Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

Microsoft Lumia 640 Review

Veel telefoon voor niet al te veel geld

12-06-2015 • 06:00

278

Multipage-opmaak

Inleiding

Samengevat

De Lumia 640 heeft voor zijn prijsklasse een indrukwekkend lijstje specificaties en zet dat in de praktijk om in veel goede eigenschappen. Het scherm is voor zijn prijsklasse scherp zat en is bovendien prima af te lezen in de zon. Daarnaast kun je het zo instellen dat het kleuren beter weergeeft. De toevoeging van 4g is prettig en ook de verbeteringen in Windows Phone die op dit toestel debuteren, zijn fijn, zoals de permissiemanager. Minpunten zijn er ook; de accuduur valt een beetje tegen, de behuizing laat snel vingervegen zien en de frontcamera is minder dan bij andere Lumia's.

Windows Phone is een besturingssysteem voor goedkopere smartphones geworden. Na het onverwachte succes van de Lumia 520 in 2013 kwamen er talloze goedkopere modellen bij, terwijl Microsoft sindsdien alleen de 930 en 1520 als luxe modellen uitbracht. Voor de nieuwe high-end Windows Phones wacht Microsoft op de release van Windows 10, later dit jaar.

Met het doel zoveel mogelijk goedkopere toestellen te verkopen, bracht Microsoft in de afgelopen tijd veel modellen uit die niet veel van elkaar verschillen. Het zijn allemaal toestellen met ongeveer dezelfde hardware aan boord, veelal een Snapdragon 400-soc gekoppeld aan een werkgeheugen van 1GB, met vooral verschillen in scherm, camera en ondersteuning voor 4g.

De Lumia 640 LTE kwam ons wel erg bekend voor. Hij lijkt sprekend op de Lumia 535, die we eerder dit jaar onder de loep namen. Hoewel ze uiterlijk erg op elkaar lijken, blijken er van binnen toch veel dingen anders te zijn.

Uiterlijk, scherm en hardware

We hebben serieus overwogen om foto's van de Lumia 535 bij deze review te plaatsen. De telefoons zijn namelijk niet of nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Beide hebben exact hetzelfde ontwerp, met een behuizing van unibody-polycarbonaat. Er is wel een klein verschil in afmetingen met de Lumia 535, maar dat zal vrijwel niemand opvallen.

Toestel Lumia 640 Lumia 535 Lumia 930 Moto G 2014
Lengte (cm) 14,1 14,0 13,7 14,1
Breedte (cm) 7,2 7,2 7,1 7,1
Dikte (mm) 8,8 8,8 9,8 11
Gewicht (g) 145 146 167 149
Scherm 5,0" 5,0" 5,0" 5,0"

Wat knap is, is dat Microsoft meer hardware in dezelfde behuizing heeft kunnen proppen. Zo is er ondersteuning voor 4g, een beeldscherm met ClearBlack en - vooral hierdoor zou je een zwaardere telefoon verwachten - een veel grotere accu. Waar de 535 het moet doen met rond de 1900mAh, springt de 640 naar 2500mAh.

Buiten die prestatie is aan het ontwerp niet veel te zien. De witte kunststof voelt niet luxe aan. Alle knoppen zitten op goed bereikbare plekken aan de rechterzijkant en klikken bovendien goed. Er zitten geen naden en kieren aan de achterkant, wat bijdraagt aan het beeld dat deze telefoon een val op de grond makkelijk overleeft. Omdat de telefoon nog terug moet naar Microsoft, hebben we ervoor gekozen de telefoon niet te laten stuiteren op de grond van ons hoofdkantoor en we zouden ook kopers afraden om dat uit te proberen.

Het gladde materiaal pikt wel snel vingerafdrukken op, zeker in deze witte variant. Als je het toestel schoon wil houden, blijf je poetsen en schrobben. De 640 is onmiskenbaar een Lumia en is strak vormgegeven, maar hij oogt naar onze mening wel saai en goedkoop.

Microsoft Lumia 640 reviewMicrosoft Lumia 640 reviewMicrosoft Lumia 640 reviewMicrosoft Lumia 640 review

Scherm

De Lumia 640 heeft een voor zijn prijsklasse uitstekend scherm. Met een diagonaal van 5" en een resolutie van 1280x720 pixels is de scherpte redelijk, maar waarmee hij echt boven de concurrentie uitsteekt, is de afleesbaarheid in direct zonlicht. In de Hollandse zomerzon is het ClearBlack-display prima af te lezen, ongeveer even goed als bij de duurdere Lumia's, die het op dit gebied eveneens uitstekend doen. Op een tropische dag op het strand kun je dus prima je notificaties lezen.

De helderheid is met 387cd/m² redelijk, terwijl het contrast met rond 1000:1 bovengemiddeld is voor een goedkoop toestel. Standaard is de kleurweergave redelijk, al lijkt Microsoft met opzet het wit iets te blauw te hebben gemaakt, wat resulteert in de nodige afwijkingen. Tussen Nokia's oude optimalisaties voor Windows Phone zit echter een tool om het scherm nauwkeurig af te stellen, en daarmee is het mogelijk om de kleuren correcter weer te geven dan standaard gebeurt. Het is een verademing voor iedereen die geeft om kleurweergave om zo'n tool op een goedkoper toestel aan te treffen en te zien dat het echt een verschil maakt.

Het scherm scoort al met al op alle belangrijke punten goed en in deze prijsklasse kun je om weinig meer vragen dan de 640 biedt.

Lumia 640

Screenshot van een schermtest van een handmatige, optimale afstelling van het scherm

Hardware

De Lumia 640 heeft 4g aan boord en dat is een fijne toevoeging. Het is nog geen standaardfeature in deze prijsklasse, maar wie nu een paar jaar met een nieuwe budgettelefoon wil doen, doet er goed aan om iets te kiezen met 4g. Vrijwel alle abonnementen van de grote providers hebben standaard 4g, terwijl ook kleinere aanbieders inmiddels de snellere netwerktechnologie in het assortiment krijgen.

Het is niet de goedkoopste Lumia met 4g; de oudere 635 kun je krijgen voor onder de 100 euro en dan heb je ook 4g op een Windows Phone, maar wel met een kleiner scherm met een lagere resolutie.

De gebruikte componenten komen verder behoorlijk overeen met die van andere Lumia's. De soc is de welbekende Snapdragon 400, MSM8926. Hij heeft vier Cortex A7-cores op 1,2GHz, bijgestaan door een Adreno 305-gpu en een werkgeheugen ter grootte van 1GB. De opslag is met 8GB aan de magere kant, maar dat is op te lossen door het toevoegen van een sd-kaart.

Software en camera

De Lumia 640 is de eerste telefoon die we onder handen krijgen met Windows Phone 8.1 Update 2, met een paar zeer welkome vernieuwingen. De eerste is een opfrisbeurt voor het instellingenmenu. Dat is nu voorzien van een zoekfunctie en opgedeeld in categorieën. Dat maakt het instellingenmenu een stuk overzichtelijker en beter.

Een andere goede toevoeging is de mogelijkheid om permissies per app in te stellen, iets wat Google gaat toevoegen in Android M en wat iOS eigenlijk al enkele jaren heeft. Het instellen van permissies per app geeft gebruikers meer controle over wat ze delen met appmakers en dat is een grote verbetering ten opzichte van de manier waarop het tot en met 8.1 Update 1 ging. Het menu voor appmachtigingen zit in de Instellingen.

In Update 2 zitten nog een paar minder zichtbare verbeteringen, zoals support voor mkv-bestanden, het kunnen vastpinnen van individuele instellingen op het startscherm en de mogelijkheid voor vpn-profielen om altijd actief te zijn.

Het is al met al een prima lijst met verbeteringen, maar voor gebruikers komt het hoofdgerecht later dit jaar, als Windows 10 verschijnt. Met Windows 10 zal er een hoop veranderen, met een nieuwe interface voor veel apps en systeemmenu's. Wie houdt van experimenteren kan de preview flashen, maar voor dagelijks gebruik is dat momenteel nog niet aan te raden.

Pluspuntje is dat de 640 Glimp ondersteunt, de functie om notificaties weer te geven op het scherm zonder dat de gebruiker dat heeft ingeschakeld. Om Glimp mogelijk te maken schakelt de 640, omdat het een lcd is, de backlight in, wat dus nadelige gevolgen voor de accuduur kan hebben als je die de hele tijd ingeschakeld laat staan. Het gaat om een soort light-versie van Glimp, die alleen de tijd en notificaties kan weergeven.

Screenshot Windows Phone 8.1 Update 2 voor review Lumia 640Screenshot Windows Phone 8.1 Update 2 voor review Lumia 640Screenshot Windows Phone 8.1 Update 2 voor review Lumia 640Screenshot Windows Phone 8.1 Update 2 voor review Lumia 640Screenshot Windows Phone 8.1 Update 2 voor review Lumia 640Screenshot Windows Phone 8.1 Update 2 voor review Lumia 640Screenshot Windows Phone 8.1 Update 2 voor review Lumia 640Screenshot Windows Phone 8.1 Update 2 voor review Lumia 640

Camera

De camera van de Lumia 640 kan plaatjes maken met een maximale resolutie van 8 megapixel, terwijl filmpjes maken kan op 1920x1080 pixels bij 30fps. Daarbij wordt gebruikgemaakt van een 1/4"-sensor met een lichtsterkte van f/2.2.

Microsoft heeft de standaardcamera-app uit Windows Phone gehaald ten gunste van Lumia Camera. Dat wil zeggen, vanuit het Actiecentrum is het wel mogelijk om de standaardcamera te openen, maar hij is nergens te vinden in het hoofdmenu. Lumia Camera maakt relatief vlot plaatjes. De interface is relatief simpel, maar heeft wel voldoende instellingen voor wie zaken als iso en belichting wil aanpassen.

De foto's zijn ruim voldoende. Het focussen gaat redelijk snel en veelal accuraat. De plaatjes bevatten weliswaar minder detail dan bij hogere resoluties, maar de ruis blijft relatief beperkt, kleuren kloppen prima. Bij mindere lichtomstandigheden vallen de plaatjes ook niet tegen. Het toestel weet bij veel lichtomstandigheden nog een redelijk plaatje tevoorschijn te toveren.

De videofunctie is iets minder. Ook daarbij gaat het redelijk met de belichting, maar er is vrijwel geen stabilisatie, waardoor de full-hd-video's nogal schokkerig zijn. Desondanks is full-hd-video in deze prijsklasse nog lang geen gemeengoed. De Lumia 640 schiet met 30fps en neemt monoaudio op.

