Door Chris Broesder

Redacteur mobile

LG G7 ThinQ Review

Vol goede ideeën, uitwerking iets minder

02-06-2018 • 06:00

110

Singlepage-opmaak

Conclusie

LG lijkt zich vooral te focussen op meer handige en leuke functies en minder op het stroomlijnen van wat er al is. De nieuwe knop waarmee je Google Assistant en Google Lens kunt oproepen, is een fijne toevoeging als je daar iets mee wilt doen, de beeldherkenning in de camera app is leuk en soms handig, en ook de audiofuncties zijn weer uitgebreid. Toch zouden we graag zien dat LG wat meer aan de software gaat sleutelen, zowel aan de optimalisatie als wat de interface betreft. Ook de camera moet in dit prijssegment een stukje beter en moet vooral consistentere resultaten laten zien.

In de basis is de G7 ThinQ een prima smartphone en we waarderen het vooral dat LG onderscheidend durft te zijn op bijvoorbeeld audiogebied en camerafunctionaliteit. Van de implementatie van de tweede camera, de goede videomogelijkheden, de hoogwaardige dac en bijvoorbeeld een krachtige trilmotor kunnen veel concurrenten nog iets leren. Bovendien ligt het toestel lekker in de hand en is het licht van gewicht. Alles zit op de goede plek en de telefoon heeft nog een 3,5mm-poort ook.

Helaas voelt het toestel wat rommelig aan. Dat komt door de net wat minder goede afwerking, de volle software met een matige interface met mysterieuze kleine vertragingen, de AI Cam die net niet slim genoeg is en een achterkant die na de minste aanraking vol vette vegen zit. Daarnaast is de accuduur onder de maat voor een smartphone uit 2018 en dat rekenen we het toestel dan ook aan.

Als we een toestel moeten kiezen voor 850 euro, zou het niet G7 ThinQ zijn. Als je echter kunt leven met de minpunten en het toestel wordt, zoals wel vaker bij LG-telefoons, in de komende maanden snel goedkoper, dan is het minimaal voor de audioliefhebber een prima keuze en voor de cameraliefhebber het overwegen waard.

Samengevat

De G7 ThinQ is een prima high-end toestel, maar als geheel niet het beste dat je kunt krijgen voor de initiële verkoopprijs van 850 euro. Als de accuduur wat beter was geweest, de Android-ervaring iets vlotter en de camera wat consistenter, was hij echter een heel eind gekomen. Grote pluspunten zijn de vele leuke en handige camerafuncties, de solide trilmotor, de mogelijkheid om draadloos te laden, maar vooral ook de goede audiofuncties en -kwaliteit, de uitgebreide instellingen en de hoogwaardige dac.

  • G7 ThinQ zwart
  • G7 ThinQ blauw
  • G7 ThinQ grijs

Reacties (110)

110
104
46
9
0
52
Wijzig sortering
Het is dus een redelijk toestel geworden met op dit moment een te hoge prijs. Een probleem dat veel andere fabrikanten ook hebben. Het is allemaal redelijk en vinkt bepaalde vakjes aan, ze vragen er vervolgens een prijs van €799-899 voor en vragen zich na een aantal maanden af waarom de verkoopcijfers niet aan de verwachting voldoen...

In niets, maar dan ook niets blinkt de LG G7 (ik laat de idiote toevoeging ThinkQ maar gewoon even weg) uit. Functies die ze vol trotst presenteren, zoals de speciale speakers, de DAC en DTS:X zijn in de praktijk nauwelijks waarneembaar of, in het geval van de speaker, gewoon slechter dan de concurrentie die WEL stereospeakers heeft (de iPhones en Galaxy S9/9+). Ook mag je voor deze prijs gewoon een OLED paneel verwachten, zeker wanneer de grote concurrenten die allen bieden.

Waar het echter weer volkomen misgaat is bij de prijs; deze is simpelweg veel te hoog voor hetgeen geboden is en waar de directie concurrentie voor te krijgen is.
Nu zal de prijs in aardig tempo dalen, echter is de G7 op DIT moment veel te duur, waardoor de consument 'm volkomen links laat liggen. Ik blijf het management van LG dan ook niet snappen.
Je weet dat de Galaxy S9/S9+ met grote afstand de bestverkochte Android telefoons van het jaar zullen zijn. Ook weet je dat ze al enkele maanden uitgebracht zijn en hun prijs inmiddels aardig gedaald is. Ook weet je wat de gemiddelde prijs van deze telefoons is, in de maand dat je met de G7 komt. Hoe je dan alsnog een prijs die ruim €75 hoger ligt dan de superieure S9+ kunt vragen, is mij simpelweg een raadsel...
Kijk je vervolgens naar de Oneplus 6, die voor enkele honderden euro's minder, in bepaalde gevallen nog meer biedt (OLED scherm, kale Android), dan wordt heel de beslissing om de telefoon voor deze prijs te lanceren nog idioter.

Jaar in, jaar uit, valleen de verkoopcijfers van de telefoontak van LG tegen en daalt het marktaandeel. En toch blijven ze stug inferieure telefoons (niet opzichzelfstaand, maar wel vergeleken met enkele concurrenten) voor een veel te hogere prijs maken. Zolang ze niet flink hun prijs bij release verlagen, zie ik het tij nog lang niet keren.
Ditzelfde probleem hebben trouwens Sony en HTC.
De G6 had exact dit probleem. Leuk toestel, maar bij launch veel te duur. Gelukkig zag je de prijs dan ook hard dalen en kun je de G6 al een tijdje voor ongeveer 200 euro minder kopen dan bijvoorbeeld een S8. Het loont dus om niet direct bij launch een deegelijk toestel te kopen, maar dat geldt natuurlijk al wat langer in smartphoneland.
En dan nog niet te vergeten de erg matige updates van LG voor hun toestellen. Ik ga er mijn vingers niet meer aan branden.
Inderdaad. Ik fronste de wenkbrauwen bij het lezen van de tekst, dat LG een "redelijk" update beleid heeft. Mogelijk is het nu wat beter dan geweest, maar voorheen was het update beleid gewoonweg bar slecht.
Is nogsteeds bar slecht. Mijn LG V20 (uit de V serie, LG's ultieme flagship!) is gereleased met 7.0 en heeft nog nooit een update gehad op beveiligingsupdates na.

