Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door

Redacteur games

Miitomo Preview

Nintendo op je telefoon

Iwata gaf het sein

De beste stuurlui staan aan wal, dat is bekend. Hoe vaak zullen de gameliefhebbers onder die stuurlui de afgelopen jaren onderling de toekomst van Nintendo hebben besproken? De oplossing voor de financieel soms wat zwalkende Japanse grootmacht is toch heel simpel: gooi een paar van die klassieke games op de mobiele markt en Nintendo telt weer helemaal mee. Wie wil er nu geen Yoshi's Island of Super Mario World op zijn telefoon spelen? Liefhebbers van Nintendo-games moeten het nu al jaren stellen met slechte rip-offs. Een dergelijk geluid klinkt al jaren, maar Nintendo gaf nooit gehoor. De toekomst lag bij nieuwe games, op de eigen apparaten.

Het roer is inmiddels echter om. Vlak voor zijn dood maakte voormalig topman Satoru Iwata de omslag bekend: Nintendo gaat mobiel. De komende jaren zal het vijf games op de markt brengen voor telefoons en tablets. Wat voor games dat zijn, daar laat Nintendo zich nog niet echt over uit. Behalve dan over de eerste app die het op de markt gaat brengen. Ja, je leest het goed; het eerste product dat Nintendo in de mobiele slangenkuil gooit is een app en niet zozeer een game. Laat staan een game uit de lange lijst van klassiekers die de uitgever op de plank heeft liggen.

Typisch Japans

Miitomo is een typisch Japans product, een app die volledig op sociale interactie is gericht. Een soort Facebook, maar dan anders. Flink anders zelfs, hoewel het ook in Miitomo draait om contact met vrienden. Zoals de naam al aangeeft, staat daarbij je Mii centraal, de avatar die Nintendo al een paar jaar een centrale rol probeert te geven in veel van zijn games. Je Mii is hier belangrijker dan ooit. Als je de app voor het eerst start, kun je een nieuwe Mii aanmaken en daarbij meer aanpassen dan ooit tevoren. Je kunt zelfs een foto van jezelf maken en die als basis gebruiken. Als je de camera van je telefoon op jezelf richt, maakt Miitomo daar een avatar van. Sterker: de app maakt er een aantal avatars van, waar je uit kunt kiezen. Je kunt er een exemplaar van houden en de gekozen Mii desgewenst als basis gebruiken om hem verder aan te passen.

Hoe is je karakter?

Dat is nog niet alles, want je kunt het karakter van je Mii aanpassen. Hoe waarheidsgetrouw je dat doet, is aan jezelf. Je krijgt een scherm voorgeschoteld met een vijfhoek waarvan de hoeken de eigenschappen van ieders karakter weergeven. Door de hoeken van de vijfhoek verder naar het midden of naar buiten te slepen, geef je aan wat je karaktereigenschappen zijn. Miitomo bepaalt op basis daarvan hoe je avatar beweegt: een beetje driftiger of wat rustiger. Dat kun je uiteraard zelf aanpassen als het resultaat je niet bevalt. Je karakter bepaalt bovendien de inrichting van de kamer waarin je Mii is gehuisvest. Niet onbelangrijk, want in die kamer kunnen Mii's van andere spelers op bezoek komen. Tot slot kun je de stem van je karakter aanpassen. Belangrijk, want je Mii kan spreken - zelfs in het Nederlands, want Miitomo is gelokaliseerd. Je kunt de toonhoogte en het spreektempo van je avatar kiezen, om ze overeen te laten komen met je eigen stem. Uiteraard kun je ook een stem kiezen die heel anders is dan die van jezelf, bijvoorbeeld een robotstem.

Tot zover de inleidende schermutselingen. Als je tevreden bent met je Mii kan het echte werk beginnen. Dat begint met het uitnodigen van vrienden, via wifi. Als iemand met de Miitomo-app in de buurt is, zie je dat en kun je hem of haar tot vriend bestempelen. Het is een beetje vergelijkbaar met hoe dit bij de 3DS werkt. Als je vrienden hebt, begint het echte werk. Miitomo zal een aantal vragen stellen. Het gaat daarbij om onschuldige vragen, zoals 'wat is je favoriete kleur?' en 'wat is je favoriete eten?'. De antwoorden op de vragen zijn niet alleen door jouzelf terug te zien; ze verschijnen ook op het scherm van je vrienden. Sterker nog, ze krijgen een waarschuwing. Onder in je scherm vind je een menubalk met vier iconen, en een daarvan reageert op je vrienden. Als een vriend antwoord heeft gegeven op een vraag, zie je dat aan de vorm van dat icoontje. Vervolgens kun je het menu openen om te zien welke vriend op welke vraag antwoord heeft gegeven. Je kunt eventueel op dat antwoord reageren, en zo ontstaat een gesprek tussen vrienden. Jouw reactie is namelijk ook weer zichtbaar voor anderen.