Selfies schiet de Lumia 640 met de resolutie van het scherm, 1280x720 pixels. Dat is erg matig, ook voor een goedkope telefoon. In de veel goedkopere Lumia 535 schroefde Microsoft bijvoorbeeld een frontcamera met een resolutie van 5 megapixel. Voor de resolutie zien selfies er prima uit, maar tegenover die van andere telefoons ontbreekt het aan detail en ziet je gezicht er al snel pixelig uit.

Foto gemaakt voor review Lumia 640
Foto gemaakt voor review Lumia 640Foto gemaakt voor review Lumia 640Foto gemaakt voor review Lumia 640
Foto gemaakt voor review Lumia 640Foto gemaakt voor review Lumia 640

Helaas!
De video die je probeert te bekijken is niet langer beschikbaar op Tweakers.net.

Accuduur

De accu van de Lumia 640 is zoals eerder gezegd een stuk groter dan die in de 535, en bovendien verwisselbaar - iets dat we graag zien maar wat steeds minder voorkomt. De accuduur van het toestel is desondanks niet top. In onze browsetest kwam hij tot ongeveer 5,5 uur en dat is niet dramatisch, maar ook niet heel goed.

Accuduur bij webbrowsen (helderheid @ 250cd/m²)
Telefoon In minuten, hoger is beter
Motorola Moto E 2015
*******
8u17m
Elephone Pioneer P7000
******
7u13m
Huawei Ascend G6
******
7u4m
Acer Liquid E700
******
6u45m
Motorola Moto G
*****
6u26m
Microsoft Lumia 640
*****
5u28m
Galaxy SIII Neo
*****
5u24m
Nokia Lumia 735
*****
5u22m
Nokia Lumia 930
****
5u4m
Microsoft Lumia 535
****
5u3m
Nokia Lumia 830
****
4u55m

In onze videotest kwam hij met 6,5 uur ook onder aan de middenmoot terecht. De Lumia 735 deed dat dankzij zijn amoled-scherm een stuk beter, met 9,5 uur. Andere Lumia's met lcd's komen ook niet al te hoog uit in deze test.

Accuduur bij video kijken (helderheid @ 250cd/m²)
Telefoon In minuten, hoger is beter
Nokia Lumia 735
*******
9u49m
Motorola Moto E 2015
*******
9u16m
Galaxy SIII Neo
******
8u3m
Nokia Lumia 930
******
7u59m
Motorola Moto G
*****
7u35m
Huawei Ascend G6
*****
7u34m
Acer Liquid E700
*****
7u25m
Nokia Lumia 830
*****
6u58m
Elephone Pioneer P7000
*****
6u52m
Microsoft Lumia 640
*****
6u31m
Microsoft Lumia 535
***
4u25m

In stand-by lijkt de situatie een stukje beter. Hij heeft met verschillende accounts die syncen nog wel last van de nodige drain, maar die blijft binnen de perken. Wie zijn toestel niet al te intensief gebruikt, moet tot anderhalve dag kunnen komen. Voor veel gebruikers zal een dag bij intensief gebruik haalbaar zijn, maar dat zal niet in alle gevallen makkelijk gaan. Intensieve gebruikers doen er goed aan te kijken naar een Lumia 735.

De laadtijd valt, net als bij elke andere Windows Phone, lang niet mee. Windows Phones moeten aanstaan tijdens het opladen. De meegeleverde lader helpt evenmin mee; met 5V en 750mA levert hij minder stroom dan, nou ja, welke andere moderne telefoonlader dan ook. Gek genoeg doet de Lumia 535 er met zijn kleinere accu langer over om op te laden, dus er zit vooruitgang in.

Laadtijd
Telefoon In minuten aan de lader, lager is beter
Huawei Ascend G6
***
134
Galaxy SIII Neo
****
148
Nokia Lumia 830
****
160
Nokia Lumia 930
****
172
Nokia Lumia 735
*****
184
Acer Liquid E700
*****
189
Microsoft Lumia 640
*****
205
Microsoft Lumia 535
*****
209
Elephone Pioneer P7000
*******
279

De Lumia 640 heeft op Windows Phone vooral concurrentie van andere Lumia's. De Lumia 635 met 4g is bijvoorbeeld een goedkopere optie met een kleiner en minder scherp scherm, terwijl de Lumia 735 maar iets duurder is en een kleiner amoled-scherm heeft.

Op andere besturingssystemen heeft vooral Motorola de nodige ijzers in het vuur, met de Moto E 2015 en de Moto G 2014. De Asus Zenfone 2 is ook een veelgehoorde optie voor liefhebbers van budgettelefoons.

Nokia Lumia 630 ReviewNokia Lumia 735Motorola Moto G (2014)Motorola Moto E 2015

Conclusie

De Lumia 640 LTE zit stevig in het midden van Microsofts line-up van Windows Phones. Ongetwijfeld een van de beste features is het scherm, dat op alle belangrijke punten ver bovengemiddeld scoort voor deze prijsklasse. Bovendien ondersteunt de telefoon 4g, iets wat lang niet standaard is bij telefoons onder 200 euro.

Het toestel draait de nieuwste versie van Windows Phone 8.1, met een beter instellingenmenu en de mogelijkheid om per app permissies te beheren. Hoewel 8.1 later ongetwijfeld ook naar andere toestellen komt, is het momenteel een licht pluspunt voor wie daaraan hecht.

Windows Phone is een prima besturingssysteem voor veel mensen, maar niet iedereen zal alle apps kunnen vinden die hij of zij zoekt. Mocht je een overstap overwegen, dan is het goed om eerst online te zoeken of alle voor jou belangrijke apps te vinden zijn. Bovendien presteren niet alle apps van derden even snel op het systeem en updates die op iOS en Android al lang uit zijn, laten op zich wachten bij de versies voor Windows Phone. Wie echter veel gebruikmaakt van Microsofts eigen apps, ziet een over het algemeen vloeiend besturingssysteem. De Lumia 640 en concurrentie zoals de Moto E 2015 ontlopen elkaar op dat gebied niet veel.

De Lumia 640 heeft ten opzichte van goedkopere Lumia's 4g, een goed scherm en een betere camera. Ten opzichte van de paar tientjes duurdere Lumia 735 is dat voordeel er niet en het zou kunnen dat veel mensen beter af zijn door iets meer geld neer te leggen en een 735 te kopen.

Dat laat echter onverlet dat het ongelofelijk is hoe goed goedkope toestellen in de afgelopen jaren zijn geworden en de Lumia 640 is daarvan het recentste voorbeeld. De tijd dat je met een goedkope telefoon geen notificaties kon zien in direct zonlicht vanwege matige schermen of dat je nauwelijks een redelijke foto kon maken, ligt duidelijk achter ons.

Reacties (278)

278
275
213
2
0
22
Wijzig sortering
Komende vanaf een Lumia 925:

- De camera in de 640 is betere kwaliteit
- De 640 is sneller: Lumia Camera en Here Drive (apps die op de 925 echt sloom waren) starten een heel stuk sneller
- Games zijn wel een stuk langzamer (vooral qua laden)
- De zwarte 640 is totaal niet gevoelig voor vingerafdrukken, ik heb ook de blauwe backcover (die kan je los kopen voor 15 euro ofzo) en die is wel gevoelig voor vingerafdrukken omdat die glossy is
- De 640 houdt beter vast; door het gladde aluminium van de 925 moest je die echt vastknijpen om te voorkomen dat die uit je hand glijdt.
- De 925 heeft een pentile amoled scherm, waardoor je subpixels kan tellen. De 640 heeft dat niet dus een betere ervaring met lezen van het scherm imho.
- De 640 haalt hier makkelijk 2 dagen terwijl de 925 na een dag er wel mee ophield.
- De 640 heeft natuurlijk een verwisselbare batterij en mogelijkheid tot SD kaart, 925 mist beide (dat dit ooit als pluspunt gerekend zou worden is best wel zielig, maar ok)

En dat voor een toestel voor de helft van de prijs. Kan niet wachten op nieuwe high-end toestellen ;)

[Reactie gewijzigd door Ramon op 22 juli 2024 14:35]

Vorige week was de 735 nog in promotie te krijgen voor 165€.

Als ik die vergelijk zie ik toch bitter weinig verschil:
http://tweakers.net/price.../413722;436707/categorie/
735 heeft draadloos laden en Oled scherm. Is ook wat kleiner, lichter. En je krijgt er een headset bij. Beduidend betere frontcamera.
640 is wat groter, zwaarder en heeft een 10% grotere batterij (maar door combinatie met IPS scherm wellicht minder gebruiksduur). Wel een betere camera.

Wanneer ze evenveel kosten lijkt de 735 mij toch aantrekkelijker dan de 640.
Volgens de specs die je linkt ondersteunt de 735 echter geen microSDHC, alleen microSD. Dat betekent maximaal 4GB kaartjes. Klopt dat?

Edit: ok, kennelijk kloppen die specs niet. Prima!

[Reactie gewijzigd door ATS op 22 juli 2024 14:35]

Ik heb de 735, en werkt prima met een 32GB microSDHC kaartje :)

Terug on-topic:
Toch blijf ik me verbazen over de keuze een 8GB interne opslag, ook weer bij deze 640. Met het OS alleen al, is de helft beschreven (3,74GB voor WP8.1 bij mijn 735). Dan nog een gieg voor een handvol apps (Here neemt al 150MB+ in) en 450 MB aan de kaart van Nederland... loopt erg snel vol. Een SD(HC) wordt noodzaak. Voor een paar euro voor de consument gaat er 8 GB bij... en geeft heel wat meer vrijheid. Of is dit een besluit in samenwerking met SD-leverancier X?
Ook beroerd is dat je de offline kaarten niet op de SD kaart kan zetten. Bij WP8.0 kon dat nog wel, maar met 8.1 niet meer. Als ik op vakantie ga moet ik nu heel selectief regio's van een land downloaden, anders past het er niet meer op.
Ik heb er 735 en ik heb de kaarten op de geheugenkaart staan. Je moet dan wel Lumia-opslagcontrole downloaden.
Doe even een link naar die Lumia app. Ik kan de app in ieder geval nergens vinden.
In de store heet deze app Lumia storage check beta. Wordt niet meer gepubliceerd.
Bij Windows 10 mobile weer wel.
Bijna alle windows 8.1 krijgen binnen kort Windows 10 upgrade denk niet dat veel oude modellen nog 8.1 upgrade krijgen dat zou niet logisch zijn.
zit te wachten op 10
Ach, je bent toch maar in 1 land tegelijk .... |:(
Ik woon precies op het drie landen punt...
Daar staat geen huis...
Dat een SD kaart al snel noodzakelijk is ben ik het met je eens, maar is dat erg? Eigenlijk heb je die al sowieso snel als je geen 32GB geheugen hebt, immers je hebt dan ook nog bijvoorbeeld je muziek, of als je een hoop foto's maakt, etc.

