Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

Windows 10 Mobile Review

Een nieuwe Windows Phone voor iedereen

18-12-2015 • 05:59

196

Multipage-opmaak

Inleiding

Hij probeerde het systeem uit te leggen met alleen woorden, want het toestel durfde hij niet te laten zien. De LG-engineer in het hoofdkantoor van de smartphonemaker in de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul sprak over grote letters, horizontaal vegen door menu's en een voor touchscreens geoptimaliseerde interface. Het was januari 2010 en Windows Phone 7 was nog strikt geheim. Officieel bestond alleen het oude Windows Mobile 6.5, een besturingssysteem dat er in 2010 al antiek uitzag.

Windows 10 mobile

Curieus detail: de LG-man dacht dat de uiteindelijke naam Windows 7 Mobile zou zijn. Bij de presentatie later dat jaar bleek het Windows Phone 7 Series te zijn, waarna het woord Series erafging en Windows Phone 7 overbleef. De engineer bleek vijf jaar te vroeg te zijn. Nu, eind 2015, verschijnt het mobiele besturingssysteem met de naamgeving die Microsoft toen kennelijk in gedachten had: Windows 10 Mobile.

Hoewel, die naam noemt Microsoft niet overal. Vaak zal het bedrijf aan het besturingssysteem refereren als gewoon Windows 10, dezelfde naam als die voor desktops, voor zijn ar-bril Hololens, voor internet-of-things-toepassingen en voor de Xbox One. Immers, Microsoft wil alle Windows-producten onder één noemer samenbrengen.

Sinds 2010 is Windows Phone sterk naar het desktop-Windows toegegroeid. Met de stap naar versie 8 in 2012 wisselde Microsoft de kernel van Windows CE in voor NT. Nu, in 2015, zijn het grotendeels dezelfde systemen, maar dan in een andere verschijningsvorm. Daarnaast verschijnt Windows 10 voor smartphones veel later dan voor desktops. De desktopversie kwam eind juli uit; Windows 10 voor mobieltjes kwam eind november uit, samen met de Lumia 950 en 950 XL. We hebben Windows 10 getest met build 10586 op een Lumia 930.

Opbouw en interface

Laten we beginnen bij het begin; iedereen met een sinds eind 2012 uitgekomen Lumia kan updaten naar Windows 10, al kost het bij de een meer moeite dan bij de ander. Bij toestellen met een opslag van 4GB is bijvoorbeeld een sd-kaart nodig voor de update. Behalve Lumia's kunnen ook sommige toestellen van andere merken een update krijgen, maar niet allemaal.

De update gebeurt via de Windows Insider-app op Windows Phone 8.1. Gebruikers moeten hun account aanmelden voor Insider, waarna ze kunnen kiezen voor Slow Ring of Fast Ring. De eerste brengt updates later, maar die zouden stabieler moeten zijn. In de afgelopen maanden zijn die updates niet altijd ideaal gebleken. Zo moesten gebruikers bij sommige updates terug naar Windows Phone 8.1 om een update te doen.

Voor de recentste toestellen zal Microsoft op een later moment een over-the-air-update uitvoeren, maar de kans lijkt klein dat dit bij elk model gaat gebeuren. Het kost veel tijd, moeite en geld om updates langs providers te loodsen en via Insider kan iedereen die dat wil nu al updaten. Wie naar Windows 10 wil, kan dat vermoedelijk het best zelf in de hand nemen.

Belangrijk is de Windows Device Recovery Tool. Met die software op de pc kunnen gebruikers altijd terug naar Windows Phone 8.1 in het geval dat er iets misgaat. Alle gegevens op het toestel ben je dan kwijt. Zorg dus altijd voor een back-up van belangrijke gegevens en eventueel apps.

Over het kwijtraken van gegevens gesproken, het is in veel gevallen aan te raden om een reset uit te voeren voor de update. Het updaten duurt dan minder lang en er is minder kans dat er dingen misgaan na de update. Sommige gebruikers rapporteren na de update problemen die zijn opgelost nadat ze zijn teruggegaan naar de fabrieksinstellingen.

Opbouw

Windows 10 Mobile is totaal anders dan Windows Phone 8.1, en toch weer niet. Er zijn veel dingen onder de motorkap veranderd. Waar Windows Phone 8.1 al de NT-kernel en ondersteuning voor codecs deelde met de desktopversie van Windows, deelt het nu veel meer, waardoor app-ontwikkeling nu makkelijker gaat volgens Microsoft. Het bedrijf duidt dat aan als Universal Windows Platform of UWP. Hoewel er api's zijn die anders zijn voor de diverse categorieën apparaten, zoals desktops en smartphones, is er een deel dat overeenkomt. Wie zijn applicatie daar grotendeels op baseert, hoeft nauwelijks iets om te schrijven om een app geschikt te maken voor een ander apparaat met Windows.

Daarnaast heeft Microsoft zoveel mogelijk losgetrokken van het besturingssysteem. Zaken die voorheen als systeem-apps niet te updaten waren, zoals de Personen-app en de Store-app, zijn nu te updaten via de Store. Het is de eerste keer wel gek om in de Store een update van de Store te zien, maar het werkt wel.

Bovendien heeft Microsoft naar verluidt de 'radio stack', het gedeelte van de software voor de communicatie met mobiele netwerken, losgetrokken van de rest van het besturingssysteem. Dat leidt ertoe dat Microsoft de hele telefoon kan updaten zonder de radio stack te hoeven updaten. Wat dat voor zin heeft? Daardoor hoeven veel updates niet langs de keuring van providers en rollen ze dus veel sneller binnen.

Om te beginnen zit de interface goeddeels hetzelfde in elkaar. Het startscherm bestaat uit een verticale lijst van live tiles. Puntje van irritatie: de tiles voor onder andere e-mail en de Store zijn standaard ingesteld om dingen weer te geven. Bij de Store zijn dat screenshots van apps en games, en bij mail is dat de inhoud van mails. Daardoor zijn ze niet op het oog herkenbaar als icoontjes, waardoor je wellicht even moet zoeken waar ze ook alweer zitten. Bij de Store is dat in elk geval uit te zetten. Bij mails zul je moeten accepteren dat het kenmerkende envelopje niet altijd in de live tile staat.

Rechts van het startscherm zit het hoofdmenu met alle apps op alfabetische volgorde. Wie de statusbalk naar beneden trekt, ziet toggles en notificaties verschijnen. Kortom, de basiselementen van Windows Phone komen terug in Windows 10 Mobile en als vaste gebruiker van Windows Phone zul je dus niet verdwalen in de mobiele versie van Windows 10.

Toch is er ook veel anders, zowel uiterlijk als functioneel. Microsoft heeft de schermanimaties verkort, waardoor je minder lang zit te wachten totdat de animatie klaar is om bijvoorbeeld terug te komen op het startscherm. Dat is een goed idee, want de animaties op Windows Phone zijn relatief lang.

Screenshot Windows 10 mobileScreenshot Windows 10 mobileScreenshot Windows 10 mobile
Screenshot Windows 10 mobileScreenshot Windows 10 mobile

De wijzigingen in de interface zijn talrijk, maar we pikken er een paar voorbeelden uit. De achtergrondafbeelding van het lockscreen is niet langer omhoog te vegen, alleen de tekst. De toggles in het actiecentrum zijn uitvouwbaar, waardoor er veel meer van zichtbaar worden. Verder zit er een 'alle instellingen'-knop rechtsbovenin.

Over de instellingen gesproken, die zijn compleet anders. Niet alleen in uiterlijk, maar ook in sortering. Microsoft heeft de instellingen ondergebracht in categorieën als systeem, apparaten, netwerk, en draadloos en privacy. Dat voorkomt de bizar lange lijst uit Windows Phone 8.1, maar het kan even zoeken zijn om te vinden waar bepaalde opties zitten. Gelukkig is er een zoekfunctie, voor als je weet wat je zoekt. Wie een update doet, zal merken dat sommige functies een andere naam hebben. Wat in Windows Phone 8.1 'thema's' heet bijvoorbeeld, heeft nu de naam 'kleuren' gekregen.

Windows 10 mobileEen andere opvallende wijziging: tegels staan dichter bij elkaar. Er is bovendien een optie bijgekomen voor een achtergrondafbeelding, maar die gaat 'achter de tiles', waarbij in te stellen is hoe transparant de live tiles zijn. De achtergrond zit ook achter de alfabetische lijst van apps.

Een andere nieuwe functie is de mogelijkheid om de Windows-toets lang ingedrukt te houden waarna het scherm omlaagkomt, zodat bediening met één hand makkelijker wordt. Het lijkt op functies die al langer in iPhones en op diverse Android-telefoons te vinden zijn en werkt prima.

Veel apps van Microsoft werken nog steeds op dezelfde manier, met knoppen onder in beeld en drie puntjes ter rechterzijde, waarna daaronder nog meer opties tevoorschijn komen. Dat is niet gewijzigd, maar er is wel iets bijgekomen: een 'hamburgermenu', bekend van apps op iOS en Android, met drie streepjes linksbovenin. Er lijkt niet echt lijn te zitten in welke opties precies waar staan, dus het zal zeker in het begin even zoeken zijn.

De grote teksten boven in beeld voor de diverse 'tabs' in applicaties hebben plaatsgemaakt voor kleinere teksten. Daardoor past het vaak beter, al is het een kwestie van smaak of het mooier is. Het neemt in elk geval minder ruimte in beslag, waardoor er meer ruimte overblijft voor de inhoud van de app zelf.

Iconen in WP7 en W10mHoewel de balk er in veel apps gewoon nog is, is het uiterlijk aangepast. Waar in Windows Phone 8.1 alle iconen dezelfde Metro-look hebben met veel cirkels, is dat in Windows 10 niet langer het geval. Een plusje is gewoon een plusje en andere iconen zijn eveneens simpel. In veel gevallen gaat het om dezelfde iconen, maar dan zonder het rondje.

Apps en instellingen

Microsoft heeft veel apps vernieuwd in Windows 10 Mobile, waaronder de mailclient, kalender en Office-apps. De mailclient heeft de naam Outlook Mail gekregen en de kalender is Outlook Agenda geworden.

