Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Master of Orion Preview

Terug van heel lang weggeweest

Door , 33 reacties

Vier keer X

Wie de geschiedenis een beetje kent, weet dat Master of Orion een echte 4x-game is, ofwel een game waarin explore, expand, exploit en exterminate centraal staan. Het is zelfs de eerste game waar de term ooit voor gebruikt werd. Het geeft aan wat je te doen staat in deze nieuwe versie, namelijk vanaf je eigen kleine zonnestelsel het omliggende deel van het heelal verkennen, je invloedssfeer uitbreiden, de veroverde gebieden uitbuiten en tenslotte de concurrentie uitschakelen.

Je bevindt je in MoO weer in een deel van het heelal waarin de ster Orion het middelpunt vormt. Dat is ook duidelijk te zien zodra je het geheel verkend hebt. Orion vormt het midden van een wolk van ruim 100 sterren die allemaal weer planeten hebben die je kunt verkennen. Aan exploration valt er dus genoeg te beleven. Daar begint de game ook mee. Vanaf je thuisbasis kun je de eerste schepen de ruimte in sturen. Een snelle, maar onbewapende Scout bijvoorbeeld. De kwetsbare Scout kan tijdens zijn verkennende werk echter ook zomaar wat ruimtepiraten tegenkomen en dan is de kans groot dat hij de confrontatie niet overleeft. Daarom heb je al vroeg in de game beschikking over twee andere schepen, een Frigate en een Colony Ship. Die laatste is bedoeld om de eerste stappen op vreemde bodem te zetten en nieuwe planeten aan je beginnende rijk te voegen. De Frigate is het eerste bewapende schip waar je mee op pad kunt. Langzamer dan de Scout, maar bewapend en dus voorbereid op de eerste conflicten.

De Bulthari

Omdat de ruimte een vrij leeg geheel is en verkennen dus niet zo spannend is als aardse 4x-games als Civilization, hebben de makers wat verrassingen ingebouwd. De piraten noemden we al, maar je kunt ook een supernova tegenkomen of een mysterieuze anomaly. Belangrijker is dat je vanzelf een keer geconfronteerd wordt met je concurrenten. Hoeveel dat er zijn, bepaal je zelf, aan het begin van elke match. De game telt tien speelbare rassen en dat is ook het maximum dat je in kunt stellen.

Vreemde wezens

Die zijn, naar goed gebruik, weer lekker sci-fi, al hebben we er slechts een handjevol van voorbij zien komen. Naast Humans kun je kiezen uit de Alcari, de Sakkra en de Bulrathi. Elk ras lijkt een combi van mens en dier. Zo lijkt een Alcari op een mens met kattenhoofd en hebben de Sakkra een reptielenkop. Elk ras heeft uiteraard zo zijn eigenschappen, die weer passen bij de eigenschappen van de te verkennen planeten. De planeten worden voor het begin van de game random gegenereerd en zijn niet alleen verschillend van formaat, maar ook verschillend van samenstelling. Ze kunnen dus rotsachtig zijn, of juist bedekt met oceanen. Het ene ras kan daar wat beter mee overweg dan het andere. Iets om rekening te houden bij het vestigen van nieuwe bases of het veroveren van bestaande.

Als je een nieuwe planeet ontdekt en voor het eerst naar het oppervlak afdaalt, zie je een random gegenereerde cutscene waarin op fraaie wijze het uiterlijk van de planeet op wordt weergegeven. Wat belangrijker is; als je een eerste Colonist hebt geplaatst, kun je de planeet gaan exploreren, waarbij kunt kiezen of je dat handmatig doet of via een vooropgezet plan automatisch wilt laten gebeuren. Je kunt daarbij kiezen voor nadruk op aandachtspunten als Food of Production.

De Human


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*