Krijg je trouwens de kaarten niet op je SD als je ook Here maps op je SD zet? Enkel de kaarten op SD lukt niet zomaar meer volgens mij, maar kan je niet het geheel verplaatsen? Maar goed, sowieso blijft het natuurlijk een toestel in een prijsklasse waar je niet alles kan hebben, en dat je dan apps op je SD kaart kan installeren scheelt al gigantisch.
Nee. Ik gebruik mijn Lumia 735 met een Sandisk class 10 128gb SDXC en dat werkt perfect.
Micro SD gaat tot 2 GB, daarna is het SDHC..
Sterker nog, bij Pixmania is de witte en groene 735 nu te koop voor € 159.90 (met kortingscode).

In Nederland wordt bij de 735 géén headset bijgeleverd. In Frankrijk, en wellicht ook in andere landen, wordt die headset wel meegeleverd, en bij amazon.fr is het toestel meestal ook goedkoper dan in Nederland.
En op de donkergrijze 735 kun je € 30,00 cashback krijgen. ;)
Inderdaad alleen op de donkergrijze en slechts bij een paar webshops!
Ik heb zelf een week geleden de oranje versie gekocht maar had dus beter een grijze kunnen kopen, €30 terug kunnen vragen en voor €20 de oranje achterkant kunnen kopen in Microsofts eigen store.
Dus mocht iemand overwegen de oranje versie te kopen :)
Ik heb specifiek voor de 640 gekozen vanwege het IPS scherm. Amoled is wellicht zuiniger, maar ik vind het pentile effect (pixels kunnen tellen) zeer storend als ik bijv aan het lezen ben.
Zie je ook de pixels bij hoge resolutie schermen zoals de 735? Ik zelf kan het niet zien.
Anoniem: 614 @Ramon12 juni 2015 15:59
Je bedoelt dus een Pentile stripe Amoled scherm.
RGB stripe Amoled is gelijk aan LCD/IPS.

En wat jij storend vindt, valt menig ander niet eens op.
Zeer persoonlijk dus. Persoonlijk heb ik het liefst een RGB stripe Amoled scherm.
(omdat zwart waardes van ieder Amoled per definitie veel beter zijn als die van een LCD/IPS scherm Laat staan bij grotere schermen waar je dat ergelijke backlight bleed kan hebben)
Het gaat hier toch om een 720p resolutie (laag) op een groot scherm? Dan kan ik ook de pixels tellen hoor, en dat werkt inderdaad storend.

Op 5 inch zou je gewoon 1080p moeten hebben minimaal, maar goed bij ips ken ik ook gewoon de pixeltjes tellen als de resolutie maar 720 is en het scherm zo groot.

Op de samsung s5 kon ik ook de pixels zien, hoewel ik dan echt met me neus erop zit en je dat niet in de praktijk doet uiteraard, maar 720p is ook op een normale afstand pixels tellen :D

Ik wil in ieder geval niet meer na zo'n lage ppi zoals deze 640 heeft.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 22 juli 2024 14:35]

Geen idee waar om je herhaalt wat ik zeg. Het was duidelijk mijn mening in mijn vorige post.
Wat een onzin. Ben al bijna 2 jaar in bezit van een 925, maar het effect waar je het over hebt is mij nog nooit opgevallen, laat staan dat ik me eraan heb gestoord. Heb ook een MBPr en daarvoor gewerkt met talloze andere schermen, ik durf inmiddels dus wel te stellen dat ik het verschil tussen slechte en goede schermen kan zien ;)
Ja want jij en ik hebben exact dezelfde ogen en ik lul uit m'n nek. Waarom de hell zou ik dat doen? Op mijn normale kijkafstand zie ik de pixels op de 925. Op de 640 heb ik daar geen last van. Dat is mijn ervaring en dat jij die niet hebt dat doet daar niets aan af. 8)7
Ik maak je nergens uit voor leugenaar. We moeten ook vooral doorgaan met het delen van ervaringen en meningen. Ik vind jouw ervaring alleen de reinste onzin. En dat mag ook gezegd worden.
Goed dat je eindelijk je bewoording aanpast door er "ik vind" voor te zetten. Als je dat nou vanaf het begin had gedaan ;) Verder kan een ervaring geen onzin zijn omdat een ervaring per definitie een interpretatie van het onderwerp is.* Je kan het er hooguit mee oneens zijn.

Maargoed, prijs jezelf gelukkig dat jij er geen last van hebt, dat vergroot je keuze in telefoons aanzienlijk :)

* Interessant om je eens in te verdiepen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ervaring
Dan zou ik ook sowieso voor de OLED variant gaan, da's een enorm verschil op het belangrijkste aspect van je smartphone... Het scherm.
Ik ben echt blij dat Nokia/Microsoft als een van de weinigen ook Oled gebruikt! (Motorola, Samsung, Nokia? zijn er nog?)
Glimp zit niet op de Oled telefoons als de 735.
Ik moet zeggen dat Glimp echt fijn is!
Ik pak vaak mijn telefoon erbij om even snel voor de tijd te kijken of om te zien of ik een notificatie heb (ik heb notificatie geluiden vaak uit staan omdat ik een geluidje te veel vind afleiden).
Al kost het accu om dit aan te hebben, bespaard dit ook weer flink veel van mijn accu omdat ik mijn telefoon bijna de hele dag op vergrendeling heb staan.

Frontcamera van de 735 is wel groot stuk beter dan de 640, maar ik zelf vind dat totaal niet boeiend, ik laat liever een foto maken.
Batterij duur is wel slechter. Maar misschien is dat gefixed?
SoC, OS en geheugen zijn identiek.
Verschillen zijn klein, maar ze zijn er. Vnl door verschillend scherm en andere batterij:
Het hangt er vooral van af wat je doet.

735:
Maximale standby-tijd: 25.0 dagen
Maximale spreektijd (2G): 22 uur
Maximale spreektijd (3G): 17 uur
Maximale muziekafspeeltijd: 60 uur
Maximale surftijd Wi-Fi-netwerk: 10,5 uur
Maximale video-afspeeltijd: 9 uur

640:
Maximale standby-tijd: 36.0 dagen
Maximale spreektijd (2G): 26,5 uur
Maximale spreektijd (3G): 17,5 uur
Maximale muziekafspeeltijd: 86 uur
Maximale surftijd Wi-Fi-netwerk: 10,8 uur
Maximale video-afspeeltijd: 8,6 uur
Anoniem: 631029 @Quilt13 juni 2015 11:39
Zijn toch allemaal oudere Snapdragon 400 's? Dus leuk dat men van alles vind hier, en dat kleurtjes leuk zijn, maar zonder onderbouwing van specs is het bullshit.

Wel grappig, bij Android & IOS wilt men nieuwste SOC's in nieuwste toestellen, bij Windows phone accepteerd men oude SOC's in nieuwe toestellen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 631029 op 22 juli 2024 14:35]

Met de oude 400's kun je wel een lage prijs aanbieden. Microsoft gaat voor goedkoop om de Low Budget markt te pakken. Want Windows Phone loopt net iets beter als Android op low end. Dus kunnen ze het veroorloven om oude SoC's te pakken en de telefoon laag in de markt te zetten qua prijs.

Alles voor marktaandeel. Dat is de goal.
Ja maar veel verschil merk je niet qua snelheid ( low end android of low end wp ), zelf de htc 8x gehad toen die net uit was, maar om dat allemaal vloeiend te noemen, nee. Ondanks dat de 8x niet eens low end was op dat moment viel de performance mij tegen.
De doelgroep voor WP smartphones als deze 640 kan het ook geen bal schelen of een oude of nieuwe Snapdragon 400 SoC wordt aangeboden. Zolang de basisfunctionaliteit goed werkt is een geslaagde Smartphone gekocht, zeker met deze prijzen.

Ten aanzien van een Smartphone willen de meeste mensen gewoon iets wat werkt, voor niet teveel geld. Buiten de Tweakers gemeenschap leven hardware specs niet zo.
Anoniem: 145867 @teacup14 juni 2015 11:18
Daar ben ik het met je eens. Mensen die vaak voor Low Budget telefoons gaan willen niks van specs weten of boeit niet wat voor processor erin zit. Als ze vaak maar kunnen whatsappen, facebook bekijken en dat soort zaken.
Komende vanaf een Lumia 925:

- De camera in de 640 is betere kwaliteit
- De 640 is sneller: Lumia Camera en Here Drive (apps die op de 925 echt sloom waren) starten een heel stuk sneller
- Games zijn wel een stuk langzamer (vooral qua laden)
- De zwarte 640 is totaal niet gevoelig voor vingerafdrukken, ik heb ook de blauwe backcover (die kan je los kopen voor 15 euro ofzo) en die is wel gevoelig voor vingerafdrukken omdat die glossy is
- De 640 houdt beter vast; door het gladde aluminium van de 925 moest je die echt vastknijpen om te voorkomen dat die uit je hand glijdt.
- De 925 heeft een pentile amoled scherm, waardoor je subpixels kan tellen. De 640 heeft dat niet dus een betere ervaring met lezen van het scherm imho.
- De 640 haalt hier makkelijk 2 dagen terwijl de 925 na een dag er wel mee ophield.
- De 640 heeft natuurlijk een verwisselbare batterij en mogelijkheid tot SD kaart, 925 mist beide (dat dit ooit als pluspunt gerekend zou worden is best wel zielig, maar ok)

En dat voor een toestel voor de helft van de prijs. Kan niet wachten op nieuwe high-end toestellen ;)
Opvallend dat je de camera beter vind dan de 925. Ik vond de camera van de 920 betere fotos opleveren en als het goed is is die van de 925 nog ietsje beter dan die van de 920. Heb je het over de kwaliteit of de snelheid? Je andere pluspunten onderschrijf ik wel al vind ik de build quality van de 640 wel erg achterblijven bij al mijn eerdere Nokia/MS telefoons. (Voelt niet fragiel aan maar wel beetje krakerig zeg maar)
De camera mag dan nog zo goed zijn maar als je moet wachten tot de zon weer onder is voor de app opgestart is en de camera eindelijk gefocust heeft heb je er niets aan. En dat heeft MS eindelijk door.
Ik heb inderdaad ook geen last van vingerafdrukken met de mat zwarte Lumia 640. Ook de batterij gaat makkelijk 2 dagen mee met matig gebruik, maar bij intensief gebruik makkelijk een dag. Maar ik ben misschien een beetje bevooroordeeld want ik kom van een iPod Touch 4g die toen 260 euro kostte. Dus ik zou deze telefoon een 10 geven ;)
Verder vind ik dit een erg goede review!
Nu kan je je afvragen of de 640 zo goed is, of dat de 925 simpelweg wat minder goed was. Ik kan me haast niet voorstellen dat zo'n midranger over een oud flagship heengaat.
Woa ik zou bijna mijn 1520 inruilen. Bijna. ;) Die tel is gewoon de beste foon die ik ooit gehad heb.
Het gewicht van bijna elke Lumia is wel behoorlijk hoog. Aan wat ligt dat?
Het gewicht van bijna elke Lumia is wel behoorlijk hoog. Aan wat ligt dat?
Kwaliteit natuurlijk :+

Het is niet 100% duidelijk waarom de Lumia's wat zwaarder zijn (waren?) dan een gemiddelde smartphone. Vooral de L920 was berucht om zijn gewicht. Velen schrijven het toe aan de spiralen voor draadloos laden, de camera, de accu of het Gorilla glas. Het polycarbonaat van de verschillende Lumia's zou juist een lichter (maar sterker) toestel moeten opleveren vergeleken met andere plastic telefoons.