Voer voor discussie

Dat is de kern van Miitomo: de app legt je vragen voor en vervolgens ontstaat over de antwoorden hopelijk een discussie tussen jou en je vrienden. Het is in ieder geval de inzet van Nintendo, dat juist die reacties op de antwoorden ziet als de meerwaarde boven bestaande sociale media. Doordat je zelf geen vragen kunt stellen maar alleen kunt antwoorden op de vragen die de app voorschotelt, moet er discussie ontstaan. Iedere speler krijgt immers na verloop van tijd dezelfde vragen voorgelegd, wat voor herkenning moet zorgen. Nintendo ziet Miitomo als een platform waarmee je verrassende en grappige wetenswaardigheden over je vrienden achterhaalt. Dat is de manier waarop de app voor lol moet zorgen.

Recente activiteiten

De vragen die we tijdens onze kennismaking met de app voorgeschoteld kregen, vielen uiteen in twee categorieën. Je krijgt vragen over algemene voorkeuren, zoals je favoriete kleur of eten, en je krijgt vragen over recente activiteiten, zoals 'welke film heb je het laatst gezien?' en 'heb je recentelijk nog iets grappigs meegemaakt?'. Voor zover we hebben kunnen zien, moet de stemming daarbij positief blijven. We hebben wel vragen voorbij zien komen over welk eten je niet lust, maar geen vragen als 'wie mis je het meest?' of 'waar heb je je de laatste tijd het meest aan geërgerd?' Terwijl dat toch vragen kunnen zijn die tot lekker veel discussie kunnen leiden. Of dergelijke vragen nog gaan komen, is niet duidelijk. Nintendo belooft dat het aantal vragen dat in de app is opgenomen regelmatig wordt aangevuld. Dat maakt het in theorie mogelijk dat Nintendo de vragen een enigszins actueel karakter geeft. Een vraag als 'wie is volgens jou de Mol?' moet in theorie dus mogelijk zijn, al is niet duidelijk of daar plannen voor bestaan. De vragen die we voorgeschoteld kregen hadden allemaal een zeer algemeen karakter.

Het draait in Miitomo dus allemaal om je Mii en om het beantwoorden van vragen. Die twee gaan uiteraard samen. Dat wil zeggen dat de app probeert de uitdrukking van je Mii aan te passen aan het antwoord dat je geeft, althans: voor zover de app je antwoord begrijpt. Stel, je krijgt de vraag over je favoriete eten en je antwoord 'pannenkoeken'. Dan zie je in je scherm iets als 'Paul zegt dat pannenkoeken zijn favoriete eten is. Dat klinkt inderdaad erg lekker!' Je ziet daarbij je Mii enthousiast reageren.

Alles draait om je uiterlijk

Om het spel van vraag en antwoord heen is er nog een soort metagame, waarin het vooral draait om het uiterlijk van je Mii. In het menu onder aan het scherm vind je ook een icoon voor de Store. Daar kun je kledingstukken voor je Mii kopen. Daar zijn er tientallen van en ook die worden op zeer regelmatige basis verder aangevuld, ook met tijdelijke items. Denk bijvoorbeeld aan een kostuum dat je eruit laat zien als een bij en dat tijdelijk te koop is in de Store. Nieuwe kledingstukken betaal je met zilveren munten die je verdient met allerlei activiteiten binnen de app. Je kunt het eigenlijk zo gek niet bedenken of je krijgt er munten voor. Beantwoord een vraag en je verdient munten. Reageer op een antwoord en je verdient opnieuw munten. Mocht dat niet hard genoeg gaan naar je smaak, dan kun je uiteraard munten kopen met echt geld. Dat kan via Google Play of de App Store van Apple. Je betaalt ongeveer 75 euro voor 100.000 munten. Daar kun je aardig wat kleding voor kopen, want een duur kledingstuk kost ongeveer 8.000 munten - al is er vast iets te vinden dat nog duurder is.