De mailclient is een uitermate prettige client geworden, waarin veel zelf is in te stellen. Het uiterlijk is zelf te bepalen, al houdt hij standaard het thema en de accentkleur van het toestel aan. Daarnaast is het mogelijk om zelf veegacties in te stellen. Outlook Mail werkt bovendien snel en prettig. Let wel op bij het gebruik dat er niet langer standaard een live tile voor elk account op het startscherm komt. Dat is in te stellen door in het hamburgermenu lang op het account te drukken en vervolgens 'vastmaken aan start' te selecteren.

Screenshot Windows 10 mobileScreenshot Windows 10 mobileScreenshot Windows 10 mobileScreenshot Windows 10 mobileScreenshot Windows 10 mobileScreenshot Windows 10 mobile

Outlook Agenda begint standaard op de agendaweergave met alle gebeurtenissen van de komende dagen. In het hamburgermenu staan de agenda's die getoond kunnen worden; onderin staat het plusteken voor het toevoegen van items en de instellingen. In die instellingen blijkt dat de nieuwe stijl van Windows 10 nog niet consistent is doorgevoerd. Met een tik op de drie puntjes openen de opties zich in het hoofdscherm boven de balk; in het scherm om afspraken toe te voegen schuift de hele balk naar boven en staan de opties eronder, zoals dat in Windows Phone 8.1 gebruikelijk is. De agenda-app werkt verder naar behoren en doet zijn werk vlotjes.

Screenshot Windows 10 mobileScreenshot Windows 10 mobileScreenshot Windows 10 mobile

Microsoft heeft inmiddels Office uitgebracht voor alle platforms, maar de Office-toepassingen voor Windows 10 hebben uiteraard een streepje voor. Ze bevatten veel functies, vrijwel alles wat je verwacht in de ribbon op de desktop staat in de balk onderin, terwijl er ook een hamburgermenu met functies is. Uiteraard zijn de apps Universal en met een Lumia 950 kun je ze dus met Continuum als desktop-apps gebruiken. Nadeel is dat Afdrukweergave, de standaardweergave van bijvoorbeeld tekst in Word, op desktops is gericht en klein is voor een smartphone. In Office komt ook het 'balletje' voor het verslepen van de cursor op het scherm het best tot zijn recht.

Screenshot Windows 10 mobileScreenshot Windows 10 mobileScreenshot Windows 10 mobileScreenshot Windows 10 mobileScreenshot Windows 10 mobileScreenshot Windows 10 mobile

De browser in Windows 10 Mobile is Edge, net als op de desktop. In de mobiele versie is hij nog belangrijker, omdat alternatieven als Firefox en Chrome niet voorhanden zijn, en dus vrijwel alle gebruikers bij Edge zullen blijven. Het is een fijne browser, die vloeiend scrollen mogelijk maakt op alle hardware, waaronder de goedkopere Windows Phones. Dat is iets wat lang niet elke browser heeft. Hij zou pagina's nog iets sneller kunnen laden, maar in de basis is het een prima browser voor mobiel gebruik.

Screenshot Windows 10 mobileScreenshot Windows 10 mobile

De Foto's-app is een van de mindere apps die Microsoft heeft gemaakt. Ten eerste moet hij telkens als je hem start synchroniseren, zelfs als hij alleen foto's van het apparaat laat zien, en dat is vreemd. Bovendien zijn de instellingen niet alleen aan de karige kant, maar tegelijk een beetje vaag. Wat de functie 'Alleen mijn cloud-inhoud van OneDrive weergeven' doet, is niet op het eerste gezicht duidelijk. De optie om duplicaten, zoals een jpg en een raw van dezelfde foto, samen weer te geven is prima. Na het synchroniseren, volgend op het starten, doet deze optie het prima.

Screenshot Windows 10 mobileScreenshot Windows 10 mobileScreenshot Windows 10 mobile

De muziek-app heet Groove. Voor de duidelijkheid heeft Microsoft het als 'Groove (Muziek)' in het hoofdmenu gezet en dat is logisch. Groove heeft geen balk aan de onderkant, maar alleen een hamburgermenu. Daar kunnen gebruikers wisselen tussen reguliere zaken als Albums, Artiesten, Nummers en Afspeellijsten. Ook is de optie voor Groove Music Pass in de app ingebouwd.

Screenshot Windows 10 mobileScreenshot Windows 10 mobileScreenshot Windows 10 mobile

De app Personen heeft nu een andere live tile, waar contactpersonen als bolletjes door de live tile heen vliegen, in plaats van als de zich omdraaiende vierkantjes in Windows Phone 8.1. Personen heeft nog altijd Facebook- en Twitter-integratie, wat vooral handig is om recente tweets van contactpersonen op te zoeken.

Screenshot Windows 10 mobileScreenshot Windows 10 mobile

De Berichten-app lijkt voor niet veel mensen belangrijk, want wie sms't er nog? De Berichten-app kan echter meer. Ooit had hij ondersteuning voor diverse chatdiensten, waaronder Facebook Messenger, maar dat is verleden tijd. Wel heeft Microsoft nu Skype Chat ingebouwd en dat is een prima toevoeging.

Screenshot Windows 10 mobileScreenshot Windows 10 mobileScreenshot Windows 10 mobile

De Windows Store heeft een update gehad en is nu een stukje strakker. Bovendien is deze eveneens voorzien van een hamburgermenu en bevat hij naast apps en games, muziek en films. De Store is niet de snelste app en is bij het herladen soms even niet responsief, maar werkt voor de rest prima en is vooral duidelijk in info over onder meer in-app-aankopen.

Microsoft heeft duidelijk zijn best gedaan op de Windows 10-apps, maar voor externe ontwikkelaars geldt dat minder. Veel apps hebben een Metro-uiterlijk met bijvoorbeeld de grote tabs bovenin en de ronde knoppen in de balk. Dat is duidelijk niet op zijn plek.

Voor wie had gehoopt dat de 'app gap' opgelost zou zijn: dat is helaas niet het geval. Voor veel apps zijn alternatieven verkrijgbaar, maar voor veel andere niet. Het is raadzaam voor wie wil overstappen op Windows Phone om eerst te bekijken of er voor gewenste apps officiële versies of alternatieven beschikbaar zijn. Daar zal voor veel mensen uitkomen dat dat niet het geval is. Voor hen is Windows 10, net als Windows Phone, geen goede optie.

De hoop blijft dat het Universal Windows Platform bij ontwikkelaars groot enthousiasme oproept. Aan de andere kant, dat hoopten liefhebbers ook al in 2010 met Windows Phone 7 en in 2012 met Windows Phone 8. De kans lijkt klein dat het echt gebeurt en daarmee komt Windows 10 Mobile in een kip-ei-situatie: zonder apps geen marktaandeel en zonder marktaandeel geen apps.

Instellingen

Het instellingenmenu is niet alleen in uiterlijk aangepast, maar tegelijk anders ingedeeld. Zo zijn er geen twee 'tabs' meer, maar staan alle instellingen in hetzelfde overzicht. De dubbele instellingen, bijvoorbeeld twee plekken om de helderheid van het scherm aan te passen, zijn blijven bestaan. In Extra's staat een Scherm-optie, die je leidt naar een instellingenscherm met de lay-out van Windows Phone 8.1.

De functie Batterijbesparing heeft de mogelijkheid gekregen om bepaalde apps toe te staan een netwerkverbinding op te zetten als ze actief is. Dat is fijn voor wie Batterijbesparing handig vindt, maar wel mails en WhatsApp-berichten wil blijven zien. Verder is er een optie voor Apparaatversleuteling, om alle gegevens op de telefoon met encryptie op te slaan.

Dan zijn er nog diverse functies die alleen werken op de Lumia 950-serie, zoals Continuum en Windows Hello. Deze vereisen hardwarematige ondersteuning, die andere toestellen niet hebben.

Screenshot Windows 10 mobileScreenshot Windows 10 mobileScreenshot Windows 10 mobileScreenshot Windows 10 mobile

Tests en accuduur

Uiteraard wilden we ook kijken hoe Windows 10 Mobile presteert. Nu is het mogelijk om er synthetische benchmarks op los te laten, maar er zijn niet zoveel interessante benchmarks en bovendien is daarop veelal weinig verschil te verwachten. Benchmarks voor Windows Phone 8.1 richten zich veelal op de hardware, zoals hoeveel berekeningen de processorkernen kunnen doen of hoeveel frames per seconde de gpu kan opleveren.

Daarom hebben we een paar veelgebruikte acties op een rijtje gezet, zoals een WhatsApp-bericht openen vanuit een notificatie en het laden van een game, in dit geval Shuffle Party van Microsoft Studios. Het testapparaat was een Lumia 930.

Er zijn slechts een paar verschillen waarneembaar. Zo lijkt de Store op Windows 10 Mobile trager te zijn en dat strookt met de gebruikservaring. In alle opzichten gaat het langzamer, van het openen tot aan het downloaden en installeren van een app. In alle overige acties is het verschil nauwelijks waarneembaar en zeker niet significant.

Uiteraard hebben we ook onze accutests losgelaten op beide besturingssystemen, via onze eigen app. De videotest faalde op Windows 10, om een ons onbekende reden. De browsetest slaagde wel, maar leverde geen groot verschil op. Onder Windows 10 kwam het toestel tot ruim 3,5 uur en onder Windows Phone 8.1 tot net iets minder dan 3,5 uur. Dat is nauwelijks significant te noemen en wijst er in elk geval niet op dat gebruikers een groot verschil op dat gebied gaan ervaren.

Een kleine noot: het resultaat van de browsetest is fors lager dan dat in de review van de 930 anderhalf jaar geleden. Dat kan twee oorzaken hebben; updates kunnen sinds die tijd de accuduur verkort hebben, maar het ligt meer voor de hand dat het ligt aan het reviewexemplaar. Eerder dit jaar is ons exemplaar van de 930 teruggegaan naar Microsoft en voor dit verhaal hebben we opnieuw een exemplaar opgevraagd. Het is niet uit te sluiten dat het gaat om een intensief gebruikt exemplaar, waarvan de accu al zoveel laadcycli heeft doorlopen dat de capaciteit fors minder is geworden. Deze tests zijn vlak na elkaar gedaan met hetzelfde exemplaar, zodat slijtage geen factor is in de vergelijking.

