Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

Samsung Galaxy A9 en A7 Preview

Midrangemodellen met meer camera's

11-10-2018 • 11:00

110

Multipage-opmaak

Inleiding

Als je een telefoon koopt van driehonderd tot vierhonderd euro, wil je dan een mindere versie van een duurdere telefoon of liever een betere versie van een goedkopere telefoon? Samsung heeft beide manieren geprobeerd om zich te onderscheiden op de markt voor midrangesmartphones. De Galaxy S Mini-lijn was bedoeld om te laten zien dat het ging om kleinere versies van de Galaxy S-telefoons met mindere specificaties. Daarna kwam de overstap naar Galaxy A met een focus op het integreren van functies en ontwerpelementen van de duurdere telefoons van vorige jaren in een 'eigen' lijn, die van goedkoop naar duurder liep.

Ondanks die beide strategieën gaat het roer nu om en dat is nodig ook. Met steeds duurder wordende high-end smartphones valt er een groot gat tussen goedkope en dure telefoons, en met variaties op andere modellen maak je geen indruk meer op je klanten. De concurrentie is immers moordend: Huawei brengt telefoons met zijn snelste socs binnen een jaar uit voor onder de vierhonderd euro, Xiaomi zit op het gebied van prijs iedereen op de hielen, en BBK knibbelt marktaandeel weg in Azië met Oppo en in Europa met OnePlus door het bieden van veel voor weinig met enkele onderscheidende functies.

Daarom werd het tijd om de Galaxy A-lijn van telefoons van unieke functies te voorzien, zo zei een topman van Samsung Mobile begin september. Nu zien we hoe de fabrikant dat heeft ingevuld; waar de duurste Samsung-telefoon, de Note 9, twee camera's aan de achterkant heeft, beschikt de Galaxy A7 2018 er over drie en de Galaxy A9 over vier. Is meer camera's ook echt beter?

Samsung Galaxy A9 en A7

Specificaties

Toestel Galaxy A9 Galaxy A7
Afmetingen 162,4×77,0×7,8mm 159,8×76,8×7,5mm
Scherm 6,3"-oled, 100,7cm²
2220×1080px, 18,5:9
6,0"-oled, 91,4cm²
2220×1080px, 18,5:9
Bezels Boven-, onderkant: 18,5mm
Zijkanten: 7mm
Boven-, onderkant: 23mm
Zijkanten: 10mm
Camera's achter 1: 24Mp, 1/2,6", AF, ong. 75 graden, f/1.7
2: 8Mp, ong. 120 graden, ff, f/2.4
3: 10Mp, verm. rond 40 graden, af, f/2.4
4: 5Mp, ff, f/2.2
1: 24Mp, 1/2,6", ong. 75 graden, f/1.7
2: 8Mp, ong. 120 graden, f/2.4
3: 5Mp, f/2.2
Camera voor 24Mp, 1/2,6", ff, f/2.0 24Mp, 1/2,6", pp, f/2.0
Soc Snapdragon 710
8x Kryo 360 @ 2,2GHz, Adreno 616-gpu
4g tot 800/150Mbit/s
Exynos 7885
2x A73 @ 2,2GHz, 6x A53 @ 1,6GHz, ARM
Mali G71MP2-gpu
Geheugen en opslag 6GB lpddr4x
128GB opslag
4GB lpddr4x
64GB opslag
Accu 3720mAh 3300mAh
Software Android 8 met Samsung Experience 9 Android 8 met Samsung Experience 9
Prijs en release November, 599 euro Oktober, 349 euro

Galaxy A9

Wat is een camera? Dit klinkt als een vraag met een evident antwoord, maar misschien wordt het tijd dat de mobiele industrie goed gaat kijken naar wat je wel en niet een camera zou mogen noemen. Waarom telt een infraroodsensor voor gezichtsherkenning op bijvoorbeeld de iPhone X of Oppo Find X niet als camera, maar de camera die je alleen kunt gebruiken voor het schatten van diepte wel?

Samsung Galaxy A9 voor A9/A7-preview

Die vraag kun je serieus stellen bij de secundaire camera's van veel midrangesmartphones. Veel daarvan hebben een piepkleine 1/5"-sensor met vijf megapixels om diepte te schatten voor het vervagen van de achtergrond. Een toffe functie, maar als je er geen foto's mee kunt nemen, is het dan wel een camera? Die vraag dient zich nog meer aan bij de Galaxy A9. Die heeft, volgens de specsheet, vier camera's aan de achterkant. We hebben wat eigenschappen die we kennen, op een rijtje gezet, al is Samsung niet scheutig geweest met technische details.

A9 Resolutie Diafragma Autofocus Brandpunt
Groothoek 8Mp f/2.4 Nee 1,87mm
Regulier 24Mp f/1.7 Ja 3,93mm
Telefoto 10Mp f/2.4 Ja Onbekend
'Bokeh' 5Mp f/2.2 Nee Onbekend

We geloven dat de primaire sensor een S5K2X7 van Samsung zelf is. Dat is een 1/2,8"-sensor met 0,9 micron grote pixels. In low light kan de camera zesmegapixelfoto's maken, waarbij hij de informatie van vier pixels naast elkaar samenvoegt, iets wat Samsung Tetracell noemt.

