Door , , 100 reacties

Kun je twee grote franchises combineren en er een nieuw succes van maken? Dat is een vraag die The Creative Assembly volgend jaar met 'ja' hoopt te kunnen beantwoorden. Vorig jaar werd al duidelijk dat de studio aan de slag mocht gaan met de Warhammer-licentie. Inmiddels werd de game al een aantal keer getoond in diverse presentaties, maar Tweakers vloog onlangs naar Engeland voor een primeurtje: een eerste speelsessie met Total War: Warhammer, waarmee de in een buitenwijk van Londen gevestigde studio hoopt de beste elementen van Total War te combineren met die van Warhammer.

Wie vijf minuten de tijd neemt om te bedenken wat dat huwelijk betekent voor de Total War-franchise, kan waarschijnlijk vrij snel een waslijst aan zaken bedenken die dit keer anders zullen zijn dan andere keren. De Total War-games waren immers altijd gebaseerd op iconische perioden in de wereldgeschiedenis. Of het nu draaide om het oude Japan met zijn samurai, de legers van Napoleon of de cohorten van de Romeinen, met enige historische kennis waren de Total War-games altijd een feest van herkenning. Dat kwam misschien nog wel het best tot uiting in de historische gevechten die in elke Total War-game waren verwerkt.

Die formule heeft de serie door de jaren heen veel succes opgeleverd, zowel bij het grote publiek als onder reviewers. Dan is het best een risico om de formule op de schop te gooien en iets heel nieuws te gaan doen, al spreekt de Creative Assembly uiteraard liever over kansen dan over risico's. Onder de ontwikkelaars bij de Londense studio bevinden zich veel Warhammer-fans die in hun jongere jaren veel met de klassieke Warhammer-figuurtjes het tabletop-spel hebben gespeeld. Voor hen houdt het werken aan een game met de Warhammer-franchise niet alleen een uitdaging in, namelijk kijken of het Total War-concept ook buiten een historisch kader werkt, het is bovendien een en al nostalgie.

De mensen van de studio zullen als eersten toegeven dat het aangaan van deze uitdaging een pittige aangelegenheid is. Niet voor niets is nu al duidelijk dat er drie delen van Total War: Warhammer zullen verschijnen. Dit doet Creative Assembly om voldoende aandacht te kunnen geven aan elk volk en om de diepgang die gamers gewend zijn van Total War-games te kunnen waarborgen. Hoe de verdeling van volken precies ligt tussen die verschillende delen is ons nog niet helemaal duidelijk. Een volk centraal zetten in elk deel ligt voor de hand, maar inmiddels hebben we in Total War: Warhammer de Empire, de Greenskins en de Dwarfs aan het werk gezien, dus vooralsnog lijkt er niet één specifiek volk centraal te staan in de eerste van de drie Total War: Warhammer-delen.