Door , , 64 reacties

De grootste verrassing tijdens de Photokina van 2016 is misschien wel de M1 camera van Xiaoyi. Natuurlijk, de aankondigingen van de Panasonic GH5, Fujifilm GFX, Olympus E-M1 II en de Sony A99 II mochten er ook zijn, maar dat zijn allemaal modellen in een zeer vroeg stadium die nog lang niet in de winkels liggen. En bovendien is het prijsniveau - voor zover al vrijgegeven - behoorlijk pittig, waardoor ze eigenlijk niet weggelegd zijn voor de amateurfotograaf en filmer.

Hoe anders is dat met de Xiaoyi M1 die wij op de Photokina op de beursvloer konden uitproberen. Dit is een compacte systeemcamera met een door Sony gemaakte microfourthirdssensor van 20-megapixel, een 4k30p videomodus, aanraakgevoelig scherm, wifi en bluetooth en een burstsnelheid van vijf foto's per seconde. De prijs? Grofweg 300 euro.

Xiaoyi M1

Xiaoyi is geen bekende naam in cameraland. Liefhebbers van actiecamera's kennen het misschien van de Yi Sports Camera. En inderdaad, Xiaoyi of Yi is gelieerd aan Xiaomi, de Chinese fabrikant die met zijn smartphones inmiddels best populair is geworden in Europa. Het bedrijf maakt allerlei elektronische apparatuur, van stofzuigers tot smartphones, en onderscheidt zich vooral met zijn prijzen. Veelal gaat het om uiterst betaalbare producten met nette specificaties, zoals de eerdergenoemde actiecamera die je al voor 80 dollar uit China kunt laten overkomen.

Voor 295 euro zou je wellicht verwachten dat er een wat oudere sensor in de M1 camera wordt gebruikt, maar niets is minder waar. De M1 is uitgerust met de Sony IMX269, die ook door andere recente MFT-camera's gebruikt wordt. Dat belooft wat voor de fotokwaliteit, maar minstens zo opvallend is de mogelijkheid om video's op te nemen in 4k met 30fps. Er zijn wel meer camera's die dat kunnen, maar zeker niet voor deze prijs.

Xiaoyi M1 body zwartXiaoyi M1 body zwartXiaoyi M1 body zwartXiaoyi M1 body zwart

Xiaoyi M1 camera

Xiaoyi lijkt zich te richten op een andere doelgroep dan reguliere fotografen. Men heeft voornamelijk de smartphonegebruiker in het vizier, die weinig technische kennis en ervaring heeft met fotografie, maar wel verder wil groeien zonder complexe opties en cameramenu's. De body is bewust heel simpel gehouden en bevat aan de achterkant slechts twee knoppen. Je bedient de camera als een smartphone; via het aanraakgevoelige scherm. Kenmerkend voor de beoogde doelgroep is een ingebouwde portretmodus waarbij verschillende poses als een overlay op het scherm worden getoond. Daardoor weet je als onervaren fotograaf hoe je iemand moet positioneren en kun je het model concrete instructies geven om een bepaalde houding aan te nemen.

Xiaoyi M1 portretmodusXiaoyi M1 portretmodus

Toch zit er aan de bovenkant een pasm-draaiwieltje, waardoor de meer ervaren fotograaf ook snel kan schakelen. In het midden zit de videoknop slim weggewerkt zodat hij goed binnen bereik is, maar je hem ook niet per ongeluk indrukt. Daarnaast zit een draaiwieltje om snel instellingen te wijzigen. De aan-uit-knop is een klein schuifje dat je vindt bij de ontspanknop. Dat schuifje vonden wij wat minder prettig werken omdat hij wat verkrampt is weggewerkt. Voor de verdere bediening gebruik je het aanraakgevoelige scherm. Dat werkt redelijk intuïtief voor iemand die veel met een smartphone fotografeert, al komt de interface wel erg kaal en simpel over.

