Door , , 98 reacties

Olympus' nieuwe topmodel, de OM-D E-M1 Mark II-camera, werd aangekondigd tijdens de Photokina, afgelopen september in Keulen. We hebben de camera toen wel even in handen gehad, maar het betrof nog een versie die nog niet eens het label 'preproductie' mocht dragen, dus we konden er slechts beperkt een indruk van krijgen. Nu, anderhalve maand later, is dat veranderd. Sterker nog, Olympus had deze week een deel van de Europese fotopers en dealers uitgenodigd om de definitieve versie van de camera tijdens een evenement in het Spaanse Ronda in de praktijk te proberen.

Olympus OM-D E-M1 Mark II

Indrukwekkende specificaties

Wij zagen ernaar uit om deze nieuwe telg aan de tand te voelen, want de specificaties van de OM-D E-M1 Mark II zijn indrukwekkend. Dankzij de quadcore-TruePic VIII-beeldprocessor kan de camera fotograferen met achttien foto's per seconde met continue autofocus. Met eenmalige autofocus zijn dat er zelfs zestig per seconde. Des te indrukwekkender is het dat het ook om rawformaat gaat. Geen enkele camera doet dit Olympus na, ook de professionele Canon 1D X II en Nikon D5 niet, die bovendien vier keer zo duur zijn. Omdat dergelijke snelheden alleen interessant zijn bij het vastleggen van actiefotografie, is ook het autofocussysteem van de camera op de schop gegaan. De E-M1 II telt nu 121 crosstype-autofocuspunten op de sensor. Op de volgende pagina's lees je meer over dit nieuwe autofocussysteem, plus hoe we dit in de praktijk hebben ervaren.

Hoewel de E-M1 II in eerste instantie opvalt met zijn indrukwekkende snelheid, heeft hij meer te bieden. Zo is hij op papier uitermate geschikt voor video, met zijn vijfassig gestabiliseerde sensor, 4k-resolutie en bitrate van 237Mbit/s. Verder is hij uitgerust met twee uhs-II-sd-geheugenkaarten in de spatwater- en stofdichte behuizing, en heeft de evf een responstijd van 6ms en een framerate van 120fps. En net als de E-M5 II heeft de camera een multishotmodus, waarbij de 20-megapixelsensor foto's in 50-megapixelresolutie produceert. Oftewel, de specificaties zijn indrukwekkend, maar wij waren vooral benieuwd hoe deze camera in de praktijk presteert.

Door Jeroen Horlings

- Reviewer

Jeroen werkt sinds 2014 bij Tweakers en is van veel markten thuis, maar verdiept zich voor Tweakers vooral in camera's. Op dat gebied is hij geen onbekende; hij test al meer dan tien jaar camera’s en heeft zijn kennis over het onderwerp in meer dan 20 boeken weten te vervatten. Voor Tweakers test hij de nieuwste fotocamera's zowel in het testlab als daarbuiten en publiceert daarover in woord en beeld.

Volg Jeroen op Twitter

Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2