Hoe dit bedrijf steeds dezelfde fouten blijft maken blijft me verbazen. Als ze de G7 met Android One en een 4500mah batterij hadden gereleased had het de potentie om een goedverkopend flagship te worden. Nu is het een middelmatig toestel voor een te hoge prijs.
Pohh inderdaad, ik heb hetzelfde met mijn G5, maar de V20 is dus nog veel duurder! Ik heb enkel wat beveiligingsupdates gehad, verder niks... Waarom brengt Google updates uit als je die toch niet aan je klanten verstrekt? :+
Uhmm, heb ook de g5. Met release had de g5 android 6 en heb nu 7. Binnenkort krijgt de g5 ook nog android 8.
Als je een g5 stock hebt ben je in elk geval wel even zoet met al die updates. Onlangs nog 1 voor een familielid een g5 gekocht (€189 nieuw) en duurde wel wel wat uurtjes met het updaten (iets van 8 updates).

[Reactie gewijzigd door Plugin op 23 juli 2024 03:23]

De lgv20 was de eerste met Android 7.ik had ook wel wat betere updates verwacht. Het lijkt erop dat we binnenkort 8 krijgen. Maar heb liever dat ze wat sneller worden met beveiligingsupdates. Ben het niet eens met 4500mah en Android one. Ik vind de skin van lg erg fijn en zou alle handige functies niet willen inwisselen voor stock Android. Ook hoeft de batterij an mij niet mega. Iets meer ruimte aan het eind van de dag zou fijn zijn. Maar haal nu meestal met gemak het einde van de dag met de lgv20.
Ik bedoelde meer dat als ze een flagship met 4500mah en Android One zouden releasen, dat ze een succes te pakken hebben (er zijn bijna geen flagships met grote batterijen en Stock Android). Niet zozeer dat LG dat hoeft te doen, meer van dat het een succes zou worden áls ze het zouden doen.

De V20 vond ik een heel fijn toestel, maar ik vind het schandalig dat zo'n groot bedrijf als LG hun ultieme flagship telefoon destijds zo links liet liggen. Oreo komt er idd aan, maar Android P is er over een paar maanden al. Verder is 8.1 allang uit, waar het ernaar uit ziet dat de V20 gewoon 8.0 krijgt. Batterij vond ik trouwens ook best tegen vallen voor de capaciteit, tijdens idle liep ie snel leeg. De softwarefuncties van LG waren idd handig, maar dit woog niet op tegen de nadelen (trage/geen updates, bugs).

Voor mij geen LG meer. Ze maken (hardwaretechnische gezien) mooie toestellen, maar de support en software is om te huilen.
Snap wat je zegt, maar het grote probleem van LG is simpelweg hoeveel geld ze uitgeven aan marketing. Goede reviews helpen natuurlijk ook wel.

Mbt idle. Dat probleem heb ik ook gehad na beveiligingsupdate. Maar metnleeggooien van cache van Google play was dat verholpen (zou niet moeten gebeuren, dus ergens toch een bug).
De LG G6 is Enterprise recommended. Dat betekend security patches verplicht binnen 90 dagen na release voor 3 jaar na release.
Zoals ik al zei, misschien beter dan geweest. De Stylus 2 DAB+ versie die ik heb gekocht, model uit midden 2016, heeft zegge en schrijven één veiligheidsupdate ontvangen, een paar maanden na beschikbaar komen toestel, en dat was het dan voor dat model. Die laatste update is nu al bijna een kleine 2 jaar oud. Toestel was in den beginne toch niet heel erg goedkoop, maar schijnbaar niet populair genoeg voor menigeen?
Het is leuk dat de telefoon op een lijstje staat, maar komen die updates dan ook echt? Oprechte vraag - mijn laatste LG was de G3.
Bij LG is vaak het probleem dat de updates in theorie bestaan - ze schrijven er over op hun website maar de eindgebruiker ziet de update nooit verschijnen. Ik hoor alleen maar geklaag over updates voor de G5 en de G6.
De G6 heeft een update naar 8.0 gehad met beveiliging's update april 2018 , voor mensen die hun toestel geroot hebben kan het zijn dat ze hem daarom niet ontvangen hebben
Een collega van mij heeft de update naar 8.0 nog steeds niet ontvangen.
Deze is niet geroot.
Beetje in verval geraakt. De lg g2 was goed, ook qua updates en nu lijken ze eindelijk weer de goede kant op te gaan. Maar al hun goedkopere mis rangers hief je nog steeds niets te verwachten.
Drogredenering ten opzichte van andere grote merken die ook minstens zo... marginaal zijn qua echt tellende updates zoals een opwaardering van het OS.
Er zijn toch echt wel een aantal merken die het beter doen dan LG. Bij de LG G6 is de laatste security update al weer van eind 2017 als ik het goed begrijp. Dat was tot voor kort het laatste toestel. Merken als Samsung, Oneplus, Nokia, etc. doen het toch een heel stuk beter dan LG. En het is zeker geen drogreden, je zit bij LG gewoon erg snel met een toestel dat geen security updates meer krijgt. Ze laten nog weinig verbetering zien op dat vlak. Daarnaast geven ze ook helemaal geen support aan de mod community voor custom roms en leveren ze ook alles met gelockte bootloader.
De G6 heeft oreo ontvangen vorige maand met de security op april 2018.