Samsung Galaxy A9 voor A9/A7-previewSamsung Galaxy A9 voor A9/A7-previewSamsung Galaxy A9 voor A9/A7-preview

De groothoeklens zit bovenaan, gevolgd door de telefotolens en de reguliere camera. De onderste is wat Samsung de 'bokeh'-camera noemt. De grote vraag is: waarom zit die daar? Dat is een vraag waarop Samsung geen antwoord wist en we kunnen het zelf ook niet verzinnen. Immers, op de Galaxy S9+ en Note 9 voldoet een telefotocamera prima voor precies dat effect. Er is wel een groot verschil in portretfoto's tussen de S9+ en de A9; de S9+ gebruikt de telefotolens voor portretfotografie, bij de A9 is dat de reguliere camera. Die telefotolens zit er alleen op om te kunnen inzoomen. Dat maakt de portretfunctie vermoedelijk bruikbaar in meer lichtomstandigheden, maar portretten zien er natuurlijk mooier uit als je ingezoomd begint.

Screenshot Samsung Galaxy A9 voor preview A7/A9

Niet alleen ontbreekt de nodige info over de camera's, ook deed de telefotocamera het niet op de demomodellen. Sommige aanwezige telefoons hadden er wel een knop voor en andere niet, maar zelfs als je kon inzoomen, was dat simpelweg digitale zoom van de reguliere camera. Samsung-medewerkers ter plaatse vermoedden dat de incomplete software verantwoordelijk was voor het niet functioneren van de zoomcamera.

De groothoeklens is uiteraard heel handig om meer op de foto te kunnen zetten, hoewel we vermoeden dat het gaat om een inferieure sensor. We zagen bij testfoto's in de hoeken veel vervorming en hij heeft een veel hogere isowaarde nodig in dezelfde lichtomstandigheden dan de primaire camera. De frontcamera is dezelfde als de primaire camera op de achterkant, maar dan met een andere f/2.0-lens ervoor, een ander brandpunt en zonder autofocus.

Foto gemaakt met Samsung Galaxy A9 voor preview A7/A9Foto gemaakt met Samsung Galaxy A9 voor preview A7/A9Foto gemaakt met Samsung Galaxy A9 voor preview A7/A9

De A9 heeft een Snapdragon 710-soc van Qualcomm. Dat valt op, omdat in de prijsklasse waarin Samsung deze telefoon plaatst, vrijwel alle concurrenten een high-end soc hebben, bijvoorbeeld een Snapdragon 845 of Kirin 970. De 710 heeft acht Kryo 360-kernen op maximaal 2,2GHz en een Adreno 616-gpu. We hebben nog geen idee hoe snel die is, omdat we nog nooit een telefoon met deze soc in het testlab hebben gehad. De stap van een eigen Exynos-soc naar Qualcomm valt verder op, omdat de A9 daarmee het buitenbeentje is in de line-up voor de Benelux. Vrijwel alle andere Samsungs die hier uitkomen, beschikken over een Exynos. We weten niet precies waarom Samsung deze soc de beste keuze vond.

De fabrikant stopt er 6GB aan lpddr4-geheugen en 128GB aan opslag in. Dat is fors voor een midrangesmartphone, al is het redelijk gangbaar voor deze prijsklasse. Het scherm is een 6,3"-oled met een resolutie van 2280x1080 pixels en een verhouding van 18,5:9, net zoals de S9+ bijvoorbeeld. Het scherm zag er op het oog prima uit, maar het is lastig om een display tijdens een preview te meten.

De telefoon is met 162x77mm behoorlijk groot, maar door de rondingen voelt hij comfortabel aan in de hand. Gebruik met één hand kun je uiteraard vergeten. Het frame is van metaal en de voor- en achterkant zijn van glas, zoals bij veel smartphones.

De vingerafdrukscanner is gemaakt door Egistec, net zoals bij veel Samsung-smartphones. Hij zit op de achterkant op een plek die goed bereikbaar en goed voelbaar is. De vierkante vorm is ook beter dan de plattere rechthoek op bijvoorbeeld de S9-serie. Jammer genoeg komt de A9 uit met Android 8.0 en niet met 9.0 Pie. Dat is een gemiste kans, want Pie is al maanden uit en zou inmiddels toch op alle nieuwe toestellen mogen staan.

Screenshot Samsung Galaxy A9 voor preview A7/A9Screenshot Samsung Galaxy A9 voor preview A7/A9Screenshot Samsung Galaxy A9 voor preview A7/A9Screenshot Samsung Galaxy A9 voor preview A7/A9

De A9 is een experimenteel toestel voor Samsung. De toevoeging van meer camera's kan een meerwaarde zijn, maar met een prijs van 599 euro is Samsung zijn eigen concurrent; je kunt de luxere S9 voor minder geld krijgen.

Galaxy A7

Laten we beginnen bij de olifant in de camera kamer: de A7 heeft niet vier, maar drie camera's. Je kunt foto's maken met twee daarvan. De primaire is uiteraard een reguliere smartphonecamera met een beeldhoek rond 75 graden. Het gaat om een 24-megapixelcamera. De lens heeft een diafragma van f/1.7.

Samsung Galaxy A7 voor Galaxy A7/A9-preview

De tweede camera heeft een groothoeklens en lijkt dezelfde als bij de A9, met een beeldhoek van 120 graden. Ook bij deze zagen we in de hoeken veel vervorming en bleken hogere isowaarden nodig voor het maken van een foto op precies dezelfde plek.

De derde camera is de 'bokeh'-camera om diepte te schatten. Net zoals bij de Galaxy A9 en Galaxy S-modellen gebeurt dat in een modus met de naam Live Focus, waarmee de mate van blur kan worden aangepast na het maken van de foto. Dat doet Samsung al een jaar en Huawei zelfs al een jaar of drie, maar Apple presenteerde het ook als belangrijke nieuwe functie voor zijn iPhone XS.

De tweede camera heeft een groothoeklens. Die lens heeft een diafragma van f/2.4 en een beeldhoek van 120 graden. Daarmee kun je dus veel meer op de foto zetten dan met een reguliere camera. Als je bijvoorbeeld veel mensen op de foto wilt nemen of dicht bij een groot gebouw staat, is dat ideaal. Het idee is niet nieuw: LG zet al een paar generaties lang een groothoeklens in als tweede camera op diverse modellen. Het is desondanks een toevoeging, want je kunt iets in beeld brengen wat met een normale camera niet was gelukt.