Xiaoyi M1 scherm

Xiaoyi heeft niet alleen een camera uitgebracht, maar ook twee lenzen. De 12-40mm f/3.5-5.6 is een betaalbare kitlens met een equivalente beeldhoek van 24-80mm. Hoewel de lens collapsible is, is hij niet erg compact - de kitlenzen van Olympus en Panasonic zijn een stuk kleiner. Over het uitschuiven is overigens wel goed nagedacht; er zit weliswaar een schuifje aan de zijkant, maar je hebt die niet nodig om te lens uit te schuiven, waardoor je snel kunt schakelen. Je hoeft het schuifje alleen te gebruiken wanneer je lens in de uit-stand wilt zetten.

Er is ook nog een 42,5mm f/1.8 prime die vanwege de 85mm beeldhoek speciaal bedoeld is voor portretten. Vreemd genoeg is deze voorzien van een puur cosmetische scherpstelring - je kunt hem niet draaien. Het overschakelen van automatisch naar handmatig scherpstellen gaat via het scherm. Beide lenzen zijn grotendeels gemaakt van plastic, inclusief de vatting en zowel de camera als lenzen voelen bijzonder licht aan. De mount van de camera is overigens wel van metaal. Hoe de kwaliteit van de lenzen is konden we niet goed testen binnen de beperkte tijd en mogelijkheden.

Autofocus

De M1 gebruikt contrastdetectie om scherp te stellen en heeft 81 scherpstelvlakken die verspreid zitten over vrijwel het gehele beeld. Zowel af-s als af-c modi zijn aanwezig, al ondersteunt hij alleen af tracking in combinatie met gezichtsherkenning. De autofocus werkt in af-s redelijk goed, al kost het wel meer tijd dan we gewend zijn. In een tijd waarbij de meeste fabrikanten zijn opgestapt op fasedetectie af-diodes op de sensor is dat ook niet vreemd. Voor handmatig scherpstellen kun je overigens gebruik maken van focus peaking.

Xiaoyi M1 Photokina

En verder

Een evf ontbreekt, waardoor je voor het maken van de compositie geheel bent aangewezen op het scherm. In deze prijsklasse is dat overigens vrij normaal. Minder prettig is dat er geen flitser meegeleverd wordt, al is de camera wel voorzien van een flitsvoet. Verder schermt de fabrikant ook met een 50-megapixelmodus waarbij foto's gemaakt worden met een resolutie van 8160x6120 pixels, maar het lijkt daarbij simpelweg om interpolatie te gaan, dus het nut van deze functie is ons niet duidelijk. De camera is uitgerust met een quadcore isp die ook hdr-beelden kan produceren en ook raw wordt ondersteund. In de burstmodus kan hij 5 foto's per seconde produceren.

Zoals gezegd kan de camera video's opnemen in 4k30p en dat hebben we nog niet eerder gezien in deze prijsklasse. Panasonic biedt ook 4k video op al haar recente camera's, maar meestal zien we deze feature pas in het prijssegment boven de 1000 euro. Verder schiet de M1 ook 1080p met 60fps, wat voor het vastleggen van actie interessant is. Aangezien de camera gebruik maakt van de mft-mount kun je alle Panasonic- en Olympus-lenzen op de M1 gebruiken en dat geldt ook voor vrijwel alle andere lenzen via adapters. Dat laatste is vooral interessant voor filmers, die bijvoorbeeld mechanische lenzen met handmatige scherpstelling en een ingebouwde diafragmaring gebruiken.

De sensor is instelbaar van 100 tot 25.600 iso en de camera biedt een minimale en maximale sluitertijd van respectievelijk 1/4000e en 60 seconden. Het touchscreen telt 720x480 pixels. Hij is ook uitgerust met wifi en bluetooth, waardoor je hem kunt verbinden met een smartphone.