Eerlijk gezegd denk ik dat het constructief gewoon steviger in elkaar zit. Ik heb hier nog een oude Lumia 900 liggen die enorm stevig aanvoelt en niet bang hoef te zijn voor 'bendgate' taferelen. Als je kijkt naar een teardown zie je ook dat er een hoop metaal in verwerkt zit.


edit:
Ik heb even vlug wat populaire toestellen onder de €200 vergeleken op gewicht:
  • Moto E: 145g
  • Lumia 640: 145g
  • Moto G: 155g
  • Nexus 5: 130g
  • Lumia 532, 136,3g
  • Galaxy S3 Neo: 132g
Blijkt dus dat het zo'n 10g scheelt (in deze prijsklasse, waarbij de Moto G zelfs zwaarder is), lijkt me niet zo noemenswaardig dus.

[Reactie gewijzigd door geekeep op 22 juli 2024 14:35]

Mijn 820 is ook lekker zwaar, vind ik alleen maar prettig, dan heb je tenminste iets vast, en het voelt veel degelijker dan een veel lichtere telefoon.

Wel fijn dat er eindelijk een review van de 640 is, slechts 3 maanden na de launch, maar, ach.
Ik weet wel zeker dat elke gram extra naar de degelijkheid van het toestel gaat! Laatst mijn lumia nog uit mijn zak laten vallen, op de hoek gekomen vanaf een meter of net wat meer.. Een deukje in het plastic, millimetertje groot.

De lumia's zijn wat ervaring betreft zeer degelijk, mijn vergelijking is met sony en lg.
Anoniem: 145867 @geekeep13 juni 2015 12:56
Heeft niks met kwaliteit te maken. Mijn auto is ook behoorlijk zwaar omdat hij op een ander platform is gebaseerd en dus hetzelfde hardware platform gebruikt als heel veel andere auto's. Daarentegen is zijn concurrent compleet opnieuw geëngineerd. En dus veel lichter omdat je de basis heel specifiek kan aanpassen aan deze model auto.

Zo zit het vast ook bij mobieltjes. Wanneer je een beetje dezelfde platformen gebruikt heb je overhead nodig in de engineering van het model. En dus ook qua materiaal en gewicht. Puur om kosten te besparen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 145867 op 22 juli 2024 14:35]

In de praktijk voelt de 640 licht aan voor de grootte van de telefoon. Persoonlijk vind ik het zelf iets te licht in de hand liggen.
Anoniem: 614 @wjn12 juni 2015 16:03
Yep. Blijkt dat de breedte een sterke invloed heeft op 'hoe zwaar iets voelt'.
Een 71mm 145g toestel voelt duidelijk lichter als een 58mm breed 145g toestel.

Edit: cm naar mm

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 614 op 22 juli 2024 14:35]

Yep. Blijkt dat de breedte een sterke invloed heeft op 'hoe zwaar iets voelt'.
Een 71cm 145g toestel voelt duidelijk lichter als een 58m breed 145g toestel.
Doe maar in mm :+
Anoniem: 614 @wjn12 juni 2015 21:45
Aangepast. Thx.
Maar zet iemand zijn telefoon dan uit tijdens het laden? Vreemd punt van kritiek als je het mij vraag. Maar wel inderdaad een zeer goede smartphone, ik het de XL-versie die Tweakers kritiek punten eigenlijk allemaal al aanpakt (betere batterij en matte behuizing), al moet ik wel zeggen dat ook de 640 beschikt over behuizingen die mat zijn waarop je vingerafdrukken niet zo snel ziet.
ik het de XL-versie die Tweakers kritiek punten eigenlijk allemaal al aanpakt (betere batterij en matte behuizing), al moet ik wel zeggen dat ook de 640 beschikt over behuizingen die mat zijn waarop je vingerafdrukken niet zo snel ziet.
Ik wilde inderdaad net zeggen; als Arnoud toevallig het zwarte exemplaar bemachtigt had (of zich wat meer had ingelezen), stond dat minpuntje er niet eens bij in het eindoordeel. De (populairste) zwarte 640 is namelijk wél mat, dus heeft geen last van vingerafdrukken.

De 640 is te krijgen in glossy cyaan, glossy oranje, glossy wit en mat zwart. De 640 XL is bijna omgekeerd qua combinaties (+ wit is in beide varianten) met mat cyaan, mat oranje, mat zwart, mat wit en glossy wit.
http://www.windowscentral...-xl-color-matte-or-glossy

De 640 XL heeft overigens naast een groter scherm, ook een betere camera en grotere accu.

[Reactie gewijzigd door geekeep op 22 juli 2024 14:35]

Maar die XL heeft 0,7 inch extra scherm en geen hogere resolutie. Dat vind ik vrij nutteloos ten opzichte van de goedkopere 640.
Daar valt over te discusseren. Voor sommige mensen is het fijn dat alles wat groter is ;-)
Klopt, vind het zelf ook wel apart, maar het blijven budget-toestellen en daar zijn eigenlijk weinig toestellen met een groot scherm. Dus in die zin vrij uniek.
Sinds ik de XL voor werk heb ben ik overtuigd en twijfel of ik uberhaupt mijn persoonlijke iphone nog upgrade. Ik kan alles wat ik wil. Goede foto's en een lekker groot scherm.
Ik heb een workshop gegeven met office remote, dan is zo"n scherm ook heerlijk.
De XL heeft ook een betere camera en een groter scherm vinden sommigen erg fijn.
[...]

Ik wilde inderdaad net zeggen; als Arnoud toevallig het zwarte exemplaar bemachtigt had (of zich wat meer had ingelezen), stond dat minpuntje er niet eens bij in het eindoordeel. De (populairste) zwarte 640 is namelijk wél mat, dus heeft geen last van vingerafdrukken.
Uit ervaring is het alleen de witte variant die daar last van heeft, ook op oranje en blauw zie je het niet goed.
Dat is raar. Ik heb een witte glossy 920 en een zwarte matte. Ik kan eender vette vingerafdrukken op de zwarte als op de witte.
Als het om moddervlekken gaat, OK, dan wint zwart het.
Als de accu leeg is. Dan kun je hem niet opladen toch?...
Nee zo werkt het gelukkig niet, dat zou dan een rare situatie worden. Het toestel laadt uiteraard ook volledig op als de accu helemaal leeg is, maar zal na een paar minuten vanzelf aan gaan als er genoeg lading in de accu aanwezig is. Maar probeer je het toestel uit te schakelen tijdens het laden, dan start deze doodleuk weer op. Dat is altijd al zo geweest met WP, ik heb al bijna 3 jaar een Lumia 820 en die doet dat ook. Het is een gekkigheidje, zal niet nodig hoeven zijn.
Met een Lumia 820 hoef je helemaal niet op te laden... Je stopt er gewoon een andere accu in. Ik heb via Ebay ooit zo'n losse acculader met 2 accu's gekocht voor iets van €15 en ik wissel gewoon de accu iedere keer als ie onder de 20% komt. Nooit meer gedoe met kabeltjes aan je telefoon.
Ja, zo kan je ook zeggen dat er nooit gas gebruikt hoeft te worden als je kookt, elektrisch gaat het ook :|

Natuurlijk laadt je het toestel, je gebruikt alleen een omslachtige manier.

Buiten dat ik vóór verwisselbare accus ben, is het direct laden van een toestel wel handiger.
Lopende processen worden niet onderbroken als je de kabel aansluit, wat bij een accuwissel gewoon een hard reset is.
Ik ruil alleen van accu als ik niet in de gelegenheid ben om ( tussendoor ) te laden, en de huidige powerbanks zijn 'krachtig' genoeg om in een uurtje een 25% toestel weer naar 100% te brengen.

Ook ik heb niet altijd "tijd" om dat te doen, en dan is idd een accuwissel ideaal
Ik heb zelf eigenlijk nooit echt gewerkt met twee accu's. Maar worden de klemmetjes van de cover niet heel zwak na het vaak wisselen?
Een hard reset hoeft zo slecht nog niet te zijn, heeft ieder toestel sowieso zo af en toe nodig (sommigen wat vaker).
Ik heb zelf eigenlijk nooit echt gewerkt met twee accu's. Maar worden de klemmetjes van de cover niet heel zwak na het vaak wisselen?
Het is niet best om het toestel continue open te maken en is ook lang niet met alle toestellen mogelijk. Ik vind het daarom niet zo'n best advies om accu's telkens te wisselen.
Het kan idd ook niet met alle toestellen goed, maar in dit geval werkt het wel. Natuurlijk is dit een N=1 verhaal, maar zoals ik in een andere reactie al zei, doe ik dit al 2,5 jaar zo en dat is dus al gauw zo'n 900 tot 1000 keer.
Dan vraag ik mij af hoe lang een toestel een beetje degelijk blijft bij jou, telkens het openmaken van het toestel kan niet best zijn voor de cover. Al helemaal niet bij mijn Lumia 820 aangezien die cover er ook niet zo makkelijk af wil. Ieder zijn eigen methodes, maar een goede methode kan ik het niet noemen.
Ik heb in 10sec de lege eruit en de volle erin en het gaat handig genoeg. Ik doe dit al 2,5 jaar gemiddeld dagelijks. En de cover is nog gewoon 100% intact, sluit nog steeds goed ook.