De primaire camera is een andere dan op de A9, hoewel hij dezelfde karakteristieken heeft. Het is een Sony IMX576. Dat is ook een 1/2,8"-grote sensor met pixels van 0,9 micron en is de evenknie van de S5K2X7 uit de A9. De IMX576 is dit jaar veel in gebruik als frontcamera bij Chinese smartphones, zoals de Huawei P20 Pro. Samsung heeft filmen gelimiteerd op 1080p.

Foto gemaakt met Samsung Galaxy A7 voor preview A7/A9Foto gemaakt met Samsung Galaxy A7 voor preview A7/A9Foto gemaakt met Samsung Galaxy A7 voor preview A7/A9

De A7 heeft een 6"-oledscherm met 2280×1080 pixels. In deze prijsklasse treffen we bij maar weinig telefoons oledschermen aan en dat is dus een goede toevoeging. De beeldverhouding van 18,5:9 is redelijk normaal geworden. Er is geen inkeping in het scherm, zoals we in het afgelopen jaar bij veel concurrerende telefoons wél hebben gezien.

De vingerafdrukscanner zit aan de zijkant. Wie bang was dat deze plaatsing helemaal zou verdwijnen nu Sony over is naar het plaatsen van de scanner op de achterkant, zal blij zijn dat hij terugkeert. Het is een uitstekende plaatsing, maar we hebben twijfels bij de grootte van de scanner. Die is klein en zal dus de vingerafdruk moeten vergelijken met een klein stukje vingerafdruk in de database. We hopen maar dat het niet te veel false positives geeft, waarbij iemand anders per ongeluk jouw telefoon in kan.

Samsung Galaxy A7 voor Galaxy A7/A9-previewSamsung Galaxy A7 voor Galaxy A7/A9-previewSamsung Galaxy A7 voor Galaxy A7/A9-previewSamsung Galaxy A7 voor Galaxy A7/A9-preview

Wat we wel merkten, is dat de set-up veel langer duurde dan bij smartphones met een grotere vingerafdrukscanner. Dat is geen element waar je tegenaan loopt op de lange termijn, maar wel een teken dat de grootte van de sensor een rol speelt bij de herkenning van de vinger.

De A7 heeft zichtbaar grotere bezels dan de A9 en daardoor ziet hij er goedkoper uit. De rand is van plastic in plaats van metaal en ook dat voel je onmiddellijk. Een metalen rand kan ook stevigheid bieden. We konden hem in onze korte hands-on sessie niet meteen doorbuigen, maar een beetje flexibiliteit zat er wel in.

De soc is een Exynos 7885 van Samsung zelf. Die troffen we eerder aan in de A8. Hij heeft twee Cortex A73-kernen op 2,2GHz en zes Cortex A53-kernen op 1,6GHz, met een Mali G71-gpu. Dat klinkt heel behoorlijk, maar je hoeft er geen wonderen van te verwachten. Hij kan bijvoorbeeld een Galaxy S7, nu toch al een paar generaties geleden, niet bijbenen op het gebied van rekenkracht en grafische prestaties.

De A7 heeft in de Benelux 4GB geheugen en een opslag ter grootte van 64GB. Dat is netjes, zeker omdat hij uitbreidbare opslag heeft. We waren wel verbaasd in deze prijsklasse een micro-usb-poort tegen te komen. Vrijwel alle concurrenten zijn over op usb-c en het is een rare keuze om die oude poort nu nog in een midrangesmartphone te bouwen, hoewel het voor veel gebruikers geen nadeel zal zijn. Ook de A7 komt uit met Android 8.0 in plaats van het nieuwere 9.0.

Tot slot

De smartphone mag op grote lijnen zijn uitontwikkeld, op de details kunnen fabrikanten zich nog prima onderscheiden. Er is op de markt voor midrangesmartphones steeds meer keuze en ook de concurrentie lijkt toe te nemen. Dat zet gevestigde namen als Samsung aan tot grootse sprongen.

Met vier camera's voor de A9 en een vingerafdrukscanner aan de zijkant voor de A7 hebben de nieuwe Galaxy's inderdaad een paar puntjes voor op veel concurrenten. Samsung lijkt nog niet te willen concurreren op zaken als processorkracht; het laat de markt voor enthousiastelingen op zoek naar koopjes aan concurrenten als Xiaomi en OnePlus.

Voor wie zijn deze toestellen dan wel? Voor iedereen die een midrangesmartphone wil, voor wie midrangesocs al goed genoeg zijn en wie bij een nieuwe telefoon wil laten zien dat die nieuw is. Dat zou best een grote groep kunnen zijn, maar dat moet de toekomst uitwijzen. Samsung heeft genoeg concurrentie op de midrangemarkt, maar voor de A9 heeft het met de S9 ook een concurrent uit eigen stal. Het zal interessant zijn om te zien waar dat toe leidt. De A7 komt deze maand uit voor 349 euro, de A9 volgt in november voor 599 euro.

Reacties (110)

110
107
56
6
0
27
Wijzig sortering
Dit is zo enorm verwarrend aan het worden, ze maken zo veel verschillende modellen.
Waar voorheen elk jaar een nieuwe update uit kwam voor een toestel, maken ze nu compleet andere modellen.

Voorbeeld:
Samsung Galaxy A5 (SM-A500) 2015 model
Samsung Galaxy A5 2016 (SM-A510) 2016 model
Samsung Galaxy A5 2017 (SM-A520) 2017 model
opvolger:
Samsung Galaxy A8 2018 (SM-A530) 2018 model
Waarom geen A5 2018 ?