Conclusie

Het is zo goed als onmogelijk om alle uiterlijke wijzigingen en nieuwe functies in dit verhaal te vatten. Daar zijn het er simpelweg te veel voor. Het is duidelijk dat Microsoft met Windows 10 Mobile echt een nieuw besturingssysteem neerzet.

Het beste van Windows 10 Mobile is dat vrijwel geen gebruiker van Windows Phone achterblijft. Bijna alle smartphones kunnen de update installeren en updates komen bovendien voor alle toestellen tegelijk uit. Google, eat your heart out, want dat is de manier waarop het zou moeten werken op smartphones: toestellen langdurig en snel updates geven, en zo gebruikers veilig en up-to-date houden.

Hoewel het er als besturingssysteem heel anders uitziet en veel andere functies heeft, is het uiteindelijk in de gebruikservaring niet ontzettend anders dan Windows Phone. Door het kleiner maken van de 'tabbalk' is er meer ruimte voor de inhoud van apps, terwijl de balk onder in beeld voor opties is gebleven. Gelukkig, want deze is veel makkelijker te bereiken dan het hamburgermenu linksboven. Desondanks past niet alles in de balk onderin en dus hebben diverse apps alsnog hamburgermenu's gekregen.

Het Universal Windows Platform biedt mogelijkheden voor het porten van apps, maar desondanks lijkt de 'app gap' te blijven bestaan. De kans lijkt daardoor miniem dat Windows 10 Mobile het nieuwe Android wordt. Het nieuwe mobiele besturingssysteem biedt echter genoeg voor de mensen die alle apps kunnen vinden die ze willen. Het is Microsoft gelukt om de vloeiende gebruikservaring te behouden en de functionaliteit fors uit te breiden. Het voelt aan als een vertrouwd, maar toch heel nieuw besturingssysteem: kortom, een update waarmee alle Lumia-gebruikers een nieuwe Windows-phone krijgen.

Reacties (196)

196
194
138
3
0
27

Sorteer op:

Weergave:

7,23 seconden om de Store te openen op Windows 10? Ik heb hier zelf een 930 draaien met de laatste fast ring build (10586.36) en open hier de store in 2-3 seconden.
Ja bij mij ook. Sterker nog, nadat ik de store op de 950 en 930 volledig afgesloten had, 20 seconden gewacht en daarna op beide telefooons opnieuw had gestart, bleek de 930 zelfs een fractie (minimaal) sneller te zijn.

Overigens is er gistermiddag een update geweest van de store app. Bij mij was hij al snel, maar nu het openen van de store nog sneller. Bijna instant heb ik de gehele store open.

Verder is onderstaande opmerking weer behoorlijk tendentieus:
Het Universal Windows Platform biedt mogelijkheden voor het porten van apps, maar desondanks lijkt de 'app gap' te blijven bestaan.
We zijn goed en wel een kleine maand bezig met het UWP. Laat ik het zo zeggen, sinds de Lumia 950/xl verkrijgbaar zijn, zijn de developers bezig met het aanpassen van hun apps. Netflix, WSJ, Paris BNP en nog wel wat apps. Een kleine maand dus. De opmerking van Arnoud raakt dus kant nog wal aangezien de periode veel te kort is om dat van het UWP te zeggen.

[Reactie gewijzigd door MRE-Inc op 22 juli 2024 15:42]

Komend van Windows Phone en nu gebruiker van een Android telefoon kan ik op basis van recente ervaringen het volgende melden: het app-gap issue is m.i. zwaar overrated.

Inderdaad, Android heeft een groot aantal apps 'meer'. Maar kwaliteitsapps, mwah. Waar op WP bij gebrek aan een officiele app vaak een goeie kwaliteit 3rd party app is (de z.g. luie webwrapper apps daargelaten), zijn de officiële apps op Android vaak minder goed bruikbaar door continue reclame geneuzel e.d. Iets wat je op WP niet zo vaak tegen komt. Er is daar vaak een 3rd party app, die gewoon werkt zonder bij elke scherm wisseling grote, beeldscherm vullende ads. En er is bij WP vaak nog een goed alternatief naast een officiële app als die er wel is.
Na een paar maanden gebruik zijn er eigenlijk maar 3 apps waar ik tegenaan loop die echt "missen" naar mijn idee:

* Snapchat (welke ik zelf niet gebruik, maar de maker ervan blokkeert bewust Windows Phones en laat dus ook geen 3rd party apps toe - dus daar kan MS zelf vrij weinig aan doen)
* 3FM app. Er zijn een aantal 3rd party 3fm apps, maar deze missen de optie om berichten te sturen naar de studio, waardoor je aangewezen bent op SMS. Een beetje jammer, maar m.i. ook wel "logisch" dat de NPO met hun budget prioriteert o.b.v. marktaandeel qua app ontwikkeling
* Waze. De app is er wel, maar wordt niet meer onderhouden aangezien Waze onderdeel is van google, en die dus ook hetzelfde truukje hanteert als de makers van snapchat.

Verder is er uiteraard het nadeel dat bepaalde games e.d. later uitkomen op WP als op andere platformen, als ze al uitkomen. Maar goed, echt serieus gamen doe je m.i. niet op een smartphone, my 2 cents.

Wat mij ook opvalt is dat vaak de 3rd party apps op WP, gemaakt door ontwikkelaars in hun eigen tijd (zoals bijv. Regenmeter) vaak een hoge kwaliteit hebben. En gewoon gepublished worden op basis van donaties. Er zijn ook veel leuke, nuttige apps in de Google playstore te vinden van onafhankelijke programmeurs, maar 9 van de 10 keer is dit een betaalde variant (waar er op WIndows Phone een "gratis" variant is) of een variant die zoveel permissies nodig heeft dat je weet dat ze je smartphone leeg zitten te harken.
Wees gewaarschuwd met third party apps. Man in the middle attack is dan gemakkelijk. Niet zomaar een onofficiële third party applicatie downloaden.

Anders maak ik wel even een WP app waarbij je met facebook in kan loggen. :) En dan ga ik alle info van het invoerveld wel even routen naar een externe DB. ;) lekker inlog gegevens jatten.

Beteren een officiële applicatie dus zoals iOS en Android dan een vage third party app.
Ik denk dat Microsoft zo'n app niet eens door het goedkeuringsproces heen laat komen, dus ik denk dat je het te eenvoudig voorstelt. Dat is in de code nl echt wel duidelijk zichtbaar dat er iets niet in de haak is. Normaal gebruik je gewoon de hooks die in de API van de website zitten, als je daar nog veel rommel tussen bouwt heeft MS dat snel genoeg door.
"Beter" is relatief als je kijkt hoeveel permissies sommige officiele apps nodig hebben. En data harken; daar draait heel Android om qua ecosysteem - dat is het verdienmodel van Google dus wat dat betreft blijf je ook maar 'beter' daar bij uit de buurt. ;)

Point being is dat alle grote spelers er op Windows Phone wel zijn met officiele apps, op snapchat na. En anders 3rd party alternatieven. En er zijn genoeg apps waar je jezelf niet eerst hoeft te registreren om de boel te kunnen gebruiken.

Overigens zijn er een paar mensen die 3rd party apps uitbrengen voor het WP ecosysteem die iedereen wel kent - zoals Rudy Huyn. Hij heeft een hele hoop apps gemaakt (ook de 3rd party snapchat app, voordat snapchat het zaakje blokkeerde) die qua usability beter zijn dan het origineel. Dus als je een beetje oplet wie de dev is, kom je ook al een eind.

Een schimmige 3rd party web wrapper app van iemand die welgeteld 1 app published heeft in de store zou ik inderdaad niet zomaar installeren. ALs die uberhaubt al door de app ballotage commissie heen komt dan.
Wees gewaarschuwd met third party apps. Man in the middle attack is dan gemakkelijk. Niet zomaar een onofficiële third party applicatie downloaden.

Anders maak ik wel even een WP app waarbij je met facebook in kan loggen. :) En dan ga ik alle info van het invoerveld wel even routen naar een externe DB. ;) lekker inlog gegevens jatten.

Beteren een officiële applicatie dus zoals iOS en Android dan een vage third party app.
Ik vraag me af of dit wel kan. Facebook en Google hebben bijvoorbeeld een systeem waarbij je applicaties toegang kunt geven tot je account. Bij het inloggen om je dan op een speciale webpagina van fb of google. De app ziet nooit je inloggegevens, maar krijgt alleen de authenticatie terug. Voor andere diensten kom je dit ook zo tegen.

Uiteraard moet je altijd na blijven denken bij het gebruiken van apps. Ik gebruik dus ook bij voorkeur officiële apps. En die zijn er ook in overvloed hoor! Ik mis ik ieder geval niets tot nu toe.
Ik ben vanaf WP 7.5 on board en blijf er ook. De app gap bestaat eigenlijk echt, alleen bij acties of zo. Dus als een bedrijf een kerst-win actie of een TV programma een app (o.i.d) maakt zal je die niet zien op Winphone. De korte hypes gaan aan je voorbij. Ik ben daar niet bedroefd om maar wel wat om je jongere neefjes en nichtjes van op de hoogte te stellen.

Op Reddit las ik trouwens wel dat in de VS het erger is in dagelijkse apps als banken. Die zijn goed vertegenwoordigd hier in NL maar veel banken laten WP in de VS links liggen.