Je Mii op de foto

De munten die je kunt verdienen dienen als stimulans om de app te blijven gebruiken. Het gaat verder, want in Miitomo is ook een optie ingebouwd om screenshots te nemen. Geen foto's met de camera van je telefoon, maar 'foto's' van je Mii. De functie is behoorlijk uitgebreid. Je kunt niet alleen uitgebreid kiezen welke pose je Mii moet aannemen, je kunt er ook een passende gezichtsuitdrukking bij kiezen en je Mii in allerlei richtingen tilten voor een extra dramatisch effect. Verder kun je een achtergrond voor je foto kiezen. Dat kan een foto uit je telefoon zijn, of één van de vele achtergronden die in de app zijn opgenomen. Tot slot kun je ook vrienden aan je foto toevoegen. Je kunt de Mii van een vriend selecteren en naar je foto slepen. Ook van die Mii kun je de pose aanpassen. Je kunt vervolgens ook nog een tekstballon aan de foto toevoegen. Als je tevreden bent, kun je het resultaat opslaan en gebruiken in conversaties met je vrienden. Je kunt de foto zelfs delen via bestaande sociale media zoals Facebook en Twitter, wat uiteraard de nodige munten oplevert.

Tot slot biedt Miitomo nog missies en zelfs minigames. Over dat laatste kunnen we kort zijn. De versie van de app die wij konden uitproberen was nog niet af en juist de minigames waren nog niet speelbaar. Nintendo wist slechts dat één game de naam Miitomo Drop draagt, maar nog niet wat de inhoud van de game zal zijn. Duidelijk is wel dat je met de games uit de app kleding kunt winnen, die je dan dus niet meer in de Store hoeft te kopen. Overigens kun je niet zomaar een game spelen. Het starten van een game kost je één Game Card. Dergelijke Game Cards verdien je op dezelfde manier als je munten verdient; door het beantwoorden van vragen of het reageren daarop. Mocht je geen game Card meer hebben, dan kun je er een kopen van je munten. Het moet dus wel raar lopen, wil je niet aan een game kunnen beginnen.

Je kunt op missie

De missies in de app zijn wat duidelijker, hoewel ook zij nog niet volledig zijn geïmplementeerd. Missies lijken allemaal te draaien om het gebruik van de app; 'beantwoord drie vragen binnen een dag', of 'lees drie antwoorden van je vrienden'. Het wordt al lastiger met missies als 'behaal vijf hartjes op je antwoorden'. Die hartjes zijn het equivalent van de Likes die je van Facebook kent. Met het uitvoeren van missies verdien je extra veel munten. Het is de manier waarop Nintendo je probeert te stimuleren om van de app gebruik te blijven maken.

Er is nog een laatste optie in de app: je kunt bij elkaar op bezoek. Zoals eerder aangehaald staat je Mii in een kamer die is aangepast aan de karaktereigenschappen die je jezelf hebt toebedicht. Je kunt de kamer van een bevriende Mii bezoeken en dan samen met hem of haar in de kamer rondlopen. Uiteraard kun je van dat heuglijke moment vervolgens een screenshot maken en hem delen met je andere vrienden. Het is bovendien het moment waarop de app mogelijk wat persoonlijker vragen gaat stellen. In de beslotenheid van de kamer mag dat kennelijk. Dergelijke vragen leveren extra munten op. Net als in de rest van de app is het echter even afwachten welke vraag je krijgt. Daar heb je geen invloed op. Dat is ook het belangrijkste verschil met bestaande sociale media. Daar moet alles uit jezelf komen. Hier wordt de actie aangezwengeld door de app, die steeds weer nieuwe vragen op je afvuurt, je uitnodigt om de antwoorden van vrienden te bekijken, en daarop te reageren.