Daarnaast is er bijvoorbeeld ook een 7 serie:
Samsung Galaxy A7 (SM-A700) 2015 model
Samsung Galaxy A7 2016 (SM-A710) 2016 model (niet in NL gereleased)
Samsung Galaxy A7 2017 (SM-A720) 2017 model (niet in NL gereleased)
opvolger:
Samsung Galaxy A8+ 2018 (SM-A730) 2018 model (niet in NL gereleased)
Waarom geen A7 2018?

Nu komt er dus een A7 model uit, voor 2018, wat in een logische volgorde de A8+ 2018 zou moeten zijn.
Wat nu de grap is? Het model nummer is SM-A750.

Totaal geen logica meer.
De A5 is door Samsung hernoemd naar A8. De oorspronkelijke naam A5 stamt nog uit het S5 tijdperk. ;)
https://www.mobielkopen.n...jzigt-naam-galaxy-a5-2018
Klopt, maar waarom is volgens dat artikel dan de A8+ de A7 2018? Want nu wordt dit ontkracht omdat de A7 2018 al te koop is. Dat artikel is dus niet gebaseerd op feiten maar zelf verzonnen.
Artikel is inderdaad een eigen kijk door de website owner en het artikel is ook al gedateerd (dec '17).

Eerst zag ik de A8 (2018) als opvolger van de A5 (2017), maar er was wel geen opvolger voor de A3 (2017). Toen plots de A6 (2018) op de proppen kwam, was dit eerder de vervanger voor de A3 (2017) maar de A6+ (2018) was qua specs minder dan de A5 (2017). Na de lancering van de A7 (2018), zie ik het als volgt:

- A6 (2018) opvolger A3 (2017)
- A7 (2018) opvolger A5 (2017) en zelfs mogelijks opvolger voor de A8+ (2018) welke nooit op de BeNeLux markt is geplaatst.
Samsung Galaxy A8+ 2018 (SM-A730) 2018 model (niet in NL gereleased)

Totaal geen logica meer.
Die A8+ ligt gewoon bij de mediamarkt, verder ben ik met je eens dat samsung dingen onnodig ingewikkeld maakt.
Kan ik niet vinden, heb je een link ?
Toestel is alleen voor Zuid-Amerika en Midden Oosten en Oceanië
Nee maar ik was een paar maanden (juli) terug bij de MM in Nieuwegein, toen kon ik kiezen uit de A6 en A6+ en A8 en A8+
De eerste foto is een beetje bedrieglijk met de reflectie. Het lijkt net alsof de scherm doorgaat tot aan de bovenkant.
Ik was al helemaal enthousiast geworden inderdaad.. :D
Voor wie zijn deze toestellen dan wel? Voor iedereen die een midrangesmartphone wil, voor wie midrangesocs al goed genoeg zijn en wie bij een nieuwe telefoon wil laten zien dat die nieuw is.
Mensen die een midrangesmartphone willen zullen niet snel €600,- uitgeven aan smartphone 8)7
voor de 2018 prijs standaard is dit midrange...
Dit vind ik dus niet. Het is niet omdat de markt zijn 'mid range' opschuift naar +500 euro, dat de consument moet volgen. Mid range blijft voor velen een toestel voor 300 à 400 euro. Ik denk ook dat dit nog lang zal blijven, gezien het succes van de toestellen in die prijsklasse.
Hetzelfde merk je bv. bij One Plus. Waarbij de OP3 (399€) voor velen een instant buy was, hoor ik meer mensen twijfelen over de aankoop van een OP6 (519€). Nog steeds mooie specs voor zijn prijs, maar je moet de prijs ook kunnen en willen ophoesten.
Ik zie de 800-1000 euro klasse als Luxe-high range; 500-800 als high range; 300-500 als mid range en de <300 euro als low range. En dan nog is dit geen wetenschap, want voor 250 euro koop je een puike Xiaomi Mi A2 64/4, welke je moeilijk als low range toestel kan aanschouwen.
Ik zie de 800-1000 euro klasse als Luxe-high range; 500-800 als high range; 300-500 als mid range en de <300 euro als low range. En dan nog is dit geen wetenschap, want voor 250 euro koop je een puike Xiaomi Mi A2 64/4, welke je moeilijk als low range toestel kan aanschouwen.
Tegenwoordig kosten high-end toestellen (Luxe-high range om jouw woorden te gebruiken) al richting de 1200 a 1300 euro. Dus dan is het totaal onrealistisch om te denken dat je nog een goede mid-end telefoon met 6 inch scherm tussen de 300-500 euro binnen te kunnen halen. De lat ligt inmiddels hoger dan dat.
Niet als je voor de Xiaomi, Huawei Honor of vergelijkbare merken gaat. Die doen alleen onder als het op de camera aan komt en zelfs dat verschil is niet heel groot. De Honor Play bijvoorbeeld heeft de Kirin 970 sock, 6,3" scherm, 3750mah batterij, redelijk kleine bezels, dual sim, 4 of 6GB RAM, 64GB opslag, vingerafdruk sensor, Widevine L1, etc.

Waar doet die telefoon het minder als de high end telefoons? Waterdichtheid, geen oled, mist een paar sensors die de meesten niet gebruiken, iets mindere camera.
Dat de duurste telefoons duurder zijn geworden zegt niks over de kwaliteit van telefoons in lagere prijsklassen. Ik durf zelfs te zeggen dat "echte" midrange telefoons van 300-400 euro tegenwoordig capabeler en in de praktijk dichter tegen high-end telefoons aan liggen dan ooit.
Volgens mij heb ik het niet over kwaliteit, maar goed. De definitie van mid-end is gebaseerd op prijsklasse.
Dat er toestellen zijn die 300 euro kosten en voor sommigen volstaan, doet daar niets aan af.

