Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

Het is iets wat tot de verbeelding spreekt: je smartphone of tablet gebruiken als volwaardige pc. Canonical heeft het al regelmatig laten zien op beurzen sinds 2013, maar de functie bleef obscuur. En het is nog niet zo makkelijk, zelfs al is je mobiele apparaat krachtig genoeg. Dat zagen we al bij de Lumia 950-review, want vrij weinig apps werken met Windows Continuum. Windows-apps zijn immers geschoeid op x86-leest en niet op ARM. Dat is nou juist iets waar Ubuntu een streepje voor heeft. De ARM-versie van Ubuntu is redelijk populair en er zijn dan ook best wat apps die geschikt zijn om op mobiele apparaten te draaien.

Net als bij Continuum kun je, als je je smartphone of tablet koppelt aan een scherm, direct verdergaan waar je gebleven was en ook als je het apparaat weer ontkoppelt, kun je direct door. Een medewerker van Canonical liet op het Mobile World Congress in Barcelona zien dat zelfs een tekstselectie gewoon gehandhaafd blijft bij het overschakelen. Aan die vereiste voor een vloeiende ervaring is dus alvast voldaan.

Verder is het belangrijk dat er goede verbindingsmogelijkheden zijn. Het liefst zouden we het natuurlijk draadloos zien uiteindelijk. Daar is Canonical mee aan het experimenteren en dat gebeurt met wifi en miracast, maar helaas is het op dit moment nog niet snel genoeg om een vloeiende werking te realiseren. Die draadloze variant moet gaan werken met de Meizu Pro 5 Ubuntu Edition, een omgekatte versie van de Android-variant van de Chinese smartphone. De usb-c-poort op dat toestel heeft volgens Canonical geen video-uitgang.

Voor Convergence kun je op dit moment je mobiele apparaat verbinden met hdmi of mhl via een kabel. Dat heeft wel tot gevolg dat een heleboel smartphones en tablets niet geschikt zijn voor Convergence. De aansluiting van het apparaat moet namelijk video kunnen exporteren naar een scherm en dat kan lang niet elke tablet of smartphone. Eentje die dat wel kan, is de budgettablet Aquarius M10 van de Spaanse fabrikant BQ. Deze stond dan ook op de stand van Canonical en draaide Ubuntu 15.04 met Unity 8 en Convergence.

Ubuntu Convergenceubuntu convergence

Er was geen scherm op aangesloten, maar door Convergence schaalt Ubuntu wel naar het apparaat, zoals een responsive website - Tweakers bijvoorbeeld - dat ook doet. Dat betekent dat de applicaties in vensters worden geplaatst, waarbij je ook de opties hebt om deze te minimaliseren, maximaliseren en sluiten via het welbekende kruisje. Met toetsenbord en muis konden we op de tablet werken alsof het een pc is en het systeem voelde dan ook aan als de desktopversie van Ubuntu.

Met toetsenbord en muis
konden we op de tablet
werken alsof het een pc is

Dat werkt aardig, alleen de kleine knoppen waarmee je de besturing van de vensters regelt, zijn wat archaïsch als je het aanraakscherm wil gebruiken in plaats van de muis. Canonical zei hieraan te werken. Ubuntu draaide redelijk vloeiend op de M10, ondanks de niet bijzonder snelle Mediatek MT8163 als chipset en 2GB ram-geheugen. Soms kwamen we nog wel een hapering tegen, maar storend was het niet. Ook draaide Ubuntu Convergence op de stand op een Nexus 4 die aangesloten was op een wat groter scherm. Vanwege de wat lagere specificaties draaide dit redelijk, maar niet vloeiend.

Een Canonical-medewerker fluisterde ons nog voorzichtig in dat het de bedoeling is dat de desktopversie van Ubuntu uiteindelijk samensmelt met de mobiele versie. Hij meldde daar wel uitdrukkelijk bij dat dit echt pas volledig zal gebeuren als er geen concessies nodig zijn aan de desktopkant. Ook meldde hij dat Canonical Convergence en mobiele platforms erg serieus neemt. Het bedrijf zou het absoluut ook naar de massa willen brengen en op de lange termijn niet als een nicheproduct zien.

Convergence is op dit moment in elk geval een interessante functie, hoewel er op dit moment nog behoorlijk wat werk aan de winkel is. Met de juiste stappen, partners en natuurlijk de bedreven en gedreven Ubuntu-community, kan Convergence, ook gezien het aantal Ubuntu-applicaties die geschikt zijn voor apparaten met ARM-architectuur, uitgroeien tot iets moois.