Voorlopige conclusie

Miitomo is een typisch Japanse app die volledig is gericht op samen spelen en samen delen. Wat er hier precies te spelen valt, is nog niet geheel duidelijk, maar te delen valt er van alles. De game bestookt je met lichtelijk persoonlijke vragen en je antwoorden daarop deel je met de vrienden die je binnen de app hebt gemaakt. De antwoorden zijn voer voor discussie, hoopt Nintendo. Het is het belangrijkste doel van de app; reacties uitlokken op de vragen die de app aan de deelnemers stelt. Daarnaast is er de grafische kant van de app. Je maakt een Mii en geeft er bepaalde eigenschappen aan mee. Met het gebruik van de app verdien je munten, die je kunt besteden aan de vele kledingstukken die je voor je Mii kunt kopen. Dat kan dan weer een reden zijn om een screenshot te maken van je Mii en die te delen met je vrienden. Daar zijn uitgebreide mogelijkheden voor. Je kunt zelfs screenshots maken waarin je samen met bevriende Mii's poseert, om die vervolgens weer te delen met andere vrienden. Wie een game verwacht komt hier wellicht bedrogen uit, maar wie graag op een nieuwe manier met vrienden omgaat, kan zich in Miitomo helemaal uitleven. De enige opmerkelijke omissie is dat de app enkel verschijnt voor iOS en Android, maar niet beschikbaar is voor bestaande Nintendo-platformen zoals de Wii U en 3DS. Met name de 3DS lijkt juist een geschikte ondergrond voor de app.

Titel Miitomo
Cover Miitomo
Platform Android, iOS
Ontwikkelaar Nintendo
Uitgever Nintendo
Releasedatum april 2016

Reacties (93)

Wijzig sortering
Voor de westerse wereld is dit vreselijk, maar volgens mij kan dit in thuisland Japan nog best wat worden.
Maar serieus, als dit de eerste titel wordt voor het mobiele platvorm dan zijn serieuze titels nog ver, heel ver, weg. God, dat Brawl of Kart of Mario naar mobiel komt is vrij klein natuurlijk maar ik zou best wat over hebben om Mario Kart Wii U op mijn Apple TV te spelen...
Het is inderdaad vast een app die het in Japan beter doet dan de westerse wereld.
De naam is ook gewoon Japans. "tomo" komt van het woord "tomodachi' wat dus gewoon vriend(en) betekent in het Japans. Dus vertaald heet de app gewoon "Mii Friends".
Niet alleen hier in Japan, maar ook in korea en China hebben versies...of het de westerse wereld gaat veroveren denk ik ook niet.
Zie enkel niet voor me hoe je Brawl zou spelen op een telefoon...je reactie moet erg vlug zijn, je moet meerdere knoppen tegelijk indrukken en er zijn welgeteld 6 knoppen, 2 joysticks en een Dpad nodig om het efficient te spelen.
Gewoon met een controller? Die van de PS3 schijnt uitstekend te werken met Android, maar ik denk dat er ook wel markt is voor een controller van Nintendo speciaal voor mobiele telefoons.
En hoe groot is de markt die je dan bedient als bedrijf? Ik weet dat er een clip bestaat om je telefoon op je controller te mounten, maar om dat nou als verkoopstrategie te gebruiken... Het percentage mensen dat zo'n ding heeft is al erg klein en het aantal mensen dat eventueel een oude en de slechtste Super Smash versie in de reeks willen gaan spelen...
Ik denk dat er extreem veel mensen zijn die een oudere versie van een Nintendo-spel op hun Android zouden willen spelen.
We hebben het over 1 spel hier. Je verandert nu het onderwerp. Ik heb het over de markt "mensen met PS3 controller clips voor Android telefoons" die je noemde. Spellen zoals Brawl zijn niet met touch screen te spelen, en de markt met mensen die een PS3 controller clip voor hun Android hebben is erg klein.
Goed, Brawl ken ik niet, maar Mario Kart dan, of de gewone Mario-platformers, of Super Smash Brothers, Donkey Kong, Zelda, etc. Ik denk dat extreem veel mensen die spellen op hun Android zouden willen spelen.

Het gaat ook niet om de markt van mensen die nu met een PS3-controller en clip op hun Android spelen: dat was alleen bedoeld om aan te tonen dat het goed werkt. Net zo goed als op een handheld console.