[Reactie gewijzigd door MASiR op 22 juli 2024 15:42]

UWP ontwikkeltools zijn er al veel langer dan een maand, en die ontwikkelaars hadden dus lang voor de release van de 950 kunnen beginnen met ontwikkelen. Dat ze daar nu pas mee beginnen tekent helaas de desinteresse en onderschrijft daarmee helaas de uitspraak van Arnoud.
Daar ben ik het niet mee eens. Het app-aanbod is nu stukje bij beetje aan het groeien en je ziet constant nieuwtjes voorbij komen dat er apps naar W10 mobile komen. Ik mis overigens maar 1 fatsoenlijke app, YouTube, en die wordt geblocked door Google en is voor mij eerder reden om Android links te laten liggen dan er naar terug te gaan. Ik ben van WP naar Android en terug gegaan en mis Android absoluut niet.
Hey gebruik mytube. Als je in de store bent op proberen drukken. Deze is 30 keer beter dan de officele android Youtube app want:
- je kan de youtube clip als mp3 downloaden
- je kan het als mp4, 3gp etc. Downloaden
-geen adds
- draait in de achtergrond. Je kan ff appen en dan gaat de film gwn verder als geluid als je trrug keert na de film gaat loopt het filmlje nog steeds door.
- hij doet niet onder de officele app er zit zelfs ondersteuning in voor handtekeningen en ondertitelingen.
ik gebruik ook enkel MyTube en kan het iedereen hartelijk aanraden!

ingelogd met je YouTube account kan je zelf je hele collectie beheren en bekijken of downloaden om onderweg zonder 4G of WiFi te video alsnog te bekijken.
Bedankt voor de tip, ga ik zeker proberen!
Niet helemaal waar. De SDK en emulatoren voor Win10 waren al langer beschikbaar. Eigenlijk vanaf juni al, met bijna dezelfde builds als die voor het insider programma uitkwamen. Alleen testen op real-world devices ging nog niet met final software. Er is echter in de SDK niet heel veel veranderd en dus had men al lang bezig kunnen zijn.

Punt is alleen wel dat veel devs hebben gewacht totdat het echt beschikbaar was en daardoor loopt het vertraging op. Maar het is niet zo dat het nu pas echt gaat, dat kon al langer.

Verder is het raar dat ie het nergens heeft over de store en wat men allemaal los kan updaten. Maar alsnog vind ik het een prima review.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 22 juli 2024 15:42]

Ik ben ook benieuwd op welke build deze review is gebaseerd. ze zeggen 10586 maar is dat dan 10586.11, 10586.29 of de 10586.36 van gisteren?
De .11, want de andere zijn een stuk sneller.
De nieuwe update van de Store die gisteren uitkwam brengt het openen naar 2-3 nu 1 seconden op de L950XL en verder reageert alles ook vlotter dan de vorige versie van de store...

Edit:

Blijkbaar varieert de tijd...

[Reactie gewijzigd door Swerfer op 22 juli 2024 15:42]

Zelfs op mijn ouwe 635 is die nog sneller dan in de review aangegeven tijd.
Na het opstarten vanuit een install van 10586.36.
Hier opent de store in 4 seconden op een Lumia 640... Ook bij lange na niet zo traag als te tweakers 950 test telefoon blijkbaar :)
Hier op een gloednieuwe 950 XL duurt het (maar ligt ook aan WiFi/4G) een seconde of 5 vanaf tikken tot en met volledig geladen (dus draaiend rondje verdwenen van scherm). Sec de store starten is inderdaad ook 2-3 seconden..
Hier ook binnen de 2 sec. De store open op mijn 930. Ik vind dat de store niet traag is al loopt vlot.
Mail envelopjes staan er ook gewoon. Althans als je de individuele mailboxen voor je tiles gebruikt. Outlook app met de gezamelde mailbox doet het inderdaad niet.
Mooie review!

Wat ik mij echter nog afvraag en voor mij belangrijk is voor een overstap: Hoe gelijkend is de software die ik kan installeren aan mijn W10 desktop? Kan ik dezelfde programma's installeren of ben ik beperkt tot een aantal universal apps?

Zoja; bestand er een overzichtelijke lijst met apps die dan nu beschikbaar zijn?
Als je op Android zit dan kan je een Microsoft app downloaden die, alle apps in je telefoon bekijkt en een vergelijkende apps voor Windows laat zien.
Er zijn nu 500.000 apps voor Windows phone, als op internet zoekt moet er wel ergens een lijst zijn.
Zeg er dan ook even bij dat die app AppComparison heet...
Dank, nuttige reactie om de overstap beter in te schatten!

Als ik de reacties zo lees kan ik er vanuit gaan dat ik het voorlopig nog niet als desktop vervanger voor lichte taken via continuum kan gebruiken helaas. Dingen die ik dan zou missen zijn bv SPSS en een paar andere programma's. Zijn er mogelijkheden om deze zelf te porten of is het een kwestie van wachten?
De geruchten van een surface phone na de zomer 2016 gaan rond. Het zou draaien op een Intel processor die dus ook x86 apps zou kunnen draaien.
Dat klinkt buitengewoon interessant. Dat zou letterlijk een laptop in je broekzak zijn :) Helaas blijft het zeker nog bij geruchten?
Ik zal even een bron van de geruchten opzoeken en dan kun je zelf oordelen
al iets gevonden? :p daar zou ik nu ook ferm in geinteresseerd zijn
http://www.windowscentral...s-surface-phone-happening

Batterij van telefoon was leeg en zat niet thuis. Dit is de eerste info die ik erover zag maar er is nu wel meer over bekend (mocht het waar zijn)

[Reactie gewijzigd door StefanJanssen op 22 juli 2024 15:42]

Op Windows 10 Mobile kun je developer opties aanzetten en apps sideloaden die je zelf gebouwd hebt.

Daarnaast kun je in de MS ontwikkelsoftware Android of iOS code importeren en aanpassen naar Windows Universal Apps code. Dus als je kunt programmeren en toegang hebt tot de code is het mogelijk zelf apps te porten.
Mooie review!

Wat ik mij echter nog afvraag en voor mij belangrijk is voor een overstap: Hoe gelijkend is de software die ik kan installeren aan mijn W10 desktop? Kan ik dezelfde programma's installeren of ben ik beperkt tot een aantal universal apps?

Zoja; bestand er een overzichtelijke lijst met apps die dan nu beschikbaar zijn?
Alleen Windows 10 mobile of universal apps werken op je telefoon. Kan natuurlijk ook niet anders want de "normale" windows applicaties zijn gecompileerd voor x86 dus dat gaat niet zomaar werken op een arm SoC.

Voor mij is het gebrek aan sommige apps en in mindere mate de interface (vind het niet echt mooi en al die tegels worden naar mijn mening vaak onoverzichtelijk).

Zo heb ik vorig jaar voor 100 euro een Lumia gekocht omdat ik een sim vrije telefoon nodig had (bijna niet te krijgen waar ik woon). Vervolgens vlieg je naar Singapore en aangezien Google Maps geen app heeft ben je op Here aangewezen. Leuk, maar het is bij lange na niet zo nauwkeurig als Google Maps. In Maps is het bijna eng hoe nauwkeurig de route en reistijden zijn, in Here mag je blij zijn als je route min of meer klopt.

Daarna vlieg je naar Japan en daar kan je Here helemaal niet gebruiken. Er is alleen over "overzicht" met alle grote wegen maar voor navigate is het verder onbruikbaar. Vreemd genoeg zijn de kaarten via Bing wel gewoon beschikbaar maar als je naar Bing gaat met de browser op windows mobile dan word Here geforceerd geopened. Op windows mobile kan je dus alleen fatsoenlijk navigeren via Goole Maps in je browser.

Voor mij maakt het gebrek aan een fatsoenlijke navigatie app het hele OS in een klap onbruikbaar.
Ondertussen is (Microsoft) Maps de nieuwe standaard voor Windows 10 Mobile... en die doet trouwens ook gesproken turn-by-turn navigatie inclusief traffic en lane assist.
Doet hij ook reistijd berekenen op tijdstip van vertrek en of aankomst? En dat op basis van verkeersdrukte of ervaringen uit het verleden met betrekking tot verkeersdrukte en tijdstippen etc etc?

Google Maps is hierin ZEER nauwkeurig.
Het algoritme erachter ken ik natuurlijk niet maar je krijgt een ETA en hij beschikt over real-tile traffic info (ik vermoed dat ze die dan ook wel gebruiken al heb ik het nog niet getest).
Inderdaad ik bedoel dus die real-time informatie. Maar ook geschatte informatie richting te toekomst. Stel ik wil maandag over een week s'ochtends vanuit Groningen naar Rotterdam en ik wil daar om 8 uur stipt aankomen. Dan berekend hij de tijd dat ik moet vertrekken en gaat hij het inschatten op basis van voorgaande informatie uit het verleden. En uit ervaring is gebleken dat dat verrekte goed werkt. :)
Het is in de basis een combinatie van Here Maps (Nokia) en Bing Maps (Microsoft) heb ik het idee. Here Maps is altijd een verdomt goede TomTom vervanger geweest, ik weet niet hoe het zich verhoud tot Google, maar ik kan je wel vertellen dat de navigatie (offline kaarten ook!) echt wel goed zit.
laatst here maps gebruikt in Zwitserland en italy en was alles dan verdomt goed..uiteindelijk wifi opgezocht en google maps gebruikt.
Da's onder Android. Je hebt de Microsoft Maps niet ;)
Inderdaad.. Here Maps (van Nokia, maar inmiddels verkocht aan een consortium van duitse autobouwers) is een zeer geode mapping tool en al vindbaar in een heel groot aantal proprietary navigatie systemen van meerdere autofabrikanten. Het is namelijk het oude NavTeq..
Verrekte goed ? Aangezien in aanstaande maandag bij een klant moet zijn welke niet meteen bij de deur is heb ik het even getest... het antwoord dat ik kreeg van Google was: "1 h 15 min - 2 h 20 min."

Zo verrekte goed dat er bijna 100% marge op zit 8)7
tja dan moet je na gaan wat er die dag gaat gebeuren :P
file here i come }:O
Dat kan al met WP8.1 wat je nu beschrijft. Met WM10 is het mogelijk om in te stellen welke tijd je ergens wilt aankomen en je krijgt een melding (als je dit insteld) dat je bepaalde tijd moet vertrekken wil je nog op tijd aankomen. Met de maps app van Microsoft wordt traffic realtime bijgehouden en kan je ook kiezen uit drie verschillende routes kiezen om bij de locatie uit te komen.