Lees ook de gebruikersreview

Populaire gebruikersreview


Door Chris Broesder

- Reviewer mobiele apparaten

Chris werkt sinds 2015 bij Tweakers en is sinds begin jaren negentig bezig met tech. Hij schreef toen al reviews over games en had geen handleiding nodig bij zijn Transformers. Voordat hij bij Tweakers werkte, studeerde Chris Media & Cultuur richting Film aan de UvA en schreef hij voor diverse andere tech-platforms. Verder is hij niet vies van een (computer)spelletje op zijn tijd.

Volg Chris op Twitter
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

De Meizu Pro 5 is een mooi apparaat wat qua specificaties zeker in staat is om "convergent" te functioneren. Het is erg jammer dat de USB-C poort werkt met de achterhaalde 2.x protocollen en daarmee dus geen beeldscherm aankan. Je bent daarom afhankelijk van Miracast en, zoals het artikel al stelt, werkt dat nog erg traag, is er alleen een developer preview en is er geen ETA over wanneer dit wel gaat werken. Dat maakt de Meizu Pro 5, ondanks de mooie specs, een onaantrekkelijk apparaat voor dit moment. Het is wachten op een werkende Miracast convergence of een toestel waar je een beeldscherm op kunt aansluiten (en dan bedoel ik niet een tablet).
Het is erg jammer dat de USB-C poort werkt met de achterhaalde 2.x protocollen en daarmee dus geen beeldscherm aankan.
"2.x protocollen?" MHL kan ook op een telefoon geïmplementeerd worden die alleen USB 2.0 ondersteuning heeft.

Maar inderdaad: MHL + USB ondersteuning zou voldoende moeten zijn om alle soorten accessoires via een enkele kabel aan te sluiten in plaats van via draadloos. Wat nog zou kunnen is iets aan de praat krijgen via USB On The Go, als de telefoon daar ondersteuning voor heeft. Je zou dan de telefoon kunnen laten werken als USB host met een USB videokaart, en invoerapparatuur via bijvoorbeeld Bluetooth (als je die niet tegelijkertijd op de USB aansluiting kan aansluiten in OTG mode). Een voordeel: dit zou ook op USB 2.0 kunnen, mits met een beperkte resolutie of compressie naar de USB videokaart (zoals sommige USB videokaarten van DisplayLink doen).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 februari 2016 14:51]

Ah, bedankt voor de verheldering. Ik wist niet dat je MHL op een USB 2.0 interface kon zetten. Hoe dan ook lijkt dat niet het geval te zijn met de Meizu Pro 5 :)
Een Galaxy S2 doet zelfs mhl ;)
Mijn Nexus 4 kan ook gewoon slimport aan, dat is hoe ze het hier hebben gedemonstreerd. Dat is echt geen USB 3.0
Klopt Ubuntu snapt echt niets van klantenbinding en marketing. Je hebt een unieke goedwerkende feature maar die stop je dan juist niet in je nieuwe flagship device.
Je weet dat Canonical alleen het OS maakt, en niet het apparaat? Ze zoeken naar een apparaat dat geschikt is om Ubuntu op te zetten om te werken met Convergence, maar blijkbaar is dat behoorlijk lastig, en is deze Meizu het beste wat ze tegenkwamen - of in ieder geval tot ze erachter kwamen dat wireless streamen minder goed werkt dan gedacht.
Even een aanvulling op het artikel: Canonical gaat pas hardware met convergence laten verkopen nadat OTA-10 (eind maart) uit komt. Daar zitten de nodige verbeteringen in convergence in. Daar zijn ze nu wel erg druk in met de ontwikkeling van Ubuntu Touch. Zo druk zelfs dat OTA-9.1 met belangrijke bugfixes steeds uitgesteld is en pas morgen on-air gaat.

Convergence via Wifi en Miracast is trouwens nog erg pril en traag. Alles gaat nog ongecomprimeerd en zo, dus veel data en hierdoor traag. Het zal nog wel even duren voor dit goed en acceptabel zal werken.
Ik volg Ubuntu Touch op de voet, en na de eerste devices van afgelopen jaar, ga ik deze tablet nu echt aanschaffen.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe lekker reguliere Linux desktop apps draaien. Ik werk op dagelijkse basis afwisselend op OSX en Ubuntu, en als ik al mijn werk straks op zo'n tablet zou kunnen doen dan zou dat echt fantastisch zijn!
Maar zoals ik uit je tekst opmaak, heb je zowel OSX als Ubuntu (afwisselend) nodig, maar kan je wel alles op de tablet doen zodra deze Ubuntu draait? Ik mis iets ..
Ik denk dat kramer65 een developer is. Veel ontwikkelingstools zijn gebaseerd op een OS dat Unix like is. Dus Ubuntu en OSX, Windows valt daar buiten de boot. En je kan met Linux prima bij een OSX inloggen en andersom. Niet bij Windows.
Ik bedoelde meer, waarom zou je op een tablet met enkel Ubuntu wel alles kunnen, maar buiten die tablet om toch zowel Ubuntu als OSX nodig hebben.
Ik begrijp je vraag. Zoals @Texamicz al suggereerde ben ik idd een developer. Ik werk afwisselend op een Linux desktop en een OSX laptop. Die laptop heb ik nodig omdat ik vaak onderweg ben. Nou zat ik er al een tijdje over te twijfelen om helemaal bij Linux te blijven, en als ik met zo'n tablet op werk, thuis, onderweg EN bij klanten altijd hetzelfde device met dezelfde tools bij me zou kunnen hebben dan zou dat echt fantastisch zijn.