[Reactie gewijzigd door Universal Creations op 22 juli 2024 14:35]

Als je hem zo snel mogelijk wil laden en bereidt zou zijn om hem daarvoor uit te zetten, zet hem dan in airplane mode en natuurlijk het scherm uit. Hierdoor wordt het verbruik in ieder geval geminimaliseerd.
De grootste verbruiker van de telefoon blijft het scherm, gevolgd door de radios. Als je het scherm uit laat tijdens het laden dan zal deze niet veel trager laden dan wanneer het toestel volledig uit staat, maar ben je ondertussen wel bereikbaar.
Bij de motorola moto E kan het opladen van de accu mogelijk helemaal niet. :?
(In deze review heeft moto E geen laad-tijd)
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @izegrin13 juni 2015 07:18
De Moto E wordt in Nederland verkocht zonder lader, waardoor we de laadtijd met meegeleverde lader niet konden meten :)
Mijn telefoon staat niet altijd aan tijdens het laden. Gebeurt regelmatig dat ik mijn telefoon 's nachts aan mijn laptop (die dan uit staat) hang zodat de telefoon 's ochtends opgeladen is. Als ik slaap hoeft die telefoon niet aan te staan voor mij maar dat is nu dus wel het geval.
Ik heb een samsung die aan het eind van de dag regelmatig helemaal leeg is: als ik m aan de oplader hang en vergeet m weer aan te zetten, dan doet mijn wekker het de volgende ochtend ook niet... Het lijkt mij een super feature :Y)
Ik ben alweer een tijdje van Windows Phone af, maar ik vond dit destijds best vervelend.
Het kwam namelijk geregeld voor dat mijn telefoon aan het einde van de dag leeg was en ik hem 's nachts aan de lader legde.
Als je dan net in slaap begint te vallen en je telefoon start dan op met de nodige geluiden en lichten dan is dit best irritant ;)
Wat een spijkers op laag water gezoek zeg. Je weet toch wanneer je de telefoon aan de lader hangt? Dan weet je ook dat ie na een paar minuten aangaat. Dus je hangt je telefoon aan de lader, gaat je tandenpoetsen en daarna zet je het ding op flight mode. En dan stap je in je bed en doet je ogen dicht. Problem solved. Bbonus is dat je geen langzame Android telefoon hoeft te gebruiken. Win-win.

Overigens vind ik het wel vreemd dat je op een witte telefoon vingerafdrukken ziet. Normaal zie je dat alleen op donkere kleuren. Of is er met een lamp en onder de juiste hoeken gekeken ofzo? (ik heb geen ervaring met de witte 640 overigens).
Irritanter vind ik, dat wanneer de accu echt leeg is en je de telefoon aan de lader hangt, dat 'ie op probeert te starten, dan erachter komt dat 'ie te weinig spanning heeft en dan weer uitgaat. En dat dan een keer of 5, voordat het systeem besluit dat het welletjes is en gewoon het batterij-icoon op het scherm toont. Kan dat niet gewoon meteen? En dan pas opstarten als het systeem weer genoeg reserves heeft om het aan te kunnen.
Het is irritanter wanneer je Android is leeggelopen (verdomde schermknop aan de zijkant...) en je hem in de lader gooit en niet kúnt aanzetten totdat je hem er terug uit haalt, ongeacht het batterijniveau, omdat je in plaats daarvan een zwart scherm met een batterijpictogram krijgt.
Vreemd, mijn vroeger china phone met Android startte zichzelf op als deze uit stond om de wekker alsnog te laten afgaan en vroeg dan ook onmiddelijk of het toestel terug uit moest, of aan kon blijven staan.
Het betreft de Samsung Galaxy SII met Android 4.1.2
De batterij is dan dermate leeg dat ik m ook niet gelijk aan kan zetten direct nadat ik hem heb aangesloten, eerst een minuutje wachten (en dan ben ik m al wel weer vergeten: goudvis)
Imho is het vreemd dat een toestel aan moet staan om het te kunnen opladen.
Je zou toch denken dat opladen gewoon een functie is van de hardware waar geen OS voor nodig is.

Ik laat mijn auto ook nooit lopen tijdens het tanken...
Het kan ook zijn dat men dacht dat iemand die zijn telefoon aan het laden is, zijn telefoon ook effectief nodig heeft om bereikbaar te zijn en daarom de telefoon dus automatisch start. Het is ook een handigheid voor wanneer bijv. de power knop het niet meer doet. Is hij uitgevallen? Even aan de lader en hij start weer op.

Daarnaast vebruikt een telefoon in rust, zeker als airplane mode aanstaat, zo goed als geen stroom en duurt het laden daarom niet veel langer in vergelijking met een telefoon die uitstaat, indien de adapter voldoende stroom kan leveren maakt het zelfs helemaal niets uit want dan is er voldoende voor de lading, alsook om de idle telefoon van stroom te voorzien.
Ik dacht even met "telefoon moet aan staan" dat het scherm ook aan moet staan. My mistake...

Dat met die kapotte powerknop is natuurlijk wel weer handig.
Ik gebruik mijn oude HTC8X (met een duo sim) soms bij het hardlopen omdat ik daar ooit een hoesje voor heb gekocht. Als ik hem daarna oplaad gaat hij daarna de kast in. Nu moet ik niet vergeten hem uit te zetten anders heb ik na een paar dagen een lege telefoon.

Een telefoon moet dus gewoon uit kunnen staan bij het laden IMHO.
Snap wat bedoel. Maar het is natuurlijk super eenvoudig om je telefoon na het opladen uit te zetten voor je m de kast in leg. Dus echt een issue lijkt het me nu ook weer niet.
Ja ik zet mijn telefoon nogal eens uit tijdens het laden. Vooral handig als je ergens even kort een stopcontact hebt, de batterij bijna leeg is en je straks breikbaar moet zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat dit bijna een reden is om niet een windows phone toestel te kopen.

Al denk ik dat de frustraties over het arrogante google wat een complete disrespect naar z'n gebruikers tentoonstelt gaan overwinnen ;).

Ik gebruik op android zelden native apps omdat de mobiele site veel sneller is. Het enige wat ik jammer vind is de 1gb geheugen.
Ik heb zelf een aantal weken geleden de 640 XL 4G Duosim variant gekocht. Reden was om uit te proberen of wp mij bevalt. Mijn vorige telefoon was een Samsung Note II.
Afgezien van het geringe aantal apps (maar dat wist ik al voor de aanschaf), zijn de bluetooth beperkingen / bugs.
WP heeft niet het rSAP protocol hetgeen betekend dat de (ingebouwde) carkit van mijn Audi A3 niet de gegevens van de sim kan overnemen, met als gevolg dat de carkit wel als handsfree werkt, maar de auto geen data uit internet kan downloaden (voor het Audi connect systeem, googlemaps etc).
Ook op de motor werkt de telefoon niet mee, als ik een bluetooth verbinding met mijn Midland BT next headset heb opgebouwd, werkt het. Ik kan muziek vanaf de telefoon streamen en ook bellen lukt.
Als de headset echter uitgeschakeld is gewest, wordt wel de verbinding gemaakt, echter na een aantal seconden weer verbroken en dat blijft zo doorgaan. Alleen de koppeling verwijderen, telefoon uit en weer inschakelen, en een nieuwe koppeling maken werkt.
Kennelijk heeft WP (in iedergeval in de 640 XL 4G Duosim) problemen met de bluetooth protocollen.
Zijn er eigenlijk überhaupt nog Smartphones die RSAP ondersteunen? In theorie is RSAP prachtig, in de praktijk heeft het ook flinke nadelen. Gesprekken in de auto staan niet in de callstack van de telefoon. SMSen ontvangen tijdens het rijden kun je buiten de auto niet nalezen. Nokia was altijd een groot voorvechter van RSAP maar heeft het ook losgelaten. Ik denk ook niet dat WP10 dat nog gaat krijgen. Phoneboxen met wireless charging en een eigen SIM voor de headunit lijken me meer de toekomst gaan worden.
Losse SIM in de head unit? Dat is al helemaal terug naar 2004, de trend is juist dat de head unit steeds meer een domme terminal wordt die alles op de telefoon doet. Apple CarPlay, Android Auto, etc.
Yep. Losse SIM in de Head Unit. Voor online connectivity (dus de status van je auto op je smartphone zien als je niet in de auto zit), real time verkeersinfo, e-call, assistence calls wordt dat steeds normaler. Carplay, Android auto is meer om de laatste hippe app in de auto te kunnen bedienen zonder dat de autofabrikanten achter elke hype in de app wereld hoeven aan te lopen. Navigatie en dergelijke zullen ze vanwege de voertuig integratie zelf willen blijven aanbieden. Ik las van de week (die Welt, gisteren) een artikel dat autofabrikanten een weg zoeken om big data vergaderd van hun gebruikers in te kunnen gaan zetten, daarom zullen ze zeker niet willen dat de headunit een domme terminal wordt.
PS die SIM hoeft geen simkaart te zijn, dat kan ook gewoon een chippie zijn.

[Reactie gewijzigd door mashell op 22 juli 2024 14:35]

Geen probleem mee als men open standaarden gebruikt. Maar als je dan ineens vast zit aan Apple of Android dan vind ik het een verdomd slecht systeem. en in dit opzicht is rSAP ook niet de ideale oplossing want zoals reeds aangehaald geef je dan je SIM kaart door waardoor je call logs en je text history verdeeld staat over meerdere apparaten en moet je weer een oplossing gaan zoeken om je telefoon weer verbonden te houden met het internet.

De head unit in de auto een eigen sim zodat deze op 3G/4G kan en deze daarnaast als BT headset gebruiken icm je GSM is imho een betere oplossing. Zo blijft je geschiedenis op 1 plaats en blijf je gebruik maken van bestaande en goed gedocumenteerde standaarden.
Niet zo veel blijkbaar ( https://en.wikipedia.org/..._.28SAP.2C_SIM.2C_rSAP.29 ). Samsung is de enige grote naam die het protocol lijkt te ondersteunen. Er bestaat wel een app om het toe te voegen aan geroote android telefoons.
Ik heb de "gewone" 640XL en wat je aangeeft over BT herken ik (een beetje). Als ik de 640XL via BT verbind met de Sony CT-370 en via DS Audio muziek wil afspelen dan gebeurd het regelmatig dat de verbinding op willekeurige momenten stopt. Reconnecten is de enige optie om het weer werkend te krijgen. Telefoon uit- en inschakelen is niet nodig. Dit gebeurd vaak na enkele minuten. Via m'n Jabra EXTREME2 headset werkt het prima.