[Reactie gewijzigd door WALUIGI96 op 23 juli 2024 03:23]

Niet de H870DS. Dat is een versie die veel Tweakers hebben. Niemand weet of en wanneer Oreo daarvoor uit komt.
Ik heb zelf dus de gewone versie, zonder dual sim.
Ik denk dat oreo voor de ds binnenkort komt, het lijkt erop dat iedere week voor een andere telefoon de update beschikbaar komt.
Ik zie de LCD paneel zeker niet als een min punt.

Enige wat je mis zijn de deel zwarten en dat je telefoon niet daydream compatible is.

Maar, kleur weergave kan veel meer betrouwbaar zijn dan zelfs de premium Samsung AMOLED.

Telefoon kan langer met minder stroom verbruik in high brightness mode gaan (dank aan de W pixels) zonder dat je gamut en contrast aangepast wordt en loop je ook veel minder risico's op image retention of pixel wear out.
Maar, kleur weergave kan veel meer betrouwbaar zijn dan zelfs de premium Samsung AMOLED.
Nee dat kan het niet, als iets bijna perfect is kan het enkel nog perfect worden en daar komt het woord 'veel' natuurlijk niet in terug :)

Je bent bekend met de (kleur)modi op Samsung toestellen waarmee de S/Note-serie al 4 jaar op rij het meest kleurechte scherm bied + de voordelen van echt zwart/oneindig contrast?

http://www.displaymate.com/Galaxy_S9_ShootOut_1s.htm
and setting many new Display Performance Records, including Absolute Color Accuracy that is Visually Indistinguishable From Perfect, and almost certainly considerably better than your existing Smartphone, living room 4K Ultra or HDTV, Tablet, Laptop, and computer monitor based on our detailed Lab measurements, earning DisplayMate’s highest ever A+ grade.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 23 juli 2024 03:23]

Ik ben erg sceptisch over dit soort lab tests.

DxO heeft de OG Pixel als de beste camera van 2016 gewaardeerd, en toch hebben ze de gehele lensflare probleem gemist.

Display Mate gaf hooge waarderingen aan de displays van de S8, maar ze zijn blijkbaar niet tegen de probleem dat sommige displays te rood waren tegen gelopen.

Misschien geluk dat die partijen perfecte hardware in huis hadden en misschien teelt ook mee dat de sample size te klein is, in ieder geval ik heb mijn twijfels om hoe ver kan ik z'n test vertrouwen voor real life use.

Neem je 4 S9 van verschillende batches, met de zelfde kleur instellingen en je gaat eerder zien dat soms de discrepantie in kleur-weergave best wel groot is, en soms heb je schermen die zo ver afwijken dat het helemaal perfect tunnen best wel moeilijk is.
Zulke discrepanties zie je niet zo gauw met goede LCDs.

Dan heb je nog de pixel wear out, test 1 nieuwe LCD en een nieuwe OLED paneel en doe het zelfde na 2 jaar gebruik, kans is groot dat je veel meer afwijkingen in de OLED gaat zien.
Mijn vrouw heeft een S9 en ik heb een LG E7 OLED-TV en kan je zeggen: oneens. De TV is beter. Ik snap de uitspraak, maar is te kort door de bocht.
Ben benieuwd naar je testresultaten en waar ik die kan vinden 8-)
Hmm, goed punt natuurlijk. Het blijft een subjectieve waarneming en daar zul je het mee moeten doen :P
Het zijn mooie schermen maar ik vind het inbranden wel echt een probleem. Ik heb mijn S7 edge nu een jaar en de klok en het batterij icoon zijn al Mooi ingebrand.

Ik heb net zo liet een lcd, waarom heb ik die perfecte kleur echtheid nodig op een telefoon?
Ik heb liever een LCD omdat deze niet (zo achterlijk snel) degradeert als een OLED-paneel, ieder smartphone scherm met OLED techniek ziet er na 2 jaar intensief (dus niet altijd de helderheid onder de 25%, want waarom heb je anders die hoge piekhelderheid meegekregen?) lelijk uit en heeft vaak last van inbranding. Zelf heb ik de Lumia 950 gehad met OLED, waar ik erg zuinig op was, geen inbranding gezien. Maar ik heb veel Samsung telefoons (S8, Note 8, S7 etc...) gezien met inbranding. Met mijn LG G5 heb ik nergens last van. En ik weet niet wat het is, maar Android heeft veel witte menu's. Dat ziet er mijn inziens veel mooier uit op een LCD! :+ (hier heb ik ook topics over op internet gelezen, deep blacks (OLED) vs consistent whites (LCD)
Ik vind lcd vaak ook mooier, maar kwestie an smaak ook natuurlijk. Voor films is oled beter, maar dat kijk ik nauwelijks op telefoon en dan die ik het ook zeker niet voor de kwaliteit/contrast (al is dat nooit weg natuurlijk).
Om heel eerlijk te zijn zijn alle toestellen bij launch veel te duur voor wat je ervoor krijgt. Ongeacht het merk, specs en software. De iPhone X en de Note 8 zijn goede voorbeelden met prijzen die kant noch wal slaan.

Eigenlijk moet je als consument enkele maanden geduld hebben en pas als de prijzen wat zijn gezakt toestellen gaan vergelijken. Dan pas kan je voor jezelf beslissen of toestel x voor bedrag y waar voor je geld is.
Duur is relatief. De iPhone X (Nokia 8 weet ik niet) verkoopt als een gek dus die is overduidelijk niet te duur, het is wel veel geld, dat wel.
Anoniem: 321896 @Mrjraider2 juni 2018 10:30
Als alles te duur is, in jouw ogen, dan is met exact dezelfde redenatie te zeggen dat alles te goedkoop is.

En enkele maanden wachten in smartphoneland = het vorige model kopen.