Ik ga deze tablet dus sowieso in huis halen. Dan wil ik er eerst een tijd mee spelen. Kijken of het soepel werkt, of de workflow goed is, of er geen dealbreaking bugs in zitten en of ik er de tools op kan draaien die ik wil gebruiken.

Als dat allemaal lekker werkt, dan zien we dan wel verder. Maar ik ben iig extreem geïnteresseerd.
dat valt wel mee, over het algemeen is (bijna) alles wat daar beschikbaar is netjes geport naar windows, zelfs de terminal is geport naar windows(!).
Nou vraag ik me af of we ook de verschillende smaken van Ubuntu kunnen gebruiken zoals Xubuntu of Kubuntu, ben zelf niet echt een fan van unity.

Correct me if i am wrong maar was Ubuntu niet eerder dan Windows Continuum met dit concept?
Eerder aangekondigd, maar niet eerder op de markt. De tekst spreekt dit ook niet tegen overigens. Wij zagen dat namelijk eerst bij Windows Continuum, want dat hebben we eerder getest.
Vreemd. Ik had Convergence begin 2014 al op mijn Note 3 draaien, zelfs nog een developersomgeving op gedraaid..... Ubuntu was gewoon de eerste met dit concept.

https://www.youtube.com/watch?v=Z4lcnVp1T_I deze ubuntu developer had het in 2013 ook al vloeiend draaien.
En was in 2013 al aangekondigd. nieuws: Canonical presenteert 'Ubuntu on tablets' 2 jaar voordat Windows hun Continuüm had aangekondigd.

Convergence zit namelijk al sinds Ubuntu 13.10 in Ubuntu zelf.

Er is een verschil tussen niet op de markt zijn en er gewoonweg geen aandacht aan besteden.

[Reactie gewijzigd door Granata op 24 februari 2016 02:38]

Ja, je hebt gelijk, nee je hebt geen gelijk. Eigenlijk is het net zo onduidelijk als de eerste zin van deze reactie: Ubuntu Phone, Touch, Convergence, etc. etc. Ik kan me goed voorstellen dat als je niet heel erg 'in' Ubuntu zit, dat je dan het idee hebt dat dit voor het eerst een tablet is die 'op de markt' komt met Convergence. En daar ben ik het wel een klein beetje mee eens. Het is ten slotte het eerste apparaat dat ook daadwerkelijk verkocht gaat worden mét out-of-the-box werkende Convergence.

Onlangs kregen we een Meizu 4 waar we mee mochten testen en we hebben geprobeerd Convergence aan de praat te krijgen (we wisten dat het in een ota moest zitten die toen nog niet uit was), maar het lukte ons toen niet die versie juist te installeren (als we inderdaad de goede versie te pakken hadden, zie: reviews: Ubuntu voor smartphones: Canonical Linux-distro op een telefoon ). Misschien hadden we te weinig tijd, misschien werkte ons micro-usb naar hdmi-kabeltje niet goed, lang verhaal kort: om nou te zeggen dat het werkte, nee.

Wel berichten we er al heel lang over dat het er écht aan gaat komen :) En ondergetekende wil niets liever dan een werkende telefoon met convergence (oude nexus 4 flashen binnenkort in een verloren momentje denk ik ;) )

Ik zal iig. even de verwijzing naar 2013 in het bericht zelf zetten :)
Continuüm doet niet eens een tiende van wat Ubuntu doet. En daarnaast was Ubuntu hier al veel eerder mee, al jaren geleden, alleen is het bij hun langer in ontwikkeling, maar zijn bouwen dan wel een echte desktop voor het tweede scherm, waar Windows enkel een vergrootte applicatie toont zonder desktop.
Nou vraag ik me af of we ook de verschillende smaken van Ubuntu kunnen gebruiken zoals Xubuntu of Kubuntu, ben zelf niet echt een fan van unity.
Technisch gezien is dat vast mogelijk, met Kubuntu zou het zelfs best aardig kunnen werken. Van XUbuntu denk ik dat de interface niet geschikt is voor touchscreen. Als je er een muis en keyboard aan hangt dan zal het wel werken maar dat breekt een beetje met het idee dat je vast en mobiel hetzelfde systeem gebruikt.
Correct me if i am wrong maar was Ubuntu niet eerder dan Windows Continuum met dit concept?
Klopt, en voor Ubuntu werkte KDE er al aan.Dit soort interfaces mogelijk maken was een van de doelen van het Plasma project. KDE zal het idee ook wel weer ergens van hebben overgenomen maar dat ken ik niet.
Ik neem aan dat Convergence gebruik maakt van Canonicals nieuwe display manager Mir. KDE heeft in ieder geval aangegeven voor Wayland te gaan en voorlopig niets met Mir te doen, en volgens mij is dat de algemene tendens in de Linux-wereld. Ben bang dat dat dus nog wel eens tegen kan gaan vallen.
Ben benieuwd welk systeem de markt gaat veroveren. Zal dat Ubuntu worden of Microsoft met Windows 10 (Mobile)?

