Door , , 78 reacties

De GH-camera's van Panasonic hebben in de afgelopen jaren een goede reputatie opgebouwd. Dat begon met de GH1, die in 2009 werd geïntroduceerd als een voor video geoptimaliseerde camera, terwijl de G1, 's werelds eerste systeemcamera, meer voor foto-enthousiastelingen bedoeld was. De GH-serie is vooral populair onder amateurfilmers die met een beperkt budget professioneel ogende producties willen maken, maar wordt ook door professionals gebruikt, al dan niet als tweede, mobiele camera.

Panasonic Lumix GH5Panasonic Lumix GH5Panasonic Lumix GH5

Op het eerste gezicht doet de GH5 zijn goede reputatie eer aan. Was de GH4 de eerste fotocamera met ondersteuning voor 4k, de GH5 doet daar een schepje bovenop met een scala aan nieuwe mogelijkheden, zoals 60fps in 4k, 180fps in 1080p en een 6k-fotomodus. Hoewel de focus steeds meer op video ligt, is de camera ook prima te gebruiken voor fotografiedoeleinden. Het lijkt juist een ideale allroundcamera te zijn, die dus vooral interessant is voor mensen die zowel filmen als fotograferen.

Panasonics paradepaardje komt pas eind maart op de markt, maar wij konden er al twee dagen mee aan de slag in Frankfurt, waar de jaarlijkse Panasonic Convention plaatsvond. In deze preview lees je welke aspecten van deze hagelnieuwe camera indruk op ons maakten.

Door Jeroen Horlings

- Reviewer

Jeroen werkt sinds 2014 bij Tweakers en is van veel markten thuis, maar verdiept zich voor Tweakers vooral in camera's. Op dat gebied is hij geen onbekende; hij test al meer dan tien jaar cameras en heeft zijn kennis over het onderwerp in meer dan 25 boeken weten te vervatten. Voor Tweakers test hij praktisch alle producten waar een camera inzit, zowel in het testlab als daarbuiten, en publiceert daarover in woord en beeld.

Volg Jeroen op Twitter

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One (Scorpio) Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True