Bijna alles met x specs kost zoveel geld. Dat daar onder een model zit wat de helft kost met 10% lagere performance maakt al niets meer uit. Ze zijn niet meer 1 op 1 vergelijkbaar..
"Bijna alles met x specs kost zoveel geld. Dat daar onder een model zit wat de helft kost met 10% lagere performance maakt al niets meer uit. Ze zijn niet meer 1 op 1 vergelijkbaar"

De prijs/prestatieverhouding kan je dan nog prima vergelijken en is m.i. ALTIJD ruim in het voordeel van het 'model eronder': 50% goedkoper en maar 10% 'langzamer', wat je in de dagelijkse praktijk nog niet eens iets van merkt...
Dit geldt in elke markt. Zo gauw je bij de high end komt zal de prijs/prestatie-verhouding altijd slechter zijn.
Dit is meer een audiofiele tel slash dap en zal ook meer een aziatisch of audiophile publiek Aantrekken.
Te duur zeker maar vergeet niet dat dat snel. Daalt en alle. Advies Prijzen zijn belachelijk..
Deze dap heeft ook mqa decodering en dat is alleen op veel duurdere componenten te vinden van meridiaan dus dat is een echte verkoop punt de dac. Voor velen zoals ik alleen daarom al een must naast een een dap mee te nemen. de rest is bijzaak van de tel en ik type op me note 8 snap je?

[Reactie gewijzigd door soemiar op 23 juli 2024 03:23]

Nee, ik snap er echt niet van... Wat een inconsistent verhaal zeg...
Of door een gebrek aan taalbeheersing langs uw kant...?
Hij schrijft het onduidelijk op, maar ik snap wel wat hij zegt. Voor 9 vd 10 zullen de audio processing eigenschappen van deze telefoon totaal niet belangrijk zijn.
Voor mensen die een standalone DAP (digitale audio player) gebruiken om betere geluidskwaliteit te ervaren is deze telefoon een uitkomst omdat die 2 vliegen in 1 klap slaat. Je hebt er dan evt. geen 2e apparaat bij nodig.
Op dat vlak blinkt LG al jaren uit sinds de V10 en is de grootste USP vs de competitie. Als je een paar 100 euro aan een DAP uitgeeft en die bespaard met deze LG, dan wordt de prijs alweer wat interessanter. Het is alleen wel een niche markt en dus niet bedoelt voor de massa.
Verder zie ik aan deze telefoon helemaal niks bijzonders en zou ik vanwege de slechte support (updates, CS etc) dit toestel niet overwegen.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 23 juli 2024 03:23]

Bedankt xs4me dat is idd wat ik bedoelde te melden.
Het lastige aan een keus voor een betere DAC is dat het lastig te communiceren is voor wie of wat deze implementatie bedoeld is behalve dat je wat betere audio uit de jackuitgang krijgt. De kwaliteit van de DAC is natuurlijk niet vergelijkbaar met dat van een degelijke mp3-speler. In het recente verleden zijn er meerdere toestellen geweest die de DAC goed voor elkaar hadden. De LG V-serie, de HTC One-serie en ZTE Axon zijn het bekendst.

Het is goed geluid voor een telefoon, meer niet. Is het goed genoeg om voor iemand die veeleisend genoeg is om eerst een losse mp3-speler/DAP mee te nemen, deze voortaan thuis te laten? Dit lijkt me sterk.
De DAC is wel vergelijkbaar. Alleen heb je mogelijke interferentie ivm de vele extra internals die een telefoon heeft en uiteraard heb je met een dedicated mp3 speler vaak een betere versterker ed.
Toch heb ik van veel audiofielen op head-fi website erg positief gehoord over het geluid van de LGs.
Het ligt er ook maar net aan welke koptelefoon je gebruikt. Voor een IEM met lage weerstand is die extra versterking toch alweer wat minder belangrijk.

Het is inderdaad net een beetje wat je ermee doet. En of je kritisch genoeg bent om dan 2 apparaten mee te nemen. Het is door de jaren heen wel vee beter geworden op telefoons. En dan met name de LGs.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 23 juli 2024 03:23]

Negatieve externe invloeden maakt dat de implementatie dus niet gelijkwaardig is. Ik heb de V30 nooit geprobeerd, maar wel de V20 en de HTC One-toestellen en die bleven niet overeind tov goedkopere mp3-spelers als de Sony A15 en Fii0 X5.

Ja, het is wel veel beter dan gemiddeld, maar is het verschil groot genoeg dat 'audiofielen' er opeens wel genoeg aan hebben? Heck, die vinden ook spelers als de X5 maar 'kiele kiele'.
Klopt, maar jouw punt was de DAC. Ik denk dat de DAC niet zo spannend is. Er zijn ook gewoon MP3 spelers van 20 euro met een DAC die ook in spelers van 700 euro zit. (Wolfson e.d.)

Natuurlijk, er is een verschil. Toch ook weer niet zo groot als sommigen het doen lijken. Gooi daarbij dat de meeste al niet eens herkennen of het wel de "source" is of gewoon een beter afgestelde EQ.
Het ligt uiteraard aan de toepassing en jouw doel(en). Luister je de hele dag op zo'n speler? Of even dat (half) uurtje naar je werk? Zit je dan in de trein of in het verkeer of ander rumoer? Als je 't over interferentie hebt, die is 100x sterker dan wat de telefoon zelf veroorzaakt. Heb je noise cancelling? Mooi, lekker rustig, maar gaat ten kostte van het geluid 10x heftiger dan je met je goede standalone speler goed kunt maken. etc etc Veel mensen staren zich blind op een dac of source, maar onderschatten deze zaken. Het heeft dan niet zoveel zin. Hoeveel mensen zitten in alle rust om werkelijk te kunnen genieten van die verschillen van je mobile devices?
Ik alleen als ik thuis ben en laat ik daar nou juiste betere mogelijkheden hebben als een mobiele speler.
Op werk gebruik ik m'n laptop met externe DAC die ik ook aan m'n telefoon kan slingeren. Dus tja, hoeveel waarde heeft die paar keer dan nog dat ik in rumoer even wat muziek wil luisteren? Dan voldoet iets wat gewoon goed klinkt zonder ergernissen prima voor de meeste mensen.