Er komen in ieder geval steeds meer roms beschikbaar van Ubuntu. Zo heeft Canonical zaterdag een samenwerking aangekondigd met OnePlus. Om roms te ontwikkelen voor de OnePlus One en X.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 23 februari 2016 15:25]

Ik denk dat het wel Windows zal zijn (wat betreft deze markt) omdat daarvan natuurlijk een grotere groep bestaande gebruikers is, en zeker zakelijk.

Ik hoop uiteraard dat Canonical een mooie tweede alternatief wordt, en ook voor de goedkopere toestellen. Misschien straks zelf ook wel over naar Ubuntu phone vanaf Windows 10 mobile. Zou mooi zijn als ik van de grote Amerikaanse giganten af kan :)
En dat we hier meer van die giganten krijgen. Waarom zijn zoveel mensen in de tech zo pro-amerikaans?
Heb nu nog geen smartphone, maar zodra er een betaalbare (¤200,-) opensource telefoon uitkomt zal ik deze direct kopen. Ik hoop dat Ubuntu daar snel mee komt.
Nice, dank voor de info ik ga dat toch eens proberen. Ubuntu ziet er echt gelikt uit op de screenshots. Ben geen fan van Ubuntu desktop maar dit ziet er toch wel goed uit. Ik werk ook veel met Linux dus dan is het al helemaal top.
Ik vermoed dat als Continuum opgepikt wordt door bedrijven, Google vrij snel hun desktop-Chrome van ChromeOS met Android gaat bundelen - dat is niet heel moeilijk. Apple kan ook met 1 druk op de knop muis support aan iOS toevoegen.
Laten ze dan eerst van iOS een volwaardig OS maken.
Wat dat betreft doet Ubuntu het veel beter: één OS op tablet als desktop. Daar kan Apple nog een puntje aan zuigen met de prachtige hardware van de iPad Pro met een kreupel OS ipv OSX er op.
Dat zagen we eerder al bij de Lumia 950-review, want vrij weinig apps werken met Windows Continuum. Ze zijn immers geschoeid op x86-leest en niet op ARM. Dat is nou juist iets waar Ubuntu een streepje voor heeft.
Euh wat? 'Ze zijn immers geschoeid op de x86-leest? De apps die er zijn voor continuum draaien toch momenteel juist alleen als UWP op ARM? Of haal je hier twee dingen door elkaar en bedoel je eigenlijk Win32 apps?

UWP apps zijn processor onafhankelijk en kunnen geschikt gemaakt zijn voor continuum (dat laatste, daar schort het nog aan, maar elke UWP app kan dat ondersteunen).

Win32 apps zullen nooit zomaar 'UWP apps' worden en zullen daarom op een telefoon er niet goed/optimaal uitzien. Desalniettemin erg gewenst om W32 apps via een groot beeldscherm op je telefoon te laten draaien, natuurlijk, super cool.

Heeft Ubuntu een app framework waarmee een app geschikt wordt voor alle devices? Eén code base => platformonafhankelijk app package(s)? Dat zou heel mooi zijn namelijk, imho.
Ander probleem is dat de x86 desktop apps die mensen graag via Continuum zouden willen draaien, populaire applicaties zijn als Adobe CS, MS Office (de volledige, met macro/plugin support etc), iTunes, diverse custom/legacy tools bij bedrijven - en laten die er juist ook niet voor ARM Linux zijn.

