Door , , 67 reacties

Nintendo Wii gameWat als ik van planeet naar planeet kon springen, waarbij elk hemellichaam zijn eigen zwaartekracht en avonturen heeft? In Super Mario Galaxy dompel ik me onder in de fantasievolle wereld van Mario’s nieuwste platformspel. Heeft de loodgieter het nog in de vingers of heeft hij inmiddels sterallures gekregen?

Mario 64 en Sunshine

In 1996 verscheen Super Mario 64 op de Nintendo 64 en dat was meteen ook de eerste Mario-platformgame in 3d. Het semivervolg, Super Mario Sunshine, verscheen in 2002 op de Gamecube en introduceerde het nieuwe volk de Pianta's. Mario werd voorzien van een waterkanon, waarmee hij zichzelf bijvoorbeeld boven de grond kon laten zweven. Mario moest zijn waterspuit inzetten om de levels schoon te spuiten en vijanden uit te schakelen. Het spel kreeg voornamelijk goede recensies, al vonden sommigen dat het waterkanon teveel veranderde aan de vertrouwde gameplay en kon niet iedereen de toevoeging van de Pianta-karakters waarderen.

Super Mario Galaxy - screenshot

Super Mario Galaxy lijkt op het eerste gezicht ook nieuwe elementen te introduceren - zo bevond Mario zich normaalgesproken nooit in de ruimte en waren er ook geen pratende sterren aanwezig. We stellen de lezers die de enigszins negatieve bijsmaak over Sunshine delen alvast gerust: Nintendo heeft genoeg vertrouwde elementen in het spel gestopt en is er toch in geslaagd de game vernieuwend te laten aanvoelen.

Chaos in Mushroom Kingdom

Eens in de honderd jaar verschijnt er een komeet aan de hemel boven het Mushroom Kingdom, waardoor het vallende sterren regent op het koninkrijk. Iedere honderd jaar wordt de komst van de komeet gevierd met het sterrenstoffestival. Prinses Peach nodigt Mario uit om deze gebeurtenis bij te wonen, maar er gaat iets gruwelijk mis.

Super Mario Galaxy - screenshot

Bowser valt het Mushroom Kingdom aan met een vloot vliegende schepen. Het gezellige festival verandert in een chaotisch rampgebied. Terwijl de speler zich een weg moet banen naar de Prinses storten er rondom Mario vele vuurballen ter aarde, vliegen er brokstukken in het rond en schreeuwen Toads om hulp. Bowser krijgt het voor elkaar om Peach met kasteel en al uit de grond te lichten en ermee aan de haal te gaan. Een poging dit te voorkomen wordt afgestraft door een handlanger van Bowser, waarna Mario ontwaakt op een onbekende planeet.

Hier maakt de speler kennis met de mooie Prinses Rosalina die samen met het sterrenvolk, de Luma's, het kometenobservatorium bewoont. Rosalina zal Mario bijstaan in zijn zoektocht, waarbij de loodgieter het observatorium mag gebruiken als thuisbasis, vergelijkbaar met het kasteel wat als basis diende in Super Mario 64. Vanuit deze plek kan er vertrokken worden naar verschillende sterrenstelsels, in een zoektocht naar de weer ontvoerde Peach.

Super Mario Galaxy - screenshot

Gameplay

Super Mario Galaxy draait zoals de titel al zegt om sterrenstelsels. Daarom spelen planeten, sterren en zwaartekracht de hoofdrol in dit Wii-avontuur. De speler kan verschillende planeten en planeto´den in allerlei vormen en maten bewandelen. Soms is het enkel een platte schijf, de andere keer een klein bolletje of louter een zwevend brokstuk. Regelmatig kan de speler overspringen naar nabije planeten. Indien de speler in het zwaartekrachtveld van de andere planeet springt, komt Mario hier weer netjes op zijn voeten terecht.

Liggen de planeten verder uit elkaar, dan kan Mario zichzelf verplaatsen door gebruik te maken van een trek-ster of een schiet-ster. Laatstgenoemde ster schiet Mario af naar een verre planeet, terwijl de trek-ster actie vereist van de speler. Door te richten op de ster en de a-knop in te drukken wordt Mario langzaam naar de ster toe getrokken. Zo kan de loodgieter verplaatst worden langs meerdere trek-sterren om uiteindelijk op een nieuwe planeet aan te komen. Het is in het begin even wennen als Mario op zijn kop loopt onderaan een planeet of als hij een een kubusplaneet aan alle kanten bewandelt. De camera doet hier goed zijn taak - in plaats van de camera achter Mario te plaatsen, wat waarschijnlijk problemen had opgeleverd, staat deze nu meer op afstand, waardoor het speelveld goed is te overzien. Overigens is het mogelijk om de camera handmatig bij te draaien.

Super Mario Galaxy - screenshot

Veelal kan de speler rondom zich al nieuwe planeten zien liggen. Levels op grotere planeten zijn soms vergelijkbaar met die uit Super Mario 64. Vooral omdat de speler hier geen zicht heeft op nabije planeten, door de grootsheid van het gebied. Het is dus ook zeker niet het geval dat er alleen gelopen wordt op kleine planeten die in een oogopslag te overzien zijn.