Mijn gouden tip voor als je goed geluid wilt onderweg: neem een goede IEM met custom molds op jouw oren afgemeten, zodat je zoveel mogelijk (passief) wegfiltert om je heen. Lekker voor in het vliegtuig, in de trein of op kantoor als je dat gejengel van je collega's even zat bent. En factor 100 beter geluid dan veel investeren in een standalone speler. Bovendien wss goedkoper en multi-inzetbaar op al je apparaten. Van daaruit kun je altijd nog verbeteren en zul je de verschillen ook beter horen.

Een andere tip: gebruik gewoon een mobiele (asynchrone) USB DAC + versterker met je mobiele telefoon. Een stuk goedkoper, nog steeds 2 apparaten, maar wss een veel handigere bediening en mogelijkheden (als je 's spotify, Tidal etc wilt, 4G etc) dan met een standalone speler. Bovendien veelzijdiger, want je kunt 'm ook aan je laptop of andere apparaten slingeren.

Ik ben zelf wel klaar met die standalone high-end spelers. Ik weet hoe ik een goede sound krijg voor die paar uurtjes voor onderweg en voor de echt goede ervaring investeer ik wel in m'n setup thuis ;-)

Ik vind het wel fijn als telefoons meer aandacht aan geluid via de koptelefoon geven. Voor mij een prima tussenoplossing,

Maargoed, zo zal iedereen 't op z'n eigen manier invullen en dat is ook de lol ervan. Just my 2 cents :-)

[Reactie gewijzigd door xs4me op 23 juli 2024 03:23]

Ik geloof eigenlijk niet dat mensen het verschil kunnen horen tussen verschillende DACs. Het is puur marketing van de kant van LG om er een naam aan te geven dat hun telefoons beter geluid geven (voor koptelefoons) dan de concurrentie. Het grote verschil wordt daarin echter gemaakt door de versterker, niet door de DAC. De koptelefoonversterker is bij LG zeer goed, al sinds de V10 blinken ze daar in uit.

Als je in het bezit bent van een redelijke tot goede koptelefoon en veel muziek consumeert op je telefoon, dan is dit een zeer interessante feature. En een waar je echt geen audiofiel voor hoeft te zijn om plezier van te hebben. Ik zou in dat geval wel 400 euro besparen en een V30 of G6 halen.

[Reactie gewijzigd door BCage op 23 juli 2024 03:23]

Ik heb wel verschillen gehoord, maar dat ging dan niet alleen om een andere DAC, maar een apparaat met een andere DAC aan boord. Dus het is moeilijk te bepalen waar de verschillen precies ontstaan. Meestal is dat bij de opamp die de meeste kleuring geeft. Wel zijn er natuurlijk verschillen in hoe een DAC digitaal naar analoog vertaald, qua algoritme, codec ondersteuning etc.

In die zin is versterking ook veel marktpraat. Ja, natuurlijk krijg je er andere resultaten mee, maar het is ook al tig jaar bekend welke opamp welk resultaat geeft. Dus is het is vooral de keuze van de maker om een gewenst geluid te genereren. Dat zal voor iedereen persoonlijk blijven.

Persoonlijk ervaar ik op mobiel vlak sowieso veel minder verschillen dan full-on dedicated hardware. Dat heeft simpelweg te maken met de beperkende factor van mobiel moeten zijn. Ik had altijd een dedicated mp3 speler. Verschillende Cowons gehad, Sansaclip's, Fiio X3, Fiio X7II, Cayin i5 etc
En allen hebben ze wel bepaalde verschillen. Het grappige is dan nog dat de Sansaclip's a 20 euro net zo goed deden als de X3 en Cowons die vele malen duurder waren.

De Cayin i5 vond ik dan vooral anders, maar een beetje ingetogen en het geluid een beetje bedekt onder een deken zegmaar. Kon me niet zo bekoren. Dan heb je 't over een apparaat van destijd 500 EU.
De X7 vond ik nog 's beste. Die had een desktop DAC aan boord en met AM2 module erop klonk dat subliem. Echter, de software (aangepaste oude Android) was zo ruk, dat die de deur weer uit ging. En dan heb je 't over een speler van 800 euro.

Toen een tijdje maar op m'n iPhone 8 plus geluisterd. En ik moet zeggen, echt niet minder dan de X3. En met een interface die prettig werkt en Spotify altijd bij de hand, hoef ik dan ook geen hotspot voor op te zetten elke keer, omdat de X7 natuurlijk geen sim aan boord had.
Weliswaar niet dat detail en drive van de X7, maar ik stoor me nergens aan eigenlijk, het klinkt gewoon goed en prettig, met detail. En dan met als voordeel dus het gebruiksgemak, dus maar 1 apparaat mee op pad en niet te vergeten: de prijs.

Ik heb laatst een Zishan Z2 DAC gekocht voor bii m'n Macbook Pro. Nou, dan hoor je meteen dat het niet veel hoeft te kosten om top geluid te krijgen ;-) Kosten, incl. verzending: 35 eu. Het geeft maar aan voor hoeveel onzin je betaald. Toegegeven, de afwerking van de Zishan laat nog wel wat te wensen over ;-)
Dat is nogal een waslijst aan apparatuur :) Hobby mag geld kosten he. Zal eens zo'n Zishan bestellen.