Voorbeeld: persoonlijk zou ik graag Bloomberg Terminal of Reuters Eikon op mijn telefoon willen via Continuum, dat is inderdaad nog geen UWP-app en werkt niet op Windows 10 Mobile, maar er is ook geen Linux versie, en al helemaal niet voor ARM. Een Ubuntu-phone met Convergence helpt me dus niks verder.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 februari 2016 16:29]

Het staat er inderdaad niet duidelijk. Ik heb de tekst aangepast in de preview, bedankt voor de melding!
*OFFTOPIC* Wat is het stukje muziek bij 1:40 ? :)
Graag gedaan, maar ik zie volgens mij nog geen aanpassing in de tekst :/
Hmm, Ubuntu OS is een stuk meer af voor convergence, maar aan de hardware kant is windows weer meer af :-( Mischien moet Canonical eens met HP gaan praten. Serieus, als HP nou eens zowel een W10 als een Ubuntu versie van hun Elite X3 uitbrengt (of nog mooier een dual-boot), en de docks een beetje goedkoop maken, dan gaan Google en Apple het eventjes heel benouwd krijgen volgens mij, en hebben we mischien binnenkort ook OSX/IOS convergence phones en ChromeOS/Android convergence telefoons :-)
Ik ben helaas bang dat je te veel romantiseert (heb ik ook met WP gedaan...). Er is een probleem en dat heet apps. Mensen willen nou eenmaal alles van Whatsapp tot tinder en allerlei hype spelletjes. Google moet ook nog hun apps voor Ubuntu uitbrengen, wat we na Windows Phone zeer sterk lijkt. Ubuntu is hierin niet anders dan Windows Phone, geen app is geen gebruiker en geen gebruiker is geen app.

Ik kan me best indenken dat Mozilla Firefox klaar stoomt voor Ubuntu (Touch?), maar je hebt dan nog steeds geen WhatsApp, YouTube en bijvoorbeeld Clash of Clans. Thirt party apps is leuk voor in het begin, maar niet voor prime time. Je geeft je gegevens aan een volstrekt onbekende partij en vaak is het het gewoon net niet.

Daarnaast moet je je natuurlijk ook afvragen waarom iemand Android of iOS zou verlaten voor Ubuntu. Android werkt voor de meest goed, heeft de apps en ze zijn er vertrouwd mee. Goedkope hardware ga je het ook niet op redden, kijk maar naar alle Lumia's.

Ik hoop echt dat er een derde platform komt in Smartphone en Desktop land, een beetje concurrentie is nooit slecht. Je moet alleen wel kijken wat voor toegevoegde waarde er is, en die heeft Ubuntu niet zoveel tov bijvoorbeeld Android. Convergence / Continuum zijn functies die nicé zijn en niet velen over de streep gaan trekken, je kiest sowieso niet voor een platform om één functie.
Het voordeel dat Ubuntu heeft is dat veel direct al werkt op ARM. Er is gewoon een werkende desktop-versie van Ubuntu voor ARM, alle software die daarop draait zal zonder al te veel moeite ook op deze telefoon draaien. De UI moet hier en daar wel wat aangepast worden om het smooth te maken maar je hebt al een heel aardig uitgangspunt. Dat had MS niet met Windows Phone.
En veel applicaties uit de Ubuntu repo's zijn relatief eenvoudig opnieuw te compileren voor ARM.
Dit kan Linux laten doorbreken op multiplatform juist omdat het vanzichzelf al zo multiplatform achtig is. Enkel de GUI niet echt.

Ik moet zeggen dat GNOME met 3.20 ook al beetje bezig is met dat het OS leuk loopt op een Tablet. Grote taakbalken, grotere buttons, touchscreen werkt perfect! pinch to zoom en weet ik het. (heb een dell met touch)

Alleen Gnome heeft geen telefoon GUI. Maar zou met applicaties die echt volgens de GNOME richtlijnen zijn gemaakt prima op een tablet kunnen draaien.
Kijk maar eens naar de nieuwe GNOME weather & maps applicaties die volgens de nieuwe richtlijnen zijn gemaakt.
Als je even bekijkt welke fabrikanten er allemaal bezig zijn met windows 10 mobile dan begint er eindelijk schot in de roos te komen.

Wat betreft app's je kunt bet zonder het feit dat er mensen zijn die elkaar willen kopïeren zegt feitelijk niks over de toekomstige ontwikkelingen.
Daarnaast moet je je natuurlijk ook afvragen waarom iemand Android of iOS zou verlaten voor Ubuntu. Android werkt voor de meest goed, heeft de apps en ze zijn er vertrouwd mee. Goedkope hardware ga je het ook niet op redden, kijk maar naar alle Lumia's.
Nou android is zeg maar Google en zij hebben gewoon weg te veel macht tijd dat dit een beetje anders gaat worden. wat betreft ios ik heb niks met hun ecosysteem, heb je product A dan heb je de rest ook wel nodig, perfecte marketing maar niet voor mij. Daarom al zeker 5 jaar Windows Phone / Mobile en ja er schieten wat apps te kort maar om daar elke keer keer op keer een punt van te maken uh nee.

Veel kun je oplossen met webapps of gewoon accepteren dat dat ene spelletje er gewoon jammer de pammer niet is. Maar misschien komt dat wel omdat ik persoonlijk een telefoon allerminst geschikt vind voor gamen.