...dan is het totaal onrealistisch om te denken dat je nog een goede mid-end telefoon met 6 inch scherm tussen de 300-500 euro binnen te kunnen halen. De lat ligt inmiddels hoger dan dat.

Jouw tekst is misschien niet zo bedoeld, maar geeft een waarde oordeel en impliceert toch echt dat je voor 300-500 euro geen kwaliteit kunt kopen.

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 23 juli 2024 01:59]

Laat ik het proberen te verduidelijken voor je:
Stel dat de mid-end markt zou beginnen bij 300 euro (daar ben ik het niet mee eens, maar goed stel...)
Dan vindt ik het onrealistisch om aan de onderkant van die prijsklasse een goed toestel te verwachten.

Goed betekent niet automatisch kwaliteit, goed kan ook zoiets betekenen als "goede prijs-kwaliteit verhouding" ;)
En mijn reactie was juist dat er tegenwoordig steeds betere (hogere kwaliteit) toestellen zijn te vinden die in de praktijk steeds minder onderdoen voor de dure topmodellen.
En waarom zouden de verwachtingen voor die prijsklasse lager moeten worden omdat de topmodellen astronomische prijzen dragen?

[Reactie gewijzigd door mac1987 op 23 juli 2024 01:59]

De pocophone F1 van Xiaomi heeft gewoon dezelfde specs als de nieuwe Pixel van Google (snapdragon 845)
350 euro tegen 900 euro...
Onzin, de specs zijn zeer verschillend, ja toevallig is de SoC hetzelfde, maar daar is de vergelijking ook direct helemaal afgelopen.

De verschillen zitten 'm onder andere in de microfoons, het scherm, de speaker, de gebruikte materialen, de camera, de antennes, het gebrek aan NFC en zo is er nog wel meer dat ontbreekt op de poco of van mindere kwaliteit is. Een toestel bestaat uit wel meer dan de SoC, ondanks dat Apple en Xiaomi je anders willen laten geloven.

Beetje lastig vergelijken dus. Natuurlijk vraagt Google ongeveer een 300 euro premium op dat ding, maar er zit overduidelijk verschil tussen de toestellen.
Dus omdat sommige merken een overpriced product uitbrengen moet de complete markt maar opschuiven? Wat mij betreft is meer dan 500 euro high range, 300-500 mid range, <300 budget.
Omdat jij 1300 euro voor een iPhone teveel geld vindt, betekent niet dat dan de helft ineens high-end is.
De absolute topmodellen bepalen wat high-end is. Kijk naar het marktaandeel van die (te) dure telefoons.
Nee, een high end toestel heeft in alles perfecte specs en kan niet hoger, dat is bij veel toestellen vanaf €600 al zo (kijk maar naar Xiaomi, One Plus, Nokia, etc). Apple levert qua specificaties niets beters dan een menig concurrent, het valt onder high end, maar niet de hele mark transleert daardoor.
High-end is niet alleen specs he, het gaat om het totaal plaatje.
De merken die jij noemt zijn allemaal merken die het van de scherpe prijs moeten hebben. One Plus is allang niet meer zo populair als vroeger. En hoe komt dat denk je? Men is steeds meer aan het opschuiven.
Die prijs heeft een keerzijde, je betaalt ook voor updates, design, garantieafhandeling, restwaarde, etc.
Voor minder 600 euro koop je al een Galaxy S9. Dat is goedkoper dan de Galaxy A9. Die is duur omdat hij nieuw is, maar is nog steeds mid range. Toen LG aankwam met hun nieuwe smartphone was hij overpriced omdat hij vergelijkbaar was met de S9 die toen 650 euro kostte, terwijl de LG G7 850 euro kostte. Als een technologie al een half jaar bestaat kan je niet aankomen met een volledige prijs. De Note 9 is een premium telefoon, maar de S9 is nog steeds high end. Net als een i7 high end is, terwijl er i9's bestaan en 32 core processors. Een PC met een GTX 1080 ti is high end terwijl er ook computers bestaan met 4 10.000 euro video kaarten. Dat is ultra high end. Net als er hoger dan high end smartphones bestaan, alleen niet zó extreem.
<300 euro als low range
Dat is dan persoonlijk, maar ik zie low range vooral als sub-150 euro smartphones met echte budget specs (Mediatek, Snapdragon 2xx), midrange met Snapdragon 4xx en 6xx, en high-end alles boven de 400 euro.

Er zit een gigantisch verschil tussen een telefoon van 100 euro en 200 euro, en maar een klein verschil tussen een van 250 en 400 euro.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 juli 2024 01:59]

Hier ben ik het wel mee eens, denk ik. Ook omdat je een toptoestel van een half jaar oud vaak ook al voor iets meer dan 400 kunt krijgen.
Yup en een 1300 euro telefoon is echt niet gek veel beter dan veel telefoons van 600... voor die laatste 2% features en dunner betaal je idioot veel.
Precies, of zelfs slechter.
niet echt hoor de s8 is €440 en de s9 kun je al voor €530 krijgen waardoor die a9 met zijn slechte soc echt compleet te duur is
Slechte soc? De SD710 is sneller als de SD821 en bijna net zo snel als de SD835... Het is zeker geen slechte soc... Hij heeft meer power dan 95% van de gebruikers nodig heeft...
De S9 heeft straks geen support meer, de A9 wel. Dat is de meerwaarde van een nieuw toestel. Bovendien wordt de A9 ook nog wel goedkoper.
Geloof je het zelf? De s line-up blijft doorgaans langer ondersteund dan een a line-up hoor.
Eh, nee. Zolang er nog midrange Huawei's en Moto's in de schappen liggen die zo ongeveer het best uit de test komen op alle belangrijke punten, voor slechts 250-300 euro, is dat totale onzin.