Ik praat in dit geval vooral over de vergelijking tussen verschillende Android telefoons. Als ik de output van de Huawei P9 en de LG G2 vergelijk met die van de LG V10 of zelfs van mijn laptop met standaard Realtek chip, dan is dat een wereld van verschil. De eerste twee lijken kracht tekort te komen om de meeste koptelefoons fatsoenlijk aan te sturen. Vooral in dynamiek en lage tonen is het verschil groot, ook met goedkope oordopjes. Het blijft daarom wel een goed verkoopargument van LG en een die ik zelf ook wel heb waargenomen. De iphones kan ik niet over oordelen.
Ja, en ik kan nog wel even doorgaan met m'n lijstje, haha.
Vooral veel wijzer van geworden dat er inderdaad een hoop onzin over geschreven en gezegd wordt. Ja, er zijn verschillen. En ja, het ultieme doel is goed geluid, maar mensen trekken dat gelijk aan de prijs, en dat is heel vaak niet zo (soms ook wel, maar je moet je dan goed verdiepen in waar die prijs dan in zit), of praten elkaar maar een beetje na zonder het zelf echt te ervaren. Het is simpelweg gewoon zoeken naar het geluid wat bij jou past, want dat blijft gewoon persoonlijk. (en dat is gewoon heel moeilijk, kost veel tijd en geld)
Ik dacht altijd dat ik ook dat de zoektocht was om 100% neutraal en super gedetailleerd geluid mijn streven was. Toen ik het eenmaal had dacht ik, eh, die muziek klinkt helemaal niet muzikaal meer. Het is even leuk om die details te herkennen en een soort voldoening te krijgen dat dat dan gelukt is, maar vervolgens geniet je eigenlijk niet eens meer van de muziek.
Ik ben erachter gekomen dat het neutraal en gedetailleerd mag zijn, maar met een zweem van wamte eroverheen die de muziek weer wat meer oemph geeft. Dat de dynamiek en drive weer een beetje terug komt. Het kan gewoon te analytisch worden (voor mij althans).

Ik ben benieuwd wat je van die Zishan vind. Er is ook een nieuwe meen ik, de Z3 dacht ik. Die heeft een display aan boord zodat die ook bruikbaar is als mobiele speler (dat is bij de Z2 zo beperkt dat dit eigenlijk niet daarvoor bruikbaar is).

[Reactie gewijzigd door xs4me op 23 juli 2024 03:23]

Anoniem: 321896 @soemiar2 juni 2018 10:35
Maar ook dat er amper wat te begrijpen is van je verhaal omdat het letterlijk van Google translate lijkt te komen na een vertaling van Latijn naar Chinees naar Nederlands.
Niet alleen, ik ben redelijk bekend met audiotermen maar ook ik moest even denken wat je met meridiaan bedoelde. Ik vermoed het merk Meridian audio.
Het is maar wat je wilt. Ik heb een tijdje met een Samsung S8 rondgelopen maar stoorde me aan het "infinity scherm" omdat ik steeds onbedoelde aanrakingen had. Ook heeft een LCD geen last van inbranden. Nu weet ik dat ik Samsung AMOLED schermpjes nu hier bijna geen last meer van hebben maar toch. AMOLED is gewoon niet in alle opzichten superieur.

Ja, de S9+ heeft een langere batterijduur, een AMOLED scherm en maakt iets betere fotos met weinig light. LG zet daar een quad dac tegenover (die veel meer power heeft), een groothoek camera (ik maak veel landschap fotos), en een LCD scherm die zoals gezegd erg goed is.

Mischien dat voor jou de Samsung superieur is. Maar voor mij heb ik gewoon andere behoeften en spreekt de LG G7 mij erg aan.
de DAC en DTS:X zijn in de praktijk nauwelijks waarneembaar
De review spreekt toch aardig positief over de DAC, en verteld dat er goed verschil hoorbaar is (met headsets)
Misschien zet LG al hun geld wel in op hun nieuwe snufjes en vergeten ze de rest. Hierdoor hoeven concurrenten hier minder aandacht aan te besteden, omdat die gewoon even kijken wat hun falende concurrent doet en kost het minder om in te zetten op nieuwe snufjes.
"Een opvallende wijziging ten opzichte van de LG G6 en V30 is dat de vingerafdrukscanner niet meer als powerknop dient. De scanner zit nu aan de rechterzijkant van de telefoon"
Moet dat niet zijn de powerknop zit nu aan de rechterzijkant? Anders volg ik iets niet...

Na een G2, G3 en even een Q6 nu al een half jaar de G6, gekocht zgan voor 275 Euro.
Nieuw is deze nu 340,-. Ik ga over een jaar niet overstappen naar deze G7 denk ik, ik wacht even op de G8. Of ik ga overstappen naar Nokia...

Ik sluit me volledig aan bij de posts hierboven: Wacht een half jaar of een jaar en koop deze voor 1/3 van de introductieprijs en je hebt er een toptoestel aan. De innovaties van de G6 (met name het verlengde scherm wat destijds de eerste was) is hier minder aanwezig (lees: niet) dus ik snap de review. Gemiste kans, maar zoals de review al aangeeft: De innovaties van de G5 en de G6 hebben ook niet het gewenste succes gebracht. Nu minder innoveren is dan het gevolg, maar hanteer dan geen 850,- introductieprijs....

[Reactie gewijzigd door denonman1 op 23 juli 2024 03:23]

Klopt, dat moet de powerknop zijn. Bedankt voor de tip!
Ik weet niet of het enkel een actie van Coolblue zelf is, maar zij geven als preorder actie een Beats by Dre Studio 3 cadeau bij de https://www.pdashop.nl/product/811871/lg-g7-zwart.html LG G7 Thinq. Net zoals je bij Sony vaak ziet.

Blijft natuurlijk staan dat ik niet zou inzien waarom ik de G7 zou verkiezen boven een V30. De V30 kwam gratis bij de aanschaf van een LG Oled55C7v dan wel Oled55E7v en zodoende haal je die voor 350 tot 450 nieuw ongebruikt op. Goed je hebt niet de nieuwste Snapdragon 845, maar je hebt dezelfde camera's, dezelfde audio kwaliteit, dezelfde vormgeving, geen notch, wel OLED. (al is het niet het beste ivm Samsung)

En zelfs al wil je wel een Snapdragon 845 hebben... Waarom zou je dan niet een LG V35 importeren voor hetzelfde geld? nieuws: LG presenteert variant G7 ThinQ-smartphone met oledscherm en zonder i...
De V35 ThinQ deelt veel kenmerken met de G7 ThinQ. Zo heeft hij dezelfde soc, opslag met dezelfde capaciteit, dezelfde camera's en veel van dezelfde functies als de G7 ThinQ, waaronder een manier om informatie van vier pixels in een foto in low-light samen te voegen voor een betere foto met lagere resolutie.