Des ondanks microsoft is goed aan de weg aan het timmeren. En wat betreft de statistieken die steeds de ronde doen, die kloppen niet! en dat is niet om Microsoft te beschermen maar deze statistieken worden voornamelijk gebaseerd op browser gebruik en laat microsoft ie en edge zich sinds begin 2015 voordoen als ios!

Hoevaak ik wel niet de melding krijg download nu de app van deze website in de apple appstore... hopelijk komt daar met continuum snel verandering in!

[Reactie gewijzigd door downcom op 23 februari 2016 17:45]

Mijn reactie, en die ik nu ga schrijven is totaal niet bedoeld om een platform in te boren, en helemaal niet Windows, gebruik het namelijk ook al weer 3 jaar (na 9maanden android en een schuiftelefoon daarvoor, oftwel zo goed als altijd al). Ik vind wel dat we realistisch moeten kijken vanuit het standpunt van een gemiddelde consument. Een platform van omvang kan niet leven op alleen tweakers.
Nou android is zeg maar Google en zij hebben gewoon weg te veel macht tijd dat dit een beetje anders gaat worden.
Voor ons is dit een zwaarwegend argument. Het boeit (helaas) de consument alleen niks. Dit merk ik op school en daarbuiten. Velen weten niet eens dat Android van Google is. Ze wisten het pas toen ik het zegde.
Daarom al zeker 5 jaar Windows Phone / Mobile en ja er schieten wat apps te kort maar om daar elke keer keer op keer een punt van te maken uh nee.
Het belangrijkste wat iemand doet op zijn of haar telefoon is volledig gebouwd op apps. Ik word altijd glashard uitgelachen als blijkt dat de zoveelste app er weer niet is of als er weer functies missen. De (flauwe) spelletjes als chrashy cars, maar ook een youtube app en bijvoorbeeld andere Google diensten zijn voor veel mensen belangrijk. Ze willen nou eenmaal Google Maps, YouTube, Chrome, etc. Zeggen dat Here ook goed is doet er dan niet toe, ze zijn dat gewend, of ze kennen alleen dat, dat ze dat willen. Ik heb ook zo goed als alle YouTube apps geprobeerd en ze waren imo ronduit dramatisch. Ze syncen geen van allen als ik een video heb bekeken en alleen TubeCast heeft een redelijk mooi design.
Ik heb bijvoorbeeld ook geen SnapChat, Sonos (heb er geen, maar ken vele andere die het wel hebben) heeft geen app en komt er ook niet, geen apps voor smartwatches, etc.
Ik zou het graag ontkennen, maar het app probleem is er nog simpelweg gewoon nog steeds. Mensen gaan hun app gedrag niet aanpassen omdat het niet kan, kiezen ze wel een ander platform.
Veel kun je oplossen met webapps of gewoon accepteren dat dat ene spelletje er gewoon jammer de pammer niet is.
Hierboven genoemde hebben, op sommige GApps na geen web app. Ook daarmee word ik trouwens uitgelachen. Push notificaties op web duren ook nog wel even, ze kunnen niet chrome-less open, dus echt ideaal zijn ze ook niet.
Des ondanks microsoft is goed aan de weg aan het timmeren. En wat betreft de statistieken die steeds de ronde doen, die kloppen niet! en dat is niet om Microsoft te beschermen maar deze statistieken worden voornamelijk gebaseerd op browser gebruik en laat microsoft ie en edge zich sinds begin 2015 voordoen als ios!
Nog geen kwart, vgm nog veel minder, heeft de W10M previeuw. De rest draait allemaal nig 8 of 7 wat gewoon de IE UA string heeft en dus gewoon meegeteld word als WP. Desondanks daalt het marktaandeel sneller dan die de preview ingaan en dus als Android / iOS worden geteld.
Hoevaak ik wel niet de melding krijg download nu de app van deze website in de apple appstore... hopelijk komt daar met continuum snel verandering in!
Het is een zeer mooie functie en laat ook zien wat een kracht er tegenwoordig in een telefoon huist. Echter moet er wel de vraag gesteld worden, hoeveel mensen denk je dat Continuum gaan gebruiken? Ik persoonlijk denk niet veel. Het is in opkomende landen ideaal, maar in het westen hebben we allemaal een of meerdere computers thuis staan die gewoon Win32 apps kunnen draaien. Het gaat Windows Mobile niet redden en ook geen sloot aan apps en updates opleveren.