Sterker nog, de beweging is juist de andere kant op, want die 'midrange' Moto heeft gewoon de high end prestaties van afgelopen jaar. Er wordt gewoon ontzettend veel onnodig dure rotzooi aan toestellen toegevoegd, plus branding/marketing bij een aantal merken.

Bij smartphones is het gewoon heel simpel: dit is net mode. Sommige mensen kopen het merk, en niet het kledingstuk, en daar betalen ze graag voor. Met gezond verstand heeft het allang niet meer te maken als je over de 600 euro moet gaan voor een smartphone. Ook niks mis mee, maar laten we het bij de naam noemen - het is voor velen een hobby of verslaving geworden, dus gaat er veel geld naartoe.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 01:59]

Ik dat de consument zelf zorgt dat telefoons steeds duurder worden. Dat heeft soms niks te maken met of ze echt veel beter zijn zoals je zelf aan aangeeft.

Ik zie genoeg mensen die met een iPhone rondlopen die de helft kost als de auto waar ze in rijden :+. Terwijl ze voor 700 euro minder een telefoon hebben die echt niet een keer zo slechte specs heeft.

Moeten ze natuurlijk helemaal zelf weten maar het geeft wel aan dat zelfs jan met de pet rustig 1300 euro neertelt voor zijn telefoon.

Ik vind dat je voor 500 a 600 euro al een behoorlijke high end telefoon hebt. Alles wat daarboven zit is in mijn mening vooral betalen voor status.

Ik zou zelf ook wel 1300 voor een telefoon overhebben, bijvoorbeeld als ik hem in een dock kon zetten en daarmee een volledige desktopomgeving zou hebben (windows of Linux). Een paar gimmicks zoals een notch of een SoC die een paar procent sneller zijn boeien me echt niet.

Ik vind dat de innovatie rond telefoons de afgelopen jaren helemaal stil staat. Microsoft was de laatste die in mijn ogen een beetje innovatief bezig was met continuüm etc. Maar we weten hoe dat is afgelopen... Ik loop nu nog steeds met mijn oneplus 2 rond en probeer soms ook wel een excuus te zoeken om een nieuwe phone te kopen maar afgezien van een wat betere camera en batterij kan ik eigenlijk geen reden verzinnen waarom ik iets nieuws zou willen.
Anoniem: 1044053 @jobplane11 oktober 2018 11:10
Totdat we kobalt van asteroïden gaan delven 8-)
Als je een Samsung of Apple wil wel ja
Voor Samsung / Apple misschien. Maar als je de specs van €300-400 toestellen ziet, zijn die vaak ruim voldoende om binnen de midrange te vallen, en hebben ze zomaar een redelijke prijs.
Midrange ligt bij mij echt onder de 400 euro. Daar boven is het high-range en daarna gewoon bizar veel geld :9
Ja klopt indd! Is met alles zo.. Auto's, audio meuk, kleding en ga zo maar door... Het high end (niche) segment is vaak "te" duur als je het op prijs-kwaliteit gaat gooien. De prijs ligt vaak meerdere malen hoger maar betekend niet dat het dan "die" meerdere keren beter, sneller of mooier is..

Maar goed, er over blijven praten heeft geen zin, het veranderd toch niet.. Het maakt je alleen maar boos, geïrriteerd of wat dan ook..

Die "te" dure telefoon, tv of wat dan ook worden toch wel verkocht.. Ook bij mensen die het niet eigenlijk niet kunnen betalen, en weer een manier vinden om het toch aan te kunnen schaffen, door een lening of een abbonement... Ook daar wordt weer geld aan verdient.. EERLIJK, nee. SLIM en misschien wel SMERIG, ja!
Vooral prijzen die tot 10000 euro gaan is makkelijk te financieren voor mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen. Het is voor die mensen relatief eenvoudig om er toch aan te komen..
Mensen mogen nu eenmaal zelf weten wat ze doen, al brengt het hun lijf of financiële huishouding in gevaar...
Men maakt elkaar gek... de 1 kijkt tegen de ander op en koopt het dan, terwijl het voor diegene financieel gezien helemaal niet goed is..

Affijn…...

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 23 juli 2024 01:59]

De 2018 prijs voor een midrange toestel kan ook <200 euro zijn, zoals de Xioami Mi A2 of ~300 euro voor de iets luxere Nokia 7 Plus.
Daarom is het ook maar ren adviesprijs, wacht gewoon tot ie te koop is. Vraag/aanbod zal zorgen dat de prijs sowieso in de goede richting zal gaan of dat mensen de prijs blijkbaar wel zullen accepteren.
Als ik een nieuw toestel zou kopen moet deze mooie foto's maken. Daarnaast wat browsen en lichte apps is voldoende. Als ik dat dan kan voor €600,- waarom zou ik dan een €999,- of duurdere telefoon kopen?
Anoniem: 838013 @BenVenNL11 oktober 2018 13:16
Omdat er altijd nog wel aanmerkelijke verschillen tussen zitten?
Inderdaad, ik betwijfel ook niet dat die toestellen vast meer in huis hebben aan hardware. Maar als dat nou zaken zijn die ik niet nodig vind
Mijn 200 euro Xioami Mi A2 doet echt niet onder mijn iPhone 7... Zelfs de camera niet. Wat 2 jaar terug high-end was, is nu te krijgen in een toestel van 200 euro. Tja... hard sell om dan nu nog een high-end toestel te halen

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 23 juli 2024 01:59]