Ik vind het een fantastisch toestel, en ik kom van jarenlang Android in het midden segment. Om dezelfde reden dan jij ik overgestapt naar de 640XL met W8.1 en ik mis Android (op 2 apps na) absoluut niet.

Mooie review btw :)
Ben je zeker dat dit je telefoon is? Ik heb zo'n BT-blokje van Sony en die doet net hetzelfde.
Nee ik ben er niet 100% zeker van maar andere BT connecties met de CT-370 werken dan ook weer zonder problemen. Ook i.c.m. DS Audio. I.i.g. bedankt voor je reactie, het is om in overweging te nemen dat het een Sony dingetje is.
Ik denk niet dat je rsap nog in WP gaat krijgen. De API van WP is veel te gesloten daarvoor en de ontwikkeling van het platform in het algemeen vind ik tergend langzaam. Ik heb meerdere malen op de uservoice website gestemd voor deze functie. Dat heb ik > 2 jaar geleden gedaan. Het ontbreken van deze functie was de directe reden dat ik van WP naar android ben gegaan.

Bij Android hebben ze dat opgelost met 3rd parties die apps kunnen leveren om rsap aan te zitten als het er niet standaard in zit.

Het is niet erg als je ecosysteem gesloten is. Maar zorg er dan voor dat de klant krijgt wat hij nodig heeft. Nu hebben ze EN een gesloten ecosysteem EN zeer langzame doorontwikkeling. Als je kijkt hoe lang ze erover hebben gedaan om simpele zaken als multitasking erin te krijgen. Ook de betrouwbaarheid van de tiles liet veel te wensen over terwijl dat het middelpunt van je hele ecosysteem is. In plaats daarvan waren de grote functies resizable tiles en backgrounds.
Anoniem: 145867 @Goldme13 juni 2015 13:06
Het voordeel aan Android is. Dat als Google het niet implementeert kunnen OEM's gewoon de source pakken en het implementeren. Dat is de kracht van Android. Je kan als OEM lekker onderscheiden van je concurrenten. Vaak worden veel dingen van OEM fabrikanten later standaard in Android opgenomen en heeft iedereen er voordeel aan.

Bij Windows Phone moet je maar op Microsoft wachten tot deze een bepaalde closed source oplossing bied voor de consument. En de OEM moet maar wachten en markt verliezen aan de concurrenten die WEL zich kunnen aanpassen aan de vraag van de klant en dat graag snel willen doen.

Zo heeft Windows Phone weer andere voordelen betreft dat elke WP telefoon eigenlijk hetzelfde OS zo'n beetje heeft.

Er is geen heilige graal qua OS. Er zijn gewoon trade-offs. En OEM's kiezen duidelijk voor Android omdat ze geld willen verdienen en zich willen onderscheiden.

Kijk maar naar Symbian. Deze kon ook helemaal aangepast worden door OEM's als ze dat wouden. Het was dan geen open source maar je kon wel bepaalde licentie krijgen als OEM dat je Symbian kon aanpassen naar je wensen.

Windows Phone is wat dat betreft behoorlijk gesloten voor aanpassingen voor OEM's. OEM's kunnen enkel beetje achergrondje en wat apps installeren en dat soort prut wat de consument ook kan. Voordeel daar van is dat je wel weet dat elk model hetzelfde een beetje kan. Nadeel is, dat ontwikkeling van nieuwe features enorm traag gaan. Windows Phone loopt nog altijd achter de nieuwste ontwikkelingen aan met een delay op Android en iOS.
Klopt, alhoewel in W10 flinke upgrades op Bluetooth gebied worden verwacht, zoek maar eens op. Paar maandjes wachten dus nog.
Anoniem: 145867 @PatrolNL13 juni 2015 13:08
Het is alleen altijd hetzelfde: "wachten". Wat veel mensen vaak na het kopen van WP weer terug laat gaan naar o.a. iOS en Android. Maar ben benieuwd naar WP10 of dat "eindelijk" verandering brengt in hoe ze nu er voor staan.
Heb je je stem al uitgebracht? https://windowsphone.user...732891-i-need-rsap-on-wp8

Voor het einde van het jaar krijg je de gratis windows 10 update. Misschien dat daar rsap in zit en lost dat de rest van je bt problemen wel op.
Dank voor de link, ik had al op andere sites aangegeven dat ik deze feature graag zou zien, en nu ook op die site.
Mijn wagen ondersteunt zelf geen rSAP dus daar kan ik niet over oordelen, maar verbindingsproblemen om mijn radio als headset te gebruiken heb ik nog niet gehad. Het enige wat ik de laatste tijd opmerk (en heb nog niet kunnen nagaan of de telefoon de schuldige is) is dat tijdens het rijden, ongeacht de bron van muziek, mijn radio af en toe gedurende enkele seconden zijn volume naar 0 brengt.
Ik las laatst dat er een firmware update van de 640 gepusht werd:
http://www.windowscentral...=module&utm_campaign=next

Met in de changelog 'Bluetooth connection stability improvements' :
http://www.windowscentral...undry-list-changes-device
Ik heb zelf ook een Lumia 640 en herken het minpunt qua accuduur totaal niet. Heb de 4G DualSIM met 2 SIMs erin en haal probleemloos minimaal 2 dagen. Dat vind ik voor een SmartPhone echt absurd goed eerlijk gezegd!

[Reactie gewijzigd door Tomba op 22 juli 2024 14:35]

Hier zet ik graag even m'n schouders onder: Ik vergeet de 640 regelmatig op te laden overnight en haal dan de 2de dag lachend een oplaadsessie later op de dag :) (dualsim 4g, inc spotify / netflix over 4g etc etc)

[Reactie gewijzigd door Nanax op 22 juli 2024 14:35]

Ik heb ook een 640, en vind het lastig een uitspraak erover te doen omdat ik hem niet zo heel zwaar gebruik. Maar ook ik zal bij mijn gebruik het prima twee dagen erop uithouden als ik kijk dat ik meestal nog altijd zat accu heb 's avonds wanneer ik hem uit automatisme aan de lader doe. En als ik het weleens vergeet dan gaat hij gewoon de volgende avond aan de lader.
Hier 2 640s en een XL, alle gaan ze minstens 2 dagen mee, met gemak. De XL haalt zelfs 3.
Ik gebruik amper mn GSM.
Ik lees mn email, bel een beetje.. lees her en der wat nieuws en maak wat foto's. Ik heb mn GSM dus zowat altijd idle aan staan.

.. en deze 640 gaat bijna 5 dagen mee met dit gedrag !!

Ditzelfde gedrag op alle android phones die ik tot heden heb gebruikt verplicht me toch om het toestel elke avond op te laden.
Bizar hoe windows phone omgaat met accuduur in idle stand. Nooit meer terug naar android :)
same here, heb sinds kort ook een 640 Dual Sim LTE, en hoewel ik hem 's avonds meestal wel aan de lader hang heb ik op dat moment meestal nog een lading van boven de 60% en zou ik er perfect nog een dag mee verder kunnen. Ik ben zelf geen grootverbruiker tijdens de dag maar vind de batterij zeker niet slecht. En daar ik ook nog eens een mat zwarte heb verdwijnt het nadeel van de vingerafdrukken ook nog eens.
We vallen misschien een beetje in herhaling maar ook hier is de accuduur meer dan prima (normale 640 LTE, single sim). Veel reviews geven de 640 trouwens ook een dikke voldoende voor de accuduur. Zie bijvoorbeeld GSMArena en TechRadar.

Ik zie verder dat veel mensen een 735 verkiezen boven de 640 i.v.m. het OLED-display maar dat is wel een PenTile i.p.v. RGB. Wel is de ppi van de 640 iets lager vanwege groter display met zelfde resolutie maar met ClearBlack en aanpasbare kleurenschema's komt hij qua zwartwaarden en kleuren heel dicht in de buurt van een OLED. Daarnaast beschikt de 640 over Glance.

O ja, de zwarte (matte) versie heeft inderdaad totaal geen last van vingerafdrukken.
Mijn XL doet het 3 dagen na gewoon gebruik met wifi etc
Fijne review en goed te lezen.

Ben wel benieuwd waarom microsoft zo veel low end modellen uitbrengt, ik zou denken dat ze met minder modellen ook wel blijven verkopen. Een voordeel is misschien een soort van 'oefenen' onder de naam microsoft, maar dat is alleen nodig wanneer er achter de schermen veel meer is veranderd dan alleen de naam nokia.
Er is achter de schermen dan ook veel meer veranderd dan alleen de naam. Microsoft heeft nu kort na Nokia de volledige low en mid-end reeks van de Lumia-lijn vervangen om een reden: hoe je het ook draait of keert, de 530 en 63x laten echt uitschijnen dat Nokia zijn voeten eraan heeft geveegd. Vooral de 530 is gewoon ondermaats en de 63x was simpelweg niet zo goedkoop met wat het had in verhouding met waar Microsoft mee kwam in de 640. Het feit dat Microsoft een Lumia 435 uitbracht die op verschillende vlakken betere specs had dan de 630 voor de helft van de prijs zou al genoeg moeten zeggen.
Anoniem: 145867 @Loller113 juni 2015 13:14
Och nu Nokia niet meer in het spel is is volgens jou Nokia ineens slecht. :) Nu is Microsoft ineens veel beter dan Nokia? :D Omdat er nu Microsoft op de mobieltjes staat.
Ik moet om dit comment wel erg hard lachen. Het druipt eraf.
Uhm, nee, ik heb de Lumia 530 altijd een slechte smartphone gevonden, het scherm was vreselijk. De Lumia 63x zijn goede smartphones, maar de 640 reeks heeft gewoon veel meer te bieden voor een launch-prijs die haast gelijk is. De enige echt goede toestellen van de 3de generatie Lumia's zijn de 73x en de 830. Dat zijn de enige toestellen die serieus over komen. De 930 niet daar deze dingel als glance mist. Dat wil niet zeggen dat de 930 een slechte smartphone is, maar het geeft gewoon niet de ervaring die andere Lumia's bieden.
het enige is het glance screen en sd card.... voor de rest heeft hij meer dan alle andere toestellen hierboven genoemd. Betere camera, full hd scherm.....
De nieuwe Microsoft lijn heeft ook overal 8GB flash en 1GB RAM tot met met de budget 430 toe. De 'oude' Nokia modellen hadden doorgaans altijd 4GB in het budget segment en vaak 512MB. Upgraden in de toekomst is met die extra RAM en vooral flash gewoon een stukje makkelijker.
Ik heb de ECOO E04 PLUS 5.5" voor mijn vader gekocht bij TinyDeal.com, en die koste toen €165,- (nu €172.26) en die is een STUK sneller dan deze telefoon, die heeft de MediaTek MT6752, die een ARM Cortex-A53 64-bit octa-core processor (1.7GHz) heeft met een Mali-T760 en 3GB RAM, en een erg mooie FullHD Scherm, en een Camera achter 16MP en voor 8.0MP, en 3000mAh accu en een erg goede Vingerafdruklezer en goede Bouwkwaliteit.