Nogmaals, ik gebruik Windows elke dag met liefde, maar ik denk wel dat de roze bril af moet en er gewoon eens gekeken moet worden wat men wil, wat we kunne leveren en wat er gebruikt gaat worden.
Ik begrijp je punt mijn vertrouwen stond tot begin dit jaar ook op een laag pitje. Maar buiten de app's die er nog steeds niet zijn, maar voor mij gemist kunnen worden is het een zeer stabiel en snel besturingssyteem dat nu ook echte OEMS achter zich krijgt. En dan word het ook voor ontwikkelaars steeds interessanter om apps te maken die er toe doen om te slagen.
Hierboven genoemde hebben, op sommige GApps na geen web app. Ook daarmee word ik trouwens uitgelachen. Push notificaties op web duren ook nog wel even, ze kunnen niet chrome-less open, dus echt ideaal zijn ze ook niet.
Dat er een app-gap is zal ik niet ontkennen, maar wat ik probeer te zeggen er zijn alternatieven en het werkt! Maar tot dus ver heb ik voor de gemiddelde applicaties altijd wel een alternatief gevonden.

Ik heb ook het idee dat als contiuum voet aan de grond krijgt het wat interessanter word om app's te ontwikkelen, zo is bijv. Horizon (ziggo) in de planning puur alleen omdat ze wachten op een universele applicatie.
Echter moet er wel de vraag gesteld worden, hoeveel mensen denk je dat Continuum gaan gebruiken?
Daar valt geen goed antwoord op te geven. Tijd zal het ons leren. Maar als ik dan een antwoord moet geven. Mensen hebben geen laptop / pc meer nodig aangezien de meeste deze nog gebruiken voor wat complexere documenten en excel sheets. Daarnaast is het teven je telefoon.

Voor tweakers zoals ons is het nutteloos wij hebben allemaal wel een degelijke computer / laptop met -tig keer meer functionaliteit.

Maar als je zoals bij de HP telefoon er een laptop met zo wat enkel een accu bij kunt kopen... is het imo een regelrechte Chromebook killer.

Ik zie je reactie ook niet als een negatiefs het is de bittere realiteit en ook ik heb flink lopen twijfelen moet ik dit nog wel doen? Maar toch zegt mijn gevoel dat ze er gaan komen. Zo is oa het update systeem een stuk efficiënter en beter bedacht dan dat van android.

Maar goed ik ben benieuwd wat 2016 gaat brengen en ik sta toch echt te popelen om een keer met de nieuwe HP telefoon aan de slag te gaan!
Win10 mobile is nog lang niet dood (sterker nog, ms is maar net begonnen) en er is zeker een plaats voor Convergence en Continuum in de markt. Alleen interessant voor opkomende markten? Dacht het niet. Ik denk dat vooral bedrijven hier iets in zouden kunnen zien. Dat is als MS en Canonical hun kaarten goed spelen.
Met steeds krachtigere mobiele soc's wordt de mobiel in je broekzak steeds meer een volwaardige pc. Het kan meerdere schermen aansturen en als het moet de UI aanpassen afhankelijk van het gedetecteerde scherm en eventuele randapparatuur. Vooralsnog alleen bij Windows 10 en Ubuntu tenminste, Android zal gauw volgen met de release van Android N eind 2016. Tot die tijd hebben MS en Canonical vrij spel en kunnen ze proberen marktaandeel te winnen. Hoever Apple is weet ik niet maar ik verwacht dat iOS vroeg of laat wel met deze trend meegaat.

App gap, schmapp gap. Als MS en Canonical de juiste deals weten te maken en Convergence en Continuum goed weten te overtuigen komen devs en consumenten wel over de brug. De pc in je broekzak wordt HET nieuwe paradigma in computing.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 24 februari 2016 01:15]

Nogmaals, ik gebruik Windows elke dag met liefde, maar ik denk wel dat de roze bril af moet en er gewoon eens gekeken moet worden wat men wil, wat we kunne leveren en wat er gebruikt gaat worden.
Zakelijk gezien gebruik ik nog steeds Windows Phone (sterker nog: iedereen binnen ons bedrijf) en vind ik het absoluut de beste keuze. Het is betaalbaar, controleerbaar en geeft weinig gedoe. Qua zakelijke apps is de ondersteuning redelijk te noemen, alhoewel we zeker wel apps missen en dat niet per definitie via webapps is in te vullen. Er is dus zeker sprake van een 'app gap'.

Het punt met die 'app gap' is dat je hier amper een fatsoenlijke discussie over kunt voeren. Zeggen dat Windows Phone te weinig apps heeft, is als vloeken in de kerk. "Aantallen zeggen niets" wordt er dan geroepen, "Want Androids store staat vol met pies en scheet-apps waar je niets aan hebt". Maar die heb je net zo goed binnen de Microsoft store en bovendien staan er in Android nog genoeg apps die wél van toegevoegde waarde zijn. En nee, dat zijn niet altijd games.