Xiaoyi M1 zilverXiaoyi M1 zilver

Voorlopige conclusie

De M1 komt aanstaande vrijdag op de markt en zal onder andere verkocht worden via het Chinese joybuy.com, al verwachten we hem later ook aan te treffen via bijvoorbeeld Banggood en Aliexpress. Volgens vertegenwoordigers van Xiaoyi op de Photokina komt de camera in oktober ook naar Europa en hij zou dus ook gewoon in de winkel kunnen opduiken. De adviesprijs komt neer op 295 euro voor de body met kitlens en 400 euro voor een kit met beide lenzen. Het werd ons niet duidelijk of dit in- of exclusief btw is. Wie producten uit China importeert moet rekening houden met een importheffing plus btw.

Het ontwerp van de Xiaoyi M1 is verfrissend, met de bediening van een touchscreen als uitgangspunt, en we kunnen ons voorstellen dat dit vooral de smartphonegebruiker zal aanspreken. Geef die immers een reguliere camera in handen en men verzuipt al snel in de vele knoppen en onlogische menu's met honderden opties - vooral vanuit smartphoneperspectief is dat geen intuïtieve bediening.

Toch verwachten we dat deze camera ook bestaande amateurfotografen en filmers zal aanspreken. Het is immers een zeer betaalbare camera met - voor deze prijs - uitgebreide features die je normaal alleen maar in het hogere segment tegenkomt. Een ideale camera dus als potentiële upgrade, om te experimenteren met filmen met handmatige lenzen of om eens kennis te maken met systeemcamera's. Met de moderne Sony-sensor aan boord hebben we hoge verwachtingen, al konden we de beeldkwaliteit op de beursvloer niet accuraat testen. We hopen de camera binnenkort eens in ons testlab te mogen verwelkomen, want we zijn benieuwd hoe deze in de praktijk presteert.

Door Jeroen Horlings

- Reviewer

Jeroen werkt sinds 2014 bij Tweakers en is van veel markten thuis, maar verdiept zich voor Tweakers vooral in camera's. Op dat gebied is hij geen onbekende; hij test al meer dan tien jaar camera’s en heeft zijn kennis over het onderwerp in meer dan 20 boeken weten te vervatten. Voor Tweakers test hij de nieuwste fotocamera's zowel in het testlab als daarbuiten en publiceert daarover in woord en beeld.

Volg Jeroen op Twitter
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

Heb zelf een Yi Action cam gehaald vorig jaar, dat ding heeft geweldige kwaliteit (beter dan eerdere gopro's) voor slechts 60 euro, het is compleet surrealistisch dat zo'n goede kwaliteit actiecamera weten te leveren voor zo'n enorm lage prijs. (vooral de microfoon kwaliteit en wifi verbinding verbaasden me)

Ik ben helaas niet zo zeer geinteresseerd in fotografie, maar xiaoyi staat bij mij iniedergeval zeer hoog aangeschreven als "hobby instapper" materiaal. Je kan naar mijn ervaring sterke kwaliteit spullen halen voor een ZEER lage prijs bij deze fabrikant, dus dat zal deze keer vast ook wel weer het geval zijn. Als je niet naar de "creme de la creme" zoekt moet je zeker bij deze heren zijn.
Misschien OT maar wel relevant aan dit product: Xiaomi maakt ook andere producten als, koptelefoons, daar laten ze eigenlijk het zelfde zien, ongelooflijk hoe goedkoop en goed -zowel in bouw als geluidskwaliteit- die producten zijn. Heb de xiaomi hybrids ~15§ en koptelefoon met beryllium drivers ~60§. Deze presteren ver boven hun prijzen uit, en ik verwacht eigenlijk niet anders met dit product. Helaas is het een camera zonder veel instel mogelijkheden want anders kocht ik hem in combi met een een fujian 35mm/1.7 als festival camera.
Xiaomi maakt zeker mooi spul heb de power bank van hen en de Hybrids, al vond ik zelf de hybrids helaas tegenvallen, binnen 2 weken een oortje kapot. Wel bij gebruik op motor dus helm op / af. Je merkt dan toch dat de bouwkwaliteit minder is. Bij normaal gebruik wellicht minder merkbaar. De geluidskwaliteit was overigens erg goed voor de prijs toen ze het nog deden.