Dus waarom zou je dan voor de Microsoft Lumia 640 gaan, en wat is er met die cijfers die ze producten geven, een 8 voor zo een flut telefoon, en dan nog geen eens benchmarks draaien, ja ik weet Windows 8.1 heeft minder geheugen nodig en al dat bla bla bla, maar dan nog je krijgt weinig.
Omdat de Microsoft Lumia 640 gewoon in Nederland kan worden gekocht en daarnaast heb je bij Microsoft beschikking over goede ondersteuning en garantie, mocht er iets met het toestel mis zijn. Specs zeggen niet alles, want MediaTek is vaak niet erg zuinig qua accu en loopt zeer vaak achter qua Android-updates, als je die überhaupt al krijgt voor dat toestel.
Het feit dat ze het Internet Explorer logo gebruiken om aan te duiden dat hun toestel over internet beschikt terwijl het niet eens Windows Phone draait én het feit dat iedere smartphone op die pagina een andere interface toont voor het homescreen, zegt al genoeg over wat je erna krijgt. Specs zijn niet alles, het gaat om de totaalervaring, en oordelend op die website, vrees ik het ergste.
Nou ik bestel al jaaren op DealeXtreme en heb ook spullen terug gestuurd omdat ze niet goed waren, en dat was totaal geen probleem, de service en garantie is erg goed te noemen en ik kreeg ook gewoon netjes de verzentkosten terug gestort, en je hoeft het alleen naar Engeland te sturen en 1 a 2 dagen later sturen ze een nieuwe naar je op vanuit China of Europa.

TinyDeal heb ik nog niet veel bij gekocht, en zullen ook zien hoe de service daar is, en mag leuk en aardig wezen dat je de garantie hier heb (Nederland), maar nog is de prijs veel te hoog voor wat je krijgt.

En de updates gaan ook al een stuk beter bij MediaTek als je alles lees en zie.

En als de Merk ook belangrijk is, is misschien de Lenovo K3 Note een erg leuke telefoon, en krijgt ook goede reviews en ook op YouTube.

En hij is in Europa te koop voor maar € 169.95, en je hebt hem met 5 a 7 dagen in huis (werk dagen).

Maar waarom ik een -1 krijg dat gaat me te boven.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 juli 2024 14:35]

Ik denk dat er drie factoren spelen:
- In high-end is er gewoon niet zoveel geld te verdienen (door Microsoft).
- Microsoft is vooral op zoek naar marktaandeel, en dat is enkel nog te vinden bij mensen die minder dan 200€ aan een smartphone willen uitgeven.
- Microsoft heeft een technisch voordeel tov Android in het lower-end, dat voordeel willen ze uitbuiten.
Anoniem: 145867 @Quilt13 juni 2015 13:09
Als ze marktaandeel willen moet Microsoft naar landen zoals Azie/Afrika en Zuid Amerika gaan. Op dit moment haalt Android daar voornamelijk de grootste groei vandaan door Low End.
Maar als je kijkt naar marktaandeel zie je dat Microsoft voornamelijk marktaandeel wil halen in westerse landen. Terwijl we hier juist meer MID/HIGH end kopen. Dus logisch is hun marketing niet zo. Als ze even gaan nadenken gaan ze juist inzetten op dat soort landen...... denk je niet? maar nee.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 145867 op 22 juli 2024 14:35]

Misschien koopt men in het westen meer uit de appstore?
Ik weet niet of dit de officiele reden is, maar het is wel een mogelijke verklaring:
Ik ben zelf een Android fan, ik kan het beste omgaan met Android. dat is echter een relatief zwaar OS voor Low end telefoons. Persoonlijk zou ik door de prijs kwaliteit verhouding, en het vloeiende os dan voor een lumia gaan.
Microsoft richt zich met de mobiele telefoons niet echt op de Westerse markt. Het richt zich meer op de opkomende landen. Daar is het onmogelijk om elke twee jaar een nieuwe Iphone te kopen, die tien keer je jaarinkomen is.
@Lol nog iets 1; "Het feit dat" .. "..genoeg moeten.." Als ik dat zelf zou typen of zeggen gaan er al alarmbelletjes rinkelen. Echter, Tweakers meld dat je een 'expert' bent op dit gebied!

Ik zie mezelf als 'op de hoogte' op dit gebied. Daar in ga mee met <<Mavaros>>, de budget toestellen en de daarbij behorende veranderingen in de mobiele OSen zijn niet bedoeld voor 'onze' 1e wereld markt.

Bovendien is - denk ik (!) - in elk geval :) .. het vergelijken van de bedrijfsvoering van Microsoft en Nokia, Appels met peren vergelijken.
Ik denk dat daar iedereen het wel mee eens kan zijn.

Graag reacties hoor! :)

edit: typo's, vergeten woorden, formulering

[Reactie gewijzigd door Peran op 22 juli 2024 14:35]

Mijn punt is wel duidelijk lijkt me. En de vergelijking met Apple is een willekeurige.
euhm.. Ik ben het helemaal met je eens als dat niet duidelijk was! Je hebt een +3 van me.

De post van LolDinges vind ik wat kort door de bocht.


.

[Reactie gewijzigd door Peran op 22 juli 2024 14:35]

Miscommunicatie? :Y)
Ik denk het wel... mijn eerste -1 :@ Ik ben lid sinds 2006
Over een mogelijke theorie staat op - ja, daar is ie weer - Windows central een interessante editorial. Het meest recente deel:
http://www.windowscentral...d-lows-part-iv-theres-app

Het is even een lange zit, maar ik vond de achterliggende gedachten zeer interessant.
Als ik het goed samenvat komt het neer op klantenbinding voor elkaar krijgen daar budget toestellen. Maar niet zozeer op het mobiele OS, Maar meer op de Microsoft services.

Happy reading...
Anoniem: 431698 12 juni 2015 07:16
Maar de vraag is natuurlijk; heeft deze de touch-problemen van de 535 wel of niet geërfd?

(misschien een idee om kort aspecten als multitouch, belkwaliteit e.d. te testen bij een review?)
De touch problemen van de 535 zijn grotendeels op de 535 zelf al opgelost.
Alleen water en vet is echt een groot probleem.
Een heel klein beetje is al voldoende om het scherm rare dingen te laten doen.
Waar andere telefoons gewoon nog goed functioneren.
Vaak is even schoonmaken van scherm en vingers voldoende.

Ik heb nu de 640xl en die heeft dat probleem niet.
Desondanks vind ik het touchscreen van de iPhone wel fijner. Maak daar midden fouten op.
Nee, geen enkel touch-probleem :)
Ter indicatie; als mijn 1020 niet zon gruwelijke camera had was ik volledig overgestapt op mijn 640! (Ik hoop er dan ook op dat Microsoft met Windows 10 ook eindelijk een 1040/1050 introduceert)
Volgens de geruchten gaat de Lumia 9-serie een camera a la 1020 krijgen.
de 1020 heeft ook een kleur-echter scherm, 32 gig geheugen, beter glance glimp en mijne laadt nog altijd op in 2 uurtjes. Alleen die camera is zo rete traag ...... als die niet zo goed was had ik em ingewisseld voor een 930 maar die heeft weer geen glimp (dat was een beetje dom van ze).
Excuus.., wat is "Glimp"?
dank je wel..

een 1 2 3 Google zoekopdracht leveerde wat maffe resultaten op :P
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @Anoniem: 43169812 juni 2015 08:08
Ik heb ze niet waargenomen - en bij de 535 waren die echt heel obvious :)
Niet helemaal eens met onze reviewer Arnoud, vingerafdrukken m.b.t. glossy cover lijkt mij sowieso logisch. Had een andere kleurstelling genomen en er had een minpunt van de lijst af kunnen gaan, uiteraard zijn andere covers/modellen niet altijd beschikbaar en kan zoiets onverhoopt voorkomen. Accuduur is echter iets wat ik helemaal niet begrijpen kan, heb nu meerdere modellen Lumia achter de rug en ik heb maar een keer klachten gehad over batterij gebruik en dat was toen Whatsapp zo'n enorme batterij vreter was. Een paar modellen later ben ik enorm tevreden, en zeker over batterij duur! Aangezien mijn vorige telefoon (Lumia 925) heel modieus, cracked chinchilla glas had, en snel een telefoon moest hebben, kocht ik voor 150 euro een Lumia 635. Uiteraard was deze telefoon m.b.t. specs, uiterlijk etc. geen hoogvlieger maar ongemerkt gebruik ik hem nog steeds. Bij mensen in mijn omgeving zie ik hun Android telefoon constant aan de lader hangen, met een glimlach op mijn gezicht hang ik mijn 635 na anderhalf tot twee dagen aan de lader en dat is bij middelmatig gebruik. Wanneer ik echt volop gebruik maak van mijn telefoon gaat deze voor het slapen gaan aan de lader. Toch weer iets wat ik vele om mij heen toch niet zie doen. Het lijkt mij dan ook een beetje onwaarschijnlijk dat deze Lumia 640 een "mindere" accuduur heeft!