De behuizing is hetzelfde als die van de eind vorig jaar uitgekomen V30, met glas aan de voor- en achterkant en een 6"-oledscherm met een beeldverhouding van 18:9 en een resolutie van 2880x1440 pixels. De telefoon meet 151,7x75,4mm en is 7,3mm dik. In de behuizing zit een 3300mAh-accu.
En als bonus je krijgt 6GB ram, eigenlijk hoe de LG V30 had moeten zijn.
Waarom is de accuduur matig? Als je in de test kijkt gaat het toestel iets minder lang mee dan de s9+ die een grotere accu heeft. Behalve bij de videotest maar dat lijkt me voor dagelijks gebruik niet zo relevant.

[Reactie gewijzigd door bloodlynx op 23 juli 2024 03:23]

De accuduur van de S9+ is iets beter, maar ook niet geweldig. De G7 zit daar nog onder en als je naar de andere toestellen van dit jaar kijkt, wat de concurrentie is waarmee we vergelijken, dan is de accuduur matig. Toch is het altijd maar relatief natuurlijk, maar het zit net op de grens dat het toestel het soms geen dag volhoudt en dat is wel een minpuntje waard lijkt me.
Anoniem: 34124 @Andrasman2 juni 2018 19:57
Welk toestel houdt het wel een dag vol?
Als ik een uur of 4-5 surf via WiFi en wat video's kijk etc is de meeste smartphone wel leeg namelijk.
Einde van de dag is zéér moeilijk mijn dag begint om 06.30 tot laat.
Als accuduur belangrijk is, dan zou ik eerder voor een OnePlus 6, Xperia XZ2 of Huawei P20 Pro gaan.
'Uiteraard heeft de G7 ook nog altijd het always on-scherm.'

Hoe gaat dit in zijn werking bij een LCD?
Super kijk maar naar lg g6.
Ben benieuwd hoe lang deze telefoon deze prijs blijft houden, de V30 is nu 500-600 euro en is ook flink gezakt.
Persoonlijk vind ik de accuduur niet heel slecht en zeker niet als je naar de grootte van de accu kijkt. Heb zelf de g6 en niet ontevreden met de accuduur.
Voor BT audio gebruikers is het goed om te weten dat dit toestel aptX HD ondersteunt.
Dat deed de LG G5 ook al... Ook geen reden om te upgraden dus :+ (voor mij geen glass sandwich, ik wil geen geplande veroudering, hulde aan de verwisselbare batterij!)
"Tweakers: Kwetsbare achterkant"
Blijft Tweakers dat nog steeds als minpunt aangeven of is het eindelijk is een keer niet meer de moeite om het te noemen, iedereen weet toch dat glas sneller stuk ga?!

Ziet er heel leuk uit, de toestel is lekker snel, alleen is de camera wat minder en de accu, maar de grootste minpunt is de prijs, €800,- voor een smartphone, het woord steeds gekker zeg, waarom zou je deze kopen als de OnePlus 6 €520,- kost en de Xiaomi Mi 8 €400,- kost die zo uit komt, en je dan ook net als de Xiaomi Mi 6 en Xiaomi Mi Mix 2 in Nederland kan kopen?

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 03:23]

Anoniem: 563525 @AmigaWolf3 juni 2018 20:14
De bouwkwaliteit/stevigheid is het vermelden waard. Zeker als je zoveel geld uitgeeft. Maar eigenlijk altijd omdat je een smartphone dagelijks gebruikt.
Maar Ja de bouwkwaliteit/stevigheid is denk ik juist goed van de LG G7 ThinQ, en heeft niks te maken met dat hij van glas is, als de bouwkwaliteit/stevigheid net zo goed is als de LG V30 (wat hoogstwaarschijnlijk is) zit dat zeker wel goed.
Ik zie niet waarom dit een reactie is op mijn post, maar wat is er goed aan glas lijmen op de achterkant van een telefoon? Kun je me welgeteld 1 reden geven?

- waterdichtheid: vroeger konden telefoons dat al
- NFC/Qi-charging: kan ook met plastic, hout, zolang het maar geen elektriciteit geleidt zoals metaal
- ... What's your next point? :+
Waarom zou je de achterkant van je smartphone van plastic/kunststof maken, omdat het goedkoop is te maken, maar erg slecht voor de natuur en dieren en mensen om te maken, metaal is al beter maar nog steeds moet het diep uit de grond komen, dan is het beste glas, wat van zand gemaakt woord.

Dus daar heb je de beste rede waarom glas beter is, ook al gaat het sneller stuk bij vallen, al kan je gewoon een beschermhoes om je smartphone doen, die doorzichtig is.
Wat is dit voor onzin? Als je het over natuur of dieren hebt kun je beter geen smartphone kopen, want alle metalen die erin zitten worden in allerlei conflictgebieden gewonnen... Dat is pas een aanslag op het milieu! Verder kost glas VEEEEL meer energie om te verwerken en is plastic prima te recyclen. (ikzelf ben chemisch technoloog) enkel folie of andere one use troep is slecht recycleerbaar!