Maar als Nintendo zelf een goede controller verkoopt en al zijn oudere spellen op Android zet denk ik dat daar een extreem grote markt voor is, in de orde van grootte van de huidige handheld-markt. En er is ook een markt voor veel van die spellen zonder controller, want er zijn er genoeg die nog redelijk te spelen zijn zonder. De meeste Nintendo-spellen bestaan overigens al voor Android en werken prima, alleen zijn ze denk ik illegaal tenzij je het spel al bezit.
Brawl = Super Smash. Als je je ergens in mengt, weet dan even waar je het over hebt. Overigens zijn veel van die spellen niet speelbaar op enkel een touchscreen door het aantal gebruikte knoppen. 2D platformers of RPGs kunnen nog, maar spellen zoals Zelda en Super Smash vereisen soms dat veel knoppen tegelijk of in serie worden ingedrukt.
Ik heb verschillende versies van SS gespeeld en het nooit Brawl genoemd, je hoeft niet zo te doen. Ik zeg niet dat alle spellen met touch screen gespeeld kunnen worden op hetzelfde niveau. Zie mijn verhaal boven.
6+2+2=10 en je hebt 10 vingers een de meeste touchscreens hebbben 10 touch multi touch dinges
Dat zal vast geweldig spelen in de trein, telefoon op schoot en twee handen erop. Veel plezier met zien wat er op het schermpje gebeurt :')
Er bestaan tablets 8)7 :) :D

[Reactie gewijzigd door Android Fan op 18 maart 2016 17:19]

Als je echt mario kart wilt spelen moet je een wii u kopen.
En dat is nu precies de instelling die Nintendo de das om doet, en waar ze dus ook terecht vanaf willen.
Natuurlijk zijn er concepten en games die niet naar ieder denkbaar platform zijn te vertalen, maar om krampachtig aan je eigen verouderde platform vast te blijven houden zou Nintendo als innovatieve speler op de gamesmarkt gewoon niet waardig zijn.
ze willen software voor de mobiele markt maken
niet al hun exclusives multi-platform maken
dat zijn 2 verschillende dingen
daarom komen ze met de nx, om de verouderde hardware te vervangen. dan koop je die.
Maar zoveel heb ik er dan toch niet voor over ;)
Zo duur is een WiiU niet. En het plezier van Mario Kart 8 is geweldig groot.
Volledig offtopic, maar wel waar. Ik heb er een staan om die en slechts die reden. Ik was minder dan EUR 250 kwijt. Dat is een hoeveelheid geld die je makkelijk kan besparen op een mobiele telefoon als je daar geen geweldige specificaties van verlangt omdat je er toch geen grafische sterke games op speelt.
Maar,. maak dan wel even een volledig lijstje.
- 1x WiiU met wii-pad
- 2-4 wiimotes
- 1 wiimote oplader
- 2-4 wiimote battery packs
- 1x mario kart

Het scheelt wel dat de wiiu geen online subscription heeft zoals xbox en playstation.
Maar de officiele controlers zijn wel aan de prijzige kant.
[offtopic]Je hebt gelijk, die controllers had ik nog liggen. Maar je hebt het dan wel over multiplayer. Voor singleplayer met de gamepad zou ik klaar zijn geweest met due EUR 250 + een TV die ik al had staan.[offtopic]
Maarja, Mario kart 8 is dan ook een van de (relatief gezien) weinige games op de wii u waar je veel plezier aan kan beleven. Het aanbod van de Wii U is schaars maar wel van de Nintendo kwaliteit die je verwacht bij een authentiek Nintendo product. That said begrijp ik wel dat 284 euro voor een Mario kart pack behoorlijk aan de prijs is, dan zijn controllers en eventuele andere games nog niet meegerekend.
Dat is waar, maar hij neemt wel kostbare plek in in het TV meubel. Bij mij komt er dus maar 1 console en dan legt de WiiU het helaas toch af tegen de PS4
En het feit dat de Wii U meer high rated exclusives heeft dan de PS4 en Xbone samen.
Of er zitten gewoon een hoop goede spellen tussen ookal zijn ze grafisch niet realistische en is multiplayer een zwakke punt.
Geen noemenswaardig verschil hierin in vergelijking met niet-nintendo games. Edit; niet zelden is de userscore zelfs hoger; http://www.metacritic.com...score/all/wii-u?sort=desc

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 19 maart 2016 11:00]

Om Thorgrems post wat meer kracht bij te zetten, ik heb eens voor de gein de Pearsons correlatiecoëfficient berekend voor de data beschikbaar op Metacritic. Tevens berekende ik de RMSE. Dit kwam eruit rollen:

Xbox One :
(r,p) = (0.45399799293111015, 1.7207300684554051e-15)
rmse = 13.8250897213

Wii U :
(r,p) = (0.81888787460526058, 7.0840787520013981e-42)
rmse = 8.13713817945

PS4 :
(r,p) = (0.58371225272668503, 4.4000731278598881e-42)
rmse = 12.4168852496

Er is dus een sterke samenhang tussen recensies van review sites en de scores die users geven voor Wii U titels. Die samenhang is een stuk minder voor andere platforms. Tevens is de afwijking (RMSE) gemiddeld gezien een stuk minder voor Wii U titels.