Webapps dan? Helaas... De Edge browser is zo bedroevend langzaam dat webapps niet altijd een mogelijkheid zijn. En soms werken ze gewoon niet. Google Hangouts als app is er niet, maar als webapp werkt het ook niet. Als ik dat vervolgens roep, krijg ik direct het verwijt dat ik 'dan maar' Skype had moeten doen. Maar ik wil geen Skype, ik wil Hangouts omdat het wél integreert met al mijn andere applicaties.

En nu hebben 'ze' weer iets nieuws: Continuum. Dat lost het probleem met het app gap op (dat was er toch niet?) en biedt gebruikers de mogelijkheid om desktopapplicaties te draaien vanaf de smartphone. Klinkt leuk, maar werkt in de praktijk natuurlijk niet. Ook hier geldt weer dat er sprake is van de kip en het ei verhaal. Zonder Apps geen Continuum.

Privé ben ik sinds een paar dagen over op Android. En het werkt precies zoals ik van een telefoon verwacht. Hoe stom het ook klinkt, ik kan serieus blij worden van het feit dat mijn telefoon me een reminder stuurt dat ik nu op de fiets moet springen om over 15 minuten op tijd op mijn afspraak te zijn. En ik kan ook eindelijk weer gebruik maken van Hangouts, maar ook van IFTTT. Apps die ik dankzij de 'app gap' heb moeten missen.
Heeft Canonical niet geëxperimenteerd met Android apps te laten draaien binnen Ubuntu (Phone)? Er staat mij iets van bij. Zal natuurlijk niet zo soepel draaien als native, maar kan wel mensen overhalen die ze zorgen maken over grote bedrijven als Google en Apple (vraag is dan, wat doe je dan op Facebook's Wehatsapp, maar dat is een andere vraag).
Jammer dat ze toen gestopt zijn met Ubuntu for Android. Naar mijn mening best of both worlds.
Ik zie toch liever een native Ubuntu. Zonder Java troep.
Draadloos hoeft van mij niet. Gewoon een cradle / dockingstation met hdmi, 3,5mm audio uit en een usb poort of 2 en natuurlijk stroomvoorziening voor je telefoon en klaar is klara. Gewoon je telefoon erin prikken en je hebt een desktop.
Draadloos zal toch handiger zijn als je telefoon rinkelt.
Draadloos, waardeloos zeker met dit soort dingen.
Het verbruikt best wel wat stroom en na 2 uur is je accu plat.

Ik zie liever een monitor met USB hub waar je de muis en toetsenbord op aansluit en dan een USB-C aansluiting naar de telefoon zodat je beeld hebt en de telefoon tegelijk kan opladen, hoeveel moeite is het nou om 1 kabeltje in te prikken.
daarom ook met QI draadloos opladen
Eens met bierkameel: hoe veel moeite is het om één kabeltje in te prikken? Je hebt gelijk alles, én beter: meer laadvermogen en meer bandbreedte. Ik blijf mij verbazen over de luiheid van mensen wat blijkbaar al het andere overtreft.

Draadloos zie ik in vrijwel elke vorm als halfslachtig lapmiddel. Alleen telefoneren met je mobiel zou vrij lastig worden als je een kabel moest inpluggen voor je bereik hebt.
Wat ga je doen als je gebeld wordt op je ingeplugde mobliel?
De opmerking van Mezz0 is zo gek nog niet, die van jou ook niet trouwens.
Kabeltje er weer even uithalen? Een beweging, geen probleem.
het is geen luiheid en dan moet je weer iets aansluiten op de pc. H
et mooie van draadloos dat je geen usb hub meer nodig heb. want die neem je ook niet overall mee.
Dus je komt met je telefoon bij een willekeurige kmb en je kan aan de gang.
Niet om moeilijk te doen, maar een kabeltje is over het algemeen zeer flexibel. Je kan die telefoon perfect oppikken en naar je oor brengen. Iets wat trouwens geen nieuw concept is. Reeds de eerste telefoons hadden al een kabel aan de hoorn!

En daarnaast heb je natuurlijk nog altijd de speakerphone.
Ik kijk echt uit naar de Canonical convergence. Ik vind het iig geweldig om te zien dat ook Tweakers het nauwlettend in de gaten houd. Zelf kijk ik erg uit naar het BQ tablet welke als het goed is volgende maand officieel te koop zal zijn.

Nu is het zo dat ik sowieso al Ubuntu draai maar ik hoop dat ik uiteindelijk de Android smartphones en tablets ook weg kan doet. 1 ding is daarbij wel nog een obstakel bij; Chromecast. Maar wellicht dat Ubuntu al de mogelijkheid tot het gebruik van de Chromecast heeft via een API ofzo. Wellicht dat er ooit ook een tegenhanger van Ubuntu komt op de Chromecast als Convergence een echt succes wordt. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True