Door , , 60 reacties

PS3 gameSinds de eerste beelden van Assassin's Creed kijken gamers vol verwachting uit naar het spel. Uitgever en ontwikkelaar Ubisoft heeft de media stapsgewijs voorzien van demonstraties en trailers die de nieuwsgierigheid prikkelden. Het spel ziet er niet alleen goed uit, het wordt vooral geprezen om de vrijheid die de speler zou hebben in de grootste spelwereld, een vernieuwende intu´tieve besturing en een interactie met de stadsbevolking zoals nog nooit vertoond is in welke game dan ook. Zijn de verwachtingen inmiddels niet te hoog gespannen?

Assassin's Creed kan gezien worden als een kruising tussen Splinter Cell en Prince of Persia, beide van Ubisoft. De ontwikkelaars van Prince of Persia: The Sands of Time werden op 'Project Assassin' gezet - een project dat het actiegenre opnieuw zou moeten uitvinden. Tegenwoordig kennen we het project als Assassin's Creed.

Assassin\'s Creed - screenshot PS3

Verleden of toekomst?

Het spel speelt zich af tijdens de derde kruistocht in de middeleeuwen. De hoofdrolspeler genaamd Alta´r is onderdeel van een geheime groepering, genaamd the assassin's. Alta´r kan drie plaatsen aandoen gedurende het spel, namelijk de historische plaatsen Jeruzalem, Acre en Damascus. Toch krijgt de speler geen geschiedenisles voorgeschoteld; tijdens speldemonstraties kon men al zien dat er enkele futuristische elementen in het spel zitten. Een soort matrix-achtige storingen verschenen door het beeld en ook elementen uit de interface verraden dat er iets futuristisch aan de hand is. Producent Jade Raymond weigerde om ook maar iets te verraden over deze elementen. Spelers moesten wachten totdat ze het spel zelf in hun Xbox 360 of PlayStation 3 konden steken. Is Alta´r een tijdreiziger of speelt het verhaal zich of in een virtuele wereld, zoals de film The Matrix? De meeste antwoorden gaan we dan ook in deze review niet onthullen; wel verklappen we of Ubisoft zijn beloftes nakomt en of het spel een aankoop waard is.

Assassin's Creed - PS3 screenshot

Enter The Matrix

Je speelt de Amerikaan Desmond Miles, barkeeper van beroep en proefpersoon van een onbekend experiment. Nee, Desmond is geen barkeeper in Jeruzalem tijdens de middeleeuwen. In het begin van het spel wordt al direct duidelijk dat het geheimzinnige experiment, gehouden door een professor, een machine omvat waarmee Miles in een virtuele wereld geupload wordt. De trommelvliezen van de spelers krijgen het daarbij overigens flink te verduren. Het geluid dat de machine voortbrengt deed me naar de tv lopen, bang dat deze elk moment kon ontploffen. De machine uploadt de speler eerst naar een trainingslevel, waar de speler zich de besturing eigen kan maken en waar je het moet opnemen tegen gezichtloze vijanden. Daarna kan het avontuur pas echt beginnen.

Assassin's Creed - PS3 screenshot

Subject 17

Desmond wordt door de professor aangeduid als studieobject nummer 17. De speler zal er achter moeten komen wat deze studie precies inhoudt en waarom Desmond hiervoor uitgekozen is. Als Desmond geŘpload wordt naar de Middeleeuwse periode, speelt de speler zijn voorouder genaamd Alta´r. Alta´r is een sluipmoordenaar en lid van de Assassin Brotherhood. Via deze brotherhood verkrijgt de speler zijn opdrachten. Belangrijk is dat de code van de bloedbroeders niet geschonden wordt. De speler mag geen onschuldigen doden, moet opgaan in de menigte en mag het genootschap nooit in gevaar brengen. Het verhaal van Assassin’s Creed is veel minder spectaculair dan wat wij ervan verwacht hadden. Een groot deel ervan wordt aan het begin al meteen uit de doeken gedaan en tijdens de game krijgt de speler korte stukken informatie die er voornamelijk op neerkomen dat een bepaalde persoon gedood moet worden.

Assassin's Creed - PS3 screenshot

Gameplay

De eerste maal dat ik me in een stad begeef, val ik zowat achterover van verbazing. Ubisoft krijgt het voor elkaar om een volledig levendige stad neer te zetten, waar iedere persoon zijn eigen agenda lijkt te hebben. Er lopen niet zomaar een paar mensen op straat, sommige straten zijn ook echt overvol en daar zal de speler zich tussen de menigte door moeten wurmen. Marktkooplui staan in kraampjes hun waren, zoals Perzische tapijten, aan de man te brengen. Een oude man zit in de verte op een bankje en enkele vrouwen komen voorbij met waterkruiken op hun hoofd. Kleine stofdeeltjes zweven door de straten en ik krijg echt het gevoel dat de zon op mijn huid schijnt door de mooie belichting in het spel.

Al snel merk ik dat ik niet vrolijk door de straten kan huppelen. De vele soldaten die tussen de plaatselijke bevolking staan zijn oplettend en elke verdachte beweging kan resulteren in een zwaard tussen je ribben. Dit geeft alle handelingen een gespannen sfeer en houdt de speler continue op zijn hoede. Al snel wordt duidelijk dat de mogelijkheid om een paard te berijden geen overbodige luxe is. De gebieden zijn van een flinke omvang en op deze manier kan de speler zich snel verplaatsen. Ondanks dat de speler een gps-systeem in beeld heeft, is het soms lastig om de weg te vinden in de weidse wereld van Assassin's Creed. Bij het ontbreken van anwb-wegbewijzering, moet de speler het doen met een schaars aantal stenen, waarop een plaatsnaam met een pijl staat.

Assassin's Creed - PS3 screenshot