En wist je dat je plastic ook vanaf biomassa kan maken? Zelfs polyolefinen (PE, PP, etc) ;)

Glas wordt echt niet vanuit zand gemaakt, ik weet niet waar je dat hebt gelezen, glas wordt gemaakt van siliciumdioxide (SiO2), wat veel voor komt op aarde, maar je kunt uiteraard niet een bakje zand volscheppen en de aanname maken dat je glas maakt als je het verwarmt. Je hebt een stuk hogere zuiverheid nodig! (en dat kost energie)

En waar is die beschermhoes van gemaakt? Van plastic? Je vertelde me eerder dat plastic niet goed was op een telefoon, dat hoesje heeft dus geen materiaal nodig? :+ Ik denk toch niet dat glas zo'n goed materiaal is! ;)
Glas woord gemaakt van zand, soda en kalk wat door elkaar gedaan woord en in een oven op 1600 a 3000 graden gedaan woord, natuurlijk heb je veel verschillende soorten zanden en moet de zand goed schoon zijn, en het is zo goed als overal op de wereld, en je hoef geen bescherm hoes te gebruiken, maar vaak zit die al standaard bij je telefoon, ook vaak met telefoons van plastic of aluminium.

https://www.youtube.com/watch?v=EtvdquC90vc

https://www.youtube.com/watch?v=IjNusHQOhTM

Plastic is gemaakt uit aardolie.

Voor- en nadelen van plastic:

Voordelen:

(kleur) blijft lang goed
niet zwaar
goedkoop

Nadelen: Het is slecht voor het milieu omdat:

bij verbranding komen schadelijke stoffen vrij
moeilijk te recyclen
plastic rot niet (blijft dus voor altijd op straat liggen)

Dus glas is nog steeds VEEL beter dan plastic, en glas is ook gewoon herbruikbaar (recyclebaar).

En ook met plastic moet je nieuwe maken van olie (want met recyclen vergaat ook een hoop plastic), wat VEEL schadelijker is voor de natuur dan glas maken.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 03:23]

YouTube is geen wetenschappelijke bron, plastic wordt niet per se gemaakt uit aardolie, het kan vanaf biomassa. Zelfs als he met etheen begint (kan je vanaf bacterien synthetiseren)

Moeilijk te recyclen: Onzin, zoals ik eerder al beschreven hebt, maar waar jij geen argumenten voor geeft; bepaalde typen zijn lastig te recyclen door gebruikte additieven, glas rot ook niet en kost heel veel energie om weer op te smelten.

Glas is nog steeds niet beter dan plastic, want als je je apparaat lang gebruikt maakt een deukje niet uit, maar een barst wel. De barst laat namelijk splinters na en dat kan je toch echt wel in je hand krijgen als je hem vaak vasthoudt! Dan moet je ook je hoesje niet gebruiken of meeleveren, want dan gebruik je alsnog plastic! Dus wederom, je spreekt jezelf tegen :+

[Reactie gewijzigd door barta123 op 23 juli 2024 03:23]

Nee hoor spreek me maar tegen, en bedrijven uit China gaan het niet via biomassa doen, kost meer werk en geld.

Maar hey geloof maar dat plastic beter is, we zien trouwens in de zeeën dat die zo erg bevuilt zijn door plastic (en NIET glas) dat miljoenen dieren en vissen dood gaan en ziek woorden, en dat wij het ook nu al binnen krijgen omdat wij die vissen eten, maar hey je kop in het zand steken is ook makkelijk natuurlijk.

https://www.youtube.com/watch?v=M_NcSiu54Tw

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 03:23]

Leuk dat je wederom zonder enig degelijk argument te geven een ander onderwerp aansnijdt, plastics die de oceaan vervuilen. Nogmaals, ik ben chemisch technoloog en erg bewust van de keuzes die ik maak. De plastics die de oceaan bevuilen zijn hoofdzakelijk plastics die voor eenmalig gebruik dienen (dus verpakking) verder zijn hoesjes ontstaan door het maken van fragiele telefoons (laptops zijn immers ook van plastic, afstandsbedieningen, de behuizing van je monitor etc. etc.) Het eenmalig gebruikte plastic belandt ook vaak in het water doordat mensen het aan de kant van de weg, of zelfs in het water gooien. In arme landen gebeurt het vaak zo dat mensen die een rondvaartocht volgen het zo in het water gooien, omdat er gewoonweg niet de kennis wat betreft de gevolgen is.

Voor glas is nog steeds meer energie nodig en plastic gebruik jij nog steeds als jij hem onderstopt met een hoesje. Tel daarbij op dat het plastic dat je voor je hoesje gebruikt vaak minder lang meegaat dan de telefoon (zie mensen met kapotte hoesjes en die het na korte tijd (+/- 1 jaar) vervangen.

Ik wil jouw huis niet zien als je alles van glas hebt hoor, maar dan wordt het wel erg gevaarlijk om spullen met je mee te dragen! :+
Smartphones woorden het zelfde mee gedaan, hoe veel denk jij brengen hun smartphone die stuk is naar een speciale bedrijf die het netjes uit elkaar haal voor onderdelen, ja precies bijna niemand, weet je waar VEEL van die telefoons laptops en computers belanden, ja op een grote berg in Afrika, waar kinderen de metalen er uit hallen boven een vuurtje, en die kinderen gaan jong dood, maar hey je bant een chemisch technoloog hoor ik, en dan weet je alles. zie wel is een andere keer op Tweakers, bye.
Anoniem: 34124 2 juni 2018 07:56
We zijn niet alleen maar negatief over de software van LG.

Deze zin geeft mij het gevoel dat er dus voordat er een review werd getypt al negatief werd gedacht.

Vind het persoonlijk een mooi toestel, goede camera's (aan een groothoek) heb je naar mijn mening meer als aan 2x optische zoom.
Speakers kan vrij luid, ik ben slechthorend dus ben benieuwd en voor mij belangrijk.
Accuduur vind ik opzich prima, hoewel anno 2018 alle smartphones wel eens mogen innoveren qua accuduur.
Ik heb zelf momenteel de V30.
Deze was in het begin geprijsd voor 899 euro!
Veels te duur voor wat je krijgt.
Ik heb er zelf 450 euro betaald, nieuw in de doos.
En voor 450 euro is het een toptoestel en vergeef je hem zijn minpunten.
Deze LG G7 is ook weer veels te hoog geprijsd.
Wacht tot hij 500 euro is en dan heb je er een goede koop aan.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.