Jammer dat die a7 een micro USB heeft, anno 2018 voor die prijs wel een beetje beschamend. Voor de rest wel interessante toestellen maar de prijs van die A9.. tja daar haal je bijna al een s9+ voor zeker met de kortingen op dit moment.
Ik snap je opmerking wel, ik wilde ook van micro USB af, maar heb nu 2 telefoons met USB C en de pluggen zijn heel kwetsbaar. Vaak moet je een paar keer een flinke duw geven voor hij weer gaat opladen. Een klein tikje tegen de kabel is al voldoende om het opladen te stoppen. Ik vond micro USB al kwetsbaar, maar dit is echt een drama. Nokia 8 en Samsung Galaxy S8 gebruik ik. De Nokia 8 heb ik sinds 2 maanden, de S8 bijna een jaar. Ik gebruik alleen de kabels welke meegeleverd werden, dus geen goedkope China kabels van $0.50 die al uit elkaar vallen wanneer ze op de deurmat ploffen.
/off-topic
Dit probleem had ik ook. Er hoopt zich namelijk veel stof, pluisjes en andere troep op in de connector van de telefoon.
Wat bij mij hielp, met een dunne naald/speld alle troep er uit 'scheppen'. Hierna klikt de connector er weer prima in.
Niet met een naald doen, daarmee kan je de boel beschadigen. werk een tandenstoker een beetje bij en gebruik die.
Ja ik zag bij een toestel ook al veel stof, ik zal jouw tip eens ter harte nemen vanavond. Maar om dat nu wekelijks te gaan doen....
Precies hetzelfde hier USB C word constant opgehemeld terwijl het geen enkel voordeel bied.
Mag ik vragen hoe vaak jij je kabels gebruikt? En de levensduur ervan?
Want dit komt toch als een verrassing aan.. Zelf zit ik momenteel aan mijn 3de usb c toestel.
OP3, A7 (2017) en nu de Mate 10 pro waarvan ik nu nog steeds mijn eerste batch usb c kabels gebruik.
Het gaat dan om 3 kabels die ik tijdens mijn overstap van micro naar c van ebay had gekocht.
De zogenaamde "samsung oem" kabels voor ~3euro per stuk.
Er is nog geen kabel stuk gegaan en dat er stof en vuil op hoopt is mij ook onbekend?
Werktoestel: 4/5 keer per week, prive 3/4 keer per week. Het zijn de kabels welke met de toestellen kwamen, dus de kabel van de Nokia is circa 2 maanden oud, de ander bijna een jaar.

Het probleem is niet dat de kabel stuk zou gaan, het probleem is dat waar de kabel in moet een zwakke schakel is. Hij sluit bij beide toestellen ook nooit zo recht aan als een standaard USB of micro USB plug. Er zit ook veel meer speling in, bij beide toestellen.
Mijn A5 uit 2017 heeft USB-C maar de A7 van dit jaar weer micro USB?
Verwarrend dit..
Klopt, heb een A3 uit 2017 zit usb-c op, mijn vriendin heeft een A5 uit 2018 en daar zit micro usb op...
Usb-c is toch de nieuwe standaard?
A5 2018 bestaat niet, zal een A6 (2018) zijn en die heeft inderdaad een micro USB ;)
Nu dus Samsung met vier camera's achterop. Ik wil dan graag weten wat ik ga missen tegenover mijn S8+ met een enkel camera achterop, want de kwaliteit is al top met enkel camera.

Ik heb de foto's bekeken van de nieuwe A9 en ik vind het jammer dat de boven en onderkant geen dunnere randen heeft.
Groothoekcamera is een erg mooie feature, alleen daarvoor wil ik al over naar de S10 straks.
Anoniem: 91634 11 oktober 2018 12:13
Maakt die A7 nou beter foto's dan de s8 of slechter?
In de praktijk kun je ervan uitgaan dat de S serie de beste camera heeft. De Galaxy S6 uit 2014 heeft bijvoorbeeld een hogere DXOmark score/is beter dan de A8 uit 2018.
Ik begrijp deze telefoons niet. De A9 lijkt op papier een mooi toestel, maar kost gewoon meer als de S9, die ook gewoon beter en sneller is.

De A7 heeft gewoon een soc die gewoon zwaar verouderd is qua snelheid.

De A7 met de soc van de A9, voor €379, en je had een top midrange toestel wat veel zou verkopen
kost gewoon meer als de S9, die ook gewoon beter en sneller is.
De A9 heeft
  • meer camera's
  • 50% meer ram
  • 100% meer opslag
Het prijsverschil lijkt me dan ook terecht, de S9 was een gegimpt toestel dat de naam flagship imo echt onwaardig was. De S9+ was een flagship, de S9 was dat absoluut niet.

De CPU van de S9 zou sneller moeten zijn dan de A9, maar hoe veel dit er objectief en subjectief toe doet is nog maar de vraag (dit is de eerste telefoon met een SD7xx chip die ik ken).
Daarnaast heeft de S9 een beter scherm.
That's it.

In hoeverre de S9 beter is dan deze A9 vraag ik me dus sterk af. Ik was sowieso geen fan van de S9: duurder dan de S8, maar nog steeds dezelfde hoeveelheid RAM als de Note 5 uit 2015, en dezelfde camera als de S8 (die al amper verschilde van de S7), alleen met een variabel diafragma.

Deze A9 vind ik eerlijk gezegd meer future proof dan de S9.

[Reactie gewijzigd door kiang op 23 juli 2024 01:59]

De S9 is dus sneller, heeft een beter scherm en een betere camera. Got it ;)

Bij opslag moet je je altijd afvragen welk type het is, dit kan een merkbare invloed hebben op performance.

Wat betreft future proof, de A serie krijgt meestal een grote update en de S krijgt er twee. Dat betekent dat de S op Android 10 eindigt en de A op 9.