[Reactie gewijzigd door grafgever op 22 september 2016 20:28]

offtopic:
Compleet OT maar dit hoor ik vaker maar als je ze b.v. bij aliexpress koopt zitten er veel neppers tussen, ik heb er een aantal gekocht en ze doen het allemaal nog bij de verschillende mensen, maar je betaald een paar euro meer. Dit is een bekend probleem trouwens -die copy cats- zie YT
Xiaomi maakt geen koptelefoons. Xiaomi verkoopt koptelefoons van 1More onder hun naam. 1More maakt veel meer dan alleen de Pistons (en verkoopt ze ook onder hun eigen naam).
Net zoals dat Yi camera's maakt en los staat van Xiaomi. Op Mi.com (de officiele Xiaomi website) is dan ook niks terug te vinden over de systeemcamera (net zoals de 4K versie van Yi sportscam of de hogere resolutie ipcam).
Ik ben niet zo heel erg te spreken over de kwaliteit van de Yi action cam. Heb mijn vakantie ermee gefilmd en de beelden zijn echt niet vergelijkbaar met een go pro.. :(
Je zou eens kunnen kijken naar de bitrate van je videos. Je kunt deze verhogen door een simpel scriptje op je sd-kaart te plaatsen. Je kunt verschillende soorten scripts op deze website vinden: https://http://nutseynuts...m-custom-scripts.html?m=1

Je dient wel een geschikte SD kaart te hebben met hoge schrijf snelheden.

Bij mij is de kwaliteit van mijn videos aanzienlijk beter geworden.
Heb je hem wel goed ingesteld? Er zijn veel video's op youtube te vinden welke de kwaliteit van deze camera goed weergeven. Ik ben echt enorm goed te spreken over dat ding.

Het is wel belangrijk dat je niet in wide lens filmt imo, de groothoek lens laat de kwaliteit wel een stuk achteruit gaan.
Er is wel degelijk een nut voor interpolatie. Tegenwoordig kan je makkelijk een foto laten vergroten en dankzij interpolatie/noise reduction en nog wat andere filters voorkom je dat je pixels gaat herkennen. Ik zelf heb al http://www.alienskin.com/blowup/ gebruikt maar het zou voor consumenten ene voordeel betekenen dat dit in camera gebeurd bij de omzetting naar Jpg.

Stel je laat een foto vergroten naar 120x80cm. Op 300 dpi zou heb je een sensor nodig van 14173 x 9449 pixels ofwel 133Megapixels. Met 20 megapixels blijft er nog maar 45dpi over op dat formaat. Dat zijn pixels van 0,5mm. En dat zie je van dichterbij. Dus het heeft in sommige omstandigheden nut voor mensen die photoshop geen meester zijn en liever out of the box een oplossing willen.
Ik zou eerst de reviews even afwachten...
Wel cool op het eerste gezicht!
Prettig om hier de eerste ervaringen van de camera te lezen.
Om smartphones en andere zaken te fotograferen, gebruik altijd een (Sony) smartphone. Het gebruik van een echte camera, zou dus stukken beter zijn voor de kwaliteit van dat soort plaatjes.
Mijn eerste fotocamera was een digitaal exemplaar van Philips en stamt uit 1996 ofzo. Sinds er camera's op gsm's en smartphones zitten, heb ik nauwelijks nog digitale camera's aangeraakt. Het zou mooi zijn als ik met dit opstapmodel verder zou kunnen gaan met het schieten van mooie foto's. Maar goed, eerst goed sparen en daarna zien we verder :)

Hier is het officiŽle distributiekanaal van Xiaoyi / Yi van Duitsland.
Erg duur vergeleken met de chineze kanalen!
Het kan inderdaad goedkoper via de vele handelaren. Let er wel op dat dit het officiŽle kanaal is van het merk. Als je de prijzen zou vergelijken met de EU warehouses, dan komen ze ook wel dicht in de buurt van de distributeur prijzen.