Google maps is leuk, maar komt verre weg niet in de buurt van de mogelijkheden die here maps of Microsoft bieden.
De voorbeelden die je aangeeft zitten anders al een halve eeuwigheid ingebakken in Google Now......
Behalve dat de mappen niet offline worden opgeslagen en als je van te voren de route offline opslaat en vervolgens van de route afwijkt, moet hij opnieuw de route downloaden.

Ik kan bij iedere vakantie bestemming het hele land downloaden en zeer gemakkelijk alle bezienswaardigheden hierdoor zonder netwerk verbinding vinden.

Gebruik eens here map en je zult zien dat Google op dit moment achterloopt. Mja, Google vind het niet erg dat je constant in connectie met ze staat. Zo komen ze meer over je te weten. Ook de reden dat volledig offline nooit geïmplementeerd gaat worden. De resources hebben ze wel, daar ligt het niet aan.

[Reactie gewijzigd door vali op 22 juli 2024 15:42]

Met WM10 is het mogelijk om in te stellen welke tijd je ergens wilt aankomen

Hoe doe ik dit? Heb het vroeger wel eens gehad dat Cortana kwam vertellen dat ik moest vertrekken maar sinds de W10 update heb ik de melding niet meer gehad.
Google maps ZEER nauwkeurig?? Ik rij gemiddeld ongeveer 15% reistijd van google maps af... Maar ja aangezien het gemiddeld is en ook structureel, zou je het ook nauwkeurig kunnen noemen. :Y)
Natuurlijk kan het systeem niet in de toekomst kijken naar de files die nog moeten komen. :) Het systeem bevat geen minority report technologie. ;)
Maar files die met regelmaat rond bepaalde tijdstippen zich voordoen kan hij wel in de toekomst inschatten.
Google maps (webversie) kan dat al. Plan maar eens een route op maandagochtend of op woensdagnacht en zie het verschil... 8-)

edit:
Statistieken uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst, maar wel een hoge waarschijnlijkheid.

[Reactie gewijzigd door bed76 op 22 juli 2024 15:42]

ik rij er ook altijd wel 5-15% van af hoor.. maar dat ligt natuurlijk ook aan je rijstijl. Als jij iemand bent die rotondes met 40-50km/u neemt en snel optrekt en bochten hard neemt ja dan rij je natuurlijk sneller dan gemiddeld.

Mooi zou natuurlijk zijn als jou (persoonlijke) google maps jou rijstijl onthoud in de vorm van twee simpele variabelen (afstand afgelegd & tijd) waarmee hij dan correctie kan doen op de standaard 'gemiddelde' geschatte reistijden.
Persoonlijk snap ik eigenlijk niet waarom maps dat nog niet doet...
Niet alleen dat, hangt van zovele factoren af. Bij licht verkeer kom je, zeker als je enkele dorpscentra door moet, een heel stuk vlotter vooruit omdat je niet aan elk kruispunt moet stoppen. Zonder nauwkeurige data (en over de kleinere wegen is nu eenmaal veel minder data bekend) moet men gokken hoe snel je een kruispunt gemiddeld kunt nemen en schiet je tijd zo de hoogte in.

Tussen mijn voordeur en de snelweg rij ik er elke dag 5 minuten af. Eenmaal op de snelweg klopt de tijd gewoon.
Ja maar dat is dan ook nog niet voldoende... je hebt 'angsthazen' en 'waaghalzen'.

Ik heb wel eens bijna 5 minuten achter een auto gestaan die bij een T splitsing niet de weg op durfde omdat er constant auto's aan bleven komen... toen hij EINDELIJK de weg op reed reed ik er echt letterlijk direct achter aan (want dat kon echt makkelijk).

Die factoren van 'stoppen bij kruispunten' of stopborden etc spelen dus wel degelijk mee maar zijn ook echt heel erg persoons afhankelijk.. vandaar dat ik dan ook steevast geloof dat ze ook gewoon een persoonlijk rijgedrag profiel moeten bijhouden en niet alleen moeten focussen op verbetering van de wegsomstandigheden tracking.
En alle kaarten kunnen per land worden gedownload, waarna iedere app met kaarten die offline versie gebruikt, handig als je op vakantie gaat!
Ben anders met gebruik van HERE altijd zonder enige problemen op locatie aangekomen. Grote voordeel is dat je maps lokaal kan opslaan wat tot voor kort niet mogelijk was met google maps. Heb geen ervaring in japan, maar in Indonesië werkt HERE ook gewoon zoals het hoort.
Japan schijnt inderdaad een issue te zijn, daar is geen kaart voor te downloaden, Singapore moet echter gewoon goed werken als je de kaart gedownload hebt.
Japan is niet heel openlijk met het toestaan om kaarten van Japan te gebruiken. Had begrepen dat hun wetten bijvoorbeeld eist dat de server die de kaarten verspreid in Japan zelf moet zitten om het toe te staan. Welle wetten precies de reden zijn weet ik niet zeker, heb me er niet heel diep in verdiept. Maar dat de Japanse overheid moeilijk doet naar Here is wel duidelijk.
Porten van software hoeft niet alleen te liggen aan platform. Als je JavaScript gebruik heb je maar weinig veranderingen om van systeem te veranderen.

C# ook, alleen andere compiler setting, en hier en daar een code change.
Zelf ben ik anders erg tevreden met Here maps en navigatie, binnen Europa dan wel. Het brengt me altijd waar ik wezen moet, met eigenlijk altijd wel up-to-date maps. Ook zoeken en navigeren zonder internetverbinding werkt uitstekend voor mij.
Het kan natuurlijk anders zijn in de landen waar jij naar toe bent gegaan maar de navigatie is voor mij net een reden om te blijven steken bij Windows Phone.
Ik vind here juist beter dan google maps. Daarmee duid ik vooral de navigatie mogelijkheden van de software. Het is een all in one navigatie client die gratis is en alsnog zeer informatieve info toont net als de premium functionaliteiten van Tomtom. Zo waren er laatst weg werkzaamheden in Zutphen en hij erkende het meteen zo reed hij via een alternatieve route. Maar ook als je ergens een grote file hebt wordt dat bij de navigatie met een rode lijn op de weg weergegeven. Vervolgens wordt er een nauwkeurige vertraging weergegeven op je aankomst tijd.

Ik heb voor windows phone 3-4 jaar verscheidene android toestellen in mijn bezit gehad en daarbij heb ik maps gebruikt. Offline navigatie was toen der tijd niet eens mogelijk. Je kon alleen zelf aangegeven gedeeltes van de kaart opslaan. Bij here drive selecteer je simpelweg een land en hij downloadt de gehele land ze kaart. Dit doe je allemaal zonder extra kosten.

Ik zou niet weten hoe de here maps werkt in Singapore. Maar ben het niet me je eens als je duidt dat de navigatiesoftware op een lumia onbruikbaar of slecht is. Mijn heel famillie is overgestapt van een tomtom naar een lumia 520 die standaard in de auto ligt. Voor 50 euro heb je echter geen betere navigatie client dan een smartphone met here drive!

[Reactie gewijzigd door zufzuf op 22 juli 2024 15:42]

Settings en de standaard W10 apps zijn verbazingwekkend gelijkend met de desktop. Echter niet alle Universal apps zijn al geschikt voor Mobile. Bijvoorbeeld de NPO app is dat niet ontdekte ik gisteren. Dat zal echter een kwestie van tijd zijn omdat de benodigde aanpassingen aan een app voor een specifieke device minimaal zijn.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 15:42]

Meeste Windows 10 universal apps zijn op beide platformen (desktop en mobile) beschikbaar, al kan er soms enkele dagen/weken tussen publicatie zitten afhankelijk van hoeveel aanpassingen een developer wilt doen. De app is in principe hetzelfde, alleen schaalt de interface mee naar een kleiner formaat natuurlijk.

Elke Microsoft app is overigens zo'n beetje op beide (desktop&mobile) beschikbaar en zijn in de meeste gevallen gelijk met hun desktop variant.

Volgensmij is er niet perse een lijst van apps (je kan het vrij makkelijk aan de interface zien of een app 8.1-based of 10-based is), al zal je op bijvoorbeeld Reddit of WindowsCentral vast wel een 'Windows 10 must have' lijstje vinden. Zoals bijvoorbeeld http://www.windowscentral...mia-950-windows-10-mobile

[Reactie gewijzigd door blmp op 22 juli 2024 15:42]

Ik heb nu verschillende Windows Phones gehad, Eerst Windows Phone versie 7, toen 7.5, en daarna 7.8, toen was ik al dol op het concept, iedere keer ging het beter. Uiteindelijk door het App aanbod en destijds nog de hardware kwaliteit ben ik er vanaf gestapt. Na een jaartje of twee kwam de Lumia 920 uit met Windows Phone 8. Weer was ik enthousiast en alles werkte goed met elkaar, maar updates van Apps kwamen laat uit. Apps van Microsoft zelf waren echt slechter dan op iOS of Android.
Dus heb ik uiteindelijk een iPhone gekocht met tegenzin (alleen vanwege het App aanbod).

Toen hoorde ik Microsoft iets zeggen over Windows 10 Mobile met Universal apps, Project Astoria (Android Apps) en Project Islandwood (iOS apps). Ik dacht EINDELIJK! Mijn favoriete mobile OS met meer apps, geweldig! Na een maand zei Microsoft dat ze het Project Astoria maar gestopt hadden.

Mijn mening over Microsoft gebaseerd op de afgelopen jaren is dat ze een hoop dingen zeggen, maar niet na komen. Geweldig die Windows 10 integratie met de XBOX, Windows Mobile, Skype.
Maar doe het dan ook! Als je kijkt naar het App aanbod die Windows Mobile en Windows 10 in de store heeft staan is dat maar bar weinig, en daarnaast de apps die we kennen: Rabobank, Spotify, Flitsmeister, Linkedin, Fitbit. Deze apps crashen constant, lopen vast.
Dit zegt meer over de ontwikkelaars, maar ik denk dat Microsoft in eerste instantie eens kwalitatief goede apps op de markt moet laten brengen door deze bedrijven te betalen of alles inzetten op het Project Islandwood.