Al met al een mooie telefoon voor weinig geld, voor mij heeft WP zich bewezen om een OS te zijn voor zowel low- als high-end modellen! Bijkomend voordeel is toch wel dat je niet een stuk of 30 draaiende apps door je strot geduwd krijg ala Android.
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @Bunta12 juni 2015 08:57
Niet helemaal eens met onze reviewer Arnoud, vingerafdrukken m.b.t. glossy cover lijkt mij sowieso logisch. Had een andere kleurstelling genomen en er had een minpunt van de lijst af kunnen gaan, uiteraard zijn andere covers/modellen niet altijd beschikbaar en kan zoiets onverhoopt voorkomen.
Precies, ik heb er twee in handen gehad en beide waren wit.
Accuduur is echter iets wat ik helemaal niet begrijpen kan, heb nu meerdere modellen Lumia achter de rug en ik heb maar een keer klachten gehad over batterij gebruik en dat was toen Whatsapp zo'n enorme batterij vreter was. Een paar modellen later ben ik enorm tevreden, en zeker over batterij duur!
De accuduur van de 640 is niet zo slecht als op mijn eigen L1020 (maar daar kom je echt niet onder, dat is echt een drama), maar het viel me niet mee, zeker omdat hij een grote accu combineert met een scherm dat geen bizar hoge resolutie heeft. De accu van bijvoorbeeld de Galaxy S6 is bijna even groot. Ik had dus zeker gerekend op twee dagen bij normaal gebruik, maar dat zat er gewoon niet in.
Het lijkt mij dan ook een beetje onwaarschijnlijk dat deze Lumia 640 een "mindere" accuduur heeft!
Onze accutesten liegen niet, ze zijn hoogstens wat beperkt: het is echt het minst gunstige scenario met constant gebruik. Daarom lopen we ook minstens een kleine week rond, om te zien hoe het tijdens dagelijks gebruik is.

Omdat de drain van de accu meer voorkomt sinds Windows Phone 8, ben ik gaan vermoeden dat door de switch van het 'mobiele' Windows CE onder 7/7.5 naar de NT-kernel onder 8 en 8.1 wat restanten zijn blijven zitten die een wissel trekken op de accu. Met mijn eigen Lumia merk ik ook dat hij soms simpelweg even geen zin lijkt te hebben om de accu te sparen en zonder dat er apps veel verbruiken ineens binnen een halve dag driekwart leegloopt zonder dat ik de telefoon ook maar aanraak.

Edit: ik heb mijn L1020 vandaag nog niet aangeraakt en om zes uur van de lader gehaald: hij staat nu op 90 procent. Aangenomen dat het verbruik in standby lineair is, haal ik daarmee dus zonder het toestel te gebruiken (maar met sync aan) rond de 30 uur. De 640 doet dit in mijn ervaring iets beter, maar de drain is iets dat we echt bij veel Windows Phone-toestellen hebben aangetroffen, maar nooit consistent; hetzelfde toestel kan het de ene dag wel hebben en de andere niet. Dat is de ervaring in het testlab (waar we geregeld proberen en hebben geprobeerd om standbytests te doen) en ook mijn persoonlijke ervaring. Er is een variatie bij alle smartphones, maar op WP meer dan op andere platforms.
Bijkomend voordeel is toch wel dat je niet een stuk of 30 draaiende apps door je strot geduwd krijg ala Android.
In mijn ervaring is dat zowel een voordeel als een nadeel. Het voordeel is dat dat in elk geval niet is wat de accu leegtrekt (hoe snel zou de accu anders leeg zijn), het nadeel zit in notificaties. Als ik notificaties krijg van bijvoorbeeld Telegram (mijn favoriete chat-app), dan zag ik in de notificatie het bericht al staan, maar de app zelf heeft hem nog niet geladen. Als ik dan toevallig minder bereik heb, kan dat ook secondenlang duren voordat ik de berichtjes kan lezen. Dat komt omdat apps niet draaien op de achtergrond en de app dus voor mijn gevoel niet klaar is voor mij.

Ik snap de keuze, maar ik vind de manier waarop Android dit specifieke aspect aanpakt wel beter: als ik daar een notificatie open, zie ik hem direct in de app. Dat is gebruiksvriendelijker, al zal de accu er minder blij mee zijn ;)
Al met al een mooie telefoon voor weinig geld, voor mij heeft WP zich bewezen om een OS te zijn voor zowel low- als high-end modellen
WP bewijst zich al jaren, en ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden met Windows 10. Ik heb al even gespeeld met een (niet-stabiele) build op een goedkope Lumia en de performance viel me niet tegen (maar het was nog niet klaar voor dagelijks gebruik)

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 22 juli 2024 14:35]

[...]

WP bewijst zich al jaren, en ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden met Windows 10. Ik heb al even gespeeld met een (niet-stabiele) build op een goedkope Lumia en de performance viel me niet tegen (maar het was nog niet klaar voor dagelijks gebruik)
Hopelijk begin volgende week wat meer klaar voor dagelijks gebruik:
https://twitter.com/GabeAul/status/608873835949989888
Nice! Ik las net dat de 930 nu sinds kort ook previews mag draaien. Had op m'n 920 ook al de preview van 8.1 draaien, gaat dat nu weer op dezelfde manier (app downloaden en op de update wachten)? Of is het toch anders i.v.m. slow/fast ring?
Bedankt voor je reactie, goed om te weten dat de redactie mee blijft lezen en punten, al dan niet kritisch, beantwoord. Ik deel je bevinding omtrent de variabele accu duur. Heel soms komt het voor dat een blik op de telefoon ineens verassend een snel dalende lijn laat zien. WP8 en de .x updates laten een heel goed OS zien, ook ik verwacht met de komst van de volgende generatie dat de kleine bugs gladgestreken zijn/worden.

m.b.t. het geforceerd draaien van apps in Android begrijp ik je punt en deel ook je mening. Ik had het misschien anders moeten verwoorden. Het gaat mij om apps die mij niet totaal niet interesseren zoals de stuk of tien google varianten, hangouts, plus etc.. Ik wil graag email kunnen lezen, whatsappen, bankieren en wat andere willekeurige apps en dan is het voor mij goed. WP geeft mij gelukkig die optie in een net en overzichtelijk OS.
Met betrekking tot het minpunt van de behuizing staat bij de score duidelijk dat de witte variant is getest. De plus en min punten zijn immers van toepassing op het geteste exemplaar, dus ook het punt van de glossy behuizing.
Wellicht kan het minpunt vollediger worden gemaakt: "Witte behuizing gevoelig voor vingerafdrukken", maar dit doet niks veranderen aan de indruk en totaalscore.
Mee eens, dat had ik ook dusdanig verwoord aan het begin van mijn reactie. Misschien had ik het anders moeten brengen.

Je mening over totaal score ben ik hiet niet helemaal mee eens, op tweakers lees ik vaak hele goede reviews en gebruik deze dan ook dusdanig in aankopen of adviezen naar andere. Andere "covers", oftewel, mat/glossy zou meegenomen moeten worden. Ook de redactie van tweakers en zeker Arnoud weet welke varianten er zijn en hun bijkomende eigenaardigheden. Daarnaast had geluidskwaliteit van de interne speaker/microfoon onderdeel moeten zijn welke de score had kunnen veranderen. Na mijn overstap op een lager model vond ik dit persoonlijk best wel een minpunt.
Ik heb al een kleine 3 jaar de 920 en heb nou nooit bij het lezen van zo een review: crap! Die nieuwe moet ik halen.

Een beetje meer differentiatie in modellen, misschien een metalen versie oid, zou denk ik eerder uitnodigen tot weer overstappen naar een nieuw model.

Zolang ze een uitstekende service blijven verlenen op hun softwareupdatebeleid hebben ze mij als klant.
De 925 en de 930 hebben toch gedeeltelijk een alu behuizing? En qua specs zijn die er ook op vooruit gegaan. Het nieuwe topmodel zal er waarschijnlijk komen met de lancering van Windows Mobile 10.
De 930 heeft alleen randen van metaal maar dat maakt het wel meteen een stuk netter vind ik.
Ik ging van een 920 naar een 930 en dat was best een verademing. Zeer mooi scherm en sterk verbeterde accuduur ook qua design vind ik de 930 een erg mooi toestel.
Nu maar wachten op de nieuwe high rnd toestellen.
Zeg ik toch? Gedeeltelijk :) In feite het volledige frame maar met een polycarbonaat cover achteraan. Ikzelf heb de 925 en vind persoonlijk de combinatie van alu en polycarbonaat het meest luxueus aanvoelen.
Het vraagteken in de eerste zin van je reactive suggereert een vraag vandaar dat ik een antwoord gaf. :)
De 920 was dan ook het oude vlaggenschip en dit een budgettoestel.
Ik ben zelf van een 920 naar een 930 gegaan. En dan wil je dus echt niet meer terug naar een 920.
Inderdaad, same here. Was gek op mijn 920 hoor, maar de 930 is toch wel echt een topper. Zo jammer dat Win10 Preview nou juist niet op dat toestel draait :'(
Sinds de laatste develop preview wordt ook de 930 ondersteund :) schijnt alleen dat je die nog niet op je daily phone moet installeren vanwege wat bugjes...
Exact mijn mening. De 930 is echt een toptoestel.
/verder offtopic

Zelfde ervaring, ik kom wel van een HTC HD2! :)
... bleutooth is belaberd tot nu toe.

Nee, gewoon met costum ROM Windows Mobile. Geen Andriod port.

Weet iemand hier nog de combo van Bluetooth and Windows Sideshow? Prachtig vond ik dat. Helaas waarschijnlijk zijn tijd te ver vooruit toen met Vista [..]

[Reactie gewijzigd door Peran op 22 juli 2024 14:35]

Ik wist bij het beginnen te lezen dat het "weinig" app verhaal langs zou komen... en ja hoor.
Toch valt het best mee, zo heeft, volgens de handleiding, mijn Yamaha receiver alleen een app voor Android en iOS, maar ik durf te zoeken en ja hoor, er is er ook gewoon een voor WP8.1.

Wel jammer dat je niet vermeld dat het scherm ook de Peek funktie ondersteund.
De klok bijft zichtbaar op het scherm, zonder noemenswaardig stroom verbruik.

Het is een prima telefoon voor weinig geld, en een goede keuze als je een grote telefoon wilt zonder de hoofdprijs te betalen.
Het blijft natuurlijk waar dat je minder apps hebt, en dat is zeker iets om rekening mee te houden. Maar ik denk inderdaad dat Peek dan ook wel genoemd mag worden, en wat imo een groot voordeel is op goedkopere telefoons: De mogelijkheid om apps vanaf SD kaarten te draaien.
Ik heb twee weken een 1320 gebruikt alvorens er een ander baasje voor te zoeken. 80% van de apps bestaan voor Windows Phone. Maar je kunt niet voorspellen wat de resterende 20% zal zijn en (dus) wat de impact ervan is. Misschien zal er binnen drie maanden wel een app zijn die je echt wel wil hebben maar die niet bestaat voor Windows Phone.

Het toestel is niet onbruikbaar, maar je zit toch steeds met die knagende twijfel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.