Verder:
- Je mag een snelle afhandeling verwachten
- Geen tussenpersonen
- Geen onverwachte importkosten
- Incl. 21% BTW
- 2 jaar volledige garantie (vanuit Duitsland)
- Gegarandeerd Engelstalige software
In Duitsland is de de btw toch lager. Of krijg een een soort Nldse bon?
Ja dat klopt inderdaad!
Duitsland hanteert 19% BTW. Binnen de EU betaal je overigens geen extra kosten, dus dan hebben we daar op zich wel een voordeel aan. Een NL bon zal je waarschijnlijk niet krijgen, dat is gewoon Duits (zij leveren wereldwijd).

Ik heb de Xiaomi Yi2/4K action cam op AliExpres gekocht voor 225§. Zeer snel geleverd, iets meer dan 2 weken, en geen extra kosten bijgekomen. Gewoon nette Engelse software, en zeer goede kwaliteit beeld en excellent in gebruikersgemak.
Dat ik mijn 3/4 jaar oude GoPro hero (max 30fps@1080p) kon verkopen voor 150§ was een mooie bijkomstigheid, dus ik was voor 75§ klaar :)
Ook ik heb de Xiaomi Yi 4K Camera 2 gekocht, ben er erg tevreden over de prijs kwaliteit verhouding. Daarintegen gaat die op bepaalde punten de Go Pro Hero 4 voorbij _/-\o_ https://www.youtube.com/watch?v=28k7uBDojb8
Als je een camera van 300 euro importeert, ga er maar vanuit dat je 21% btw + 12 euro inklaringskosten kan betalen. Dat komt neer op 63 + 12 § en dat maakt je camera opeens 375 euro (bij import uit China).

Ik zou hem gewoon in Duitsland kopen, er komen bij mij weinig pakketjes meer (>20§) door zonder inklaringskosten en btw.
boven de 120 euro toch invoerrecht btw en inklaringskosten? tenminste zo was het vroeger.
Het is tegenwoordig 45 euro
http://www.belastingdiens...tingen_bij_invoer_betalen wat je mag invoeren uit een niet-eu land zonder belastingen te betalen. Een tijdje geleden was het nog 20 euro dus het is omhoog gegaan. Goed om te weten.
ahhh 45 dat is al en stuk fijner. ik dacht inderdaad dat het nog 22 euro was. ik zit op ebay altijd producten te zoeken onder de 22 euro. dit opent weer nieuwe mogelijkheden. mag postnl nog steeds pakjes onderzoeken die onder de 45 euro liggen en er dan toch inklaringskosten voor rekenen? dat is mij gelukkig nooit overkomen. maar niet grappig als je iets van 10 euro hebt en dan 12 euro extra mag betalen.
Het is nog steeds 22 euro voor veel gevallen. Het is 45 euro als je van een particulier iets toegezonden krijgt, van een bedrijf is het 22.
Boven de 22 euro.

Veel Chinese shops zetten een valse waarde op de verpakking, of markeren het als gift.
Hou gewoon rekening met 21% BTW en 13 EURO inklaringskosten, dan kom je niet voor verrassingen te staan als je het uit China haalt.
ik zie inderdaad op postnl staan dat de 45 euro voor niet commerciŽle transacties zijn of "gifts". dan is er inderdaad niks veranderd
Deze camera zal zeker betere foto's maken dan een smartphone, maar voor betere product fotografie, zou ik in de eerste plaats investeren in de verlichting en de achtergrond. Daar zijn kant en klare produkten voor te koop, maar ook met simpele doe-het-zelf oplossingen is veel mogelijk. Een gebogen wit A4-tje als achtergond kan er al erg goed uitzien.

