Door Tom Rosens

Mario Party 8: Feest met de Wii-controller

Inleiding

Nintendo Wii gameBlijft Nintendo met de release van het achtste deel uit de Mario Party-reeks veilig op de gebaande paden? Tweakers.net onderzocht of de Wii-versie van het spel iets nieuws te bieden heeft, of dat alleen de boekhouders van Nintendo reden voor een feestje hebben.

Hudson Soft bracht in 1999 de eerste Mario Party op de Nintendo 64 uit, en sindsdien is er niet veel veranderd aan de franchise. Een goed concept hoeft natuurlijk niet omgegooid te worden, maar de spelreeks begint toch sporen van ouderdom te vertonen. Laten we eerst Mario's partytent binnengaan en kijken wat de besnorde loodgieter ons aan vermaak biedt. Het keuzemenu wat de speler voorgeschoteld krijgt bestaat uit een grote circustent, met enkele kleinere tenten eromheen. In de grootste tent kan het hoofdspel gespeeld worden, de Extra Zone biedt een aantal aanvullende minigames die ook met eigen ontworpen karakters, de Mii-figuurtjes, te spelen zijn. De Fun Bazaar bevat onder andere vrij te spelen minigames en digitale figuurtjes die verzameld kunnen worden. Verder zijn er nog tenten om bijvoorbeeld losse minigames te spelen.

Mario Party 8 - Lasso werpen

* Investeren in hotels

Door het grote succes van de Wii en de nieuwe doelgroepen die Nintendo aanboort, is er een grote kans dat mensen voor het eerst kennis maken met Mario Party. Het spel combineert een ouderwets bordspel met korte spelletjes die soms gebaseerd zijn op vaardigheid en soms op geluk. Met een figuur uit het Mario-universum beweegt de speler zich met drie anderen over virtuele speelborden. De drie anderen kunnen zowel door de computer bestuurd worden als door vrienden van vlees en bloed. Elke ronde gooien spelers met een virtuele dobbelsteen om zich te verplaatsen op een van de zes speelborden. Na elke ronde wordt er een minigame gespeeld. De spelers strijden uiteindelijk om het grootste aantal behaalde sterren. Hoe de speler aan een ster komt hangt van het type speelbord af, maar de munten die gaandeweg verdiend kunnen worden hebben hier altijd invloed op. Vaak liggen er sterren op bepaalde plaatsen op het speelbord, maar een bord als Tycoon Town wijkt hier heerlijk van af. Spelers kunnen munten investeren in de hotels op het speelbord, en wie de meeste munten investeert wordt eigenaar van het hotel en krijgt een of meerdere sterren. Gaat er iemand over het hoogste aantal munten heen dan zet hij het hotel op zijn naam en neemt de sterren weg bij de vorige eigenaar. Speelborden zijn dit keer geheel in 3d weergegeven waardoor spelers meer het idee hebben zich door een spelwereld te bewegen dan over een speelbord.

Mario Party 8 - Schieten