Edit: Script voor de berekening.

[Reactie gewijzigd door RayNbow op 20 maart 2016 17:57]

Wtf... Waren mijn 1e 3 reacties...

Ik had meer verwacht dat ze met oude games for iOS/Android/tvOS zouden komen om tegen de ripoffs/roms te gaan knokken...

Toch jammer om mijn ooit favoriete game merk zo bezig te zien. Natuurlijk groei je ook op... Maar games als Zelda en Mario doen het nog altijd goed. Vooral de oude Mario games waren meer dan welkom! Altijd lache tijdens een avondje doorzakken met vrienden!
Volgens het artikel komen er nog een stuk of 5 spellen in de komende jaren. Laten we hopen dat hier iets van Mario Party of iets dergelijks bij zit, want een complete platformer is niet altijd even geweldig.

Begrijp me niet verkeerd, want ik wil hartstikke graag een Mario of Zelda game in wat voor een genre dan ook, maar ik denk dat op Android/iOS een Mario Party Game het beste zou kunnen werken.
Precies, ik hoop nog altijd op Pokemon op de iPad of iPhone. Lijkt me de perfecte game om onderweg lekker te spelen. :*)
Maar dan koop je toch gewoon een 3DS?
Dat wil ik niet? Ik wil alleen mijn telefoon mee onderweg. Waarom moet ik al die troep meenemen? Als ik even met de bus naar de stad ga wil ik niet een nintendo meenemen, man hey. Begrijp dat toch.
Lol, tja dan geen pokemon voor jou. Begrijp dat toch :P

Ik had liever ook geen PS4 gekocht enkel voor de games van Naughty Dog (Uncharted, TLOU) maar hey, zo werkt dat nou eenmaal.
Nintendo gaat geen games porten naar smart devices, ook gaan ze geen 'traditionele' games uitbrengen op smart devices. Ze hebben aangegeven dat de mobiele apps bedoeld zijn om mensen naar hun hardware aan te trekken.

Ik hoop ook niet dat ze dit ooit gaan doen. Ik zie mezelf geen mariokart of iets dergelijks op m'n smartphone spelen. Daar koop ik een gameconsole voor.
Dat begrijp ik, maar het zou wel mooi zijn als ze iets van een goede spin-off title voor de mobiele telefoons en tablets zouden maken.
Dat zal vast gebeuren. Miitomo lijkt blijkbaar ook erg veel op Tomodachi Life, volgens verschillende gamesites. En voor Nintendo zou het best dom zijn om volwaardige games uit te brengen op smartphones. Dat geeft consumenten juist minder reden om een Nintendo console te kopen.
De reden waarom de smartphone zo populair is, is omdat iedereen toch altijd een mobiel bij zich heeft. Niet iedereen neemt altijd een 3DS of een Vita mee op pad.
Ik wel, onderweg Pokémon spelen op mijn 3DS vind ik toch wat leuker dan een mobiele game spelen, vooral als je ziet hoe snel de batterij van je telefoon dan leeg gaat. Ik ben trouwens praktisch ook opgegroeid met de Nintendo DS, dus ik doe ze nooit weg :P
Ze hadden ook aangekondigd dat ze niet oude games wilden gaan porten.

nieuws: Nintendo komt met vijf mobiele games tot 2017
Ik geloof niet dat Nintendo (hun vroegere) games gaat porten naar Android. Daar zul je toch echt Nintendo hardware voor moeten kopen.

