten om vooruit te komen. In deze racewedstrijden kunnen bonussen behaald worden die je score kunnen beīnvloeden. Het spel wordt doorlopen met een van de acht te kiezen spelfiguren - al gaat het eigenlijk maar om vier karakters met een dubbele persoonlijkheid. De vier mannelijke dieren zijn namelijk als vrouw aangekleed met wat oorbellen, een strik of lang haar en klaar is Krome Studios.

Viva Piņata: Party Animals - screenshot

Racen

Het leukste onderdeel van het spel is het racegedeelte. De snelle, maar soms chaotische actie in de racewedstrijden kan ons wel vermaken. Net zoals in Mario Kart zijn er allerlei powerups te behalen. Zo kan de speler bijvoorbeeld vleugels of een raket krijgen om sneller vooruit te komen. Daarnaast zijn er voorwerpen om de tegenstander te vertragen, zoals een pot honing die over de baan gegoten kan worden. De computer biedt in deze races geen uitdaging, de speler zal tegen mensen van vlees en bloed moeten spelen om enige weerstand te hebben. We vonden het erg jammer dat het niet uitmaakt met welk spelfiguur geracet wordt. Een groot log beest is even snel aan een klein iel diertje. De levels bieden nog wel enkele shortcuts als afwisseling. Het is echter erg jammer dat er maar zeven banen beschikbaar zijn. Hierdoor blijft zelfs het leukste deel van het spel niet lang boeien.

Viva Piņata: Party Animals - screenshot