Inmiddels heb ik trouwens een Lumia 640 en ben tevreden, maar hoop echt dat Microsoft vol inzet op dit besturingssysteem.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 22 juli 2024 15:42]

Het enige wat Microsoft niet nagekomen is is Project Astoria... voor het overige is het aan developers om de nodige apps te maken. Met UWP geloof ik echter dat het voor bedrijven interessanter is dan ooit om op de trein te stappen om dergelijke apps te ontwikkelen.

Uiteindelijk is Windows 10 Mobile nog steeds niet officieel beschikbaar (muv. de 950 en 550) dus we kunnen ook niet verwachten dat er morgen plots 500 nieuwe UWP apps zijn... al zijn er toch reeds enkele.

Ik snap het geklaag trouwens niet echt... Android had ook niet van de eerste dag alle apps die op iOS beschikbaar waren, het is dus een kwestie van een beetje geloof in het platform en dat heb ik wel (tot op heden mis ik trouwens nog niet echt iets maar ik ben dan ook geen app junkie).
Ik snap het geklaag trouwens niet echt... Android had ook niet van de eerste dag alle apps die op iOS beschikbaar waren, het is dus een kwestie van een beetje geloof in het platform en dat heb ik wel (tot op heden mis ik trouwens nog niet echt iets maar ik ben dan ook geen app junkie).
Ik snap het geklaag zeker wel, Android is al vanaf dag één ongeveer hetzelfde. Zelfde architectuur, zelfde software. MS is al een aantal keer van strategie gewisseld met WM en nu ook weer met die universal apps. Zo blijf je natuurlijk bezig.

Het probleem is dat Windows Phone/Mobile nu al redelijk lang bestaat en de meeste standaard apps nog steeds niet zo goed werken als op Android of iOS of erger, zelfs ronduit crashen en niet werkbaar zijn. Ja zegt iedereen dan dat ligt aan de developers van die apps, inderdaad dat is ook zo maar wat koop je daar als gebruiker voor? En dat is wel een probleem voor Microsoft want daarom switchen mensen weer terug naar Android/iOS.

Geweldig dus dat MS veel telefoons update en blijft updaten naar de nieuwste software, maar wat heb je daaraan als alle apps achterblijven of misschien zelfs breken door die update? Hoezo Android eat your heart out? WM blijft hierdoor toch nog altijd een expirimenteel platform en door een WP te kopen kies je ervoor om tegen een hoop problemen aan te lopen waar je het bij iOS en Android voor lief nam dat het allemaal gewoon werkte. Bij WM loop je jezelf constant door bochten te wringen tot je zo gefrustreerd raakt dat je het platform al snel weer links laat liggen.

Hoe lang is Microsoft nu al bezig met WP/WM? En na al die jaren lukt het ze nog steeds niet waarom zou het ze dan nu wel gaan lukken? Ik heb daar totaal geen vertrouwen in en ik ga zeker geen 500 euro uitgeven aan een toestel om mezelf vervolgens als proefkonijn te laten gebruiken door Microsoft. Waarom zou ik dan geen Nexus kopen voor hetzelfde bedrag of goedkoper waar wel alles werkt en waar wel alle updates als eerste voor uitkomen voor zowel het OS als de apps?

Er is gewoon 0 reden om nu een WM telefoon te kopen. Sterker nog je schiet jezelf in je voet als je het doet en alleen de echte fan zal er eentje aanschaffen. De rest die gewoon wil dat alles werkt zal nog altijd voor een iPhone of Android telefoon gaan.
Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens. De enige problemen die je kan hebben is als je zwaar afhankelijk bent van sommige kleine third party apps. Het OS is al jaren zeer stabiel en heel goed te gebruiken. Ik loop nooit tegen problemen aan en ik gebruik mijn telefoon dagelijks voor bellen/sms/whatsapp/browsen/email/agenda.

Naar mijn idee zijn er voldoende redenen om vor WM te kiezen, voornamelijk de goede integratie met het windows ecosysteem.
Het zal er net aan liggen wat je ermee doet, maar ik stoorde me behoorlijk aan het feit dat developers nieuwe functionaliteit beschikbaar maakten in hun Android en iOS apps en WM volledig links lieten liggen en zeiden ja daar komt die update ook nog wel een keer naar toe. Maar als je daar geen problemen mee hebt prima toch?
Dat kan ik me goed voorstellen. Maar het ging mij gewoon veel te ver on te zeggen dat er geen enkele reden is om voor WM te kiezen of dat je jezelf in je voet schiet als je het wel doet.

WM is gewoon een degelijk OS (gebrek aan apps is third party voornamelijk) voor iedereen die niet heel veel apps nodig heeft. En ik persoonlijk gebruik het liefste zo min mogelijk diensten van google i.v.m. hun bedrijfsstrategie de laatste jaren.
Helemaal mee eens. Ik draai al vanaf dag 1 Windows Phone 7, maar heb tussendoor ook nog Android en iOS gebruikt. Voor mij persoonlijk is het by far het beste OS wat ik in mijn handen gehad heb. Stabiel, snel en (nog) vrij van virussen. Heerlijk gewoon. Integratie met de desktop is fantastisch aan het worden en Cortana is geweldig (alleen jammer dat het alleen English US is momenteel en niet gelokaliseerd met nederlandse content)..
Beetje kort door de bocht denk ik.

Als je specifieke apps hebt is het verstandig eerst te kijken of die voor WM beschikbaar zijn omdat het je een no-go kan opleveren. Heb je dat niet dan hangt het er een beetje van af wat voor gebruiker je bent en wat je budget is. Wil je geen gezeik en wil je dat 'alles gewoon werkt' dan neem je een iPhone of een Windows, afhankelijk van smaak en budget. Wil je alles aan kunnen passen dan neem je een Android.

Android en goedkoop is een slechte combinatie. High-ends blijven wel snel maar goedkopere Androids worden na een half jaar / jaar zo traag als dikke stront. En koop je voor datzelfde bedrag van die Android een Windows phone dan blijft hij gewoon snel aanvoelen.

Ook voor minder techy gebruikers is een Android niet altijd handig. Als je veel kan instellen kun je ook veel vernachelen. Dat merk ik bij mijn schoonmoeder die met enige regelmaat weer iets in de war heeft op haar Huawei. Met een iPhone of Windows is dat lastiger omdat het OS geslotener is. Elk nadeel heeft zijn voordeel :)
Ik heb het inderdaad vooral over de high-end telefoons. WM kan inderdaad wel de betere keuze zijn in de 100 - 200 euro pricerange want alles wat je voor dat bedrag in het Android segment kunt kopen is inderdaad gewoon rotzooi en worden ook vaak niet eens custom roms voor uitgebracht.
WM kan inderdaad wel de betere keuze zijn in de 100 - 200 euro pricerange want alles wat je voor dat bedrag in het Android segment kunt kopen is inderdaad gewoon rotzooi en worden ook vaak niet eens custom roms voor uitgebracht.
Motorola G series wants to have a word with you.

Cyanogenmod draait er ook op, mocht je je toestel willen rooten. Stock Android kun je eigenlijk altijd overal wel op pratend krijgen (het mooie van open source) mocht je je toestel willen rooten, en deze is zeer licht te noemen. Heb je geen custom ROMs voor nodig. Het voordeel van iPhone and Windows Phone is dat je je toestel niet hoeft te rooten om up2date te blijven nadat de support bij een gemiddelde Android device voorbij is.

Om op dat laatste nog even in te haken en wat betreft de opmerking "Google eat your heart out". Die verantwoordelijkheid ligt niet bij Google. Die ligt bij de fabrikanten. Niet boos zijn op de verkeerde. Google is zelf ook (deels) fabrikant middels de Nexus lijn en voorheen Motorola. Google ondersteunt hun Nexus lijn 2 jaar nadat het toestel EOL is gegaan, en dat is best lang. Of dat zo lang is als de Fairphone claimed dat FP2 mee zal gaan ("3 tot 5 jaar"), dat weet ik niet.
Klopt! Daar moet ik je gelijk in geven ;) Ik sta ook echt achter de visie van Microsoft al vanaf het begin, zeker nu ze alles gelijk gaan trekken.
Opzich begrijp ik wel het geklaag, Android had inderdaad niet alle apps vanaf het begin, maar Windows Phone/Mobile bestaat ook alweer een tijdje en de stappen die ze nemen om het makkelijker te maken voor ontwikkelaars kan ik alleen maar aanmoedigen.
Toch blijft het een feit dat Microsoft afhankelijk is van ontwikkelaars en ontwikkelaars afhankelijk zijn van de gebruikers :P en Android en iOS zijn nou eenmaal populairder, terwijl ik denk als de ontwikkelaars nu investeren dan stappen veel mensen over naar Windows Mobile... althans ik hoop het!
Ontwikkelaars willen gewoon echt niet, en dat is ontzettend jammer. Het stoort me behoorlijk, ik vind het toestel echt vele malen fijner dan de Android die ik had, updates gaan snel, integratie met windows desktop is ook fijn... Maar elke keer dat ik verzoek om een windows-versie van een app krijg ik nee.
Microsoft neemt Nederland ook niet echt serieus als markt lijkt het wel. Als ze daar nu eerst eens mee beginnen en een volledig Windows 10 (Phone) platform neerzetten waarin ook alles aanwezig is wat de Engelstaligen voor ogen en oren krijgen? Ik noem Cortana als voorbeeld. Ergens wat gezien of gelezen van een Nederlandse versie voor Windows 10?
Ik noem Cortana als voorbeeld. Ergens wat gezien of gelezen van een Nederlandse versie voor Windows 10?
Ik vind dat nog wel meevallen. Het heeft bijna 3,5 jaar geduurd voordat Apple uiteindelijk Siri naar Nederland bracht. Cortana is nog maar krap 1 jaar een onderdeel van Windows Phone. Natuurlijk mag je het wensen en het te lang vinden duren, maar zet het in perspectief tot iOS en Microsoft kan nog wel even achterover leunen.
Microsoft kondigde NL spraak_ondersteuning al vanaf Vista aan, helaas ook nooit het levenslicht mogen aanschouwen. Dat is al ietsje langer geleden dan 3.5 jaar?
Oh, dat zou me zeker niet verbazen. Heb je een bron trouwens, want Vista is alweer 8 jaar oud en ik kan me werkelijk waar niet voorstellen cq herinneren dat tts or stt 8 jaar terug al zo goed was.
Het staat ook ergens op Tweakers vermeld in het nieuws-archief maar dat kan ik zo snel niet vinden. Wel wordt het aangehaald in het volgende artikel; http://webwereld.nl/e-com...nederlandse-windows-vista

...."Deze functionaliteit met Windows Vista ook voor de Nederlandse markt te introduceren, zou een nieuwe mijlpaal in de ontwikkeling van Windows zijn geweest.