Extra verlichting, dat is wel een goede investering. Die kant en klare witte achtergronden, dat hoort m.i. bij professionele reviews. Ik houd het dan liever een stuk persoonlijker, waarbij je kunt zien dat een product in huiselijke sferen is gefotografeerd. Het voorbeeld van de houten variant is een beter alternatief.
Ben een complete n00b op fotografie gebied, maar wil binnenkort zelf aan wat productfotografie beginnen. Dit lijkt mij wel een zeer fraai dingetje om mee te spelen.
De M1 komt aanstaande vrijdag op de markt en zal onder andere verkocht worden via het Chinese joybuy.com, al verwachten we hem later ook aan te treffen via bijvoorbeeld Banggood en Aliexpress.
Toen ik JoyBuy zag staan dacht ik al een adult-webshop, toen daar vervolgens ook nog BangGood achteraan kwam ging ik stuk. :')
Als je een complete n00b bent, zou ik hier zeker niet blindelings op af gaan. Hij biedt veel specs voor het geld, maar een camera kan zoveel meer zijn. Los van of hij goede foto's kan maken of niet, want dat zal hij misschien kunnen doen, zou ik zeker het toestel eens neerzetten tegen andere toestellen.

Denk eens aan zaken als: hoe fel is het beeldscherm? Het toestel heeft geen EVF (zoeker), dus in fel zonlicht ben je aangewezen op je scherm. Autofocus-snelheid en precisie?
De autofocus werkt in af-s redelijk goed, al kost het wel meer tijd dan we gewend zijn. In een tijd waarbij de meeste fabrikanten zijn opgestapt op fasedetectie af-diodes op de sensor is dat ook niet vreemd.
Kortom: daar lever je op in.
Daarnaast heb je weinig instelmogelijkheden, dus je zult weinig leren en kunnen met zo'n toestel. Wat zijn zaken die je in wil stellen? ISO-instellingen, focus/belichtingsopties. Hoe is de ruisonderdrukking?

Het is een lage prijs en je zult er goede foto's mee kunnen maken, afhankelijk van de omstandigheden. Wil je onder meer omstandigheden goede foto's kunnen maken, dan zal dit toestel denk ik niet het beste toestel zijn.
Heb je zeker wel gelijk in hoor! Ik denk ook niet dat je een camera van §300 blindelings moet kopen.

Maar het is voor mij zeker wel optie aangezien ik niet zo pro ben om alle instellingen op zo'n camera uit te vogelen. Ik vind dat ook niet interessant bij een camera, eerder vervelend. Het is meer pure noodzaak omdat je soms anders niet goed in beeld krijgt wat je wil. Voor mij dan.

In ieder geval geen slecht advies van je! :)
Joybuy is de global website van JD.com, de op 1 na grootste ecommerce site in China. Eerst was het gewoon global.jd.com. Waarom ze er in hemelsnaam joybuy van gemaakt hebben, geen idee. Het voelt enorm goedkoop aan, ook het design terwijl JD.com wel goed in elkaar zit.
Eigenlijk nooit echt op die manier gekeken naar die namen maar nu je het zegt ja... ;)
Waarom maken ze die systeem camera's niet met een universele mount? Er zijn zoveel merken inmiddels die deze camera's aanbieden, maar ieder merk heeft maar een zeer beperkt aantal lezen. Dit zal voor veel amateur fotografen toch een serieus minpunt zijn als ze overwegen om van een DSLR over te stappen of mensen die van een compact camera of smartphone een stap omhoog willen, maar dan ook iets willen hebben wat future-proof is als het fotograferen echt goed bevalt.
USB aansluitingen zijn ook universeel geworden (weliswaar onder druk van de EU), zoiets zou toch ook voor camera's moeten kunnen?
De M43 is een standaard die door verschillende partijen gebruikt kan worden en die niet in handen is van 1 bedrijf. Zo passen lenzen van Olympus, Panasonic, Sigma, Voigtlšnder, etc, etc, allemaal op deze standaard.