De games die ze voor Android uitbrengen zullen hoogst waarschijnlijk lijken op andere Nintendo games.
Misschien is het de eerste stap. Een goede platform creeren ala steam. En daarna hier alla titels onder plaatsen. Je moet ergens beginnen. Gewoon een losse titel uitbrengen bindt mensen meestal niet. Maar maak je het een hele sociale ervaring kan het misschien beter werken.
Snap niet dat mensen nog verwachten dat ze dingen gaan porten naar andere consoles of de mobiele markt. Nintendo zal nooit een van hun spellen op een ander platform releasen de 5 games die zijn aangekondigd zullen daarom ook volledige originele spellen zijn.
Zeg ook niet dat ik dat verwacht... Maar dit? :+
Ten eerste, ik ga dit waarschijnlijk nooit spelen.
Maar. Na het lezen van de preview ben ik wel onder de indruk. Het klinkt als een app/game/social media die erg goed is uitgedacht. Het ademt de sfeer uit van een echte Nintendo 'game' en ik kan me voorstellen dat menig (vrouwelijk?) groep 6/7/8er en brugklasser hier redelijk verslaafd aan zal raken.
Wat dat betreft maar goed dat het alleen over wifi werkt en veel (?) scholen nog (?) geen open wifi hebben(?).
*veel scholen open wifi hebben;)
Meestal heb je in 6,7,8 geen wifi maar wel op de middelbare
Basisscholen tegenwoordig jammer genoeg ook steeds meer
Op de basisschool mocht ik op mijn laptop typen en dan gaf ik het wachtwoord(wifi) gewoon aan de andere kinderen
Ja ik was er al bang voor :9
Ik hoop toch serieus dat dit gericht is op kinderen van 8 tot 12 jaar. Een social media platform zonder dat je foto's deelt lijkt me daar wel een uitkomst voor.
Volgens de tekst kun je wel foto's delen als achtergrond van je Mii met pose.
Heeft wat weg van Sims 3 zoals mijn dochter dat vroeger speelde, die was veel meer bezig met het poppetje dan met het spel sims. Ik denk dat hier zeker wel een markt voor is voor jonge tieners.

Het is wel saai maar je kunt het ook levend houden door steeds weer iets toe te voegen en kaal te beginnen,

[Reactie gewijzigd door tw_gotcha op 18 maart 2016 07:06]

Er komen dagelijks andere kledingstukken en acties. Ik denk dat tienermeisjes hier heel veel tijd aan kwijt zijn en dan de fotootjes delen met Mii's erop.
De voorlopige conclusie leest meer als een Samenvatting van de preview..

Ik denk dat ik de app niet veel ga gebruiken.. Maar ik ga hem zeker installeren! Het is namelijk wel een app van Nintendo
Ik geef de app een kans, omdat het van Nintendo is en omdat ik me voor kan stellen dat hij erg grappig kan zijn als je hem niet serieus gebruikt. :P
Hier hetzelfde, dit app is niet echt iets voor mij. Maar ik ga het wel proberen. Er zijn namelijk achievements vrij te spelen, waarmee je punten verzameld om korting en games te krijgen via je Nintendo account. (uiteraard voor de Wii U en 3DS)
Ik denk dat het snel saai wordt, vooral omdat je zelf niet kunt communiceren, anders dan door het geven van antwoorden op vragen.
Denk dat ze beter in hadden kunnen springen met een paar oude classics zoals mario 64 of zelfs pokemon uit te brengen.
Ik ben het nu ook 2 dagen een het testen (de APK is gewoon uit) en er zit zelfs al Nederlands in. En ik denk dat het een grote hit gaat worden. Het lijkt wel iets op "tomogatchi life" lite. Ik vermoed dat mijn dochters heel veel plezier gaan beleven aan vragen beantwoorden en kleding verzamelen.

Ik ben erg onder de indruk van Miitomo. Het ademt de sfeer van Nintendo uit die ik zelf heel prettig vindt. En je kunt er net genoeg mee doen om elke dag er even 20 min in te steken.
Wat Nintendo een goeie boost zou kunnen geven, is een apparaat ontwikkelen dat werkt met elke smartphone. Dus zowel iPhone als Android, waarmee je klassieke Nintendo games kan spelen. Denk aan de Logitech Powershell, maar dan compatible met elke smartphone.

Fysieke knoppen blijven toch een must met dergelijke spellen.

Wat betreft dit Miitomo: leuk voor de kids, niks voor de rest van de wereld.
In deze universele bluetooth controller (de iPEGA PG-9023 ) kun je een telefoon of tablet tot 7 inch stoppen.
http://www.aliexpress.com...=2114.01010208.3.1.yIq17W
Je schuift hem uit elkaar, en je hebt dan een soort handheld console.
Ik heb deze zelf ook en alle emulatoren (SNES/ViCE64/MAME/GBA enz) ondersteunen hem.

[Reactie gewijzigd door Mastermind op 18 maart 2016 09:21]

Hmm dat is inderdaad wel wat ik bedoelde. Hoe bevalt ie? Is het apparaat zijn geld waard?
Yup. Uitstekende en robuuste kwaliteit! :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*