Microsoft Nederland was dit ook van plan maar heeft uiteindelijk toch bakzeil moeten halen. Waarom de Nederlandse Vista geen Nederlandse spraakherkenning biedt, is nog onbekend. Microsoft wil alleen bevestigen dat de spraakherkenning wederom ontbreekt.
"...

Verdere zoekpogingen laat ik achterwege. Zoveel voegt deze informatie nu eenmaal toch niet toe.
Precies dat inderdaad. Ik stoor me er ook aan, een klant is een klant en als je passie hebt voor je werk dan geef je andere platformen ook een kans om apps voor te ontwikkelen. Ik ben geen ontwikkelaar dus misschien praat ik nu te makkelijk. Maar het moet met de tools die Microsoft leveren toch niet geheel onmogelijk zijn om een kwalitatief goede app neer te zetten. Wat wel gezegd moet worden is dat een ontwikkelaar belachelijk veel centen moet betalen om de app in de store te krijgen (zal niet anders zijn bij iOS) maar doordat er een kleinere userbase is, zal er eerst een app gemaakt worden voor andere platformen, voordat hij in de Windows Store komt. Als Microsoft slim is, dan zorgen ze dat bij Windows 10 Mobile het eerste jaar geen geld kost voor ontwikkelaars om een developeraccount te nemen en een app in de Windows App store te krijgen. Op die manier is het voor ontwikkelaars aantrekkelijk en zullen er uiteindelijk goede apps gemaakt worden.

Bron voor ontwikkelaars om apps te publiceren: https://msdn.microsoft.co...indows/apps/jj863494.aspx
Ik denk niet dat de registratiekosten het probleem zijn. Die zijn niet hoger dan bij Google en Apple. Bij Apple komen die ook nog eens jaarlijks terug. Die kosten zijn voornamelijk bedoeld om een (kleine) drempel op te werpen, zodat de store niet verder vervuild wordt met bagger apps (die er toch al genoeg zijn). Die kosten zijn marginaal als je kijkt naar de totale ontwikkelkosten van een app.

Het probleem is het beperkte marktaandeel van Windows (Phone/Mobile). Als je met een Android en iOS app 95% van de markt kan bedienen, ga je niet 50% meer kosten maken voor slechts 5% meer omzet. Hierbij ga ik er gemakshalve van uit dat de ontwikkelkosten en relatieve verkopen op alle platformen gelijk zijn.

Anderzijds kan je met het nieuwe Universal Windows Platform ook nieuwe markten bedienen, zoals pc's, tablets en later ook Xbox One en Hololens. In dat geval kan het ontwikkelen van een Universal Windows App wel interessant zijn. Dit zal echter niet voor alle apps nuttig zijn. En vergeet ook niet dat een Universal Windows App nooit 100% universeel is. Je zal vrijwel altijd de user experience moeten aanpassen aan het type apparaat, waardoor de ontwikkelkosten ook weer stijgen.
15 euro per jaar om je apps in de store te zetten.
Zitten daar ook de kosten van een certificaat bij?
Zover ik weet hebben mijn apps geen certificaat nodig gehad in de store om gepubliceerd te worden.

Maar kan komen omdat mijn apps gebouwd zijn met app studio.
"voor het overige is het aan developers om de nodige apps te maken"

Dat is waar, maar je wekt de suggestie alsof nu de bal bij de developers ligt. Developers interesseren zich simpelweg niet voor WP, en wel hierom: 90% krijgt zijn app niet rendabel op platform 1, daarna doen slechts weinigen nog platform 2. Bijna niemand doet platform 3, zelfs wanneer je dit "makkelijk" maakt.

Ondertussen zeggen de fans: IK heb geen app probleem. Daar gaat het niet om. Als Microsoft wil meedoen met Android en iOS dient het in de app behoeften te voldoen van minimaal een half miljard gebruikers. Alle internationale top apps moeten er zijn, perfect en volledig up-to-date. Alle nationale apps moeten er zijn. Alle niche en specifieke apps moeten er zijn. Ieder stuk hardware wat met een app werkt dient ondersteuning te hebben. Iedere game dient er te zijn. Iedere app van ieder tijdschrift en tv programma dient er te zijn.

Het boeit niet of JIJ dat niet nodig hebt. Een half miljard gebruikers gecombineerd hebben het wel nodig.
De bal ligt inderdaad bij de developers... voor Android is men ook vanaf nul begonnen, stel je voor dat er daar ook geen gebruikers zouden geweest zijn die een toekomst zagen in het platform... dan hadden we allemaal een iPhone gehad.

Het overgrote deel van (vooral de populaire apps) is trouwens gratis dus hier is helemaal geen sprake van rendabel of niet. Als IT persoon geloof ik ook het verhaal niet dat een groot bedrijf (bijvoorbeeld Sonos) niet in staat zou zijn een deftige app uit te brengen (trouwens zielig dat Sonos durft vertellen dat je enkele euro's moet uitgeven aan een third party app).

Misschien zit er dus wel een bepaalde strategie achter het achterhouden van apps... zeker als je dan merkt dat sommige bedrijven ook nog actief tegenwerken als de community zelf een app maakt. Als bedrijf zou je normaal blij moeten zijn met extra gebruikers.
Het punt blijft dat developers een motivatie nodig hebben om voor het platform te bouwen, en die is er gewoon niet als er al 2 andere platformen zijn die gezamenlijk bijna 50 keer meer marktaandeel hebben.

De echte grote jongens, bijv Netflix, kunnen mee, de rest niet.
Project Astoria is niet echt gestopt, maar eerder "on hold". Ze lijken vooral te focussen om iOS apps om te kunnen zetten (wat niet raar is). Daarna zal vast wel weer de aandacht terugkomen, maar ze willen gewoon enorm veel in een korte tijd en Astoria was daar eigenlijk het eerste slachtoffer van.

Het is echter nog niet compleet van tafel af, maar ze gaan waarschijnlijk wel terug naar de tekentafel.
Precies. Probleem met Astoria is dat het gaat om het emuleren van Android apps, terwijl Islandwood het poorten van Objective-C code is. Wat wel jammer is, is dat natuurlijk de nieuwste iOS apps in Swift worden geschreven.
Ik heb ook begrepen dat er tussen de 100-200 man met Astornia bezig waren en een klein team van zo'n 20 man met Islandwood, wat veel meer voorderde dan Astornia. De kosten hebben ongetwijfelt ook meegespeeld.
Over welke revisie van build 10586 hebben we het hier eigenlijk? 11, 29 of 36? Anyway, het is een fijn OS, hoop dat ze die paar Lumia apps die nog een WP8 uiterlijk hebben nog bijwerken naar de Windows 10-interface. Heb mijn Lumia 640 XL en 520 nu allebei 10586.36 lopen, en het loop lekker vlot. Echte aanrader.
Daardoor zijn ze niet op het oog herkenbaar als icoontjes, waardoor je wellicht even moet zoeken waar ze ook alweer zitten. Bij de Store is dat in elk geval uit te zetten. Bij mails zul je moeten accepteren dat het kenmerkende envelopje niet altijd in de live tile staat.
Serieus? Dat is juist waar de interface van Windows om draait, dat er GEEN iconen staan, maar info.
In Extra's staat een Scherm-optie, die je leidt naar een instellingenscherm met de lay-out van Windows Phone 8.1.
Dat is een Lumia app die nog voorzien moet worden van een update.
Het is zo goed als onmogelijk om alle uiterlijke wijzigingen en nieuwe functies in dit verhaal te vatten. Daar zijn het er simpelweg te veel voor. Het is duidelijk dat Microsoft met Windows 10 Mobile echt een nieuw besturingssysteem neerzet.
Maar het is niet echt alsof er veel moeite is gedaan. Reviews van iOS en Android bevatten vaak meer pagina's terwijl dat relatief kleine updates waren tegenover dit.
Even nog doorbouwen op wat jij zegt over de live tiles. Het is wel degelijk mogelijk om een iconen grid te creeren met Windows Phone, dit zou nooit mijn voorkeur hebben. Door de tegels allemaal in het kleinste formaat te zetten.

Tevens zullen de instellingen die ze in Windows desktop voor de tegels hebben ook wel naar Mobile gaan komen. Hier kan je wel al de animaties stoppen. Wederom dit heeft niet mijn voorkeur.
Tegels op het kleinste formaat kan heel mooi uitpakken, ik denk dat weinig mensen de inspiratie en creativiteit zien om bijvoorbeeld dit te bouwen wat gewoon mogelijk is met de standaard opties binnen Windows 10 mobile: http://i.imgur.com/wt1WDyA.jpg
Oh ik bedoelde niet geen tegels op het kleinste formaat gebruiken. Alleen niet alleen tegels op dat formaat. Dit ziet er inderdaad wel gaaf uit.
Daardoor zijn ze niet op het oog herkenbaar als icoontjes, waardoor je wellicht even moet zoeken waar ze ook alweer zitten. Bij de Store is dat in elk geval uit te zetten. Bij mails zul je moeten accepteren dat het kenmerkende envelopje niet altijd in de live tile staat.

Serieus? Dat is juist waar de interface van Windows om draait, dat er GEEN iconen staan, maar info.
Dit is trouwens alleen het geval als je de grootste tile gebruikt als je een kleinere tile gebruikt heb je een icontje plus eventueel een cijfertje met aantal nieuwe mailtjes, berichtjes, updates.
Dus de Windows Phone 10 update is nog niet beschikbaar voor alle MS phones?
Nog niet, het is al wel uit voor sommige toestellen in beta. Officieel is het uit voor de 950 (xl) en de 550, binnenkort komt het voor de rest uit.
Het zal niet meer voor dit jaar zijn, maar begin 2016.
Merk op dat sommige mensen al positieve geluiden laten horen over de insider build.