En tenslotte is de S9 goedkoper. Ik weet wel wat ik zou kopen.
Uw stelling ivm future proof klopt niet. De A5 (2017) werd bij lancering voorzien van Android 6 en draait vandaag op Android 8, dus ook 2 grote updates. A3 (2017) idem dito! Probleem bij A3 (2017) op Android 8 is dat het toestel hierdoor een pak trager is geworden, terwijl de A5 (2017) dit door de betere specs beter verteert.
Je wuift een snellere SoC weg omdat deze objectief en subjectief misschien niet veel uitmaken, maar in hoeverre gaat de gebruiker het verschil tussen 4GB en 6GB RAM wél merken? En hoe beperkend is 64GB opslag voor de gebruiker als je er een SD-kaart kan duwen?

Je kraakt de camera van de S9 af alsof het een verouderd ding is, terwijl het "een van de beste camera's die je in een smartphone zult vinden" is. Vervolgens geef je als argument dat de A9 meer camera's heeft, alsof dat wel belangrijk is (zie Pixel). De foto's geschoten in deze preview zijn nou niet echt overtuigend.

De S9 heeft gewoon de snelste SoC, het mooiste scherm en waarschijnlijk de betere camera. Zullen voor veel mensen best wel belangrijke factoren zijn. Dit toestel is simpelweg mega overpriced voor een mid-ranger. Enige dat interessant is hieraan is de combinatie van een 3.720mAh accu en een mid-range SoC, al zal een 6.3" LCD niet bepaald zuinig zijn.
Je wuift een snellere SoC weg omdat deze objectief en subjectief misschien niet veel uitmaken, maar in hoeverre gaat de gebruiker het verschil tussen 4GB en 6GB RAM wél merken? En hoe beperkend is 64GB opslag voor de gebruiker als je er een SD-kaart kan duwen?

Je kraakt de camera van de S9 af alsof het een verouderd ding is, terwijl het "een van de beste camera's die je in een smartphone zult vinden" is. Vervolgens geef je als argument dat de A9 meer camera's heeft, alsof dat wel belangrijk is (zie Pixel). De foto's geschoten in deze preview zijn nou niet echt overtuigend.

De S9 heeft gewoon de snelste SoC, het mooiste scherm en waarschijnlijk de betere camera. Zullen voor veel mensen best wel belangrijke factoren zijn. Dit toestel is simpelweg mega overpriced voor een mid-ranger. Enige dat interessant is hieraan is de combinatie van een 3.720mAh accu en een mid-range SoC, al zal een 6.3" LCD niet bepaald zuinig zijn.
Uitbreidbaar geheugen is wel beperkt als je er geen apps erop kan zetten. Voor de rest zijn de meeste dingen subjectief.
Samsung heeft hele slechte RAM management. Je hebt dubbel zoveel RAM nodig als een iPhone om even veel apps in het geheugen te zetten. Met 6 GB RAM op mijn S9+ starten sommige apps (vooral Pokemon GO) soms opnieuw op bij wisselen terwijl ik vaak maar 5 apps gebruik. Laat staan met 4 GB RAM. Ik had 4 GB RAM op mijn S7. Ik ging niet de S9 met precies dezelfde 4 GB RAM kopen. Pokemon GO startte daar nog veel vaker opnieuw op. Start hem op en hij gebruikt bijna 3 GB RAM waarvan 1 GB "gereserveerd" en 2 GB voor het systeem. Hij sluit apps af als hij 1 GB RAM over heeft. Dus je hebt 2 GB over voor apps. Hoe de S9 met maar 4 GB RAM uberhaupt werkt weet ik niet. Misschien gebruikt hij standaard maar 2 GB RAM ipv 3.
Geen notches gelukkig! _/-\o_ _/-\o_ Erg blij dat Samsung voet bij stuk houdt. De S10 zal naar verwachting ook notchvrij zijn.

[Reactie gewijzigd door choi99 op 23 juli 2024 01:59]

Ik vraag me af hoe handig een vingerafdrukscanner aan de zijkant is als je een case gebruikt, je hebt dan volgens mij al snel dat die moeilijk te bereiken is.

Voor de rest lijkt de vorige generatie flagships interessanter, tenzij de batterij velen malen beter is en de camera niet veel slechter.
Pff, dat gezever met die camera's.... Als je daar de focus op wil leggen, leg je er gewoon dezelfde camera in als een van de S-series en klaar. Zolang je dat niet doet, hoeft er wat mij betreft niet gesproken te worden van een camera focus. En hoeveel mensen gaan daadwerkelijk gebruik maken van de extra mogelijkheden die geboden worden? De meeste mensen gaan nog altijd niet verder dan richten en tikken voor een foto.

De foto-enthusiastelingen (als ze dergelijke opties op een telefoon willen) zijn wel bereid de high end prijzen te betalen.
De foto-enthusiastelingen beseffen dat een 200 euro toestel van vandaag betere foto's maken dan de high-end 600-800 euro toestellen van 2 jaar terug en kopen dus een 200 euro toestel en geven de rest van het geld uit aan een degelijke (compact?)camera. Met zo'n (compact)camera maak je betere foto's dan welk toestel dan ook

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 23 juli 2024 01:59]

Ik denk dat high end toestellen die zelfs ouder zijn dan 2 jaar nog steeds betere foto's maken dan de toestellen van 200 euro. Ik heb pas geleden nog met een Huawei P Smart plus gewerkt, en die maakt mindere foto's dan mijn iPhone 6. En die is al veel ouder.
Xiaomi Mi A2 (ook 200 euro) maakt anders echt hele degelijke foto’s.

Maar dan nog wint de compact camera van je smartphone

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 22 juli 2024 19:32]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.