Ik heb een paar maand terug geprobeerd met mijn 928, maar dat was eigenlijk nog te vroeg.
Het is de Windows 10 Mobile update voor toestellen met Windows Phone 8.1 ;)
En dat gaat verder januari worden (zie bericht) nieuws: Windows 10 Mobile komt pas in 2016 naar oudere Windows Phone-smartphones

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 22 juli 2024 15:42]

Iemand ook al Mobile 10 in combinatie met Lotus Notes Traveler al werkend gezien? Mijn vrouw heeft een Lumia625 en heeft voor haar werk de mail vanuit Lotus nodig. Op de IBM site wordt gemeld dat de werking onderzocht wordt, maar er staat niet bij van wanneer dat bericht was en of er een verwachte opleverdatum is.
Bij Windows Phone 8 zat Lotus Notes Traveler support in het OS al ingebouwd.
Er is wel een nieuwe outlook mail app. Maar over het algemeen is alles wat in wp8 zat er ook in win10. Al weet ik niet wat er zo specifiek is aan Lotus Notes. Maar het is er dus nog niet in win10:
Windows 10 Mobile running on phone device is not currently supported for use with IBM Traveler, Connections Cloud Traveler or the IBM companion application.
IBM is evaluating support for Windows 10 Mobile for On Premise and Connections Cloud customers and intends to provide support in a near term future update.
IBM is evaluating support of the IBM Companion application for Windows 10 Mobile devices for use with IBM Traveler On Premise customers. IBM Companion support for Windows devices is currently not in plan for Connections Cloud customers.
Al weet ik niet wat er zo specifiek is aan Lotus Notes.[...]
In tegenstelling tot de meeste mail providers die imap/pop3/smtp gebruiken heeft Lotus een proprietair protocol over ssl geimplementeerd.
Windows 10 Mobile running on phone device is not currently supported for use with IBM Traveler, Connections Cloud Traveler or the IBM companion application.
IBM is evaluating support for Windows 10 Mobile for On Premise and Connections Cloud customers and intends to provide support in a near term future update.
IBM is evaluating support of the IBM Companion application for Windows 10 Mobile devices for use with IBM Traveler On Premise customers. IBM Companion support for Windows devices is currently not in plan for Connections Cloud customers.
Dat stuk had ik ook gevonden, alleen staat er dus niet bij wanneer dat gepubliceerd is en of het reeds opgelost is.
Als ik op m'n 950xl een account toevoeg staat daar gewoon IBM Notes Traveler bij als mogelijkheid.
Thanks, ik wilde niet eerder upgraden voordat het zeker was of er traveler ondersteuning is zou zitten, maar zal binnenkort de stap wagen.
Downgraden als het niet goed werkt zal ook wel veel haken en ogen hebben....
Alle windowsphone 8 apps blijven gewoon werken in Windows 10 mobile. Pas als deze apps tot UWP apps worden omgezet werken ze ook op tablets etc.
Het (soms gehate) hamburgermenu kan bij de nieuwste versie van Groove met een swipe van links geopend worden. Nu moeten alle developers dat gaan overnemen. Ikzelf ben ook met een universele app bezig en heb meteen de hamburgermenu swipe-in ingebouwd. Ik vind het een top idee, je kan nu met één hand het hamburgermenu openen op grote telefoons...
Het (soms gehate) hamburgermenu kan bij de nieuwste versie van Groove met een swipe van links geopend worden. Nu moeten alle developers dat gaan overnemen.
Vind eigenlijk dat het best wel in het platform mag zitten en dus standaard in elke app zit. Het is namelijk best een core feature met een hamburger menu. Snap wel dat sommige apps niks met deze swipe to open kunnen, maar lat de developer het dan uitzetten ipv het laten inbakken.

offtopic:
Dank je voor de swipe tip, veraangenaamd Groove weer verder. Zit er al sinds dag een op te wachten. Nu de rest nog
[...]

Vind eigenlijk dat het best wel in het platform mag zitten en dus standaard in elke app zit
Dat is juist zo jammer van Microsoft. Ze hebben de hamburger er doorgedrukt, maar een api waarmee je een hamburgermenu kan maken is er niet. Elke developer moet nu zelf een hamburgermenu ontwikkelen waardoor je toch inconsistentie krijgt. Ik zal mijn hamburgerimplementatie eens ergens gaan delen, want ik heb vooral in dat swipe-in gedeelte een hoop tijd gestoken om het goed werkend te krijgen...

Edit:

Voor developers die een hamburger swipe-in willen:

http://1drv.ms/1Ocnaiw

[Reactie gewijzigd door Swerfer op 22 juli 2024 15:42]

Bwah, zelfs zonder swipe kan het, gewoon even je scherm halveren en je kan aan je knop aan. Die swipe wist ik nog niet, is inderdaad ook wel handig (al staan de belangrijkste opties dan nog altijd links bovenaan en dus ver weg).
Op mijn werk zijn wij 2 jaar geleden overgestapt van android op lumia/Microsoft. Sindsdien veel minder klachten van collega's met problemen aan mijn bureau. Grootste probleem ervaar ik in de werking van sommige 3rd party apps (ook de tweakers app loopt soms traag of niet) en websites die niet lekker laden in de edge browser in mobile modus.

Toch wordt de volgende weer WP vanwege de prima prijs prestatie verhouding.
Wij gebruiken de lumia 735 btw.
Voor de tweakers app kan je beter de website op je startscreen pinnen. Werkt beter als de app.
Nu alleen nog een fatsoenlijk icoontje, want die favicon is niet echt op formaat :(
En wanneer komt dan het nieuwe logo ;)

Verder zie ik liever dat Tweakers hun icoontjes in de meta-tags op orde maken. Dat is namelijk toch het eerste wat men gaat proberen en het zou fijn zijn als dat meteen werkt :)
Zakelijk zou Microsoft nog wel eens stilletjes heel groot kunnen worden. Degelijke toestellen en goed te beheren. De 550 is bijvoorbeeld een prima kandidaat, zodra Windows 10 echt goed stabiel is. Zakelijk maakt het bijvoorbeeld ook niet uit dat Snapchat niet beschikbaar is. En natuurlijk biedt Apple ook een prima stabiel platform, maar iPhones zijn veel te duur. En Windows Mobile gaat de komende tijd steeds beter aansluiten bij het dominante zakelijke systeem: Windows. Kortom: als ze het goed spelen kan de zakelijke toekomst wel eens erg goed zijn voor Microsoft.
Het blijft een bijzondere filosofie van Microsoft dat ze op alle devices één systeem willen draaien. Dit pakt aardig uit, maar ik vind wel dat ze wat hebben ingeleverd qua design van het OS, zeker op mobile. Er zijn vreemde spacings / margins, headers van verschillende groottes, hier en daar hamburger menu's en ook weer niet. Het is niet meer consistent en er lijkt weinig over van de 'design language' die Microsoft in 2007 heeft geïntroduceerd.

Windows Phone heeft het altijd moeten hebben van de hardware, dat zal voorlopig ook zo blijven denk ik. De applicaties zijn er in de tussentijd niet beter op geworden. Er missen er nog een boel of apps worden weinig tot niet geüpdatet.

Genoeg verbeterpunten nog dus voor het OS, ik hoop dat ze dat een beetje kunnen oppoetsen.
Als je het meld in de feedback tool kunnen ze er wat aan doen ;) ze luisteren echt naar de feedback. Zie ook gabe's blog van gisteren over de nieuwste build.
Inconsistentie is ook mijn grootste bezwaar, maar dat is op te lossen door updates. Hamburgermenus an sich zijn niet zo'n probleem, maar de grootte van het scherm en de plaatsing ervan zijn discutabel. Echter, het went wel. Als dat zorgt voor een veelvoud aan apps, dan maakt het me eigenlijk weinig uit.
2 kleine opmerkingen: Lumia 930 en 1520 beschikken ook over de hardware (SD800) om Continuum te ondersteunen, en de kans dat Microsoft deze premiumdevices van deze feature gaat vooorzien bestaat, want het heeft het nog niet ontkent. Dit zou dan mogelijk over de wireless display connect gebeuren (geen usb-c).

Daarnaast kunnen ze sinds kort zonder toestemming van providers updates uitsturen. Dat hebben ze nog niet zo lang geleden voor elkaar gekregen. Hierdoor zou de overschakeling (in fases) een stuk vlotter en gemakkelijker moeten gaan.
Ik heb begrepen dat je minimaal SD808 of SD810 nodig hebt:
http://www.ubergizmo.com/...th-snapdragon-808-or-810/
Maar vermits de technologie erachter niet besproken is, blijft de optie open. Het is dus echt wachten op het officieel statement.
De officiële statement is dat het minimaal SD808 en 810 nodig heeft. SD800 kan Continuum niet aan, die bied geen ondersteuning om 2 schermen tegelijk aan te sturen.
Nou ja. Er is natuurlijk het statement van GabeAul dat voor de Continuum voor Lumia nieuwe hardware nodig is. En de smartphone moet natuurlijk krachtig genoeg zijn om het aan te kunnen. Ik hoop natuurlijk met je mee dat het alsnog aangekondigd wordt. :P
De SD800 beschikt niet over de nodige specificaties. De Snapdragon 800 ondersteund geen 'dual displays'. Je toestel moet feitelijk in staat zijn het mobiele display weer te geven plus een extern beeldscherm. De Snapdragon 800 ondersteund alleen een enkele display output.

De specs van Qualcomm zelf zeggen ook "Ultra HD on-device display concurrent with Ultra HD output to HDTV". Nadruk op concurrent (2 tegelijk) displays, iets wat de SD800 chip niet kan.

bron spec: https://www.qualcomm.com/...gon/processors/comparison

[Reactie gewijzigd door blmp op 22 juli 2024 15:42]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.